Některé zkušenosti našeho okresu ukazují,
že se postupně začíná zvyšovat
pracovní morálka družstevníků
samých. Zatímco v minulých letech bylo sociálním
a důchodovým zabezpečením projednáváno
více jak 3000 případů o nedodržení
pracovního minima, odpracovaných pracovních
jednotek, tak v posledním období tento počet
projednávaných případů se pohybuje
kolem 600. Z toho vyplývá, že se snaží
družstevníci dosáhnout nejméně
předepsaného minimálního počtu
pracovních jednotek a tento počet soustavně
překračují. To je jeden z důkazů,
jak sami družstevníci začínají
chápat nutnost své práce v jednotných
zemědělských družstvech a tím
i podporovat celospolečenské zájmy při
výrobě zemědělské produkce.
Proto lze kladně přijmout navržená opatření
zákona, o diferencovaných nárocích
členů družstev podle toho, jde-li o družstvo
s vyšší úrovní hospodaření,
nebo o družstva ostatní.
Zde nemůže být pochybností o tom, že
družstevní rolníci budou tento hmotný
interes považovat za svůj vlastní zájem
a tím bude úzce ztotožněn zájem
jednotlivce se zájmy celku.
Právě tato zásada v současné
etapě vývoje socialistické společnosti,
kdy je uplatňován princip odměny za množství,
kvalitu a společenský význam vykonané
práce, vystupuje do popředí a stává
se tak reálnou skutečností pro individuální
a kolektivní zájem družstevních rolníků
samých.
Vycházíme-li z vlastního návrhu zákona,
jeví se nám zde ještě jedna významná
skutečnost, kterou si musí uvědomit především
družstevní rolníci sami. V § 116 se zakotvují
základní úkoly JZD. Podle odstavce 1-4 budou
JZD rozhodovat o peněžitých dávkách
v nemoci a v dávkách na zebezpečení
matek a dětí. Tak se sami členové
JZD budou ještě aktivněji podílet na
správě a hospodaření se státními
prostředky.
Půjde o to, aby si tuto skutečnost družstevníci
plně uvědomili a podstatně zkvalitnili úroveň
sociálních komisí při JZD. Zde by
jistě prospělo, kdyby složení sociálních
komisí JZD bylo přehodnoceno a jejich složení
posíleno o nejodpovědnější funkcionáře
a členy JZD. Vždyť tyto komise budou rozhodovat
o zvýšených finančních prostředcích,
které přesahují více jak 824 milióny
Kčs v celostátním měřítku
a v r. 1970 dosáhnou zvýšení o 1 849
000 miliard Kčs.
Z toho je zřejmé, jakou podporu dostávají
naši družstevníci při realizaci dnes projednávaného
zákona o sociálním a důchodovém
zabezpečení. Takovou péči nemůže
dát žádná společnost v kapitalistických
státech. Za buržoazní republiky nebyly vyřešeny
ani nejzákladnější dílčí
otázky rolníků. Zákon o důchodovém
pojištění osob somostatně hospodařících,
který byl projednáván v roce 1925 nikdy nevstoupil
v platnost a zůstal tak jedním z dokumentů
sociální demagogie tehdejší vládnoucí
třídy. Až v roce 1948 po vítězství
nad buržoazií byl položen základ vydání
zákona o národním pojištění.
Postupným rozvojem socialistických výrobních
vztahů na vesnici bylo upraveno i sociální
zabezpečení družstevních rolníků.
K první z těchto úprav došlo v roce
1951 a 1952. Další úprava byla provedena v
roce 1956 a při úpravě v roce 1962 získali
všichni družstevníci od 1. dubna 1962 nárok
na léčebnou a preventivní péči
ve stejném rozsahu, jako pracovníci v pracovním
poměru a k 1. 4. 1964 došlo k úpravě
u členů JZD podle stejných zásad jako
u ostatních zaměstnanců. Šlo především
o poskytování přídavků na děti,
prodloužení mateřské dovolené
na 22 týdnů, poskytování nemocenského
ze sociálního zabezpečení bylo rozšířeno
na některé členy družstev, která
nedosáhla vyšší úrovně hospodaření.
Důchodová pásma byla rozšířena
o další ve výši 500, 560 a 65O Kčs
měsíčně. Byly upraveny podmínky
pro uznávání JZD na družstva s vyšší
úrovní hospodaření a má-li
se k 1. 7. tato zásada uzákonit, podle stejných
hledisek jako u zaměstnanců, i u družstev a
členů JZD s vyšší úrovní
hospodaření, pak je možno říci,
že tím docházíme k úplnému
vyrovnání nároků členů
těchto družstev se zaměstnanci ostatních
odvětví.
Tuto perspektivu však mají před sebou i ostatní
členové JZD podle toho, jak budou jejich družstva
přecházet vyšší úroveň
hospodaření.
Úpravou věkové hranice žen pro nárok
na starobní důchod z 60 na 57 let a zápočtem
doby výchovy dětí do tří let
získává v roce 1965 jednorázově
12 000 žen nárok na starobní důchod,
zatímco by bez této úpravy ženy získaly
nárok v letech 1966-1970. Vezmeme-li v úvahu, že
dnes je sociálně zabezpečeno na 930 000 členů
JZD, z toho 495 000 žen, pak jistě tato čísla
jsou jasným svědectvím, jak velkou péči
o družstevní rolníky věnuje strana i
naše Národní shromáždění
a vláda naší republiky.
Dokazují to také náklady na sociální
zabezpečení družstevních rolníků,
které jen v minulém roce dosáhly 760 miliónů
korun a spolu s výdaji na sociální důchody
bývalých rolníků více než
1 miliardu korun.
Další výhodou je, že družstevní
rolníci při získání starobního
důchodu v 60 letech mohou dále pracovat bez jeho
krácení. To je jedna z výjimek oproti druhému
návrhu zákona ve prospěch našich družstevních
rolníků. Je tomu tak samozřejmě i
proto, že v zemědělství je nedostatek
pracovních sil a do družstev chceme získat
mladé lidi, které tam potřebujeme. To jsou
skutečnosti, které se znovu zákonitě
promítají v předkládaných návrzích
zákona o sociálním a důchodovém
zabezpečení družstevních rolníků.
Takováto opatření v tak velkém rozsahu
jak budou uskutečňována v našem socialistickém
státě rozhodně převýší
všechny kapitalistické země, kde sociální
zabezpečení se ve všech směrech především
omezovalo ve většině případech
na dělnickou třídu, zatímco bylo odpíráno
v mnoha zemích samotným zemědělcům.
Sociální zabezpečení zemědělců
v kapitalistických státech je uplatňováno
velmi pozdě, zejména ve většině
případů až po druhé světové
válce. O tom již hovořila posl. Hejlová.
Jakou ovšem mají situaci v západním
Německu, je možno nejlépe posoudit podle toho,
jak problémy sociálního a důchodového
zabezpečení slouží třídním
zájmům velkostatkářů a latifundistů.
Západoněmecké zemědělství
je totiž charakterizováno prudce stoupající
tendencí ke koncentraci držby pozemkové půdy,
aby v rámci tak zvaného zeleného plánu
mohlo být vytvořeno nových 47 tisíc
hospodářství o výměře
100 hektarů, zatímco v letech 1949-1960 bylo zruinováno
360 000 zemědělských hospodářství
o výměře 0,5 do 10 ha. O těžké
situaci západoněmeckých zemědělců
svědčí jejich rychle rostoucí zadlužování.
V roce 1948 činilo toto zadlužení 2 a půl
miliardy marek a v roce 1959 již 10,9 miliard.
Podmínkou pro přiznání tzv. starobní
pomoci je dosažení věku 65 let bez ohledu na
pohlaví a zanechání výkonu zemědělské
samostatné činnosti. Zůstává
tedy otázkou, jakými cestami se bude asi ubírat
další vývoj sociálního zabezpečení
samotných zemědělců v kapitalistických
státech. Známý americký komentátor
Walter Lippman dokazoval ve svém článku v
New York Tribune dne 22. 2. 1962, že v důsledku postupné
hospodářské integrace a rušení
ochranných cel je jediná budoucnost kapitalistického
zemědělství ve velkovýrobě,
při níž se stane asi polovina samostatných
zemědělců přebytečnými.
Vzhledem k tomu, že tito velkopodnikatelé nemají
pražádného zájmu na svém sociálním
zabezpečení, je nutno očekávat, že
funkce sociálního zabezpečení samostatných
zemědělců se bude nadále omezovat
na výpomoc, nebo na "podporu" přestárlým
a zbytečným malým a středním
zemědělcům, pro něž nebude možno
nalézt jiné zaměstnání v jiném
oboru, a které bude možno touto cestou pacifikovat
v případě likvidace jejich hospodářství
v zájmu kapitalistické zemědělské
velkovýroby.
Z tohoto zjištění vyplývá automaticky
i zásadní rozdíl mezi kapitalistickým
a socialistickým sociálním zabezpečením
zemědělců. V socialistických státech
byl problém k přechodu k zemědělské
velkovýrobě úspěšně vyřešen
nikoliv bezohledným kapitalistickým ničením
slabších konkurentů, nýbrž vytvořením
družstevních kolektivů. Družstevní
vlastnictví, které nahradilo soukromé podnikání,
vedlo i ke změně výrobních vztahů,
které se dnes v socialistických zemích postupně
přibližují výrobním vztahům
průmyslu. Úpravy sociálního zabezpečení
družstevních rolníků v socialistických
státech mají proto nutně charakter etapového
vývoje, v němž každá další
etapa znamená další krok ke zlepšení
stávajícího stavu. Znamená postupné
přibližování sociálního
zabezpečení družstevních rolníků
k sociálnímu zabezpečení pracovníků
v průmyslové výrobě a tím také
dochází k postupnému odstraňování
rozdílů mezi městem a vesnicí.
Chtěl bych, soudružky a soudruzi, vyjádřit
stanovisko, že tato navrhovaná zákonná
opatření, týkající se sociálního
zabezpečení družstevních rolníků,
rozhodně nejsou posledními. V podmínkách
realizace nového zákona zůstane ještě
celá řada problémů na našem venkově,
které budeme muset postupně řešit, zejména
pokud jde o vytváření sociálních
podmínek pro děti zaměstnaných obou
rodičů. Stávající sociální
zařízení na našich vesnicích
je dosud neuspokojivé a já si myslím, že
když stát na sebe bere tak veliké závazky,
díky dosahovaným pracovním výsledkům
v plnění plánu v průmyslu a v současné
době i v zemědělství, měla
by i jednotná zemědělská družstva
přiložit ruku k dílu a podle podmínek
napomáhat ve vybudování sociálního
zařízení, mateřských škol
a jeslí ve svých obcích. V tomto směru
máme velké možnosti, které dosud nejsou
využity. Ani na vesnici nesmíme vytvořit stav,
aby JZD a družstevníci, vše co k lepším
životním podmínkám potřebují,
dávali na bedra státu, aniž by si sami nepodali
pomocnou ruku k vyřešení těch problémů,
které se jich bezprostředně dotýkají.
Bude nutné, aby také ministerstvo školství
a zdravotnictví a místní národní
výbory rozhodněji tuto otázku řešily,
zvláště pokud jde o uvolňované
školy I. cyklu, které budou podle podmínek
koncentrovány v jednotlivých střediskových
obcích. Právě tyto objekty by mohly po úpravě
sloužit účelům sociálního
vybavení mateřských škol a jeslí
a tím v obcích hodně prospět. Přesto
by měl být tento úkol jedním z hlavních
náplní akčních plánů
v samotných jednotných zemědělských
družstvech a tato by k němu měla přistupovat
s větší iniciativou a důsledností.
Vždyť vybudováním sociálního
zařízení i v jednotných zemědělských
družstvech umožňuje vytvářet příznivější
podmínky pro další posílení zemědělství
novými mladými pracovními silami.
Dosavadní věkový průměr v našem
zemědělství je krajně neuspokojivý
a zákonitě vyžaduje příliv mladých
pracovních sil, které ovšem musí na
druhé straně i v zemědělství
nacházet příznivé podmínky
pro jejich pracovní celoroční náplň
i společenský, kulturní život. V tomto
směru zákon o sociálním a důchodovém
zabezpečení je jedním z dobrých opatření,
která na dnešním plenárním zasedání
Národního shromáždění
přijmeme.
Soudružky a soudruzi!
Chtěl bych vyjádřit přesvědčení,
že všechny nové kvalitativní změny,
ke kterým v posledním období pro zlepšení
podmínek na úseku zemědělské
výroby dochází, budou dalším
nástrojem k posílení autority a úlohy
svazku dělnické třídy s družstevním
rolnictvem, v jehož zásadách vytváříme
předpoklady pro důslednou realizaci směrnic
XII. sjezdu KSČ, o kterých vážně
jednal ve dnech 24.-26. dubna letošního roku VI. sjezd
JZD a zaujal nekompromisní stanovisko, že usnesení
XII. sjezdu KSČ zavazuje JZD vytvořit v zásadě
takové ekonomické podmínky k dovršení
zemědělské výroby do roku 1970, aby
zemědělská výroba dosáhla úrovně
výroby průmyslové.
Z tohoto sjezdového jednání vzešly doplňky
a změny stanov, které byly zakotveny v obsáhlém
usnesení a rezoluci sjezdu a zaslány ÚV KSČ
a vládě Národní fronty s dopisem,
že se družstevníci zavazují splnit úkoly
na ně kladené.
Není pochyb o tom, že i ústřední
výbor naší strany sleduje, aby další
vývoj sociálního zabezpečení
vedl k větší podpoře zájmu pracujících
na prodlužování pracovní aktivity i
k úspěšnějšímu využívání
prostředků uplatňovaných v naší
společnosti na sociální účely
a dostal se tak do plného souladu se zájmy a potřebami
rozvinuté socialistické výstavby a podporoval
tak vznik a růst prvků, vycházejících
již z komunistických zásad našeho příštího
života.
Proto budeme pro předložený zákon o
sociálním zabezpečení družstevních
rolníků manifestačně hlasovat. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger:
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
(Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, je tudíž
skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji k prvému
bodu pořadu posl. Žiakovi.
Zpravodajca posl. Žiak:
Súdružky a súdruhovia, rečníci
k vládnemu návrhu zákona o sociálnom
zabezpečení vyslovili s osnovou súhlas. Na
základe uznesení ústavne právneho
výboru a zdravotného výboru doporučujem
plénu NZ, aby návrh zákona o sociálnom
zabezpečení s navrhnutými zmenami podľa
spoločnej zprávy uvedených výborov
uzákonilo.
Předseda NS Fierlinger:
Můžeme přistoupit k hlasování.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
o sociálním zabezpečení, a to ve znění
společné zprávy výborů ústavně
právního a zdravotního, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o sociálním zabezpečení.
Dávám slovo k doslovu zpravodajce k druhému
bodu pořadu posl. Hejlové.
Zpravodajka posl. Hejlová: Soudružky a soudruzi,
protože z diskuse nevyplynuly žádné pozměňovací
návrhy, doporučuji, aby zákon o sociálním
zabezpečení družstevních rolníků
byl schválen se změnami, které jste dostali,
tak jak byl předložen.
Předseda NS Fierlinger:
Můžeme přistoupit k hlasování.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
o sociálním zabezpečení družstevních
rolníků, a to ve znění společné
zprávy výborů zemědělského,
ústavně právního a zdravotního,
nechť zvedne ruku! (Děje se.) Je někdo
proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo i tento vládní
návrh zákona.
Přerušuji schůzi do 14 hod. 30 min.
Podpredseda NZ VaIo (zvoní): Zahajujem prerušenú
schôdzku.
Prišiel návrh poslancov, aby sme v našom programu
zmenili prerokúvanie 3. a 4. bodu a síce, aby sme
ako 3. bod prerokovali bod 4 - zprávu výboru ústavne
právneho k vládnemu návrhu zákona
o určení odborov štátnej správy,
v ktorých pôsobia povereníci Slovenskej národnej
rady a o súvisiacich zmenách v organizácii
niektorých ústredných orgánov.
Sú nejaké námietky proti tejto zmene? (Nikto
sa nehlásil.)
Kto súhlasí s tým, aby sme prerokovali 4.
bod ako bod 3., nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Pristúpime teda k prerokúvaniu štvrtého
bodu programu, ktorým je
4. Zpráva výboru ústavne právneho
k vládnemu návrhu zákona o určení
odborov štátnej správy, v ktorých pôsobia
povereníci Slovenskej národnej rady a o súvisiacich
zmenách v organizácii niektorých ústredných
orgánov.