Nejdůležitější z těchto
úprav je ustanovení § 225 odstavec 2. Podle
tohoto ustanovení je občan, který zneužije
služeb poskytovaných zcela nebo zčásti
bezplatně, povinen nahradit náklady, které
tím organizaci vznikly, i když z poskytnutí
služby neměl sám majetkový prospěch.
Příkladů takového zneužívání
není málo. Obzvlášť u pohotovostní
zdravotnické služby. Mnozí lidé již
natolik zpohodlněli, že volají lékaře
v noční době pro každou maličkost.
Projíždí se benzín a vznikají
zbytečné náklady. V gottwaldovské
nemocnici je průměrně 30 případů
denně, kdy by nebylo nutné, aby lékař
k pacientovi dojížděl.
Návrh občanského zákoníku ukládá
socialistickým organizacím poskytujícím
služby, velké povinnosti, a to nejenom na základě
uzavřené smlouvy, ale i na základě
systému předsmluvních povinností.
Sem náleží například povinnost
řádného zásobení materiálem
a zbožím v obchodech a péče o potřebnou
kapacitu podniků, které plní službu
občanům.
Organizaci se dále ukládá povinnost na žádost
občana službu poskytnout, jestliže náleží
k jejím úkolům a je v mezích jejich
provozních možností.
Návrh také nepřeceňuje reálné
možnosti, dané dnešním stavem našeho
hospodářství, přitom však zakotvuje
zásady dalšího vývoje tak, aby bylo
zajištěno jeho dlouhotrvající působení.
Návrh vychází správně ze zásady,
že na povinnosti organizace služby poskytnout nelze
trvat, jestliže toto poskytnutí není v mezích
provozních možností organizace, protože
tato učinila vše, co bylo v jejich silách.
Víte, že máme ještě i jiné
problémy. Je to otázka kapacity provozoven a jejich
budování v nových sídlištích.
Máme potíže při materiálnětechnickém
zásobování jejich pracovníků,
často i nedostatek odborných pracovníků
pro jednotlivé obory apod. Do systému předsmluvních
povinností náleží i ustanovení,
které ukládá organizaci povinnost, aby občana
řádně informovala o poskytované službě.
Tato informace musí být poskytnuta před uzavřením
smlouvy, popřípadě v průběhu
poskytování služby. Tato zásada se v
právní zásadě služeb promítá
v celé řadě konkrétních ustanovení,
na které navazují také účinné
sankce.
Sem patří i obecné ustanovení pro
placené služby, podle něhož cena služby
musí být určena již při uzavírání
smlouvy, popřípadě odhadem. Byla-li však
cena dohodnuta podle rozpočtu, je vždy závazná.
Povinnost informovat občana je důležitá
i v souvislosti při prodeji v obchodě, při
půjčování věcí, při
zhotovení věci na zakázku a při opravách
a úpravách věci. Řádné
splnění této povinnosti je v zájmu
jak občana, tak i společnosti a má význam
i z hlediska odpovědnosti organizace za vady, popřípadě
pro náhradu škody.
Návrh zákoníku stanoví dále
socialistickým organizacím povinnost poskytovat
služby včas a řádně a zajišťuje
splnění této povinnosti účinnými
sankcemi. Při zajišťování včasného
poskytování služeb bude třeba nejširší
spolupráce NV při provádění
zákona.
KNV bude náležet, aby v rámci úkolů,
které jim příslušejí podle zákona
o národních výborech, stanovily lhůty
pro provádění jednotlivých druhů
služeb. Určování termínů
musí být vždy dobře zváženo,
aby odpovídalo daným možnostem organizací,
protože při překročení těchto
lhůt budou mít občané právo
na slevu. Rozsah těchto slev bude upraven prováděcím
předpisem podle délky doby, o kterou k překročení
lhůty došlo.
K témuž druhu sankcí náleží
také povinnost organizace nahradit občanovi škodu,
vzniklou tím, že organizace nepřistoupila včas
k provedení služby, ačkoliv občan sám
potřebnou součinnost včas poskytl. (Příklad:
oprava instalačního zařízení
občan si vzal volno, pracovníci nepřišli
náhrada mzdy.)
Při odpovědnosti za vady vychází návrh
z úkojné funkce služby. Důsledkem tohoto
pojetí také je, že se na prvém místě
poskytuje občanovi právo na opravu, popřípadě
na výměnu věci. Zde půjde také
o to, aby v obchodní organizaci byly zkvalitněny
kvalitativní přejímky zboží.
Zde se projevuje zásada zájmu občana a společnosti,
a to v tom, že tato odpovědnost nemůže
být ani vyloučena, ani omezena, a že se jí
ani občan sám nemůže vzdát. V
oblasti poskytování základních materiálních
služeb, jimiž jsou nepochybně prodej v obchodě,
zakázková výroba a opravy, popřípadě
úpravy věcí, zdokonaluje návrh zákona
systém odpovědnosti za vady tím, že
zavádí záruky ze zákona.
Stejně významná jako úprava odpovědnosti
za vady je i nová úprava odpovědnosti za
škodu, vzniklou při poskytování služeb.
Návrh zákoníku především
správně rozšiřuje obecnou odpovědnost
organizací při službách i na ty škody,
které byly v souvislosti s poskytnutím služby
způsobeny a zaviněny osobami, které organizace
k poskytnutí služby použila. Za zavinění
takových osob musí socialistické organizace
občanům odpovídat.
Je samozřejmé, že každá organizace
musí také ve smyslu předpisů o správě
majetku v socialistickém vlastnictví uplatňovat
vůči takovým pracovníkům nároky
na náhradu škody.
Návrh zákona současně určuje
objektivní odpovědnost organizace za škody,
způsobené na věcech, které převzala
k provedení služby.
Zvláštní pozornost je však třeba
věnovat ustanovení návrhu, podle kterého
organizace odpovídá občanům bez ohledu
na to, zda došlo k zavinění či nikoliv
za škody, které vznikly při poskytnuti služby
z použití přístroje nebo jiné
věci.
Toto ustanovení má důležitý dosah
pro zabezpečení občanů, zejména
v oblasti poskytování služeb zdravotnických
(například popáleniny při ozařování
a podobně).
Není však bez významu ani pro oblast služeb
materiálních (například výbuch
nebo požár při provádění
prací instalatérských v bytě apod.).
Bylo by však nesprávné chápat ustanovení
občanského zákoníku o službách
jen z hlediska práv občanů vůči
organizacím provádějícím služby.
Zde musí být řádně a účelně
uplatňována účinná spolupráce
mezi organizacemi a občanem. Jen taková spolupráce
umožní organizaci provádějící
služby plnit řádně své povinnosti.
Proto návrh nového občanského zákoníku
ukládá občanům povinnost poskytnout
součinnost, které je k provedení služby
třeba (např. při předání
věci poskytnout potřebné informace, umožnit
přístup do bytu, kde mají být práce
provedeny, vyzvednout včas zhotovenou nebo spravenou věc,
vypranou neb vyčistěnou apod.).
Do rámce povinnosti občanů patří
také povinnost zaplatit za provedenou službu včas
a v plné výši. I plnění těchto
povinností zabezpečuje návrh zákona
účinnými sankcemi.
Závěrem lze říci, že ustanovení
návrhu občanského zákoníku
o službách jsou v souladu se zajišťováním
usnesení XII. sjezdu KSČ i v souladu s potřebami
naší společnosti v rozvoji služeb.
Doporučuji, aby návrh občanského zákoníka
byl schválen. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger:
Dávám slovo poslednímu přihlášenému
řečníku posl. Šubrtovi.
Posl. Šubrt: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci!
Šestá část předpokládaného
návrhu občanského zákoníku,
o které hovořila i s. zpravodajka, upravuje odpovědnost
za škodu a za neoprávněný majetkový
prospěch. Jde o úsek zvlášť významný,
který vymezí povinnosti všech občanů
a organizací předcházet hrozícím
škodám a neoprávněnému majetkovému
prospěchu a zabraňovat jejich vzniku. V socialistické
společnosti nelze totiž připustit, aby se občané
chovali netečně a bez zájmu tam, kde hrozí
škoda na zdraví spoluobčanů nebo škoda
na majetku.
U celé řady občanů, především
u mládeže, se projevuje zdravý smysl a zájem
o odstraňování všech nedostatků,
jež se v životě společnosti projevují.
Dokladem toho je soustavně se rozvíjející
akce "Všudybyl". Organizuje ji mládež
a pomáhá nejen odhalovat, ale také aktivně
odstraňovat příčiny nedostatků.
Zachraňuje tím obrovské společenské
hodnoty. Za dobu trvání se podařilo odkrýt
akcí "Všudybyl" na 2113 závodech
a organizacích nevyužité stroje, zařízení
a materiály v celkové hodnotě 1 130 680 000
Kčs. Do vlastního výrobního procesu
se přitom vrátila jen hodnota 667 686 tisíc
KČS.
Podobně se akce rozvíjí v zemědělství,
kde se podařilo mladým lidem odkrýt 8168
ha nevyužité orné půdy. Na 3803 ha uzavřeli
mládežníci patronát a zavázali
se využít ji a navrátit zemědělské
výrobě.
Přes tyto nesporně kladné jevy v jednání
našich občanů se však soustavně
objevují v tisku, rozhlase a v televizi zprávy,
že např. po skončení zemědělských
prací zůstane na poli bez dozoru a ošetření
hospodářský stroj, a je tam vystaven povětrnostním
vlivům a doslova zkáze. Píše o tom např.
Všudybyl z Libčic n. Vltavou, okres Praha-západ:
"Strojů jsme našli velmi mnoho. Překvapilo
nás, že z některých už zbyly jenom
kostry. Třeba traktor. Bylo vidět, že stojí
takhle už hodně dlouho. Jiné zůstaly
venku po letních nebo podzimních pracích
a několik jich je už rezavých. Celkem jich
bylo třicet sedm".
Stejně i na úseku investiční výstavby
přináší netečnost a lhostejnost
k majetku společnosti nedozírné škody.
Není nic mimořádného, že je na
staveništi po dokončení stavby ponechán
svému osudu drahocený materiál, stroje, nástroje
a pomůcky.
Takové vzniklé škody zkracují náš
národní důchod. Jsou to zbytečné
výdaje společnosti, protože se mnohdy o nedostatcích,
z nichž vyplývají, všeobecně ví.
Je samozřejmé, že občan, který
o takovýchto nedostatcích ví, by měl
cítit morální povinnost zabránit možným
škodám. Odporuje přece zásadám
socialistické morálky, jestliže občan
vychází z názoru, že tu nejde o jeho
vlastní, osobní záležitost, že
se ho to netýká a že tedy není povinen
se starat o zjednání nápravy. Socialismu
však musí být cizí zásada: "Z
cizího krev neteče!"
Považuji proto za správné, že předpokládaný
návrh zákona bere na tyto nežádoucí
projevy nezájmu a lhostejnosti patřičný
zřetel. Správně je určena právní
povinnost občana preventivně působit k tomu,
aby ke škodám na zdraví a majetku - a to na
majetku v socialistickém vlastnictví v prvé
řadě - nedocházelo.
Zásada povinnosti občana zabránit hrozícím
škodám neznamená ovšem zbavování
odpovědnosti hospodářských a jiných
odpovědných činitelů. Jde především
o to, aby všichni občané považovali za
svou povinnost učinit vhodné opatření
všude tam, kde hrozí vážná škoda
a aby pomohli zajišťovat její odvrácení.
Toho může občan například dosáhnout
tím, že upozorní ty orgány, které
jsou povolány k zákroku a ke zjednání
nápravy.
Někdy by ovšem mohl přijít zákrok
orgánu příliš pozdě. Proto je
v návrhu dále stanoveno, že v případech,
které nesnesou odklad zákroku, je povinen takový
zákrok učinit přímo ten, kdo hrozící
škodu zpozoruje. Je logické, že potřebný
zákrok musí odpovídat silám občana,
jeho schopnostem a možnostem. Nebylo by jistě na místě
požadovat zákrok od občana i tehdy, když
by se sám vystavoval vážnému ohrožení
nebo byly-li v cestě jiné důležité
okolnosti. Jistě nelze například žádat
od občana, aby skočil za tonoucím do hluboké
vody, neumí-li sám plavat.
Leckdy bude odvrácení hrozící škody
spojeno s vynaložením nákladů. Je jistě
spravedlivé, aby takové nevyhnutelné výdaje
občanu uhradil ten, v jehož zájmu jednal.
Povinnost předcházet hrozícím škodám
je jednou ze zásad aktivní účasti
jednotlivce v životě socialistické společnosti.
Hlavní zásadou je všestranná péče
o blaho člověka. Proto má společnost
také plné právo takovou aktivitu od každého
občana, od každého člena společnosti
požadovat. Proto je nesplnění takové
občanské povinnosti, směřující
k odvrácení hrozící škody postaveno,
byť jen v omezeném rozsahu, pod právní
sankci.
Toto ustanovení dává soudu možnost uložit
občanu, který svou povinnost nesplnil, aby se podílel
na úhradě škody, jež nesplněním
povinností vznikla. Takový příspěvek
k náhradě škody uloží soud občanu
pouze tehdy, když nelze škodu uhradit jinak. Soud přitom
musí zvážit všechny okolnosti konkrétního
případu, zejména jaký je společenský
význam vzniklé škody a co bránilo občanovi,
že svou povinnost nesplnil.
Vládní návrh zákona tedy zakotvuje
velmi pokrokový a společensky výchovný
institut, podporující aktivní úlohu
všech občanů v socialistické společnosti.
Nám musí jít, soudružky a soudruzi poslanci,
především o to, aby si podle těchto
zásad počínal každý pracující
na svém pracovišti, každý občan
ve svém bydlišti. Je nutné i v tomto směru
skoncovat s lhostejností a sobeckým nezájmem,
s pohodlností a netečností, avšak také
s nic neřešícím alibismem. Nám
musí jít především o to škodám
a nedostatkům předcházet a příčiny
těchto nedostatků tvrdě, ano, i chirurgicky,
odstraňovat.
Předložený vládní návrh
zákona plně podporuji. Myslím, že bude
i naším úkolem při každé
příležitosti občanský zákoník
popularizovat a informovat občany i o tom, že nemají
jen morální povinnosti, le že jim zákon
ukládá i právní povinnost zabránit
a předcházet škodám na zdraví
a majetku. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger:
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
(Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, je tedy skončena.
Dávám zpravodajce posl. Litvajové
slovo k doslovu.
Zpravodajka posl. Litvajová: Vážení
súdruhovia, pretože z diskuzie nevyplynuli žiadne
doplňovacie návrhy k navrhnutému zákonu,
doporučujem Národnému zhromaždeniu,
aby návrh nového občianskeho zákonníka
bol schválený tak, ako bol predložený.
Předseda NS Fierlinger:
Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Kdo souhlasí s vládním návrhem občanského
zákoníku, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
schválilo vládní návrh občanského
zákoníku.
Přerušuji schůzi do 14 hod.
Podpredseda NZ Valo:
Zahajujem prerušenú schôdzu.
Pristúpime k prejednaniu štvrtého bodu programu,
ktorým je
4. Zpráva výboru ústavne právneho
k vládnemu návrhu zákona (tlač 174)
o hospodárení s bytmi.
Zpravodajkyňou je posl. Dohnalová, dávám
jej slovo.
Zpravodajka posl. Dohnalová: Soudružky a soudruzi
poslanci!
Projednáváme vládní návrh zákona
o hospodaření s byty. Bytovým problémům
a otázkám bytové politiky je věnována
naší stranou a vládou soustavná péče
a pozornost. Způsob bydlení má velký
vliv na spokojenost lidí a vytváří
také podmínky pro vývoj rodiny a populaci.
Dobré bydlení a prostředí má
také vliv na usídlení rodin, stabilizuje
potřeby pracovních sil, působí na
vzájemné vztahy občanského soužití
a morálku lidí.