Nyní k vlastnímu obsahu hospodářského
zákoníku.
Hospodářský zákoník ve svých
jedenácti částech a 400 paragrafech upravuje
plánovité řízení národního
hospodářství, socialistické společenské
vlastnictví, organizaci hospodářské
činnosti, postavení socialistických organizací
a jejich hospodaření, spolupráci socialistických
organizací a jejich majetkovou odpovědnost za porušení
stanovených povinností a platební a úvěrové
vztahy socialistických organizací.
Základ umožňující jednotnou úpravu
všech těchto vztahů je socialistické
vlastnictví. Hospodářský zákoník
rozlišuje jako formu socialistického společenského
vlastnictví vlastnictví státní, družstevní
a vlastnictví společenských a jiných
organizací. Vedle charakteristiky socialistického
vlastnictví obsahuje hospodářský zákoník
zásady jeho ochrany a rozvíjení. Navazuje
na ústavu ustanoveními, podle nichž je hlavním
nástrojem řízení rozvoje národního
hospodářství a tím také činnosti
hospodářských organizací plánování.
Jeho základem podle hospodářského
zákoníku je dlouhodobý státní
plán rozvoje vypracovaný na základě
výhledových cílů a směrů
rozvoje vytyčovaných KSČ. Je všeobecně
známou skutečností, že způsoby
řízení rozvoje národního hospodářství
jsou nejen v ČSSR, ale i v dalších státech
s plánovaným hospodářstvím
v současné době diskutovány a vyvíjeny.
Hospodářský zákoník umožňuje
upravovat prováděcími předpisy plánovací
metodiku, tj. podrobný způsob sestavování
dlouhodobých a ročních plánů
a jejich návaznosti směrem vertikálním
i horizontálním. Tato možnost byla zachována
nejen vzhledem k nově připravovaným modelům
řízení rozvoje národního hospodářství,
ale i s ohledem na to, že se tento obor bude neustále
vyvíjet a že je třeba určitou pružností
přizpůsobovat systém plánování
a financování dosaženému stupni rozvoj
ekonomiky a z něho vyplývajícím možnostem
nepřímých ekonomických forem řízení
a dosažené úrovni sběru a zpracování
informací.
Hospodářský zákoník vymezuje
poprvé v našem právním řádu
pojem socialistické organizace jako pojem společný
pro organizace, jež vystupují v hospodářských
vztazích svým jménem a nesou plnou majetkovou
odpovědnost, jsou to zejména státní,
družstevní a společenské. Dále
upravuje též základní principy zřizování,
hospodaření a právního postavení
socialistických organizací. Organizaci, řízení
a vnitřní strukturu podniků upravují,
jako až dosud, odvětvové statuty a podnikové
organizační řády. Vzhledem k nedostatkům
a škodám, které v minulosti vznikaly při
převodech a změnách výrobních
programů, bylo do hospodářského zákoníka
zahrnuto ustanovení, podle kterého je dovoleno výrobní
program změnit nebo mezi organizacemi převést
jen v případě, že byla bezpečně
zjištěna účelnost a hospodárnost
převodu nebo změny a zajištěno plynulé
zásobování národního hospodářství.
Návrh na provedení převodu musí obsahovat
doklad o technické připravenosti navrhovaného
opatření, kádrovém a materiálovém
zajištění a zejména také rozbor
a finanční vyčíslení výsledků.
Hospodářský zákoník obsahuje
také jednotné zásady organizace a řízení
socialistického družstevnictví, včetně
družstevnictví zemědělského,
přičemž je organizace JZD upravena podrobněji
zvláštním zákonem.
Hospodářský zákoník významně
prohlubuje systém hospodářských smluv.
Vychází přitom ze zásady, že
konkrétní kooperační vztahy musí
mezi sebou projednávat podniky. Jednání mezi
podniky, jehož výsledkem je uzavření
smluv, musí vést k optimálnímu sladění
zájmů kolektivů kooperujících
organizací se zájmy celospolečenskými.
Důležitou vlastností hospodářských
smluv musí být jejich spolehlivost. Hospodářský
zákoník k tomu vytváří předpoklady
jak ve způsobu uzavírání smluv, tak
v úpravě důsledků pro případ
porušování převzatých závazků.
Jde o soustavu opatření spočívajících
na tom, že podniky jsou nepřímými podněty
nuceny daleko pečlivěji než dosud sledovat
plnění jednotlivých objedávek a při
vstupní, mezioperační i výstupní
kontrole sledovat kvalitu. Do rámce těchto opatření
spadá též nová úprava náhrady
škody, přirážek a srážek,
které spolu s ostatními nástroji mohou přispět
k tomu, aby pracující byli odměňováni
podle toho, jak se skutečně podílí
na uspokojování potřeb společnosti
a ne podle formálních ukazatelů.
Hospodářský zákoník pojímá
soustavu hospodářských závazků,
zejména smluv jako součást plánování.
Smlouvy o přípravě dodávek dávají
předpoklad pro sestavení kvalitního ročního
plánu, smlouvy o dodávkách pak konkretizují
plánované vztahy socialistických hospodářských
organizací.
Obdobnou funkci mají smlouvy o přípravě
a realizaci investiční výstavby.
Plánovací soustava se navenek projevuje v plánovacích
aktech nejrůznějších druhů vydávaných
plánujícími místy (např. zákon
o pětiletém plánu je plánovaným
aktem v nejširším slova smyslu). Pokud budou
plánující místa v rámci určitých
globálů stanovovat i kooperační vztahy
mezi organizacemi, budou takovéto plánovací
akty podkladem pro uzavírání hospodářských
smluv, zásadně však jen tehdy, jestliže
odběratel dodavatele o uzavření smlouvy požádá.
Hospodářský zákoník dále
v souladu s potřebami hospodářské
praxe normuje všeobecně platné dodací
podmínky výrobků. Tato úprava přispěje
k tomu, že organizace se mohou zaměřit při
uzavírání smluv na vyjasnění
jejich hlavního obsahu, tj. předmětu dodávek,
dodacích lhůt a jakosti a nemusí se zabývat
ustanoveními týkající se dodacích
podmínek, které jsou obsaženy v zákoně.
Dále jsou zahrnuty do hospodářského
zákoníku závazky v nákladní
přepravě. Úprava odstraňuje některé
formálnosti, které se až dosud projevovaly
zejména při uplatňování práv
odpovědnosti vůči dopravním organizacím.
Vzhledem k materiálně technické vybavenosti
naší dopravy nebylo bohužel možné
zahrnout do zákoníku plnou odpovědnost dopravců
za uspokojování potřeb národního
hospodářství. S postupným zlepšováním
situace v dopravě bude možné cestou přepravních
řádů odpovědnost železnice zvyšovat.
S ostatními hospodářskými vztahy souvisejí
nerozlučně vztahy platební a úvěrové.
Jednotlivé formy platebního styku a konkrétní
podmínky úvěrování se musí
měnit pružně podle současné situace
a potřeb národního hospodářství,
nelze je proto upravit hospodářským zákoníkem,
který obsahuje pouze základní vztahy a podmínky
společné všem formám platebního
styku a všem druhům úvěru. Obsahuje
též odpovědnost banky vůči socialistickým
organizacím při provádění platebního
styku.
Hospodářský zákoník obsahuje
dále úpravu socialistického vlastnictví
a zásadu hospodaření společenských
organizací a právní subjektivitu nižších
organizačních složek orgánů společenských
organizací. Tyto vztahy nebyly dosud právně
upraveny, přestože jde o vlastnictví značné
hodnoty takových organizací, jako je Svazarm, ROH,
ČSM a pod.
Při vypracování hospodářského
zákoníka bylo nutné zvažovat, které
základní hospodářsko-právní
vztahy je nutno zahrnout do zákoníka a které
je třeba upravit jen rámcově s tím,
že podrobná úprava bude ponechána operativnímu
hospodářskému řízení,
popřípadě nižším prováděcím
předpisům, jako jsou např. základní
podmínky dodávky, bilanční řády
apod. Šlo o to zajistit únosnou stabilitu právní
úpravy a současně zachovat možnost oprativních
změn v některých jejích částech.
Bylo třeba zachovat také dostatek prostoru pro operativní
samostatnost a tím i odpovědnost jednotlivých
řídících orgánů. Tyto
požadavky stojí zdánlivě jen v protikladu,
ve skutečnosti se naopak vzájemně podmiňují.
Neboť právě dobrá, stabilní úprava
základních vztahů, které zajišťují
prosazování hlavních celospolečenských
zájmů, umožňuje plné rozvinutí
operativního řízení a omezuje tendenci
vydávat velké množství podrobných
předpisů a směrnic nižšího
řádu. Tyto předpisy a směrnice nižšího
řádu jsou často z odborného i legislativního
hlediska na nízké úrovni a stávají
se brzdou operativního řízení a zejména
iniciativy, neboť stanoví často podrobnou úpravu
i tam, kde je třeba dát volnost působení
konkrétních podmínek a iniciativě.
Takovou dobrou, stabilní úpravou základních
vztahů je podle našeho přesvědčení
hospodářský zákoník.
Soustřeďuje právní úpravu dosud
roztříštěnou v řadě předpisů.
Zjednodušení je skutečně výrazné.
Sám hospodářský zákoník
zrušuje 101 zákonů, vládních
nařízení, vyhlášek a základních
podmínek dodávky. Přitom 25 zákonů,
vládních nařízení a vyhlášek
nebude nahrazeno zvláštními prováděcími
předpisy a rovněž základních
podmínek dodávky bude vydáno méně
než dosud. Zjednodušení, ke kterému dochází,
nelze ovšem vyjádřit jenom počtem zrušovaných
předpisů: Vzhledem k sjednocení úpravy
budou nové prováděcí předpisy
podstatně kratší a přehlednější
a hlavně nebudou navazovat na roztříštěné
často se opakující nebo na sebe nenavazující
základní normy. Toto zjednodušení je
zvlášť významné proto, že
s hospodářsko-právními normami pracují
většinou neprávníci; jsou to hospodářští
pracovníci a technici na závodech. Kromě
toho se i zde zpřehledněním vytvářejí
lepší předpoklady pro stálé rozšiřování
účasti pracujících na řízení.
Nyní alespoň stručně k některým
hlavním úpravám hosp. zákoníku,
které svým ekonomickým dosahem jsou tak závažné,
že mohou významným způsobem přispět
bezprostředně ke zlepšení chodu národního
hospodářství.
Jde především o opatření směřující
ke zvýšení technické úrovně
a jakosti dodávaných výrobků a prací.
Odpovědnost za zvyšování technické
úrovně výrobků se ukládá
výrobním ministerstvům, národním
výborům (pokud jde o hospodářství
jimi řízené), VHJ i výrobním
podnikům. Hospodářským zákoníkem
je maximálně zohledněn a podpořen
technický rozvoj, jeden z nejdůležitějších
současných úkolů, a to v tom smyslu,
že hospodářský zákoník
zajišťuje, aby vědecko-výzkumná
pracoviště obdržela včas všechny
dodávky potřebné k plnění jejich
úkolů, i když si je nemohla naplánovat.
Na úseku odpovědnosti pak obsahuje ustanovení
směřující k tomu, aby výrobní
podniky byly ochotny podstupovat rozumné riziko při
zavádění nových technicky pokrokových
výrobků.
Se zvýšením technické úrovně
výrobků souvisí i nově rozpracovaná
odpovědnost dodavatelů za vady výrobků
nebo práci. Při dosavadní úpravě
odpovídal dodavatel jen za to, že výrobky měly
stanovenou jakost při splnění dodávky.
Jestliže zjistil odběratel vady až později,
musel často pracně dokazovat, že výrobky
byly vadné již při plnění. Další
nevýhodou pro odběratele bylo to, že dosavadní
předpisy rozeznávaly vady, které odběratel
musel zjišťovat nejpozději při přejímce,
tzv. zjevné vady na jejichž reklamaci byla stanovena
jednoměsíční reklamační
lhůta. Ostatní tzv. "skryté vady"
mohly být reklamovány až do 6 měsíců,
ale jen za předpokladu, že odběratel dokázal,
že tyto vady existovaly již při splnění
dodávky. K odpovědnosti za to, že výrobky
budou mít určité vlastnosti i po určitou
dobu po dodání, se dodavatel zavazoval jen zcela
výjimečně.
Takováto koncepce odpovědnosti za vady nenutila
výrobce k dostatečně účinným
opatřením ve výrobě, naopak společně
s hmotnými podněty, tj. ukazateli plnění
plánu, ho vedla k řešení kvality z pozice
podnikových zájmů. Výrobci často
spekulovali s tím, že odběratel nebude schopen
v krátké reklamační lhůtě
všechny vady zjistit.
Stávající způsob zbavoval odpovědnosti
mezioperační a výstupní kontrolu dodavatele
a přesunoval ji na odběratele, což bylo samozřejmě
nehospodárné a jistě i neodůvodněné.
Současná koncepce umožnila navíc výrobci
zbavit se odpovědnosti jen proto, že došlo k
některým formálním opomenutím
na straně odběratele. Hospodářský
zákoník usiluje o skoncování s tímto
stavem a vychází z toho, že dodavatel nesmí
připustit expedici vadných výrobků.
Jednotným a jednodušším způsobem
upravuje odpovědnost za vady tak, že dodavatel odpovídá
za to, že výrobky, popř. dodané práce,
budou mít náležité vlastnosti až
do konce záruční lhůty a nikoliv jen
vokamžikuplnění. Dodavatel se bude moci této
odpovědnosti zprostit jen v tom případě,
že dokáže, že poškození způsobil
dopravce, odběratel nebo někdo jiný. Tato
úprava bude nutit dodavatele, aby nejen zvyšoval péči
o jakost výrobků, ale i k tomu, aby výrobky
byly baleny takovým způsobem, který nejlépe
zajistí, aby se během přepravy a manipulací,
během nakládání a vykládání
neporušily. Při hrubém porušení
technologického postupu, kterým je také nedbalá
mezioperační a výstupní kontrola,
bude dodavatel povinen platit penále ve výši
20 % z ceny vadných výrobků, a toto penále
má přímo postihnout pracovníky, kteří
se takové hrubé nedbalosti dopustili.
Odběratel bude podle zákona povinen provádět
kontrolu přejímaného zboží s
ohledem napředpokládané použití
a na základě svých zkušeností
tak, aby zabránil škodám, které mohou
vzniknout použitím vadných výrobků.
Ale ani v případě, že to neučiní,
nepozbývá nárok na odškodnění
z odpovědnosti za vady, jestliže dodávku bude
reklamovat v záruční lhůtě
Takovým způsobem se odběratel stává
spoluzodpovědným za škodu vzniklou používáním
vadných výrobků, které řádnou
přejímkou mohl zabránit. Tímto způsobem
je sledováno i zajištění zvýšené
zainteresovanosti odběratele na provádění
přejímek a předcházení škodám.
Na úseku investiční výstavby spočívají
nová opatření v podstatě na dvou zásadách.
Úprava zde působí jednak k tomu, aby výstavba
byla jak po stránce projektové, tak z hlediska vývoje
a výzkumu nové technologie a zejména i po
stránce organizační dobře zabezpečena,
jednak k tomu, aby investor přejímal jen ucelené
soubory strojů a zařízení, aby nemohl
být nucen k přejímání nedokončených
prací a aby též po převzetí měl
účinným způsobem zajištěnu
aktivní spolupráci dodavatelů a popřípadě
i projektanta tak, aby případné nedostatky
zjištěné v průběhu zkušebního
provozu byly bez zbytečného odkladu odstraňovány.
Pokud jde o přípravu investiční výstavby,
je třeba poukázat zejména na nově
zaváděný typ tzv. smlouvy o spolupráci
na řešení nové technologie. Tato smlouva
- bude-li investorem důsledně využívána
- může významně přispět
k tomu, aby navrhovaná technologie výroby byla na
úrovni dosaženého stupně světového
vývoje a dále k tomu, aby dodavatelské organizace
měly v potřebném časovém předstihu
ve svých vývojových pracovištích
vyřešenou např. výrobu nových
materiálů, strojů apod., které později
k realizaci dodávek pro uvažovanou technologii budou
zapotřebí.
Tím se vytváří předpoklad k
odstranění nedostatků vyplývajících
z dosavadní praxe, podle které je časová
koordinace těchto prací zajišťována
pouze rozpisem plánu rozvoje vědy a techniky a nemůže
být tudíž účinně zaměřena
pro potřebu zahajování určitých
konkrétních staveb. Dosud pouze proklamovaná
vedoucí úloha investora dostává tak
hospodářským zákoníkem konkrétní
organizátorskou náplň.
K podstatnému zjednodušení dosavadní
právní úpravy a současně ke
zvýšení odpovědnosti dodavatelů
souborů strojů a zařízení za
včasnost a kvalitu celé jejich dodávky, se
v hospodářském zákoníku dodavatelům
ukládá, aby připravenost k odevzdání
a převzetí technologického zařízení
osvědčovali jen komplexním vyzkoušením,
kterým musí prokázat, že dodávka
je kvalitní a že je způsobilá k provozu.
Touto novou úpravou jsou odstraněny únikové
cesty z odpovědnosti za dodržení konečných
lhůt a stanovených kvalitativních ukazatelů.
Dodavatelské organizace budou nuceny jak v údobí
přípravy, tak v údobí realizace investiční
výstavby maximálně pečovat o kvalitu
nejen jednotlivých strojů a zařízení,
ale též o kvalitu celého souboru strojů
a zařízení, včetně montáže.
Tato myšlenka je pak ještě zdůrazněna
takovou úpravou hmotné odpovědnosti, podle
které se dodavateli ukládá aby též
v průběhu zkušebního provozu se staral
o řádný chod zařízení
a aby bez zbytečného odkladu odstraňoval
veškeré vady, i když jejich původ bude
na straně investora. Na řádném plnění
této povinnosti je pak dodavatel zainteresován účinnými
hmotnými podněty.
Ke zkvalitnění investiční výstavby
směřžuje i ustanovení, které
zakazuje investorovi přejímat nedokončené
práce. Toto ustanovení vychází ze
současných zkušeností, kdy existovala
řada výjimek, podle kterých investor mohl
takové zařízení převzít.
Investor mnohdy pod tlakem nedokončené stavby přejímal
a dodavatel ztratil okamžikem, kdy stavbu převzal
zájem o její dokončení a dokončovací
práce se protahovaly na dlouhou dobu, což nebylo správné
ani ekonomické. Podle nové úpravy se umožňuje,
pouze požaduje-li to mimořádný ekonomický
nebo politický zájem, nedokončené
stavby předčasně užívat s tím,
že převzata bude stavba až po úplném
dokončení.
Vypracování hospodářského zákona
bylo vedeno snahou dosáhnout takového stavu, jak
na úseku výstavby, tak v dodávkách
běžných výrobků, aby dodavatelé
měli reálné předpoklady splnit převzaté
závazky v časových lhůtách,
kvalitě a sortimentu. Pro zlepšení vývoje
národního hospodářství je třeba
dosáhnout právě toho, aby se odběratel
mohl plně spolehnout, že smluvě zajištěné
výrobky opravdu včas a v žádané
kvalitě obdrží. Vždyť z dosavadní
nejistoty vznikaly velké hospodářské
škody, protože podniky se při objednávání
jistily velkou časovou rezervou. Tato situace měla
jistě značný podíl na růstu
nadnormativních zásob. Hospodářský
zákoník mohl dát k řešení
těchto problémů ovšem jen právní
základ a směr. Jejich vyřešení
závisí zejména na správné volbě
a úspěšné realizaci nových forem
řízení. Právní základ
pro zlepšení dodavatelsko-odběratelských
vztahů je obsažen zejména v ustanoveních,
která organizacím ukládají v období
přípravy a sestavování návrhu
ročního plánu povinnost, vzájemně
vyjasňovat zabezpečení materiálně
technického zásobování a odbytu a
která současně nadřízeným
orgánům ukládají povinnost aktivně
sledovat tuto činnost podřízených
organizací. Tímto se vytváří
takový stav, ve kterém organizace ani jejich nadřízené
orgány se prakticky nemohou plnění těchto
povinností vyhnout.