Čtvrtek 17. března 1966

To vše potvrdilo, že problémy znečišťování ovzduší pevnými částicemi jsou u nás řešitelné. Dosavadní zkušenosti jsou však i takové, že některé podniky a i resorty neprojevují patřičný zájem tento problém urychleně řešit, neboť budování těchto zařízení je pro podnik nákladné atd.

Vyvstávají zde pro naše hospodářské organizace nové problémy, které mnohdy považují za druhořadé, přestože naše společnost staví zájem o zdraví lidu na přední místo a dnešní projednávání zákona to plně potvrzuje.

Chtěla bych ještě říci, že z úkolů péče o zdravé životní podmínky mohou zdravotnické orgány a organizace převzít a plnit pouze určitou část a že zejména na realizaci tohoto náročného úkolu na poli ekonomickém a technickém by měli být zainteresováni všichni, kdo svou činností mohou životní podmínky ovlivnit.

Dosavadní soustava řízení národního hospodářství nevytvářela dostatečné ekonomické předpoklady k realizaci úkolů v péči o zdravé životní podmínky. K plnění výrobního plánu byly zaměřeny veškeré síly hospodářských i politických orgánů. Schematické a nekomplexní hodnocení plnění výrobních úkolů podle množství a nikoliv podle kvality znamenalo přehlížení a odsouvání realizace ozdravných opatření. Rovněž uplatňování odpovědnosti v této oblasti podle vydaných předpisů se stalo pro ně neúčinným, neboť finanční sankce se přesouvaly na účet státu. A takto "zjednodušená ekonomika" nekalkulovala rovněž ani s určitým kladným ekonomickým přínosem hygienických opatření. Ještě dnes si pouze někteří ekonomové uvědomují, že péče o zdraví nevyplývá jen ze zásad, "socialistického humanismu", ale že je nedílnou součástí efektivní výroby, jejího dalšího rozvoje a stabilizace kádrů, jak se již tyto důsledky začínají prakticky projevovat v silně rozvinutých průmyslových oblastech. A chtěla bych říci, že i v našem Severomoravském kraji, především v oborovém ředitelství OKR, když se dali do boje za snížení úrazovosti a prašnosti v rubání, přineslo to i řadu ekonomických výsledků.

Nepříznivý stav na úseku tvorby a ochrany životního prostředí, zejména stav na úseku znečišťování ovzduší by měl vést ke kvalitativně novému řešení.

V souvislosti se zaváděním nové soustavy řízení národního hospodářství by se v činnosti podniků a organizací mohl nadále prohloubit rozpor mezi zájmem podniku na dosažení maximálního hrubého důchodu a celospolečenským zájmem na ochraně a tvorbě zdravého životního prostředí. Proto již od počátku i v dalším průběhu zavádění nové soustavy je nutno věnovat pozornost, vytvářet a probojovávat účinné ekonomické stimuly k ochraně zdraví. Nemůžeme se také obejít bez zdokonalení systému přímého řízení ze strany státních orgánů, pověřených tyto otázky řešit, zejména v úseku přípravy plánu technického rozvoje, usměrňování výroby vzduchotechniky, technického dozoru na provoz zařízení a uplatňování sankcí vůči provozovatelům za neplnění úkolů.

Zůstane-li působnost zdravotnických orgánů v tvorbě a ochraně životního prostředí zaměřena nadále na stanovení hygienických požadavků, provádění kontroly uložených opatření a zjišťování stavu prostředí a jeho vlivu na zdraví lidu, je třeba, aby na úseku realizace technických opatření (včetně sankcí) a na úseku technické kontroly funkce zařízení (včetně měření) byla urychleně přijata taková řešení, která by zajistila komplexní posuzování všech otázek tak, jak to předpokládají již dříve přijatá stranická a vládní usnesení.

V diskusi při projednávání čistoty ovzduší bylo z mnoha míst poukazováno, konstatováno a kritizováno, že touto problematikou, bereme-li ji v komplexu, se zabývalo a zabývá příliš mnoho organizací, komisí, institucí i úřadů, což vede nakonec k roztříštěnosti, k mnoha nejasnostem a potížím při odstraňování nedostatků a nakonec i k slabým výsledkům. Přihlédneme-li ještě k celé řadě vládních usnesení, k usnesením národních výborů ať v krajích nebo v okresích, či městech, k opatřením podniků, které hlavně způsobují znečišťování ovzduší, dojdeme k závěru, že stojí za vážnou úvahu posoudit návrh komise, jak se s. Spěváková zmínila, aby zde byl ustaven jeden ústřední orgán, který by byl pověřen celkovou péčí o životní prostředí a který by měl řídící pravomoc a právo kontroly.

V závěru bych chtěla říci, že přijetí zákona bude znamenat pro NV podepření jejich autority, že NV se budou moci při prosazování čistoty ovzduší, při uplatňování sankcí plně opřít o tento zákon a postupovat na tomto úseku nekompromisně. Vždyť se jedná o společné zájmy, jedná se o ochranu zdravého životního prostředí, kterou uplatňují a prosazují NV, uplatňují především ve prospěch zdraví zaměstnanců podniku, kteří bydlí v blízkosti podniku, v jeho okolí, a jejich dětí, naší budoucí generace, na které nám záleží, aby byla zdravá a silná.

Ve svém vystoupení jsem se především zaměřila na tu část navrhovaného zákona, která se zabývá životním prostředím, jak jsem již uvedla, a to z toho důvodu, že tato problematika je velmi živá nejen v mém volebním obvodě, který bezprostředně sousedí s areálem NHKG, ale také jak jsem se přesvědčila z práce v komisi, je velmi živá ve všech průmyslových oblastech naší republiky.

Navrhovaný zákon jako celek považuji za velmi dobrý, prospěšný a proto doporučuji jeho přijetí. (Potlesk.)

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji posl. Závodské, promluví posl. Mátl.

Posl. Mátl: Vážené Národní shromáždění! V návrhu zákona o péči o zdraví lidu se v hlavních zásadách uvádí, že péče o zdraví lidu je důležitou funkcí celé socialistické společnosti a je plánovitě uskutečňována opatřeními ekonomickými, sociálními, kulturními a zdravotnickými.

Všechny složky společnosti zajišťují péči o zdraví lidu v nedílné jednotě s úkoly hospodářské a kulturní výstavby.

Na podkladě § 1 předloženého návrhu zákona pak jsou všechny podniky, družstva a jiné organizace povinny činit všechna potřebná opatření k vytváření a ochraně zdravých podmínek a zdravého způsobu života a práce.

Také další tři odstavce tohoto paragrafu zajišťují opatření na zlepšení životního prostředí. To je jistě nejvýše správné a potřebné. To proto, že život, skutečnost je jak jsme slyšeli z diskusních příspěvků s. posl. Spěvákové a s. posl. Závodské, dosud jiná. Dosavadní zkušenosti totiž ukazují, že dosud všechna vládní usnesení, až na malé výjimky, zákony i směrnice a nebylo jich vydáno málo a nebyly špatné, byly plněny nedostatečně, anebo vůbec nebyly plněny.

Vždyť v četných oblastech naší republiky, které až do nedávna byly ještě rekreačními oblastmi, došlo k tak velké koncentraci spadu popílku a jiných zplodin, že se změnily v oblasti, jimž se občané již na dálku vyhýbají.

V nejbližším okolí Prahy, ale i přímo v Praze jde o mnoho závodů, o nádražích v centru hlavního města ani nemluvě, které přímo chrlí tyto otravné a jiné látky.

Nejinak je tomu samozřejmě i v jiných průmyslových oblastech jednotlivých krajů, hlavně však - jak již bylo řečeno - v kraji Severočeském, Severomoravském a také v četných oblastech Slovenska. Zejména kolem cementáren, elektráren, hutí a chemických závodů se provedlo dosud velmi málo zlepšení.

Hodnoty znečištění ovzduší tak překračují - jak již bylo řečeno - několikanásobně stanovené normy. Zvláště výrazná je tato situace v okrese Most, kde je značně vysoká koncentrace průmyslu, což vede také k velké koncentraci pevných a plynných exhalací. Situace se tam vytváří, jak jsme získali informace v mezivýborové komisi tak, že poškození lesních porostů je tam nezměrné - 80 % celkové výměry, což je jistě velmi otřesné, ale odborníci dokonce předvídají, že půjde-li vývoj takto dál, dojde v této oblasti Krušných hor během 15 až 20 let k úplnému zániku lesů.

To je jistě nepěkná perspektiva a to i přesto, že byla přijata vládní usnesení 494/1960 a další vládní usnesení je nahrazující, dále vládní usnesení č. 16/1961, 831/1962 a pro Severomoravský kraj usnesení vlády č. 473/1961. Také Severočeský krajský národní výbor přijal po pečlivé analýze příslušná opatření.

Ukazuje se však, a to potvrdily v plné míře i zprávy z jednotlivých krajů, že příčiny pomalého a v mnoha podnicích neúčinného řešení jsou - i když bereme v úvahu ekonomické problémy - především v nedodržování státní disciplíny, v nedostatečné řídící činnosti, v nedostatečné údržbě již instalovaných zařízení a konečně v nedůsledném provádění kontroly vedoucích pracovníků i samotných ministerstev.

Jinak by se nemohlo stát, že zdroje znečištění každoročně přibývají a problém znečišťování ovzduší je obzvláště kritický nejen pro současný stav, který vážně ohrožuje zdraví občanstva a celé národní hospodářství, ale hlavně pro svůj expresní a prozatím nezadržitelný vývoj.

Jak již jsem uvedl, kritický stav je i v naší matičce Praze. Každoročně tu přibývají nové a nové zdroje znečištění. Saze, prach, popílek, radioaktivní zplodiny, kysličník siřičitý, čpavek, benzpyrény a výfukové plyny, mikroskopické částečky kovů i nejrůznější plyny z průmyslové výroby se udržují v nízkých prostorách. Hlavními zdroji v Praze, stejně jako v jiných městech, jsou hlavně elektrárny, továrny, teplárny, lokomotivy, auta, motocykly, dieselové a jiné motory. V Praze k tomu přistupuje nyní ještě navíc přestavba a výstavba Prahy, která je pochopitelně nezbytná.

Velmi prudký a nebezpečný je také vzestup kysličníku siřičitého i vysoké hodnoty rakovinotvorných látek v pražském ovzduší. Dokazují to nejen měření, ale i lékařská praxe, podle níž je v Praze mnohem větší počet rakovinových onemocnění plic, než je celostátní průměr.

Obyvatelé Prahy tedy žijí rok od roku v horším zdravotním prostředí. Nad Prahou je trvale mrak prachu a sazí, který pronikavě snižuje intenzitu slunečního osvitu a zvláště ultrafialových paprsků. A co znamená málo slunce? Velmi vážnou příčinu nižší odolnosti organismu proti infekčnímu onemocnění.

S ohledem na tyto skutečnosti, které konstatovala mimo jiné i mezivýborová komise NS pro řešení těchto otázek, a k tomu co jsem uvedl v úvodu své interpelace, obracím se na ministry:

paliv,

těžkého průmyslu,

chemie,

dopravy,

zdravotnictví,

na předsedu SPK,

na předsedu Ústřední správy energetiky a

na primátora NVP s následujícími dotazy:

Jaká opatření učinily jejich resorty a NVP na podkladě usnesení zdravotního výboru ze dne 20. 4. 1962, 30. 10. 1962 a 28. 11. 1962 a jakých bylo dosaženo výsledků? Tato usnesení byla všem resortům po schválení předsednictva NS poslána.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP