Nerespektování potřeb vývoje organismu
velkoměsta způsobil také vážné
nedostatky v nebytových prostorech, skladech apod. Místo
nové výstavby byla nastoupena cesta hledání
provizorií. Byty, hotely, obchody se měnily na kanceláře
a sklady, což v současné době znásobuje
potíže v řešení situace v centru
města.
Bohužel nejzávažnější je právě
to, že řada z nich je v historickém centru
města a při nutnosti zachování a lepšího
zpřístupnění a zlepšení
vzhledu z hlediska tohoto významného historického
areálu to dělá velké obtíže.
Na základě velmi podrobných rozborů
současného stavu byla vypočítána
potřeba nové bytové výstavby v letech
1964-1970 na 76 000 bytů. Mimoto je nezbytně nutné
v rozestavěných sídlištích doplnit
a dokončit občanskou vybavenost a zahájit
výstavbu rozhodujících akcí technické
vybavenosti, jako např. teplárny. Při tomto
počtu bytů, kdyby se splnily všechny předpoklady
do roku 1970, zůstanou však v Praze ještě
byty bez koupelny a bez vlastního záchodu. Praha
jako hlavní město republiky má podle čísel,
která má k dispozici s. Majling na základě
sčítání lidu, nejhorší
bytový fond v celé republice. Zůstane i značný
počet bytů suterénních i nouzových
v provizorních stavbách a stále ještě
bude trvat převaha malých bytů.
Jsou někdy názory, že naše požadavky
jsou přemrštěné a nesprávné.
Tomu se konečně nedá zabránit. Horší
by však bylo, kdyby tyto názory zabránily potřebné
výstavbě bytů. My jsme toho názoru,
že požadavek stavět v Praze v průměru
ročně 10-11 000 bytů je zcela reálný
a možno říci docela skromný. My jsme
v Praze už také dosáhli v ročním
objemu výstavbu 14 000 bytů v jednom roce. Použiji
srovnání, o němž vím, že
nemá stejné hodnoty, ale přece jenom něco
ukazuje. V létech 1928-1932 bylo průměrně
ročně stavěno v Praze 11 600 bytů
a v létech 1936-1939 průměrně ročně
9300 bytů.
Soudruh Lenárt včera hovořil o počtu
bytů, údržbě a o zajištění
i mezikrajovou výpomocí. Zatím není
dohodnuto krytí pomoci v plném rozsahu. Chybí
35 miliónů Kčs. Věříme,
že orgány Středočeského, Jihočeského,
Východočeského a Jihomoravského kraje
spolu s ministerstvem stavebnictví tuto věc společně
kladně vyřeší.
Další příklad: jedním z dalších
neodkladných úkolů je vyřešení
už dnes těžko únosných dopravních
poměrů. Situace v dopravě se může
ještě částečně ovlivňovat
regulací, administrativně, organizačně,
ale jenom částečně. Doba však
rychle zraje pro vážnější řasení
vyzískáním komunikačních ploch.
Ty se dají opatřit buď bouráním
a rozšířením komunikací, nebo
provedením ve dvou úrovních. V každém
případě jde o nákladné a složité
otázky.
Stav motorových vozidel - a to asi není problém
jenom v Praze, ale i v jiných městech - se v poslední
době zvětšuje velmi rychle. Tak např.
celkový stav motorových vozidel evidovaných
ve městě ke dni 20. 6. tr. představuje 112
542 motorových vozidel. Roční přírůstek
v r. 1963 činil 7,5 %, což znamená, že
rychlý nárůst motorových vozidel také
komplikuje všechny dopravní poměry.
V tomto směru je nutno realizovat některé
rozsáhlé investiční akce, jako je
např. stavba severojižní magistrály,
která se stane ústřední dopravní
tepnou v systému pražské dopravy. S tím
úzce souvisí přemostění nuselského
údolí, které bude zahájeno v příštím
roce.
Realizace této investice závisí i na rychlé
výstavbě nové nemocnice v Motole, aby mohla
být provedena demolice dosavadních nemocničních
objektů Na Karlově, které stojí na
trase nové dopravní tepny.
Sami z vlastní zkušenosti jistě znáte
již dnes neúnosnou situaci v některých
hlavních třídách Prahy, kde dochází
k maximálnímu soustřeďování
dopravních prostředků, a to jak kolejových,
tak automobilových. Proto považujeme za jednu ze zásadních
otázek zahájení výstavby podpovrchových
tras kolejové dopravy, které pomohou řešit
situaci v hlavním centru města. Dosavadní
studie a všestranné průzkumy potvrdily, že
je to reálný a také nejekonomičtější
způsob, kterým urychlíme hromadnou osobní
dopravu a vytvoříme lepší podmínky
pro plynulý provoz dopravy ve městě.
Zvlášť významnou složkou dopravy
je městská hromadná doprava, která
je sice velmi levná, ale zato i málo kvalitní.
Ke zlepšení se dělá celá řada
opatření. Za poslední dva roky věnovalo
město na modernizaci dopravních prostředků
více než bylo investováno v posledních
17 letech. Přitom nutno dodat, že počet cestujících
se v tomto období zdvojnásobil. Byla provedena opatření
k snížení dostředné dopravy zavedením
tangenciálních linek, posílení autobusové
dopravy a podobně.
Přes všechna opatření zůstává
situace v městské dopravě kritická
a pro její vyřešení je třeba
udělat řadu opatření - o některých
mluvil s. Lenárt ve svém projevu. Stejná
situace je v komunikacích i v čistotě města.
Tyto výtky byly předmětem jistě oprávněné
kritiky a také na základě toho byly zpracovány
návrhy, jak řešit některé z těchto
problémů. Já bych, soudružky a soudruzi
i na některých dalších příkladech
mohl uvést složitost této věci. Mně
ovšem o to nejde. Nejde mně o to snášet
řadu faktů pro to, aby se pomoc Praze realizovala,
šlo mně spíš o to ukázat některé
problémy, které plně potvrzují, že
stanovisko vlády k této potřebě je
naprosto správné. Myslím, že to je stanovisko,
které nelze nazvat jenom ve prospěch pražského
patriotismu, ale je to stanovisko, které má celostátní
význam.
Tím, co jsem uvedl, nechci říci, že
by se v Praze nic neudělalo. Za léta po osvobození
bylo vybudováno mnoho velmi účelných
zařízení, mnoho škol, kulturních
společenských zařízení, v komunikační
síti bylo proinvestováno mnoho prostředků.
To všechno je pravda a je třeba to ocenit.
Usnesení vlády v krátkodobých opatřeních
k rozvoji města řeší zcela pochopitelně
jenom částečně některé
problémy, byť velmi důležité a
rozhodující. Proto název krátkodobá
opatření. Návrh první etapy realizace
směrného územního plánu Prahy
v letech 1966-1970 je připraven k předložení
vládě. Tento návrh vychází
ze schváleného územního plánu
hl. m. Prahy, který již vláda v tomto roce
schválila.
Soudružky a soudruzi, myslím, že v závěru
je třeba plně souhlasit s tím co bylo i ve
vládním prohlášení, že hlavním
organizátorem v jednání všech otázek
musí býti národní výbor hl.
m. Prahy. My v tomto smyslu v odborné komisi děláme
již nyní některá opatření,
abychom mohli pro řešení těchto úkolů
mít větší možnosti a lépe
uspořádaný aparát i komise. Jsme však
toho názoru, že to bude vyžadovat v souvislosti
s připravovanými změnami v řízení
mnohem hlubšího promyšlení. Otázka
práce národních výborů i práce
našich jednotlivých komisí jistě bude
vyžadovat pozornosti příslušné
komise Národního shromáždění.
My jsme do národních výborů zavedli
velmi významný princip, velmi významný
prvek a to je existence stálých komisí, které
jsou složeny z poloviny zvolených členů
národních výborů a z poloviny z odborníků.
Je to instituce jistě velmi významná z hlediska
prohloubení socialistického demokratismu. Je to
však instituce, která se často stává
do určité míry místem, kde se také
rychle věci neřeší a kde konec konců
také dochází k ulamování osobní
zodpovědnosti. Podle mého názoru bude našim
úkolem touto otázkou se zabývat tak, abychom
princip socialistického demokratismu, který ony
představují, dále ještě prohloubily,
ale abychom také současně zvýšili
osobní odpovědnost vedoucích pracovníků
národních výborů, vedoucích
pracovníků hospodářských i
jiných organizací, které národní
výbor řídí, poněvadž při
dosavadním způsobu není osobní zodpovědnost
posilována, ale spíše někdy ulamována,
což vede k tomu, že často vzniká nezodpovědný
stav. Stírá se kdo za věc odpovídá
a pak tyto věci nejdou rychle kupředu. Myslím,
že těmito otázkami se bude třeba zabývat,
abychom i práci národních výborů
zlepšili, poněvadž úkoly, které
jsou ve vládním prohlášení a
které řešíme se v plném rozsahu
národních výborů dotýkají
ať přímo, tj. přes zařízení
a podniky, které řídí, ale i nepřímo,
poněvadž otázky, které byly velmi správně
zdůrazněny, jako otázka oblastního
plánování, jsou vyloženě problémy,
kde národní výbory musí sehrát
ještě větší roli než tomu
bylo dosud. (Potlesk.)
Předseda NS Laštovička: Uděluji
slovo posl. Kovářové.
Posl. Kovářová: Soudružky a soudruzi
poslanci, před několika týdny jsme předstupovali
před naše voliče s volebním programem,
ve kterém jsme mimo jiné hovořili o tom,
že našim cílem je překonat existující
potíže a disproporce v národním hospodářství
a vytvořit pevnou základnu pro vzestup společenské
produktivity práce a růstu životní úrovně.
Nepochybuji o tom, že nové Národní shromáždění
bude usilovat o splnění této části
volebního programu. Bude to však vyžadovat přehodnocení
některých současných metod řízení
průmyslu i průmyslových závodů.
Potvrdím to na zkušenostech našeho podniku -
Závody Jana Švermy v Brně. Například
traktory, které v současné době tvoří
69 % objemu výroby zboží v podniku, vyrábíme
od roku 1946. Traktor Zetor 50 Super pak od roku 1960. Jeho zavedení
do výroby naráželo na ministerstvu na spoustu
problémů. S rokem 1963 jsme měli skončit
s výrobou traktorů, ovšem koncem roku 1963
byl dán příkaz ve výrobě pokračovat.
Před několika týdny byl dán zase příkaz
k zastavení modernizace výkonnějšího
traktoru.
O čem to svědčí? O nejednotných
názorech mezi centrálními úřady,
o řízení bez hlubší znalosti
faktů a snad i potřeb k zajištění
rozvoje národního hospodářství.
Nehovořím právě o traktorech proto,
abych na půdě parlamentu bojovala o výrobu
traktorů v Závodech Jana Švermy. I tuto otázku
je třeba řešit ve prospěch celospolečenských
zájmů. Hovořím o tom ale proto, že
taková nestabilita výroby nepříznivě
ovlivňuje zájem pracujících, jejich
iniciativu i hospodaření podniku.
Ani perspektivy výroby dalších výrobků
nejsou zcela jasné a tu a tam se některé
zahalí ne-li úplně do mlhy, tak aspoň
do mlžného oparu. Tak došlo k nejasnostem a sporům
v předání gesce loveckých a sportovních
zbraní, výrobků, které jsou na zahraničních
trzích úspěšné a svou tradicí
a značkou odolaly již mnohým konkurencím.
Přitom Závody Jana Švermy mají v tomto
roce vyrobit zboží v hodnotě přes 776
miliónů, vyrábí 77 druhů výrobků
v 8 oborech. A to výrobky i obory si nepříbuzné,
jako příkladně traktory, kancelářské
stroje, sdělovací technika, děrnoštítkové
stroje, prvky k programovému řízení
obráběcích strojů, děrovače
a snímače děrné pásky, nářadí
a podobně.
Naše výrobky váží řádově
v miligramech s pracností jednu a půl normohodiny,
ale jiné také 2.641 kilogramů s pracností
170 normohodin. Mnohé ze současně vyráběných
výrobků byly dány do našeho podniku
teprve v posledních letech.
Jsem toho názoru, že jeden podnik nemůže
u tak širokého sortimentu zajistit trvalý a
plynulý růst technické úrovně
výrobků. V některých případech
ani kvalitní sériovou výrobu. Právě
k takovému stavu, i když jsme v historii našeho
podniku vyráběli už leccos - jako auta, letadlové
motory, váhy, šicí stroje, kola - došlo
v našem podniku. Pak při srovnání parametrů
se zahraničními výrobky dochází
k zaostávání našich strojů, jsou
potíže s kvalitou, vyrábíme dráž
než bylo plánováno apod. Dochází
i k dalším nedostatkům ve výrobě.
Například při předkládaném
výběhu traktorů nebyly obnovovány
základní prostředky - to znamená stroje,
upínače - a v současné době
dochází k poruchám těchto strojů,
musí se dávat do opravy, vyrábí se
náhradní technologií, tedy za vyšší
náklady než plánované.
Při takovém řízení dochází
i k nestabilitě výrobních programů
a tím i nejasnému výrobnímu programu
podniků. Tak je to i v Závodech Jana Švermy,
které nemají jednoznačně určen
výrobní program. Zejména v oboru kancelářské
techniky se jedná o široký sortiment, ve značné
míře malosériové nebo kusové
výroby. Tento stav je příčinou malé
produktivity ve výrobě. Protože v podniku neexistovala
pro tyto výrobky potřebná technická
a vývojová základna, jsou i v přípravě
těchto výrobků mezery, technické parametry
zaostávají za úrovní zahraničních
výrobků atd. - Protože ani u těchto
výrobků není spolehlivý výhled
na několik let, nelze vytvořit také potřebné
podmínky pro rozvoj výrobní základny,
aby byla zajištěna technická úroveň
a efektivnost tohoto oboru.
Z toho důvodu také strojírna Závodů
Jana Švermy, která zajišťuje novou techniku
a rozvoj výrobních prostředků, jež
pro vlastní potřebu podniku, tak i pro řadu
ostatních podniků, nemá v poslední
době využitou kapacitu k tomu účelu,
ke kterému byla vytvořena. Přitom úroveň
práce techniků a dělníků ve
strojírně je vysoká, o čemž svědčí
udělení Řádu práce kolektivu
strojírny. Přestože výrobní zařízení
v závodě je morálně i fyzicky opotřebované,
nemůže být zkušeností a zručnosti
pracovníků strojírny využito v plné
míře právě v důsledku nevyjasněné
koncepce.
Nedostatky v řízení podniků jsem dokumentovala
na příkladech ze Závodů Jana Švermy,
kde pracuji a které znám. Tyto nedostatky však
nejsou jenom zhuštěným problémem Závodů
Jana Švermy, ale v různých obdobách
se objevují i v ostatních závodech obou ministerstev.
Tyto nedostatky nepříznivě ovlivňují
chod výroby a její hospodárnost a nepříznivě
se odrážejí i v náladě lidí.
U většiny se to projevuje jako starostlivost, chodí
za námi s dotazy, návrhy i kritickými připomínkami.
Je třeba říci, že u některých
- i když je jich méně se při neřešení
problémů projevuje lhostejnost. Tomu je třeba
bezpodmínečně zabránit a nepřipustit,
aby třeba i část našich pracujících
ztratila zájem o řešení problémů.
Proto je třeba celý problém řešit
naprosto zásadově a jednoznačně, aby
nedošlo k různým výkladům nebo
nepochopení přijatých opatření,
což by způsobilo jen mnoho zklamání
a trvající obtíže.
Podle mého názoru je třeba podnikům
jednoznačně vymezit výrobní programy
a úkoly perspektivního rozvoje těchto programů
pro další období tak, aby zajišťovaly
plynulý rozvoj národního hospodářství,
jak bylo uloženo usnesením XII. sjezdu naší
strany.
Současně je třeba přihlížet
k tomu, co se v podnicích vyrábělo, jaké
jsou zkušenosti jejich zaměstnanců, případně
tradice podniku, aby byly podniky schopny svou technikou a vývojovou
základnu zajistit. Prostě aby v podnicích
byly podmínky pro zajišťování rozvoje
výrobních programů tak, aby to odpovídalo
potřebám společnosti.
V souvislosti s tím rozhodně přikročit
podle podmínek a znalostí situace k zúžení
výrobních programů v jednotlivých
závodech, nepřipustit živelné zasahování
do jejich skladby, zvláště kdyby to bylo v
rozporu s dlouhodobým plánem. Vyřešení
těchto problémů pokládám za
hlavní k tomu, abychom splnili tu část volebního
programu, ve které se chceme vyrovnat s existujícími
potížemi a vytvořit předpoklady pro
trvalý růst životní úrovně.
(Potlesk.)
Předseda NS Laštovička: Děkuji
poslankyni Kovářové. Slovo dávám
posl. Spáčilovi.
Posl. Spáčil: Vážené soudružky,
vážení soudruzi poslanci!
Z pověření zemědělského
výboru NS i jménem voličů vyškovského
okresu vyslovuji souhlas s vládním prohlášením
předneseným předsedou vlády s. Lenártem.
Ujišťuji naši vládu, že nebudeme šetřit
sil na jeho uskutečnění na všech pracovištích.
Dosavadní výsledky v plnění živočišných
produktů v letošním roce v zemědělství
svědčí o chápání celospolečenské
odpovědnosti pracovníků v našem zemědělství.
A též mi dovolte potvrdit konstatování
předsedy vlády s. Lenárta o pečlivém,
téměř zahradnicky, obdělávání
půdy v jarních měsících v letošním
roce, což znovu potvrzuje uvědomělý,
ve většině radostný přístup
k práci v našem zemědělství.
S velkou pozorností jsme vyslechli vládní
prohlášení. Zvláště vítáme
ujištění vlády, že naše zemědělství
jako důležitý článek v našem
národním hospodářství je rovnocenným
partnerem k ostatním odvětvím a že vzájemně
nepůjde o pomoc, ale o plnění povinností,
což zvláště předseda vlády
s. Lenárt zdůraznil.
My v zemědělství si stále více
uvědomujeme, že naše výrobky, které
prodáváme do státních fondů,
nejsou pomocí, ale že je to naší povinností,
že to je praktické uskutečnění
svazků dělníků a rolníků,
pevného to základu naší socialistické
společnosti.
Máme radost i z té pasáže ve vládním
prohlášení, ve které se hovoří
o povinnosti našeho průmyslu, zvláště
v mechanizaci, v chemizaci, ve výstavbě i jinde
vůči zemědělství. A ostatním,
kteří přicházejí do styku s
naším zemědělstvím jen ve spotřebním
styku, chtěl bych doporučit, že jejich pomoc
bude největší tenkrát, když do
našeho zemědělství přestanou
hovořit.
Nyní, jak my, pracovníci v zemědělství
z okresu Vyškov, chceme zajišťovat zemědělskou
výrobu. Okresní konference naší strany
i okresní konference družstev vytyčila jako
hlavní zásadu při dalším rozvoji
zemědělské výroby plné využití
veškeré půdy v okrese a zajišťování
zvyšování úrodnosti půdy. Zajistit
maximální výrobu krmiv a soběstačnost
v krmivech v každém zemědělském
závodě.
Na úseku živočišné výroby
zajistit rychlý rozvoj skotu, zajistit podstatné
zvýšení výroby mléka a konsolidovat
chov dojnic. Již na podzim min. roku při uskutečňování
usnesení našeho ÚV o plném využití
a zúrodnění půdy bylo dosaženo
dílčích výsledků. Celkem bylo
v okrese zjištěno 315 ha neobdělané
půdy, z nichž již na podzim min. roku bylo rozoráno
91 ha, na jaře 72 ha a na ostatních ha v současné
době se provádějí vodohospodářské
úpravy. Hlavní pozornost při uskutečňování
tohoto usnesení byla věnována plnému
využití veškeré půdy správnou
skladbou jednotlivých plodin tak, aby byla zabezpečena
maximální výroba živin z jednotky půdy.