Zdravé životní podmínky se vytvářejí
a chrání zejména péčí
o výchovné prostředí a způsob
výchovy. Tělesné a duševní zdraví
žáků je jedním ze základních
předpokladů pro úspěšnou výchovně
vzdělávací práci školy. Zkušenosti
lékařů i ostatních zdravotnických
pracovníků ukazují na některé
nepříznivé jevy ve zdraví školní
mládeže. Tyto skutečnosti svědčí
o tom, že péči o zdraví mládeže
ve školách, předškolních a mimoškolních
výchovných zařízeních není
věnována dostatečná pozornost. Ve
smyslu vládních usnesení jsou sice na školách
již přijímána konkrétní
opatření ke zlepšení prostředí
a zvýšení úrovně péče
o zdraví žáků, avšak stále
ještě přetrvávají některé
kritizované závady.
Některé zvláště vážné
případy hygienicky nevyhovujících
zařízení jsou postupně řešeny
uváděním nových školských
kapacit do provozu. Je však známou skutečností,
že naše výchovná zařízení,
především školy, jsou z velké části
v objektech starých i několik století a proto
po stránce hygienické často nevyhovují
požadavkům výchovy dětí a dorostu.
Chtěla bych uvést některé skutečnosti
z našeho Východočeského kraje. Přehled
nám ukazuje, že vodovod je jen v 51 % tříd,
ústřední topení pouze ve 27 % škol,
splachovací záchody v 80 % škol. To všechno
má vliv na osobní hygienu žáků,
kterou na některých školách není
možno vyhovujícím způsobem zajistit.
Kde je ve škole vodovod, je zpravidla jedno umyvadlo ve třídě,
na klosetech v převážné míře
neexistují. Kde vodovod není, děti si umývají
ruce v umyvadlech v jedné vodě a jedním mýdlem.
Také možnost sprchování žáků
po tělesné výchově je výjimečná.
K těmto problémům v posledním období
přistupují nové formy vyučování,
zvyšují se prostorové nároky a tak prostředí
v četných školách ještě
stále nevyhovuje požadavkům na hygienicky nezávadné
prostředí, zajišťující ochranu
zdraví dětí a dorostu a jejich optimální
výkonnost při vyučování. V
denním režimu školáka je největším
zlem směnování, které je důsledkem
prostorové tísně. Při rozboru počtu
tříd v našem Východočeském
kraji je 304 tříd, učících
ve dvou směnách, přičemž je 9385
žáků, tj. 10,16 %. Největší
směnnost se jeví v okrese Pardubice - 15,09 %, Hradec
Králové 9,06 procent, Havlíčkův
Brod 8,64 %, Svitavy 7,80 %, Ústí nad Orlicí
6,3 %. V našem okrese máme největší
problémy v Turnově a v Semilech na ZDŠ vůbec.
Situace je také komplikována tím, že
dochází k rušení malých venkovských
jednotřídek, což je správné,
ale vede to k další koncentraci žactva v ZDŠ
střediskových obcí.
Bylo by možno ukazovat i řadu dalších
problémů v souvislosti s materiálním
zabezpečováním školství. Ekonomický
dosah řešení nejhlavnějších
úkolů v hygieně ve školách a
výchovných zařízeních a ve
školním stravování, o kterém
jsem se zmínila, představuje z prostředků
MŠK jen pro letošní rok stamiliónové
částky. K tomu však přistupují
problémy se stavební kapacitou.
Je proto třeba nadále počítat především
s výchovným vlivem a úsilím učitelů
a vychovatelů, kteří svoji pozornost za úzké
spolupráce s rodičovským sdružením
a společenskými organizacemi NF musí zaměřit
na otázky osobní hygieny žáků,
upevňování hygienických návyků
a vytváření podmínek pro dobrou čistotu
a vhodné pracovní prostředí ve školách
- podtrhuji - za daných podmínek a možností.
Bude třeba, aby do řešení problémů
rozhodněji zasáhly národní výbory
a hygienici především v okresech. Měli
by vypracovat pro NV přehled o současném
hygienickém stavu škol a ve spolupráci s orgány
NV i konkrétní harmonogram nápravy.
Při odstraňování závad využívat
i místních rezerv a iniciativy občanů,
NV, JZD. Že to jde, mohu dokumentovat na zkušenostech
okresu Havlíčkův Brod v našem kraji.
V minulém roce při vynaložení 1874 000
Kčs bylo dosaženo hodnoty 3 180 000 Kčs.
Do svépomocné zvelebovací akce k 20. výročí
osvobození se přihlásilo 123 škol v
okrese. Rodiče, učitelé a žáci
odpracovali 54 203 brigádnické hodiny zdarma. Podobně
postupovali v ostatních okresech v kraji. Je pravda, že
se v poslední době začínají
sdružovat prostředky závodů, JZD, NV,
ale zatím jsme teprve na začátku a je třeba
těmto otázkám věnovat větší
pozornost.
V otázkách hygieny pedagogického procesu
byla prohloubena propagace a výchovné působení
mezi učiteli.
Učitel může soustavnou pozorností, věnovanou
otázkám osobní i obecné hygieny žáků,
hygieny prostředí, správně sestavenému
celodennímu pracovnímu řádu (ve kterém
se harmonicky střídají různé
druhy činnosti a je zabezpečen pravidelný
rytmus práce), přímo ovlivňovat zdravotní
stav našich dětí.
Současný stav i na školách v našem
kraji však ukazuje, že zdravotnické požadavky
se prosazují velmi pomalu. Souvisí to s překonáváním
vžitých a ne vždy zcela zdravotně vyhovujících
organizačních schémat i způsobu řízení
života a práce dětí ve škole, mimo
školu i v rodině.
Ke zdravotnickým hlediskům se ve školách
dosud málo přihlíží. Režim
dítěte není ještě stále
chápán vždy a všude především
z hlediska potřeb vývoje organismu. Mám za
to, že při organizaci života a práce školních
dětí nejsou respektována fyziologická
hlediska, především zásada střídání
různých druhů činnosti s přihlédnutím
k biologickým rytmům jako je duševní
práce a fyzická činnost. Je nutno více
respektovat fyziologické zásady vývoje, tělesnou
vyspělost žáka pro daný úkol
a uvážit křivku denní výkonnosti.
Podle toho je třeba rozdělovat předměty
do rozvrhu hodin podle náročnosti, počet
denních vyučovacích hodin upravit podle věku,
uvážit stavbu i náplň hodiny podle věku
a schopnosti vnímat a podle únavnosti, proložit
je dostatečně dlouhými přestávkami
k volnému pohybu a pobytu žáků mimo
třídu, mimo školu, venku na čerstvém
zdravém vzduchu. Každé zkrácení
přestávky se projeví předčasným
neklidem v následující hodině a snížením
vnímavosti. Z téhož důvodu i větší
počty hodin za sebou, než unese tělesná
a duševní vyspělost žáka, jsou
neproduktivní a stejně i nastavování
vyučování nemá smysl. Bylo by účelné
více tělesné výchovy s účelným
rozmístěním vyučovacích hodin
tělesné výchovy. Všechny požadavky,
které jsem výše uvedla o školním
vyučování i o přestávkách,
platí z hlediska hygienického ještě
zvýšenou měrou pro děti v družinách.
Tady jejich pobyt by neměl být prodloužením
vyučování. V družině je třeba
kromě připrav na vyučování
pro druhý den (rozsah by měl být vzájemně
vyučujícími koordinován) klást
důraz na hry, zábavu a především
tělesnou výchovu na čerstvém vzduchu.
V některých školách se projevují
problémy s tělesnou výchovou. Např.
z prověrky v Jihočeském kraji vyplynulo,
že jen 48 % škol má vlastní tělocvičnu,
zatímco zbytek je odkázán na tělocvičny
a hřiště tělovýchovných
jednot.
Na základě značných požadavků
na jednotlivce v průběhu školního roku
a vzhledem k životu v zakouřeném prostředí
v průmyslových městech má velký
význam pro zvyšování zdatnosti mládeže
systematická rekreace dětí a dorostu o prázdninách.
Ať již ve formě pionýrských táborů
stálých nebo putovních, nebo lyžařských
zájezdů i během roku ve školách
v přírodě. Vzhledem k značné
improvizovanosti i náročnosti provozu jsou hygienické
požadavky na zdravotní stav, stravování,
spaní a režim dne i požadavky na vybavení
dětí oblečením dány věkem
rekreujících. Totéž platí o požadavcích
na vedoucí dětí. Základem pro tyto
akce by měl být vždy dostatek pitné
vody. Zvlášť pečlivě se musí
postupovat, počítá-li se s rekreací
dětí nejmenších, z mateřských
škol. V osobní hygieně a péči
o čistotu nejsou dostatečně upevňovány
návyky osobní hygieny ani pečováno
v dostatečné míře o podmínky
jejich dodržování. V kvalitě přirozeného
a umělého osvětlení, větrání
a vytápění, ve vybavení tříd
žákovskými místy shledáváme
značné odchylky od stanovených norem. Tento
stav nám ukazuje, že by se měl zvýšit
podíl zdravotnických pracovníků na
práci a životě školy.
Účast lékařů a především
hygieniků je nutná i nyní při zavádění
nových forem vyučování, které
převážně vedou k intenzifikaci pedagogického
procesu, což zvyšuje nároky, jak na žáka,
tak na učitele. Lékař musí mít
možnost sledovat vliv výchovného prostředí
a způsobu výchovy na zdraví a zdatnost žáků.
V současné době počet školních
i dorostových lékařů jako základních
pracovníků zdravotnické péče
o žáky není takový, aby se mohl stát
aktivní součástí pedagogického
sboru každé školy. Proto je třeba, aby
nové způsoby výuky byly prověřeny
před jejich zavedením i co do vlivu na zdraví
a výkonnost žáků a při jejich
zavádění je třeba úzké
součinnosti pedagoga a lékaře.
Pedagog musí vidět jako nedílnou součást
výchovy nejen péči o zdraví a zdatnost
žáka, ale i výchovu ke zdravému způsobu
života a práce. Hygienické návyky získané
a upevněné v mládí mají rozhodující
význam pro celý produktivní život každého
člověka. Tuto výchovnou část
zajišťuje pedagog v úzké spolupráci
s lékařem, a to tak, že jemu přísluší
vedoucí úloha ve výchově a školní
dětský a dorostový lékař jsou
jeho odbornými pomocníky. Pedagog se proto musí
více než dosud opírat v této oblasti
o střediska zdravotnické výchovy a tato zase
se přednostně musí zaměřit
na pomoc škole při zdravotnické výchově.
Velká váha leží na školní
zdravotnické službě a péči o
dorost při poskytování a zajišťování
péče o zdraví dětí a dorostu.
Dosavadní kádrová situace v těchto
službách je taková, že lékaři
nemohou tuto preventivní péči v dostatečné
míře uplatňovat. Jejich úkol je především
v péči o výchovné prostředí
a způsob výchovy. Tuto péči provádí
pod odborným vedením hygienické služby.
I tato služba není ještě na tomto úseku
uspokojivě kádrově zajištěna.
Péče o děti školního věku
je zajišťována v českých krajích
převážně dětskými lékaři,
ve slovenských krajích je vykonávána
dosud obvodními lékaři. Počet dětí
připadající na jedno lékařské
místo ve školní zdravotní službě
je však stále vysoký, přes 8000 dětí,
takže ve většině škol nemohou být
plněny úkoly v plném rozsahu. Jsou prováděny
preventivní prohlídky dětí buď
každoročně, nebo ob jeden rok a rozvíjí
se dispenzární péče o chronicky nemocné
a vadné, do níž je zahrnuto asi 13 % dětí.
Pro nedostatek lékařských míst nejsou
uspokojivě plněny úkoly v hygienické
péči o školní prostředí,
v hygieně vyučování, režimu dne
atd. Nedostatečně rozvinutá je také
péče o duševní zdraví dětí
a spolupráce s pedagogy, zejména ve výchovných
problémech. Zvýšená péče
je věnována prohlídkám vycházejících
žáků, kde školní lékaři
za spolupráce dalších odborníků
hodnotí zdravotní stav pro posouzení vhodného
pracovního začlenění.
Cílem je soustavným sledováním jak
podmínek, tak reakcí organismu na ně i dispenzárním
způsobem práce nejen chránit zdraví,
ale zajišťovat i růst tělesné a
duševní zdatnosti tak, aby byl pedagogický
proces úspěšný a zdraví nové
generace zajištěno.
Dosud jsme dostatečně nedocenili velký význam
školy pro zajištění zdraví nové
generace a ani zdravotnictví ještě nevytvořilo
takovou spolupráci se školou, aby škola mohla
tuto funkci plnit.
Značná pozornost byla v uplynulých letech
věnována rozvoji a zkvalitňování
péče o děti v jeslích. Koncem roku
1965 měli jsme u nás 1580 jeslí s 63 332
místy, z toho 1180 jeslí územních
se 46 636 místy a 401 jeslí závodních
s 16 696 místy. Od roku 1954 se počet míst
v jeslích zvýšil o 85 %. Přes tento
značný rozvoj nestačí v posledních
letech počet míst v jeslích zvyšující
se potřebě a nemožnost uspokojit všechny
požadavky se stala největším problémem.
Ani ve 4. pětiletce se s těmito problémy
nevypořádáme. Proto jsou diskutovány
další formy péče o děti zaměstnaných
matek.
Ve zlepšení péče o děti v jeslích
je dosahováno dobrých výsledků, zejména
pokud jde o péči výchovnou, která
dříve nebyla na dobré úrovni. Problém
při zajišťování kvalitní
zdravotní a výchovné péče o
děti je otázkou personálního vybavení
jeslí. Odpovědnost pracovnic jeslí za úroveň
této péče je tím větší,
že se jedná o děti útlého věku.
Kromě osobních a odborných kvalit pracovnic,
je třeba zajistit i jejich dostatečný počet.