Je proto třeba nahradit dosavadní zákon novou
úpravou tak, aby odpovídala nejen dosaženému
stupni vývoje naší společnosti, ale
i perspektivním potřebám růstu a rozvoje
zemědělské výroby.
Vládní návrh zákona o rozvoji rostlinné
výroby má úvodní ustanovení
a sedm částí. Úvodní ustanovení
zdůrazňuje význam rostlinné výroby
jako zdroje pro výživu obyvatelstva, zdroje krmiv
a surovin pro průmysl. Účelem tohoto nového
zákona je v podstatě kvalitativně zlepšit
péči o hospodaření na veškeré
půdě pomocí zásad socialistické
velkovýroby a poznatků vědy a techniky.
Oddíl 1. první části obsahuje hlavní
úkoly zemědělských organizací
při rozvoji rostlinné výroby, které
jsou samozřejmou povinností zemědělců
a bez jejichž maximálního plnění
nelze mluvit o zvýšení úrovně
zemědělství na úroveň průmyslu
a zdůrazňuje řídící
funkci zemědělských výrobních
správ.
Oddíl 2. této části ukládá
ostatním socialistickým organizacím poskytovat
odpady, vhodné pro další využití
v zemědělské výrobě, zemědělským
organizacím zdarma a hradit jim náklady spojené
s jejich odvozem v relaci s náklady, které by jinak
musily být vynaloženy na likvidaci těchto odpadů.
Tento oddíl byl doplněn do návrhu zákona
jako iniciativní návrh zemědělského
výboru, projednán komisí pro zúrodnění
půdy a chemizaci zemědělství a doporučen
jako jedna z nutných a reálných možností,
jak přispět ke zvýšení úrodnosti
půdy. Je jasné, že odpovědnost za stav
půdy, kterou dnes využíváme jenom v
zájmu naší socialistické společnosti,
nemůže spočívat jen na samotných
zemědělcích. Vracím se znovu k oběhu
hmoty, vyprodukované v zemědělství
a k její návratnosti zpět do půdjy.
Roční potřeba návratu organické
hmoty do půdy je nejméně 55 mil. tun; tolik
bychom měli dávat ve formě hnoje, kompostů
a zeleného hnojení. Skutečnost je ovšem
taková, že roční produkce hnoje činí
u nás asi 28 mil. tun, organické hmoty v kompostech
asi 1,5 miliónu tun a formou zeleného hnojení
se zaorává kolem 1,5 miliónu tun hmoty; celkem
tedy něco přes 30 mil. tun organických hmot
se vrací do půdy. Je nutné říci,
že zvýšenou péčí o chlévskou
mrvu - a to je bohužel dosud slabina naší zemědělské
výroby - by bylo možno získat dalších
5-8 mil. tun humusotvorné hmoty. Ovšem to je stále
málo, co půdě v samotném zemědělství
vracíme anebo bychom mohli vrátit. Toto manko je
v podstatě důsledkem odchodu zemědělských
plodin dodávkou ven, ze závodu a není tedy
v moci samotných zemědělců podchytit
a vrátit půdě tyto cenné organické
hmoty. Když se podíváme na tento problém
z jiného hlediska, zjišťujeme, že se v celé
řadě odvětví národního
hospodářství likvidují, odtékají
či pohazují taková množství odpadů,
že by buď přímo nebo po úpravě
mohly jako humusová hnojiva přispět k obnově
staré půdní síly. Nemohu zde vyjmenovat
celou širokou škálu těchto hmot; chci
jen zdůraznit, že se při zacházení
s nimi nemůžeme chovat jako rozmařilci a odhazovat
pod pojmem odpadů hodnoty, jichž cenu a význam
pro další použití mnohdy ani neznáme.
Odpad je odpadem jen tenkrát, když jsou vyčerpány
všechny možnosti jeho využití až do
nulové hodnoty. U nás je bohužel vkořeněn
velmi často názor, že odpadem je vše,
co zbude po zhotovení výrobku. Ve srovnání
s mnoha zeměmi, i kapitalistickými, kde se odpadů
využívá v některých státech
až 70 % celkového množství, velmi pokulháváme;
u nás to činí jen několik %. Myslím,
že by bylo záslužným činem vyčíslit
hodnotu těchto odpadů; došli bychom ke stamiliónovým
hodnotám. Bude nutné, aby pojem likvidace či
odstranění odpadů byl totožný
s pojmem využití odpadů, zvláště
pro potřeby zemědělství. A toto se
netýká jen odpadů pevných, ale i odpadových
vod. Víme, že bilance vody v našem národním
hospodářství není radostná
a že pro zemědělství nemůžeme
v budoucnu počítat s novými zdroji vody.
Ale odpadovou vodu - a té je velké množství,
znečišťujeme jí naše toky a přitom
obsahuje velké množství živin - bychom
pomocí průmyslových kompostů z nasávacích
materiálů mohli dostat účelně
do půdy. Je ještě celá řada dalších
důvodů, které byly vůdčími
motivy tohoto oddílu zákona.
Část druhá pojednává o šlechtění
rostlin. Zdůrazňuje nejen kvalitu a zdravost nových
odrůd, ale i jejich vhodnost pro novou technologii a zpracování.
Obsahuje ustanovení o organizaci šlechtění,
jeho provádění a kontrole, o uznávacím
řízení, o rajonizaci množení
a uvádění do oběhu nových osiv,
sádí a školkařských výpěstků.
Kromě toho určuje i způsob zajištění
osiv a sadby z vlastní sklizně a pomocí obměny.
Ministerstvu zemědělství podléhají
krajské šlechtitelské podniky, které
mají své provozovny na býv. státních
statcích, zvlášť k tomu účelu
vybraných a na šlechtitelských stanicích.
Těchto stanic je v ČSSR 47 a jejich síť
se nebude podstatně rozšiřovat; počítá
se pouze s přesunem ploch a to o 25.000 ha snížit
plochy v bramborářské a kukuřičné
oblasti a rozšířit je v oblasti řepařské.
Nedostatkem je, že v některých krajích
se nepodařilo dosud šlechtitelské objekty vyčlenit
jen pro tyto speciální účely. Do r.
1970 se počítá s tím, že šlechtitelské
a množitelské podniky budou dělat vyšší
stupně všech masových plodin, okopanin a zeleniny.
Rychlejší realizaci tohoto úkolu brzdí
nejen otázka vyhnojení, skladovacích prostorů,
ale i to, že zemědělským závodům,
pěstujícím semeno řepy a zeleniny
se neposkytuje alikvotní vyrovnávání
krmiv.
Část třetí se zabývá
ochranou proti škůdcům a chorobám rostlin,
proti plevelům a některým škodlivým
činitelům. Určuje jednak prevenci proti škůdcům
sledováním jejich výskytu a to jak ze strany
min. zemědělství a jeho orgánů
tak i ze strany pěstitelů. Obsahuje ustanovení
o vnější a vnitřní karanténě
a ukládá provozovatelům průmyslových,
dopravních a jiných podniků snižovat
škodlivý vliv, plynoucí z provozu jejich zařízení
na rostlinnou výrobu. Dále stanovuje normy při
výrobě, prodeji, dovozu, kontrole a používání
prostředků na ochranu rostlin. Ročně
nám škůdci snižují o 10-15 % celkovou
produkci rostlinné výroby, což ukazuje, jak
velkou rezervu máme ještě na tomto úseku.
Přitom se sortiment účinných prostředků
rozšiřuje jen zvolna a ve srovnání s
jinými státy nám zůstává
chemický průmysl ještě dosti dlužen,
zvláště u selektivních herbicidů.
Přitom některé z nich, jako např.
letos ve velkém zaváděný Alipur pro
postřik cukrovky - bude použit asi na 50.000 ha -
může snížit podíl živé
práce při okopávce až na 15 %; podobný
význam budou mít herbicidy u zeleniny a jiných
na ruční práci náročných
plodin. O tom, jak jsou tyto látky ekonomicky výhodné,
uvedu několik případů; použití
herbicidů na obiloviny zvyšuje průměr,
výnos o 3 q, přičemž náklady
nepřesahují hodnotu 3/4 %
q zrna. U kukuřice např. použití Zeazinu
zvyšuje výnosy na zaplevelených plochách
v průměru o 40 %, dvojí použití
postřiku proti plísni bramborové snižuje
ztráty o 30 %. Na tomto úseku nás čeká
ovšem hodně práce, nejen vědecko-výzkumné,
ale hlavně při aplikaci a včasnosti použití
v praxi. Úspěch na úseku ochrany rostlin
nám přinese tisíce tun produktů a
ušetří další milióny. Nesmíme
však podceňovat ztráty, které vznikají
provozem některých zařízení
jiných podniků; uvádím zde jen několik
případů, které mluví dosti
výrazně. Např. v obvodu hrudkoven Ejpovice
vznikaly unikajícími zplodinami v průměru
let 1956-1960 roční škody 3,700.000 Kčs;
na 1 ha zasažené oblasti to bylo v průměru
119 Kčs. V Kyšicích to činilo dokonce
416 Kčs na 1 ha a snižovalo to hodnotu pracovní
jednotky o 5 Kčs. Zatímní provoz Východoslovenských
železáren není též bez závad;
a při jejich plném provozu se počítá,
že exhaláty a úletem ve škodlivém
množství bude postiženo území asi
22.000 ha, tj. od Košic až na území Maďarské
lidové republiky. Rovněž tak občasným
úletem dikotexu z Dimitrovových závodů
jsou působeny značné škody; jmenuji
jen JZD Rača s 600.000 Kčs, JZD Vinohrady s 1,880.000
Kčs škody, kterou ani dosud nikdo nenahradil. Jen
z tohoto zlomku příkladů je zřejmo,
že negativní vliv exhalátů, popílku
a jiných úletů se neprojevuje jen na zdraví
lidí v postižených oblastech, ale hlavně
citelně snižuje rostlinnou produkci, ničí
trvalé porosty (lesy, vinice, sady) a škodí
i zvířectvu a je nutné to nejenom konstatovat
a sčítat škody, ale urychleně se starat
o nápravu. Mohli bychom totiž dojít tak daleko,
že nejen určité, pro provoz průmyslu
důležité oblasti, ale dokonce větší
část našeho státu by se stala zaprášeným
páchnoucím místem se živořícím
rostlinstvem.
Čtvrtá část tohoto návrhu zákona
pojednává o zásadách rozšiřování,
množení, pěstování a rušení
chmelnic, ovocných stromů a vinné révy.
V části páté jsou jmenovitě
stanoveny úkoly zkušebnictví a odborné
státní kontroly, řízení této
činnosti MZLVH a prováděné Ústředním
kontrolním a zkušebním ústavem zemědělským.
Tento zákon posiluje a rozšiřuje oblast působnosti
tohoto kontrolního ústavu i na některé
výrobky živočišného původu
a v oboru výroby a množení osiv je jeho kompetence
postavena na úroveň Státní jakostní
inspekce. Povede to jistě k podstatnému zkvalitnění
na tomto důležitém a leckdy rozhodujícím
úseku. Kvalita osiv a sádí má totiž
značný vliv na výnosy a je dokázáno,
že stoupnutí výnosů o 5 q/ha u obilovin
a o 30-50 % u brambor při použití nových
osiv a sádí je normální.
Šestá část upravuje ústřední
řízení MZLVH v oblasti hospodaření
s osivy, sadbou, průmyslovými hnojivy a prostředky
na ochranu rostlin a při organizaci jejich odbytu. Dále
vymezuje působnost MZ na rozvoj využití mechanizace,
techniky a automatizace v zemědělství a současně
upravuje účast SNR na rozvoji rostlinné výroby.
Část sedmá určuje, která ustanovení
platí i pro individuálně hospodařící
rolníky, obsahuje zrušovací ustanovení
a zmocňuje MZLVH k vydání prováděcích
předpisů. Konečně stanovuje platnost
tohoto zákona od 1. dubna 1964.
Zároveň s návrhem zákona vydává
MZLVH dvě vyhlášky; první obsahuje prováděcí
předpisy k zákonu o rozvoji rostlinné výroby,
druhá jedná o ochraně proti zavlékání
škůdců a chorob rostlin při dovozu,
průvozu a vývozu. K první vyhlášce
je připojen seznam škůdců vnitřní
karantény a škůdců nekaranténních,
druhý seznam obsahuje seznam škůdců
vnější karantény, seznam zboží
a předmětů, jejichž dovoz není
podmíněn souhlasem MZ a jež má jednak
úlevy v rostlinolékařských prohlídkách
a jednak těmto prohlídkám nepodléhá
vůbec, dále seznam zboží, jehož
dovoz je do ČSSR zásadně zakázán,
jiného zboží, jehož dovoz je vázán
na zvláštní podmínky a zboží,
podléhající rostlinolékařským
prohlídkám při dovozu. Konečně
obsahuje seznam vstupních a výstupních míst,
kudy lze přepravovat zboží, podléhající
rostlinolékařským prohlídkám.
Dodatečně bude vydána ještě vyhláška,
rozpracovávající pátý bod usnesení
ÚV KSČ ze 4. a 5. 3. t. r. o průzkumu a zajištění
zdrojů hnojivých odpadů, vhodných
pro kompostování a o zřizování
jednoduchých a levných kompostáren. Je jen
potřebí, aby i v této oblasti došlo
k dohodě při jednání resortů;
stav je zatím takový, že některá
ministerstva dávají přednost svým
zájmům před zájmem celospolečenským,
jak vyplývá z posledního jednání
na MZ.
Tímto novým zákonem se kromě celé
řady vyhlášek a usnesení ruší
i tři staré zákony o ochraně ptactva
a užitečných zvířat, které
budou nahrazeny příslušnou vyhláškou
ministerstva školství.
Zákon o rozvoji rostlinné výroby znamená
krok vpřed nejen v tom, že zachycuje dosaženou
úroveň rozvoje našeho zemědělství
na úseku rostlinné produkce po stránce využití
poznatků vědy a techniky v podmínkách
socialistické velkovýroby a že dává
reálnou základnu pro další příznivý
růst těchto prvků. Je především
důležitý proto, že vychází
z vědomí o našich omezených možnostech
zvyšovat zemědělskou produkci podstatným
rozšiřováním půdního fondu.
Zdůrazňuje především intenzifikaci
rostlinné výroby na půdě co nejintenzívněji
využívané a vyživované, což
je jedině možným řešením.
Co je tedy nutné udělat? Dát do pořádku
půdu, dát jí vše, co z ní udělá
spolehlivý výrobní prostředek. Znamená
to vracet do ní maximum hmot s obsahem humusu a to nejen
v podobě dobře ošetřované chlévské
mrvy a statkových kompostů, ale navíc i organickou
hmotu, vodu a jiné látky ze široké škály
odpadů ostatních odvětví národního
hospodářství. V posledních letech
se v našich půdách projevuje stálý
pokles obsahu humusu; pokles této složky, která
určuje starou půdní sílu, tj. určuje
trvalou úrodnost půdy, musíme nejen zastavit,
ale naopak ji obrátit směrem k lepšímu
poměru. Úkoly našeho zemědělství
se nemohou zastavit jen na zajišťování
dosavadní úrovně potřeby společnosti.
Chceme řešit např. obilní problém,
což nebude trvale možné jen rozšířením
ploch obilovin. Lepší by byla cesta zvýšením
hektarových výnosů, což pro zesílení
půdní úrodnosti bude snadným problémem.
Stačilo by zvýšit sklizně obilovin v
průměru asi o 5 q z 1 ha a nemusili bychom obilí
dovážet. Potřebujeme více krmiv, hlavně
bílkovinných - a ta nám na půdách
humusem chudých nevyrostou. Chceme více brambor,
cukrovky, zeleniny a jiných technických plodin a
přitom je známo, že tyto plodiny zvlášť
citlivě reagují na úroveň staré
půdní síly. Vliv počasí se
projevuje ve výkyvech výnosů vždy nepříznivěji
na půdách s malým obsahem humusu; konečně
i efektivnost využití umělých hnojiv
je přímo závislá na obsahu organických
složek v půdě. Tím nechci říci,
že by snad měl chemický průmysl čekat
s výrobou umělých hnojiv až do doby,
kdy bude půda s to vysoké dávky přijmout
a účinně v produktech vracet. Je pouze nutné,
aby zásady zákona, týkající
se péče o úrodnost půdy ať ze
strany zemědělců či ze strany ostatních
socialistických organizací byly urychleně,
soustavně, koordinovaně a tím účinně
uvedeny v život. Musíme obrátit hlavní
proud investic do půdy nejen proto, že mají
nejjistější návratnost, ale proto, že
jsou investicí v zájmu celé společnosti.
Intenzifikovat půdní úrodnost znamená
v podstatě jediný možný postup ke zvýšení
celé zemědělské výroby, zajištění
maximální obživy národa a řešení
základních ekonomických a tím i kádrových
problémů našeho zemědělství.
Zákon o rozvoji rostlinné výroby vychází
ze zásad usnesení XII. sjezdu KSČ, v němž
se říká, že rozvoj zemědělství
se musí stát zájmem a úkolem celé
společnosti. Na zemědělcích leží
podstatná část tohoto úkolu; ostatní
odvětví se musí podílet dostatečným
materiálním zásobováním a navíc
poskytnutím všech odpadů a zdrojů; a
právě toto se při soustavném využívání
může stát významnou celospolečenskou
investicí do půdy, investicí nejen pro nás,
ale i pro ty, kteří na zúrodněné
půdě budou vyrábět pro komunistickou
společnost. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger: Do rozpravy se přihlásili
posl. Borůvka, Mjartan, akad. Klečka,
Rajtora, Šmehlíková, Mátl,
Krejčí, inž. Bichler, Hronovský
a Jaromír Kubánek.
Dávám slovo předsedovi zemědělského
výboru posl. Borůvkovi.
Posl. Borůvka: Soudružky a soudruzi, poslanci.
Slyšeli jsme zprávu zpravodaje poslance inž.
Svobody. Myslím, že nás dostatečně
upozornil na pasivní bilanci humusu a vůbec živin
v půdě a potřebu nezbytných hnojiv
pro úrodnost půdy. Nebudu už dále jeho
argumenty rozvádět. Jistě bude hovořit
ještě celá řada dalších
přihlášených řečníků.
Mně jde v mém diskusním příspěvku
o jinou stejně vážnou věc, která
je však podmínkou našeho úspěchu.
Jedná se však o doplněk zákona o zpracování
odpadů, který jste dostali v doplňku dnes
v tisku.
Možná, že si většina přítomných
poslanců řekne - Proč je tolik řečí
a v nich naléhavého přání zpracovat
odpady, upravené je vrátit půdě, zabezpečit
její zvýšenou úrodnost a z ní
plynoucí prospěch celé naší společnosti?
Věc je každému rozumnému člověku
po krátkém vysvětlení přece
naprosto jasná a není nikoho, kdo by se této
dobré věci chtěl stavět do cesty.
Tak soudí jistě většina zde přítomných.
Pak ale vyvstává velmi podivná otázka
- proč tedy se už dávno se zpracováním
nezačalo? Proč Labe odnáší za
stovky miliónů korun hodnot někam do Hamburku
a Dunaj zase na opačnou stranu do Černého
moře. Proč stavíme spalovny na organické
látky, které jsou pro úrodnost půdy
užitečné a dokonce nezbytné! Proč
se stále naléhavěji do popředí
dostává problém dostatku zdravé, dobré
pitné vody, o níž přece všichni
víme, že bez ní není života.
Varovné signály epidemie, infekční
žloutenky letos na jaře jsou toho dokladem. Všichni
víme, že žádná sebebohatší
země na světě si nesmí dovolit plýtvat
odpady všeho druhu, které se dají ještě
dále zpracovat. Jakmile tuto zásadu opustí,
nerespektuje ji a je k ní nevšímavá,
začíná končit její bohatství.
Naše odpady z průmyslu a od obyvatelstva nejsou přece
obtížným balastem, ale velmi cennou surovinou
pro zúrodnění půdy.
Proč musíme stále vyplýtvat tolik
energie na vysvětlování a získávání
většího okruhu, řekl bych příznivců
zpracování a zužitkování odpadů,
když od roku 1959 bylo za tím účelem
vydáno 10 vládních usnesení a celá
věc se mnoho, až na nepatrné výjimky,
nehnula z místa?
Orgánů a organizací, které jsou tímto
úkolem pověřeny, není právě
málo a přece dnes začínáme
tam, kde jsme byli před několika léty. Mnozí
se budou jistě zlobit, ale statistiky, které se
zrodily jako výsledek jejich práce a kde se uvádí
asi 7 mil. m3 kompostů, jsou právě
tak věrohodné a budou působit na zvýšení
úrodnosti půdy asi jako měsíční
světlo na zvýšení populace.
Konečně je tu poslední otázka, kterou
si kladu já sám. Proč tímto způsobem
a tímto málo příjemným tónem
jsem začal, ale rozhodně nechci stejným tónem
skončit svůj diskusní příspěvek
k projednávanému zákonu.
Jestliže je kdokoli z nás přesvědčen
o správnosti svého postupu, jestliže je dnes
zpracování odpadů předmětem
světového výzkumu a i u nás vědecky
a prakticky vyřešeno, pak by myslím bylo třeba
více elánu a energie, více porozumění,
více pochopení a méně výmluv
a zaklínadel. - Není to v plánu, nejsou na
to peníze, není materiál, nejsou dost jasné
pokyny a směrnice, není to vyzkoušené,
kdo si vezme na zodpovědnost případný
neúspěch, kdo nám zaručí, že
popílek neškodí, kdo nám zaručí,
že receptury, které jsou vypracovány ve svém
složení budou správné? Lépe by
bylo, kdyby byli soudruzi upřímnější
a řekli naplno: Nechce se nám do toho, protože
práce s odpady příliš nevoní.
Zamýšlím se nad tímto stavem a přístupem
našich odpovědných úřadů
k řešení různých problémů.
Kdybychom jim v zákonu přikázali další
reorganizaci, budou pracovat na plné obrátky. I
zákon o ochraně matky a péče o ní
jim nebude dělat žádné větší
obtíže. Všechna tato opatření vyžadují
jen víceméně úřadování.
Konají se porady, popíše se hodně papíru,
co se neudělá dnes, počká za měsíc
a je stále co dělat. Já osobně jsem
za této situace došel k názoru, že by
bylo zcela pohodlnější a dokonce i na poslech
diskusního příspěvku pro mě
rozhodně úspěšnější
tady plamenné agitovat za výsledky, které
užití odpadů společnosti přinese.