Při přípravě a realizaci investiční
činnosti vznikají složité vztahy mezi
účastníky celého rozsáhlého
procesu. Této složitosti odpovídá i
mnohostrannost a vzájemné prolínání
povinností, práv a odpovědností. Celý
investiční cyklus přitom probíhá
ve značném časovém údobí
a v rozmanité místní souvislosti.
Nelze se tedy divit, že předkládaný
návrh hospodářského zákoníka
věnuje investiční výstavbě
značnou pozornost. Ve své osmé části
se právě zabývá základními
předpoklady společensky účelné
investiční činnosti a vzájemnými
právy a povinnostmi účastníků.
Celé pojetí zmíněné části
správně vychází ze zásady,
že o úspěchu investiční výstavby
se do značné míry rozhoduje již v údobí
přípravy stavby a že podmínky pro ni
se vytvářejí v plánu a v kapacitách
dodavatelů, v souladu s technickým pokrokem i v
progresívnosti techonologie. Tedy právě v
tomto přípravném stádiu celkového
cyklu investiční činnosti. Proto zákoník
zdůrazňuje zejména přípravné
období a zavádí pro smluvní zajišťování
vztahů v tomto období i nové kategorie smluv.
Novými typy smluv o spolupráci na řešení
nové technologie a o spolupráci na projektové
a organizační přípravě stavby
vytváří smluvní nástroje pro
uskutečnění prospěšné
součinnosti mezi všemi účastníky
investiční výstavby.
V nedávné době - a v některých
případech i nyní - jsme byli svědky
toho, že investiční úkoly neobsahovaly
základní koncepci hlavních otázek
a že to byla zejména nejistota okolo volby a stanovení
technologie výroby, která způsobovala obtíže
při vlastní přípravě a realizaci
stavby. Někdy se ani přesně nevědělo,
co se v budovaném celku skutečně bude vyrábět
a v jakém množství. Jindy se zase budovalo
zařízení, aniž by byla zajištěna
návaznost na předvýrobu, či dokonce
zdroje a suroviny. To se samozřejmě odrazilo vždy
nepříznivě ve vlastní investiční
činnosti.
Rozhodně by měl např. ministr hutního
průmyslu a rudných dolů s. inž. Krejčí
méně starostí s rozestavěnými
stavbami na úseku těžby a úpravy magnezitu
a výroby magnezitových výrobků, kdyby
byly vyjasněny všechny okolnosti v přípravě
celé investiční výstavby těchto
zařízení s technicky správným
a ekonomicky oprávněným zdůvodněním.
Jistě by se pak nemohlo stát, že by se neúměrně
zvýšily požadavky na rozpočtové
náklady o 220 miliónů Kčs, vzhledem
ke zvýšení výrobních kapacit.
Například u rotačních pecí
jednoho závodu, u nichž se zvyšuje budovaná
kapacita o 50 %, rostou rozpočtové náklady
téměř o 200 % a vlastní náklady
na výrobu jednotky téměř o 30 %, ač
by tomu mělo být při zvyšování
a shromadňování výroby právě
naopak. Přitom není pro tyto pece ani vyjasněna
otázka zajištění surovin.
S podobnými požadavky o zvýšení
rozpočtových cen lze se setkat i v jiných
resortech. Například v resortu ministerstva paliv
je u 23 staveb požadováno zvýšení
o cca 2,3 miliardy Kčs, v resortu ministerstva spotřebního
průmyslu u 10 staveb o téměř 100 miliónů
Kčs atd. Převážnou příčinou
takových zvyšování nákladů
je neujasněnost a změny koncepce výstavby,
nedostatky v geologickém průzkumu a přípravě
staveniště a řada dalších příčin.
Stejný záměr shodně se zákoníkem
sleduje i nově připravovaný předpis
o dokumentaci staveb, v němž se rovněž
zdůrazňuje fáze přípravné
dokumentace. Investiční studie, o které zákoník
hovoří, bude technickým dokumentem, který
bude sloužit k prozkoumání základních
hledisek výstavby, a to především metodou
variant bude srovnávat výhodnost různých
řešení. Na jejím podkladě bude
pak zpracován pro nejvýhodnější
variantu investiční úkol.
V celém období přípravy je důležitá
trvalá účast zejména dodavatelské
strany poskytováním všech potřebných
podkladů a údajů pro vlastní realizaci.
Shodně s tím se i v úpravě předpisu
o dokumentaci staveb počítá s trvalou účastí
v úvahu přicházejících dodavatelů
při zpracování dokumentace již v období
od vystavení investičního záměru.
Zvláště je třeba upevnit vztahy mezi
generálním projektantem a dodavateli, kteří
se budou podílet na dodržení zásady
vysoké technické progrese. Dodavatelé se
budou muset vyjadřovat k úkolům také
z hlediska svých výrobních kapacit a rozvojových
možností a koordinovat svoje rozvojové plány.
Především nám musí jít
o to - jak o tom také hovořila s. zpravodajka -
aby byli jednotliví dodavatelé na uspokojování
odběratelských požadavků v množství,
sortimentu, v časových lhůtách i v
kvalitě řádně připraveni, aby
měli pro řádné plnění
převzatých smluvních závazků
reálné předpoklady. Zde již nelze postupovat
jen cestou administrativních příkazů.
Je nutné nastoupit cestu vytváření
reálných podmínek pro zajišťování
plnění požadavků a potřeb naší
investiční výstavby. Předpokládá
to ovšem naprostý pořádek i v oblasti
technického normování, velkoobchodních
a rozpočtových cen, aby nebylo naplnění
předpokládané kapacity dodavatele zkresleno
a změkčováno.
V celé této části návrhu, zdůrazňující
důležitost součinnosti, včasnosti a
důkladnosti přípravné fáze,
je zvláště podtržena úloha investora.
V dosavadní praxi musel investor mnohdy v zájmu
uskutečňování výstavby plnit
i takové úkoly, které mu nepříslušely
a které ho odváděly od jeho hlavního
poslání.
Z dobré přípravy investiční
výstavby je potom mnohem snadnější přechod
k realizaci toho, co bylo od investice v přípravě
požadováno. Těžiště vztahů
mezi účastníky výstavby se přesouvá
do problematiky vzájemných nároků
a plnění a důsledků případného
nedodržení převzatých závazků.
Návrh zákona význačně klade
do popředí právo investora obdržet dílo
ve sjednané kvalitě se zárukou, že bude
mít v přípravě mu předurčený
výkon. Novým typem smlouvy o dodávce smontovaných
strojů, zařízení nebo konstrukcí
chce se odstranit i možnost úniku dodavatele ze záruk.
Podle dosavadní úpravy totiž dodavatel odpovídá
zvlášť za dodávku stroje a zvlášť
za dodávku montáže. Z této úpravy
vznikalo mnoho sporů, kdy se například při
dodávkách důlních velkostrojů
bez montáže a zvláštní dodávce
montáže mohlo snadno stát, že vzhledem
k různému začátku běhu záručních
lhůt a vzhledem k poměrně delší
době montáže ztratil odběratel po uvedení
stroje do provozu záruku za stroj.
Odstranění takové situace ovšem předpokládá,
že strojírenská ministerstva, která
připravují zvláštní seznamy k
provedení § 311, odst. 2, stanoví co nejširší
okruh dodávek strojů, které bude možno
napříště dodávat jen ve smontovaném
stavu.
Zákoník obsahuje i důležitá ustanovení
o odpovědnosti, jimiž se vytvářejí
podmínky pro včasnost dodávek, které
budou plnit svou předurčenou funkci, a to bez závad.
Proto klade zákoník důraz na odevzdávání
souboru zařízení vždy až po komplexním
vyzkoušení, jež je součástí
dodávek souboru strojů a zařízení.
Další zásadou je to, že rozsah a náplň
komplexního vyzkoušení uvedou organizace ve
smlouvě v souladu s projektovou dokumentací. Tomuto
ustanovení odpovídá i náplň
připravovaného předpisu o dokumentaci staveb.
Ukázalo se totiž v praxi, že byly tyto základní
otázky sjednávány prakticky až při
dokončování staveb. Je zřejmé,
že takový postup může způsobit,
že při stanovených zkouškách není
potom docilováno předepsaných paramentů.
Stejný význam má ustanovení, které
chrání investora a současně nutí
dodavatele své dodávky včas a v plné
kvalitě předávat. Zákoník výslovně
zakazuje odevzdávání a přejímání
nedokončených prací. Toto ustanovení
vychází z nedobrých zkušeností
s dosavadní úpravou, podle které mohl odběratel
za určitých okolností nedokončené
práce převzít.
Tak tomu bylo například při dodávce
60 bytových jednotek v sídlišti na Slovanech
v Plzni, kde bylo provedeno převzetí vadných
dodávek. Tento nesprávný postup stavební
organizace a investorského útvaru vyvolal oprávněné
rozhořčení členů družstva
a nepříznivě působil i na další
propagaci družstevní výstavby.
Významné je i ustanovení o odpovědnosti
za vady, jež oprávňuje investora vynutit si
opravení případných závad,
které se projeví i po převzetí zařízení.
Tímto řešením se uzavírá
dlouho trvající jednání o způsob
vyjádření povinností dodavatele, odevzdávat
zařízení, které splňuje projektem
stanovenou funkci a výkon bez poruch a o tom, aby byly
případné poruchy bezodkladně odstraňovány.
Soudružky a soudruzi poslanci!
Rozhodně by bylo nesprávné domnívat
se, že smlouvy jako typ závazné dohody jsou
nějakým zaklínadlem, které nám
všechny dosavadní nedostatky investiční
výstavby šmahem vyřeší. O úspěších
investiční výstavby rozhoduje celý
způsob řízení, organizace, plánování
i financování výstavby podle potřeb
socialistické společnosti. Smlouvy sehrávají
na tomto úseku aktivní úlohu.
Tím rozhodujícím činitelem v realizaci
investiční výstavby jsou však lidé,
kteří investiční díla tvoří.
Lidé - plánovači, výzkumníci,
technici, projektanti, stavbaři, montéři
a dělníci - a jejich společný zájem
o soudružskou spolupráci, o společný
výsledek, jímž je úspěšné
dokončení investičního díla,
a jeho uvedení do progresívního provozu.
Návrh zákona vychází z praktických
zkušeností. Jeho literu však životem naplní
lidé. Předkládaný návrh hospodářského
zákoníku pro to vytváří dobré
podmínky. Připojuji se proto k návrhu zpravodajky
poslankyně Goppoldové a doporučuji návrh
zákona ke schválení. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo: Ďakujem.
Dávam slovo posl. Svobodovi.
Posl. inž. Miroslav Svoboda: Soudružky a soudruzi
poslanci!
Hospodářský zákoník, který
dnes projednáváme, skutečně podstatně
zjednodušuje a tím vyjasňuje vztahy mezi socialistickými
organizacemi a výrazně se dotýká i
zemědělství. Zásady organizace a statutu
družstev, jsou sice zakotveny v zákoně o JZD,
ale jejich vztahy k ostatním sektorům našeho
národního hospodářství byly
zatím podloženy řadou dílčích
předpisů a ustanovení. Jejich účinnost
a kladné působení pro zemědělský
sektor se neprojevilo právě pro tuto nejednotnost
a pro nepřehlednost. Z tohoto faktu pramenila také
většinou neznalost těchto předpisů
v družstvech, která po stránce právního
zkoumání věcí a vztahů nejsou
vybavena personálně a proto jsou vždy v nevýhodě.
Přitom rozvoj výrobních sil v zemědělství,
který se projevuje i zvýšenými nároky
na organizaci smluvních dodávek mezi zemědělskými
a jinými sektory našeho národního hospodářství,
si žádal především na tomto úseku
jednotnou úpravu.
V této souvislosti musím zdůraznit, že
bude nutné jednotná zemědělská
družstva naučit hospodářsko-právních
vztahů správně využívat k ochraně
jejich oprávněných zájmů. Zkušenosti
z rozšíření systému hospodářských
smluv na investiční výstavbu ukazují,
že právě v tomto směru musí všechny
orgány a organizace, které přicházejí
s jednotnými zemědělskými družstvy
do styku, včetně výrobních zemědělských
správ, národních výborů a patronátních
závodů, jednotným zemědělským
družstvům účinně napomáhat.
Podrobné základní podmínky dodávky
zemědělských výrobků a potřeb,
které budou současně s hospodářským
zákoníkem vydány, rozvádějí
jeho jednotlivá ustanovení tak, aby se vyloučily
dosavadní nepříznivé zkušenosti
z dodavatelsko-odběratelských vztahů, při
nichž bylo využíváno neznalosti nebo menší
zkušenosti družstevníků v tom směru,
že dodané zemědělské výrobky
nebyly zařazovány do jakostních tříd,
kterým jejich jakost skutečně odpovídala,
ale byly zařazovány často tak, jak se to
příslušnému pracovníkovi nákupní
organizace hodilo.
Ve vztazích družstev k ostatním partnerům,
zvláště nákupním organizacím
se tento zjev dosud často vyskytoval, dokonce je možno
říci, že některé podniky tohoto
stavu využívaly ve svůj prospěch. Příkladů
je celá řada, já bych chtěl alespoň
na některé z nich upozornit. Zemědělské
závody nemají své kvalitáře
a posouzení při přejímce je vždy
odvislé od přejímatele a jen v případech
neshody posuzuje osoba jiná, jiný orgán.
Je pochopitelné, že zemědělci neměli
většinou plnou důvěru k ohodnocení
svého výrobku tímto způsobem, protože
se tu vždycky zhodnocují výsledky jejich práce.
Proto se stále setkáváme s názorem,
že klasifikace výrobků nemůže být
zcela objektivní, když je ovlivňována
faktorem, že nákupce a posuzovatel jsou jedna a táž
právnická osoba a že výrobce má
jen možnost odvolání proti ohodnocení.
Je proto nutné při vzájemných dodavatelských
vztazích zemědělských závodů
a nákupních organizací provádět
vzájemné plnění s přesnou,
jasnou a naprosto objektivní přejímkou; cílem
nesmí být vydělat neoprávněně
na svém partneru, ale především plnění
co do množství a kvality, vyjádřené
cenou, která odpovídá skutečné
hodnotě. A nyní několik dalších
připomínek. Posuzování brambor a cukrovky
na příměsi (a to se týká i
v menší míře jiných rostlinných
výrobků), záleží ve většině
případech na odhadu, sice založeném
na dlouhodobé zkušenosti, ale přece jen odhadu.
Prací a třídící zkoušky
se dělají málokdy a tím skutečná
objektivita posouzení trpí. Kromě toho u
cukrovky vycházejí i nynější
normy přejímky řepy, sklizené kombajny
spíše z potřeb cukrovarů (resp. jejich
zařízení) než z potřeb této
nové technologie. A přitom víme, že
se nebudeme vracet k ručnímu piplání
při sklizni řepy, protože i bez toho je ruční
práce na řepě dost. Proto nové normy
musí vycházet z této zkušenosti.
Je dále nutné prověřit zpětné
odprodeje krmiv za některé výrobky, zvláště
za některá úzkoprofilová osiva a přizpůsobit
ho tak, aby byl podnětem pro jejich pěstování.
Mám na mysli především semena jetelovin,
travin a některých zelenin; finanční
efekt těchto plodin, byť i sebelepší,
nenahradí zemědělskému závodu
krmiva. A tady současná povinnost dodávat
v nezmenšené míře živočišné
výrobky způsobuje, že se mnohé zemědělské
závody semenaření brání, protože
tyto plochy jim totiž krmiva neposkytují.
V plné míře platí to, co jsem řekl
o posuzování kvality, při prodeji živočišných
výrobků; u zvířat musí být
ukazatelem především mrtvá váha
a výtěžnost, u ostatních, především
u mléka pak přesné metody, především
při odběru vzorků. Je pravdou, že odběr
vzorku z bazénu není nikdy tak přesný,
aby postihl přesně tučnost (a tím
kvalitu), a že většina diferencí pochází
jenom z toho, jak je vzorek vzat a kým je vzat. Bude třeba
vypracovat přesné a hlavně rychlé
metody, aby bylo zkoušení možno provádět
co nejčastěji na místě přejímky.
Toto se týká i výkupu vajec, kde některé
nákupní závody dodatečně po
přejímce dělají srážky
za nestandardní a rozbitá vejce.
Pokud se týká materiálů, prodávaných
zemědělským závodům, chci uvést
několik připomínek: O jejich kvalitě
a jejím zjišťování mluví
jasně vyhláška; přesto však ustanovení
o tom, že záruka za jakost např. krmných
směsí po určitou dobu je správné
jen potud, že jakost jako zdravotní nezávadnost
může nepříznivě ovlivnit špatné
skladování v zemědělském závodě.
Za to nemůže dodavatel ručit. Ale musí
ručit bez omezení za jakost směsí,
chápanou jako skladbu určitých komponentů,
na základě které je také vypočtena
cena. A to je nutné proto, že složení
směsí není dosud pevně zaručeno
a že úchylky jsou často větší,
než připouští norma. Tím by trpěla
pak jednostranně ekonomika zemědělských
závodů, které směsi zkrmují.
Při dodávkách umělých hnojiv
nejde pouze o kvalitu - obsah živin - ale také o dobu
dodávky. Ve vyhlášce se říká,
že nákupní organizace má právo
dodat hnojiva i před stanovenou dodací lhůtou
a že dodavatel, pokud byl upozorněn, nemůže
takovou dodávku odmítnout. Toto je nevýhodné
zejména u některých dusíkatých
hnojiv, které se časem slévají. Jsou
to hnojiva, která potřebujeme sezónně
a tak - i když je každý požaduje - jejich
odběr je obtížný mimo sezónu.
Nešlo by jejich odběr a tím i předzásobení
zlepšit jednak zkvalitněním obalů, snížením
jejich hygroskopičnosti a zavedením nižší
mimosezóní a vyšší sezóní
ceny?
A ještě několik maličkostí. Myslím,
že není dost dobře možné, aby nesl
chovatel náklady za obaly (pytle), patřící
nákupnímu závodu, které se musí
zničit při eventuálním vzniku infekční
nemoci v zemědělském závodě,
pokud přišly do zamořeného objektu.
Rovněž tak náklady za pomocný materiál,
kterým se zajišťují vagónové
zásilky nemůže hradit jenom příjemce.
Jedná se o různé zarážky, přepážky,
řetězy a dráty, které příjemce
- zemědělský závod - nemůže
většinou upotřebit, jsou ale vždy dobře
započítány dodavatelem, který je zpět
nechce. Přitom vlastně jsou nutnou součástí
péče odesilatele o náklad, který nelze
jinak posílat. Je ještě celá řada
případů, které se vyskytují
v dodavatelských a smluvních vztazích mezi
zemědělskými a ostatními organizacemi,
zvláště nákupními a které
podle praxe, vlivem dalšího vývoje bude nutno
sledovat a upravovat. Nová úprava hospodářských
vztahů vyloučí v zásadě možnost
svévolného postupu ze strany některých
pracovníků nákupních organizací
a zajišťuje, že ve sporných případech,
kdy družstvo tvrdí, že dodalo jinou jakost než
kterou chce nákupní organizace uvést v nákupním
lístku, buď zajistí nákupní organizace
přezkoumání jakosti k tomu stanoveným
objektivním orgánem nebo bude muset zaplatit družstvu
jakost, kterou družstvo uvedlo při splnění.
Spolu s přijatými úpravami v organizaci strojních
traktorových stanic zajišťování
dodávek strojů a náhradních dílů
přispějí závazné hospodářské
smlouvy k zlepšení zásobování
zemědělství na těchto úsecích.