Pátek 5. června 1964

Druhá věc: Máme stovky případů, že když jede starý vůz ve štrůdlu, lidově řečeno, přehřeje motor a tato motorová vozidla hoří. Jsme toho svědky na nájezdových turistických trasách, které mají prsténcový terén, vpády do Prahy, ať jsou to Slapy, Benešov, trasa od Ml. Boleslavi nebo z kteréhokoliv úseku, všude je potkáváte a všichni mi dáte za pravdu, že tam není ohrožen jen ten, kdo motorové vozidlo řídí, ale že jsou ohroženi další zúčastnění lidé, kteří bezprostředně navazují na tohoto automobilistu, který s tímto vrakem je ohrožuje, protože se často stalo, že se vzňal benzín, vystřelil a shořelo i další motorové vozidlo.

Znovu opakuji, nejsem zastáncem toho, abychom rušili všechna stará motorová vozidla, ale zrušme vraky, které dnes v průtažnosti našich silnic v důsledku zvýšeného turistického ruchu ze zahraničí, kdy k nám přijíždějí tisíce motorových vozidel z Rakouska, ze záp. Německa a z jiných kapitalistických států i z dalších socialistických zemí, ohrožují provoz na silnicích, a chraňme zdraví našich občanů. (Potlesk.)

Předseda NS Fierlinger:

Ke slovu se přihlásil s. dr. Škoda.

Místopředseda NS dr. Škoda:

Soudružky a soudruzi, poněvadž jakmile jsme začali projednávat zákon o dani z motorových vozidel, chodila celá řada intervencí a připomínek na předsednictvo NS, proto jsem ve svém volebním obvodu v předvolební kampani projednával tuto záležitost nejméně s dvěma tisíci a více svými voliči.

Jaké byly jejich připomínky? Všichni naprosto souhlasí s tím, že snižujeme benzín ze 4 Kčs na 2,10 Kčs, a obdivují se, jak je to najednou možné. Dokonce jeden z voličů mi dal dotaz, proč jsme toto nezavedli již na počátku volebního období, poněvadž by byl vydělal, nevím kolik, jak si to propočetl, kdyby byl jezdil 4 roky na benzín za tuto cenu. To jsem samozřejmě velmi snadno vysvětlil. Je to z neuvědomění, že naše země je zemí bez nafty, a teprve když jsme vybudovali ropovod ze Sovětského svazu, máme tolik nafty, kolik potřebujeme, a můžeme vyrábět tolik benzínu, kolik potřebujeme, takže snižujeme cenu benzínu na úroveň některých naftových velmocí. To je třeba si uvědomit.

Pokud jde o další připomínky, tam už nebyly tak naprosto jednoznačné názory, ale vesměs je možno říci, soudruzi, že pracující v mém volebním obvodu s navrhovanými úpravami souhlasí a mají asi takovéto názory, že ten, kdo si koupil automobil pro to, aby s ním jezdil do zaměstnání nebo na sport, prostě aby ho používal, ten že poškozen nebude. Kdo si však automobil koupil pro to, aby do něho třeba uschoval peníze, nebo pro bonton, že je to určitý luxus, čili že je správné, aby daň platil, i když nebude jezdit. Jinak kdo prostě s motorovým vozidlem jezdit bude, ten že poškozen nebude.

Byly připomínky k motocyklům s malou kubaturou, poněvadž nejezdí v zimě, neujezdí tu délku, která je potřebná k tomu, aby na tom neprodělal, aby na tom naopak získal, neujezdí ji tak snadno jako automobily. Tomu vyhovuje návrh výboru pro plán a rozpočet, kde právě u motocyklů s nízkou kubaturou se navrhuje zlevnění sazby.

Tedy takovýto je názor alespoň voličů v mém volebním obvodu, a proto já v důsledku toho, zejména s ohledem na připomínky pracujících z mého volebního obvodu, plně souhlasím s návrhem zákona o dani z motorových vozidel.

Předseda NS Fierlinger:

Kdo se ještě hlásí ke slovu? S. posl. Křižka.

Posl. Křižka:

Já bych měl pouze dotaz, jak to bude s placením daně u motorových vozidel po dobu opravy, protože máme auta nebo i motorky různých značek z cizích států a může se stát, že tam prostě vybuchne nějaká součástka, která se momentálně nesežene, a majitel tohoto auta nebude moci jezdit třeba půl roku nebo rok. Mám dotaz, jestli může v tomto případě odhlásit auto z provozu, aby nemusel tuto daň platit, protože prakticky nebude tohoto motorového vozidla používat.

Předseda NS Fierlinger:

Ke slovu se hlásí dále s. posl. Hejlová.

Posl. Hejlová:

Soudružky a soudruzi, většina větších JZD zakoupila pro své funkcionáře tzv. služební motorky, aby se jim snáze práce v obvodu družstva vykonávala. S. zpravodaj hovořil o tom, že automobily v družstevním majetku budou vyloučeny z této daně.(Zprav. posl. Tymeš: Nákladní automobily, ale ne osobní.) Tak tedy ani tyto motorky nebudou z daně vyloučeny, družstva budou muset i z těchto motocyklů daň platit.

Předseda NS Fierlinger: Kdo se ještě hlásí? S. posl. Hollý.

Posl. Hollý: Vážené súdružky a súdruhovia, využívam práva na niektoré otázky a upresnenia znenia zákona. V § 1 odst. 2 sa hovorí, že dani nepodliehajú vozidla štátnych organizácií. Bolo by potrebné vymenovať, ktoré sú to štátne organizácie, či sú to národné výbory, vláda, ministerstva, alebo ktoré iné organizácie prakticky do toho spadajú. To by bolo treba v zákone uviesť, takto je jeho výkľad veľmi otvorený. Tento § by si mohol vysvetľovať každý po svojom.

Ďalšia moja otázka sa týka § 4 odst. 3 a). Tam je ovšem napísané, že k výkonu činnosti neštátných socialistických organizácií alebo iných než socialistických organizácií sa daň môže zvyšovať. Mám otázku či do toho spadajú aj spoločenské organizácie a akým spôsobom sa toto bude chcieť prevádzať. Neviem si to dosť dobre predstaviť z toho zákona, ako to je, to znamená, že asi pri tých ujdených 5-6 tisíc km sa to nejako vyrovnáva. To znamená, že keď organizácia ujde viac kilometrov na tom aute, mala by mať zvýšenú daň. To mi nie je jasné a prosím, aby mi to s. minister financií vysvetlil, a to nielen mne, ale mnohým ďalším ss. poslancom a poslankyňám.

Myslím, že by rovnako, ako bola v zpráve zpravodajcu uvedená cena benzínu Speciál, mala byť uvedená aj v dôvodovej zpráve. Doporučoval by som ju tam doplniť. Ďakujem, to by bolo všetko.

Předseda NS Fierlinger: Ke slovu se dále hlásí posl. Fogel.

Posl. Fogel:

Mám jednu otázku. Vo Světě motorů č. 5 z februára t. r., bola na mnohé otázky motoristickej verejnosti uverejnená informácia, ktorá sa odvoláva na Štátny úrad cenový ohľadne dane z motorových vozidiel a to v tom zmysle, že k dani z motorových vozidiel nedôjde, že nedôjde ani ku zmene ceny benzinu a to z toho dôvodu, že by to bolo v rozporu s politikou strany, ktorá je zameraná na podporu rodín s viac deťmi, ktoré by boli týmto znevýhodnené.

Keďže ide o zprávu, ktorá sa odvolává na Štátny cenový úrad, a keďže s. minister tu hovoril v tom smere, že celý návrh zákona o dani z motorových vozidiel sa pripravoval prakticky už dlhú dobu, teda už pred februárom t. r., je takáto zpráva vo Světě motorů nepochopiteľná. Svět motorů vychádza v nákladu asi 250 tis., číta ho priemerne 5 ľudí, čo znamená, že vyše 1 mil. ľudí bolo mýlne informované. Preto by bolo treba túto záležitosť vysvetliť.

Předseda NS Fierlinger: Dále se hlásí posl. Mikula.

Posl. Mikula: Soudružky a soudruzi, mám jeden dotaz, škoda však, že zde není ministr dopravy. Soudruh posl. Janulík mě přivedl na jednu myšlenku. Hovoříme o zvýšení cizineckého ruchu, o velkém přílivu domácích i zahraničních vozidel. Co však budeme dělat s vozovkami, které máme vybudované 50, 70 i více let a jejich šířka dnešnímu provozu naprosto nevyhovuje. Děláme je sice neprašné, ale pokud jde o šířku, není na nich možné předjíždět.

Proto vznáším dotaz na s. ministra dopravy, jak je počítáno z těchto prostředků na rozšíření našich vozovek.

Předseda NS Fierlinger: Dávám slovo posl. Žiakovi.

Posl. Žiak: Súdružky a súdruhovia, široká debata ma priviedla k tomu, že je namieste postaviť jednu pálčivú otázku. Pokazí sa napr. auto Volha, potrebuje generálnu opravu, šofér si sadne a dovezie auto do Prešova, keďže nikde inde tieto opravy nerobia. Za 3 týždne dovezie Volhu späť z Prešova do Prahy, ukáže sa však, že auto nebolo dobre opravené. Sadne preto znova do auta, odvezie ho do Prešova a čaká ďalších 4 alebo 5 týždňov. Takýto prípad sa stal s autom Národného zhromaždenia. Kto je zodpovedný za takúto organizáciu opráv našich aut?

Predseda NS Fierlinger: Hlásí se ještě někdo do rozpravy. (Nikdo.) Prosím s. zpravodaje nebo s. ministra Dvořáka, aby odpověděli na dotazy.

Ministr financí Dvořák: Soudružky a soudruzi, k dotazům jednotlivých poslanců chtěl bych zde souhrnně říci, že pokud jde o kritické připomínky, které byly adresovány na různé organizace, které nedostatečně zajišťují služby, na ty nemohu odpovědět. Chtěl bych však říci, že v průběhu jednání vlády byly v poslední době obdobné nedostatky častěji kritizovány a příslušní vedoucí resortů jsou vedeni k tomu, aby docházelo k nápravě. Uvedl bych ten příklad, že s. předseda vlády nedávno uložil, že ministr dopravy musí referovat o stavu silnic a o opatřeních, která jsou učiněna k nápravě. Proto mi dovolte, abych se odvolal na přítomné zde členy vlády, a já věřím, že každý po své linii učiní to, co bude nutné. Myslím, že vláda také souhrnně na vaše poznámky v některé z nejbližších schůzí odpoví.

Byl zde dotaz, zdali snížení ceny benzinu není příliš prudké. Šlo o to, aby bylo dosaženo, jak říkáme, ekonomické relace mezi cenami benzinu a cenami motorové nafty. To bylo rozhodující pro stanovení ceny benzinu.

Dotaz, zdali motocykly s malou kubaturou, které nejezdí celý rok, nebudou na tom v nevýhodě: O této otázce bylo mnoho diskutováno. Myslím, že to nejlépe vynikne na tom, jestliže si řekneme, že motocykl jede asi 200 dní v roce. Podle mého soudu to není přehnáno v našich klimatických podmínkách. Jestliže motocykl - u těch nejnižších kubatur - ujede denně 15 km, pak se dostává na hranici, kdy už dosahuje výhody, poněvadž nad 3200 km majitel morotového vozidla již na tom vydělává, jak říkáme. Proto se domnívám, že připomínky mohou býti pouze ze strany těch, kteří za celý rok najezdí jenom 1000 km nebo méně. Považuji za nutné ještě dodat, že šetření, které bylo provedeno ve všech okresech, se vztahovalo v každém okrese na 40 motocyklů. Můžete namítnout, že je to málo reprezentativní. Vzhledem k tomu, že výsledky ze všech krajů byly zhruba stejné, byly v rozmezí asi 10-20 % rozdílů, myslím, že i toto reprezentativní šetření odpovídá zhruba současnému stavu.

Na otázku, zdali bude vybírána daň z vozidel, která jsou v opravě, odpovídám, že musí být vybírána. Představte si jenom to administrativní řízení, kdybychom vyloučili opravy. Myslím, že na druhé straně to povede k tomu, abychom všichni vyvíjeli nátlak, aby v opravárenských službách došlo také k zlepšení.

Pokud jde o zemědělství, byly tyto otázky diskutovány, zdali vztahovat nebo nevztahovat. Nakonec jsme se shodli všichni v tom, že má zůstat při navrhované úpravě. Řekli jsme, že by bylo velmi obtížné provádět kontrolu a možná, že bychom zbytečně i některé zemědělce přiváděli do situace, že se dostanou do konfliktu se zákonem. Také vzhledem k dosud učiněným opatřením směrem k zemědělství, mám na mysli zejména opatřeni, které přijalo lednové plénum ÚV - nebo k některým dalším úvahám, která jsou zatím ve stavu posuzování, myslím, že toto rozhodnutí je správné.

Na otázku, jakých organizací se to týká: Nevím, jestli s. poslanec je obeznámen s návrhem vyhlášky, kterou připravujeme k provedení zákona. V § 3 jsou uvedeny všechny organizace, kterých se to týká. Jestliže by tento výklad nebyl postačující, jsem ochoten mimo rámec tohoto jednání poskytnout informace.

Nevím, zdali jsem rozuměl správně otázce, jak je to v případech, kdy se ujede více, nežli je ta příslušná výše km o které se zmínil s. zpravodaj. Všichni, kdo ujedou hranici výhodnosti, jsou na tom lépe. Jestliže u osobních automobilů je propočtena hranice 5200 km, pak každý kdo ujede 6 tis., 8 a více bude na tom vydělávat. Hůře na tom bude ten, kdo ujede méně. Předpokládáme, že v důsledku těchto úprav stoupne spotřeba benzinu, že se bude více jezdit.

Nevím z jakého důvodu se mohlo stát, že ve Světě motorů byla uvedena tato informace. Podle mého názoru je to také věc redaktora, jak si opatřil věrohodné informace. Také ovšem nemůže žádný pracovník, dokud není něco schváleno, napřed říkat, co bude, už proto ne, že v průběhu jednání se stanoviska mění.

Pokud jde o připomínku s. posl. Janulíka, myslím, že v tom může své slovo sehrát i ministerstvo vnitra, které bude muset navrhnout nutná opatření.

Byl zde ještě návrh, aby cena za benzín Special byla uvedena v důvodové zprávě. Jestli na tom bude trvat Národní shromáždění, myslím, že to může být, ale podle mého soudu to tam být nemusí, také vzhledem k důvodové zprávě.

Nevím, zda jsem se zhostil všech dotazů, odpověděl jsem na všechny, které jsem si poznamenal.

Posl. Huml (z místa): Obávám se, aby ministerstvo chemického průmyslu neudělalo nový benzín a nebyla upravena jeho cena, jak se to děje.

Místopředseda NS dr. Škoda: Chtěl bych jménem ústavně právního výboru vysvětlit s. Humlovi, že jestli to tam bude nebo ne není rozhodující, poněvadž schvalujeme zákon a nikoliv důvodovou zprávu.

Předseda NS Fierlinger: Ke slovu se hlásí posl. Harus.

Posl. Harus: S. ministr Dvořák se ptal, jestli uspokojivě odpověděl. Řekl bych, že to uspokojivé rozhodně nebylo.

Opravy netrvají jen 3 nebo 4 měsíce, také rok a více. Může být, že máme tak omezený počet pracujících v servisech, že snad to ani jinak není možné. Ale to lavírování správ servisů je hrozné. Teď se nám říká, že musíme opravny vzít všeobecně do presu a působit na ně. Kdo nemá v opravě auto, ten pres vykonávat nebude, poněvadž není zainteresován, a ti, kteří mají auto ve správě, opravny do presu už berou, poněvadž jsou na opravách zainteresováni. Po týdny a měsíce chodí koledovat, vyjednávají s vedoucími a nevede to ke konci. Taková je situace. Výzva s. ministra, aby se veřejně působilo a tlačilo na opravny, nemá smysl, je to rána do vody.

Zase jako včera se musím zmínit o svém obvodu, kterým je Jablonec. Tam je 2000 aut. Přirozeně dříve je tam měli exportéři a taková sorta lidí, ale teď přes 80 % majitelů aut jsou dělníci. Dalších 10 % jsou zaměstnanci, úředníci správy, zaměstnanci soudů, spořitelen a jiných institucí. O těch zbývajících 10 % nevím. Žádostí je asi 1200. Čekají na nová auta. Servis dostatečný není. V době voleb na každé schůzi byly interpelace, jak to bude dále. Servis není. Posílají dotazy do Liberce, Teplic, Ústí, na všechny strany, jezdí i do Prahy a hledají se možnosti. Připravují materiál z Jablonce pro předsedu vlády, poněvadž některé problémy Jablonec nemůže vyřešit sám a nenalézá pochopení u kraje, poněvadž kraj svou kvótu rozděluje - nevím, zda spravedlivě nebo méně spravedlivě, ale fakt je, že mezi těmi problémy je také problém servisu. To je utrpení pro automobilisty jabloneckého okresu i Jablonce samého.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP