I pro tyto pracovníky, kteří pracují
v JZD s vyšší úrovní hospodaření,
platí výhoda požívání
plného starobního důchodu při špičkových
pracích v zemědělství.
Domnívám se, že toto řešení
bude vyhovovat potřebám našeho zemědělství,
zejména když uvážíme, že při
zaměstnání po vzniku nároku na starobní
důchod se důchod ve věku 60-65 let neposkytuje
vůbec, vyjma případy krátkodobých,
popřípadě sezónních a kampaňových
prací.
V současné době je u nás sociálně
zabezpečeno 930 tisíc členů JZD a
náklady na jejich sociální zabezpečení
činí 760 miliónů Kčs. Spolu
s výdaji na sociální důchody bývalých
rolníků činí souhrnně více
než 1 miliardu Kčs. Takové je v současné
době sociální zabezpečení družstevních
rolníků v naší socialistické
republice. V ostatních socialistických zemích
se sociální zabezpečení zemědělců
postupně vyvíjí jako je tomu u nás.
A nyní jen krátce jaká je situace na úseku
sociálního zabezpečení v některých
kapitalistických zemích. Tyto země můžeme
rozdělit podle úrovně zabezpečení
do tří skupin. Do prvé skupiny patří
státy, které uzákonily jednotnou soustavu
sociálního zabezpečení veškerého
obyvatelstva. Dávky tohoto zabezpečení jsou
obvykle velmi nízké a podstatně se neliší
od dřívějších chudinských
podpor. Tento systém je hlavně rozšířen
v Norsku a Dánsku. Nemocenské pojištění
je značně omezeno a je prováděno většinou
soukromými pojišťovnami. Přídavky
na děti jsou poskytovány od druhého dítěte,
nárok na starobní důchod je od 62 let, až
do 70 let. Poněkud výhodněji je upraveno
zabezpečení ve Švédsku a ve Velké
Británii.
Ve Švédsku vypadá situace tak, že věk
pro nárok na starobní důchod je zde stanoven
jednotně jak pro ženy, tak pro muže - 67 let;
mateřská dovolená je 13 týdnů,
přídavky na děti se poskytují.
Rovněž ve Velké Británii je zabezpečení
provedeno v rámci jednotného národního
pojištění. Mimo zabezpečení ve
stáří je rovněž mateřská
dovolená 18 týdnů a přídavky
na děti od druhého dítěte.
Do druhé skupiny lze zahrnout ty kapitalistické
státy, jejichž zákonodárství
vychází z předpokladu, že zemědělci,
a to bez rozdílu, zda jde o drobné, střední
zemědělce nebo o velkostatkáře, jsou
zabezpečeni svým vlastnictvím. Že tudíž
potřebují jen jakýsi doplněk. Tak
například v Rakousku mají jen doplňkovou
penzi pro zemědělce. Podobně je to řešeno
i v západním Německu. Má to být
jakýsi doplněk výměnku. Jak se projevily
výměnky u nás, to si jistě každý
pamatuje; na tomto úseku není tedy co závidět.
Do třetí skupiny kapitalistických států,
v níž se zabezpečení přibližuje
sociálnímu zabezpečení ostatních
zaměstnanců patří prakticky pouze
Francie. Je tomu tak proto, že zde jedna třetina obyvatel
pracuje v zemědělství a tíživá
situace zemědělců ve stáří
zde vedla k častým stávkám a nepokojům.
Díky tomuto boji se podařilo francouzským
zemědělcům dosáhnout úplnější
soustavy zabezpečení.
A nyní bych se ještě vrátila k tomu,
o čem jsem již krátce hovořila v úvodu
své zprávy. Další rozvoj sociálního
zabezpečení je závislý na rozvoji
výroby. Nyní bude jistě snahou všech
JZD dosáhnout vysoké úrovně hospodaření
a tak se zařadit mezi JZD s plným sociálním
zabezpečením. Bude nutné zvýšit
úroveň organizátorské práce,
plně využít všech možností
k rozvoji rostlinné a na jejím základě
i živočišné výroby a tak zajistit
vysokou produkci obou úseků výroby. A zde
jsou ještě rezervy, které musíme odhalovat,
naše zemědělství musí také
sklidit s nejmenšími ztrátami to, co se na
polích vypěstovalo. Cesta ke zvýšení
výroby je v rukou nás, pracovníků
v JZD, abychom vyšší intenzifikací výroby
vytvářeli hmotné předpoklady pro zařazování
dalších JZD mezi družstva s vyšší
úrovní hospodaření.
Je pravda, že někdy si nemohou sami družstevníci
pomoci. Jsou často jiné, objektivní příčiny,
které brání v mnohém směru,
aby se průměrná a podprůměrná
JZD dostala jen vlastní silou na úroveň konsolidovaných.
Je to jednak nedostatek pracovních sil, vysoký průměrný
věk, přírodní podmínky, které
ovlivňují působení diferenční
renty a konečně i materiální vybavení
družstva. Jak odstranit tyto nepříznivé
vlivy? Jedině plným využitím mechanizace,
chemizace a zaváděním nových forem
výroby. Zde pak je třeba, aby výzkumné
ústavy a ostatní průmyslová odvětví
si uvědomila, že zemědělství
je všenárodní úkol.
V prvé řadě by tuto skutečnost měla
vzít v úvahu vědeckovýzkumná
pracoviště a pokrokové výrobní
metody plně ověřovat v méně
příznivých půdních podmínkách,
počínaje bramborářskou dvojkou a konče
horskou oblastí. Přitom by měly tyto ústavy
sledovat ekonomiku nových technologií, neboť
je velký rozdíl mezi oblastí řepařskou
a bramborářskou, kde již sama příroda
dává dobré a méně dobré
předpoklady pro zvyšování výroby.
Zde by určitě velmi pomohla urychlená specializace
zemědělské výroby, při přechodu
JZD na konsolidovanější rozvoj výroby.
Plynulé plnění úkolů vůči
zemědělství bude nutné vyžadovat
i od průmyslových odvětví, která
bezprostředně ovlivňují rozvoj a vzestup
úrovně hospodaření zemědělských
závodů. Je to v prvé řadě odvětví
zemědělského strojírenství,
které by mělo pružně a rychle plnit
potřeby zemědělských závodů
jak v dodávkách náhradních dílů,
tak i ve výrobě jednoúčelových
i víceúčelových strojů, aby
se napomáhalo komplexní mechanizaci zemědělských
prací. Nelze přece přehlížet
nesoulad mezi výrobou kombinovaných cepových
sklizečů a potřebou velkoobjemových
vozů; dále stále nevíme, jak vypadá
situace ve výrobě dávkovacích stolů
a separátorů pro třífázovou
sklizeň obilí. Uvádím jen tři
stroje, které mohou podstatně ovlivnit produktivitu
práce a hospodářský vzestup výroby
ve špičce zemědělských prací.
Na mechanizaci úzce navazuje chemizace a bude třeba,
aby oba tyto obory se rozvíjely ve vzájemném
souladu a nedocházelo k disproporcím, aby při
nedostatku nových mechanizačních prostředků
nebyl nedostatek chemických prostředků, které
podmiňují plné využití mechanizace.
Klasickým příkladem je letošní
rok, kdy máme všechny prostředky pro technologii
pěstování jednoklíčkové
cukrovky, ale nemáme dostatek chemických prostředků,
které by v plném rozsahu změnily technologii
pěstování cukrovky a pomohly zvýšit
produktivitu práce i hektarové výnosy a snížila
by se tím i potřeba brigádní pomoci.
Myslím, že by se závody nezlobily, kdyby nemusely
tak často chodit pomáhat při okopávce.
Obdobně to platí o řadě dalších
chemických výrobků, hlavně však
potřebujeme strojená hnojiva, což by bezesporu
ovlivnilo výnosy a tím i úroveň hospodaření
družstev.
Bude nutné řešit též otázku
zemědělské investiční výstavby,
neboť vážné nedostatky v projekci zemědělských
staveb jsou příčinou stížností
celé zemědělské veřejnosti.
Při projekci je nutné počítat s komplexní
mechanizací prací, se zaváděním
směnnosti ve výrobě a projekty řešit
tak, aby předstihovaly alespoň o deset let současnost.
Já vím, že je to velký požadavek,
ale dosažení vysoké úrovně zemědělské
výroby nebude snadný úkol, který se
dá splnit během jednoho nebo dvou let, toho jsme
si vědomi.
Složitost charakteru zemědělské výroby
je dána řadou vlivů, se kterými je
nutno neustále bojovat. Dosažení vysoké
úrovně hospodaření všech zemědělských
závodů je, to všichni chápeme, takovým
úkolem, kterému bude nutné věnovat
plnou pozornost a vytvářet takové podmínky,
které by tento proces urychlovaly.
Dnes projednávaný vládní návrh
zákona o sociálním zabezpečení
družstevních rolníků je jedním
z činitelů, který bude působit, aby
usnesení XII. sjezdu KSČ se stala skutkem. Na návrh
zemědělského výboru a ústavně
právního výboru doporučuji tento vládní
návrh zákona NS ke schválení. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger: Děkuji s. Hejlové.
A nyní přerušuji schůzi na 15 minut.
Předseda NS Fierlinger (zvoní): Soudružky
a soudruzi, pokračujeme v přerušené
schůzi. Do společné rozpravy se přihlásili
posl. Manďák, Karlovská a Pešák.
Dávám slovo prvému přihlášenému
řečníkovi posl. Manďákovi.
Posl. Manďák: Soudruzi poslanci! Zkoumal jsem
návrh, který předložila Národnímu
shromáždění vláda, ve spojitosti
s některými názory, náměty
nebo námitkami z pracovišť i z kruhů důchodců.
Nová úprava sociálního zabezpečení
byla a jistě bude předmětem živého
zájmu širokých vrstev. To nejlépe ukazuje
nejen počet příjemců důchodů,
ale prostý fakt, že sociální zabezpečení
vztahuje se na každého občana naší
země a to v několika směrech. Mnoho lidí,
s nimiž jsem rozprávěl, přijalo jako
dobré, že se v podstatě nemění
dosavadní konstrukce sociálního zabezpečení
pracovníků.
Jejich pozornost a dokonce četné námitky
směřovaly především k návrhu
na zavedení zvláštní daně z důchodů.
Leckde se mě ptali, zda v cizích soustavách
důchodového zabezpečení existuje daň
z důchodu a zejména, zda je důchod zdaňován
v některé ze socialistických zemí.
Málokdo však už položil otázku, podle
jakých zásad se řídí důchodové
zabezpečení jinde a zejména jaká je
výše důchodů v porovnání
ke mzdám a platům. Není bezvýznamné
především připomenout, že systém
důchodového zabezpečení platný
před rokem 1957 daň z důchodu znal, čili
nejedná se svým způsobem o nějakou
novou, tedy dosud neznámou záležitost, i když
mnozí důchodci trochu na to pozapomněli.
Stačí však, když si vyhledají výměr
o přiznání důchodu z této doby.
Jistě zjistí, že je tomu tak.
Avšak i tak je třeba otevřeně říci,
že zavedení jakékoliv daně pro obyvatelstvo
není opatřením v němž bychom
si libovali, v němž bychom hledali nějaké
trvalé, perspektivní řešení sociálního
zabezpečení. Daň, která má
být zavedena, ve skutečnosti se pohybuje uvnitř
soustavy důchodového zabezpečení a
řeší problém, který v daných
možnostech naší země zatím nelze
jinak řešit než z fondů vydělených
dnes pro oblast sociálního zabezpečení.
Už samo rozpětí daně od 1-11/2
% podle výše důchodu naznačuje, oč
tu jde, chceme-li realizovat záměr zvýhodnit
příjemce na naše poměry a požadavky
nízkých důchodů. Tohoto cíle
by samozřejmě bylo možno dosáhnout i
jinými cestami, jinou konstrukcí důchodového
zabezpečení. Systém zdanění
však nyní lépe vyjadřuje to, co je žádoucí
a co dovoluje, aby při postupném odstraňování
důsledků neuspokojivého tempa hospodářského
rozvoje zejména z let 1962-1963, při vzestupu produktivity
práce mohlo být bez nesnází a nároků
na celkový systém sociálního zabezpečení
přikročeno k případnému odstranění
daně vůbec nebo alespoň k jejímu zmírnění,
jak o tom svědčí samotná daňová
progresivita.
Někteří naši lidé kladou otázku,
zda návrh zákona neznevýhodňuje ty
naše pracovníky, kteří ztratili částečně
nebo zcela svou pracovní schopnost v důsledku invalidity.
Většinou při tom uvádějí,
že dosud postižení invaliditou obdrželi
50 % svého hrubého příjmu a k tomu
za každý opracovaný rok nad 15 let zvýšení
o 1 %. Takovéto úvahy jsou ovšem mylné.
Nově navrhovaná hlediska pro stanovení invalidního
důchodu jsou všeobecně přijatelnější,
než dosavadní. Zejména jsou v návrhu
výhodněji upraveny důchodové požitky
pro pracovníky, kteří se invalidními
stali v mladším věku, kdy ještě
mají starosti o rodinu, o děti atd. Podle navrhované
úpravy bude se invalidnímu důchodci počítat
nejenom doba skutečně odpracovaná, ale i
doba do 60 roků u mužů a do 57 roků
u žen. Bude tedy invalidní důchodce hodnocen
tak, jako by po tuto dobu pracoval. I když se důchod
má zvyšovat o 1 procento až od 26. roku zaměstnání,
bude na tom právě mladší invalidní
důchodce podstatně lépe. Kupř. podle
dosavadních předpisů pracovník, který
se stal invalidním v 25 letech, obdržel důchod
ve výši 50 % svého výdělku. Podle
nového zákona dostane 60 % svého výdělku,
popř. další zvýšení o 10
% nastala-li invalidita v důsledku úrazu.
Snad stojí za zmínku, že proces zvýhodňování
občanů, kteří mají relativně
nižší důchody, již delší
dobu je obsahem naší sociální politiky,
i když právě od těchto důchodců
slyšíme časté stížnosti.
V jednom musí být ovšem jasno: nelze si představit
takový stav, aby důchod byl dokonce vyšší
než pracovní příjem. A přece
leckdy takové požadavky přicházejí
zvláště od těch občanů,
kteří pracovali jen na částečné
úvazky, na nenáročné práci
apod. Jaký byl však dosavadní vývoj?
V roce 1952 tvořily ve srovnatelných hodnotách
starobní a invalidní důchody do 400 Kčs
72 % všech vyplácených důchodů.
V roce 1955 činil jejich podíl na všech důchodech
už 48 % a na konci roku 1956 snížil se počet
důchodů do 400 Kčs na 29 % všech vyplácených
důchodů. Těmto přesvědčivým
údajům není třeba žádných
komentářů. Mluví samy za sebe. Můžeme-li
rovněž dnes konstatovat, že v období let
1959-1961 byly zvýšeny důchody téměř
700 000 důchodcům - pak jde jistě o čin
pronikavého sociálně politického dosahu.
Dnes někteří naši lidé - a můžeme
říci, je jich velká část -
nevítají rádi, když se připomíná
něco z minulosti. Snad však přece stojí
za to, když uvedu, že v roce 1947 průměrná
výše hornického důchodu činila
ve staré měně 1160 Kčs tj. zhruba
v dnešní měně kolem 380-400 Kčs.Velmi
zhusta slyšíme připomínky, aby důchodové
zabezpečení poskytovalo všem důchodcům
důchod ve stejné výši. Přitom
je každý ochoten navrhnout výši důchodu
přizpůsobenou tomu svému, nebo svým
představám o důchodovém zabezpečení.
Za dané úrovně rozvoje naší společnosti
nelze ovšem akceptovat takovéto náměty,
které by se svými důsledky škodlivě
pronikly do oblasti mzdové politiky, ať si to přejeme,
nebo nikoli. Jedna věc je postupně zvýhodňovat
příjemce nižších důchodů.
To činíme. Druhá - zda se nyní můžeme
zříci principů, spojujících
zabezpečování pro případ nemoci
nebo stáří s diferenciací mezd a platů,
zejména pak zásady hmotné zainteresovanosti
na výsledcích práce. Nemůžeme
se vzdáti požadavku, aby na výši důchodů
vykonávalo, a to podstatný vliv, jak kdo pracuje,
kolik práce odvedl, jakým podílem přispěl
k rozvoji společnosti. Nedopustíme se chyby, když
se zamyslíme nad tendencí růstu důchodů
a růstu výdělků v naší
zemi. Položíme-li vedle sebe tyto tendence, rovněž
ve srovnatelných hodnotách, tak zjišťujeme:
průměrná měsíční
výše důchodu stoupla ze 379 Kčs roku
1949 na 761 Kčs roku 1963, tedy zhruba o 100 %. Naproti
tomu průměrná měsíční
mzda stoupla z 861 Kčs roku 1949 na 1390 roku 1963, tedy
jen o 61 %. Kdyby v tomto období platy vzrůstaly
týmž tempem jako výše důchodu,
musely by činit v r. 1963 1722 Kčs.
Dovolte mi několik poznámek k problémům
pracujících důchodců, mezi nimiž
nové návrhy vyvolaly živou odezvu. Do roku
1956 bylo vázáno přiznání i
starobního důchodu na podmínku, že zaměstnanec
ztratil svůj výdělek, nebo jeho dosavadní
výdělek klesl na polovinu. Takzvané třetinové
starobní důchody byly poskytovány pracujícím
důchodcům až později, kupříkladu
ve III. kategorii, jestliže pracovník po získání
nároků na důchod si nezvolil možnost
zvýšení důchodových nároků
o 4 % za každý odpracovaný rok. Stojí
za povšimnutí, že průměrný
věk starobních důchodců ve III. kategorii
při výstupu ze zaměstnání činí
u mužů 61 1/2 a u žen 571/2
roku.
Bylo mnoho kritizováno, že člověk, když
dosáhne věkové hranice na důchod,
dostává za vykonanou práci ke mzdě
ještě příspěvek ve výši
jedné třetiny důchodu. Nejde jen o tuto kritiku.
Poskytování třetinových důchodů
vedlo často k tomu, že na svých místech
snažili se setrvávat i lidé, kteří
na přidělené pracovní úkoly
již dobře nestačili, nebo pracovali v oblasti
nežádoucí administrativy, nebo tam, kde bylo
třeba stavy snižovat, případně
zkvalitňovat. Bylo-li třetinových důchodů
v r. 1962, kdy bylo provedeno takové hrubé sčítání,
jen 36 000 a jestliže v OKR, v celé této hornické
oblasti pracovalo těchto třetinových důchodců
pouze 146, pak to nasvědčuje že tato forma
nedává dostatečný podnět pro
prodlužvání pracovní aktivity osob,
získavších nárok na starobní
důchod. Jsme si jistě všichni vědomi
složitosti této otázky, zejména ve spojitosti
s problémem nedostatku pracovních sil i smožností
poklesu pracovních schopností těch pracovníků,
jichž je v některých odvětvích
a v některých oborech citelný nedostatek.
Vláda proto ve smyslu zákona bude moci stanovit
výjimky, aby část starobního důchodu
byla vyplácena vedle výdělku těm pracovníkům,
u nichž výdělek poklesl. Snad to i lépe
umožní pružný a více skutečnému
stavu a skutečnému vývoji přihlížející
přechod z pracovní aktivity do důchodu.
Problém nedostatku pracovních sil je u nás
opravdu velký. Má tedy svůj význam,
že v celém národním hospodářství
pracuje zhruba 360-400 tisíc důchodců. Je
nemálo těch, kteří vykonávají
práce velmi společensky důležité.
Pracují jako údržbáři, topiči,
uklizečky apod. Zásadu buď výdělek
nebo důchod nelze chápat ovšem naruby, jak
jsme to viděli leckdy v minulosti jako pobídku,
aby lidé opouštěli práci při
plné síle a dokonce při vysoké dovednosti
a kvalifikaci. Naopak je v zájmu společnosti, aby
tito pracovníci, je-li to v jejich možnostech a silách,
dále pracovali. Bylo by tedy krátkozraké
zvlášť v některých odvětvích,
tuto otázku jakkoli podceňovat. Vždyť
podle zjištění z počátku t. r.
jen v jednotných zemědělských družstvech
pracovalo přes 145 000 důchodců.
Návrh nového zákona je v některých
svých zásadách složitější
než dosud platný zákon. Tak např. bude
docházet ke krácení vdovského důchodu
při souběhu s výdělkem. Důchod
se bude v některých případech snižovat
při pobytu důchodce v nemocnici a při některých
jiných okolnostech. Vzniká otázka, zda nebude
praxe v provádění tohoto zákona vyžadovat
větší administrativu na závodech, na
národních výborech i na úřadě
sociálního zabezpečení apod. Už
nyní bude třeba podle mého názoru
věci připravit tak, aby nejen nevzrostl aparát,
nýbrž naopak byl naplňován požadavek
snižování administrativního aparátu.
To si jistě vyžádá další
nároky na mechanizaci prací, na řešení
hlášení o výdělcích zcela
jednoduchým způsobem bez zbytečné
korespondence mezi závodem a orgány sociálního
zabezpečení a nové pojetí práce
i na národních výborech. Řádné
vyšetření věci před rozhodnutím
a důsledná spolupráce orgánů
včetně žadatelů o důchod bude
přitom mít značný význam.