Naši pracující dále kritizují
soustavné změny v konstrukcích a zařízeních
vozidel stejného typu a různé výrobní
série. Každá nová série výrobků
má změny kupříkladu ve skříňových
sloupcích čelníků, kde u jedné
série se používá válcovaného
materiálu a u dalšího lisovaného. Nebo
u jedné série vozů Vsa se použije rozvaděč
"Hiko", u další "Dako", dále
rozdílné stavěče zdrží,
nebo je rozdílný uzavírací mechanismus
a podobně. Současně se nevyrábějí
náhradní díly pro tyto nové vozy.
Dílna si je musí vyrábět sama, většinou
jednotlivě, nebo v malých sériích,
což si vyžádá velké náklady.
Tyto připomínky jsem uvedl, aby nový zákon
o dráhách důkladně vyjádřil
vysokou odpovědnost za schvalování konstrukce
nových vozidel, dokonalé odborné vyzkoušení
prototypu, případně nulté série
a pak po konečném schválení nepřipustit
změny a zajistit v nejširší míře
typizaci. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo:
Dávam slovo posl. Sinkulemu.
Posl. Sinkule: Soudružky a soudruzi poslanci!
Projednávaný návrh zákona o dráhách
ukládá jak Československým státním
dráhám, tak i všem přepravcům
uskutečňovat přepravní činnost
s co nejhospodárnějším využitím
dopravních prostředků ke splnění
státního plánu přepravy. Toto základní
ustanovení návrhu zákona o dráhách
má velký význam nejen pro ČSD, ale
i pro organizace provozující vlečky, které
navazují na souvislou železniční síť
celostátních drah.
Na závodové vlečky připadá
asi 70 % z celkového objemu nakládky a vykládky,
uskutečňované na ČSD. Vlečky
umožňují plynulý a jednotný přepravní
proces z místa výroby do místa spotřeby
nebo k dalšímu zpracování. Z toho vyplývá
nejen velký význam vleček v dopravní
soustavě našeho hospodářství,
ale i nutnost dokonalé úpravy vzájemných
vztahů mezi vlečkaři a Československými
státními dráhami, jakožto jeden ze základních
předpokladů dobrého oběhu železničních
vozů a tím i plynulé přepravy zboží.
Rozsáhlá výstavba našeho průmyslu
a tím i rozvoj sítě závodových
drah si vynucuje i nově stanovit právní úpravu
těchto drah a jejich povinnosti při plnění
státního plánu přepravy. Jde hlavně
o to, aby zvyšováním mechanizace ložných
operací, zajišťováním nepřetržité
nakládky a vykládky železničních
vozů byl urychlen jejich oběh a zkracovány
lhůty pro obrat vozů.
Jak tuto svou základní povinnost zatím vlečkaři
plní, dokazuje několik čísel o hospodaření
s vozy na vlečkách v Jihozápadní dráze.
Jen ve IV. čtvrtletí minulého roku bylo zde
předrženo 51 833 vozových jednotek o 642 671
hodin a na zdržném bylo vlečkaři zaplaceno
3 670 000,- Kčs. To znamená, že u každé
předržené vozové jednotky byla lhůta
pro obrat vozů na vlečkách překročena
o více jak 12 hod. Tak bylo ztraceno jen v Jihozápadní
dráze více než 11 700 nakládacích
možností a znemožněno odvezení
98 700 tun zásilek. Takové hospodaření
s vozy je jednou z hlavních příčin
toho, že ve čtvrtém čtvrtletí
dráha nepřistavila přepravcům 14 672
vozových jednotek, za což zaplatila více jak
440 000,- Kčs. Rovněž se projevuje neustále
velké poškozování vozů, za uplynulé
čtvrtletí při nakládce a vykládce
zásilek a při posunu vozů na vlečkách
bylo poškozeno 289 vozů v Jihozápadní
dráze.
S povinností uskutečňovat co nejhospodárněji
přepravní potřeby souvisí zkracování
oběhu vozů u celostátních drah a zkracování
norem pobytu vozů na vlečkách. K tomu je
třeba, aby v daleko širším měřítku
se vedení závodů provozujících
vlečky mnohem více staralo o technický rozvoj
vleček, mechanizaci nakládkových a vykládkových
operací, o rozvoj paletizace a kontejnerizace zásilek.
Nejsou řídké případy, že
rozsah kolejiště i na velkých a často
nových vlečkách neodpovídá
objemu výroby závodu a s tím souvisejícímu
objemu přepravy. Tyto disproporce pak způsobují
prodlužování prostoje vozů na vlečce,
často pak i přeplnění vlečky
a zadržování zásilek ve stanicích
na přepravní cestě přes stanici určení.
K takovým případům docházelo
ještě nedávno v oblasti Jihozápadní
dráhy u vlečky Železorudných dolů
a hrudkoven v Ejpovicích, kde se situace v poslední
době poněkud zlepšila.
Také nemožnost současné vykládky
ucelených vlaků v době lhůty pro obrat
vozů i na velkých vlečkách prodlužuje
oběh vozů a snižuje tak provozně ekonomické
výhody tvorby přímých ucelených
odesilatelských vlaků. Ani na takové vlečce
jako jsou Závody V. I. Lenina v Plzni nebyly dosud vytvořeny
technické předpoklady pro vykládku uceleného
vlaku sokolovského uhlí, který na vlečku
denně dochází. Vykládka uceleného
vlaku trvá 20 hodin a spolu se sestavením soupravy
prázdných vozů dokonce 28 hodin.
Podobná situace je i na ostatních velkých
vlečkách, zejména v resortu hutí a
rudných dolů u vykládky ucelených
vlaků a ucelených skupin vozů, ať se
již jedná o zásilky koksu z Ostravy pro Králodvorské
železárny v Berouně, nebo rudy pro Železorudné
doly a hrudkovny Ejpovice.
Obdobná situace je i u nakládky ucelených
vlaků, např. na Velkodole přátelství
v Citicích a opět v Železorudných dolech
a hrudkovnách Ejpovice.
Pokud jde o technický stav provozovaných vleček,
vyskytují se na vlečkách disproporce mezi
nápravovým tlakem vlečkové koleje
a nápravovým tlakem přilehlé trati.
Rovněž často na vlečkách jsou
i nevyhovující směrové poměry
koleje, i velmi špatný stav pražců. Obdobně
jako na ČSD, i tyto závady v technickém stavu
vlečkových kolejí způsobují
obtíže v provozu a zpomalují oběh vozů,
někdy dochází i k vyšinutí vozů.
§ 23 předloženého návrhu zákona
stanoví postup při uvedení dráhy do
provozu. Přitom odstavcem 3 je dovoleno před vydáním
povolení k provozu vykonávat pomocný provoz,
ovšem se souhlasem dopravního správního
orgánu. U investorů vleček se však v
současné době projevuje tendence dožadovat
se povolení zahájení provozu na vlečce,
jejíž stavba dosud nebyla dokončena. Tato snaha
se projevuje zejména tam, kde nový závod
byl budován v předstihu před výstavbou
vlečky. Situace je taková, že např.
panelárna Pozemních staveb v žst. Dalovice
je již několik roků v plném provozu
a na vlečce, na níž byl při stavbě
povolen pouze pomocný provoz pro přísun stavebního
materiálu, nebylo zatím možno provést
technicko-bezpečnostní prohlídku vzhledem
k četným závadám. Podobný případ
je i na budované vlečce Západočeského
průmyslu masného v Hroznětíně,
kde bylo třeba povolit provoz, aby nedošlo k národohospodářským
ztrátám u zásilek masa z dovozu, které
bylo třeba v tomto závodě uskladnit. Provoz
na vlečce byl na nátlak investora povolen, přestože
vlečka je dosud ve stavbě a nejsou vytvořeny
předpoklady pro bezpečný provoz.
Z těchto dvou případů je zřejmé,
že stavba vlečky by měla být při
provádění investiční činnosti
prvořadým úkolem, neboť jen tak bude
možno zajistit přepravu zásilek pro výrobu
i pro stavbu bez ohrožování bezpečnosti
provozu a porušování základních
ustanovení zákona.
S ohledem na přestavbu souvislé železniční
sítě celostátních drah i v zájmu
plynulosti přepravního procesu návrh zákona
sleduje i potřebu přizpůsobovat stav vlečky
technickému stavu dráhy celostátní.
V souladu s tím bude třeba vlečky vybavovat
vedle mechanizačních zařízení
pro vykládku a nakládku také příslušnou
zabezpečovací technikou, a také vytvářet
předpoklady pro přestavbu trakce.
K zajištění náležitých proporcí
mezi jednotlivými druhy dopravy návrh zákona
správně ukládá, že před
realizací výstavby vlečky musí být
především prozkoumáno, zda výstavba
vlečky je z hlediska jednotného dopravního
systému žádoucí a zda nelze přepravní
potřeby příslušného průmyslového
závodu uspokojit účelněji jiným
druhem dopravy, zvláště po silnici.
Důležitým ustanovením návrhu
zákona o dráhách je ustanovení o rušení
drah. Pokud jde o rušení vleček je zatím
situace taková, že např. v Jihozápadní
dráze je více jak jedna polovina z celkového
počtu vleček s nízkým obratem vozů,
které mají být jako nehospodárné
podle vládního usnesení č. 2716/56
(o technickém rozvoji železniční dopravy)
postupně rušeny. V r. 1960 za účasti
vlečkařů a orgánů NV se podařilo
smluvně zajistit zrušení vleček pouze
ve 27 případech, tj. pouze 6 % z celkového
počtu, ale zrušeno jich bylo jen 21 do konce minulého
roku. Vlečkaři se brání zrušení
vlečky i v těch případech, kdy v přípojové
stanici bylo již dráhou vybudováno středisko
soustředěné nakládky a vykládky,
kde se pracuje daleko hospodárněji za pomoci mechanizace,
než na těchto malých vlečkách.
Již z těchto několika uvedených problémů
je zřejmé, že dosavadní situace, kdy
podmínky styku mezi vlečkařem a ČSD
určovala výhradně vlečková
smlouva, vycházející z vlečkových
podmínek stanovených jednostranně vnitřním
předpisem ČSD, již současným
potřebám naprosto nevyhovuje.
V souladu s tím návrh zákona určuje,
že výstavba vleček, jejich údržba
a provoz na nich bude upravena samostatnými pravidly technického
provozu a že úprava styku vleček s celostátními
dráhami a úprava vztahů mezi zúčastněnými
organizacemi bude stanovena obecně závaznou normou,
která odstraní dosavadní rozpory a nesoulady
ve vztazích jednotlivých organizací k ČSD
a současně také ve správném
rozsahu zapracovává prvky Třebušickokomořanského
hnutí a tím i iniciativu pracujících
zúčastněných při dopravě
na vlečce a příslušné přípojové
stanice ČSD.
Z těchto případů je zřejmé,
že návrh zákona o dráhách splňuje
požadavky, vyplývající z potřeb
našeho hospodářství a vytváří
předpoklady k tomu, aby vlečky jako součást
naší dopravní soustavy přispěly
v co nejvyšší míře jednak ke splnění
státního plánu přepravy, jednak ke
splnění celé řady technologických
procesů v rámci výroby ve vlastním
závodě.
Nový zákon o dráhách by měl
být podstatnou pomocí při prosazování
vzájemných soudružských vztahů
mezi železničáři a přepravci.
Oba partneři si musí uvědomit, že na
této spolupráci závisí výsledky
v tak důležitém oboru společenské
činnosti, jakým je uskutečňování
přepravních potřeb našeho národního
hospodářství. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo:
Hlási sa ešte niekto do rozpravy? Posl. Žiak.
Posl. Žiak: Vážené Národné
zhromaždenie!
Myslím, že železničná doprava sa
správne hodnotí ako krvný obeh národného
hospodárstva, aj kultúrneho života, i spoločenského
života našej spoločnosti. Nazdáva sa mi,
že ako k občianskemu alebo rodinnému zákonu,
keď sme ho schvaľovali, hovoril s. minister Neuman,
že aj k tomuto zákonu, ako je zákon o dráhách,
by mal niekoľko slov povedať s. minister dopravy, a
to preto, že naša verejnosť so železničnou
dopravou neni spokojná.
My sme tu počuli pri prejednávaní štátneho
rozpočtu, že železnice za minulý rok neprevezli
10 mil. tun tovarov. Nám sa to vidí, že mnohé
ťažkosti ekonomické, ktoré máme,
súvisia práve s tým, že polotovary a
suroviny, to, z čoho sa tvorí národný
produkt, čo ľudia robia, to je práve tento
nedostatok, ktorý spôsobila doprava.
To je otázka, na ktorú by sme potrebovali celkom
konkrétne odpoveď a myslím, že by sme
sa mali spýtať pána ministra na tieto veci,
ktoré sa nám v poslednom čase ukazujú
veľmi ostro. Včera hovoril s. Kozelka, ako sa vyrovnávajú
dopravné úrazy s úrazmi pracovnými
a inými. Skoro každé dva týždne
sa opakujú karamboly a nehody na železniciach a zvyšujú
tu štatistiku. Kde je príčina? Nakonec sa človek
bude - dívam sa na to trochu ako predseda zdravotného
výboru - pomaly báť do vlaku si sadnúť,
pretože naša osobná doprava je na veľmi
nízkej úrovni.
Neviem, ako sa dívate na to, ale voziť sa v našich
rýchlikoch i osobných vlakoch nie je radosťou.
Naša verejnosť je nespokojná. Naše cestovanie
nezodpovedá kultúrnej a civilizačnej úrovni
našej vlasti. Všimnite si napr. toaletných miestností,
prípadne umývarní, jak vyzerajú v
našich vlakoch.
Boli doby, kedy zamestnanie na železnici bolo preferované
povolanie. Dnes sme tie rozdiele vyrovnali, možno povedať
vďaka bohu, ale pritom všetkom modrá armáda
je stále určitým pojmom v našom živote.
Veľmi málo ľudí sa hlási do tejto
zodpovednej a ťažkej služby. Zdôrazňujem
význam pracovísk železničného
dorastu. Na železničnom účilišti
v Ostrave, o ktoré som sa interesoval, v treťom ročníku
pracujú učni v dopravni Bohumín. Je to jedno
z najhorších pracovísk, aké je možno
16 až 17ročným chlapcom alebo dievčatám
dať. Je prirodzené, že také podmienky
nakoniec mladých ľudí nepriťahujú.
Je otázka, prečo sa naše železnice sústavne
oneskorujú. Oneskorovanie je už bežným
javom. V NDR alebo v SSSR podľa železnice si môžete
hodinky nariadiť, ako jazdia správne. Myslím,
že vo výhrevných látkach a pod. sme
na tom tak ako v NDR, prečo tam jazdia vlaky dobre a u
nás nie?
Prečo sú naše železnice pomalé,
o tom hovoril s. inž. Janda, keď sme jednali o rozpočte.
Toto je niekoľko otázok, na ktorých zodpovedení
je verejnosť zvedavá. Prosil by som s. ministra, keby
nám povedal, čo si sľubuje od tohto nového
zákona v železničnej doprave, pretože
tu nejde o odhlasovanie nového zákona, ale o to,
aby nastala podstatná náprava v železničnej
doprave, ako to naša verejnosť a vôbec náš
socialistický život právom od železníc
očakáva. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo: Hlási sa niekto do rozpravy?
S. minister dopravy Indra.
Ministr dopravy Indra: Soudružky a soudruzi, vážené
Národní shromáždění! Dotazy,
které tu položil a adresoval na ministerstvo dopravy
a jmenovitě na mne s. posl. Žiak, věcně
nesouvisí přímo s projednávaným
zákonem o dráhách, jehož charakter zpravodaj
posl. Kulička náležitě vyložil.
Jsou to ovšem dotazy - soudím - plně oprávněné,
se kterými se denně setkáváme, dotazy,
které naše veřejnost velmi často vyslovuje.
Nebyl jsem vzhledem k charakteru zákona o dráhách
připraven na nějaký výklad v Národním
shromáždění. Jestliže mi ovšem
s. Žiak položil takové velmi věcné
a oprávněné dotazy, dovolte mi vyslovit k
nim alespoň několik poznámek.
Je pravda, že minulý rok 1963 nebyl pro pracovníky
v dopravě nějak úspěšný.
Byl to rok mimořádně obtížný,
jak pro pracovníky železnic, tak pro pracovníky
automobilové a vodní dopravy. Všichni si vzpomínáte
na krutou zimu, která postihla celé naše národní
hospodářství a v prvé řadě
ovšem železniční dopravu. Železniční
dopravu o to více, že jsme důsledky té
zimy pociťovali po celý rok a prakticky jsme se s nimi
- pokud jde o poškozený vozový a lokomotivní
park - do dnešního dne nevyrovnali.
My jsme ovšem důsledky zimy pociťovali i v jiné
podobě, např. v nerovnoměrnosti nakládky
a vykládky. Celé národní hospodářství
ve zbývajících třech čtvrtletích
zajišťovalo a pracující usilovali o splnění
plánovaných úkolů a to s sebou neslo
ohromné nerovnoměrné nároky zejména
na ložný železniční prostor. Přes
veliké úsilí pracujících v
železniční dopravě i v ostatních
systémech dopravy zůstává faktem,
že jsme plán přepravy, který je základním
ukazatelem našich služeb národnímu hospodářství,
nesplnili.
S plánem se vyrovnali jen pracovníci vodní
a letecké dopravy. V dopravě automobilové
nebylo proti plánu přepraveno 5 mil. 600 tis. tun
zboží, v dopravě železniční
7 mil. 300 tis. tun. Je to tedy téměř 13
miliónů tun nepřepraveného zboží.
V této souvislosti se, ať chceme nebo nechceme, vtírá
otázka, zda přepravní plán byl seriózně
sestaven a zda vytýčené nároky na
naši přepravu byly oprávněné,
jestliže se přes všechny potíže tak
velké množství nepřepravených
substrátů neprojevilo daleko škodlivěji,
než jsme se s tím třeba v některých
závodech setkali.
Konstatujeme-li, že výsledky za celý rok byly
neuspokojivé, chtěl bych upozornit, že srovnáme-li
období 2., 3., 4. čtvrtletí r. 1963 se stejným
obdobím předcházejícího roku,
zjišťujeme, že přece jen v práci
železnic jsou některé kladné prvky,
protože za tato období železnice ve srovnání
s předcházejícím r. 1962 překračovala
dosažené výkony.
Dovolte mi, abychom ocenili správně objektivní
podmínky, ve kterých naši železničáři
pracují. Chtěj bych uvést některé
údaje, které nejsou naší veřejnosti
vždycky dosti známé. Naše železnice
přepravily v r. 1949 za celý rok 70 mil. tun zboží.
V letošním roce přepravujeme 217 mil. tun.
Na 17 % naší sítě, kterou představují
naše tzv. hlavní tahy, z nichž jižní
je vlastně odlehčující, se přepravuje
49 % osob a 72 % celé nákladní dopravy. Železničáři
dostali v minulých letech od naší společnosti
velmi mnoho pro modernizaci. S. posl. Janda o tom naposledy při
projednávání plánu hovořil.
Ale přesto přese všechno není situace,
pokud jde o základní fondy, zejména o technickou
úroveň vozového a lokomotivního parku,
ani zdaleka uspokojivá.