Nejde však jen o nepochopení ze strany vedoucích
pracovníků, mohou být jmenovány případy,
kdy samotní zaměstnanci budou raději pobírat
nebezpečnostní příplatky, než
by nutili vedení závodu odstranit škodlivé
prostředí. Zde bude tedy nutné, aby zdravotnické
orgány nesmlouvavě prosazovaly základní
požadavky ochrany a vytváření zdravého
životního prostředí. Nemohou však
v této situaci zůstat osamoceny bez podpory státních
a odborových orgánů.
Vyšší pozornost bude nutno věnovat bezpodmínečně
zásobování obyvatelstva, zejména vesnického
obyvatelstva pitnou vodou. Podle materiálu, který
jsem měl k dispozici, je v současné době
80 - 90 % vody ze studní závadných. Nejde
tu o budování nových, ale především
o asanaci a udržení nezávadnosti stávajících
studní. Nutnost mimořádné péče
o tyto individuální vodní zdroje je podtržena
tím, že v současné době je v
českých krajích zásobeno z vodovodů
59 % obyvatelstva a na Slovensku asi 32 %.
V zemědělských závodech musí
být péče o zdravé životní
prostředí zvláště prosazována,
zejména při nové investiční
výstavbě. Neměla by být zahájena
žádná stavba, u níž se nepočítá
s kompletním sociálním zařízením.
Vždyť i to přispívá vyrovnání
kulturnosti práce zemědělství a průmyslu,
což je jedna z podmínek získání
pracovníků a zejména mladých do zemědělství.
Vím, že investiční výstavba pro
zemědělskou výrobu je jednou ze slabých
stránek zemědělství, avšak to
na věci nemění tolik, abychom museli od požadavku
zdravého pracovního prostředí v zemědělství
ustoupit.
Naléhavost nekompromisního prosazování
ustanovení zákona o zabezpečování
zdravého životního prostředí
v zemědělském provozu je vynucována
růstem rizikovosti zemědělských pracovišť,
zejména v živočišné výrobě.
Přestože se nám podařilo úspěšně
likvidovat brucelózu skotu a eradikace tuberkulózy
skotu úspěšně pokračuje, s rozvojem
zdravotní vědy a koncentrace zemědělské
výroby zjišťují se neustále nové
spojitosti mezi chorobami hospodářských zvířat
a onemocněním lidí, ať už jde o
dávno známé salmonelózy, v poslední
době velmi aktuální plísňová
onemocnění -trichofytie - a v současné
době na významu nabývající
leptospirózy, listeriózy a některé
jiné virové choroby.
Z toho vyplývá nutnost řešit zdravotní
problematiku, zejména zemědělského
obyvatelstva nerozlučně ve spojení s řešením
materiální problematiky tak, jak to ukládá
§ 79 návrhu zákona.
Se zemědělstvím souvisí i další
bod zajišťování zdravého životního
prostředí - zdravá výživa. V
časopisech, konečně i ve Zprávách
pro poslance NS se dovídáme, jak nezdravé
je složení naší výživy. Racionální
výživu tak, jak ji ukládá navrhovaný
zákon, není však možno zajistit pouhou
agitací a přesvědčováním.
Je třeba pro ni vytvořit materiální
a společenské podmínky, a to jednak podporou
výroby těch potravin, jichž je v naší
stravě nedostatek, prostřednictvím ekonomických
pobídek a jednak jejich cenovým zvýhodněním
pro spotřebitele na trhu. Co nám je například
platné neustále propagovat nealkoholické
nápoje, když kvalitních je často na
trhu nedostatek a koneckonců jsou dražší
než nápoje alkoholické. Stejně je tomu
u zeleniny, kde příprava jídla ze zeleniny
je pracnější a cena vyšší,
než např. u moučných jídel. Vůbec
je třeba se zabývat cenou správné
výživy, která je v současné době
vyšší, než cena současné výživy
na osobu a den, o cca 7 Kčs. Z tohoto pohledu můžeme
velmi dobře hodnotit některá opatření
ústředního výboru v cenové
politice zemědělských výrobků,
ať se to týká změny cen vykupovaného
mléka nebo mladého hovězího skotu.
Stejně často je konstatována klesající
spotřeba mléka. V poslední době nedosahujeme
ani předválečné spotřeby na
osobu, a to i v loňském roce, kdy byl plán
výroby mléka plněn. Ani zde nám nepomohou
pouhá slova a nařízení, je třeba
zvážit opětovné podávání
mléka mladým lidem na školách a nebát
se ani rozšíření prodeje mléka
v restauracích.
Se zavedením nového zákona o péči
o zdraví lidu souvisejí jistě i další
otázky: dobudování a naplnění
sítě zdravotnických zařízení,
materiální zabezpečení a v neposlední
míře i otázka odměny pracovníků
ve zdravotnictví, kde je nutno zabývat se zejména
středním zdravotnickým personálem.
Jistě s uvedením nového zákona do
života souvisí i další problémy,
nebylo však mým úmyslem všemi se zabývat.
Chtěl jsem jen ukázat v souladu se zásadami
dalšího prohloubení činnosti NS, že
přestože návrh byl velmi dlouho a důkladně
ve výborech projednáván, bude jeho stoprocentní
uplatnění v praxi vyžadovat mnoho úsilí
nejen všech poslanců NS a pracovníků
zdravotnictví, ale především všech
občanů našeho státu.
Přes tuto skutečnost považují poslanci
výboru pro potravinářský a spotřební
průmysl, místní hospodářství
a služby, obchod a spoje a poslanci zemědělského
výboru ustanovení navrhovaného zákona
za správná a dobrá, a proto navrhuji jménem
obou výborů předložený vládní
návrh zákona o péči o zdraví
lidu ke schválení podle společné zprávy
výborů NS. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Lacinovi, promluví posl. Závodská.
Posl. Závodská: Vážení
soudruzi poslanci a poslankyně, předkládaná
osnova jednotného zákona o péči o
zdraví lidu má podstatnou měrou zvýšit
úsilí a zejména dosáhnout kladných
výsledků na jednom z úseků, který
až dosud zaostával v péči společnosti
o zdraví lidu, tj. na úseku životních
a pracovních podmínek. Jde o komplex otázek,
jejichž předmětem je péče o zdravý
stav sídlišť, ovzduší, vody, správná
a zdravá výživa, péče o děti,
dorost a pracující, zejména v průmyslu
a další.
Zákon jistě přivítají nejen
lékaři a zdravotníci, kteří
jej již dlouho očekávají, ale i naši
občané, neboť zákon má svůj
význam pro všechny pracující našeho
státu. Právem od něho očekávají
další zlepšení našeho zdravotnictví,
a to nejen na úseku poskytování léčebně
preventivní péče, ale především
z hlediska toho, že řeší i problémy
týkající se životního a pracovního
prostředí.
Promiňte mi, soudružky a soudruzi, že budu k
tomuto tématu diskutovat, jak o tom již hovořila
s. Spěváková, která se zaměřila
převážně k problematice Severočeského
kraje, tak jak to řešila také komise složená
z poslanců průmyslového a zdravotního
výboru. Chtěla bych k tomu poznamenat, že zvláště
v Severomoravském kraji a především
v Ostravě se očekává, že přijetím
zákona se budou účinněji řešit
problémy čistoty ovzduší, které
dnes tak tíží občany města Ostravy.
Také když jsem v posledních týdnech
navštívila některé schůze občanů
i plenární zasedání Obvodního
národního výboru v Radvanicích, byly
tyto otázky znovu projednány a požadováno
řešení.
K doložení oprávněných těžkostí
a stížností, které jsou, bych chtěla
poukázat na některé podstatné údaje,
které z hlediska zdraví lidu nás nutí,
abychom se tímto problémem velmi vážně
zabývali. Navržený zákon, který
bude jistě přijat a schválen, dá možnost
jak národním výborům, tak i podnikům,
aby tyto problémy řešily jednotně, uceleně
i výhledově.
Jsou to některé údaje z výsledků
průzkumu, který provedly v minulém roce jednak
orgány lidové kontroly a statistiky, a pak údaje
vypracované MěstNV v Ostravě, ze kterých
některé vyjímám.
Tak např. na území města Ostravy jsou
vedle jiných nejvíce postižené tři
oblasti, které představují území
o ploše 35 km2 a kde zhruba žije 80 000 obyvatel.
Jsou to oblasti NHKG, VŽKG a pak oblast koksoven, elektráren
a chemických závodů v povodí Odry.
Jsou to oblasti, kde průměrná hodnota prašného
spadu je větší než 1000 tun/km2
ročně, tj. šestinásobek, než je
stanovena norma. Na některých exponovaných
místech v Radvanicích a v Hrušově se
již naměřilo v některých měsících
kolem 10 000 tun/km2/rok, což je hodnota, která
nemá na území našeho státu období
(čísla z roku 1965). Také u kysličníku
siřičitého je přípustná
koncentrace 0,15 mg/m3, avšak měření,
které nebylo možno zavést tak soustavně
a pravidelně jako u prašného spadu, ukazuje
na běžné zamoření městských
čtvrtí v rozsahu 0,6 - 09 mg/m3.
Nelze také pominout výskyt rakovinotvorných
uhlíkatých látek, jež se nacházejí
ve vyšších koncentracích zvláště
v dýmech z koksoven a sazoven. V současné
době vypouštějí do ovzduší
průmyslové závody pouze na území
města Ostravy zhruba 260 000 tun prachu ročně.
To vše pochopitelně má nesmírný
vliv především na zdraví našich
obyvatel, což pochopitelně nejde dost přesně
vyčíslit. Jsou známy již delší
dobu výsledky průzkumu, který provedli pracovníci
Krajské hygienicko-epidemiologické služby a
MěHES a také pracovníci školní
lékařské služby v Ostravě, kde
bylo provedeno srovnání dvou kolektivů žáků,
a to v Hrušově a v Zábřehu, ze kterého
vyplynulo, že nemocnost dětí v Hrušově
je podstatně vyšší než u dětí
v Zábřehu - 1,17 % proti 0,76 % (jsou to 2 okrajové
čtvrti města Ostravy), z nichž jedna část
se nachází na západní straně
města, kde ty spady popílku jsou, to je Zábřeh,
jedna je směrem jihovýchodním, kde je spad
mnohem menší. Děti z Hrušova jsou slabší
tělesné konstrukce, mají častější
vadné držení těla, známky křivice,
jsou mnohem častěji nemocné na katary horních
cest dýchacích a záněty mandlí,
rovněž hodnoty krevního oběhu jsou u
nich méně příznivé. Výsledkem
bylo i zjištění, že zánět
očních spojivek v Hrušově je až
20násobný a výskyt onemocnění
horních cest dýchacích o 20 až 25 %
vyšší.
Vedle škod, které jsou způsobovány na
zdraví lidu, vznikají i další velké
škody našemu hospodářství z titulu
nemocnosti, a to vzrůstem některých infekčních
onemocnění, např. zánětu jater,
žloutenky i břišního tyfu.
Tímto neuspokojivým stavem v čistotě
ovzduší jsou způsobovány škody
i v údržbě bytového fondu, dále
na komunikacích a kanalizaci i na rostlinných kulturách.
Už přede mnou soudruzi mnohé řekli.
Rostlinné kultury jsou napadány pevnými i
plynnými exhaláty, což má vliv i na
znečištění pícnin. Jsou trvale
znehodnocovány měkké i tvrdé plody.
Stromy jsou napadány rakovinou, vlivem prachu pak cizopasnými
houbami a hmyzem. V neposlední řadě se tyto
škodlivé vlivy odrážejí i na stavu
našich vod a jejich znečišťování
neustále pokračuje.
O důsledcích znečištěného
ovzduší jsem hovořila poněkud obšírněji.
Celá řada organizací se touto otázkou
zabývá, konají se různé konference
celostátního významu, semináře,
zasedají pléna KNV i našeho MěNV, jednají
o problémech a přijímají jistě
celou řadu podnětných návrhů
a usnesení, jak situaci řešit. Při projednávání
těchto otázek jsou obvykle přednášeny
názory nebo námitky, že sice prašnost
je značná, ale způsoby jak ji odstranit jsou
zdlouhavé, např. že nestačí kapacita
závodu na výrobu vzduchotechnických zařízení
v Milevsku, nebo že nejsou pro tyto účely vyčleňovány
finanční prostředky a tak podobně.
Byla jsem, podobně jako s. Spěváková,
pověřena zdravotním výborem zúčastnit
se práce v mezivýborové komisi složené
z poslanců zdravotního a průmyslového
výboru pro řešení problematiky na úseku
čistoty ovzduší. Jedním z prvých
úkolů této komise bylo přesvědčit
se o správnosti těchto názorů. Proto
naše komise pod vedením s. posl. Šindeláře
si vzala za úkol navštívit příslušné
závody, prozkoumat a projednat na místě celou
situaci. I když to nebyl dlouhodobý průzkum,
zjistili jsme napřed ve Výzkumném ústavu
v Malešicích, že máme vyvinuté
výkonné elektrické odlučovače,
elektrostatické a mechanické filtry na záchyt
pevných částic a že dovedou zachytit
až 99 % popílku; jiná otázka je již
jejich údržba v provozu a dodržování
stanovených parametrů, případně
- jak si zase na druhé straně podniky stěžují
- dlouhodobé čekací lhůty na montáž
zařízení. Přesvědčili
jsme se rovněž, že i kapacita Závodů
na výrobu vzduchotechnických zařízení
v Milevsku na stávající požadavky by
byla dostačující, není však vždy
plně vytížena výrobou právě
těchto vzduchotechnických zařízení,
neboť např. v minulém roce - a sama jsem to
prošetřovala na tehdejším MTS - v důsledku
nedostatku objednávek byl jim určen náhradní
výrobní program. A nakonec jsme zjistili, že
i naše Státní plánovací komise
uvolňuje pro tyto účely ne sice miliardy,
ale ve čtvrté pětiletce je to průměrně
ročně 80 mil. Kčs, celkem pak 400 mil. Kčs
na celou pětiletku, a že i tyto prostředky,
tyto finanční zdroje nejsou plně účelově
využívány.