Tento úzký mezipodnikový kontakt v období
přípravy ročního plánu a dále
též zákonem ukládaná spolupráce
nadřízených orgánů, je zřejmě
prvým předpokladem pro zkvalitnění
dodavatelsko-odběratelských vztahů a pro
vytvoření situace, která ve svých
důsledcích povede k vyrovnání mezi
nabídkou a poptávkou. Přitom samozřejmě
spolupráce nadřízených orgánů
musí směřovat k tomu, aby byly vytvářeny
v prvé řadě ekonomické předpoklady
ve všech těch případech, kdy dodavatel
nebude uspokojovat potřebu. Je totiž, jak zkušenosti
ukázaly, kvalitativní rozdíl mezi situací
ve které podnik má plnit určité dodávky
jen proto, že mu to nadřízený orgán
přikázal, a takovou situací, kdy podnik na
plnění takového úkolu je sám
hmotně zainteresován.
Tím je též usilováno o změnu
současné situace, kdy teprve v průběhu
realizace ročního plánu jsou řešeny
mezi dodavatelem a odběratelem rozpory takové, že
např. dodavatel nabízí sortiment, který
odběratel nemůže přijmout, a naopak
nevyrábí výrobek, který odběratel
požaduje. Tyto na prvý pohled nepatrné rozpory
jsou jednou z příčin velkých potíží
v národním hospodářství.
Upravuje se též uzavírání smluv
daleko výrazněji než doposud takovým
způsobem, aby byly odstraněny případy,
kdy k uzavření smlouvy dochází jen
v důsledku administrativního příkazu,
bez předpokladu pro možnost včasné realizace
smlouvy. Tohoto záměru je dosahováno zejména
tím způsobem, že dodavatelskému podniku
není prakticky v žádném případě
ukládána povinnost k uzavření smlouvy
nad rámec jeho plánovaných úkolů,
a to ani tehdy ne, jestliže by se jednalo o zajištění
vládou schváleného úkolu. Úprava,
obsažená v hospodářském zákoníku
odstraňuje tak dosavadní situaci, za níž
podniky byly často podle právního předpisu
povinny u preferovaných dodávek uzavírat
hospodářské smlouvy, i když jejich plánovaná
kapacita byla již zcela vytížena jinými
závazky a případně i k dodávkám
určeným rovněž pro preferovanou potřebu.
Podle úpravy, obsažené v hospodářském
zákoníku bude nutno v budoucnu takovou situaci řešit
pouze úpravou plánu. Nová úprava ve
svých důsledcích tedy znamená, že
každý návrh vládního usnesení,
pokud bude předkládán po schválení
ročního plánu a bude ke své realizaci
vyžadovat jiné než v ročním plánu
uvažované dodávky, bude nutno projednat ještě
před předložením vládě
komplexně, se všemi v úvahu přicházejícími
resorty a organizacemi. Tato cesta bude sice pracnější,
ale jejím důsledným nastoupením se
odstraní současný stav, kdy v některých
případech konkrétní vládou
uložený úkol buď nebyl vůbec splněn,
nebo byl splněn jen za cenu neplnění jiného,
někdy stejně důležitého úkolu
a přitom nebyl přehled, který z obou úkolů
byl v souvislosti s navazujícími dodávkami
důležitější a který bylo
tedy třeba skutečně přednostně
zajistit.
Současně s těmito opatřeními
na úseku přípravy výroby a uzavírání
dodávkových smluv je prováděno též
významné opatření, které bude
podniky daleko více než dosud zainteresovávat
na včasném plnění převzatých
smluvních závazků. Dosavadní zkušenosti
nám totiž ukázaly, že plnění
jednotlivých ukazatelů plánu nedává
ještě spolehlivou představu o tom, zda potřeby
národního hospodářství byly
skutečně uspokojeny. Podstatně přesnější
představu dává plnění jednotlivých
zakázek. Je proto nutno pozornost dodavatelských
podniků zaměřit na plnění jednotlivých
smluvních závazků. Za tím účelem
byla na základě dosavadních zkušeností
s poměrně málo účinnou penalizací
zapracována do zákona opatření, která
svými ekonomickými dopady budou dodavatelské
organizace účinně k plnění
této povinnosti nutit.
Součástí úprav hospodářského
zákoníka jsou i některé vztahy v zemědělství.
Naše socialistické zemědělství
má ve výrobě, organizaci i řízení
hospodářské činnosti dosáhnout
do r. 1970 úrovně průmyslu. S tím
souvisí zvýšená úloha dodavatelsko-odběratelských
vztahů mezi průmyslem a zemědělstvím.
Socialistická zemědělská velkovýroba
požaduje dodávky bezporuchových mechanismů,
chemizaci, rozsáhlé meliorační práce,
investiční výstavbu atd. Těmto úkolům
musí odpovídat též kvalita smluvních
vztahů, v nichž se projevuje tržní svazek
města s venkovem.
Hospodářské smlouvy působí
dosud pouze na úseku hospodaření státních
statků. Jednotnými zemědělskými
družstvy jsou teprve druhý rok uzavírány
hospodářské smlouvy k zajištění
investiční výstavby. Dosavadní zkušenosti
ukázaly, že zejména při dávkách
zemědělských potřeb pro JZD je nutno
podstatně zvýšit odpovědnost dodavatelských
organizací za plnění převzatých
závazků. Vzhledem k tomu upravuje hospodářský
zákoník i pro dodávky JZD hospodářské
smlouvy o nákupu zemědělských výrobků
a dodávkách zemědělských potřeb.
Těmito smlouvami se budou nákupní organizace
zavazovat k dodávce zemědělských potřeb,
tj. zejména průmyslových hnojiv, osiva, sadby,
krmných směsí, chovného skotu atd.
a zemědělské organizace naopak k dodávce
dohodnutých druhů a množství zemědělských
výrobků. Zdůrazňuji, že návaznost
dodávek zemědělských potřeb
na dodávky zemědělských výrobků
není náhodná. Zejména při dodávkách
JZD musí být zajištěn nezbytný
předstih dodávek průmyslových výrobků
potřebných k zajištění zemědělské
výroby.
Státní organizace, reprezentované v tomto
vztahu zejména nákupními organizacemi, musí
dokázat zabezpečit pro zemědělské
závody takové dodávky průmyslových
výrobků, osiv a dalších zemědělských
potřeb, aby došlo k výraznému zvýšení
tržní produkce zemědělství a
aby bylo zabezpečeno splnění uvedeného
politického úkolu.
Hospodářské smlouvy musí být
i na úseku dodávek zemědělských
výrobků a potřeb chápány jako
důležitý nástroj organizace, konkretizace
a zajišťování vzájemné spolupráce
organizací při plnění plánovaných
úkolů. Zejména v zemědělství
bude nezbytné překonat chápání
smlouvy jako formálního dokladu, o jehož plnění
se vcelku nikdo nestará. Bude nezbytné, dosáhnout
takového stavu, aby se zemědělské
závody mohly plně spolehnout na to, že skutečně
obdrží dodávky, které mají smlouvou
zajištěny. Teprve poté bude možné
vyvozovat plnou majetkovou odpovědnost jednotných
zemědělských družstev pro případ
nesplnění jejich dodávek. Úprava hospodářských
vztahů, jichž se účastní JZD,
je tedy charakterizována plnou odpovědností
a účinnou pomocí ostatních socialistických
organizací našemu zemědělství.
Soudružky a soudruzi poslanci!
Hospodářský zákoník je základním
právním předpisem, který, jak jsem
uvedla, upravuje plánovitě řízení
národního hospodářství, organizaci
hospodářské činnosti a spolupráci
socialistických organizací, a to v závazkové
části i do značných podrobností.
Tato skutečnost přímo si vynucuje takovou
otázku, zda přijetím hospodářského
zákoníku nebude předurčována
volba ekonomických forem řízení, které
jsou v současné době teprve zpracovávány
a diskutovány, popřípadě, zda stabilita
hospodářského zákoníku nebude
realizací současných námětů
na změnu řízení a plánování
národního hospodářství, ovlivněna.
Jde o velmi důležitou otázku. Věnovali
jsme proto právě této otázce zcela
mimořádnou pozornost zejména při projednávání
v komisích poslanců Národního shromáždění
za účasti expertů. Zvažovali jsme přitom
jak celkovou koncepci hospodářského zákoníku,
tak řešení dílčích otázek
a samozřejmě též podrobnosti jednotlivých
v této souvislosti důležitých ustanovení.
Poslanci Národního shromáždění
ve spolupráci se zúčastněnými
exprety též právě z tohoto hlediska
provedli, jak se můžete přesvědčit,
v návrhu hospodářského zákoníku
řadu úprav v případech, kdy vyvstala
určitá pochybnost, zda zákoník nenaznačuje
jinou volbu metod řízení, než je v současné
době navrhována. Zdůrazňuji však,
že nešlo o zásadnější změny
věcného řešení, protože
hospodářský zákoník byl koncipován
právě v těchto úsecích s velkou
citlivostí pro to, které otázky je vhodné
a účelné - a to jak z hlediska přehlednosti
a legislativní úspornosti, tak z hlediska stabilnosti
zákona - řešit zákonem a řešení
kterých otázek je třeba ponechat legislativním
opatřením nižšího druhu, nebo opatřením
ekonomickým. A právě metodika sestavování
plánu, způsob financování a jiné
formy ekonomického řízení jsou nástroji,
které svojí povahou musí mít možnost
pružných změn a diferencovaného používání,
Hospodářský zákoník využívání
nepřímých forem řízení
nejen umožňuje, ale úpravou pojetí hospodářské
smlouvy, její přípravy, způsobu uzavírání
a majetkové zainteresovanosti podniků, dává
pro jejich plné uplatňování vhodný
podklad a stává se tak vlastně právním
základem pro uplatňování nových,
účinnějších forem řízení
národního hospodářství.
Konkrétně nejvíce pozornosti v této
souvislosti vyvolalo řešení otázky kontraktační
povinnosti a chtěla bych proto právě na tomto
příkladě ukázat, jaké úvahy
nás opravňují k závěrům,
které jsem výše uvedla. Je pravda, že
hospodářský zákoník zachovává
kontraktační povinnost dodavatele a na druhé
straně se zdá být více než pravděpodobné,
že nové ekonomické formy řízení
budou výrazně preferovat uzavírání
hospodářských smluv na základě
dobrovolného rozhodnutí dodavatele, dobrovolného
v tom směru, že dodavatel bude právě
ekonomickými podněty veden a nucen k tomu, aby potřeby
odběratele předvídal a aby se jim sám,
bez přímého uložení právní
povinnosti, snažil vyhovět. Zde se tedy jeví
zdánlivý rozpor. Při podrobnějším
průzkumu problematiky musíme však dospět
k tomu závěru, že ustanovení o kontraktační
povinnosti nebude vadit v těch případech,
kdy dodavatelé budou plně uspokojovat potřeby
odběratelů. V těchto případech
nebude pouze odběratel nucen se ustanovení o kontraktační
povinnosti dovolávat. Jsou však nutné pro ty
případy, kdy ani důležité potřeby
odběratelů uspokojovány nebudou. V těchto
druhých případech bude zřejmě
v celospolečenském zájmu nezbytný
zásah nadřízeného orgánu. Možnosti
takovýchto zásahů jsou dnes běžné
dokonce i ve vyspělých kapitalistických státech
a tím spíše se jich nemůže zbavit
jednotně řízená společnost,
socialistický stát, ve kterém úroveň
výrobních vztahů dává podstatně
lepší předpoklady pro správné
a účinné zásahy z centra. Tyto zásahy
ovšem musí vycházet z poznaných ekonomických
zákonitostí, nikoliv ze subjektivních představ
a přání. Zásahy nadřízených
orgánů prováděné direktivními
příkazy musí být však současně
doprovázeny vytvářením podmínek
v oblasti ekonomických zájmů podniku, který
má příkazy plnit. Dospěli jsme proto
k závěru, že úprava kontraktačních
povinností v zákoně nejen, že není
v rozporu s uvažovanými nepřímými
formami řízení, ale že naopak tyto formy
vhodně doplňuje tím, že bude signalizovat
řídícím orgánům potřebu
ekonomických opatření ve všech případech,
kde formy nepřímého ekonomického řízení
nebudou působit dostatečně.
Soudružky a soudruzi! Návrh hospodářského
zákoníku je dokladem toho, že máme řadu
nekonečných možností k zvýšení
efektivnosti národního hospodářství
a jeho přijetí by mělo být energickým
nástupem k využití všech možností,
které mohou toto efektivní řešení
zabezpečit.
Vzhledem k všem uvedeným skutečnostem navrhuji
jménem výboru pro plán a rozpočet,
výboru ústavně právního, průmyslového
a zemědělského přijetí tohoto
významného zákona tak jak byl předložen.
(Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo: Prerušujem schôdzu na 15
minút.
Podpredseda NZ Valo (zvoní):
Zahajujem prerušenú schôdzku.
Do rozpravy k vládnemu návrhu hospodárskeho
zákoníka sa prihlásili posl. Pašek,
Kuropka, Šubrt, inž. Miroslav Svoboda
a Gabriška. Dávam slovo prvému prihlásenému
rečníkovi posl. Paškovi.
Posl. Pašek: Soudružky a soudruzi poslanci hospodářský
zákoník se má stát jednou ze základních
právních norem upravujících hospodářsko
organizátorskou činnost socialistického státu.
Jsou v něm obsaženy nejdůležitější
nástroje jednotné soustavy řízení,
plánování, financování a organizace
hospodářské činnosti.
Veškerá činnost státních i jiných
socialistických organizací je řízena
podle zásady demokratického centralismu. Tato zásada
se uskutečňuje jednotou stále upevňovaného
a zdokonalovaného ústředního státního
řízení nezbytného k zabezpečení
plánovitého proporcionálního rozvoje
národního hospodářství a tvořivé
aktivity pracujících, kteří se účastní
na řízení hospodářství
na všech jeho stupních.
K tomu jsou vytvářeny předpoklady účelnou
operativní hospodářskou samostatností
a zvyšováním odpovědnosti všech
státních orgánů a socialistických
organizací za plnění jejich úkolů.
Významnou úlohu při rozvíjení
účasti pracujících na řízení
hospodářství má jedna ze společenských
organizací - Revoluční odborové hnutí.
Jedním z důležitých prostředků
rozvoje této iniciativy je aktivní účast
pracujících při plnění plánu,
při zvyšování úrovně celého
národního hospodářství uzavíráním
socialistických závazků, v socialistickém
soutěžení.
Jako příklad lze uvést soutěžení
našich pracujících na počest 20. výročí
osvobození naší republiky a 20. výročí
Slovenského národního povstání.
Zatím se zapojilo do tohoto soutěžení
21 700 kolektivů, brigád a směn, 2450 dílen,
středisek, úseků, 2340 provozů a provozoven,
1750 závodů a 330 podniků. Je pravda, že
jejich závazky přinášejí naší
společnosti velké hodnoty. Tak jen na okrese Nový
Jičín v Severomoravském kraji uzavřené
závazky pracujících ze závodů
Tatra Kopřivnice, Tonak Nový Jičín,
Optimit Odry, Autopal, Strojtex, Tabáková továrna,
Pramen v Novém Jičíně, Romo Fulnek,
Mez Frenštát, Tatra Studénka, Cementárna
Štramberk, Pozemní stavby Frenštát a další
představují hodnoty nad stanovený plán
letošního roku přes 30 miliónů
korun.
Význam obou výročí zavazuje, aby se
závazky nejen uzavíraly, ale také splnily.
Přesto však se ukazuje, že hodnota uzavřených
závazků by byla ještě větší,
kdyby všude byly závazky podniků podloženy
závazky kolektivů, směn, brigád socialistické
práce, dílen a provozů. Jestliže se
dnes soutěží brigád socialistické
práce účastní přes 105 000
kolektivů ve všech sektorech národního
hospodářství, je vidět, že ještě
všechny neřekly své slovo.
Pro Revoluční odborové hnutí to znamená
věnovat otázkám rozvoje iniciativy pracujících
větší péči než dosud. Získávat
další kolektivy i jednotlivce, aby se toto hnutí
stalo skutečně všenárodním.
Úloha Revolučního odborového hnutí
je dále v hospodářském zákoníku
zdůrazněna v části zřizování
a právního postavení státních
hospodářských organizací. Jde o odvolávání
a jmenování ředitelů státních
hospodářských organizací. Zde mají
velkou odpovědnost naše odborové svazy i krajské
a okresní odborové orgány. V tomto směru
musí z jejich činnosti odpadnout jakákoli
formálnost, místní či patriotické
zájmy. Jejich vyjádření má
také velký význam při převádění
státních organizací do působnosti
jiných orgánů, například ministerstev
nebo národních výborů.
Hospodářský zákoník zdůrazňuje,
že tato opatření nadřízených
orgánů mohou být provedena jen po vyjádření
příslušného odborového orgánu,
po řádné přípravě a
rozboru, který prokáže, že změna
přinese zřejmý celospolečenský
prospěch.
Je to velká odpovědnost, která však
v žádném případě nesmí
vést naše odborové orgány a základní
organizace k obhajování zájmů jednotlivců
či skupin při prosazování individuálních
zájmů nebo zájmů některých
skupin pracujících na úkor společnosti.
Naopak odborové orgány a základní
organizace musí vždy ve svém stanovisku vidět
zájem celé naší socialistické
společnosti.
Soudružky a soudruzi, všechny společenské
organizace pracujících působí v oblasti
politické, kulturní, sociální a přispívají
svou čiností k rozvoji socialistických společenských
vztahů. Nový hospodářský zákoník
plně respektuje majetkovou samostatnost společenských
organizací a nutnost řešení někdy
i jejich specifických majetkoprávních otázek
obdobně jako u státních socialistických
organizací.
Hospodaření společenských organizací
- zásady pro jejich postup v hospodářských
vztazích - nebyly dosud právně upraveny.
Nedostatek právní úpravy působil v
praxi někdy obtíže. Dokumentuje to řada
konkrétních majetkoprávních jednání,
jejichž závažnost se již v praxi projevila
v hospodářských smlouvách o převodu
správy tohoto majetku mimo obvyklé hospodaření.
V praxi byly například pochybnosti o tom, zda je
možno převádět části majetku
Revolučního odborového hnutí do trvalého
užívání hospodářským
organizacím. Jde tu především o zařízení,
která slouží účelům kulturně
výchovným, rekreačním apod.
Uvedu příklad: Dům kultury pracujících
v Ostravě v hodnotě cca 60 miliónů
Kčs byl v letošním roce převeden do
trvalého užívání Vítkovickým
železárnám Klementa Gottwalda, národní
podnik v Ostravě. Tímto převodem se přispělo
k širšímu využití Domu kultury jak
v zájmu pracujících závodu, tak i
občanů města Ostravy. Přitom o takto
odevzdaný majetek do užívání
hospodářské organizaci má bezprostřední
odpovědnost i hospodářská organizace,
a to jak z hlediska péče o majetek, tak též
o jeho využívání k rozvoji kulturní
výchovné činnosti z hlediska potřeb
závodu.