Předseda Národního shromáždění
Fierlinger a místopředsedové Valo, Fiala,
dr. Kyselý, Pospíšil, Beran, dr. Škoda.
Členové předsednictva ÚV KSČ
předseda vlády Lenárt, Kolder; tajemník
ÚV KSČ Koucký; místopředsedové
vlády Černík, Krajčír, Piller;
ministři dr. h. c. Plojhar, dr. Neuman, David,
Dvořák, Korčák, arm. gen.
Lomský, Machačová-Dostálová,
Uher, inž. Krejčí, dr. Vlasák.
252 poslanců podle prezenční listiny.
Z Kanceláře NS: Vedoucí Kanceláře
NS Kováčik.
Předseda NS Fierlinger (zvoní): Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi! Zahajuji přerušenou 26. schůzi
Národního shromáždění.
Přistoupíme k projednání pátého
bodu pořadu, kterým je
5. Zpráva výboru průmyslového k
vládnímu návrhu zákona o technické
normalizaci
Zpravodajem je posl. Klas, dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Klas: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci! XII. sjezd Komunistické strany Československa
postavil před naši společnost úkol dále
rozvíjet naše národní hospodářství
na základě dosažené úrovně
výroby, vědy a techniky.
Rozhodujícího činitele dalšího
rozvoje výrobních sil a kvalitativního růstu
výroby ve všech oborech národního hospodářství
spatřuje sjezdové usnesení v rozvoji a v
plném využití vědy a techniky. Jedině
tím bude zabezpečen podstatný a trvalý
růst společenské produktivity práce.
Vedle plného využití vědy a techniky
uložil XII. sjezd jít cestou specializace a koncentrace
výroby a cestou vědecké organizace práce.
Základním posláním technické
normalizace je využít všech výhod v socialistických
výrobních vztazích, zavádět
a plně využívat nejnovějších
poznatků vědy, techniky a praxe, a tak vytvářet
předpoklady k zvyšování efektivnosti
v národním hospodářství, a
to nejen uvnitř našeho státu, ale i v mezinárodním
měřítku, zejména v rámci států
sdružených v Radě vzájemné hospodářské
pomoci.
Není výrobního nebo jiného technického
odvětví, v němž by technická
normalizace nepřispívala nebo nemohla přispět
ke zvýšení produktivity práce, ke zvýšení
bezpečnosti při práci, nebo k vytváření
předpokladů pro vyšší a dokonalejší
organizaci práce. Ve strojírenství to znamená
věnovat hlavní pozornost specializaci výroby,
typizaci a unifikaci strojírenských výrobků,
zúžení sortimentu a zvýšení
sériovosti výroby. Podobně, má-li
metalurgická základna vyhovovat všem potřebám
a růstu strojírenské výroby, lze potřebný
sortiment, optimální jakost a výrobu hospodárných
profilů všeho druhu zajišťovat pomocí
technických norem. Má-li se docílit v zemědělství
co největší produkce zemědělských
plodin z 1 hektaru, je toho možno dosáhnout použitím
osiva a sadby, které jsou upraveny technickými normami.
V kapitalistických státech slouží technická
normalizace hlavně k prosazování zájmů
jednotlivých monopolů a k uplatňování
jejich mocenské politiky. Plného uplatnění
může však technická normalizace dosáhnout
jen v podmínkách socialistického plánovitě
řízeného hospodářství,
kde se stává prostředkem k plánovitému
uplatňování technické a ekonomické
politiky z hlediska potřeb státu a celé společnosti.
Tyto možnosti technické normalizace se uplatňují
i v mezinárodním měřítku. Tento
význam technické normalizace potvrdilo XVI. zasedání
Rady vzájemné hospodářské pomoci,
které rozhodlo ustavit Stálou komisi RVHP a vytvořit
mezinárodní institut RVHP pro normalizaci.
Možnosti technické normalizace nejsou však zcela
využity. Jednou z příčin tohoto stavu
je i to, že dosavadní právní předpisy
o technické normalizaci již zastaraly a nevyhovují.
Proto je třeba je nahradit novými, odpovídajícími
úrovni vývoje naší společnosti.
Přitom je třeba odstranit ty nedostatky, které
brzdí plné uplatnění technické
normalizace. Nové právní předpisy
o technické normalizaci proto:
1. Snižují počet stupňů technických
norem. Dosavadní zákon o technické normalizaci
zavedl 4 stupně norem, a to státní, úsekové,
podnikové a technické podmínky. Pátý
stupeň technických norem - oborové normy
- byl zaveden vyhláškou Úřadu v roce
1960 v souvislosti se zaváděním oborového
řízení. Tento počet stupňů
norem je neodůvodněně vysoký.
S ohledem na další vývoj našeho národního
hospodářství je možno vystačit
jen se třemi stupni technických norem. V předloženém
vládním návrhu zákona o technické
normalizaci se tudíž ponechávají jenom
státní, oborové a podnikové normy.
2. Vládní návrh zákona o technické
normalizaci upouští rovněž od dosavadního
rozdělování norem na závazné
a doporučené. Zavádí jen normy závazné,
přičemž závaznost norem bude vyplývat
přímo z technické normy. Závaznost
norem pro jednotlivé pracovníky podniků a
závodů je ve vládním návrhu
zákona upravena shodně se zákonem o bezpečnosti
při práci a s připravovaným zákoníkem
práce.
3. Vládní návrh zákona sleduje zkvalitnění
normalizační činnosti. Dřívější
plány technické normalizace prakticky obsahovaly
jen soupis úkolů, zpracovaných v běžném
roce a nebyla zajišťována potřebná
komplexnost a vazba na ostatní části národohospodářského
plánu, a to na všech stupních řízení.
Návrh zákona proto stanoví přesněji
povinnosti podniků, resortů a Úřadu
pro normalizaci a měření.
V uplatňování technické normalizace
v období přípravy výroby a v období
vývoje se projevuje nedostatečné respektování
zásad normalizace, jak v prvních fázích
řešení, tak v průběhu prací,
čímž dochází k časovým
i kapacitním ztrátám a vznikají materiálové
a technologické obtížnosti při výrobě
a v provozu vyvinutých výrobků a zařízení.
Ve snaze vytvořit nový výrobek nebo dosáhnout
nového, vyššího efektu stávajících
výrobků, se často konstruují i nové
součásti i díly, přesto, že stejného
řešení by bylo možno dosáhnout
využitím stávajících součástí
a dílů, zejména normalizovaných. I
přes případnou vyšší hodnotu
zbytečně originálního výrobku
se pak konečný výsledek v národním
hospodářství projevuje negativně.
Je to způsobeno zejména zvýšením
pracnosti v technické přípravě výroby,
avšak i v samotné výrobě a montáži.
Názorným příkladem správného
uplatnění technické normalizace je např.
projekce a konstrukce těžkých soustruhů
v závodech V. I. Lenina v Plzni. Vytvořená
stavebnice pěti velikostí může být
provedena v cca 100 variantách, a přitom má
každá varianta přes 94 % společných
součástí. Proti individuálnímu
řešení bylo dosaženo v projekci úspory
až 30 %, u konstrukcí přes 60 %. Ve výrobě
pak přínos vyplývá ze sníženého
sortimentu - zvýšení sériovosti, a ze
shodnosti montáže. Obdobně u nových
parních turbin bylo tímto způsobem dosaženo
snížení pracnosti v technické přípravě
výroby o 30 až 50 %.
Avšak i u módních výrobků je
možno tímto způsobem dosáhnout značných
úspor v technické přípravě
výroby a ve výrobě. Např. v podniku
"Kras" ve VHJ Oděvní průmysl Prostějov
bylo takto ve 2. pololetí 1963 dosaženo přes
1 milión Kčs úspor, při respektování
módní linie. Obdobně ve výrobní
hospodářské jednotce Závody A. Zápotockého
v Jaroměři bylo dosaženo za 2. pololetí
r. 1963 přes čtvrt miliónu skutečně
prokazatelných úspor.
Naše i zahraniční zkušenosti ukazují,
že rozhodující roli v takto uplatňovaných
zásadách technické normalizace mají
především vedoucí hospodářští
pracovníci, kteří musí v tomto směru
usměrnit široký kolektiv pracovníků
podniku.
4. Vládní návrh zákona současně
sleduje odstranění nedostatků v zavádění
a dodržování výsledků technické
normalizace. Dosavadní předpisy o technické
normalizaci ukládají zpracovateli technické
normy a orgánu schvalujícímu normu vypracovat
a projednat současně s návrhem normy i návrh
na opatření pro jejich zavedení a dodržování.
Přesnější direktivy ani zákon,
ani jeho prováděcí předpisy neobsahují.
To vedlo k tomu, že návrh opatření pro
zavedení normy nebyl vypracováván nebo náležitě
projednáván, a tak realizace normy nebyla zajištěna.
Současně nebyly využity předpoklady,
které technická norma vytvářela pro
zvyšování efektivnosti národního
hospodářství.
Tak např. dodnes se nepodařilo uspokojivě
vyřešit specializovanou výrobu všeobecně
používaných normalizovaných součástí
a pohotové krytí potřeby národního
hospodářství těmito výrobky.
Tento stav snižuje ekonomickou účinnost technické
normalizace, neboť jednotlivé závody si normalizované
součásti vyrábějí nehospodárně
samy při výrobních nákladech 3 až
10 X vyšších. Jen v oboru automobilovém,
motocyklovém a jízdních kol byly zjišťované
více náklady odhadovány na 8 a půl
miliónu Kčs. Obdobně je tomu dosud u normalizovaných
šroubení, kde výroba je roztříštěna
do řady závodů s různou úrovní
technologie. Soustředění výroby šroubení
by znamenalo roční úsporu ve výrobních
nákladech několik desítek miliónů
Kčs, přičemž investice by bylo možno
uhradit během jednoho až dvou roků. Tento aspekt
je již řešen v plánu vědy a techniky
na letošní rok.
5. Vládní návrh zákona upevňuje
spolupráci mezi zpracovatelem návrhu technické
normy a účastníky a soustřeďuje
těžiště prací do 1. etapy prací
u zpracovatele za potřebné účasti
hlavních uživatelů normy, nositele úkolu
a Úřadu pro normalizaci a měření.
Dosavadní zákon neukládá jasně
zpracovateli s kým má návrh normy projednat.
Návrh nového zákona ukládá
zpracovateli projednat návrh s odpovědnými
účastníky bez ohledu na jejich resortní
příslušnost. Ukládá rovněž
úkoly ostatním organizacím, jichž se
řešení normalizačního úkolu
týká.
6. Vládní návrh zákona zapojuje orgány
ROH při řešení otázek, týkajících
se bezpečnosti při práci a ukládá
všem orgánům a organizacím plnit úkoly
v úzké spolupráci s nimi. Podrobnější
ustanovení budou stanovena v prováděcích
předpisech.
7. Novou právní úpravou se rovněž
odstraňuje početnost právních předpisů
o technické normalizaci.
Zavedením nové právní úpravy
vzniknou mimo Vydavatelství technických norem jen
nepatrné požadavky na rozpočet pro příští
léta. Přesunem náplně dosavadních
úsekových norem a technických podmínek
do oborových norem se zvýší nároky
na tisk a distribuci oborových norem, jejichž počet
podstatně vzroste, přibližně o 50 %
titulů dosud vydávaných Vydavatelstvím
Úřadu. S rozšířením tisku
a distribuce oborových norem zvýší se
potřeba pracovníků, tomu odpovídající
mzdový fond a věcné náklady Vydavatelství
Úřadu. Zvýšení osobních
a věcných nákladů bude uhrazeno zvýšením
příjmů z prodeje technických norem,
které bude úměrné zvýšení
činnosti Vydavatelství.
Vládní návrh zákona byl projednán
v průmyslovém výboru Národního
shromáždění a je jím doporučen
ke schválení plénu Národního
shromáždění. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger:
Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme
tedy přistoupit k hlasování.
Kdo souhlasí s tímto vládním návrhem
zákona, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
schválilo tento vládní návrh
zákona.
Přistoupíme k projednání šestého
bodu pořadu, kterým je
6. Zpráva výboru pro plán a rozpočet
k vládnímu návrhu zákona o telekomunikacích
Zpravodajem je posl. Kulička, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Kulička: Soudružky a soudruzi
poslanci! Se souhlasem výboru Národního shromáždění
pro plán a rozpočet předkládám
dnes plenárnímu zasedání k projednání
vládní návrh zákona o telekomunikacích.
Význam projednávaného návrhu zákona
vyplývá z poslání telekomunikací
v naší společnosti.
V uplynulém desetiletí došlo k podstatným
změnám ve vývoji naší společnosti.
Vyrostl nový, socialistický stát se silným
a vyspělým hospodářstvím s
vysokou životní úrovní obyvatelstva
a s rozvinutou socialistickou demokracií. Na pronikavých
přeměnách naší společnosti
se aktivně účastní a podle potřeb
se rozvíjí též socialistické
spoje. Život dnešního člověka si
už ani neumíme představit bez telefonu, bez
rozhlasu a televize. S rozvojem výrobních sil vyspělé
socialistické společnosti a s růstem hmotné
a kulturní úrovně lidu se požadavky
na telekomunikace, jejich kapacitu i kvalitu neustále zvyšují.
Řízení národního hospodářství
a výrobních procesů, řízení
státu, zajištění obrany a bezpečnosti
státu nezbytně potřebuje telekomunikační
spoje jako prostředek k dorozumění na dálku
a pro přenos zpráv a informací. Ze spojových
oborů neustále vzrůstá úloha
a význam telekomunikací, zejména telefonu,
telegrafu, rozhlasu a televize.
Počet telefonních stanic vzrostl z 386 tisíc
v roce 1948 na 1 294 000 ke konci roku 1963. Počet podaných
telegramů se zvýšil na 13 miliónů
v roce 1963 a dosáhl skoro dvojnásobku roku 1948.
Počet meziměstských telefonních hovorů
se proti roku 1948 ztrojnásobil a dosáhl 109 miliónů.
Délka tratí meziměstských kabelů
se zvýšila k 31. prosinci 1963 na 13 420 km. Počet
majitelů televizních povolení dosáhl
koncem roku 1963 - 1 630 000, povolení éterického
rozhlasu 3 112 000 a počet účastníků
rozhlasu po drátě činil koncem roku 1963
571 683. Přes tento rychlý rozvoj je úroveň
telekomunikačních výkonů v některých
směrech dosud neuspokojivá.
K návrhu nové zákonné úpravy
na úseku telekomunikační sítě
dochází proto, že dosavadní úprava
již nevyhovuje rychlému rozvoji naší socialistické
společnosti. Zákon o užití dopravních
cest a nemovitostí pro telegrafy z roku 1922 a prováděcí
nařízení stanovily dosti komplikované
stavební řízení a zacházely
do přílišných podrobností. Nedostatkem
zákona o telekomunikacích z roku 1950 bylo pak zejména
to, že umožňoval zřizování
vlastních telekomunikačních sítí
různým organizacím, jejichž požadavky
nebylo možné v té době zařízeními
resortu spojů plně uspokojit. To vedlo k rozptylování
prostředků - k duplicitám a nehospodárnosti
ve výstavbě a v provozu zařízení.
Byly odčerpávány výrobky našeho
slaboproudého průmyslu i zařízení
z dovozu a zpomaloval se tím rozvoj telekomunikací
- resortu spojů, určených k uspokojování
potřeb celé společnosti.
K odstranění těchto nedostatků směřovala
vládní usnesení č. 214/1960 o efektivnějším
využití telekomunikací v Československu
a č. 914/1960 o opatřeních k vytvoření
jednotné československé telekomunikační
sítě.
Návrh nového zákona vychází
ze základní myšlenky, že k uspokojování
požadavků naší společnosti na telekomunikační
spojení je určena především jednotná
telekomunikační síť, o jejíž
rozvoj, budování a provoz pečuje Ústřední
správa spojů.
Specializovaná, ústředně řízená
správa telekomunikačních zařízení
dává podmínky pro jejich efektivní
využití, hospodárnost provozu včetně
údržby, pro účelnou výstavbu
a rozvoj, vycházející ze zájmu celé
společnosti a zájmu jednotlivých uživatelů
těchto zařízení. Soustředěním
investičních prostředků na rozvoj
jednotné telekomunikační sítě
s potřebným předstihem a v souladu s rozvojem
ostatních odvětví národního
hospodářství, budou vytvořeny předpoklady,
aby tato síť uspokojovala nejen dosavadní potřeby,
ale vyhověla i novým požadavkům, vyplývajícím
z nejnovějších výsledků vědy
a techniky. Vládou uložený úkol resortu
spojů - zajišťovat přenos informací
pro řízení národního hospodářství,
pro dálkové řízení, měření
a jiné úkony (samočinné počitače),
vyžaduje budování potřebných
přenosových cest, náročných
zejména na kvalitu a plnou spolehlivost přenosu.