Čtvrtek 17. března 1966

Ministra dopravy upozorňuji, pokud jde o Prahu, že nadále je neúnosné, aby komín na nádraží Praha - střed, ale i ostatní zařízení dráhy na území NVP volně bez jakýchkoliv opatření vypouštěly mraky kouře, pochopitelně s popílkem, a aby doslovně zamořovaly celý střed Prahy.

Doporučuji vládě v souladu s usnesením zdravotního výboru NS, jak již zde také bylo požadováno dokonce dvěma poslankyněmi, vyčlenit prostředky na zajištění čistoty ovzduší tak, aby je bylo možno co nejracionálněji využít a považovat je za účelově určené. Podle vládní vyhlášky č. 90/65 Sb. je pak přidělovat s jmenovitými úkoly vybraným podnikům k realizaci.

Předsedovi SPK Černíkovi doporučuji, aby projednal tyto otázky s resorty a ministři pak s oborovými ředitelstvími a uložili jim zajistit a vyčlenit potřebné finanční prostředky na výstavbu zařízení záchytu popílku a zplodin, kromě toho, aby byla pravidelně a odpovědně prováděna v jednotlivých závodech údržba těchto zařízení.

Ministru národní obrany, s. generálu Lomskému doporučuji, aby si nechal prověřit, jaké množství popílku a sazí chrlí denně komín ve vojenském objektu na Invalidovně v Praze - Karlíně na nové experimentální sídliště a učinil rovněž nutná opatření, pochopitelně přes své orgány, k nápravě.

Pokud jde o NVP, lze konstatovat, že byla učiněna řada konkrétních opatření zejména dovozem čistících prostředků a strojů, nahrazováním kamenné kostkové dlažby asfaltem, zákazem průjezdu těžkých nákladních automobilů historickým středem Prahy.

Národní výbor kromě toho schválil např. mimo jiné také velmi dobrou vyhlášku o čistotě Prahy, ale jako mnoho jiných předpisů a nařízení není ani tato vyhláška dodržována a ani NVP a ONV ji plně nevyužívají. Zde nebude asi jiná cesta, než postihovat všechny organizace zamořující Prahu, pro které je, jak se ukazuje, morální pobídka nedostatečná. Budou-li náklady na tyto sankce z hrubého důchodu, budou závody patrně daleko více dbát o dodržování vyhlášky. Předejdeme tím vysokým nákladům na nemocenské nejen za choroby vnitřní, které tím vznikají, ale i za vysokou oční úrazovost.

Soudružky a soudruzi poslanci, vystoupil jsem dnes s touto interpelací, s těmito problémy v souvislosti s projednáváním nového zákona o péči o zdraví lidu především proto, že dosavadní zkušenosti nejsou nejlepší i přesto, že se zdravotní výbor těmito otázkami zabývá už mnoho let.

Jak jsem již řekl, vytvořili jsme mnoho dobrých zákonů a vládních nařízení. Bude proto třeba hned od začátku působnosti tohoto nového zákona dbát na jeho plnění, na plnění státní disciplíny a okamžitě vést řízení proti těm (a tu mám na mysli i vyšší funkcionáře), kteří zákon nedodržují. Svým jednáním působí nejen morální škody, ale zejména škody na zdraví lidu a prohřešují se i proti kráse přírody naší vlasti. (Potlesk.)

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji posl. Mátlovi, promluví posl. Skramuský.

Posl. Skramuský: Vážení poslanci, dovolte mi, abych na tomto plenárním zasedání se zmínil o jedné takové ožehavé věci, která sužuje naše obyvatelstvo a přináší na zdraví našich pracujících četné újmy. Jsem členem smíšené komise poslanců NS ze zdravotního výboru a výboru pro hlavní výrobní odvětví a dopravu, která se zabývá otázkou čistoty ovzduší v našem státě, jak o tom hovořila soudružka Spěváková a Závodská.

Komise poukázala na závažné nedostatky, které se projednávaly na schůzích obou výborů a ke kterým výbory přijaly závěry. Celou záležitostí se bude ještě zabývat předsednictvo NS a jsem přesvědčen, že i tento orgán NS posoudí celou problematiku a předloží vládě přijatá doporučení.

Bez zřetele na tyto závěry pracuje smíšená komise dále. Provedli jsme průzkum v Severočeském kraji, který již v současné době je snad nejpostiženějším krajem exhalací.

Jednali jsme na širokém aktivu za účasti odborníků a pracovníků ze závodů a důkladně jsme se seznámili se všemi opatřeními, která podniky realizují v boji za udržení čistoty ovzduší. Můžeme říci, že se na tomto úseku již docílilo některých dobrých výsledků a že naše podniky se této otázce věnují. Stále však máme v Severočeském kraji dosud mnoho zdrojů, které dále velmi intenzívně působí k dalšímu znečištění našeho životního prostředí. Požáry na povrchových dolech a zápary na skládkách tvoří jednu třetinu celkového znečištění zaviněného doly a zbývající dvě třetiny připadají na parní lokomotivy a kotelny dolů.

Na Chomutovsku bylo dlouhodobým měřením zjištěno, že hlavním zdrojem znečištění ovzduší jsou: výtopna, seřaďovací nádraží, železniční vlečka Chomutov - Komořany a též kotelny místních výrobních podniků. Je přece v našich silách, abychom tyto přízemní zdroje exhalací, které nejvíce sužují místní obyvatelstvo, operativně řešili a urychleně odstraňovali.

Prosím proto z tohoto místa příslušné vládní činitele o přezkoumání vládního usnesení, které hovoří o elektrifikaci a diesel-trakci (v tomto usnesení je právě bohužel Severočeský kraj až na konci fronty) a alespoň částečné odstranění parní trakce, a to na vlečkách, seřaďovacích nádražích a na dolech, což by podstatně zmírnilo množství exhalací a přineslo obyvatelstvu okamžitý efekt.

Prosil bych ještě, aby vláda důsledně zakročila proti těm, kdo nedodržují vládní usnesení č. 524 a nejen to, ale jak zde hovořil s. Mátl, proti všem, kdo porušují anebo neplní každé vládní usnesení a tím znevažují vážnost vládního dokumentu.

Dovolte mi ještě, abych poděkoval vládě, resp. místopředsedovi vlády s. Krejčímu, v jehož resortu se provedla opatření, která zajišťují dodávky náhradních dílů pro opravny domácích spotřebičů. U Elektro-Pragy - Hlinsko je však ještě třeba dobudovat součástkovou základnu výstavbou uvažovaného skladu. Už se na tom pracuje.

Mohu říci, že zde se nám v praxi osvědčila dobrá spolupráce Národního shromáždění s vládou v duchu dokumentu o prohloubení činnosti Národního shromáždění. Bylo by však žádoucí, aby otázka náhradních dílů ve všech odvětvích našeho národního hospodářství byla takto důsledně řešena a tak se pomohlo všem výrobním podnikům a zejména našemu zemědělství. Tato otázka je velmi diskutována při projednávání tezí k XIII. sjezdu KSČ.

Jsem přesvědčen, že i touto mojí poznámkou se vláda bude zabývat a chci zde vyslovit předem své poděkování. (Potlesk.)

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji posl. Skramuskému, promluví poslankyně Kobosilová.

Posl. A. Kobosilováb: Soudružky a soudruzi poslanci! Na dnešním zasedání přistupujeme k projednávání důležité předlohy vládního návrhu zákona, který vytváří předpoklady k dalšímu rozvoji zdravotní péče v naší socialistické společnosti. My jsme v péči o zdraví lidu dosáhli nemalých úspěchů. To však neznamená, že bychom již neměli žádné nedostatky. Zákon po přijetí bude vhodným prostředkem k jejich řešení. Sám o sobě je však nevyřeší. Bude záležet na tom, jak bude pochopen a všemi odpovědnými orgány, institucemi, zařízeními a občany uváděn do života. Stane se dlouhodobou závažnou směrnicí pro práci všech státních hospodářských a společenských orgánů, které postupně musí řešit nejeden problém. Naplnění jednotlivých článků zákona si vyžádá značné materiální a finanční náklady. Bude proto třeba řešit naléhavé otázky postupně a nanejvýš racionálně.

Zdravé životní podmínky se vytvářejí a chrání zejména péčí o zdravou výživu obyvatelstva a zvláště pak pokud jde o mladou generaci .Tady bych se chtěla zastavit u některých problémů. Pro zajištění zdraví má velký význam i výživa a společné stravování dětí a dorostu ve školách. Může významným způsobem ovlivnit zdraví dětí a dorostu, ale i vypěstovat u nich návyky správné výživy. Ministerstvo školství a kultury v poslední době učinilo určitý pokrok v zajišťování školního stravování. Přesto však je třeba, aby ve spolupráci s lékaři a především s hygienickou službou bylo zlepšeno jak prostředí tak příprava pokrmů a zajištěna správná výživa i výchova ke správné výživě. Tady se jeví celá řada problémů.

Je pravda, že se mají dodržovat normy spotřeby živin u jednotlivých věkových skupin dětí, stravovaných ve školách a internátních jídelnách. Avšak prověrky hodnoty podávané stravy, které se v minulosti uskutečnily v Praze, Plzni, Ostravě i ve Středoslovenském kraji, ukázaly značný deficit téměř všech živin, zvláště v živočišných bílkovinách (pouze 36 % normy), v tucích (54 % normy), vápníku (42 %) a ve vitamínech (také 42 % normy). I v kalorické hodnotě bylo v průměru zjištěno pouze 76 % doporučeného podílu celodenní stravy. Zkoumáme-li příčinu nízké biologické hodnoty stravy, spočívá v tom, že školní jídelny nedostávají vždy hodnotné potraviny, např. libové maso, mléko s vyšším obsahem tuku, čerstvou zeleninu apod., a že i zvýšený finanční limit nestačí krýt nákup potravin na biologicky hodnotnější stravu.

Také na tomto úseku máme některé materiální problémy, které sice nevyřešíme z roku na rok, ale měli bychom se jimi více zabývat. Tak kupř. ve Východočeském kraji je celkem 996 školních jídelen při všech typech škol. Kapacitně jich vyhovuje pouze 523, tj. 52,5 %, nevyhovujících je 453, tj. 47,5 procent. Chybí ještě 151 školních jídelen. Vzhledem k nedostatečné kapacitě je na některých školách situace taková, že stravování je organizováno na 2 - 5 směn. To působí negativně na režim dne žáků, zvláště při odpoledním vyučování, na úroveň stolování a na dodržování hygienických požadavků.

Celkem stravujeme v kraji 44,7 % všech dětí a žáků. Většina školních kuchyní je umístěna ve starých budovách, které mají řadu nedostatků v prostorách, nepostačující hygienická a sociální zařízení, nevhodné skladištní prostory jsou vybaveny starým nábytkem, schází chladicí zařízení, jsou nepostačující přívody teplé tekoucí vody apod. Tyto problémy se těžko řeší. Pokud jde kupř. o prostředky na strojní investice, tak odbor školství a kultury v našem okrese může na toto vybavení věnovat na letošní rok 15 000 Kčs, nehledě na to, ze některá strojní zařízení jsou úzkoprofilovým zbožím.

Při posouzení kuchyní a jídelen všech stupňů škol možno zatím považovat za nejméně závadné kuchyně v mateřských školách a internátních zařízeních. Kapacitně nevyhovující jsou zejména školní jídelny při základních devítiletých školách.

Také se vyskytují některé problémy v kádrovém vybavení jídelen. Školní jídelny mají nejnižší směrný počet pracovníků ze všech sektorů společného stravování. V porovnání se závodními jídelnami, které připravují většinou jen obědy, mají školní jídelny o 20 - 50 % nižší stavy pracovníků přesto, že ve dvou třetinách škol podávají kromě obědů ještě další denní jídla.

Tyto i některé další problémy vedou k tomu, že se důsledně nedodržují hygienické předpisy a technologické postupy, takže pak provoz některých jídelen nezaručuje zdravotně bezpečnou přípravu pokrmů.

I když ze strany příslušných vládních orgánů byla přijata některá opatření, je třeba, tak jak mám vlastní zkušenosti, daleko důraznější kontroly při plnění přijatých opatření.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP