Proto pozornost strany a vlády je zaměřena
na zásadní úkoly, které podstatně
zabezpečují řešení bytových
problémů v našem státě.
Usnesení ÚV strany roku 1959 vytýčilo
opatření ke komplexnímu řešení
bytového problému v ČSSR. Jako zásada
bylo stanoveno, že řešení bytových
problémů je všenárodním úkolem,
jehož cílem je zabezpečit v každé
domácnosti přiměřený byt. To
znamená, že v letech 1959-1970 musíme postavit
asi 200 mil. bytů.
Zvýšené úkoly ve výstavbě
byly určeny pro ostravskou oblast, severočeskou
uhelnou a průmyslovou oblast a hlavní město
Prahu. Mimo jiné byly určeny způsoby a druhy
výstavby bytů státní bytovou výstavbou,
družstevní výstavbou bytů, bytů
JZD a individuální bytovou výstavbou rodinných
domků. Zásady počítaly s účastí
pracujících při organizaci a bytové
výstavbě na řešení situace v
bytech v ČSSR.
Při řešení a zabezpečování
těchto velkých úkolů se vyskytla řada
obtíží. Přesto však dosažené
výsledky značně zlepšily životní
a kulturní úroveň našich občanů
v oblasti bydlení.
Tak od roku 1948 do r. 1963 bylo u nás postaveno celkem
912 281 bytů, z toho v letech 1959-1963 201 059 bytů.
V nových bytech bydlí již na 2 mil. 750 tis.
obyvatel, což je téměř 20 % občanů
našeho státu. Význačně se na
těchto výsledcích podílí družstevní
výstavba.
V nových družstevních bytech již bydlí
58 105 rodin družstevníků. Rozestavěno
je 27 226 družstevních bytů, neuspokojeno je
zatím na 74 000 družstevníků.
Také výstavba rodinných domků znamenala
a vyjadřovala růst životní úrovně
pracujících. Tak v letech 1948-1963 bylo vystavěno
v rodiných domcích na 277 146 bytů.
Organizačně politickou prací národních
výborů bylo získáno z jiných,
především nebytových prostor mimo státní
plán na 65 000 bytů. Tyto byty si pracující
vybudovali a upravili za podpory národních výborů,
závodů, ROH.
V celém rozsahu bylo u nás zlikvidováno dědictví
po kapitalistické společnosti, bydlení v
nouzových stavbách.
V bytech, kde připadá více jak 12 m2
na osobu, bydlí dnes v ČSSR 1 476 000, tj. 38,2
%domácností. Dobře bydlí 2 625 300,
kde na osobu připadá více než 8 m2.
V 585 500 domácnostech, tj. v 15,2 %, připadá
dokonce více než 18 m2 čisté
obytné plochy na člena domácnosti.
To znamená, že průměr obytné
plochy na občana dosáhl u nás již velmi
dobrý standard. V nájemných domech dosahuje
11 m2 na osobu. Úroveň bydlení
v bytech o dvou, třech a více pokojích, kde
bydlí již 57,2 % domácností, je velmi
dobrá a vybavenost nových bytů dosahuje světového
průměru.
Rozbory ze sčítání lidí, bytů
a domácností ukázaly však na některé
negativní rysy, které se dotýkají
zejména těchto otázek: rozdělení
dosavadního bytového fondu mezi uživatele bytů
je nerovnoměrné a neodpovídá do všech
důsledků našim potřebám.
V 32 % domácností nedosahuje bytová obytná
plocha základní výměry 8 m2
na osobu. Tato situace se prakticky vyskytuje u domácností,
které bydlí v bytech o pokoji a kuchyni a u domácností
s větším počtem dětí.
Proto je spravedlivé řešení obsažené
v návrhu zákona, a to snížení
dosavadní nadměrnosti bytů z dvojnásobku
na jeden a půl násobek obytné plochy, které
při spravedlivém uplatňování
by pomohlo zlepšit bytovou situaci asi pro 130 000 domácností
u nás.
Dalším negativním zjevem jsou i otázky
neplacení nájemného a místních
poplatků z bytů. Nedoplatky na nájemném
a vedlejších platech činily v r. 1962 na 11
790 000 Kčs a v r. 1963 stouply dokonce přes 16.
mil. Kčs. A to máme, soudruzi, jak je všem
známo, jedno z nejlevnějších nájemných
vůbec. Nedoplatky za místní poplatek z bytu
přesahuje roční průměr 7 mil.
Kčs.
Dalším závažným problémem,
který se nutně musí celostátně
řešit, jsou otázky oprav a údržby
bytového fondu spolu s ekonomickým přehodnocením
nájemného z bytu.
Soudružky a soudruzi, řešení bytového
problému v naší socialistické společnosti
vyžaduje nejen - a hlavně - plánování
nové bytové výstavby a péči
o bytový fond, ale i plánovité hospodaření
s bytovým fondem, komplexní provádění
bytové politiky, která je významnou součástí
politicko-organizační práce národních
výborů.
Národní výbory - konkrétně
bytové komise - udělaly v dané situaci a
možnostech v bytové politice a v hospodaření
s byty nepochybně velký kus dobré práce,
která, jak víme, je náročná
a vyčerpávající. Je tomu tak proto,
že bytové problémy a jejich řešení
je stálým předmětem zájmu občanů
v našem státě, je pod stálou kontrolou
i kritikou veřejnosti.
Svědčí o tom mimo jiné velké
množství dopisů, připomínek a
v neposlední řadě i stížností,
které byly k otázkám hospodaření
s byty zasílány jak národním výborům,
tak všem ústředním orgánům.
Rozbor stížností občanů ukázal,
že vyplývají jednak z nedostatků možností
národních výborů uspokojit stoupající
nároky občanů, ale také z porušování
socialistické zákonnosti na úseku hospodaření
s byty ze strany národních výborů.
Ukazují se nedostatečné znalosti a nejednotný
výklad zákonných ustanovení i prováděcí
vyhlášky. Na bytových odborech v důsledku
vyčerpávající a náročné
práce se projevuje značná fluktuace pracovníků
a tím pochopitelně trpí i kvalita výkonů.
Nedostatečně připravované materiály
a podklady aparátu národního výboru
pro bytové komise mnohdy nepřispívají
k objektivnímu posouzení věci a k správnému
rozhodování. Tím pochopitelně trpí
autorita volených orgánů a důvěra
občanů v objektivnost rozhodnutí. Nedostatky
se také vyskytují v nekomplexním řešení
bytových problémů, v řízení
a kontrole na úseku provádění bytové
politiky. Množí se nesprávné zásahy
jednotlivých funkcionářů do pravomoci
a rozhodování volených orgánů,
různé intervence, které jsou často
v rozporu s bytovými předpisy i se zákony
o NV a se správním řádem. Dochází
také k nesprávným výkladům
zákona o hospodaření s byty jak u okresních
prokuratur, tak soudů.
Společným úsilím národních
výborů a pomoci jak ze strany Ústřední
správy pro rozvoj místního hospodářství,
tak i nás poslanců, musíme působit
na překonání stávajících
nedostatků tak, abychom efektivně využili všech
možností k uspokojení občanů.
Soudružky a soudruzi, podnětem ke zpracování
nového zákona o hospodaření s byty
byly náměty přednesené pracujícími
v předsjezdové diskusi k dokumentu ÚV KSČ
o dalším rozvoji naší socialistické
společnosti a zdůrazněné a zakotvené
v usnesení XII. sjezdu naší strany. V současné
době je to nutné opatření, které
spolu s dalšími připravovanými opatřeními
- s přehodnocením nájemného, opatřeními
ke spravování a údržbě bytového
fondu - přispěje k spravedlivějšímu
rozdělení bytového fondu, jeho lepšímu
využití a udržování.
Změny a úpravy obsažené v návrhu
zákona oproti dosud platnému zákonu byly
podrobně projednány a zkoumány na základě
rozboru skutečné situace a to jak z hledisek politických,
tak i společenských i z hlediska praktického
provádění bytové politiky.
Návrh zákona byl zpracován za účasti
ústředních orgánů a orgánů
národních výborů všech stupňů
a rovněž za účasti společenských
organizací, zejména ROH. V období projednávání
návrhu zákona v ústavně právním
výboru Národního shromáždění
docházela řada připomínek a námětů
pracujících.
Celkový cíl a stanovené zásady zákona
byly zaměřeny k těmto otázkám:
- řešit spravedlivější rozdělení
obytné plochy,
- dále upřesnit jednotlivá ustanovení
tak, aby byly odstraněny některé zásady,
teré již zastaraly a tím nevyhovují
nárokům etapy vývoje naší společnosti,
- umožnit přednostní řešení
bytových problémů rodin s nižšími
příjmy a větším počtem
dětí,
- sjednotit základní kritéria pro zapsání
do pořadníku a pro přidělování
bytů,
- dále upřesnit základní vztahy mezi
organizacemi hospodařícími i s byty a národními
výbory, zabezpečit lepší využití
bytů JZD,
- vymezit přesné vztahy, které jsou v pravomoci
národních výborů, zejména na
úseku rušení práva užívat
byt,
dále zákonně upravit podmínky v bytové
politice pro stabilizaci pracovníků v klíčových
a průmyslových odvětvích a umožnit
postih proti těm pracovníkům fluktuantům,
kteří přešli pracovat do klíčových
odvětví jen za tím účelem,
aby získali byt a pak bez vážných důvodů
opustili práci,
- současně byly upraveny otázky náhradních
bytů, řešení náhradních
ubytování, řešení bytů
pro jiné účely.
Návrh zákona byl zpracován a upraven v souladu
se zásadami a ustanovení ostatních novelizovaných
zákonů, zejména občanského
zákoníku a to především v části
pojednávající o předmětu osobního
vlastnictví, zániku práva užívání
bytů, výměny bytů.
Metodické uspořádání zákona
je vedeno snahou po umožnění orientace a přehlednosti,
neboť prakticky půjde jen o jeden ze zákonných
dokumentů, který bude nejvíce čten.
Usnadní se tak orientace a srozumitelnost i pro široké
vrstvy obyvatelstva.
Základní ustanovení zákona přiznává
proti dosavadním předpisům zásadní
změny. Je v něm určena zásada pro
národní výbory, aby byty, s kterými
hospodaří, byly především využity
pro přidělování rodinám s nižšími
příjmy a větším počtem
dětí. Toto opatření má hluboký
morální význam a vyjadřuje péči
naší společnosti o početnější
rodiny. Je třeba, aby národní výbory
toto ustanovení v souladu se zákonem plně
uplatnily a ve své praxi prováděly.
V části I. týkající se ustanovení
o přehledu bytového prostoru, jsou uvedena práva
a povinnosti pro národní výbory, vlastníky
domů a uživatele bytů. Evidence o bytovém
fondu se upřesňuje především
proto, aby byl zajištěn přehled o hospodaření
s byty a jejich využití. Podle vládního
usnesení se současně připravuje zavedení
jednotné evidence tak, aby přehlednost, stručnost
a jednoduchost v evidenci umožnila vytvořit podmínky
ke kontrole na úseku provádění bytové
politiky, a to zejména jak se hospodaří s
byty a jak je dodržována zákonnost při
jejich přidělování. Ustanovení
zákona o sestavování pořadníku
jak národními výbory, tak u podnikových
bytů a bytů lidového bytového družstva,
přispěje jistě k pružnosti a operativnosti
při zajišťování úkolů
jednotlivých organizací. Národní výbory
mají povinnost vyjádřit se k podnikovému
pořadníku a pořadníku lidového
bytového družstva. Smyslem opatření
je kontrola hospodaření i s těmito byty.
Dále k otázkám výměny bytů
a přenechání části bytů:
zásady pro výměny bytů, přenechání
části bytů jsou sladěny s návrhem
příslušných ustanovení občanského
zákoníka a vytváří podmínky
pro odpovědnost navrhovatele výměny, a také
pro toho, kdo výměnu schvaluje.
Přitom zůstala hlavní zásada, jíž
se sleduje především účelnější
využití bytového prostoru.
K otázkám pravomoci národního výboru
ke zrušení práva užívat byt. Podle
dosavadního zákona bylo určeno, že příkaz
k vyklizení se stává vykonatelný,
jestliže jej schválí příslušný
soud. Tato ustanovení byla prakticky značně
formální a byrokratická, neboť byla
příčinou zbytečných průtahů
a zdlouhavého administrativního vyřizování,
zejména, však zatěžovala jak soudy, tak
i národní výbory zbytečným
nárokem na zvýšenou administrativu. Nový
návrh přesně stanoví odpovědnost
a pravomoc národních výborů na tomto
úseku, přičemž složité případy
jsou v souladu s návrhem občanského zákoníka
svěřeny do pravomoci soudu.
Ustanovení týkající se zrušení
práva užívat byt pro nadměrnost obsahuje
zásadní změny, které souvisí
se snížením nadměrnosti z dvojnásobku
obytné plochy na jedenapůlnásobek. Tato otázka
byla předmětem široké diskuse pracujících,
kterou vyjadřovali v dotazech, podnětech a dopisech.
Naprostá většina dopisů a připomínek
byla zaměřena na souhlas s navrhovaným opatřením,
konstruktivní kritiku, a ukazovala na řadu problémů,
které souvisely s komplexním řešením
bytového problému a prováděním
bytové politiky. Je třeba zdůraznit, že
na byty ve staré zástavbě, na byty nevybavené,
bez příslušenství, se nadměrnost
vztahovat nebude a proto také v rozborech dopadu počtu
nadměrných bytů v nájemních
domech není s nimi počítáno.
V další části zákona týkající
se náhradních bytů, jsou obsaženy nové
zásady, které určují, ve kterých
případech národní výbory nepřihlížejí
při přidělování bytů
k výměře a vybavenosti bytů a kdy
může být přidělen i byt v jiné
obci. Tato opatření postihnou právem ty,
kteří využívají výhod
naší společnosti a přitom své
povinnosti vůči společnosti neplní.
Tato opatření se budou dotýkat fluktuantů,
kteří získali podnikové a služební
byty a bez vážných důvodů přestali
plnit své povinnosti a odešli na jiná pracoviště.
Dále se budou týkat neplatičů nájemného
a těch, kteří hrubě porušují
zásady socialistického soužití.
V otázkách slučování a dělení
bytů a užívání bytů, jiným
účelům než k bydlení je omezena
pravomoc místních národních výborů,
týkající se rušení těch
bytů, které mají byt v užívání
k jiným účelům než k bydlení,
a dále pravomoc týkající se stavebního
rozdělování bytů. Tato pravomoc je
nyní svěřena vyšším stupňům
národních výborů tak, aby se zamezilo
zbytečnému úbytku bytového fondu.
Zvlášť je třeba zdůraznit, zase
v odpověď na řadu připomínek,
dotazů a nesprávného výkladu občanů
že zachování dosavadního rozsahu osobního
vlastnictví u rodinných domků a stanovení
obou kritérií k vymezení pojmu rodinný
domek je v novele návrhu zákona zajištěno.
Závěrečná ustanovení zákona
zpřesnila znění dosavadních předpisů,
zejména pokud se týká pojmu podnikových
bytů, bytů ministerstva vnitra, které jsou
postaveny na roveň bytům vojenským. Návrh
zákona zabezpečuje rovněž posuzování
bytových potřeb vědeckých a uměleckých
pracovníků.
Prováděním zákona nevzniknou vyšší
finanční náklady, právě naopak,
počítá se se zjednodušením administrativy.
Soudružky a soudruzi, závěrem je třeba
připomenout, že nový návrh zákona
nevyřeší bytový problém v ČSSR.
Je spolu s komplexem dalších opatření
pouze součástí zabezpečení
rozsáhlého a složitého všenárodního
úkolu.
Svým obsahem zákon vytváří
příznivé podmínky pro správné
provádění bytové politiky, zejména
národními výbory.
K zajištění dobrých výsledků
v provádění bytové politiky a
ke spokojenosti občanů je třeba soustavné
pomoci ze strany příslušných orgánů
i nás poslanců. To znamená, že je potřeba
v prvé fázi zajistit jednotný výklad
zákona, dále jeho správné provádění
a dodržování, soustavnou pomoc národním
výborům, hlavně nově zvoleným
orgánům v polovině letošního
roku.
Nejlepších výsledků v provádění
bytové politiky dosáhneme jen tehdy, budou-li tyto
závažné otázky řešeny v
národních výborech komplexně za nejširší
účasti a pod kontrolou všech pracujících
a celé veřejnosti.
Soudružky a soudruzi, předložený vládní
návrh zákona o hospodaření s byty
byl na základě ekonomických rozborů
předložených ÚSMH, připomínek
pracujících a zkušeností poslanců
podrobně projednán a schválen ústavně
právním výborem Národního shromáždění
Doporučuji proto Národnímu shromáždění,
aby vládní návrh zákona o hospodaření
s byty schválilo. (Potlesk.)