Podpredseda NZ Valo:
Do rozpravy sa prihlásil posl. Jägerman, prosím
aby sa ujal slova.
Posl. Jägerman: Soudružky a soudruzi!
Předložený návrh zákona o hospodaření
s byty, který byl zpracován v souvislosti komplexních
úprav jednotlivých úseků právních
řádů a právních předpisů,
obsahuje některé zásadní změny
proti dosavadním ustanovením zákona o hospodaření
s byty. Jde především o otázku týkající
se hospodaření s bytovým fondem a o spravedlivé
rozdělení bytů a jejich obytné plochy.
Mít dobrý byt pro rodinu je jedno z prvních
přání mladých lidí. Dobré
bydlení je jedna že základních podmínek
zabezpečení životní a kulturní
úrovně a jeden z ukazatelů hmotného
blahobytu lidí. Vysoká úroveň osobní
a společenské spotřeby u nás a vzestup
životní úrovně vede zákonitě
k vyšším nárokům na bydlení.
O splnění velkého přání
mnoha tisíců rodin stejně rozhodne práce
a úsilí každého z nás a zejména
pracujících ze stavební výroby a sebelepší
zákon může tomuto úsilí jenom
napomáhat. Zákon má proto na mysli nutnost
opatření k lepšímu hospodaření
s bytovým fondem.
Skladba a charakter bytů nemá příznivé
složení pro účinnější
řešení bytového problému v našem
státě. Nepříznivá situace na
úseku provádění bytové politiky,
je zřejmá z rozborů a materiálů
sčítání lidu, bytů, domů
a domácností z roku 1961, jak provedla s. zpravodajka.
Již základní údaje ukazují na
některé problémy související
s řešením bytové politiky.
Například:
- skladba bytového fondu ukazuje, že téměř
70 % bytů v naší ČSSR nespadá
do přidělovací pravomoci národních
výborů,
- v rodinných domcích je 53,3 % bytů z celkového
počtu bytů v ČSSR a na tyto byty připadá
celkem 53,5 % obyvatel, kteří jsou uživateli
bytů, a standard bydlení v těchto domcích
vykazuje průměr 30 m2 na domácnost
a z toho na obyvatele téměř 9,50 m2.
V obytných částech zemědělských
usedlostí, které jsou nyní podle nového
návrhu zákona osobním vlastnictvím
tak jako rodinné domky, je celkem 13,7 % bytů z
celkového jejich počtu. V těchto bydlí
15,9 % obyvatel a na domácnost zde připadá
průměrně 31 m2, z čehož
na obyvatele připadá 8,77 m2.
V provozních budovách je 2,7 % bytů a v nich
bydlí 2,5 % obyvatel z celkového počtu. V
těchto bytech připadá na domácnost
průměrně 36,50 m2 a na obyvatele
11,90 m2, přičemž zde jde převážně
o služební nebo podnikové byty.
Posléze v nájemních objektech je 30 % bytů,
v nichž bydlí necelých 28 % obyvatel a zde
připadá na domácnost 31,52 m2
a na osobu 10,54 m2.
Velké množství rodin bydlí ještě
ve stísněných bytech se svými dětmi
a pod zákonnou normu a je důležité toto
v zákoně upravit.
Podle počtu domů a bytů, jak již bylo
řečeno, nad 18 m2 na jednu osobu připadá
celkem v naší zemi 585 500 domácností
z toho v rodinných domcích | 313 000 tj. 54 % |
v obytných částech zemědělských | 74 000 tj. 12,6 % |
usedlostí | |
v obytných domech, které nemají | 180 000 tj. 31 |
charakter rodinného domku | |
v provozních objektech | 18 000 tj. 3 % |
Rozbor ukazuje, že 66,4 % bytů nad 18 m2
na jednu osobu v domácnosti je prakticky v bytech osobního
vlastnictví, což znamená, že se navržené
ustanovení o nadměrnosti na tyto byty nevztahuje,
pokud je užívají vlastníci rodinných
domků nebo jejich ženaté děti a rodiče.
Naproti tomu je v nájemních domech téměř
300 000 bytů poplatných do 18 m2 a 198
000 bytů nad 18 m2. Je však nutno připomenout
ještě tato fakta: přeplněné byty
zdravotně nevhodné jsou převážně
III. a IV. kategorie jsou to tedy byty nevybavené, bez
příslušenství. Byty, kde připadá
poplatnost, nad 18 m2, jsou ze 70 % byty úplně
vybavené, s příslušenstvím, proto
bude velmi spravedlivé, aby národní výbory
odpovědně řešily rozpory v užívání
bytů, zejména pokud jde o domácnosti s nižšími
příjmy a s větším počtem
dětí.
Přehledy ukázaly rovněž, že nejvíce
rodin s dětmi je v těch krajích, kde připadá
nejnižší průměr obytné plochy
na osobu, jako jsou kraje Středoslovenský, kde je
na obyvatele 7,59 m2 a Východoslovenský,
kde na jednoho obyvatele připadá 7,76 m2.
Proto je spravedlivé, že v základním
ustanovení byla zakotvena zásada podle usnesení
XII. sjezdu naší strany, zabezpečit přidělování
bytů ze státní výstavby pro rodiny
s nižšími příjmy a s větším
počtem dětí. Národní výbory
by měly v této otázce sehrát rozhodující
úlohu a přednostně vyřešit bytové
otázky rodin s větším počtem
dětí, a to v zájmu zdraví našich
dětí, i jejich estetické výchovy.
Řešení bytových problémů
v našem státě musí také rozvíjet
základní podmínky pro zvýšení
populace u mladých manželství, zejména
se zřetelem na jejich upevnění, neboť
je dost případů, kdy rozvratem manželství
je právě nevyřešená bytová
situace mladých manželů.
Jen u národních výborů žádá
o přidělení bytů nejméně
120 000 uchazečů o byt pro rodinu s dětmi.
Při provádění bytové politiky
by národní výbory měli v souvislosti
s řešením nadměrných bytů,
řešit rodiny s větším počtem
dětí, beze zbytku, především
rodiny se 3 a více dětmi. Uváděná
fakta nejsou pouze záležitostí suchých
propočtů, nýbrž skutečností,
za kterou plně odpovídají národní
výbory všech stupňů s tím, že
zabezpečí její důsledné řešení.
To především znamená postupovat při
řešení bytových problémů
rodin s nižšími příjmy a s větším
počtem dětí, nikoliv pouze administrativní
cestou, tj. vydáváním rozhodnutí o
přidělení bytů, sestavováním
pořadníků, popřípadě
zápisem uchazečů do místního
pořadníku, nýbrž na základě
politického přístupu přikročit
k přímému provádění
bytové politiky se znalostí potřeb každé
rodiny a domácnosti. Tím se sníží
počet stížností našich občanů
a posílí se autorita národních výborů.
Říkáme, ze rodina je základ státu,
vytvořme proto všechny podmínky pro její
rozvoj a upevnění, zejména v otázkách
týkajících se řešení bytového
problému.
Bude povinností národních výborů,
aby důslednou kontrolou v přidělování
bytů zabezpečily otázky řešení
rodin s více dětmi i v těch případech,
kdy jsou přidělovány byty organizacemi, které
rovněž hospodaří s byty. Zejména
tomu bude u podnikových bytů a bytů lidových
bytových družstev. Tato skutečnost znamená
zajišťovat především důsledné
prověřování pořadníků
uvedených organizací.
Dovolte několik slov přímo k nadměrnosti:
Podle novely zákona o hospodaření s byty
může místní národní výbor
zrušit právo užívat byt pro nadměrnost.
Je třeba občanům vysvětlit dva zcela
různé pojmy, a to poplatnost a nadměrnost
bytů.
Poplatným je takový byt, kde z obytné plochy
připadá na osobu více jak 12 m2,
(tj. 12 m2 na uživatele bytu a po 12 m2
na každého dalšího příslušníka
jeho domácnosti), přičemž bydlili v
bytě kromě uživatele aspoň jeden příslušník
jeho domácnosti, připočítává
se ještě 6 m2 na domácnost.
Kupříkladu dvoučlenná rodina bydlí
v bytě, jehož obytná plocha činí
30 m2, tedy sestává z jedné kuchyně
o 16 m2 a z pokoje o 26 m2 s veškerým
příslušenstvím, a tento byt není
pro dvoučlennou rodinu bytem poplatným. Takový
byt, jak je výše uvedeno, je jistě pro dvoučlennou
bezdětnou domácnost dostatečným bytem
při dosud trvající celkové bytové
tísni.
Jestliže však 2-členná rodina může
bydlet v bytě, jehož obytná ploch činí
38 m2, tedy byt kupř. sestává
z kuchyně 12 m2 a dvou pokojů po 19 m2
s veškerým příslušenstvím,
je byt pro tuto rodinu poplatný, neboť jeho obytná
plocha přesahuje stanovenou výměru o 8 m2,
které podléhají místnímu poplatku
z bytů. Je třeba zdůraznit, že podle
vyhlášky ministerstva financí o místním
poplatku z bytů nepodléhají této povinnosti
byty, které jsou bez příslušenství.
Pro úplnost je též nutno uvést příklad
bytu, který je podle dosavadních předpisů
pro uživatele vysoce poplatný, avšak přesto
není bytem nadměrným. Tak bydlí-li
dvoučlenná rodina v 3pokojovém bytě
s příslušenstvím, kde obytná
plocha činí 58 m2, tj. kuchyně
o výměře 16 m2 a 3 pokojů
po 18 m2, je takový byt pro uvedenou rodinu
poplatným 28 m2, avšak z hlediska dosavadních
bytových předpisů není zmíněný
byt bytem nadměrným.
Dostáváme se k otázce, kdy se stává
poplatný byt bytem nadměrným. Podle dosavadních
bytových předpisů je byt nadměrným,
dosáhne-li obytná plocha bytu dvojnásobku
stanovené výměry. Tak pro dvoučlennou
rodinu je byt nadměrný při 60 m2
obytné plochy.
Toto posuzování nadměrnosti se v novele zákona
zpřísňuje z dosavadního dvojnásobku
na jedenapůlnásobek, přičemž
k této výměře se připočítává
pouze jednou 6 m2 na domácnost. Přesahuje-li
obytná plocha pro uživatele a příslušníky
jeho domácnosti stanovenou výměru, bude takový
byt bytem nadměrným. Tak přesáhne-li
obytná plocha dvoupokojového bytu s příslušenstvím
42 m2 u dvoučlenné rodiny, bude tento
byt pro ni podle novely zákona bytem nadměrným.
U tříčlenné rodiny bude limit výměry
obytné plochy nespadající do nadměrnosti
činit nejvýše 60 m2. Přesáhne-li
obytná plocha u 3 členné rodiny tuto výměru,
bude byt pro ni bytem nadměrným.
Všecko to prakticky znamená, že dnes u nové
bytové výstavby v dvoupokojových bytech zůstávají
bezdětné dvoučlenné domácnosti,
přičemž se dostáváme k otázce,
zda bylo vůbec spravedlivé, když dvoučlenné
domácnosti užívaly třípokojové
byty o výměře až do 60 m2.
Jak bude vypadat praktická stránka?
U dvoučlenné rodiny výpočet činí
celkem 42 m2. U tříčlenné
rodiny činí celkem 60 m2. To však
prakticky znamená, že 3členné domácnosti
mohou i při zpřísnění hledisek
nadměrnosti užívat 3pokojové bytové
jednotky, jejichž obytná plocha nepřesáhne
60 m2. Posuzováno z tohoto hlediska je zřejmé,
že i novela bytového zákona umožňuje
vysokou kulturu bydlení.
Je třeba se zmínit o tom, že ustanovení
o zrušení práva užívat byt pro
nadměrnost se nebude v praxi uplatňovat u všech
bytů. Tak kromě bytů v rodinných domcích,
bydlí-li v nich vlastník nebo jeho ženaté
a vdané děti, dále u bytů služebních,
nebude se zmíněné ustanovení vztahovat
i na:
a) byty bez příslušenství,
b) byty ve staré zástavbě nevybavené
vůbec, nebo byty částečně vybavené,
ale administrativně rozdělené se společným
částečným příslušenstvím.
Navrhovaná opatření v zákoně,
která snižují dosavadní normu obytné
plochy při posuzování nadměrnosti
na jedenapůlnásobek jsou v souladu s potřebami
a rozvojem našeho národního hospodářství,
zejména z hlediska zájmu řešení
takových domácností, kde není dosaženo
na osobu ani základní normy obytné plochy.
Pracující již při projednávání
dokumentu ÚV KSČ i v období zpracovávání
a projednávání návrhu zákona
o hospodaření s byty ve svých námětech
a připomínkách správně kritizovali
dosavadní rozpory v užívání bytů
a rozsahu obytné plochy. Kritika byla především
zaměřena na hospodaření s byty a způsob
jejich přidělování. Jisté je,
že národní výbory na úseku řešení
bytového problému, což je prakticky a politicky
velmi náročný úkol, dosáhly
podstatných dobrých výsledků tím,
že aktivně organizují účast svých
aktivů i občanů na řešení
bytového problému, hledají zdroje k získávání
bytů z nebytových prostor a zabezpečují
rozvoj družstevní bytové výstavby. O
tom svědčí řada důkazů,
např. i to, že od r. 1956 bylo získáno
mimo státní plán úpravou a přestavbou
nebytových prostor do konce roku 1963 téměř
65 000 bytů, čímž bylo uspokojeno 8
% uchazečů o byt v ČSSR. Přes všechny
tyto dobré výsledky především
v organizačně politické práci národních
výborů, vyskytuje se řada nedostatků
v komplexním řešení bytových
problémů. Bytový problém každého
našeho občana vyžaduje u národních
výborů větší náročnost,
zejména u funkcionářů. Podle dosavadních
zkušeností jsou tyto úkoly až na malé
výjimky větších a velkých měst
zajišťovány a prováděny přímo
bytovými komisemi a z tohoto hlediska je tedy správné,
že předložený návrh zákona
prakticky dosavadní předpisy sjednocuje. Nový
návrh dává některé podmínky
národním výborům, zejména na
úseku hospodaření s podnikovými byty.
I tato otázka byla totiž předmětem kritiky
zejména v souvislosti s fluktuanty, neplatiči nájemného
a rušiteli socialistického soužití.
Správným bylo a jistě je rozdělování
bytů z nové státní bytové výstavby
na byty pro stavební bytová družstva, dále
na podnikové byty, určené pro klíčová
a jiná důležitá průmyslová
a hospodářská odvětví a na
byty pro pořadníky národních výborů.
Nesprávným však již bylo to, že část
pracujících přešla pracovat do klíčových
odvětví, především s úmyslem
získat podnikový byt a po získání
bytu přestal pracovník pro svou organizaci pracovat
bez vážných důvodů, neboť
hlavním motivem bylo získání bytu.
Našel si pro sebe jiné výhodné zaměstnání
a takové jednání značně ovlivnilo
a působilo na stabilizaci kádrů a dokonce
narušovalo plnění plánu proto, že
podnik, i když potřeboval byt pro nového pracovníka,
nijak neuspěl. Podnik totiž neměl možnost
řešit fluktuanta přidělením náhradního
bytu proto, že takový fluktuant požadoval přesně
výhody určené bytovými předpisy,
tj. především přiměřenost
náhradního bytu z hlediska jeho výměry
obytné plochy. Nový návrh zákona umožní
řešit a postihnout takové fluktuanty plně
přidělením náhradního bytu
nejen horšího vybavení, ale i o menší
výměře obytné plochy, aniž by
musela být tato výměra z hlediska počtu
členů domácnosti přiměřenou.
Při řešení těchto otázek
bude však třeba, aby obsazování podnikových
bytů bylo prováděno tak, aby podnikové
byty byly přidělovány těm pracovníkům,
kteří skutečně stabilizují.
Organizace Revolučního odborového hnutí
na závodech budou muset ve své činnosti daleko
důsledněji uplatňovat zásady o hospodaření
s byty, než tomu bylo dosud. Staly se dokonce i takové
případy, že např. podnikový byt
ČSD v Košicích byl přidělen herci
Košického divadla anebo podnikový byt určený
Ostravsko-karvinskými doly pro horníka byl přidělen
jinému funkcionáři. Takovýto způsob
hospodaření s podnikovými byty odporuje zásadám
správného přidělování
podnikových bytů. Přesto oba uvedené
případy byly orgány odsouhlaseny. V prvém
případě možno velmi kladně hodnotit
správný postup a zásah bytové komise
Městského národního výboru
v Košicích, která i přes intervence
s přidělením zmíněného
podnikové bytu ČSD herci košického divadla
nesouhlasila, zato však v druhém případě
byl nesprávný postup podniku schválen orgány
národních výborů.
Půjde opravdu o neosobní rozdělování
bytů zásadně. Stížnosti pracujících
často ukazují na nedostatky v hospodaření
i s podnikovými byty. Proto je velmi důležité
více rozvinout a upevnit spolupráci Revolučního
odborového hnutí a národních výborů
při řešení bytových problémů
zaměstnanců podniku a při provádění
bytové politiky. Je třeba chápat a vidět,
že přidělený podnikový byt není
jen otázkou sociální povahy, ale má
především být také odměnou
za vykonanou práci pro společnost, podle jejího
významu a povahy.
Předložený návrh zákona o hospodaření
s byty zpřísňuje a upřesňuje
hlavní zásady, které plně odpovídají
stávající situaci i celkové perspektivě
v řešení bytových potřeb pracujících.
Nároky na řešení bytových potřeb
se jistě budou neustále stupňovat a opatření,
která vytyčila vláda ve svých usneseních
na řešení bytových problémů
jsou zajišťována, i když se vyskytují
některé obtíže. Je třeba vyzvednout
úsilí našich stavbařů, neboť
v nových bytech, které byly postaveny od roku 1948
již bydlí téměř 2 750 000 obyvatel.
Tyto byty jsou komplexně vybaveny a technický standard
jejich vybavení přispěl značně
ke zvýšení nejen celkové životní
úrovně, nýbrž především
ke zvýšení kultury a hygieny bydlení.
Standard vybavení bytů se stále bude zvyšovat,
neboť se připravují další opatření
směřující jednak ke zprogresívnění
výstavby, za tím účelem, aby zejména
novou bytovou výstavbou byly zabezpečeny úkoly
směřující k řešení
bytového problému. Celé úsilí
je zaměřeno k tomu, aby budoucí potřeba
775 000 bytů pro naši společnost byla zabezpečena.
Je plný předpoklad pro to, že do roku 1970
bude již užívat byty z nové státní
výstavby nejméně 32 % obyvatel ČSSR.
Návrh zákona přispěje ke zhodnocení
bytového fondu a pro jeho údržbu a je nutným
opatřením k spravedlivějšímu
rozdělení bytového fondu. Je to nutno posuzovat
spolu s opatřeními, které budou řešit
bytovou výstavbu. Občané vyslovují
v podstatě se zásadami zákona, jak jsem se
přesvědčil ve volebním obvodě,
souhlas a velmi se o tento zákon zajímají.
Doporučuji proto návrh schválit. (Potlesk.)