Pátek 5. června 1964

Za této situace se znovu potvrdilo, co znamená autorita, rozhodný postoj a síla Sovětského svazu, socialistických zemí a postoj všech protiimperialistických sil světa. Byla to zejména pohotová materiální pomoc Sovětského svazu a okamžitá vojenská pomoc Sjednocené arabské republiky, které v nejvážnějším období pomohly mladé Jemenské republice ovládnout situaci v zemi. Byla to pomoc přátel, která stejně jako v období suezské krize, i v období vítězství alžírského lidu, dokumentovala autoritu a sílu socialistického tábora v čele se Sovětským svazem.

Uvítali jsme stanovisko soudruha Chruščova, které přednesl za své nedávné návštěvy ve Sjednocené arabské republice v Port Saidu, kde jménem všech svobodymilovných národů vyjádřil podporu spravedlivému boji Jemenské arabské republiky za svobodu a nezávislost a důrazně odsoudil agresivní akce kolonizátorů, kteří se násilím pokoušejí obnovit v Jemenu staré pořádky.

Jemenská republika se postavila po bok těm africkým národům, které začaly budovat nový život, opravdový národní pokrok a obrození. Ve svém úsilí a boji nezůstala osamocena. Pro její další vývoj má značný význam i zesílení arabské solidarity a skutečnost, že arabští státníci se vyslovili pro řešení světových problémů mírovými prostředky, pro mírové soužití národů, uvítali moskevskou dohodu o částečném zákazu pokusů s jadernými zbraněmi a podpořili snahy o dosažení všeobecného a úplného odzbrojení.

To však zdaleka neznamená, že národně osvobozenecký boj může ustat. Konečná likvidace kolonialismu a úplná porážka imperialismu bude vyžadovat ještě mnoho úsilí. Imperialisté se snaží, třebaže jinými způsoby, ve svých bývalých koloniích o udržení svého ekonomického a politického vlivu. Uvědomují si, že národy, které dosáhly národní nezávislosti, stojí vždy před důležitým úkolem, kterým je vybudování pevného samostatného hospodářství, dosažení zvýšení životní úrovně svého lidu a zajištění společenského pokroku. Proto jdou cestou nabídek "hospodářské pomoci" rozvojovým zemím, jejichž cílem je další odčerpávání značného bohatství těchto zemí, které je zpravidla násobeno politickou závislostí.

Naprosto jinak je tomu s hospodářskou spoluprací a pomocí mladým asijským, africkým a latinskoamerickým zemím, státy socialistické soustavy. Pomoc socialistických zemí se rozvíjí na zásadách naprosté rovnoprávnosti a nezištné podpory. Jde o politiku, která je přínosem pro úspěšný vzestup mladých rozvojových států při budování základů jejich vlastního národního hospodářství, jako předpokladu pro upevnění hospodářské a politické nezávislosti.

Považujeme to za svoji internacionální povinnost, jako jeden ze svých příspěvků v boji proti imperialismu a naprostého vymýcení kolonialismu ve všech jeho formách.

V tomto smyslu je proto také třeba chápat a přistupovat k návrhu Smlouvy o přátelství a spolupráci mezi Československou socialistickou republikou a Jemenskou arabskou republikou, která je dnes předložena plénu Národního shromáždění ke schválení.

Jak již bylo uvedeno, vláda Československé socialistické republiky uznala ihned po svržení monarchistického režimu v září 1962 novou vládu Jemenské republiky v čele s presidentem generálem Sallálem. Tímto svým stanoviskem dokumentovala naše vláda při samém počátku vítězného nástupu jemenské revoluce svůj protiimperialistický postoj a vyjádřila tak plnou podporu hlavním cílům revoluce, jejichž uskutečňování má zabezpečit odstranění veškerého útlaku a zemi zajistit sociální spravedlnost, likvidovat národní rozpory, dosáhnout zrovnoprávnění lidu před zákonem a zabezpečit zvýšení životní úrovně všech obyvatel.

K podpoře těchto cílů má přispět i navrhovaná smlouva. Je proto třeba souhlasit s pomocí, která už byla v nedávném období vládou naší republiky Jemenu poskytnuta. Kladně je třeba hodnotit i počáteční kroky, které byly vykonány v oblasti vědeckotechnické spolupráce.

Navržená smlouva naváže tedy na první kroky, které již byly z hlediska spolupráce obou států vykonány a povede k prohloubení našich hospodářských, obchodních a kulturních styků s Jemenskou arabskou republikou.

Chci tímto svým stanoviskem podpořit předložený návrh smlouvy ke schválení. Jsem přesvědčen, že postupné naplňování obsahu jejich jednotlivých článků povede k dalšímu prohloubení přátelských vztahů obou států a bude z naší strany příspěvkem k upevnění mezinárodně politického postavení Jemenské republiky i pomocí k postupnému překonávání současných hospodářských těžkostí Jemenu.

Schválení navrhované smlouvy bude i podporou všem dosud utlačovaným národům v jejich úspěšném boji proti imperialismu a kolonialismu. (Potlesk.)

Předseda NS Fierlinger:

Hlásí se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo.)

Do rozpravy se nikdo nehlásí, je tudíž sknočena.

Dávám slovo k doslovu zpravodajce posl. Jiráskové.

Zpravodajka posl. Jirásková: Vzdávám se slova.

Předseda NS Fierlinger:

Můžeme přistoupit k hlasování.

Kdo tedy souhlasí, aby Národní shromáždění Československé socialistické republiky vyslovilo podle článku 42 ústavy souhlas s touto Smlouvou, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění vyslovilo souhlas s touto Smlouvou.

Přistoupíme k projednání devátého bodu pořadu, kterým je

9. Společná zpráva výborů ústavně právního a zahraničního k vládnímu návrhu, kterým se předkládá Národnímu shromáždění Československé socialistické republiky k projevu souhlasu Smlouva mezi Československou socialistickou republikou a Socialistickou federativní republikou Jugoslávií o úpravě právních vztahů ve věcech občanských, rodinných a trestních, podepsaná v Bělehradě dne 20. ledna 1964.

Zpravodajkou je posl. Míšková, dávám jí slovo.

Zpravodajka posl. Míšková: Soudružky a soudruzi!

Během jednoho roku je předkládána Národnímu shromáždění ke schválení již druhá smlouva, která dále rozšiřuje vzájemné vztahy mezi ČSSR a SFRJ.

Jde o smlouvu, která byla podepsána 20. ledna v Bělehradě mezi Československou socialistickou republikou a Socialistickou federativní republikou Jugoslávií o úpravě právních vztahů ve věcech občanských, rodinných a trestních.

Poskytování právní pomoci ve vztahu k zahraničí představuje důležitý prostředek vzájemné spolupráce mezi justičními orgány různých států při plnění jejich úkolů a v širších souvislostech je též významným nástrojem i příležitostí ke spolupráci a rozvíjení přátelských styků mezi státy vůbec.

K tomu, aby se poskytování a využívání právní pomoci postavilo na pevný základ, uzavírají státy mezinárodní smlouvy, jimiž se kromě všeobecné povinnosti k jejímu poskytování upravuje v mnohých případech též řada dalších otázek v oblasti občanského, rodinného a trestního práva.

Právní vztahy v poměru k zahraničí má ČSSR smluvně upraveny se všemi evropskými socialistickými státy.

Mezi ČSSR a SFRJ se doposud k řešení právních vztahů užívalo smlouvy, která mezi oběma státy byla podepsána v roce 1923. Tato smlouva však obsahuje řadu ustanovení, nevyhovujících z hlediska současných právních řádů jak Československa, tak Jugoslávie. To jsou hlavní důvody, proč bylo zapotřebí uzavřít takovou smlouvu, která by odrážela společenské a hospodářské změny, k nimž v obou zemích došlo. Nově podepsaná smlouva kromě toho vychází již z nových československých zákonů v oblasti občanského a rodinného práva.

Návrh nové smlouvy rovněž vychází ze zásad, uplatněných v nově uzavřených smlouvách Československé socialistické republiky zejména s Polskou lidovou republikou a Maďarskou lidovou republikou z roku 1961.

Také obsah smluvních ustanovení odpovídá v podstatě těmto smlouvám s výjimkou některých odlišností, které se týkají zejména o možnosti odmítnout za určitých okolností právní pomoc, uznání a výkon rozhodnutí a vydání osob pro tzv. trestné činy politické a pro trestné činy vojenské.

Odlišná úprava těchto otázek je odůvodněná tím, že jugoslávský právní řád má v tomto směru určitá ustanovení, která nepřipouští výjimky. Tato smlouva byla sjednána jako další dokument, doplňující soustavu smluvních vztahů mezi Československem a Jugoslávií a její politický význam tkví především v tom, že je dokladem rozvíjejících se styků a spolupráce mezi oběma státy.

Smlouva má též značný význam z praktického hlediska, neboť vytváří předpoklady pro hladký a rychlý průběh vyřizování jednotlivých případů před soudy, prokuraturami, notářstvími a jinými orgány smluvních stran a bude tak sloužit jak těmto orgánům při plnění jejich úkolů, tak občanům obou států.

Návrh smlouvy je rozdělen do čtyř částí. První část obsahuje obecná ustanovení, upravuje otázky právní ochrany a právní pomoci, právních informací, ověřování a platnosti listin.

Způsob styku je v návrhu smlouvy mezi naší republikou a Jugoslávií upraven tak, že příslušné orgány smluvních stran, to jsou soudy, prokuratura a notářství, jakož i jiné orgány činné ve věcech občanských, rodinných a trestních, se s orgány druhé smluvní strany stýkají prostřednictvím svých ústředních úřadů, to je ministerstev spravedlnosti, případně generálních prokuratur.

Tato úprava je též rozdílná od úpravy zakotvené ve smlouvách s Polskou lidovou republikou a Maďarskou lidovou republikou, která stanoví, že soudy, prokuratury a notářství smluvních stran se mohou stýkat přímo.

Druhá část zahrnuje ustanovení o věcech občanských, rodinných jako věci osobního stavu, zbavení a omezení způsobilosti k právním úkonům, majetkové a dědické a co je rovněž důležité, pojednává o řešení právních poměrů mezi rodiči a dětmi.

Ve třetí části smlouvy jsou řešeny otázky vzájemných právních styků ve věcech trestních, jako vydání osob, které spáchaly trestný čin, vydávání věcí apod. Smlouva dává však i možnost, za jakých podmínek může být i vydání osob pro takzvané trestné činy odmítnuto.

Ve čtvrté části jsou obsažena ustanovení o ratifikaci Smlouvy a její platnosti a o zrušení uvedené smlouvy o úpravě vzájemných právních styků z roku 1923.

Protože jde o smlouvu, která zasahuje do oblasti otázek, upravených v ČSSR zákonem, vyžaduje ve smyslu čl. 42 ústavy souhlas NS.

Soudružky a soudruzi, smlouvu projednaly ve svých schůzích výbory ústavně právní dne 4. května 1964 a zahraniční dne 19. května a doporučily ji jednomyslně NS k vyjádření souhlasu. (Potlesk.)

Předseda NS Fierlinger:

Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)

Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme přistoupit k hlasování.

Kdo tedy souhlasí, aby Národní shromáždění Československé socialistické republiky vyslovilo podle článku 42 ústavy souhlas s touto Smlouvou, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění vyslovilo souhlas s touto Smlouvou, která bude novým nástrojem k prohloubení našich přátelských vztahů mezi oběma zeměmi.

Přistoupíme k projednání desátého bodu pořadu, kterým je

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP