Týmto spôsobom sa občanom umožňuje,
aby mohli svoje potreby uspokojovať a nemuseli za tým
účelom spotrebné predmety kupovať a
nadobúdať ich do vlastníctva (napr. práčky,
písacie stroje a pod.). Ide o ďalšie formy uspokojovania
potrieb občanov, ktoré sa bezpochyby budú
postupne stále viac rozvíjať a tak plniť
rovnaké ekonomické poslanie, aké má
osobné vlastníctvo.
Tak isto, ako ustanovenia o osobnom vlastníctve aj ostatné
časti občianskeho zákonníka sú
správne a v zrozumiteľnej forme zostavené a
preto osobne navrhujem Národnému zhromaždeniu
predložený vládny návrh občianskeho
zákoníka schváliť. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger:
Děkuji řečníkovi a dávám
slovo posl. Nepomuckému.
Posl. Nepomucký: Soudružky a soudruzi!
Významnou a zcela novou úpravu přináší
návrh občanského zákoníku,
pokud jde o užívání pozemků k
účelu individuální výstavby
a ke zřizování chat a zahrádek. Pro
novou úpravu, která je motivována především
zájmem společnosti na hospodárném
zacházení s půdou, svědčí
důvody ekonomické i politické.
Jedním z hlavních úkolů vytyčených
XII. sjezdem Komunistické strany Československa
je vyrovnat do r. 1970 úroveň zemědělství
na úroveň průmyslu. Tento úkol bychom
nesplnili, kdyby docházelo k úbytkům zemědělské
půdy. Musíme proto s naším půdním
fondem a zvláště se zemědělskou
půdou řádně hospodařit a bránit
všemi prostředky tomu, aby půda byla odnímána
účelu, kterému má především
sloužit, tj. zemědělské výrobě.
Bránit mrhání půdou by měla
vedle národních výborů všech
stupňů především i jednotná
zemědělská družstva a rolníci,
v těchto hospodařící. Je to třeba
říci právě dnes, ve dnech šestnáctého
výročí únorových událostí
roku 1948, jimž předcházely velké a
urputné boje pracujících domkářů
a drobných a středních rolníků
pod vedením KSČ za získání
půdy velkostatkářů, zbytkařů,
církevní hierarchie a všech spekulačních
příživníků, kteří
přes nahromaděné bohatství půdy
rabovali kapsy pracujícího lidu našich národů
v městě i na vesnici po několik generací.
Dnes je hospodářem na této půdě
pracující rolnictvo a ono ji také musí
chránit a ošetřovat jako oko v hlavě,
aby nám všem při pečlivém obdělávání
poskytla maximální množství toho, co
k dobré výživě všeho obyvatelstva
je zapotřebí.
Zatím je nutno říci, že vývoj
zemědělského půdního fondu
je přes celou řadu opatření, z nichž
uvádím například zákon o ochraně
zemědělského půdního fondu
č. 48/1959 Sb., celkem nepříznivý.
Od roku 1959 do roku 1962 se snížila výměra
zemědělské půdy ročně
zhruba o 0,3 %, a výměra orné půdy
o 0,2 %. V této době ubylo skoro 85 000 ha zemědělské
a asi 25 000 ha orné půdy. A tato skutečnost
je na pováženou a volá po nápravě.
Ke značným úbytkům dochází
nejen při investiční výstavbě,
ale i při individuální výstavbě,
při níž nejsou mnohdy respektovány zásady
územního plánování a požadavek
důsledné ochrany zemědělské
půdy. Individuální bytová výstavba
je často uskutečňována mimo zastavěnou
obec, čímž vznikají neúměrné
náklady na dožadování t. zv. veřejné
investice, jako např. zapojení na vodovodní
síť, kanalizaci, elektrickou síť apod.
Všechny závody téměř pravidelně
při své výstavbě žádají
rovný půdní terén a pronikají
z důvodů tzv. úspornosti na nejúrodnější
půdy. Tak po celé republice si počínají
všechna velká i menší města a pomalu
již každá vesnice.
Ustanovení občanského zákoníku,
týkající se užívání
půdy k účelům i individuální
výstavby vycházejí proto z této skutečnosti
a zajišťují, aby při rozdělování
půdy pro tyto účely bylo přihlíženo
především k zájmům celé
společnosti.
Po nabytí účinnosti občanského
zákoníku bude občan moci získat pozemek
k výstavbě rodinného domku, rekreační
chaty nebo garáže anebo ke zřízení
samostatné zahrádky, avšak jen od společnosti,
a to na podkladě rozhodnutí okresního národního
výboru o přidělení pozemku do osobního
užívání. Právo osobního
užívání pozemku bude zřizováno
pro občany jen pro uvedené účely.
Právo osobního užívání
bude v zájmu šetrného hospodaření
s půdou a účinné kontroly zřizováno
jedním orgánem. Tímto orgánem může
být jen orgán, který je lidem volen a kontrolován
a tím jest okresní národní výbor,
který zná místní podmínky a
může nejlépe posoudit, které pozemky
bude možno užívat k individuální
výstavbě nebo ke zřízení zahrádky,
aniž by došlo k ohrožení zájmů
celé společnosti. Do osobního užívání
budou přidělovány jen pozemky, které
jsou v socialistickém společenském vlastnictví.
Ustanovení občanského zákoníku,
které stanoví, že právo osobního
užívání je možno zřídit
jen k pozemkům, které jsou podle územních
plánů určeny k výstavbě rodinných
domků, rekreačních chat nebo garáží
anebo ke zřizování zahrádek, sleduje,
aby výstavba byla prováděna a zahrádky
zřizovány plánovitě na plochách,
které jsou k tomu určeny územním plánem
anebo územním rozhodnutím.
S ohledem na to, že s půdou musí být
v zájmu celé naší společnosti
šetrně hospodařeno, stanoví návrh
zákona nejvyšší přípustné
výměry pozemků přidělovaných
do osobního užívání. Výměra
pozemku, přenechaného k výstavbě rodinného
domku nesmí být větší než
800 m2, pozemek k výstavbě chaty nesmí
být větší než 400 m2;
tatáž výměra je stanovena ke zřízení
zahrádky. K výstavbě garáže má
být stanovena výměra k tomu účelu
nezbytně potřebná. Přitom je třeba
zdůraznit, že občan nemá nárok
na to, aby mu byl pozemek přidělen v těchto
maximálních výměrách. Výměra
pozemku se bude v rozsahu nejvýše přípustné
výměry řídit místními
podmínkami. V oblastech méně produkčních
bude možno přidělovat pozemky ve výměře
větší, nikdy však převyšující
výměry vymezené v občanském
zákoníku. V oblastech zemědělsky vysoce
produkčních bude nutno výměru přidělovaných
pozemků přizpůsobit požadavku co nejvyšší
ochrany půdy. Uvážíme-li, že nejvhodnější
parcela rod. domku je 10X10 m nebo 12 m, je to výměra
dostatečná nejen na rod. domek, ale i na zahrádku.
Maximální výměry pozemků byly
stanoveny s ohledem na omezenost našeho půdního
fondu. Stanovené výměry odpovídají
dosavadní praxi národních výborů
a jsou přiměřené účelu,
k němuž má pozemek sloužit.
Návrh zákona ovšem připouští,
že nejvyšší přípustná
výměra přidělovaného pozemku
může být výjímečně
v odůvodněných případech překročena.
Bude tomu tak zejména, když by i při dodržení
nejvyšší stanovené výměry
vznikl pozemek nevhodného tvaru, např. by zůstaly
malé části pozemků nevyužity
nebo kdyby mělo dojít k nehospodárnému
zastavění pozemku.
Soudružky a soudruzi!
Osobní užívání pozemku tedy umožní,
aby občané mohli stavět domky, chaty nebo
garáže anebo zřizovat zahrádky ve výměře
k tomu účelu potřebné, aniž by
takový pozemek museli získávat do vlastnictví.
Zdůrazňuji, že stavebník nebude nijak
zkrácen. Pozemek mu bude přidělen rozhodnutím
okresního národního výboru za náhradu,
která se rovná náhradě za osobní
vlastnictví ve vyvlastňovacím řízení,
tj. za cenu stanovenou ministerstvem financí. Úhrada
za osobní užívání pozemku bude
odpovídat skutečné ceně pozemku a
bude určena podle nové úpravy připravované
ministerstvem financí. Občan tedy zaplatí
za zřízení práva osobního užívání
stejnou částku, kterou mu stát poskytuje
při výkupu pozemku. Nebude tedy platit jinému
občanu, který takový pozemek má a
nepotřebuje jej, jako dosud za užívání
pozemku na podkladě vlastnického práva nebo
na podkladě nájmu částku, která
často mnohonásobně převyšovala
skutečnou hodnotu pozemku. Požadování
a poskytování černých cen mezi občany
za vlastnictví nebo nájem pozemku, které
vedlo k neodůvodněnému a těžko
postižitelnému obohacování vlastníků
pozemků a ke spekulacím s pozemky, bude tedy napříště
vyloučeno.
Stavba, kterou si občan zřídí na pozemku,
který mu byl přidělen do osobního
užívání, je jeho osobním vlastnictvím.
Pozemek sám ovšem zůstává v socialistickém
společenském vlastnictví. Občan, který
se tímto způsobem stal osobním vlastníkem
rodinného domku, rekreační chaty nebo garáže,
bude moci tuto stavbu prodat komukoli bez jakéhokoli omezení.
Na toho, kdo stavbu koupí, přechází
již přímo ze zákona právo osobního
užívání pozemku, na kterém je
stavba zřízena. Právo osobního užívání
bude mezi dosavadním a novým vlastníkem stavby
vypořádáno. Nový vlastník zaplatí
původnímu vlastníku náhradu, za kterou
osobní užívání zaplatil, popřípadě
i vynaložené náklady na pozemku, například
osázení, zřízení plotu, studně
apod.
Dnem nabytí účinnosti občanského
zákoníku budou tedy moci občané stavět
rodinné domky, rekreační chaty anebo garáže,
nebo zřizovat zahrádky jen na pozemcích,
které jim budou přiděleny okresním
národním výborem do osobního užívání,
pokud ovšem tyto pozemky již nemají ve svém
vlastnictví.
Návrh zákona obsahuje další významné
ustanovení, podle něhož občané,
kteří nezastavěné stavební
pozemky mají a nepotřebují je, budou moci
pozemek prodat jen státu nebo socialistické organizaci.
Toto ustanovení umožní, aby národní
výbory získávaly pozemky od občanů,
kteří je nepotřebují a přidělovali
je za úhradu těm, kteří je potřebují
k individuální výstavbě. Národní
výbory budou od občanů kupovat nezastavěné
stavební pozemky, které potřebují
ke zřízení práva osobního užívání
za ceny stanovené zmíněným předpisem.
Tím se zamezí spekulaci s pozemky, obohacování
jedněch občanů na úkor druhých,
hromadění pozemků v jedněch rukou
a užívání pozemků v rozsahu,
který z hlediska zájmů společnosti
je neúnosný. Nejcennějším výsledkem
tohoto opatření však bude podstatné
zesílení ochrany půdy, zejména půdy
zemědělské.
Návrh však umožňuje, aby mohli občané
nezastavěné stavební pozemky, které
by mohly být vzhledem k svému určení
a výměře předmětem práva
osobního užívání, darovat příbuzným
v řadě přímé a sourozencům.
Mohou tedy darovat těmto osobám pozemky, které
jsou určeny v územním plánu k výstavbě
rodinného domku, rekreační chaty nebo garáže,
a to ve výměrách, ve kterých se občanům
zřizuje právo osobního užívání.
Ustanovení omezující volnou dispozici občanů
s nezastavěnými stavebními pozemky se netýká
zahrádek. Zahrádky bude tedy možno převádět
volně a na kohokoliv. Půjde-li však o zahradu,
která je zemědělským nebo lesním
pozemkem, bude k převodu nutný souhlas okresního
národního výboru, což je také
správné.
V souvislosti s úpravou osobního užívání
pozemků k účelu individuální
výstavby a ke zřizování zahrádek
je třeba zdůraznit, že ustanovení občanského
zákoníku se nedotýkají práv,
která již existují. Občan, který
má nezastavěný stavební pozemek ve
vlastnictví, bude jej mít ve vlastnictví
i nadále. Když pozemek nebude potřebovat, bude
jej moci prodat jen státu. Nedotčena zůstávají
i práva k pozemkům, na kterých v době
nabytí účinnosti občanského
zákoníku stavby již stojí.
Soudružky a soudruzi!
Pro úplnost se zmíním ještě několika
slovy o pozemcích, které patří našim
rolníkům. Pozemky sdružené rolníky
ke společnému hospodaření v jednotných
zemědělských družstvech jsou v soukromém
vlastnictví rolníků i nadále. Obytná
část zemědělské usedlosti je
považována podle návrhu zákona za rodinný
domek a je také jako rodinný domek chráněna.
Pozemek, na kterém zemědělská usedlost
stojí, je a zůstane ve vlastnictví toho,
komu patří usedlost. Bude-li usedlost na někoho
převáděna, bude s ní převáděn
i pozemek, na kterém tato stojí. Převod nebude
právě tak, jak je tomu u rodinných domků,
podléhat schválení okresního národního
výboru. Půjde-li však o zahradu, která
je zemědělským pozemkem, bude třeba
k jejímu převodu souhlasu okresního národního
výboru.
Dovolte mně, abych závěrem zdůraznil,
že zmíněná ustanovení občanského
zákoníku upravující užívání
pozemků k účelům výstavby rodinných
domků, rekreačních chat nebo garáží
anebo ke zřizování zahrádek neznamenají,
že by po vyjití občanského zákoníku
došlo k nějaké akci, která by vyústila
v hromadné převádění nezastavěných
stavebních pozemků do rukou státu. Nedojde
také k revizi výměr takových pozemků
a k převádění části
pozemků převyšujících výměry
stanovené pro osobní užívání
pozemků do jiných rukou. Smyslem tohoto zákona
je zabránit plýtvání půdou,
odstranit spekulaci a umožnit těm, kteří
takové pozemky potřebují, jejich užívání
za ceny odpovídající skutečné
ceně těchto pozemků způsobem odpovídajícím
užívání na podkladě vlastnického
práva.
Je proto třeba vítat novou úpravu a doplnění
občanského zákoníku a jsem přesvědčen
o tom, že takto bude příznivě přijat
i naším obyvatelstvem. Podstatným a kladným
přínosem navrhovaného občanského
zákoníku bude hlavně to, co naléhavě
potřebujeme, tj. zesílení ochrany zemědělské
půdy a proto také jako poslanci NS pro navrhovaný
zákon budeme hlasovat. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger:
Dávám slovo posl. Červinkovi.
Posl. Červinka: Soudružky a soudruzi poslanci!
Mezi nejzávažnější ustanovení
návrhu nového občanského zákoníku
náleží beze vší pochyby část
čtvrtá, upravující služby. Tato
úprava je tím významnější,
že jde o úpravu zcela novou, pro kterou nebylo možno
použít vzoru ani z našeho zákonodárství,
ani ze zákonodárství jiných socialistických
států.
Návrh zákoníku vychází z rozboru
hlubokých a zásadních přeměn,
které vznikly s rozvojem naší socialistické
společnosti.
S ohledem na to jsou v návrhu zákoníku vyvozeny
správní závěry z ekonomické
funkce služeb v socialistické společnosti při
rozdělování společenského produktu
a při uspokojování hmotných a kulturních
potřeb občanů.
Vývoj socialistické organizace práce a socialistických
společenských vztahů vede k nové kvalitativní
změně.
Byla dokončena socializace podnikání a vytvořena
rozsáhlá síť socialistických
podniků, jejichž povinností je pečovat
o uspokojování hmotných i kulturních
potřeb obyvatelstva.
Jsou to organizace státního a družstevního
obchodu, podniky místního hospodářství
a lidových družstev, dopravní a jiné
organizace.
Poskytováním služeb plní tyto organizace
velmi významnou celospolečenskou funkci při
rozdělování spotřebních věcí.
Společenské vztahy, které při tom
vznikají mezi občany a socialistickými organizacemi,
musí být odlišné od vztahů, které
vznikají mezi soukromými podnikateli a jejich zákazníky.
Proto bylo třeba tyto skutečnosti brát v
úvahu při vypracování nového
občanského zákoníku. Není proto
náhodou, že nový občanský zákoník
věnuje rozsahem největší část
úpravě služeb. Nová úprava obsahuje
jednak obecná ustanovení o poskytování
služeb v § 239 až 383 (prodej v obchodě,
půjčování věcí, zhotovení
věcí na zakázku, oprava a úprava věcí,
obstaratelské a ubytovací služby, přepravní
služby, právní pomoc advokátní
organizace, peněžní služby a pojištění).
Práva a povinnosti z jiných právních
úkonů mimo oblast služeb upravuje nový
občanský zákoník v části
páté. Je třeba si postavit otázku,
jaké jsou základní zásady nové
právní úpravy služeb a v čem
se projevují nejpodstatnější změny
před dosavadním stavem. Právní úprava
služeb, obsažená v novém občanském
zákoníku se nevztahuje jen na ty služby, které
tento zákoník sám přímo upravuje,
ale vztahuje se i na služby upravené i v jiných
předpisech soudružka zpravodajka o tom již hovořila.
Ustanovení občanského zákoníku
platí dále jak pro služby poskytované
na základě smluv, tak i pro služby, poskytované
na základě jiných skutečností,
stanovených právními předpisy, zejména
na základě rozhodnutí orgánů
(například rozhodnutí orgánu sociálního
zabezpečení o poskytováni pečovatelské
služby, umísťování přestárlých
do domova důchodců), aj.
Zákon vychází dále ze zásady,
že nelze činit rozdíly mezi službami placenými
a službami, které naše zařízení
poskytuje našim občanům bezplatně. Odchylnou
úpravu provádí občanský zákoník
pro bezplatné služby, jen na těch místech,
kde je to povahou bezplatných služeb odůvodněno.