Z naší ekonomické propagandy dovídali
jsme se, soudruzi poslanci, dříve pouze to, že
máme zhruba přes 2 milióny důchodců,
že jejich počet dále poroste, že to stojí
13 nebo 14 miliard a bude stát ještě víc
a že to všechno ukazuje, jak náš společenský
řád je humánní a nejlépe se
stará systémem sociálního zabezpečení
o lidi, opouštějící pracovní
proces.
To všechno je samozřejmě pravda. Avšak
současně je to příliš zjednodušený
pohled do našeho sociálního zabezpečení.
Pohled, který ve svých některých důsledcích
není užitečný pro společnost
jako celek ani pro poživatele důchodů jednotlivě.
Není správná představa, podle které
naše sociální politika je snad pouze projevem
humanity nebo i dobročinnosti produktivních generací,
nebo dokonce názor, že někdo na někoho
dělá. Někdy zaslechneme i výroky,
svým obsahem vyjadřující jakési
přezírání důchodců,
jakoby méněcenného činitele, s nímž
není nutno nijak zvlášť počítat.
Při projednávání návrhu zákona
je tedy na místě připomenout, že zabezpečení
pro případ nemoci nebo stáří
není prostou otázkou sociální, poněvadž
vykonává v naší společnosti významnou
ekonomickou funkci. Víme také, jak všechno
to, co bylo v ohledu zabezpečení vykonáno
u nás, nemálo ovlivňuje smýšlení
pracujících na Západě.
Důchodové zabezpečení vedle motivu
sociálního je tedy aktem politické a ekonomické
potřeby a nutnosti. Každý čestně
pracující člověk svou celoživotní
prací a úsilím, podle rozsahu, kvality a
společenského významu své práce,
přispíval k rozvoji ekonomiky, výrobních
sil v naší společnosti, k tomu, že proces
výroby probíhá stále na vyšší
úrovni. Přitom je správné, že
i do oblasti sociálního zabezpečení
nelze přidělit více, než si vypracujeme,
že rozdělování musíme provádět
spravedlivě a především tak, aby sloužilo
určujícím požadavkům naší
společnosti v dané době. Někdy se
zdá, že někteří pracovníci
příliš směšují princip pracovních
práv s principem sociálním. Ano, v naší
zemi ve stáří nebo při pracovní
neschopnosti nikdo netrpí nouzí. Dokonce i ti, jejichž
životním kredem bylo bulačství, příživnictví
apod., i ti se hlásí k vymoženostem naší
společnosti, když přijde jejich čas.
V základních otázkách důchodového
zabezpečení nelze však ponechat ani skulinku
pro různé rovnostářské a leckdy
anarchistické tendence, když víme, že
v daném údobí má zásada hmotné
zainteresovanosti přímo platnost ekonomického
zákona. Říkám to proto, že zkoumání
vztahů této oblasti k jiným i uvnitř
ní, nemělo by být jen záležitostí
jednoho resortu, ale že naše ekonomická věda
a její pracovníci mají za povinnost více
si všímat této nikoli okrajové oblasti,
a propracovávat vědecky její problémy
ve spojitosti s vývojem naší ekonomiky. Vždyť
do této oblasti směřuje značná
část veškerých příjmů
obyvatelstva a z této oblasti vykonává se
významný vliv na rozvoj našeho hospodářství.
Uvádím jen problém nemocnosti, připomínám
otázky pracovních možností, o nichž
jsem již hovořil, a není náhodou, že
ve spojitosti s nutností rychle pozvednout zemědělství
vedle jiných činitelů ukazuje se nezbytným
řešit některá opatření
sociálního zabezpečení. To nikoliv
jako ryzí sociální záležitost
přestárlých lidí v zemědělství,
ale především jako otázku získat
a hlavně udržet mladé pracovníky v zemědělské
výrobě. To je ta druhá stránka ekonomického
dopadu důchodového zabezpečení, stránka,
která nemůže být jen věcí
odborů pro sociální zabezpečení,
ale záležitostí nesrovnatelně širší.
Soudruzi poslanci, jako vždy, když se provádějí
některé změny, některá nová
zákonná opatření v citlivé
oblasti, budou někteří lidé spokojeni,
někteří méně. Jsem však
přesvědčen, že všichni správně
porozumí, proč k novelizaci dochází,
a proč v dané situaci takovéto zákonné
řešení je v zásadě vhodné,
společensky prospěšné a tím i
užitečné pro všechny občany.
Podporuji návrh vlády a prohlašuji, že
budu pro něj hlasovat. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger:
Dávám slovo posl. Karlovské.
Posl. Karlovská: Soudruzi a soudružky poslanci,
projednáváme dnes závažný vládní
návrh zákona, k němuž je upřena
pozornost našeho obyvatelstva. Je to pochopitelné.
Vždyť přináší mnoho nového,
uvádí do souladu sociální zabezpečení
s našimi ekonomickými možnostmi a potřebami
rozvoje naší socialistické společnosti
a sleduje, aby se prostředky věnované na
sociální zabezpečení rozdělovaly
co nejúčelněji.
Právě proto, že vládní návrh
zákona o sociálním zabezpečení
přináší tolik nového, že
je mezi pracujícími předmětem četných
diskusí, chtěla bych zdůraznit, že se
na jeho jednotlivá ustanovení nesmíme dívat
jednostranně, posuzovat je individuálně podle
jednotlivých případů, aniž bychom
viděli zákon v celé souvislosti, hleděli
na zájmy a potřeby celé naší
společnosti. Víme dobře - a to je vidět
na každém kroku - že základním
politickoekonomickým úkolem naší společnosti
je zabezpečení životní úrovně
našich pracujících. Víme ovšem
také, že právě v poslední době
došlo u nás k napětí mezi zdroji a potřebami,
že byly narušeny vztahy mezi růstem národního
důchodu, osobní a společenskou spotřebou.
Je pochopitelné, že nemůžeme žít
z podstaty ani na úvěr, že nám nejsou
pranic platná žádná zbožná
přání, jestliže jim nebude odpovídat
vzestup zejména kvalitativní úrovně
našeho hospodářství.
Většina našich pracujících tyto
problémy chápe. Ústřední výbor
Komunistické strany Československa naprosto srozumitelně
řekl, že prostředky, které můžeme
věnovat na zajištění klidného
života starých a práce neschopných občanů
a na zvyšování péče o matky a
děti, závisí především
na dosaženém stupni výroby, na tom, jak budeme
všude hospodařit. A přitom si velmi dobře
uvědomujeme, kolik prostředků jde zpět,
že jen na prodloužení mateřské
dovolené se počítá s 50 milióny
Kčs, 330 miliónů Kčs připadá
na vyplácení rodinných přídavků
a tak bychom mohli pokračovat. Jestliže se v tomto
komplexu díváme na otázky, které dnes
projednáváme, pak ve zcela jiných souvislostech
vystoupí takové problémy, jako je prodlužování
pracovní aktivity a placená mateřská
dovolená. Nesmíme zapomínat, jaká
je u nás situace. Počet důchodců u
nás neustále roste. Hovořil o tom soudruh
předseda Státního úřadu sociálního
zabezpečení. Prodlužuje se věk - to
je samozřejmě velmi dobrá visitka pro náš
socialistický stát právě tak jako
to, že stále větší počet
mladých lidí studuje. Ale to nás zase musí
vést k zamyšlení: kdo bude vyrábět?
Kdo bude vytvářet hodnoty, bez nichž nemůžeme
přistoupit k dalšímu zvyšování
životní úrovně?
Jestiže si položíme tyto otázky a pokusíme
se na ně dát poctivou odpověď, pak nám
v mnohém budou jasnější i opatření
nového zákona, o nichž bych se zde chtěla
zmínit především z hlediska žen,
které v našem národním hospodářství
představují víc než 43 % pracujících.
S jakými problémy, s jakými otázkami
se tu při nové úpravě sociálního
zabezpečení nejčastěji setkáváme.
Budu upřímná. V popředí stojí
především dva problémy. Jsou ženy,
které si kladou otázku: proč bude třeba
namísto dosavadních dvaceti let odpracovat 25 let?
Není to zhoršení? A jiné si stěžují:
Proč dochází k diferenciaci mezi ženami
bezdětnými a ženami s dětmi? Cožpak
my za to můžeme, že jsme nemohly mít děti?
A teď ještě máme proto jít později
do důchodu? Nejsme postiženy dvakrát?
To jsou nepochybně otázky, které nemůžeme
bagatelisovat a které si vyžadují vážného
zamyšlení i odpovědi těm, kdo je kladou.
Ten, kdo myslí v souvislostech, kdo nevidí jen vlastní
"já", musí si umět na tyto otázky
dát odpověď. Jestliže jsme prodloužili
dobu pro získání nároku na důchod
o 5 let, pak to odpovídá jen a jen skutečnosti.
Průměrná délka života se u nás
prodloužila ve srovnání roku 1937 s rokem 1961:
u mužů o 12,7 roku a u žen o 14,4 roku. Naprostá
většina pracujících pracuje totiž
déle než 25 let. V roce 1962 byl průměr
odpracované doby u mužů 33 let, u žen
pak 25 let. Toto prodloužení je u většiny
žen vyrovnáno tím, že se prodlužuje
délka mateřské dovolené, že se
do doby potřebné pro nárok na důchod
započítává péče o dítě
do tří let od roku 1918, což je obrovské
zvýhodnění proti dosavadnímu stavu,
kdy - jak známo - se započítávala
péče o děti narozené až od 1.
10. 1948. Dalším významným zvýhodněním
je, že pro nárok na důchod se započítává
prokazatelná doba zaměstnání bez ohledu
na pojištění. Kolik křivd, kolik bezpráví,
spáchaného kapitalisty především
na ženách, jako na tehdejší nejlacinější
pracovní síle se tím napravuje! Všechny
tyto souvislosti musíme vidět a nejen mechanicky
říkat, že doba pro získání
nároku na důchod se prodlužuje z dvaceti na
25 let. A ještě jednu poznámku: ženám
se umožňuje získat poměrný starobní
důchod již před dosažením věku
65 let, který byl dosud podmínkou pro nárok
na tento důchod. Od 1. ledna 1965 může žena
získat poměrný starobní důchod
po dvacetiletém zaměstnání již
ve věku 60ti let, jestliže vychovala alespoň
1 dítě, jinak ve věku 62 let.
A nyní k další tolik diskutované otázce:
je správná úprava věkové hranice
pro získání nároku na důchod
diferencovaně podle počtu dětí? Jak
víte, vládní návrh zákona říká,
že tato hranice činí u žen, které
vychovaly 5 nebo více dětí - 53 let, 3 nebo
4 děti - 54 let, 2 děti - 55 let, 1 dítě
- 56 let a u žen, které nevychovaly žádné
dítě 57 let. Z dopisů, které přicházejí
do Výboru československých žen a do
našeho časopisu Vlasta vidíme, že bezdětné
ženy chápou toto ustanovení jako křivdu,
říkají, že jsou postiženy za něco,
za co přece nemohou. Pravda, většina z nich
nemůže za to, že jim bylo odepřeno mateřské
štěstí. Myslím si, že právě
ony pochopí, proč naše společnost tolik
zvýhodňuje pracující matky, proč
tak vysoce hodnotí mateřské poslání,
proč tak oceňuje práci těch, které
nám vychovávají novou generaci, která
bude dále rozvíjet to, co jejich otcové a
matky svou dovedností, svými vědomostmi a
svým umem vytvořili.
A řekněme si rovnou, že v tomto směru
byla v dosavadním zákonu mezera, že postavení
pracujících matek nebylo náležitě
zvýhodněno, že se plně nepřihlíželo
k jejich rozdílnému životnímu postavení
ve srovnání s bezdětnými ženami.
Bezdětné ženy mi nebudou mít za zlé,
když řeknu, že měly daleko více
možností rozvíjet své schopnosti a vědomosti,
tím získat vyšsí kvalifikaci i životní
úroveň, než matky s dvěma, třemi
nebo více dětmi.
Znám takových případů desítky.
Jen si představme, co často znamená pro pracující
matku být zaměstána a současně
pečovat o děti, kolik k tomu přibude za ta
léta druhých a ne vždy lehkých směn
v domácnosti, kolik probdělých nocí
nad nemocnými dětmi, kolik starostí, které
s nimi prožívá ve škole, při volbě
povolání, na každém kroku. To je fyzické
a duševní vyčerpání. Přitom
naprostá většina žen má svoji práci
ráda - neměnila by je za "domácí
krb". A děti - ty jsou přece štěstím
člověka, jsou naší budoucností
a velkou nadějí. Je proto vysoce správné
a spravedlivé, že po zákonu, který prodloužil
mateřskou dovolenou tak, že je nejlepší
na světě, přistupují i tato další
opatření, významně zvýhodňující
pracující matky. V tom vidíme lidskou tvář
socialismu, úctu a lásku k matce - dárkyni
života. (Potlesk.)
Jestliže už hovoříme o těchto problémech,
nedá mi to, abych se nezmínila o lidských
vztazích, které s tím úzce souvisí
a které ukazují, že jsme se všichni ještě
v mnohém nezbavili pozůstatků minulosti.
Co tu mám na mysli? Třebas to, jestliže nám
dcera - a tady bych chtěla podotknout, že velmi dobře
situovaná dcera - napíše, že její
matka nemůže žít ze sociálního
důchodu a jak prý dosáhnout toho, aby se
tento důchod zvýšil. Socialistická společnost
- píše doslovně v dopise - přece nemůže
nechat starého člověka živořit?
Co na to říci? Být to v předmnichovské
buržoazní republice, neměla by tato stará
matka od společnosti zhola nic, nejvýše v omezené
míře nárazovou výpomoc od některého
charitativního spolku. Tady si musíme položit
otázku: cožpak tito lidé necítí
žádnou povinnost vůči svým rodičům,
jestliže péči o ně chtějí
přenést jen a jen na společnost? Cožpak
se domnívají, že prostředky společnosti
jsou neomezené? Zdá se, bohužel, že stále
ještě mnozí lidé sami v sobě
nepřekonali staré přísloví,
"že jedna matka uživí deset dětí,
ale deset dětí jednu mámu ne."
Když prošla tiskem zpráva, že důchody
nad 700 Kčs budou zdaňovány, napsala do Vlasty
jedna čtenářka, kterak se její muž
rozhorlil nad tím, jak on k tomu přijde, že
má platit daň ze svého čtrnáctistovkového
důchodu, když prý se stará o ženu
a nepřipadá tedy na hlavu více než 700
Kčs. Zapomněl přitom na to, že ta žena
pro něho léta pere, vaří, uklízí
a plně se mu věnuje, zatím co pracující
žena napomáhá, aby vyrostlo bohatství
naší země a přitom se pečlivě
stará o rodinu. U tohoto občana se nejedná
o malý důchod, neboť průměrná
měsíční mzda všech zaměstnanců
v národním hospodářství v roce
1963 byla 1392 Kčs. Nehledě k tomu, že sazba
daně přihlíží k tomu, zda důchodce
vyživuje děti.
Dovolte mi ještě jednu poznámku. Zákon
stanoví naprosto správnou zásadu, že
se starobní důchod ani jeho část neposkytuje
při zaměstnání, popřípadě
jiné pracovní činnosti. Zmocňuje však
vládu republiky, aby stanovila výjimky podle potřeb
národního hospodářství. Jedná
se o kampaňová a jiná krátkodobá
zaměstnání. Souhlasím plně
s navrhovanými ustanoveními. Mám však
na mysli, aby rozhodnutí bylo pružné, zejména
při tak zvaných havarijních případech,
kdy je třeba úkol splnit za každou cenu v zájmu
národního hospodářství, a to
velmi rychle. Takový případ byl u nás
na okrese v cukrovaru Mělník i při výstavbě
nemocnice v Kralupech nad Vltavou, kde se pracuje téměř
jen za pomoci důchodců, a to - otevřeně
řečeno - ještě pomalu. Nebylo by správné
uvážit, aby v takových skutečně
výjimečných případech mohl
orgán státní moci v okrese povolit výjimku,
aniž by tím musela být zatěžována
vláda republiky? To nám konečně ukáže
sám život.
Soudruzi a soudružky,
chtěla bych v závěru zdůraznit, budeme-li
všichni navrhovaná opatření, pro která
budeme hlasovat, posuzovat v širších souvislostech,
budeme-li skutečnými hospodáři této
země na všech pracovištích, aby mohla
dále růst životní úroveň,
bude to znamenat další prohloubení sociálního
zabezpečení v naší zemi, s nímž
se můžeme pochlubit kdekoliv na celém světě.
(Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger:
Dávám slovo posl. Pešákovi.
Posl. Pešák: Soudružky a soudruzi poslanci!
Proces dovršování socialistické výstavby
nese sebou řadu problémů, které je
třeba soustavně a cílevědomě
řešit.
Dnes projednáváme významný dokument
sociologického charakteru, který se bude dotýkat
našeho družstevního rolnictva.
Naším úkolem bylo posoudit ve výborech
Národního shromáždění
objektivnost předkládaných dokumentů
a zvážit, do jaké míry mají celospolečenský
charakter a jaké podmínky jsou pro jeho realizaci
vytvářeny.
Přijetím předloženého návrhu
zákona bude do značné míry posílen
svazek dělníků a družstevních
rolníků, kteří z pochopitelných
důvodů dosud neměli stejné sociální
a důchodové zabezpečení jako ostatní
pracující. Zde se znovu prokazuje, jak je nutné
odstraňovat rozdíly mezi městem a vesnicí.
Je to další krok k vyrovnání úrovně
v zemědělství na úroveň průmyslu
do r. 1970, jež je směrnicí XII. sjezdu KSČ.
Chtěl bych s povděkem kvitovat tu skutečnost,
že směrnice XII. sjezdu KSČ nachází
svůj realizační výraz i v oblasti
sociálního a důchodového zabezpečení,
jsou to velké sociální proměny, které
naši družstevní rolníci v současné
etapě celého vývoje prožívají
a které také přijímají s velkými
sympatiemi a vděky KSČ a vládě naší
Československé socialistické republiky.
Směrnice ÚV KSČ o dalším ekonomickém
posílení zemědělské výroby
tak nachází svůj výraz i v hmotném
zabezpečení družstevních rolníků
v době nemoci, invalidity a stáří
a v nemalé míře pak v péči
o matky a děti. Že tato v praxi uskutečňovaná
linie XII. sjezdu KSČ nachází plné
ocenění u družstevních rolníků,
svědčí některé výsledky
dosahované v oblasti zemědělské výroby
v letošním roce v celé Československé
socialistické republice i v našem Jihomoravském
kraji a samotném jihlavském okrese. V rámci
kraje se s úspěchem plní úkol nákupu
živočišné produkce od počátku
letošního roku. Maso celkem se plní ke dni
20. 5. na 109,4 %, což je o 438 vagónů více.
Vajec je dáno navíc oproti plánu o 12 567
000 kusů (108,7 %), mléka méně o 1758
tisíc litrů.
V samotném okrese Jihlava se řadíme mezi
první okresy Jihomoravského kraje.
K 30. květnu je maso oproti plánu překročeno
o 58 vagónů, mléka je oproti plánu
překročeno o 59 000 litrů, vajec je oproti
plánu překročeno o 2 098 000 kusů.
Přitom proti stejnému období roku 1963 je
dáno navíc v roce 1964 maso o 51 vagónů,
mléka o 1047 tisíc litrů, vajec o 2474 tisíc
kusů.
Je jistě potěšitelné, že tento
vzestup je zaznamenáván v celostátním
měřítku. V čem jsou tedy příčiny
tohoto všeobecně se projevujícího vzestupu.
Jsem přesvědčen, že jsou v tom, že
jsme problémy zemědělské výroby
začali konkrétně řešit a projednávat
ve všech oblastech a tím soustavně a cílevědomě
zlepšujeme podmínky nejen pro růst výroby,
ale i hmotné zainteresovanosti družstevních
rolníků na výsledcích jejich práce.