Pokud jde o hezké, kulturní, estetické odívání
našich dětí, řekla bych, že zde
s. poslankyně nemá pravdu, protože naše
dětská konfekce v posledních letech je opravdu
dětská, minuly doby, kdy se obleček pro dítě
podobal zmenšenině obleku pro dospělé.
Po symposiích, které každý rok děláme,
jsme vzali v úvahu všechny připomínky
našich žen a myslím, že nejlépe o
tom svědčí situace dnes, kdy jsme otevřeli
hranice s některými zeměmi, s Rakouskem,
Maďarskem, že právě je to naše dětská
konfekce, která jde na odbyt. Byla jsem na okresní
konferenci v Trenčíně a tam si soudružky
vesměs stěžovaly, že nestačí
zásobovat své prodejny proto, že maďarští
návštěvníci právě dětskou
konfekci a obuv u nás vykupují. A právě
proto, že je skutečně dětská.
Abychom se zde nepřeli o tyto otázky, doporučovala
bych předsednictvu Národního shromáždění,
aby vytvořilo skupinu z poslanců nebo poslankyň
NS, aby si prohlédli naše závody, kde se dětská
konfekce vyrábí, a sami posoudili - s přihlédnutím
na možnosti a obtíže v zásobování
surovinami - zda můžeme udělat ještě
více nebo ne. Uvítáme připomínku,
která v rámci toho, co si v národním
hospodářství můžeme dovolit,
povede ke zlepšení zásobování
našich pracujících a našich dětí.
Sama mám také děti a mám i vnuky a
oblékám je také z konfekce a opravdu bych
velmi těžce nesla, kdyby se mělo o naší
konfekci tvrdit, že naše matky musejí hledat
jiné cesty k tomu, aby děti oblékly, nežli
je to, co máme za možnost v naší republice
jim dát. Jinak uvítám každou připomínku
a opravdu bych prosila soudruha předsedu, aby byla vytvořena
taková skupina poslanců a zvláště
poslankyň a abychom udělali všechno pro to,
jestli tu nedostatky v zásobování dětí
jsou a jestli jsou zaviněny výrobou ministerstva
spotřebního průmyslu, abychom je co nejrychleji
odstranili. (Potlesk.)
Poslanec Harus (z pléna): Není vhodné,
aby ministryně usvědčovala poslance z nepravdy!
Předseda NS Fierlinger: Děkuji s. Machačové
a přijímám také její iniciativu.
Předsednictvo NS jistě zařídí,
aby v rámci průmyslového výboru byla
vytvořena malá skupina členů NS, zejména
poslankyň, v čele se soudružkou Litvajovou.
Jelikož se dále do rozpravy nikdo nehlásí
k zákonu, který projednáváme, dávám
ještě k doslovu slovo s. Rajtorovi.
Posl. Rajtora: Soudružky a soudruzi, protože
k vlastnímu návrhu novelizace zákona o sociálním
a důchodovém zabezpečení družstevních
rolníků mluvila jenom poslankyně Kubešová
a návrh nejen doporučila, ale ještě
podepřela závazkem družstevníků,
že budou vděčni Národnímu shromáždění,
jestliže tento zákon schválí, a že
se svou prací přičiníme, abychom i
my přinesli něco více pro národní
hospodářství, doporučuji, aby návrh
novelizace zákona byl schválen.
Předseda NS Fierlinger: Děkuji poslanci Rajtorovi.
Nyní můžeme přistoupit k hlasování.
Kdo souhlasí s tímto vládním návrhem
zákona, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
schválilo tento vládní návrh
zákona.
Dříve než přerušíme schůzi,
dávám slovo s. Kyselému, který
se přihlásil ke krátkému dotazu, adresovanému
zde přítomnému předsedovi Státní
plánovací komise s. Černíkovi.
Podpredseda NZ dr. Kyselý: Vážené
Národné zhromaždenie, ako predseda komisie
pre rozvoj služieb pri výboru pre plán a rozpočet
chcel by som vašu pozornosť upútať k problému,
ktorý je veľmi pálčivý a ktorý
nie je možné odkladať a k jeho urýchlenému
riešeniu je treba prikročiť. Je to mestská
doprava hlavného mesta Prahy.
Nie je náhodou, že na tomto mieste často hovoríme
o Prahe. Je tomu tak preto, že chceme, aby Praha, matka mest,
bola čím ďalej tým krásnejšia,
aby mala zdravé ovzdušie, dostatok vody, atď.
Mestská doprava reprezentuje v hlavnom meste akúsi
nervovú sústavu ich obyvateľov. A táto
sústava je vo značnej miere porúchaná.
Nie je treba ani veľa slov, abyste pochopili, že mestská
doprava je zastaralá; mám na mysli muzeálne
rachotiace električky, ale pritom aj iné nedostatky,
ako napr. to, že Václavské námestie,
i keď je centrom, je prekrvené, že okrem asi
dvoch, všetky električky prechádzajú
Václavským námestím alebo jeho horným
či dolným koncom, doprava je nedostatočná
najmä pri zvládnutí tzv. špičiek,
je veľmi pomalá a naviac sú aj sťažnosti
na obsluhujúci personál.
Tieto nedostatky sa ovšem neprejavujú len v estetike
alebo pohodlí pri cestovaní obyvateľov, čo
ovšem nie je bez významu, ale predovšetkým
majú aj svoje ekonomické dopady. Uvedomme si i v
tejto súvislosti, koľko času strávia
Pražania zbytočne v doprave, koľko zameškaného
času na pracoviskách, apod.
Vieme, že keď chceme všetky nedostatky odstrániť
a dať ľuďom do užívania modernú
a rýchlu dopravu, takú socialistickú, ako
si to predstavujeme, budeme musieť veľa investovať,
vybudovať nadjazdy i podjazdy, atď. Je jasné,
že to bude vyžadovať niekoľko rokov. Ale dnes
mi o to nejde. Ide o okamžitú pomoc. Videl by som
túto pomoc v tom, aby sme hneď, tj. ešte v tomto
roku dali Prahe viac tramvajových vozov T 3, to sú
tie moderné, ktoré sa už teraz začínajú
viac objavovať, ďalej by bolo treba nasadiť do
špičkovej prepravy viac autobusov, ktoré by
pomohli zvládnuť všetky špičkové
vypätia, a dať do muzea staré električky
o ktorých som hovoril a ktoré zbytočne zvyšujú
nežiadúci a už i tak veľký hluk v Prahe.
Viem, že tieto nedostatky nie je schopný vyriešiť
sám Národný výbor hlavného
mesta Prahy, i keď i on bude musieť vyvinúť
väčšiu snahu pri výchove obsluhujúceho
personálu, čistenie vozov i pri organizácii
dopravy. Pomoc by mala prísť od Štátnej
plánovacej komisie zvýšeným prídelom
električiek a autobusov. Pýtam sa preto jej predsedy
s. Černíka, ako by mohol v tejto veci pomôcť
a kedy. Bude to veľmi nutné z hľadiska rozvíjajúceho
sa cudzineckého ruchu a blížiacej sa Spartakiády.
Předseda NS Fierlinger: Děkuji s. Kyselému.
Je s. Černík ochoten hned na dotaz odpovědět?
Místopředseda vlády a předseda SPK
Černík: Odpovím po přestávce.
Předseda NS Fierlinger: Nyní přerušuji
schůzi na 20 minut.
Předseda NS Fierlinger (zvoní): Zahajuji
přerušenou schůzi. Soudruh Černík,
předseda Státní plánovací komise,
hodlá odpovědět na dotaz soudruha Kyselého.
Místopředseda vlády a předseda SPK
Černík: Vážené soudružky
a soudruzi, chtěl bych ujistit Národní shromáždění,
že vláda i Státní plánovací
komise věnují otázkám hlavního
města Prahy značnou pozornost. Pokud jde o dotaz
soudruha místopředsedy Kyselého, chtěl
bych Národní shromáždění
informovat takto: Pokud jde o dodávky dopravních
prostředků, bylo v letech 1960-1963 pro městskou
dopravu dodáno 202 tramvají typu T. V roce 1964
jsme vydělili ze 170 kusů, které budou vyrobeny,
100 kusů pro Prahu. Jestliže budou další
vyrobeny v nadplánu, hodláme je přidělit
hlavnímu městu, to znamená, že v tuzemsku
bude přiděleno v roce 1964 pro hlavní město
zhruba 60 % tramvají.
Pokud jde o autobusy, bylo v letech 1960-1963 pro městskou
dopravu dodáno 208 nových autobusů, přičemž
musím uvést, že ještě v posledních
dnech nebylo z tohoto počtu zhruba 30 autobusů v
provozu pro nedostatek řidičů. Přesto
jsme znovu prověřili možnosti Prahy a snížili
jsme export autobusů zhruba o 100 kusů a z těchto
100 kusů jsme dali jako mimořádný
příděl 75 kusů hlavnímu městu.
To je ovšem taková mimořádná
výpomoc. Chtěl bych uvést, že ruku v
ruce s tím se orgány hlavního města
daleko více zabývaly některými otázkami
souvisejícími s dopravou.
Dal jsem si vytáhnout některá čísla
z ročních plánů pro léta 1961-1963,
z nichž je patrno, že pro Prahu bylo vyděleno
celkem 248 mil. Kčs investičních prostředků
pro potřeby dopravy. Z této částky
nebylo využito pak 35 mil. Kčs, to znamená,
že plán byl splněn jen na 86 %. Stejně
tak nebyly ve značných částkách
splněny úkoly generálních oprav. Pokud
jde o ukazatele zaměstnanosti dopravních prostředků
hlavního města, fakt je takový, že v
roce 1960 pracovalo u podniku 9.847 osob a ke konci roku 1963
9.248 osob, to znamená, že počet pracovních
sil systematicky u dopravního podniku hlavního města
klesá. Po dohodě se soudruhem primátorem
jsme přijali rozhodnutí, že hlavní město
dostane tak říkajíc generální
pardon na překračování plánu
práce pro městskou dopravu a uznali jsme skutečnost,
že kolik lidí pro potřeby dopravy bude potřebovat,
tolik mu jich uznáme. Z prvních měsíců
vidíme, že tento úkol se plní jen velmi
pomalu a že nedostatek pracovních sil, který
zde v hlavním městě existuje, bude bránit
v načerpání nových pracovních
sil. Chci Národní shromáždění
ujistit, že po posledním zasedání parlamentu,
kdy byla přednesena stížnost na řešení
některých problémů, věnuje
Praha těmto otázkám zcela mimořádnou
pozornost a připravuje další rozhodná
opatření ke zlepšení situace v hlavním
městě. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger: Děkujeme s. Černíkovi
za jeho zprávu. Myslím, že výbor pro
plán a rozpočet se bude muset touto otázkou
dále zabývat a rádi slyšíme,
že gordický uzel, který pro nás představují
pracovní síly, hodlá s. Černík
se soudruhy z hlavního města Prahy řešit.
Tím je diskuse na toto téma vyčerpána
a proto přistoupíme k projednání posledního
bodu pořadu, kterým je
3. Zpráva výboru zemědělského
k vládnímu návrhu zákona (tisk 148)
o rozvoji rostlinné výroby.
Zpravodajem je posl. inž. Svoboda, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. inž. Svoboda: Soudružky a soudruzi
poslanci,
vývoj našeho zemědělství se v
průběhu posledních několika let podstatně
zrychlil směrem k velkovýrobě s typicky průmyslovými
prvky jako jsou specializace, mechanizace, způsob organizování
a dělby práce apod. V průběhu těchto
změn vyvstávaly četné problémy,
které se musely řešit více méně
na pochodu, často dílčím způsobem,
čímž vznikala záplava předpisů,
vyhlášek a usnesení, nespojených uceleně
na nějaké bázi a pro svou roztříštěnost
málo přinášejících. Zemědělství
se i z jiných příčin nerozvíjelo
rovnoměrně v rámci celého národního
hospodářství a to z příčin,
pramenících z vnitřních důvodů,
ze samotné základny, na níž zemědělství
vyrůstá. Tento stav byl důkladně projednán
na XII. sjezdu KSČ a dále rozpracována opatření
na posledních zasedáních ÚV KSČ.
V podstatě bylo zdůrazněno, že bez vysoce
produktivního zemědělství nelze mluvit
i o stejnoměrném rozvoji ostatních úseků
našeho národního hospodářství
a o zvyšování životní úrovně
všeho lidu. Ovšem tohoto cíle nelze dosáhnout
jen vlastními prostředky a silami samotných
zemědělců; bez soustavné a cílevědomé
pomoci a spolupráce ostatních sektorů by
toto nebylo možné. Abychom v době co nejkratší
překonali obtíže v našem zemědělství,
bude potřeba se zaměřit na tyto rozhodující
oblasti: na soustavu řízení a organizace
v celém průřezu zemědělského
sektoru, na zvýšení úrodnosti půdy
a tím rostlinné výroby nejen jako zdroje
výživy, ale především jako základny
zajištění krmiv a surovin pro potravinářský
průmysl a současně na řešení
otázky kvalifikovaných, mladých pracovníků
a na přehodnocení vztahů ekonomických.
Nechci se podrobně zabývat problémy nového
řízení zemědělské výroby,
kde se teprve pomalu vžívá zásada výrobně-podnikového
řízení, posilovaná uplatňováním
principů demokratického centralismu, zvýšení
odpovědnosti MZLVH a růst prvků oborového
řízení na základě zkušeností
z průmyslu. Soustavným zvyšováním
úrovně zemědělských výrobních
správ, co se týká kvalifikace, tak i pravomoci
a odpovědnosti, posílíme kladné působení
dalších opatření, jichž je třeba,
aby zemědělství dosáhlo ve své
struktuře, metodách a stabilitě výroby
do roku 1970 úrovně průmyslu.
Vzestup zemědělské výroby jako celku
je nerozlučně spjat a vůbec podmíněn
s výrazným růstem rostlinné výroby
jak po stránce kvalitativní tak i kvantitativní.
Naším cílem musí být maximum
produkce z každého hektaru zemědělské
půdy při únosných ekonomických
ukazatelích, tj. vysoké výnosy, úměrné
náklady na jednotku výrobku a vysoká produktivita
na jednoho pracovníka. Při tomto procesu je nutné
nejen zachovat, ale podstatně zvýšit základní
podmínku - úrodnost půdy. Z technických
opatření bych chtěl vyjmenovat zavádění
moderní, prověřené velkovýrobní
technologie na základě komplexního mechanizačního
vybavení pro jednotlivé pracovní procesy;
tím bude lze uskutečnit účelnou dělbu
práce a specializaci nejen u jednotlivých pracovníků,
ale spolu na základě rajonizace v celé naší
zemědělské výrobě. Dále
jde o zajištění spolehlivého materiálně-technického
zásobení zemědělství, hlavně
výrobky strojírenství a chemického
průmyslu. Po stránce organizační a
ekonomické je nutným předpokladem, aby investice,
vkládané do půdy, strojů a staveb
byly účelné, plně zajištěné
a především, aby za nimi stál vysoce
kvalifikovaný člověk, který je v konečné
fázi vždy rozhodujícím činitelem.
Celý tento proces musí mít splněnu
jednu podmínku, a to, že je nezbytné mít
naprosto v pořádku půdu jako základnu
celé zemědělské výroby. I ta
nejlepší armáda prohraje bitvu, nemá-li
střelivo; rovněž tak v zemědělství
nebude platna nic armáda lidí, strojů, budov,
dobytka a sebelepší plány a úmysly,
nebude-li v pořádku přísun v potřebném
množství "zemědělského střeliva"
- rostlinných výrobků. Celá zemědělská
výroba je nejen historicky, ale naprosto neodlučně
spjata s půdou; intenzita a forma zemědělské
výroby jsou odvislé od intenzity hospodaření
na půdě a s půdou. Chceme-li tedy zvyšovat
výrobu na půdě, musíme ji logicky
vracet nejméně to, co z ní odebíráme
a navíc zlepšovat její vlastnosti, které
jsou podmínkou její úrodnosti. Když
spočítáme oběh hmoty, která
jde ve výnosech z půdy a děli se v uzavřený
okruh spotřeby v zemědělském závodě
a v otevřený okruh ze zemědělského
závodu ven, bez návratnosti organických zbytků
z tohoto množství, dojdeme k závěru,
že bilance zásoby humusu jako podmínka půdní
úrodnosti je pasívní. Je to nutný
důsledek rozvoje lidské společnosti, ve které
se od samovýroby potřebných produktů
a jejich spotřeby na místě přechází
stále více k masové výrobě
pro trh. Pohyb organické hmoty ze zemědělství
ven je tedy nezbytnou vývojovou nutností a dnes
jej nelze zcela a účelně nahradit organickými
zbytky uvnitř zemědělských závodů,
i kdyby se úroveň hospodaření s nimi
optimálně zlepšila.
Z této skutečnosti vyplývá jedna z
důležitých zásad navrhovaného
zákona, totiž aby kromě zvýšené
péče o statková hnojiva - což je povinností
zemědělců - i ostatní odvětví
národního hospodářství vzala
na sebe povinnost nejen vrátit půdě pokud
možno vše, co po zpracování a spotřebě
u nich zbývá, ale navíc i jiné odpady,
kterých lze použít na základě
vědeckých a praktických poznatků pro
zvýšení úrodnosti půdy. Tím
však neodpadá stejně naléhavá
potřeba umělých hnojiv, které jsou
zdrojem živin pro rostliny. Je ovšem nutné již
teď půdu pro vysoké dávky umělých
hnojiv připravit - obohatit ji o humusovou složku
jakožto faktor, který dokáže vázat,
zpracovat a pro plodiny uvolňovat živiny z umělých
hnojiv a tím podmiňuje vůbec ekonomičnost
jejich použití. K tomuto cíli je zaměřeno
opatření o zachycování a poskytování
odpadů vhodných pro zemědělství.
Než přikročím ke stručnému
výkladu zákona o rozvoji rostlinné výroby
chci se zmínit o jeho předchůdci, zákonu
o zdokonalení rostlinné výroby z r. 1950.
Tento zákon byl druhým zákonným opatřením
(první vůbec u nás bylo z r. 1948).
Byl vytvářen v jiné etapě rozvoje
našeho zemědělství - na začátku
procesu socializace vesnice - a dnes tedy, ačkoli byl doplňován
vyhláškami a usneseními, nezaručuje
plnou právní ani faktickou pomoc pro další
rozvoj zemědělství. Je dnes překonán
hlavně proto, že neobsahoval úpravy těch
úseků, které se vývojem staly nutné
v souvislosti s uplatňováním nových
velkovýrobních forem, technologií a vztahů.
Zahrnoval sice hlavní součásti rostlinné
výroby - šlechtění a množení
osiva a sadby, uznávání nových odrůd,
ochranu před škůdci a chorobami rostlin - ale
neupravoval dostatečně nebo vůbec další
oblasti jako jsou odrůdové zkoušky, soustavné
zhoršení odrůd po jejich povolení, činnost
Státní odrůdové komise a Ústředního
kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského,
zintenzívnění preventivní i přímé
ochrany proti škůdcům a chorobám rostlin
a proti plevelům a to nejen uvnitř státu,
ale i v souladu s mezinárodními dohodami při
dovozu, vývozu a průvozu zboží a předmětů
rostlinného původu, dále neupravoval dostatečně
řídící činnost MZLVH při
rozvoji a využití mechanizace, techniky a automatizace
v zemědělství a součinnost ostatních
socialistických organizací.