Chtěl bych ještě upozornit, že i v oblasti
zdravotnických filmů a publikací má
naše zdravotnictví mezinárodní význam
a úspěchy. Tak v minulém roce bylo obesláno
našimi filmy sedm lékařských zahraničních
kongresů, dvě mezinárodní filmové
přehlídky a dva mezinárodní filmové
festivaly.
Závěrem bych chtěl ještě podtrhnout
význam Československé společnosti
J. E. Purkyně, která v minulém roce uspořádala
dva mezinárodní kongresy, pět kongresů
s mezinárodní účastí, pět
sympozií a řadu dalších vědeckých
konferencí. Všech mezinárodních vědeckých
akcí se u nás zúčastnilo v minulém
roce přes 3000 zahraničních lékařů.
Soudružky a soudruzi poslanci! Z předneseného
je patrno, že Československá socialistická
republika je předmětem zájmu světové
zdravotnické veřejnosti a jsem přesvědčen,
že v tomto směru právě projednávaný
zákon o péči o zdraví lidu bude účinným
přínosem, a proto doporučuji jeho přijetí.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Tomanovi.
Přerušuji schůzi do 11.15 hod.
Předseda NS s. Laštovička: Soudružky
a soudruzi, zahajuji přerušenou schůzi. Pokračujeme
v diskusi. Uděluji slovo poslankyni Spěvákové.
Posl. Spěváková: Vážené
soudružky a vážení soudruzi poslanci,
vážení hosté, protože zdraví
je jedním ze základních prostředků
šťastného a tvůrčího života
jednotlivce i celé společnosti, je zároveň
významným činitelem v rozvoji výrobních
sil, vítá společná komise průmyslového
a zdravotního výboru NS k otázkám
čistoty ovzduší vydání zákona
o péči o zdraví lidu. Už proto, že
koncepce návrhu je nová v tom smyslu, že upravuje
nejen otázky týkající se vlastního
zdravotnictví, ale i péči o zdraví
lidu v celé šíři, včetně
úkolů, které při vytváření
a ochraně zdravých životních podmínek
mají vedle zdravotnických orgánů a
zařízení i ostatní složky socialistické
společnosti.
Návrh tohoto zákona řeší nově
řadu konkrétních otázek, mezi nimi
také
- určuje všem organizacím, jejich nadřízeným
orgánům a vedoucím pracovníkům
na všech stupních řízení jejich
povinnosti při vytváření a ochraně
zdravých životních podmínek a stanoví
prostředky k plnění těchto povinností;
- zvyšuje pravomoc národních výborů,
pokud jde o ukládání sankcí za neplnění
úkolů v ochraně a vytváření
zdravých životních podmínek.
U těchto dvou bodů bych se chtěla pozastavit
již proto, že v poslední době jak na plenárních
zasedáních okresních národních
výborů, tak krajského národního
výboru v Ústí nad Labem, byla vedena živá
diskuse k otázkám čistoty vod a především
čistoty ovzduší. Důvodem těchto
diskusí bylo neplnění vládního
usnesení č. 524/64 v hlavních směrech,
a proto z iniciativy poslanců ze Severočeského
a Severomoravského kraje byla ustavena společná
komise výboru průmyslového a zdravotního
k otázkám čistoty ovzduší.
Komise se proto ihned po svém ustavení seznámila
s celou širokou problematikou znečišťování
ovzduší, která není jednoduchá.
Měla přitom k dispozici materiály krajských
a okresních národních výborů
ze Severočeského a Severomoravského kraje,
které obsahovaly velmi podrobné údaje o výskytu
a znečišťování v jednotlivých
oblastech a též o neuspokojujícím trendu
růstu tohoto znečišťování
a o ekonomických, zdravotních a společenských
důsledcích.
V posledních letech spad pevných exhalací,
tj. popílku a prachu na jednotku plochy začal nabývat
takového rozsahu, že se stal zdrojem oprávněných
stížností obyvatelstva, způsoboval velké
škody v zemědělství, v lesích
a na zdraví obyvatelstva. Z materiálů, které
jsme měli k dispozici, se ukazuje, že spad pevných
exhalací v postižených krajích, převážně
na Ústecku a Ostravsku mnohonásobně převyšuje
stanovenou normu. Spad popele se tedy projevoval a neustále
projevuje znehodnocením celého prostředí
a má proto vážné důsledky v celém
životě společnosti v postižených
oblastech. Výskytu pevných exhalací byla
v posledních letech věnována velká
pozornost, byl zřízen Výzkumný ústav
vzduchotechniky v Malešicích, byla vydána řada
právních předpisů a příkazů
k zabránění růstu exhalací
a jeho postupného odstranění; přesto
však stav ovzduší v postižených oblastech
se nejen nezlepšoval, ale zhoršoval, takže i nadále
zůstává předmětem velmi ostré
kritiky občanů.
Ještě horší než situace v znečišťování
pevnými exhalacemi je situace v znečišťování
ovzduší plynnými exhalacemi, zejména
kysličníkem siřičitým. Tento
plyn působí v určité koncentraci velké
škody na zemědělských porostech, ničí
lesy, zejména v Severočeském kraji, v Krušných
Horách, kde z 85 000 ha lesa je 55 000 ha poškozeno.
Na základě lékařských výzkumů
zdravotního stavu obyvatelstva v postižených
krajích pevné a plynné exhalace způsobuji
vážné a škodlivé následky
na zdraví obyvatelstva, zejména u dětí
a starších osob.
Situace je o to horší, že dosud nebylo vyvinuto
u nás ani nikde ve světě účinné
zařízení k zachycování, zneškodňování
anebo dokonce zužitkování kysličníku
siřičitého. Tento stav pak vede občany
k požadavku, aby v postižených oblastech, zejména
v Severočeském kraji, byla zastavena výstavba
velkoelektráren na bázi hnědého uhlí,
a to proto, že z dosavadních (i když neúplných)
podkladů vyplývá, že výstavba
nových 5 velkoelektráren v mostecké hnědouhelné
pánvi bude znamenat takový zásah do životních
a přírodních podmínek oblasti, jehož
důsledky si nemůžeme představit a to
už při realizaci I. etapy výstavby elektráren
do r. 1970. Někteří členové
komise navštívili několik dní před
tímto zasedáním pléna Severočeský
kraj. Ráda bych zde tlumočila názor představitelů
kraje, kteří jsou si vědomi závažnosti
další výstavby elektráren pro naše
národní hospodářství, že
by se měla znovu zvážit a přehodnotit
všechna opatření spojená s výstavbou
elektráren v Severočeském kraji vzhledem
k nepředstavitelným důsledkům, které
by způsobila další zvýšená
koncentrace úniku kysličníku siřičitého
bez náležitých opatření.
Komise dále zjistila, že otázka výroby
odlučovačů pevných exhalací
je vyřešena a je reálná možnost
zvýšit výrobu odlučovacích zařízení
za předpokladu, že uvolněné finanční
prostředky budou pro tyto účely jmenovitě
vyděleny a kontrolovány jedním celostátním
orgánem. Vzhledem k ustanovení, že u nových
průmyslových závodů mají být
současně vybudována moderní odlučovací
zařízení, existuje u nás řada
velkých závodů, kde tyto odlučovače
jsou, avšak výsledky nejsou uspokojivé z těchto
příčin:
Udržování odlučovače v chodu
znamená pro podnik větší spotřebu
energie, větší potřebu pracovních
sil, náročnou a pravidelnou údržbu.
To znamená náklady, které jsou k tíži
provozu. Dnes, v období zavádění nové
soustavy ekonomického řízení, je nebezpečí,
že hmotná zainteresovanost bude působit ještě
více v neprospěch zachycování popílku.
Bude třeba proto hledat cesty, aby sankce za znečišťování
ovzduší působily podnikům větší
ztráty na zisku nebo hrubém důchodu, než
úspory investičních i provozních nákladů
nezavedením a nepoužíváním odlučovačů.
K zajištění čistoty ovzduší
bylo vydáno množství předpisů
různého druhu. Souhrn právních předpisů
je však nepřehledný a stává se
proto málo účinným. Komise je toho
názoru, že by bylo třeba tyto předpisy
kodifikovat, zdůraznit v nich materiální,
podnikovou i osobní odpovědnost, popřípadě
i odpovědnost trestní. Je třeba přitom
zvážit zejména vztahy nové formy k příslušným
ustanovením předkládaného nového
zákona o péči o zdraví lidu, a nového
zákona o národních výborech.
Komise dále konstatovala, že dosavadní řešení
problematiky odstraňování exhalací
spadá do pravomoci celé řady ústředních
orgánů a úřadů. Bylo by proto
zapotřebí, aby jeden nadresortní útvar
byl plně zodpovědný za vypracování
reálného plánu k postupnému zlepšení
ovzduší, aby zajistil plné a racionální
využití poskytovaných prostředků,
dodržování všech předpisů
a hmotnou zainteresovanost podniků, a to i metodickými
plánovacími předpisy. Bylo by proto vhodné
vládou vyčleněné prostředky
považovat ve smyslu vl. vyhlášky č. 90/65
za účelově určené a přidělit
je podle jmenovitých úkolů vybraným
podnikům k realizaci.
V závěru společná komise průmyslového
a zdravotního výboru doporučuje, aby otázkám
řešení problematiky životního prostředí
v Severočeském a Severomoravském kraji byla
ze strany ústředních orgánů
věnována zvýšená pozornost. Doporučení
komise a návrhy na opatření budou předmětem
jednání nejbližší schůze
předsednictva Národního shromáždění,
které - jak věříme - jistě
zaujme k návrhům na řešení nejnaléhavějších
problémů kladné stanovisko a přijme
konkrétní doporučení vládě
naší republiky.
Věříme, že soustředěným
úsilím všech orgánů a organizací
se nám podaří v dohledné době
zlepšit životní a pracovní prostředí
statisícům našich občanů, a věříme,
že i právě projednávaný zákon
o péči o zdraví lidu přispěje
podstatnou měrou ke zlepšení zdravého
životního a pracovního prostředí.
Doporučuji proto plénu Národního shromáždění
tento zákon ke schválení a děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslankyni Spěvákové. Dále promluví
poslanec Garaj.
Posl. Garaj: Vážené súdružky,
súdruhovia poslanci! Na dnešnej schôdzi prejednávame
veľmi významný návrh zákona o
starostlivosti o zdraví ľudu. Socialistické
spoločenské zriadenie, v ktorom je záujem
o sústavné zvyšovanie starostlivosti o zdravie
ľudí, je v súlade i so záujmami jednotlivcov.
Úsilie dosiahnuť čo najlepšiu starostlivosť
o zdravie ľudí patrí medzi hlavné úlohy
socialistickej spoločnosti a k základným
občianskym právam, zaručených Ústavou
Československej socialistickej republiky.
Dosiahnutie tohto cieľa celej spoločnosti a jednotlivcov
vyžaduje sústrediť úsilie:
na vytváranie materiálnych podmienok a zvyšovanie
kultúrnej úrovne, včetne výchovy občanov
ku zdravému spôsobu života a práci,
na ďalší rozvoj zdravotníctva predovšetkým
rozvojom zdravotníckych služieb, ktoré zabezpečujú
odbornú starostlivosť o organizmus človeka,
jeho zdravotné uvedomenie a pracovné prostredie.
Tieto ciele sú rozpracované a vyjadrené v
dokumente ÚV KSČ a vlády o ďalšom
rozvoji zdravotníctva a v predloženom návrhu
zákona.
Návrhy sú odrazom potreby rýchlejšieho
rozvoja socialistického zdravotníctva a požiadaviek
ľudí na lepšie poskytovanie zdravotníckych
služieb orgánmi, organizáciami, zdravotníckymi
zariadeniami i národnými výbormi.
S plným pochopením a podporou bude uvítaný
nový zákon, ktorým sa zabezpečuje
bezplatné poskytovanie zdravotníckych služieb
všetkým občanom našej vlasti.