Druhá věc: Máme stovky případů,
že když jede starý vůz ve štrůdlu,
lidově řečeno, přehřeje motor
a tato motorová vozidla hoří. Jsme toho svědky
na nájezdových turistických trasách,
které mají prsténcový terén,
vpády do Prahy, ať jsou to Slapy, Benešov, trasa
od Ml. Boleslavi nebo z kteréhokoliv úseku, všude
je potkáváte a všichni mi dáte za pravdu,
že tam není ohrožen jen ten, kdo motorové
vozidlo řídí, ale že jsou ohroženi
další zúčastnění lidé,
kteří bezprostředně navazují
na tohoto automobilistu, který s tímto vrakem je
ohrožuje, protože se často stalo, že se
vzňal benzín, vystřelil a shořelo
i další motorové vozidlo.
Znovu opakuji, nejsem zastáncem toho, abychom rušili
všechna stará motorová vozidla, ale zrušme
vraky, které dnes v průtažnosti našich
silnic v důsledku zvýšeného turistického
ruchu ze zahraničí, kdy k nám přijíždějí
tisíce motorových vozidel z Rakouska, ze záp.
Německa a z jiných kapitalistických států
i z dalších socialistických zemí, ohrožují
provoz na silnicích, a chraňme zdraví našich
občanů. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger:
Ke slovu se přihlásil s. dr. Škoda.
Místopředseda NS dr. Škoda:
Soudružky a soudruzi, poněvadž jakmile jsme začali
projednávat zákon o dani z motorových vozidel,
chodila celá řada intervencí a připomínek
na předsednictvo NS, proto jsem ve svém volebním
obvodu v předvolební kampani projednával
tuto záležitost nejméně s dvěma
tisíci a více svými voliči.
Jaké byly jejich připomínky? Všichni
naprosto souhlasí s tím, že snižujeme
benzín ze 4 Kčs na 2,10 Kčs, a obdivují
se, jak je to najednou možné. Dokonce jeden z voličů
mi dal dotaz, proč jsme toto nezavedli již na počátku
volebního období, poněvadž by byl vydělal,
nevím kolik, jak si to propočetl, kdyby byl jezdil
4 roky na benzín za tuto cenu. To jsem samozřejmě
velmi snadno vysvětlil. Je to z neuvědomění,
že naše země je zemí bez nafty, a teprve
když jsme vybudovali ropovod ze Sovětského
svazu, máme tolik nafty, kolik potřebujeme, a můžeme
vyrábět tolik benzínu, kolik potřebujeme,
takže snižujeme cenu benzínu na úroveň
některých naftových velmocí. To je
třeba si uvědomit.
Pokud jde o další připomínky, tam už
nebyly tak naprosto jednoznačné názory, ale
vesměs je možno říci, soudruzi, že
pracující v mém volebním obvodu s
navrhovanými úpravami souhlasí a mají
asi takovéto názory, že ten, kdo si koupil
automobil pro to, aby s ním jezdil do zaměstnání
nebo na sport, prostě aby ho používal, ten
že poškozen nebude. Kdo si však automobil koupil
pro to, aby do něho třeba uschoval peníze,
nebo pro bonton, že je to určitý luxus, čili
že je správné, aby daň platil, i když
nebude jezdit. Jinak kdo prostě s motorovým vozidlem
jezdit bude, ten že poškozen nebude.
Byly připomínky k motocyklům s malou kubaturou,
poněvadž nejezdí v zimě, neujezdí
tu délku, která je potřebná k tomu,
aby na tom neprodělal, aby na tom naopak získal,
neujezdí ji tak snadno jako automobily. Tomu vyhovuje návrh
výboru pro plán a rozpočet, kde právě
u motocyklů s nízkou kubaturou se navrhuje zlevnění
sazby.
Tedy takovýto je názor alespoň voličů
v mém volebním obvodu, a proto já v důsledku
toho, zejména s ohledem na připomínky pracujících
z mého volebního obvodu, plně souhlasím
s návrhem zákona o dani z motorových vozidel.
Předseda NS Fierlinger:
Kdo se ještě hlásí ke slovu? S. posl.
Křižka.
Posl. Křižka:
Já bych měl pouze dotaz, jak to bude s placením
daně u motorových vozidel po dobu opravy, protože
máme auta nebo i motorky různých značek
z cizích států a může se stát,
že tam prostě vybuchne nějaká součástka,
která se momentálně nesežene, a majitel
tohoto auta nebude moci jezdit třeba půl roku nebo
rok. Mám dotaz, jestli může v tomto případě
odhlásit auto z provozu, aby nemusel tuto daň platit,
protože prakticky nebude tohoto motorového vozidla
používat.
Předseda NS Fierlinger:
Ke slovu se hlásí dále s. posl. Hejlová.
Posl. Hejlová:
Soudružky a soudruzi, většina větších
JZD zakoupila pro své funkcionáře tzv. služební
motorky, aby se jim snáze práce v obvodu družstva
vykonávala. S. zpravodaj hovořil o tom, že
automobily v družstevním majetku budou vyloučeny
z této daně.(Zprav. posl. Tymeš: Nákladní
automobily, ale ne osobní.) Tak tedy ani tyto motorky nebudou
z daně vyloučeny, družstva budou muset i z
těchto motocyklů daň platit.
Předseda NS Fierlinger: Kdo se ještě
hlásí? S. posl. Hollý.
Posl. Hollý: Vážené súdružky
a súdruhovia, využívam práva na niektoré
otázky a upresnenia znenia zákona. V § 1 odst.
2 sa hovorí, že dani nepodliehajú vozidla štátnych
organizácií. Bolo by potrebné vymenovať,
ktoré sú to štátne organizácie,
či sú to národné výbory, vláda,
ministerstva, alebo ktoré iné organizácie
prakticky do toho spadajú. To by bolo treba v zákone
uviesť, takto je jeho výkľad veľmi otvorený.
Tento § by si mohol vysvetľovať každý
po svojom.
Ďalšia moja otázka sa týka § 4 odst.
3 a). Tam je ovšem napísané, že k výkonu
činnosti neštátných socialistických
organizácií alebo iných než socialistických
organizácií sa daň môže zvyšovať.
Mám otázku či do toho spadajú aj spoločenské
organizácie a akým spôsobom sa toto bude chcieť
prevádzať. Neviem si to dosť dobre predstaviť
z toho zákona, ako to je, to znamená, že asi
pri tých ujdených 5-6 tisíc km sa to nejako
vyrovnáva. To znamená, že keď organizácia
ujde viac kilometrov na tom aute, mala by mať zvýšenú
daň. To mi nie je jasné a prosím, aby mi
to s. minister financií vysvetlil, a to nielen mne, ale
mnohým ďalším ss. poslancom a poslankyňám.
Myslím, že by rovnako, ako bola v zpráve zpravodajcu
uvedená cena benzínu Speciál, mala byť
uvedená aj v dôvodovej zpráve. Doporučoval
by som ju tam doplniť. Ďakujem, to by bolo všetko.
Předseda NS Fierlinger: Ke slovu se dále
hlásí posl. Fogel.
Posl. Fogel:
Mám jednu otázku. Vo Světě motorů
č. 5 z februára t. r., bola na mnohé otázky
motoristickej verejnosti uverejnená informácia,
ktorá sa odvoláva na Štátny úrad
cenový ohľadne dane z motorových vozidiel a
to v tom zmysle, že k dani z motorových vozidiel nedôjde,
že nedôjde ani ku zmene ceny benzinu a to z toho dôvodu,
že by to bolo v rozporu s politikou strany, ktorá
je zameraná na podporu rodín s viac deťmi,
ktoré by boli týmto znevýhodnené.
Keďže ide o zprávu, ktorá sa odvolává
na Štátny cenový úrad, a keďže
s. minister tu hovoril v tom smere, že celý návrh
zákona o dani z motorových vozidiel sa pripravoval
prakticky už dlhú dobu, teda už pred februárom
t. r., je takáto zpráva vo Světě motorů
nepochopiteľná. Svět motorů vychádza
v nákladu asi 250 tis., číta ho priemerne
5 ľudí, čo znamená, že vyše
1 mil. ľudí bolo mýlne informované.
Preto by bolo treba túto záležitosť vysvetliť.
Předseda NS Fierlinger: Dále se hlásí
posl. Mikula.
Posl. Mikula: Soudružky a soudruzi, mám jeden
dotaz, škoda však, že zde není ministr dopravy.
Soudruh posl. Janulík mě přivedl na jednu
myšlenku. Hovoříme o zvýšení
cizineckého ruchu, o velkém přílivu
domácích i zahraničních vozidel. Co
však budeme dělat s vozovkami, které máme
vybudované 50, 70 i více let a jejich šířka
dnešnímu provozu naprosto nevyhovuje. Děláme
je sice neprašné, ale pokud jde o šířku,
není na nich možné předjíždět.
Proto vznáším dotaz na s. ministra dopravy,
jak je počítáno z těchto prostředků
na rozšíření našich vozovek.
Předseda NS Fierlinger: Dávám slovo
posl. Žiakovi.
Posl. Žiak: Súdružky a súdruhovia,
široká debata ma priviedla k tomu, že je namieste
postaviť jednu pálčivú otázku.
Pokazí sa napr. auto Volha, potrebuje generálnu
opravu, šofér si sadne a dovezie auto do Prešova,
keďže nikde inde tieto opravy nerobia. Za 3 týždne
dovezie Volhu späť z Prešova do Prahy, ukáže
sa však, že auto nebolo dobre opravené. Sadne
preto znova do auta, odvezie ho do Prešova a čaká
ďalších 4 alebo 5 týždňov.
Takýto prípad sa stal s autom Národného
zhromaždenia. Kto je zodpovedný za takúto organizáciu
opráv našich aut?
Predseda NS Fierlinger: Hlásí se ještě
někdo do rozpravy. (Nikdo.) Prosím s. zpravodaje
nebo s. ministra Dvořáka, aby odpověděli
na dotazy.
Ministr financí Dvořák: Soudružky
a soudruzi, k dotazům jednotlivých poslanců
chtěl bych zde souhrnně říci, že
pokud jde o kritické připomínky, které
byly adresovány na různé organizace, které
nedostatečně zajišťují služby,
na ty nemohu odpovědět. Chtěl bych však
říci, že v průběhu jednání
vlády byly v poslední době obdobné
nedostatky častěji kritizovány a příslušní
vedoucí resortů jsou vedeni k tomu, aby docházelo
k nápravě. Uvedl bych ten příklad,
že s. předseda vlády nedávno uložil,
že ministr dopravy musí referovat o stavu silnic a
o opatřeních, která jsou učiněna
k nápravě. Proto mi dovolte, abych se odvolal na
přítomné zde členy vlády, a
já věřím, že každý
po své linii učiní to, co bude nutné.
Myslím, že vláda také souhrnně
na vaše poznámky v některé z nejbližších
schůzí odpoví.
Byl zde dotaz, zdali snížení ceny benzinu není
příliš prudké. Šlo o to, aby bylo
dosaženo, jak říkáme, ekonomické
relace mezi cenami benzinu a cenami motorové nafty. To
bylo rozhodující pro stanovení ceny benzinu.
Dotaz, zdali motocykly s malou kubaturou, které nejezdí
celý rok, nebudou na tom v nevýhodě: O této
otázce bylo mnoho diskutováno. Myslím, že
to nejlépe vynikne na tom, jestliže si řekneme,
že motocykl jede asi 200 dní v roce. Podle mého
soudu to není přehnáno v našich klimatických
podmínkách. Jestliže motocykl - u těch
nejnižších kubatur - ujede denně 15 km,
pak se dostává na hranici, kdy už dosahuje
výhody, poněvadž nad 3200 km majitel morotového
vozidla již na tom vydělává, jak říkáme.
Proto se domnívám, že připomínky
mohou býti pouze ze strany těch, kteří
za celý rok najezdí jenom 1000 km nebo méně.
Považuji za nutné ještě dodat, že
šetření, které bylo provedeno ve všech
okresech, se vztahovalo v každém okrese na 40 motocyklů.
Můžete namítnout, že je to málo
reprezentativní. Vzhledem k tomu, že výsledky
ze všech krajů byly zhruba stejné, byly v rozmezí
asi 10-20 % rozdílů, myslím, že i toto
reprezentativní šetření odpovídá
zhruba současnému stavu.
Na otázku, zdali bude vybírána daň
z vozidel, která jsou v opravě, odpovídám,
že musí být vybírána. Představte
si jenom to administrativní řízení,
kdybychom vyloučili opravy. Myslím, že na druhé
straně to povede k tomu, abychom všichni vyvíjeli
nátlak, aby v opravárenských službách
došlo také k zlepšení.
Pokud jde o zemědělství, byly tyto otázky
diskutovány, zdali vztahovat nebo nevztahovat. Nakonec
jsme se shodli všichni v tom, že má zůstat
při navrhované úpravě. Řekli
jsme, že by bylo velmi obtížné provádět
kontrolu a možná, že bychom zbytečně
i některé zemědělce přiváděli
do situace, že se dostanou do konfliktu se zákonem.
Také vzhledem k dosud učiněným opatřením
směrem k zemědělství, mám na
mysli zejména opatřeni, které přijalo
lednové plénum ÚV - nebo k některým
dalším úvahám, která jsou zatím
ve stavu posuzování, myslím, že toto
rozhodnutí je správné.
Na otázku, jakých organizací se to týká:
Nevím, jestli s. poslanec je obeznámen s návrhem
vyhlášky, kterou připravujeme k provedení
zákona. V § 3 jsou uvedeny všechny organizace,
kterých se to týká. Jestliže by tento
výklad nebyl postačující, jsem ochoten
mimo rámec tohoto jednání poskytnout informace.
Nevím, zdali jsem rozuměl správně
otázce, jak je to v případech, kdy se ujede
více, nežli je ta příslušná
výše km o které se zmínil s. zpravodaj.
Všichni, kdo ujedou hranici výhodnosti, jsou na tom
lépe. Jestliže u osobních automobilů
je propočtena hranice 5200 km, pak každý kdo
ujede 6 tis., 8 a více bude na tom vydělávat.
Hůře na tom bude ten, kdo ujede méně.
Předpokládáme, že v důsledku
těchto úprav stoupne spotřeba benzinu, že
se bude více jezdit.
Nevím z jakého důvodu se mohlo stát,
že ve Světě motorů byla uvedena tato
informace. Podle mého názoru je to také věc
redaktora, jak si opatřil věrohodné informace.
Také ovšem nemůže žádný
pracovník, dokud není něco schváleno,
napřed říkat, co bude, už proto ne,
že v průběhu jednání se stanoviska
mění.
Pokud jde o připomínku s. posl. Janulíka,
myslím, že v tom může své slovo
sehrát i ministerstvo vnitra, které bude muset navrhnout
nutná opatření.
Byl zde ještě návrh, aby cena za benzín
Special byla uvedena v důvodové zprávě.
Jestli na tom bude trvat Národní shromáždění,
myslím, že to může být, ale podle
mého soudu to tam být nemusí, také
vzhledem k důvodové zprávě.
Nevím, zda jsem se zhostil všech dotazů, odpověděl
jsem na všechny, které jsem si poznamenal.
Posl. Huml (z místa): Obávám
se, aby ministerstvo chemického průmyslu neudělalo
nový benzín a nebyla upravena jeho cena, jak se
to děje.
Místopředseda NS dr. Škoda: Chtěl
bych jménem ústavně právního
výboru vysvětlit s. Humlovi, že jestli to tam
bude nebo ne není rozhodující, poněvadž
schvalujeme zákon a nikoliv důvodovou zprávu.
Předseda NS Fierlinger: Ke slovu se hlásí
posl. Harus.
Posl. Harus: S. ministr Dvořák se ptal, jestli
uspokojivě odpověděl. Řekl bych, že
to uspokojivé rozhodně nebylo.
Opravy netrvají jen 3 nebo 4 měsíce, také
rok a více. Může být, že máme
tak omezený počet pracujících v servisech,
že snad to ani jinak není možné. Ale to
lavírování správ servisů je
hrozné. Teď se nám říká,
že musíme opravny vzít všeobecně
do presu a působit na ně. Kdo nemá v opravě
auto, ten pres vykonávat nebude, poněvadž není
zainteresován, a ti, kteří mají auto
ve správě, opravny do presu už berou, poněvadž
jsou na opravách zainteresováni. Po týdny
a měsíce chodí koledovat, vyjednávají
s vedoucími a nevede to ke konci. Taková je situace.
Výzva s. ministra, aby se veřejně působilo
a tlačilo na opravny, nemá smysl, je to rána
do vody.
Zase jako včera se musím zmínit o svém
obvodu, kterým je Jablonec. Tam je 2000 aut. Přirozeně
dříve je tam měli exportéři
a taková sorta lidí, ale teď přes 80
% majitelů aut jsou dělníci. Dalších
10 % jsou zaměstnanci, úředníci správy,
zaměstnanci soudů, spořitelen a jiných
institucí. O těch zbývajících
10 % nevím. Žádostí je asi 1200. Čekají
na nová auta. Servis dostatečný není.
V době voleb na každé schůzi byly interpelace,
jak to bude dále. Servis není. Posílají
dotazy do Liberce, Teplic, Ústí, na všechny
strany, jezdí i do Prahy a hledají se možnosti.
Připravují materiál z Jablonce pro předsedu
vlády, poněvadž některé problémy
Jablonec nemůže vyřešit sám a nenalézá
pochopení u kraje, poněvadž kraj svou kvótu
rozděluje - nevím, zda spravedlivě nebo méně
spravedlivě, ale fakt je, že mezi těmi problémy
je také problém servisu. To je utrpení pro
automobilisty jabloneckého okresu i Jablonce samého.