Je obecně známo, že cena automobilového
benzínu je u nás značně vysoká
a převyšuje ceny jak v zemích socialistického
tábora (s výjimkou NDR), tak i v kapitalistických
státech. Dosavadní cena benzínu v poměru
k cenám motorové nafty, má nevýhody
a nepůsobí v našem národním hospodářství
příznivě. Mimořádně
rychlý růst spotřeby motorové nafty
při méně stoupající spotřebě
benzínu, je z hlediska hospodářských
možností nezdravý. Tato disproporce ve spotřebě
pohonných látek by se v příštích
letech ještě zvětšovala. Odhaduje se,
že při dnešních cenách by stoupla
spotřeba benzínu do roku 1970 asi jen o 6 %, zatímco
spotřeba motorové nafty by se téměř
zdvojnásobila.
Tyto skutečnosti mají nepříznivý
vliv jak na technologii zpracování ropy, tak i na
žádoucí kvalitu výrobků. Vysoké
požadavky na spotřebu motorové nafty nutí
ke krácení konce destilace benzínové
frakce ve prospěch motorové nafty, což způsobuje
podstatné zhoršení kvality jak automobilového
benzínu, tak i motorové nafty. I přitom však
není potřeba motorové nafty kryta výrobou
a proto je nutno ve zvýšené míře
naftu dovážet. Na druhé straně vznikají
přebytky benzínu, pro které není dostatečné
ekonomicky vhodné použití.
Vysokou spotřebu motorové nafty způsobuje
především struktura parku nákladních
automobilů, v němž za současného
stavu převládají prakticky automobily s dieselovým
motorem. Nepříznivá struktura je však
i u motorů stacionárních, u malých
zemědělských motorů apod., kde v důsledku
nízké ceny motorové nafty a vysoké
ceny automobilového benzínu rovněž převládají
motory naftové. Tato převaha dieselových
motorů je způsobena z valné části
nesprávnou relací ceny benzínu a motorové
nafty. Při nízké ceně motorové
nafty je vhodné používat dieselovy motory,
ježto jejich provoz - v porovnání s benzínovými
motory - je výhodnější i při
vyšších pořizovacích a udržovacích
nákladech.
Všechny tyto skutečnosti vyžadují, aby
co nejrychleji došlo ke změně struktury automobilového
parku ve prospěch motorů benzínových.
Poněvadž jednou z příčin disproporcí
mezi možnostmi výroby a spotřebou pohonných
látek je jejich nevýhodný poměr, je
třeba upravit cenové relace pohonných hmot
tak, aby úprava působila příznivě
ve prospěch zvýšení spotřeby
automobilového benzínu a naopak na snížení
spotřeby motorové nafty.
Po velmi důkladných rozborech relace maloobchodních
cen pohonných látek dospěly naše řídící
a hospodářské orgány k závěru,
že se sníží cena automobilového
benzínu na 2,10 Kčs za jeden litr při současné
úpravě ceny motorové nafty na 2 Kčs
za jeden litr. Tato úprava cen byla vládou schválena
s účinností od 1. července 1964.
Snížení ceny automobilového benzínu
má ovšem za následek zvýhodnění
jeho spotřebitelů, a na druhé straně
snižuje příjmy státního rozpočtu.
Pokud jde o státní socialistické organizace,
je snížení příjmů státního
rozpočtu kompenzováno úsporami nákladů,
které vyplývají ze snížení
cen automobilového benzínu. Obyvatelstvo se podílí
na spotřebě automobilového benzínu
35 % celkové spotřeby a to by znamenalo značné
snížení státních příjmů.
Proto jako nejvhodnější způsob kompenzace
úspor obyvatel za snížení ceny benzínu
byla po podrobném rozboru zvolena daň z motorových
vozidel.
Forma daně, která bude příjmem státního
rozpočtu, je vhodná a jednoduchá jak pro
poplatníky, tak i pro finanční správu.
Poplatník bude prakticky povinen vyplnit jen jednoduché
hlášení při vzniku daňové
povinnosti. To znamená, že občané, kteří
jsou držiteli motorových vozidel ke dni účinnosti
zákona, vyplní je do stanovené lhůty
po vydání zákona, a ti, kdo získávají
nově motorové vozidlo po vydání zákona,
vyplní je spolu s hlášením, které
musí provést u dopravního inspektorátu,
aby získali státní poznávací
značku. Jinak bude poplatník povinen platit daň,
a to jednou poštovní poukázkou, společně
s platbou pojistného povinného odpovědnostního
pojištění. Daň bude proto účtovat
Státní pojišťovna, která zaplacenou
daň odvede hromadně do státního rozpočtu.
Finanční odbory ONV budou na základě
oznámení příslušného inspektorátu
Státní pojišťovny jen vymáhat daň
od těch, kteří ji nezaplatí včas
anebo ve správné výši.
Daň z motocyklů, - jak víte, maximálně
400 Kčs za rok, - je splatná najednou k 1. březnu,
což bude také datum splatnosti pojistného za
odpovědnostní pojištění. Daň
z automobilů je splatna ve dvou stejných splátkách
k 1. březnu a 1. září, a to opět
spolu s pojistným. Daň za rok 1964 bude splatná
z motocyklů, tak i z automobilů polovinou roční
sazby k 1. září 1964.
Po věcné stránce postihuje daň silniční
motorová vozidla osobní, nákladní
i jiná - s výjimkou malých motocyklů
s obsahem válců do 50 ccm, poháněná
benzínovými spalovacími motory, včetně
motorů upravených na pohon tekutým plynem,
dřevoplynem apod. Z tohoto základního principu
byla učiněna jediná výjimka v tom,
že dani jsou podrobena i osobní motorová vozidla,
poháněná dieselovým motorem - prakticky
některé osobní automobily. Povinnost platit
daň z motorových vozidel byla rozšířena
i na osobní automobily s dieselovými motory teprve
po připomínkovém řízení,
v němž tento požadavek uplatnilo zejména
Revoluční odborové hnutí a některé
národní výbory, poukazující
na neodůvodněné zvýhodnění
takových vozidel, mnohdy luxusního charakteru, proti
ostatním automobilům.
Dani nepodléhají motorová vozidla státních
socialistických organizací. Kromě toho jsou
od daně osvobozena všechna vozidla výrobních
a spotřebních družstev, poněvadž
úspory za snížení ceny autobenzínu
budou odčerpány formou důchodové daně
družstev a jiných organizací, takže vybírání
daně z motorových vozidel by v těchto případech
bylo jen zbytečným administrováním.
Dále se osvobozují od placení daně
nákladní a jiná užitková motorová
vozidla jednotných zemědělských družstev,
jejich společných podniků, jakož i taková
vozidla družstev melioračních. Vzniklá
úspora těmto družstvům ponechává
se na úhradu zvýšených nákladů
v důsledku úpravy ceny motorové nafty. Kromě
toho přiznává návrh zákona
obvyklá osvobození motorovým vozidlům
diplomatických zástupců cizích států
a jiných osob, jimž přísluší
diplomatické výsady a imunity a dále i všem
vozidlům, přijíždějícím
z ciziny. U těchto cizích vozidel bude platit osvobození
od daně ovšem jen za předpokladu a v rozsahu,
v jakém přiznávají právní
předpisy státu, v němž má držitel
vozu své bydliště, osvobození od obdobné
daně pro motorová vozidla z naší republiky.
Vládní návrh zákona o dani z motorových
vozidel byl projednán ve schůzi výboru pro
plán a rozpočet dne 26. a 27. května 1964
a v nové schůzi dne 4. června 1964 velmi
podrobně a živě. Poslanci si ověřovali
stanovisko k návrhu tohoto zákona ve svých
volebních obvodech v různých krajích
a okresech naší republiky. Na základě
těchto zkušeností z volebních obvodů
vyslovili zásadní souhlas s vládním
návrhem a potvrdili, že zavedení daně
z motorových vozidel chápou správně
jako ekonomicky nutné a zdravé opatření
i naši občané. Připomínky členů
výboru však ukázaly, i na některé
problémy, na které je třeba při zavádění
daně z motorových vozidel pamatovat.
Tak poukázali členové výboru na skutečnost,
že občané, vykonávající
vojenskou základní službu, pokud jsou držiteli
motorových vozidel, nemohou je po tu dobu sami používat
a nelze tedy od nich požadovat, aby platili daň (pokud
ovšem nepoužívá vozidlo někdo jiný).
Na základě této připomínky
se výbor usnesl doporučit, aby zmocnění
ministerstva financí v § 14 bylo rozšířeno
a výslovně umožňovalo osvobodit od daně
motorová vozidla osob, vykonávajících
vojenskou základní službu. Podle ustanovení
téhož paragrafu může ministerstvo financí
osvobodit od daně také motorová vozidla invalidních
osob.
Přesné znění doporučené
změny ustanovení § 14 je uvedeno v písemné
zprávě výboru, která byla poslancům
Národního shromáždění
rozdána jako tisk číslo 201 ze dne 27. května
1964.
Výbor pro plán a rozpočet jednal také
velmi podrobně o sazbách daně z motorových
vozidel a jejich vzájemných relacích. Někteří
poslanci poukazovali na to, že navrhovaná sazba daně
je poměrně vysoká u motocyklů s menším
obsahem válců, kterých mnoho držitelů
používá k jízdám do zaměstnání.
Jde většinou o pracující s nižšími
finančními příjmy, kteří
jinak využívají svého vozidla jen v
omezeném rozsahu. Na základě těchto
připomínek a v souladu s novým návrhem
vlády se výbor usnesl, aby ustanovení §
4, určující sazbu daně, bylo pro tyto
skupiny motocyklů nově upraveno. Doporučil,
aby sazba daně u motorových vozidel s motocyklovým
motorem (včetně motorových tříkolek)
s obsahem válců nad 50 ccm do 160 ccm činila
150 Kčs, místo původně navrhovaných
200 Kčs, a u motocyklů s obsahem válců
160 až 180 ccm 250 Kčs, místo původně
navrhovaných 300 Kčs. *Tato doporučená
změna § 4 odst. 1 byla poslancům Národního
shromáždění rozdána v dnešní
schůzi ve formě písemné zprávy
k tisku č. 201 ze 4. června 1964.
Při projednávání návrhu zákona
o dani z motorových vozidel měli poslanci dále
mnoho kritických připomínek na stav našich
silnic, na nedostatek náhradních dílů
k některým automobilům, na neuspokojivý
servis apod. Tyto vážné připomínky
se stále opakují, a poslanci mně žádali,
abych zde zdůraznil, že náprava se zjednává
velmi pomalu. Znovu proto na tyto kritické hlasy příslušné
resorty upozorňuji.
V závěru možno konstatovat, že obě
změny, doporučené výborem pro plán
a rozpočet schůzi Národního shromáždění,
jak jsou uvedeny v písemných zprávách
výboru, zlepšují původní návrh
zákona, zajišťují správnější
rozvržení daňové povinnosti a odůvodněně
rozšiřují možnost osvobodit od daně
i motorová vozidla občanů, vykonávajících
vojenskou službu. I při velmi důkladném
projednávání nebylo možno vyhovět
všem připomínkám jednotlivců
a skupin našich občanů, které došly
poslancům a orgánům Národního
shromáždění, zejména k sazbě
daně u automobilů. Žádný daňový
předpis nemůže vycházet z individuálních
případů. I při ekonomicky a technicky
odůvodněném rozvržení daně
na jednotlivé skupiny motorových vozidel podle objektivních
znaků, může dojít v jednotlivých
mezních případech k tomu, že si držitel
motorového vozidla nevyrovná daň sníženou
cenou benzínu, jak tomu bude u převážné
většiny našich motoristů a rovněž
v celkovém výsledku. Výbor Národního
shromáždění, jehož úkolem
je sledovat a projednávat otázky státního
rozpočtu, musel vycházet při svém
rozhodování ze základního ekonomického
cíle, který zavedením daně z motorových
vozidel v našem národním hospodářství
sledujeme a který je nesporně z celospolečenského
hlediska prospěšný.
Po uvážení všech těch skutečností
se proto výbor rozhodl, jak jsem již uvedl, doporučit
Národnímu shromáždění
vládní návrh zákona o dani z motorových
vozidel ke schválení se změnou ustanovení
§ 4 (odst. 1 písm. a) a bodu 2 § 14, jak jsou
uvedeny v písemných zprávách výboru.
(Potlesk.)
*) U motocyklů nad 180 ccm zůstává
původně navržená sazba.
Předseda NS Fierlinger: Do rozpravy se přihlásil
ministr financí s. Dvořák, dávám
mu slovo.
Ministr financí Dvořák: Vážené
Národní shromáždění, dovolte
mi ještě několik doplňujících
poznámek k tomu, co zde přede mnou uvedl s. zpravodaj.
Předložený návrh zákona o dani
z motorových vozidel se připravoval po řadu
měsíců, neboť jde o problém značné
politické a ekonomické závažnosti a
jeho řešení se dotýká velkého
počtu našich občanů. Považuji za
nutné ve shodě se soudruhem zpravodajem podtrhnout
ještě jednou hlavní záměr, který
sleduje předložený návrh zákona.
Jde o to, aby ekonomickými pákami bylo dosaženo
změny ve struktuře pohonných hmot, a to tak,
aby byla zvýšena zejména u nákladních
automobilů spotřeba benzínu, jehož jsou
přebytky a snížena spotřeba motorové
nafty, které je nedostatek. Z podrobných rozborů
vyplynulo, že jednou z vážných skutečností,
která brání těmto změnám
ve struktuře spotřeby pohonných hmot, je
příliš vysoká cena benzínu ve
srovnání s cenou nafty. Proto vedle řady
jiných opatření navrhuje vláda také
velmi podstatné snížení ceny benzínu.
Při zpracování návrhu úpravy
ceny benzínu bylo uvažováno o různých
formách kompenzace úspor, které vzniknou
obyvatelstvu snížením cen benzínu. Uvažovalo
se např. o kolcích nebo zavedení dvojích
cen benzínu, daně apod. Po zvážení
výhod a nevýhod všech uvažovaných
řešení navrhuje vláda, aby tyto úspory
byly vyrovnány formou daně, takže nedojde k
přerozdělení národního důchodu.
Sazby daně byly navrženy tak, aby v průměru
odpovídaly množství spotřebovaného
benzínu a průměrnému počtu
ujetých kilometrů za rok podle jednotlivých
kategorií motorových vozidel. Podkladem pro odstupňování
sazeb vedle průměrné spotřeby benzínu
na 100 km byl průměrný počet kilometrů
ujetých jednotlivými druhy motorových vozidel.
Tento průměrný počet kilometrů
byl ověřen na základě reprezentativního
šetření provedeného orgány VB
na podzim loňského roku ve všech okresech republiky.
Při projednávání vládního
návrhu zákona ve výboru NS pro plán
a rozpočet byl návrh zákona jako celek přijat.
Nebyla však u všech soudruhů poslanců,
jak se o tom zmínil i s. posl. Tymeš, jednota v názoru
na výši a odstupňování sazeb
daně u motocyklů.
Někteří poslanci poukazovali zejména
na to, že ve značné míře se používá
motocyklu jako dopravního prostředku k jízdám
do zaměstnání, a dále na to, že
držitelé motocyklů jsou převážně
občané s nižšími příjmy.
Myslím, že se mnou souhlasíte, že by bylo
administrativně dosti složité provést
rozdělení majitelů vozidel podle účelu,
k jakému jich používají, nehledě
k tomu, že prakticky bude velmi málo případů,
kde dochází pouze k jednoúčelovému
používání.
Vláda přesto znovu podrobně projednávala
všechny připomínky, které soudruzi poslanci
při projednávání návrhu zákona
o dani z motorových vozidel přednesli, a uznávajíc
závažnost jejich námitek, navrhuje snížit
sazby daně z motorových vozidel u motocyklů
v rozsahu sděleném s. zpravodajem. Za zmínku
ještě stojí, že při takto upravených
sazbách bude daň vyrovnána úsporou
na ceně benzínu, ujede-li motocykl s obsahem válců
do 160 ccm již 3200 km ročně a motocykl s obsahem
válců 175 ccm 3400 km ročně.
K rychle rostoucímu provozu motorových vozidel je
ovšem třeba současně zajistit podstatné
zlepšení stavu silnic, na což se vynakládá
již dnes více než 31/4
miliardy Kčs ročně. K těmto účelům
bude také použito do jisté míry výnosu
daně z motorových vozidel. Je ovšem třeba,
aby se těchto nemalých prostředků
využívalo s větším efektem nežli
dosud.
K rychlejšímu vyřešení stávajících
disproporcí mezi výrobou a spotřebou motorové
nafty a benzínu je dále třeba urychlit vývoj
a výrobu motorů na benzínový a vícepalivový
pohon. Touto otázkou se zabývala vláda již
několikrát a přijala příslušná
opatření. Věřím, že ministerstvo
všeobecného strojírenství vyvine maximální
úsilí, aby v nejbližší možné
době se podstatně zvýšil podíl
nákladních automobilů s benzínovým
spalovacím motorem v celkové skladbě našeho
automobilového nákladního parku.
V souvislosti se snížením ceny benzínu
připravuje vláda pro nejbližší
dobu opatření, jehož výsledkem by mělo
být rozšíření parku taxíků
a snížení sazeb za jejich používání.
Podle předběžných propočtů
bude snížení těchto sazeb představovat
asi 20-30 procent. Bude třeba, aby národní
výbory vyvinuly dostatečnou iniciativu, aby nová
úprava mohla být zavedena v co nejkratší
době.
Nakonec bych chtěl uvést, že vláda uvažuje
v budoucnosti ještě s dalším postupným
snížením ceny benzínu s cílem
dosáhnout zhospodárnění dopravy a
zemědělské výroby. Přitom by
se daň z motorových vozidel již neupravovala.
To ovšem odvisí od úspěšného
rozvoje našeho národního hospodářství,
zejména jeho kvalitativní stránky, jak to
zdůraznilo lednové plénum ÚV KSČ
a jak o tom v květnu znovu jednala konference předsedů
závodních organizací KSČ.
Doporučuji jménem vlády, aby vládní
návrh zákona o dani z motorových vozidel
byl přijat se změnami sazeb u motocyklů,
jak o tom referoval s. zpravodaj. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger:
Děkuji s. ministru Dvořákovi. Hlásí
se někdo o slovo? Prosím s. Janulíka.
Posl. Janulík: Soudružky a soudruzi, poněvadž
tento zákon neprocházel přes ústavně
právní výbor a nemohl jsem z tohoto hlediska
vznésti připomínku k němu, činím
tak v plénu Národního shromáždění,
a to dávám v úvahu vládě, aby
se zabývala technickým stavem starých motorových
vozidel, která jsou dnes brzdou plynulosti i bezpečnosti
v naší dopravě. (Potlesk.)
Nehovořím o těch motorových vozidlech,
která ještě v technickém stavu vyhovují.
Ale ze své praxe znám, že např. starému
vozu uletělo kolo v okamžiku, kdy byl předjížděn
šestsettrojkou. Dnes dobýváme kosmický
prostor a létáme tisícikilometrovou rychlostí,
ale když taková prdlačka vás míjí
na našich silnicích a uletí jí kolo,
tak má šofér, který jede 100km rychlostí,
co dělat, aby z toho vybruslil, aby nezabil své
spolucestující.