Nový zákon má zajišťovat vybudování
a provoz jednotné telekomunikační sítě,
určené k uspokojování potřeb
naší společnosti a umožnit koordinovaný
rozvoj ostatních telekomunikačních zařízení
těch provozovatelů, jejichž potřeby
nemohou být jednotnou celostátní sítí
uspokojeny.
V návrhu zákona se klade zvláštní
důraz na další rozvoj a organizaci telekomunikačních
spojů a na ochranu telekomunikací proti škodlivému
rušení a mechanickému poškozování.
Dosavadní zákon z r. 1950 obsahoval jen všeobecné
ustanovení o ochraně proti rušení telekomunikací
a v podrobnostech odkazoval na vládní nařízení
- které však nebylo vydáno - tak že tuto
ochranu poskytovaly telekomunikacím pouze některé
státní normy o ochraně radiového příjmu
před rušením.
V souvislosti se stále rostoucí investiční
výstavbou dochází u nás v posledních
letech stále častěji k mechanickému
poškozování podzemních kabelů
při zemních pracích. Poškozováním
těchto kabelů vznikají škody, které
nespočívají jen v materiálním
poškozování národního majetku
nebo v provozních ztrátách organizací
spojů. Téměř každé poškození
kabelu, i když se opraví, snižuje technické
hodnoty požadované pro kvalitní přenos.
To oslabuje schopnost jednotné telekomunikační
sítě uspokojovat náležitě potřeby
národního hospodářství i obyvatelstva
a zejména pak zájmy obrany státu.
Přes všechna dosavadní opatření
dochází neustále k poškozování
kabelů při zemních pracích a to zejména
v těch případech kdy stavební organizace
nejsou včas uvědoměny o tom, že ve staveništi
jsou podzemní kabely a neseznámí své
pracovníky s polohou kabelů anebo se organizace
spojů včas nedozví, že v místech,
kde jsou její kabely - se budou provádět
stavební práce.
V roce 1962 došlo ve 203 případech k poškození
dálkových kabelů jednotné komunikační
sítě a způsobená škoda včetně
znehodnocení kabelů byla vyčíslena
částkou téměř 2 milióny
Kčs.
Protože povinnost zaplatit jen skutečnou škodu
za poškození kabelů nevede k odpovědnému
postupu stavebníků při přípravě
a provádění staveb, je účelné
kromě náhrady škody stanovit ještě
zvláštní pokutu pro ty organizace, jejichž
vinou došlo k poškození podzemních kabelů.
Pokuty, jejichž výše se podle prováděcích
předpisů k zákonu "o telekomunikacích"
doporučuje na 50 000 Kčs za každé zaviněné
poškození dálkového kabelu v ochranném
pásmu a 10 000 Kčs u jiných kabelů
jednotné komunikační sítě,
kromě náhrady způsobené škody,
budou jistě i preventivně - a to je hlavní
jejich účel - působit na organizace provádějící
zemní práce i práce stavební.
Na podporu těchto opatření mluví to,
že množství případů poškození
kabelů při zemních pracích je stále
znepokojivě vysoké. Tak jen na území
Severomoravského kraje došlo loňského
roku ke 115 případům poškození
místních kabelů - jejichž oprava si
vyžádala nákladu 330 000 Kčs. V roce
1963 byly na území celého státu poškozeny
188krát dálkové telekomunikační
kabely a náklady na jejich opravu činily 488 000
Kčs. I když podle uvedených čísel
průměrný náklad na jednu opravu činí
2550 až 2900 Kčs, jsou nevyčíslitelné
škody - jako celkové znehodnocení sítě
a jiné nepříznivé důsledky
poškození - nepoměrně vyšší.
K provádění oprav jsou pak odváděni
odborní pracovníci - jako kabeláři
a měřiči - od svých naléhavých
úkolů běžné údržby
celé sítě. V roce 1963 bylo zrušeno
více než 3 700 000 přihlášek meziměstských
hovorů a z toho valnou část lze přičíst
právě poruchám v důsledku poškození
kabelů. Nemožnost telefonního spojení
nebo jeho zpožďování pak vážně
narušuje plnění úkolů celého
národního hospodářství.
Jediným porušením dálkového kabelu
sdělovacího dochází k přerušení
provozu na 100 až 600 telekomunikačních okruzích
podle typu kabelu (tj. telefonních, telegrafních,
fototelegrafních nebo rozhlasových okruhů).
U koaxiálního kabelu, který bude tohoto roku
uveden do provozu v trase Ústí n. L.-Praha-Brno-Ostrava,
by byl v případě poruchy a při plném
vybavení kabelu - přerušen provoz televizních
přenosů a 2440 telekomunikačních kanálů.
V rámci preventivních opatření organizace
spojů provedly jednání se všemi KNV
v Československé socialistické republice,
v některých případech též
za přítomnosti zástupců stavebních
podniků řízených KNV, zástupců
KV KSČ, krajských a městských prokurátorů
a zástupců ministerstva vnitra, do všech podrobností
byla vysvětlena situace vznikající narušením
těchto sdělovacích prostředků
a dohodnuta opatření k nápravě.
K další ochraně telekomunikací přispějí
též ochranná pásma, jichž je třeba
zejména pro důležité podzemní
kabelové tratě dálkové. Takové
ochranné pásmo včetně zařízení
bude široké 2 m a bude probíhat v celé
délce kabelové trasy. V některých
případech může se toto pásmo
rozšířit až na 3 m. Hloubka ochranného
pásma činí podle prováděcích
předpisů 3 m a výška 3 m, počítáno
od úrovně půdy.
K umožnění pohotové výstavby
telekomunikací stanoví návrh zákona
jednotný a zjednodušený postup při stavbách
telekomunikačních vedení bez formálního
stavebního řízení. Stavební
úřady (v tomto případě okresní
národní výbory) tu schvalují jen plán
určující polohu vedení a rozhodují
o námitkách majitelů nemovitostí.
K urychlení výstavby může stavební
úřad vyloučit odkladný účinek
podaných námitek. Další zjednodušení
spočívá v tom, že se stejný postup,
který dosud platil jen pro stavby organizací spojů
- zavádí i pro stavby telekomunikačních
vedení ostatních oprávněných
investorů (vojenské správy, ministerstva
vnitra, Československých státních
drah, správy letectví a organizací energetiky).
Návrh zákona současně dosavadní
mezeru v našich právních předpisech
odstraňují tím, že výslovně
dává občanům právo umístit
na domě, v němž bydlí, rozhlasovou nebo
televizní anténu. Nedovoluje však zřizovat
jednotlivé antény na budovách, kde bude umístěna
vyhovující společná anténa.
Tato ustanovení umožní, aby postupně
zmizely ze střech domů neurovnané a nevzhledné
lesy televizních antén.
Návrh nového zákona sleduje efektivní
využívání všech telekomunikací
a ukládá proto Ústřední správě
spojů, aby řídila rozvoj telekomunikací
ve všech odvětvích národního
hospodářství a resortech, aby dbala o správnou
distribuci rozhodujícího telekomunikačního
materiálu a aby určovala základní
provozní parametry pro výzkum a dovoz telekomunikačních
zařízení.
Soudružky a soudruzi poslanci!
Ve zprávě jsem se zaměřil na nejzávažnější
otázky návrhu nového zákona o telekomunikacích,
zejména na ty, které znamenají změny
oproti dosud platné právní úpravě.
Úprava vztahů organizací spojů k uživatelům
(účastníkům) jednotné telekomunikační
sítě se novým zákonem v podstatě
nemění. Proto se ponechávají v platnosti
dosavadní předpisy upravující tyto
vztahy. Ústřední správa spojů
však projednává návrh nového
Telefonního řádu a Telefonního sazebníku,
s jejichž vydáním se počítá
k 1. lednu 1965.
Navržený zákon vychází z potřeb
dalšího rozvoje naší společnosti
a odpovídá požadavku na zjednodušení
našeho právního řádu.
Jsem proto přesvědčen, že nový
zákon o telekomunikacích účinně
přispěje k dalšímu rozvoji československých
telekomunikaci tak, aby mohly plně uspokojovat stále
vzrůstající potřeby naší
socialistické společnosti na rychlé, pohotové
a hospodárné přemisťování
zpráv a informací.
Výbor pro plán a rozpočet projednal vládní
návrh zákona o telekomunikacích a doporučuje
jej Národnímu shromáždění
ke schválení. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger: Děkuji s. Kuličkovi.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
(Nikdo.) Má někdo nějaké připomínky?
(Hlásí se posl. Manďák.)
Posl. Manďák: Používám,
soudružky a soudruzi poslanci, práva poslance na interpelaci.
Své dotazy určuji řediteli Ústřední
správy spojů a zčásti také
ministru spravedlnosti.
Okresní správy spojů rozesílaly v
poslední době účastníkům
telefonní sítě jako rozhodnutí sdělení,
že na jejich přípojku napojují další,
a to podle své úvahy s tím, že proti
tomuto rozhodnutí není odvolání. Sám
jsem takové sdělení obdržel. Kladu proto
řediteli Ústřední správy spojů
otázku, zda se tak děje s jeho souhlasem a z podnětu
Ústřední správy spojů.
Za druhé: Je-li tomu tak, zda pokládá za
správné takto chápat rozšiřování
těchto služeb u nás a zda je mu známo,
že účastníci těchto linek, tj.
některých tzv. skupinových linek jednu hodinu
i delší dobu nemohou ani volat ven, ani se k nim nikdo
nedovolá, čili, že je to ve skutečnosti
anulování možnosti používat telefónu
v tom směru, jak o tom hovořil před chvílí
zpravodaj.
Za třetí: Kladu otázku, zda tento postup,
tato praxe, je v souladu s občanským zákoníkem,
který jsme nedávno schvalovali a zda za těchto
okolností není lepší vzdát se
používání tohoto dorozumívacího
prostředku, děje-li se napojování
dalších účastníků bez
souhlasu uživatele a na účet podstatného
zhoršení této služby.
Za čtvrté: Co ředitel Ústřední
správy zamýšlí učinit, aby podmínky
uvedené v § 3 navrhovaného zákoníka
pro účastníky nebyly čirou libovůlí
Ústřední správy spojů? (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger: Ředitel Ústřední
správy spojů s. inž. Laipert není
přítomen. Předám mu dotaz s. Manďáka.
Pokud se týká ministra spravedlnosti s. dr. Neumana,
nevím, je-li ochoten okamžitě v této
věci odpovědět. Vyhradí si odpověď
na příštím plenárním zasedání.
Souhlasí s. Manďák? (Ano.)
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
Má někdo poznámku nebo dotaz?
Posl. Homola (z pléna): Proč tu není
ředitel Ústřední správy spojů,
když je zde projednáván jeho zákon?
Předseda NS FierIinger: Protože není
členem vlády. Můžeme ho však zavolat
ještě během tohoto zasedání.
(Oživení v sále.)
Bylo tedy rozhodnuto, že s. Laipert, jestliže je v Praze,
bude sem pozván ještě během tohoto zasedání,
aby dotaz zodpověděl.
Posl. Homola (z pléna): Myslím, že
je nesprávné, projednává-li se jeho
zákon, že sem nebyl pozván.
Předseda NS Fierlinger: Zde za vládní
návrh zákona zodpovídá vláda.
(Oživení v sále.)
Není dalších dotazů? (Nikdo se nehlásí.)
Přistoupíme tedy k hlasování. Kdo
souhlasí s tímto vládním návrhem
zákona, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Je
někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo
hlasování? (Nikdo.)
Posl. Harus (z pléna): Myslím, aby
se opakovalo toto hlasování, protože to byl
zmatek.
Předseda NS FierIinger: Jak to zmatek? (Zpravodaj
se hlásí o slovo.) O slovo se přihlásil
zpravodaj posl. Kulička.
Zpravodaj posl. Kulička: Soudružky a soudruzi,
domnívám se, že připomínky, které
zde vznesl s. posl. Manďák, jistě v žádném
případě nenarušují osnovu zákona,
který byl předložen k projednání,
i když je v každém případě
správné konstatování, jak jsme také
žádali ve výboru pro plán a rozpočet,
aby zástupce Ústřední správy
spojů byl přítomen projednávání
tohoto zákona v plénu NS.
Doporučuji proto, aby právě proto, že
s. Manďák vznesl připomínky, které
by mohly v budoucnosti zajistit zásady zákona, který
zde byl předložen ke schválení, aby
zákon, tak jak byl předložen výborem
pro plán a rozpočet, byl také plenárním
zasedáním NS schválen.
Posl. Harus (z pléna): S tím dodatkem,
aby tato opatření Ústřední
správy byla anulována, aby její činnost
odpovídala zákonu.
Zpravodaj posl. Kulička: Naopak, aby tam zůstala,
protože s. Manďák má na mysli, že
zákon ze strany Ústřední správy
spojů není dodržován. Jde o to, abychom
se mohli opřít o tento zákon proti zaměstnancům
Správy spojů. (Potlesk.)
O to jde. Je třeba, abychom zákon také tak,
jak bude schválen, uplatňovali vůči
Správě spojů. S. Manďák se ptal,
zda Ústřední správa spojů ví
o tom, co se tam děje a podle zákona by se dít
nemělo. Zákon tedy pamatuje na poměr Ústřední
správy spojů k telekomunikačním uživatelům.
S. Manďák chce nejen, aby zákon byl uplatňován
vůči Správě spojů, ale aby
Správa spojů se vyjádřila, zda o tom
vůbec ví, zda pracovníci oblastních
okruhů a správ to nedělají o své
vůli.
Posl. Harus (z pléna): S tím souhlasím.
Hlas z pléna: Aby ty podmínky Správy
spojů nebyly v rozporu s občanským zákoníkem!
Předseda NS Fierlinger: Souhlasíte? (Nikdo
se nehlásí.) Přistoupíme k hlasování.
Kdo souhlasí s tímto vládním návrhem,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Tím Národní shromáždění
schválilo i tento vládní návrh
zákona. Přistoupíme k projednání
sedmého bodu pořadu, kterým je
7. Zpráva výboru pro plán a rozpočet
k vládnímu návrhu zákona o dani z
motorových vozidel.
Zpravodajem je posl. Tymeš. Dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. Tymeš: Soudružky a soudruzi poslanci!
Vláda předložila Národnímu shromáždění
návrh zákona o dani z motorových vozidel.
Tato daň není novinkou v našem daňovém
systému. Byla u nás zavedena už v roce 1927
a zůstala v platnosti až do 1. března 1946.
Výnos daně byl používán na úpravu
a stavbu silnic. Takovou daň mají dosud evropské
kapitalistické státy, i některé socialistické
země. Tato daň je zejména v některých
kapitalistických státech značně vysoká.
Jestliže my dnes zavádíme daň z motorových
vozidel, není to ze stejných důvodů
jako v kapitalistických zemích.
Návrh zákona o dani z motorových vozidel
předložila vláda Národnímu shromáždění
v přímé souvislosti s úpravou cen
benzínu, která má být od 1. července
1964 snížena na Kčs 2,10 za litr a speciálu
na Kčs 2,40. Toto velké snížení
ceny automobilového benzínu v poměru k ceně
motorové nafty je důležité a ekonomicky
prospěšné opatření, které
se projeví hlavně ve výrobě a spotřebě
pohonných látek, ve vyšším využití
benzínových motorů a v dalších
oblastech národního hospodářství.
Poněvadž nižší ceny benzínu
sníží příjmy státního
rozpočtu a úspory jednotlivých občanů
ze snížené ceny benzínu nelze odčerpat
individuálně, je nutné zavést daň
z motorových vozidel. Dnešní situace nedovoluje,
aby se stát vzdal příjmů, které
měl dosud z vyšší ceny benzínu.