Čtvrtek 17. března 1966

Chtěl bych ještě upozornit, že i v oblasti zdravotnických filmů a publikací má naše zdravotnictví mezinárodní význam a úspěchy. Tak v minulém roce bylo obesláno našimi filmy sedm lékařských zahraničních kongresů, dvě mezinárodní filmové přehlídky a dva mezinárodní filmové festivaly.

Závěrem bych chtěl ještě podtrhnout význam Československé společnosti J. E. Purkyně, která v minulém roce uspořádala dva mezinárodní kongresy, pět kongresů s mezinárodní účastí, pět sympozií a řadu dalších vědeckých konferencí. Všech mezinárodních vědeckých akcí se u nás zúčastnilo v minulém roce přes 3000 zahraničních lékařů.

Soudružky a soudruzi poslanci! Z předneseného je patrno, že Československá socialistická republika je předmětem zájmu světové zdravotnické veřejnosti a jsem přesvědčen, že v tomto směru právě projednávaný zákon o péči o zdraví lidu bude účinným přínosem, a proto doporučuji jeho přijetí.

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji posl. Tomanovi.

Přerušuji schůzi do 11.15 hod.

(Schůze přerušena v 10,49 hod.)

(Schůze zahájena v 11,19 hod.)

Předseda NS s. Laštovička: Soudružky a soudruzi, zahajuji přerušenou schůzi. Pokračujeme v diskusi. Uděluji slovo poslankyni Spěvákové.

Posl. Spěváková: Vážené soudružky a vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, protože zdraví je jedním ze základních prostředků šťastného a tvůrčího života jednotlivce i celé společnosti, je zároveň významným činitelem v rozvoji výrobních sil, vítá společná komise průmyslového a zdravotního výboru NS k otázkám čistoty ovzduší vydání zákona o péči o zdraví lidu. Už proto, že koncepce návrhu je nová v tom smyslu, že upravuje nejen otázky týkající se vlastního zdravotnictví, ale i péči o zdraví lidu v celé šíři, včetně úkolů, které při vytváření a ochraně zdravých životních podmínek mají vedle zdravotnických orgánů a zařízení i ostatní složky socialistické společnosti.

Návrh tohoto zákona řeší nově řadu konkrétních otázek, mezi nimi také

- určuje všem organizacím, jejich nadřízeným orgánům a vedoucím pracovníkům na všech stupních řízení jejich povinnosti při vytváření a ochraně zdravých životních podmínek a stanoví prostředky k plnění těchto povinností;

- zvyšuje pravomoc národních výborů, pokud jde o ukládání sankcí za neplnění úkolů v ochraně a vytváření zdravých životních podmínek.

U těchto dvou bodů bych se chtěla pozastavit již proto, že v poslední době jak na plenárních zasedáních okresních národních výborů, tak krajského národního výboru v Ústí nad Labem, byla vedena živá diskuse k otázkám čistoty vod a především čistoty ovzduší. Důvodem těchto diskusí bylo neplnění vládního usnesení č. 524/64 v hlavních směrech, a proto z iniciativy poslanců ze Severočeského a Severomoravského kraje byla ustavena společná komise výboru průmyslového a zdravotního k otázkám čistoty ovzduší.

Komise se proto ihned po svém ustavení seznámila s celou širokou problematikou znečišťování ovzduší, která není jednoduchá. Měla přitom k dispozici materiály krajských a okresních národních výborů ze Severočeského a Severomoravského kraje, které obsahovaly velmi podrobné údaje o výskytu a znečišťování v jednotlivých oblastech a též o neuspokojujícím trendu růstu tohoto znečišťování a o ekonomických, zdravotních a společenských důsledcích.

V posledních letech spad pevných exhalací, tj. popílku a prachu na jednotku plochy začal nabývat takového rozsahu, že se stal zdrojem oprávněných stížností obyvatelstva, způsoboval velké škody v zemědělství, v lesích a na zdraví obyvatelstva. Z materiálů, které jsme měli k dispozici, se ukazuje, že spad pevných exhalací v postižených krajích, převážně na Ústecku a Ostravsku mnohonásobně převyšuje stanovenou normu. Spad popele se tedy projevoval a neustále projevuje znehodnocením celého prostředí a má proto vážné důsledky v celém životě společnosti v postižených oblastech. Výskytu pevných exhalací byla v posledních letech věnována velká pozornost, byl zřízen Výzkumný ústav vzduchotechniky v Malešicích, byla vydána řada právních předpisů a příkazů k zabránění růstu exhalací a jeho postupného odstranění; přesto však stav ovzduší v postižených oblastech se nejen nezlepšoval, ale zhoršoval, takže i nadále zůstává předmětem velmi ostré kritiky občanů.

Ještě horší než situace v znečišťování pevnými exhalacemi je situace v znečišťování ovzduší plynnými exhalacemi, zejména kysličníkem siřičitým. Tento plyn působí v určité koncentraci velké škody na zemědělských porostech, ničí lesy, zejména v Severočeském kraji, v Krušných Horách, kde z 85 000 ha lesa je 55 000 ha poškozeno. Na základě lékařských výzkumů zdravotního stavu obyvatelstva v postižených krajích pevné a plynné exhalace způsobuji vážné a škodlivé následky na zdraví obyvatelstva, zejména u dětí a starších osob.

Situace je o to horší, že dosud nebylo vyvinuto u nás ani nikde ve světě účinné zařízení k zachycování, zneškodňování anebo dokonce zužitkování kysličníku siřičitého. Tento stav pak vede občany k požadavku, aby v postižených oblastech, zejména v Severočeském kraji, byla zastavena výstavba velkoelektráren na bázi hnědého uhlí, a to proto, že z dosavadních (i když neúplných) podkladů vyplývá, že výstavba nových 5 velkoelektráren v mostecké hnědouhelné pánvi bude znamenat takový zásah do životních a přírodních podmínek oblasti, jehož důsledky si nemůžeme představit a to už při realizaci I. etapy výstavby elektráren do r. 1970. Někteří členové komise navštívili několik dní před tímto zasedáním pléna Severočeský kraj. Ráda bych zde tlumočila názor představitelů kraje, kteří jsou si vědomi závažnosti další výstavby elektráren pro naše národní hospodářství, že by se měla znovu zvážit a přehodnotit všechna opatření spojená s výstavbou elektráren v Severočeském kraji vzhledem k nepředstavitelným důsledkům, které by způsobila další zvýšená koncentrace úniku kysličníku siřičitého bez náležitých opatření.

Komise dále zjistila, že otázka výroby odlučovačů pevných exhalací je vyřešena a je reálná možnost zvýšit výrobu odlučovacích zařízení za předpokladu, že uvolněné finanční prostředky budou pro tyto účely jmenovitě vyděleny a kontrolovány jedním celostátním orgánem. Vzhledem k ustanovení, že u nových průmyslových závodů mají být současně vybudována moderní odlučovací zařízení, existuje u nás řada velkých závodů, kde tyto odlučovače jsou, avšak výsledky nejsou uspokojivé z těchto příčin:

Udržování odlučovače v chodu znamená pro podnik větší spotřebu energie, větší potřebu pracovních sil, náročnou a pravidelnou údržbu. To znamená náklady, které jsou k tíži provozu. Dnes, v období zavádění nové soustavy ekonomického řízení, je nebezpečí, že hmotná zainteresovanost bude působit ještě více v neprospěch zachycování popílku. Bude třeba proto hledat cesty, aby sankce za znečišťování ovzduší působily podnikům větší ztráty na zisku nebo hrubém důchodu, než úspory investičních i provozních nákladů nezavedením a nepoužíváním odlučovačů.

K zajištění čistoty ovzduší bylo vydáno množství předpisů různého druhu. Souhrn právních předpisů je však nepřehledný a stává se proto málo účinným. Komise je toho názoru, že by bylo třeba tyto předpisy kodifikovat, zdůraznit v nich materiální, podnikovou i osobní odpovědnost, popřípadě i odpovědnost trestní. Je třeba přitom zvážit zejména vztahy nové formy k příslušným ustanovením předkládaného nového zákona o péči o zdraví lidu, a nového zákona o národních výborech.

Komise dále konstatovala, že dosavadní řešení problematiky odstraňování exhalací spadá do pravomoci celé řady ústředních orgánů a úřadů. Bylo by proto zapotřebí, aby jeden nadresortní útvar byl plně zodpovědný za vypracování reálného plánu k postupnému zlepšení ovzduší, aby zajistil plné a racionální využití poskytovaných prostředků, dodržování všech předpisů a hmotnou zainteresovanost podniků, a to i metodickými plánovacími předpisy. Bylo by proto vhodné vládou vyčleněné prostředky považovat ve smyslu vl. vyhlášky č. 90/65 za účelově určené a přidělit je podle jmenovitých úkolů vybraným podnikům k realizaci.

V závěru společná komise průmyslového a zdravotního výboru doporučuje, aby otázkám řešení problematiky životního prostředí v Severočeském a Severomoravském kraji byla ze strany ústředních orgánů věnována zvýšená pozornost. Doporučení komise a návrhy na opatření budou předmětem jednání nejbližší schůze předsednictva Národního shromáždění, které - jak věříme - jistě zaujme k návrhům na řešení nejnaléhavějších problémů kladné stanovisko a přijme konkrétní doporučení vládě naší republiky.

Věříme, že soustředěným úsilím všech orgánů a organizací se nám podaří v dohledné době zlepšit životní a pracovní prostředí statisícům našich občanů, a věříme, že i právě projednávaný zákon o péči o zdraví lidu přispěje podstatnou měrou ke zlepšení zdravého životního a pracovního prostředí. Doporučuji proto plénu Národního shromáždění tento zákon ke schválení a děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji poslankyni Spěvákové. Dále promluví poslanec Garaj.

Posl. Garaj: Vážené súdružky, súdruhovia poslanci! Na dnešnej schôdzi prejednávame veľmi významný návrh zákona o starostlivosti o zdraví ľudu. Socialistické spoločenské zriadenie, v ktorom je záujem o sústavné zvyšovanie starostlivosti o zdravie ľudí, je v súlade i so záujmami jednotlivcov. Úsilie dosiahnuť čo najlepšiu starostlivosť o zdravie ľudí patrí medzi hlavné úlohy socialistickej spoločnosti a k základným občianskym právam, zaručených Ústavou Československej socialistickej republiky.

Dosiahnutie tohto cieľa celej spoločnosti a jednotlivcov vyžaduje sústrediť úsilie:

na vytváranie materiálnych podmienok a zvyšovanie kultúrnej úrovne, včetne výchovy občanov ku zdravému spôsobu života a práci,

na ďalší rozvoj zdravotníctva predovšetkým rozvojom zdravotníckych služieb, ktoré zabezpečujú odbornú starostlivosť o organizmus človeka, jeho zdravotné uvedomenie a pracovné prostredie.

Tieto ciele sú rozpracované a vyjadrené v dokumente ÚV KSČ a vlády o ďalšom rozvoji zdravotníctva a v predloženom návrhu zákona.

Návrhy sú odrazom potreby rýchlejšieho rozvoja socialistického zdravotníctva a požiadaviek ľudí na lepšie poskytovanie zdravotníckych služieb orgánmi, organizáciami, zdravotníckymi zariadeniami i národnými výbormi.

S plným pochopením a podporou bude uvítaný nový zákon, ktorým sa zabezpečuje bezplatné poskytovanie zdravotníckych služieb všetkým občanom našej vlasti.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP