Středa 26. února 1964

Proto pozornost strany a vlády je zaměřena na zásadní úkoly, které podstatně zabezpečují řešení bytových problémů v našem státě.

Usnesení ÚV strany roku 1959 vytýčilo opatření ke komplexnímu řešení bytového problému v ČSSR. Jako zásada bylo stanoveno, že řešení bytových problémů je všenárodním úkolem, jehož cílem je zabezpečit v každé domácnosti přiměřený byt. To znamená, že v letech 1959-1970 musíme postavit asi 200 mil. bytů.

Zvýšené úkoly ve výstavbě byly určeny pro ostravskou oblast, severočeskou uhelnou a průmyslovou oblast a hlavní město Prahu. Mimo jiné byly určeny způsoby a druhy výstavby bytů státní bytovou výstavbou, družstevní výstavbou bytů, bytů JZD a individuální bytovou výstavbou rodinných domků. Zásady počítaly s účastí pracujících při organizaci a bytové výstavbě na řešení situace v bytech v ČSSR.

Při řešení a zabezpečování těchto velkých úkolů se vyskytla řada obtíží. Přesto však dosažené výsledky značně zlepšily životní a kulturní úroveň našich občanů v oblasti bydlení.

Tak od roku 1948 do r. 1963 bylo u nás postaveno celkem 912 281 bytů, z toho v letech 1959-1963 201 059 bytů. V nových bytech bydlí již na 2 mil. 750 tis. obyvatel, což je téměř 20 % občanů našeho státu. Význačně se na těchto výsledcích podílí družstevní výstavba.

V nových družstevních bytech již bydlí 58 105 rodin družstevníků. Rozestavěno je 27 226 družstevních bytů, neuspokojeno je zatím na 74 000 družstevníků.

Také výstavba rodinných domků znamenala a vyjadřovala růst životní úrovně pracujících. Tak v letech 1948-1963 bylo vystavěno v rodiných domcích na 277 146 bytů.

Organizačně politickou prací národních výborů bylo získáno z jiných, především nebytových prostor mimo státní plán na 65 000 bytů. Tyto byty si pracující vybudovali a upravili za podpory národních výborů, závodů, ROH.

V celém rozsahu bylo u nás zlikvidováno dědictví po kapitalistické společnosti, bydlení v nouzových stavbách.

V bytech, kde připadá více jak 12 m2 na osobu, bydlí dnes v ČSSR 1 476 000, tj. 38,2 %domácností. Dobře bydlí 2 625 300, kde na osobu připadá více než 8 m2. V 585 500 domácnostech, tj. v 15,2 %, připadá dokonce více než 18 m2 čisté obytné plochy na člena domácnosti.

To znamená, že průměr obytné plochy na občana dosáhl u nás již velmi dobrý standard. V nájemných domech dosahuje 11 m2 na osobu. Úroveň bydlení v bytech o dvou, třech a více pokojích, kde bydlí již 57,2 % domácností, je velmi dobrá a vybavenost nových bytů dosahuje světového průměru.

Rozbory ze sčítání lidí, bytů a domácností ukázaly však na některé negativní rysy, které se dotýkají zejména těchto otázek: rozdělení dosavadního bytového fondu mezi uživatele bytů je nerovnoměrné a neodpovídá do všech důsledků našim potřebám.

V 32 % domácností nedosahuje bytová obytná plocha základní výměry 8 m2 na osobu. Tato situace se prakticky vyskytuje u domácností, které bydlí v bytech o pokoji a kuchyni a u domácností s větším počtem dětí.

Proto je spravedlivé řešení obsažené v návrhu zákona, a to snížení dosavadní nadměrnosti bytů z dvojnásobku na jeden a půl násobek obytné plochy, které při spravedlivém uplatňování by pomohlo zlepšit bytovou situaci asi pro 130 000 domácností u nás.

Dalším negativním zjevem jsou i otázky neplacení nájemného a místních poplatků z bytů. Nedoplatky na nájemném a vedlejších platech činily v r. 1962 na 11 790 000 Kčs a v r. 1963 stouply dokonce přes 16. mil. Kčs. A to máme, soudruzi, jak je všem známo, jedno z nejlevnějších nájemných vůbec. Nedoplatky za místní poplatek z bytu přesahuje roční průměr 7 mil. Kčs.

Dalším závažným problémem, který se nutně musí celostátně řešit, jsou otázky oprav a údržby bytového fondu spolu s ekonomickým přehodnocením nájemného z bytu.

Soudružky a soudruzi, řešení bytového problému v naší socialistické společnosti vyžaduje nejen - a hlavně - plánování nové bytové výstavby a péči o bytový fond, ale i plánovité hospodaření s bytovým fondem, komplexní provádění bytové politiky, která je významnou součástí politicko-organizační práce národních výborů.

Národní výbory - konkrétně bytové komise - udělaly v dané situaci a možnostech v bytové politice a v hospodaření s byty nepochybně velký kus dobré práce, která, jak víme, je náročná a vyčerpávající. Je tomu tak proto, že bytové problémy a jejich řešení je stálým předmětem zájmu občanů v našem státě, je pod stálou kontrolou i kritikou veřejnosti.

Svědčí o tom mimo jiné velké množství dopisů, připomínek a v neposlední řadě i stížností, které byly k otázkám hospodaření s byty zasílány jak národním výborům, tak všem ústředním orgánům.

Rozbor stížností občanů ukázal, že vyplývají jednak z nedostatků možností národních výborů uspokojit stoupající nároky občanů, ale také z porušování socialistické zákonnosti na úseku hospodaření s byty ze strany národních výborů.

Ukazují se nedostatečné znalosti a nejednotný výklad zákonných ustanovení i prováděcí vyhlášky. Na bytových odborech v důsledku vyčerpávající a náročné práce se projevuje značná fluktuace pracovníků a tím pochopitelně trpí i kvalita výkonů.

Nedostatečně připravované materiály a podklady aparátu národního výboru pro bytové komise mnohdy nepřispívají k objektivnímu posouzení věci a k správnému rozhodování. Tím pochopitelně trpí autorita volených orgánů a důvěra občanů v objektivnost rozhodnutí. Nedostatky se také vyskytují v nekomplexním řešení bytových problémů, v řízení a kontrole na úseku provádění bytové politiky. Množí se nesprávné zásahy jednotlivých funkcionářů do pravomoci a rozhodování volených orgánů, různé intervence, které jsou často v rozporu s bytovými předpisy i se zákony o NV a se správním řádem. Dochází také k nesprávným výkladům zákona o hospodaření s byty jak u okresních prokuratur, tak soudů.

Společným úsilím národních výborů a pomoci jak ze strany Ústřední správy pro rozvoj místního hospodářství, tak i nás poslanců, musíme působit na překonání stávajících nedostatků tak, abychom efektivně využili všech možností k uspokojení občanů.

Soudružky a soudruzi, podnětem ke zpracování nového zákona o hospodaření s byty byly náměty přednesené pracujícími v předsjezdové diskusi k dokumentu ÚV KSČ o dalším rozvoji naší socialistické společnosti a zdůrazněné a zakotvené v usnesení XII. sjezdu naší strany. V současné době je to nutné opatření, které spolu s dalšími připravovanými opatřeními - s přehodnocením nájemného, opatřeními ke spravování a údržbě bytového fondu - přispěje k spravedlivějšímu rozdělení bytového fondu, jeho lepšímu využití a udržování.

Změny a úpravy obsažené v návrhu zákona oproti dosud platnému zákonu byly podrobně projednány a zkoumány na základě rozboru skutečné situace a to jak z hledisek politických, tak i společenských i z hlediska praktického provádění bytové politiky.

Návrh zákona byl zpracován za účasti ústředních orgánů a orgánů národních výborů všech stupňů a rovněž za účasti společenských organizací, zejména ROH. V období projednávání návrhu zákona v ústavně právním výboru Národního shromáždění docházela řada připomínek a námětů pracujících.

Celkový cíl a stanovené zásady zákona byly zaměřeny k těmto otázkám:

- řešit spravedlivější rozdělení obytné plochy,

- dále upřesnit jednotlivá ustanovení tak, aby byly odstraněny některé zásady, teré již zastaraly a tím nevyhovují nárokům etapy vývoje naší společnosti,

- umožnit přednostní řešení bytových problémů rodin s nižšími příjmy a větším počtem dětí,

- sjednotit základní kritéria pro zapsání do pořadníku a pro přidělování bytů,

- dále upřesnit základní vztahy mezi organizacemi hospodařícími i s byty a národními výbory, zabezpečit lepší využití bytů JZD,

- vymezit přesné vztahy, které jsou v pravomoci národních výborů, zejména na úseku rušení práva užívat byt,

dále zákonně upravit podmínky v bytové politice pro stabilizaci pracovníků v klíčových a průmyslových odvětvích a umožnit postih proti těm pracovníkům fluktuantům, kteří přešli pracovat do klíčových odvětví jen za tím účelem, aby získali byt a pak bez vážných důvodů opustili práci,

- současně byly upraveny otázky náhradních bytů, řešení náhradních ubytování, řešení bytů pro jiné účely.

Návrh zákona byl zpracován a upraven v souladu se zásadami a ustanovení ostatních novelizovaných zákonů, zejména občanského zákoníku a to především v části pojednávající o předmětu osobního vlastnictví, zániku práva užívání bytů, výměny bytů.

Metodické uspořádání zákona je vedeno snahou po umožnění orientace a přehlednosti, neboť prakticky půjde jen o jeden ze zákonných dokumentů, který bude nejvíce čten. Usnadní se tak orientace a srozumitelnost i pro široké vrstvy obyvatelstva.

Základní ustanovení zákona přiznává proti dosavadním předpisům zásadní změny. Je v něm určena zásada pro národní výbory, aby byty, s kterými hospodaří, byly především využity pro přidělování rodinám s nižšími příjmy a větším počtem dětí. Toto opatření má hluboký morální význam a vyjadřuje péči naší společnosti o početnější rodiny. Je třeba, aby národní výbory toto ustanovení v souladu se zákonem plně uplatnily a ve své praxi prováděly.

V části I. týkající se ustanovení o přehledu bytového prostoru, jsou uvedena práva a povinnosti pro národní výbory, vlastníky domů a uživatele bytů. Evidence o bytovém fondu se upřesňuje především proto, aby byl zajištěn přehled o hospodaření s byty a jejich využití. Podle vládního usnesení se současně připravuje zavedení jednotné evidence tak, aby přehlednost, stručnost a jednoduchost v evidenci umožnila vytvořit podmínky ke kontrole na úseku provádění bytové politiky, a to zejména jak se hospodaří s byty a jak je dodržována zákonnost při jejich přidělování. Ustanovení zákona o sestavování pořadníku jak národními výbory, tak u podnikových bytů a bytů lidového bytového družstva, přispěje jistě k pružnosti a operativnosti při zajišťování úkolů jednotlivých organizací. Národní výbory mají povinnost vyjádřit se k podnikovému pořadníku a pořadníku lidového bytového družstva. Smyslem opatření je kontrola hospodaření i s těmito byty. Dále k otázkám výměny bytů a přenechání části bytů: zásady pro výměny bytů, přenechání části bytů jsou sladěny s návrhem příslušných ustanovení občanského zákoníka a vytváří podmínky pro odpovědnost navrhovatele výměny, a také pro toho, kdo výměnu schvaluje.

Přitom zůstala hlavní zásada, jíž se sleduje především účelnější využití bytového prostoru.

K otázkám pravomoci národního výboru ke zrušení práva užívat byt. Podle dosavadního zákona bylo určeno, že příkaz k vyklizení se stává vykonatelný, jestliže jej schválí příslušný soud. Tato ustanovení byla prakticky značně formální a byrokratická, neboť byla příčinou zbytečných průtahů a zdlouhavého administrativního vyřizování, zejména, však zatěžovala jak soudy, tak i národní výbory zbytečným nárokem na zvýšenou administrativu. Nový návrh přesně stanoví odpovědnost a pravomoc národních výborů na tomto úseku, přičemž složité případy jsou v souladu s návrhem občanského zákoníka svěřeny do pravomoci soudu.

Ustanovení týkající se zrušení práva užívat byt pro nadměrnost obsahuje zásadní změny, které souvisí se snížením nadměrnosti z dvojnásobku obytné plochy na jedenapůlnásobek. Tato otázka byla předmětem široké diskuse pracujících, kterou vyjadřovali v dotazech, podnětech a dopisech. Naprostá většina dopisů a připomínek byla zaměřena na souhlas s navrhovaným opatřením, konstruktivní kritiku, a ukazovala na řadu problémů, které souvisely s komplexním řešením bytového problému a prováděním bytové politiky. Je třeba zdůraznit, že na byty ve staré zástavbě, na byty nevybavené, bez příslušenství, se nadměrnost vztahovat nebude a proto také v rozborech dopadu počtu nadměrných bytů v nájemních domech není s nimi počítáno.

V další části zákona týkající se náhradních bytů, jsou obsaženy nové zásady, které určují, ve kterých případech národní výbory nepřihlížejí při přidělování bytů k výměře a vybavenosti bytů a kdy může být přidělen i byt v jiné obci. Tato opatření postihnou právem ty, kteří využívají výhod naší společnosti a přitom své povinnosti vůči společnosti neplní. Tato opatření se budou dotýkat fluktuantů, kteří získali podnikové a služební byty a bez vážných důvodů přestali plnit své povinnosti a odešli na jiná pracoviště. Dále se budou týkat neplatičů nájemného a těch, kteří hrubě porušují zásady socialistického soužití.

V otázkách slučování a dělení bytů a užívání bytů, jiným účelům než k bydlení je omezena pravomoc místních národních výborů, týkající se rušení těch bytů, které mají byt v užívání k jiným účelům než k bydlení, a dále pravomoc týkající se stavebního rozdělování bytů. Tato pravomoc je nyní svěřena vyšším stupňům národních výborů tak, aby se zamezilo zbytečnému úbytku bytového fondu.

Zvlášť je třeba zdůraznit, zase v odpověď na řadu připomínek, dotazů a nesprávného výkladu občanů že zachování dosavadního rozsahu osobního vlastnictví u rodinných domků a stanovení obou kritérií k vymezení pojmu rodinný domek je v novele návrhu zákona zajištěno.

Závěrečná ustanovení zákona zpřesnila znění dosavadních předpisů, zejména pokud se týká pojmu podnikových bytů, bytů ministerstva vnitra, které jsou postaveny na roveň bytům vojenským. Návrh zákona zabezpečuje rovněž posuzování bytových potřeb vědeckých a uměleckých pracovníků.

Prováděním zákona nevzniknou vyšší finanční náklady, právě naopak, počítá se se zjednodušením administrativy.

Soudružky a soudruzi, závěrem je třeba připomenout, že nový návrh zákona nevyřeší bytový problém v ČSSR. Je spolu s komplexem dalších opatření pouze součástí zabezpečení rozsáhlého a složitého všenárodního úkolu.

Svým obsahem zákon vytváří příznivé podmínky pro správné provádění bytové politiky, zejména národními výbory.

K zajištění dobrých výsledků v provádění bytové politiky a ke spokojenosti občanů je třeba soustavné pomoci ze strany příslušných orgánů i nás poslanců. To znamená, že je potřeba v prvé fázi zajistit jednotný výklad zákona, dále jeho správné provádění a dodržování, soustavnou pomoc národním výborům, hlavně nově zvoleným orgánům v polovině letošního roku.

Nejlepších výsledků v provádění bytové politiky dosáhneme jen tehdy, budou-li tyto závažné otázky řešeny v národních výborech komplexně za nejširší účasti a pod kontrolou všech pracujících a celé veřejnosti.

Soudružky a soudruzi, předložený vládní návrh zákona o hospodaření s byty byl na základě ekonomických rozborů předložených ÚSMH, připomínek pracujících a zkušeností poslanců podrobně projednán a schválen ústavně právním výborem Národního shromáždění Doporučuji proto Národnímu shromáždění, aby vládní návrh zákona o hospodaření s byty schválilo. (Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP