Nevím, zda znáte takový údaj, že
máme dosud na železnicích něco přes
3600 parních lokomotiv a z toho je téměř
1300 lokomotiv starších 40 let. A z celého
vozového parku ČSD je 38 % vagónů
starších 20 let. Nemůžeme však být
vždycky spokojeni ani s dodávkami nové techniky.
Sice jsme za poslední roky obdrželi mnoho nových
elektrických lokomotiv řady 499 a 669, ale ani jedna
z těchto lokomotiv nebyla dodána bez tzv. výjimky
z technologické kázně. To srozumitelně
řečeno znamená, že se nedosahuje konstrukcí
stanovených parametrů.
Stejně tak např. problém vozového
rámu, jak o něm hovoří soudruzi v
diskusi, je velmi vážný, protože prakticky
na všech nových velkoprostorových vozech, které
železnice dostává, se musí vozový
podvozkový rám vyměnit, a to znamená
nejenom ohromný náklad a velkou pracnost, ale také
vyřazení těch vozů, které měly
zlepšit situaci v ložném prostoru, na dlouhou
dobu z provozu. Přitom v tomto roce jsme plánovali
výměnu 6000 vozových rámů,
podvozkových rámů a ve výrobě
zatím máme 2400 těchto rámů.
Hrozí velmi vážné nebezpečí,
že 1800 velkoprostorových a výsypných
vozů zůstane letos mimo provoz. Nemluvím
již o takových věcech, že se velmi nedostatečně
plní dodávka náhradních dílů
na topení v osobních vlacích, že je
někdy problémem opatřit žárovky
pro osobní vozy apod., a že si potom cestující
oprávněně stěžují na špatné
vytápění, osvětlení vozů
apod.
Těchto několik údajů, které
jsem uvedl, by mohlo vyvolat dojem, že hledáme pro
pracovníky železnic nějaké alibi. V
souladu s konstatováním XII. sjezdu, květnového
ústředního výboru a lednového
ústředního výboru naší
strany, vedení ministerstva dopravy zcela jasně
říká, že velký podíl na
nedostatcích v práci naší dopravy má
především úroveň řízení.
V souladu s usnesením XII. sjezdu jsme také soustředili
pozornost pracovníků našich železnic v
letošním roce na 4 základní problémy.
Prvním z nich jsou investice, provádění
investic, jejich solidní příprava včetně
větší náročnosti na dodavatelské
závody, které zabezpečují naši
potřebu strojů, tedy lokomotiv a vagónů.
Druhým úkolem, který vyplývá
ze závěrů XII. sjezdu, je náležité
využití základních fondů. Zde
mám na mysli nejenom to, o čem zde již bylo
hovořeno, to znamená předržování
vagónů, nerovnoměrná nakládka
a vykládka. Tato historie je velmi stará a všeobecně
známá, že nám např. v sobotu,
v neděli a v pondělí nakládka a vykládka
značně klesá, že to znamená ohromné
ztráty, které nelze vyrovnávat, protože
takové rezervy železnice nemá. Soustřeďujeme
se nyní v souvislosti s využíváním
základních fondů na dva úkoly.
Prvním z nich je náležitá koordinace
dopravy, to znamená rozdělení úkolů
mezi jednotlivé dopravní systémy. Abych to
přiblížil soudruhům, chtěl bych
uvést takový příklad: Za leden jsme
nesplnili plán přepravy. Nepřepravili jsme
proti plánu např. více než 600 tis.
tun uhlí po železnici, ale v současné
době jsme přepravili 560 tis. tun uhlí automobilovou
dopravou. Nákladními auty jsme vozili uhlí
z Mostecka až na Klatovsko, Českobudějovicko
atp. To je vyloženě nehospodárná přeprava,
kterou musíme odstraňovat náležitou
koordinací dopravy s přepravci. Ještě
více budeme usilovat o optimalizaci dodavatelsko-odběratelských
vztahů, v čemž doprava pomáhá.
Týká se to např. přepravy železného
šrotu. Železný šrot v celkové přepravě
nemá nějaký mimořádný
význam, nakládáme průměrně
denně v celkové síti asi 530 vagónů
železného šrotu. Ale když jsme společně
s ministerstvem hutí a národním podnikem
Kovošrot tento problém rozebrali, zjistili jsme, že
v tom panuje strašná anarchie a že se šrot
přepravuje doslova křížem krážem
bez nějakého cílevědomého plánu
po celé republice a že si dokonce jednotlivé
závody Kovošrotu navzájem vypomáhaly
k splnění plánu tím, že si posílaly
šrot z jednoho místa do druhého. Když
jsme se dohodli s národním podnikem Kovošrot
a s ministerstvem hutí, dosáhli jsme toho, že
snížíme denní průměrnou
nakládku šrotu o 132 vagóny. Snažíme
se také o optimalizaci v přepravě dřeva,
stavebnin a některých dalších substrátů.
Bude to znamenat odhalení dosud netušených
rezerv v železniční dopravě, v problému
ložného prostoru.
Třetím základním úkolem je
zvýšení kultury cestování. O
tom již bylo velmi mnoho řečeno v nejrůznějších
stranických a vládních dokumentech. Chyba
je, zrovna jako v mnoha jiných případech
a v mnoha jiných odvětvích, že také
na železnici a v ostatních dopravních systémech
pokud jde o kulturu cestování, mobilizujeme více
na aktivech a na schůzích než ve skutečné
každodenní praxi.
Máme-li zvýšit kulturu cestování,
musíme dosáhnout za prvé naprosté
přesnosti v osobní dopravě. Fakt je, že
přesnost naší osobní dopravy je velmi
nepříznivě ovlivněna zejména
intenzitou přepravy a hustotou přepravy, které
někdy bývají již na hranicích
možností lidského řízení.
Potřebovali bychom stručně řečeno
systém automatického řízení.
Přesto přesevšechno jsme vytýčili
zásadu, že dělnické vlaky a rychlíky
mají přednost před všemi ostatními
vlaky a chceme dosáhnout jejich naprosté přesnosti
v dopravě. Budeme, soudruzi - a v tomto ohledu jsme s vedením
ministerstva dopravy vytýčili velmi nekompromisní
požadavky - za neoprávněné zpožďování
vlaků velmi citelně postihovat zodpovědné
pracovníky.
Druhým požadavkem v kultuře cestování
je čistota, kterou také oprávněně
s. posl. Žiak kritizoval. Provedli jsme některé
organizační zásahy, starost o čistotu
jsme svěřili vozovému hospodářství,
postupně chceme zlepšit vybavení, mechanizaci,
čištění souprav a chceme dosáhnout
také toho, jako je tomu v ostatních zemích,
aby dálkové vlaky provázely pracovnice, které
se budou v průběhu cesty starat o čistotu.
Třetí požadavek v souvislosti s kulturou cestování
je kvalita služeb, které poskytujeme po dobu pobytu
v drážních prostorách a ve vlacích.
Čtvrtým základním úkolem je
úsilí o kázeň a zejména boj
s nehodovostí.
Tady půjde o to, abychom zvýšili proti dosavadnímu
stavu náročnost na naše pracovníky na
všech stupních řízení, i v provozu.
Nedá se popřít, že kázeň
pracovníků na železnicích se za poslední
léta velmi oslabila, že zejména vedoucí
pracovníci se chovají k porušování
služebních předpisů často velmi
lhostejně, a když už v důsledku porušení
předpisů dojde k nehodám, mnohdy se úsilí
všech orgánů včetně orgánů
odborového hnutí v některých případech
soustřeďuje nikoliv na to, aby viník byl potrestán,
aby byly ukázány příčiny jako
výstražný příklad pro ostatní,
ale na to, aby - promiňte - vytáhli viníka
z louže. Nejednou se dovolávají lidskosti,
říkají, že má ženu a děti
atd.
Domnívám se, že takové případy,
kdy dochází k přejetí hlavního
návěstidla, k vjezdu na obsazenou kolej ap., se
dosti netrestají. Mám na mysli případy,
kde dojde k přejetí návěstidla bez
následků. Vytýčil jsem v poslední
době nekompromisní přístup k těm,
kteří se dopustili porušení služebních
předpisů a v důsledku toho ohrožení
zdraví cestujících nebo dokonce jejich života
i spoluzaměstnanců, nebo socialistického
majetku. Musí počítat s tím, že
jim to beztrestně neprojde.
Prosil bych ovšem i přes ty nehody, aby se nevyvolávalo
zbytečné mínění, že železniční
provoz je jedinou velkou sérií nehod. My za rok
podle plánu přepravíme na železnici
600 mil. osob. Myslím, že při všech potížích
je nutné říci, že přece jen podíl
osob, které přicházejí k úrazu,
nebo přijdou dokonce o život, i když by se to
nemělo stávat a je to mimořádná
událost, přece jen je velmi mizivý a není
třeba vyvolávat - posl. Žiak se na mne nebude
zlobit, když to řeknu - nedůvěru vůči
železničářům v tom smyslu, že
by se někdo bál sednout do vlaku.
Uděláme vše možné, abychom zabránili
opakování nehodových událostí
v železniční přepravě. Ovšem
kromě vysoké náročnosti na pracující
v železničním provozu musíme také
projevit více péče o jejich potřeby,
protože zatím naši železničáři
pracují často v takovém prostředí,
které zdaleka neodpovídá požadavkům
moderního kulturního člověka. Nemluvím
o nocležnách, o tom, že lidé nemají
v nácestných stanicích postaráno o
stravování, nemluvě o důsledcích
zdravotních atd. Železniční personál
v důsledku nepravidelného stravování
trpí žaludečními vředy apod.
V tom všem musíme překonat lhostejnost, která
tu zatím panovala a dosáhnout, aby rostoucí
náročnost na pracující v dopravě
byla provázena také vysokou péčí
o jejich potřeby. Vyslovili jsme zásadu, že
starost o lidi budeme prosazovat jako jeden z nejzákladnějších
ukazatelů a že nebudeme vedoucím pracovníkům
na všech stupních řízení trpět,
aby potřeby lidí přehlíželi.
Ještě k otázce dorostu, o které se posl.
Žiak také zmínil. Je pravda, že železniční
učiliště v Ostravě je velmi neuspokojivé.
Touto otázkou jsme se zabývali v mém kolegiu
a chtěl bych říci, že se snažíme
o nápravu. Mám na mysli špatná učiliště,
jako je ostravské. Velmi rádi bychom ukázali
soudruhům poslancům mnoho jiných učilišť,
která jsou v pořádku a která si nezadají
s učilišti v jiných odvětvích
národního hospodářství.
My jsme za letošní školní rok získali
na plánovaný nábor dorostu 95 % hochů
a dívek. Myslím, že to je dostatečný
důkaz, že práce na železnicích
opět začíná být pro mladé
lidi přitažlivá.
Promiňte, zdržel-li jsem vaše jednání
těmito několika poznámkami. Jsem přesvědčen,
že pod vedením strany a vlády ministerstvo
dopravy a všichni pracující v železniční
dopravě i v ostatních dopravních směrech
svou práci zlepší a že splní poslání,
které jim v rozvoji národního hospodářství
přísluší.
Podpredseda NZ Valo: Ďakujem súdruhovi ministrovi.
Do rozpravy sa už nikto nehlási, dávam slovo
k doslovu súdruhovi zpravodajcovi.
Zpravodaj posl. Kulička: Domnívám
se, že zejména na třetí diskusní
příspěvek, který zde byl přednesen,
odpověděl podrobně ministr dopravy. Týká
se převážně prováděcích
předpisů a navržený zákon tím
není dotčen. Příspěvky, přednesené
v této debatě, jakož i ve výboru pro
plán a rozpočet, zejména pokud jde o příspěvky
soudruha Zímy a Sinkuleho, podporují význam
navrhovaného zákona o dráhách, hlavně
pokud se týká vozidel ve znění paragrafu
26 zákona.
Protože z diskusních příspěvků
ale nevznikly žádné připomínky,
které by měly nějaký vztah na změnu
projednávaného zákona o dráhách,
doporučuji projednávaný návrh ke schválení
beze změny.
Podpredseda NZ Valo:
Môžeme pristúpiť k hlasovaniu.
Kto súhlasí s vládnym návrhom zákona
o železniciach, a to v znení spoločnej zprávy
výboru pre plán a rozpočet a výboru
ústavne právneho, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. Tým Národné zhromaždenie
schválilo vládny návrh zákona
o železniciach.
Pristúpime k prejednaniu šiesteho bodu programu, ktorým
je
6. Zpráva výboru kultúrneho k vládnemu
návrhu zákona (tlač 175) o udeľovaní
vedeckých hodností a o Štátnej komisii
pre vedecké hodnosti.
Zpravodajcom je posl. Lörincz, dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Lörincz: Vážené
súdružky a súdruhovia!
V súčasnej dobe, keď sa naša spoločnosť
usiluje o intenzívny proces vytvárania materiálno-technických
i kádrových predpokladov prechodu ku komunistickej
spoločnosti, - keď ľudstvo vstupuje do obdobia
novej vedeckej a technickej revolúcie, ktorá prináša
hlboké, prevratné zmeny v procese výroby,
hmotného bohatstva spoločnosti, - si priamo vyžaduje,
aby sa u nás uplatňovala v dosiaľ nebývalej
miere veda. Medzi týmito zmenami a zmenami v celej našej
ekonomike podstatné miesto musia zaujímať zmeny
vo vzájomnom vzťahu vedy a výroby, v úlohe
a postavení vedcov a vedy, v spoločenskej výrobe.
Všetky tieto zmeny, proces vývoja na tomto poli, musia
smerovať k tomu, aby sa veda čoraz väčšmi
stávala bezprostrednou výrobnou silou. Neustále
sa rozširuje a v budúcnosti ešte viac sa bude
rozširovať front vedy, ktorej výsledky sa priamo
uplatňujú vo výrobe. Nové výrobné
odvetvia už nie sú výsledkom náhodilej
a dodatočnej aplikácie, ale vznikajú vo vedeckých
laboratóriach, sú výsledkom predchádzajúceho
vedeckého výskumu. Do výroby sa dostávajú
skutočne ako spredmetnená veda, ako napríklad
syntetická chémia, ktorá pomocou plastických
hmôt prenikla do celého nášho života,
alebo elektronika, ktorá má dnes obrovský
priemyslový význam. Moderná technika preniká
do laboratórií, do vedeckého výskumu.
Dnes už nemožno vedecky pracovať v malých
a skromných podmienkach, vývoj a výskum dnes
často vyžaduje masové meradlo, uskutočňuje
sa vo veľkých priemyslových rozmeroch. Napríklad
atómová elektráreň, ktorú budujeme
na Slovensku, bude vo svojej podstate plniť úlohy
jak vedeckovýskumné, tak i priemyslové. Výchova
vedeckého dorastu, organizácia vedy, vedecký
výskum, vyžaduje obrovské investície,
zodpovedajúcu starostlivosť a vôbec vytváranie
patričných predpokladov pre rozvoj celej vedy.
V procese vytvárania nášho nového sveta
zaujímajú veľmi čestné miesto
a vykonávajú nenahraditeľnú funkciu
vedeckí pracovníci, prírodovedci, technici
a pracovníci v spoločenských vedách.
Keď dnes pozeráme do budúcnosti, musíme
brať celú túto skutočnosť do úvahy.
Je nesporné, že úloha vedy vo výrobe
bude nepretržite rásť a s ňou aj podiel
vedeckých pracovníkov vo vnútri spoločenského
súhrnného robotníka. Doterajšie vývojové
tendencie svedčia o tom, že v budúcnosti bude
vedecká práca hlavnou základnou výrobnou
činnosťou človeka, tak ako o tom hovorí
i sovietsky vedec Jelmejev, že "... prevládajúcou
produktivnou prácou bude inžinerskotechnická
a vedecká práca". Pokrokový anglický
vedec odhaduje, že okolo roku 2050 bude približne 20
% činného obyvateľstva hociktorej krajiny pracovať
v oblasti vedy a podstatne sa zvýši oproti pracovníkom
v priemysle podiel pracovníkov, zaoberajúcich sa
výskumom.
Súdružky a súdruhovia poslanci!
Máte pred sebou nový vládny návrh
zákona o udeľovaní vedeckých hodnosti
a o Štátnej komisii pre vedecké hodnosti, ktorý
je teraz predmetom nášho rokovania. Je to dokument,
ktorý odzrkadľuje skutočnosť, že
ÚV KSČ a vláda Československej socialistickej
republiky zodpovedne pristupujú k otázkam, dotýkajúcich
sa postavenia vedcov a vedy, organizácie a prehĺbenia
vedeckovýskumnej práce. Už 2. januára
1963 sa zaoberalo predsedníctvo ÚV KSČ s
uvedenou problematikou, a po dôkladnom rozbore vytýčilo
základný perspektívny úkol vychovať
do r. 1960 takmer 50 000 vedeckých pracovníkov a
k zabezpečeniu tohto úkolu uložilo zdokonaliť
riadenie a organizáciu ich výchovy, zlepšiť
výber a systém posudzovania vedeckej kvalifikácie
a udeľovania vedeckých hodností. Toto uznesenie
bolo povolané riešiť vládne uznesenie
č. 549 zo dňa 26. júna 1963, ktoré
za zodpovedné orgány určilo Štátnu
komisiu pre rozvoj a koordináciu vedy a techniky, Československú
akadémiu vied, Ministerstvo školstva a kultúry,
Štátnu komisiu pre vedecké hodnosti a Štátnu
plánovaciu komisiu. Uznesenia ideologického pléna
ÚV KSČ z decembra 1963 znovu zaujímajú
stanovisko k týmto otázkam, keď konštatujú:
"Rozhodujúcu úlohu v rozvoji materiálnotechnickej
základne našej spoločnosti má veda a
technika. Ich rýchly pokrok vyžaduje sústrediť
sily a prostriedky všetkých vedeckých a výskumných
pracovísk na komplexné riešenie základných
vedeckých problémov vyplývajúcich
z bezprostredných i perspektivných potrieb spoločenskej
praxe."
"Rozvoj vedy a techniky brzdí dosiaľ nezodpovedajúca
úroveň i počet vedeckých a výskumných
pracovníkov. Nedostatočné je často
i hmotné zabezpečeníe výskumu a jeho
riadenie. Výskumná základňa je dosiaľ
príliš roztrieštená, jednotlivé
ústavy nemajú vždy jasnú koncepciu práce.
Krajne neuspokojivé. je zavádzanie výsledkov
výskumu a vedy do praxe predovšetkým prostredníctvom
rozvoja novej techniky."
Predložený vládny návrh zákona
teraz novým spôsobom upravuje najdôležitejšie
otázky uznesení ÚV KSČ a vlády
ČSSR, čím po prijatí zruší
doteraz platné zákonné opatrenie predsedníctva
Národného zhromaždenia č. 64/1959 Zb.,
o udeľovaní vedeckých hodností a otázky
Štátnej komisie pre vedecké hodnosti. Podstata
a význam vládneho návrhu zákona je
v tom, že ukladá riešiť všetky otázky
ďalšieho rastu vedeckých a vedeckopedagogických
kádrov, jednotného udeľovania vedeckých
hodností, aby pri očakávanom veľkom
kvantitativnom raste vedeckých pracovníkov boli
plne uplatňované i nevyhnutné kvalitatívne
hľadiská. Vládny návrh zákona
má v podstate tri časti. V prvej časti sa
definujú vedecké hodnosti a ustanovujú sa
podmienky ich udelenia. Predovšetkým sa presnejšie
vymedzujú podmienky pre získanie hodností
kandidáta vied a pre hodnosť doktora vied. Vedeckú
hodnosť kandidáta vied môže nadobudnúť
pracovník, ktorý je spôsobilý tvorivo
vedecky pracovať, čo preukáže riešením
vedeckého alebo vedeckovýskumného úkolu,
čím osvedčí, že ovláda
vedeckú metódu a má hlboké teoretické
znalosti. Vedeckú hodnosť doktora vied môže
nadobudnúť pracovník so zvlášť
vysokovedeckou kvalifikáciou, preukázanou závažnými
vedeckými dielami, dôležitými pre rozvoj
bádania alebo pre spoločenskú prax. K získaniu
hodnosti kandidáta vied je nutné zložiť
kandidátske skúšky a verejne obhájiť
dizertačnú prácu. Pre hodnosť doktora
vied je nutné obhájiť verejne doktorskú
dizertačnú prácu. Vynikajúci pracovníci,
ktorí objektívne preukázali vyššiu
vedeckú kvalifikáciu v praxi overenými pracovnými
výsledkami, môžu získať hodnosť
kandidáta vied bez zloženia kandidátskych skúšok,
ak vo verejnej diskúsii obhája spoločenský
význam svojej práce. Touto možnosťou sa
vychádza v ústrety potrebám praxe.