Vláda konstatovala, že přes velké úsilí
i významné dílčí úspěchy
a zlepšení, trvají nadále vážné
nedostatky v hygienické péči o životní
a pracovní prostředí, které jsou v
rozporu s úrovní a požadavky naší
socialistické společnosti. Není často
respektována zásada, že péče
o zdravé životní a pracovní podmínky
je nedílnou součástí veškeré
hospodářské činnosti. Proto ve všech
dokumentech je jednoznačně podtržena zásada,
že je nezbytné zastavit další zhoršování
čistoty vody a ovzduší a učinit účinná
opatření, abychom stav, k němuž již
došlo, podstatně zlepšili.
Situace v čistotě vod a ovzduší přes
všechna opatření je u nás skutečně
neutěšená. V četných oblastech
republiky, které až do nedávna byly ještě
rekreačními oblastmi, došlo k velké
koncentraci spadu popílku a jiných splodin, takže
se rázem změnily v oblasti, jímž se
občané vyhýbají. V nejbližším
okolí Prahy je to zejména Berounsko, Mníšek,
Kladensko, ale přímo v Praze je to elektrárna,
spalovna a četné závody, o nádražích
přímo v centru hlavního města ani
nemluvě. Nejinak je tomu i v jiných průmyslových
oblastech jednotlivých krajů, hlavně v kraji
Severočeském, Severomoravském ale i na mnoha
místech Slovenska. Zejména kolem cementáren
a elektráren se změnilo velmi málo k zlepšení.
Hodnoty znečištění ovzduší
tam překračují několikanásobně
stanovené normy. A to i přes to, že byla přijata
vládní usnesení č. 494/1960, č.
16/1961, 831/1962 a pro Severomoravský kraj usnesení
vlády č. 473/1961 a poslední č. 949
z loňského roku.
V plnění těchto vládních usnesení
jsou však vážné nedostatky. Úkoly
jsou plněny jen z části. Ukazuje se, a to
potvrdily v plné šíři naše průzkumy,
že příčiny pomalého a v mnoha
podnicích neúčinného řešení
jsou především v nedodržování
státní disciplíny, v nedostatečné
řídící činnosti, v nedostatečné
údržbě již instalovaných zařízení
a konečně v nedůsledném provádění
kontroly vedoucích pracovníků i samotných
ministerstev.
Jinak by se nemohlo stát, že zdroje znečištění
každoročně přibývají a
problém znečišťování ovzduší
je obzvláště kritický nejen pro současný
stav, který již vážně ohrožuje
zdraví občanstva a celé národní
hospodářství, ale hlavně pro svůj
expresní a prozatím nezadržitelný vývoj.
Přehled o skutečném stavu jsme kromě
jiných měst získali také v Praze.
Každoročně tu přibývají
nové a nové zdroje znečištění.
Saze, prach, popílek, radioaktivní splodiny, kysličník
siřičitý, čpavek, benzpyrény
a výfukové plyny, mikroskopické částečky
kovů i nejrůznější plyny z průmyslové
výroby se udržují v nízkých prostorách.
Hlavními zdroji v Praze, ostatně stejně jako
v jiných městech, jsou hlavně tepelné
elektrárny, továrny, sídliště,
lokomotivy, auta, motocykly, dieselové a jiné motory.
To vše způsobuje značnou prašnost ovzduší.
V roce 1939 byl například průměrný
roční prašný spad v Praze 19 t na km2,
ale v roce 1960 se tento spad zvýšil na 324,7 t. To
je již trojnásobek nejvyšší přípustné
hodnoty pro ovzduší sídlišť. Přitom
jsou v Praze oblasti, kde i tento vysoký spad je několikanásobně
překračován, jako například
v okolí elektrárny v Praze 7, kde spad činí
1.937 t na km2, přičemž v některých
obdobích dosahuje až 2.630 t. Podobná situace
je v okolí ČKD Vagónky Tatra na Smíchově,
kde je průměrný roční spad
2.630 t. I na místech, která dříve
byla relativně čistá a kde se proto budují
nová sídliště, dochází
k velmi nepříznivému vývoji. Typickým
příkladem jsou Petřiny, kde jsme vybudovali
moderní sídliště. V roce 1960 tam byl
roční spad 136 t, v roce 1962 vzrostl na 354 t.
Hlavním zdrojem je tam teplárna ve Veleslavíně.
Velmi prudký a nebezpečný je také
vzestup kysličníku siřičitého
i vysoké hodnoty rakovinotvorných látek v
pražském ovzduší. Dokazují to nejen
měření, ale i lékařská
praxe, podle níž je v Praze mnohem větší
počet rakovinných onemocnění plic
než je celostátní průměr.
Obyvatelé Prahy žijí rok od roku v horším
zdravotním prostředí. Nad Prahou je trvale
mrak prachu a sazí, který pronikavě snižuje
intenzitu slunečního osvitu a zvláště
ultrafialových paprsků. A co znamená málo
slunce? Vážnou příčinu nižší
odolnosti organismů proti infekčním onemocněním.
Tuto skutečnost dokazuje srovnání škol
například v Břevnově a ve Vysočanech.
Ve Vysočanech je dvakrát až čtyřikrát
častější onemocnění dětí
zánětem horních cest dýchacích.
Soudružky a soudruzi poslanci, uvedl-li jsem Prahu jako příklad,
nechci tím říci, že problémy
stejného druhu, jež jsem uvedl, nejsou ještě
znásobeny i v jiných krajích, i na Slovensku.
Podle zprávy Státní plánovací
komise jsou příčiny špatného
plnění úkolů jednak u ministerstva
těžkého strojírenství jako dodavatele
vzduchočistných zařízení, jednak
u příslušných investorů. Investoři
vesměs nemají k budování odlučovacích
zařízení dobrý vztah, protože
pro ně znamená náklady a žádný
efekt, poměrně složité a náročné
investice i provoz a nadto potíže, kam se zachycenými
spalinami. Velký dluh tu mají i příslušné
výzkumné ústavy.
Jak již jsem uvedl, vláda svým usnesením
494/1960 přijala plán výstavby čistících
zařízení v největších
existujících zdrojích znečistění.
Rekonstrukcí nevyhovujících odlučovacích
zařízení na dosavadních elektrárnách
nákladem 130 miliónů Kčs lze dosáhnout
snížení úletů u 14 hlavních
elektráren ze 780.000 t za rok na 250.000 t za rok, což
je zhruba 71 %. Při investičních nákladech
236 Kčs na odloučení 1 t popílku za
rok.
Náklady na odlučovací systémy nových
elektráren v Severočeském kraji do roku 1.970
se odhadují na 220 až 300 miliónů Kčs.
Výstavba 200 m vysokých komínů u nových
elektráren a s centrálním soustředěním
spalin, může značně přispět
k rozptylu škodlivých emisí, i když nelze
předpokládat, že rozptyl sám o sobě
splní hygienické požadavky na čistotu
ovzduší.
Při projednávání těchto závažných
otázek, dospěl zdravotní výbor Národního
shromáždění k závěru,
že se nedostaneme v této oblasti kupředu, nebudeme-li
zároveň se zdravotními otázkami v
této souvislosti vidět i možnosti ekonomické.
To znamená, že je třeba obrátit neprospěch,
který nám nečistota vod a ovzduší
přináší, v hospodářský
prospěch. Proto vítáme iniciativu zemědělského
výboru, který klade v současné době
velký důraz na zúrodňování
půdy, k němuž bude používat mimo
jiné i popílku, který nám dělá
po zachycení tak velké starosti. Nevíme dosud
co s ním. Kam a jak ho odvážet.
Množství elektrárenského popílku
je obrovské a činilo v roce 1960 4,5 mil. tun, v
roce 1962 již asi 5 miliónů tun. Podle výhledu
rozvoje československé energetiky se předpokládá,
že v roce 1965 bude množství popílku činit
přibližně 7 miliónů tun ročně,
v roce 1970 dokonce asi 13 miliónů tun.
Kolem opatovické elektrárny je znehodnoceno již
nyní téměř 200 ha půdy, kde
je popílek navršen do výše 5 i více
metrů. Haldy zachyceného popílku způsobují
však zároveň sekundární prašnost.
Situace v Severočeském ale i v Severomoravském
kraji je již tak komplikovaná, že v kraji nelze
umístit veškerý popílek, který
tam vznikne, jenom depozicí. I kdyby se podařilo
například v Severočeském kraji využít
zhruba jednu čtvrtinu popílku v tomto kraji ve stavebnictví,
na skládky by mělo přijít asi 77 miliónů
tun popílku, z nichž pro 25 miliónů
tun není v kraji umístění. Proto je
nutno se zabývat intenzívně otázkou
využití popílku zejména v Severočeském
kraji.
Zachycené spaliny jsou skutečně zdrojem surovin
jak se v poslední době ukazuje, bohatším,
než se původně uvažovalo, neboť obsahují
ve stopovém množství velmi důležité
prvky. Popílky jsou zužitkovatelné tedy v zemědělství,
a to ve velkém množství, ale i ve stavebnictví.
Zemědělci v čele se zemědělským
výborem Národního shromáždění
již tyto otázky velmi iniciativně řeší
a dá se předpokládat, že úspěšně.
Otevřena zůstává ještě
otázka zpracování popílku ve stavebnictví.
Zatímco pro moderní bytovou výstavbu průmyslovými
metodami, zejména pro výstavbu panelových
domů, není u nás dostatečně
rozvinuta surovinová základna, jak to konstatoval,
ale také kritizoval loni výbor pro plán a
rozpočet, máme na druhé straně v elektrárenském
popílku nadbytky materiálu, s jehož umístěním
máme velké potíže, ale přitom
víme, že pro vylehčené konstrukce stavební
je použitelný v určitém způsobu
zpracování jako velmi výhodný stavební
materiál.
Proto se zdravotní výbor pozastavil nad tím,
že si ministerstvo výstavby původní
úkol zpracovat 35 % popílku podle vládního
usnesení č. 494/1960 nechalo snížit
na pouhých 8 %. Takto bychom se patrně k zlepšení
situace, nebo alespoň k zastavení nepříznivého
vývoje nedostali.
Vydatnou pomoc tu musí poskytnou též náš
výzkum a Státní komise pro rozvoj vědy
a techniky.
Soudružky a soudruzi poslanci, čištění
plynných a pevných exhalací z průmyslových
provozů je, jak jsem ukázal, vážnou
otázkou ekonomickou, protože jak popílek, tak
jiné druhy exhalací jsou sice na jedné straně
obtížným odpadem, na druhé straně
však surovinou, obsahující možnosti dalšího
zpracování a využití.
Opatření vlády a národních
výborů a předsednictva Národního
shromáždění na odstraňování
znečišťování ovzduší
a vodních toků se proto musí stát
konečně základní direktivou k zabránění
dalšího znečišťování
ovzduší a vod.
Je myslím také správné zdůraznit,
že lze účinně pomoci v investiční
výstavbě na tomto úseku, i svépomocí
a mobilizací rezerv, které máme a kterých
není v našem hospodářství málo.
Je nutno s největší vážností
skoncovat s rozpory, jež snižují naši všestrannou
péči o člověka a o zabezpečení
zdraví dětí.
Ničení přírody, ovzduší
a vod, nesmí být u nás jako v kapitalismu
průvodním zjevem rozvíjejícího
se průmyslu a hospodářství. Naopak
je třeba všestranně usilovat o to, aby rozvoj
naší socialistické výroby byl vždy
slaďován s potřebami a péčí
o člověka a přírodu.
V této oblasti nás čeká vyřešení
velmi obtížných a složitých úkolů.
Nelze jít již do budoucna jen s deklarativními
prohlášeními a ujišťováním,
že to, či ono bude zařízeno, postaveno
nebo zajištěno. Rozpis úkolů v tomto
směru musí být s ohledem na současné
hospodářské podmínky sice reálný,
avšak konkrétní a operativní, adresný
a kontrolovatelný. Tak jedině naplníme znění
ústavy, které jsem v úvodu citoval. (Potlesk.)
Místopředseda NS posl. Fiala: Dalším
řečníkem je poslanec Krejčí.
Posl. Krejčí: Soudružky a soudruzi poslanci
a poslankyně. Náš zemědělský
výbor důkladně ze všech stran projednal
nový zákon o rostlinné výrobě.
Nechci opakovat některé věci o tom, co není
a co nám po správných připomínkách
bylo vždy říkáno. Věřte,
soudruzi poslanci, že na posledních veřejných
schůzích i konferencích JZD v tomto roce
jsme se setkali s bolavou kritikou, že jsme se museli zastydět
a ptát se, jak to, že tyto věci nebyly již
dříve řešeny, i když na ně
bylo poukazováno. Člověk se dostává
do situace, kdy občané i družstevníci
kritizují, chtějí daleko více, rychleji,
zodpovědněji řešit všechno než
doposud. Poctivě a trpělivě vysvětlujeme,
dáváme příklady ze života, ukazujeme,
co všechno dnešní společnost dala našim
družstevníkům, hlavně těm, kteří
včas pochopili výstavbu socialismu. Vysvětlujeme
nová opatření ministerstva zemědělství,
ÚV i schválené zákony v Národním
shromáždění. Práce se nám
daří tam, kde otevřeně a kriticky
přiznáme i své vlastní chyby. Pokud
vytýčené úkoly jsou plněny,
také pochvala za dobré výsledky je dobrá.
Řeknu Vám, když jsme se v prosinci minulého
roku ve výboru zabývali rozpočtem na tento
rok a s. ministr Burian hovořil o tom, že zemědělství
splnilo úkoly a překročilo je o 6,2 %, měli
jsme všichni ve výboru radost, že přece
to naše československé socialistické
zemědělství má velkou zásluhu
na zajišťování celospolečenských
potřeb.
Také náročnost na naši poslaneckou práci
stále roste. Naši občané chtějí
vědět stále více a více a to
v prvé řadě od nás poslanců.
My někdy máme informace staršího data.
Myslím, že bychom si zasloužili být ještě
lépe informováni hlavně o nových připravovaných
opatřeních v ministerstvu zemědělství.
Úkol státního plánu předpokládá
v okrese Kroměříž v letošním
roce zvýšení tržní produkce oproti
roku 1962 o 6 %. Abychom tento úkol splnili, prováděli
jsme v JZD a státních statcích na úseku
rostlinné výroby takováto opatření:
Byl jsem účasten školení, ve kterém
bylo proškoleno 700 traktoristů, kterým byl
vydán kvalifikační průkaz a měji
jste vidět, jak někteří traktoristé,
ovládají dobře teorii. Pak pochopitelně
jejich práce je kvalitní. Je tomu tak u komplexně
mechanizované brigády v Pačlavicích
a i jinde v našem kraji. Máme již 16 komplexně
mechanizovaných brigád, které budou obhospodařovat
57 % orné půdy v socialistických závodech.
Nedobré je to, že v samé Kroměříži
máme mnoho sektorovosti - státní statky,
výzkumný ústav, cukrovarnickou ekonomii,
JZD a ještě soukromý sektor. Družstva
slučujeme a také je tlačíme ke specializaci,
ale v okresním městě to trvá velmi
dlouho, než najdeme řešení.
Teď se všude hovoří o zvýšení
úrodnosti půdy. Někde spoléhají
jen na příděly strojených hnojiv,
ale podíváme-li se, jak využíváme
vlastní odpadové suroviny, tož se musíme
někdy zastydět.
Na druhé straně v některých JZD nejsou
komposty formální záležitostí,
jako je tomu v Lubné, na státním statku v
Kroměříži, v Roštění
atd. Jinde zase usilují o otevření rašeliniště,
JZD Pačlavice, Morkovice, poněvadž mají
málo hmoty vhodné ke kompostování.
Podaří-li se soudruhům zajistit nutné
finance, bez větších nákladů
i celé okolí Morkovska a Litenčína
by si zlepšilo půdní strukturu, poněvadž
se jedná cca o 200 tisíc kubíků rašeliny
s dobrým obsahem živin, která by v malém
okruhu dopravy dobře pomohla. To si však můžeme
a musíme zařídit sami.
V Chropyni bagrují rybáři rybník,
který je sídlem po stovky roků tisíců
racků, je to přírodní reservace, ale
STS Kroměříž, která dostala za
úkol zpracovat toto výborné bahno - asi 10.000
kubíků - v kompost, se k tomu má velmi pomalu.
A tak budeme mít ještě tento rok hodně
co dělat, abychom úrodnost půdy při
použití všech těchto přístupných
surovin dali do pořádku. Rezervy máme v dobrém
ošetření stávajících hnojišť.
Neděláme to však všude dobře. V
JZD Kostelec, Bělov, Chvalčov, kde roční
procento nedobrým ošetřením hnojišť
jim dovoluje pohnojit ročně 15-16 % půdy,
což je naprosto nedostatečné a výsledky
v rostlinné výrobě jsou 242 q u cukrovky
a 20,2 q obilí. Zatím co v Roštění,
Plešovec, Počernic aj. družstva vyhnojí
25-28 % orné půdy ročně, mají
pak podle toho výsledky v rostlinné výrobě,
a to 420 q cukrovky po ha a 34 q obilí v průměru.
Toto jsou výsledky dobrých hospodářů.
V tom je hodně reserv. Jsou to mnohdy dvě stejná
JZD vedle sebe jako Jarohněvice a Hulín. Ale dosahované
výsledky jsou různé. JZD Hulín má
hrubou zemědělskou produkci na 1 ha 12.084 Kčs,
zatím co druhé Hanácké Jarohněvice
7.962 Kč. O kolik je to potravin méně, to
jistě si dovedete představit sami. Je to výroba
jednoho JZD v bramborářské oblasti.