Usnesení ÚV KSČ z prosince 1960 podrobně
analyzovalo tyto nedostatky. Došlo k závěru,
že je třeba vydat občanský zákoník
nový a vytvořit tak nutný předpoklad
pro upevnění socialistické zákonnosti
i k posílení aktivní úlohy práva
při dalším vývoji socialistických
společenských vztahů. Aby tento úkol
mohl občanský zákoník plnit, stanovilo
usnesení ÚV KSČ, že úpravu občanského
zákoníku je třeba zaměřit na
každodenní vztahy, do nichž vstupují občané
naší společnosti při uspokojování
svých osobních hmotných i kulturních
potřeb. Naproti tomu nepatří do občanského
zákoníku úprava vztahů mezi socialistickými
organizacemi. Legislativní vývoj šel zde odděleně
od dosavadního občanského zákoníku
a nezávisle na něm. Dovršením tohoto
vývoje je pak samostatný hospodářský
zákoník, jehož návrh byl připraven
společně s návrhem zákoníku
občanského.
Prosincové usnesení ÚV KSČ dalo základ
pro přípravu vládního návrhu
občanského zákoníku, který
máte, soudružky a soudruzi poslanci, dnes před
sebou. Příprava tohoto návrhu nebyla jen
věcí ministerstva spravedlnosti, ale zúčastnil
se jí rozsáhlý okruh pracovníků
praxe i vědy. Návrh občanského zákoníku
byl široce projednán. K návrhu jako celku i
k jeho jednotlivým ustanovením vyslovily své
stanovisko nejen resorty, státní orgány a
vědecká pracoviště, ale i pracující
ze všech oblastí života naší společnosti.
Připomínkovým řízením
byla připravená osnova vládního návrhu
občanského zákoníku dokonale prověřena.
Připomínkové řízení
přispělo i k podstatnému vylepšení
původního návrhu: řada ustanovení
byla podle připomínek přepracována
nebo do návrhu nově pojata. Velký význam
při přípravě občanského
zákoníku mělo i několikeré
důkladné projednání zásad i
osnovy zákoníka v ústavně právním
výboru Národního shromáždění.
Toto projednání podstatně přispělo
ke zkvalitnění připravovaného návrhu
a umožnilo, aby již ve vládním návrhu
bylo využito znalostí a zkušeností poslanců
pracujícího lidu.
Vládní návrh zákoníku je skutečně
kolektivním dílem. Svědčí to
o hlubokém demokratismu našeho státního
zřízení. Zároveň je to i zárukou
toho, že občanský zákoník může
splnit úlohu, která před ním stojí.
Práce všech těch, kteří se na
osnově vládního návrhu občanského
zákoníku jakkoli podíleli, zaslouží
plného uznání. A chtěl bych proto
z tohoto místa poděkovat, soudružky a soudruzi
poslanci, vám za vaši práci, za pozornost,
kterou jste přípravě občanského
zákoníku věnovali, i za vaše konkrétní
návrhy, které nemalou měrou přispěly
k řešení důležitých problémů.
A chtěl bych poděkovat i všem ostatním,
kteří přispěli k vytvoření
tohoto rozhodně nemalého díla, ať už
to byli legislativní a vědečtí pracovníci,
soudci, prokurátoři, advokáti nebo i další
pracující ze závodů, měst i
vesnic, jejichž životní zkušenosti vládní
návrh rovněž vyjadřuje. A konečně
mi dovolte, abych upřímně poděkoval
zpravodajce ústavně právního výboru
s. Litvajové za opravdu výstižnou zprávu,
kterou zde přednesla. Díky společnému
úsilí podařilo se dosáhnout toho,
že vládní návrh občanského
zákoníku splňuje i požadavky, které
na náš právní řád klade
nedávné usnesení ÚV KSČ o ideologických
otázkách. Zákon musí být především
jedním z nástrojů řízení
společnosti, a to řízení na základě
vědeckých poznatků. Zákon musí
vycházet z rozboru naší společenské
struktury a citlivě reagovat na všechny změny,
ke kterým od vydání dřívější
úpravy došlo. Novému obsahu společenských
vztahů je třeba přizpůsobit i právní
formu. Je třeba volit takovou úpravu, která
nebrzdí další vývoj společenských
vztahů, ale naopak jej podporuje a v hlavních rysech
i usměrňuje.
Setkáváme se dosud s názory, které
svědčí o tom, že tato funkce právního
řádu v socialistické společnosti není
nejen plně doceněna, ale že mnohdy zůstává
i nepochopena. Tyto názory se projevily i při přípravě
občanského zákoníku, a to jako hlasy,
které pochybovaly o nutnosti nové úpravy,
zejména pak o vhodnosti její nové koncepce,
zaměřené na živé, každodenní
vztahy socialistické společnosti. Proti nové
úpravě byly vznášeny i námitky,
odůvodňované zájmy tak zvané
právní stability, to jest zásadní
neměnnosti právních norem. Bylo poukazováno
na to, že občanský zákoník z
doby Rakousko-Uherska platil téměř 150 let,
kdežto my v poměrně krátkém období
přistupujeme ke kodifikaci občanského práva
již podruhé. Ti, kteří pronášeli
takové námitky, si dostatečně neuvědomili,
že s podstatnými změnami v ekonomických
vztazích a struktuře společnosti musí
dojít k přebudování základních
odvětví právního řádu.
Dívají se na právní normu jako na
něco, co musí být samo pro sebe dokonalé.
Časté změny právních předpisů
proto vysvětluj í tím, že původní
předpisy měly chyby. Ve skutečnosti však
i sebelepší právní norma ztrácí
svůj význam pro společnost, jakmile již
není s to regulovat vývoj společenských
vztahů; potom zastarává a pokulhává
za skutečností. Otázku pevnosti socialistické
zákonnosti není možno jednostranně směšovat
se stabilitou právního řádu. Naopak,
požadavkem socialistické zákonnosti je, aby
naše právo citlivě reagovalo na všechny
problémy a potřeby naší společnosti,
neboť jenom tak může být účinným
nástrojem řízení. A proto bylo naprosto
správné rozhodnutí o přípravě
nového občanského zákoníku.
Ostatně, právo podléhalo vývoji vždy
a podléhalo mu i v dobách platnosti tak zvaného
dokonalého občanského zákoníku
z roku 1811. Problémy byly však řešeny
jen řadou dílčích úprav, kterými
byla obecná platnost úpravy občanského
zákoníku omezována nebo vylučována.
My naproti tomu dáváme přednost komplexní
úpravě, kterou představuje kodex, neboť
kodifikace má celou řadu výhod. Zajišťuje
jednotnost, ucelenost a přehlednost úpravy celého
odvětví. Znamená i významné
zjednodušení právního řádu.
Kodifikace má velký význam i při užívání
práva, neboť z kodexů jsou lépe patrny
intence a celkový smysl úpravy, než jak je
to možno docílit při řadě úprav
dílčích. Kodifikace zajišťuje i
to, že nejsou v právní úpravě
mezery, které mohou poskytnout volné pole takovým
výkladům práva, jež jsou v rozporu s
cílem úpravy a jež jsou škodlivé
při prosazováni celospolečenských
zájmů. Nová kodifikace občanského
práva je ze všech těchto důvodů
významným krokem k upevnění socialistické
zákonnosti.
Nový občanský zákoník je výsledkem
ekonomických a strukturálních změn
naší společnosti, vyjadřuje naši
socialistickou skutečnost. Svou úpravu zaměřuje
především na vztahy, které jsou pro
socialistickou společnost typické. Proto upravuje
především takové instituty, jejichž
podstata je socialistická, jako např. socialistické,
společenské a osobní vlastnictví,
vztahy mezi občany a socialistickými organizacemi,
k nimž dochází při poskytování
služeb, užívání bytu apod. Naproti
tomu nepoměrně méně pozornosti věnuje
určitým přežívajícím
vztahům, které jsou založeny na soukromém
vlastnictví, neboť jejich podíl v životě
naší společnosti je téměř
zanedbatelný.
Toto zaměření na živé socialistické
vztahy znamená změnu koncepce občanského
práva, vytvoření občanského
práva, které odpovídá potřebám
socialistické společnosti. Buržoazní
občanské či též soukromé
právo bylo založeno na soukromém vlastnictví
a upravovalo všechny vztahy, které na jeho půdě
vznikají. Pro buržoazii byl občan a vlastník
jeden pojem. Není třeba rozvádět,
jak hluboce cizí je nám takové pojetí.
Funkce občanského práva za socialismu je
naprosto jiná. Nejlépe ji vyjádřil
Lenin, když ji charakterizoval takto: "Zajistit oprávněné
uspokojování každého občana".
Z této Leninovy myšlenky vychází i vládní
návrh občanského zákoníku.
Nový občanský zákoník představuje
proto souhrn práv a povinností, které občané
mají v oblasti uspokojování svých
hmotných a kulturních potřeb. V tom je vládní
návrh občanského zákoníku podstatným
pokrokem proti občanskému zákoníku
z roku 1950, který byl dosud poplatný buržoazní
koncepci občanského práva jako souhrnu práv
vlastníků.
Nová koncepce občanského práva svědčí
i o pokroku v naší právní vědě.
K jejímu prosazení bylo třeba překonat
dogmatismus z období kultu osobnosti. Občanské
právo bylo v důsledku něho souhrnem ustanovení,
získaných dedukcí, a nemohlo plnit svůj
cíl. Docházelo tak k odtržení práva
od skutečnosti a zachováno zůstalo i odtržení
právnického myšlení pracujícího
lidu.
Nový občanský zákoník naproti
tomu umožňuje konkrétní přístup
k řešení jednotlivých otázek
denního života. Proto se vládní návrh
v připomínkovém řízení
setkal s živým ohlasem. Pracující dobře
chápali, o co v nové úpravě jde, jakou
problematiku řeší a jaký je její
smysl. Zatímco dřívější
ustanovení např. o smlouvě o dílo
nebyla a nemohla být srozumitelná tomu, kdo neměl
speciální vzdělání, nová
ustanovení o zakázkových službách
pro svou věcnost byla všude přijímána
se zájmem a pochopením. A to má skutečně
prvořadý význam. Neboť občanského
zákoníku nebudou v praxi používat jen
právníci, ale především sami
pracující. Srozumitelnost zákonů je
proto v našich podmínkách politickou nutností.
Zajišťuje, aby lid mohl podle těchto zákonů
sám vládnout.
Občanský zákoník je jedním
z nejdůležitějších předpisů
našeho právního řádu. Neupravuje
ovšem celkové postavení občanů
v naší společnosti, všechna jejich občanská
práva a povinnosti. To je věcí ústavy.
Občanský zákoník proto vychází
z naší socialistické ústavy a blíže
ji rozvádí v oblasti uspokojování
hmotných a kulturních potřeb. I pro oblast
občanského práva proto platí ústavní
zásada souladu individuálních a celospolečenských
zájmů. Občanský zákoník
není proto zákoníkem práv a svobod,
ale právním předpisem, v němž
práva občanů musí být vyvážena
s jejich povinnostmi vůči společnosti.
V otázce vzájemného poměru práv
a povinností občanů setkáváme
se se dvěma extrémy. Buď jsou jednostranně
zdůrazňována práva občanů
a rozvoj demokracie je pak úzce chápán jen
jako rozvoj osobních občanských práv,
bez ohledu na rozvoj celé společnosti. Na druhé
straně je však někdy celospolečenský
zájem nesprávně přeceňován
a vyskytuje se snaha prosazovat jej za každou cenu, i za
cenu porušení práv občanů. Při
přípravě občanského zákoníku
jsme se setkali s oběma těmito extrémními
pohledy na pochopení vzájemného poměru
práv a povinností. Ustanovení návrhu
občanského zákoníku byla jednak kritizována,
pokud zajišťují prosazení celospolečenských
zájmů. Býval vyslovován názor,
že takové ustanovení nepatří
do občanského zákoníku. Na druhé
straně někteří občané
nesprávně pochopili i rozšíření
práv občanů, které vládní
návrh občanského zákoníku přináší.
Viděli jej jednostranně, bez souvislosti s těmi
ustanoveními občanského zákoníku,
která zajišťují prosazení celospolečenských
zájmů a takový výkon práva,
který je v souladu s účelem, jemuž právo
slouží.
V důsledku této oboustranné kritiky byla
pečlivě zvážena všechna ustanovení
a bylo podle mého názoru docíleno toho, že
vyjadřují správný poměr mezi
právy a povinnostmi, mezi zájmy individuálními
a celospolečenskými.
Vzájemnou vyváženost práv a povinností
bych chtěl ukázat především na
úpravě socialistického společenského
vlastnictví. Občanský zákoník
ovšem neobsahuje zde základní úpravu,
neboť význam socialistického společenského
vlastnictví přesahuje rámec občanského
práva a zasahuje i do řady jiných právních
odvětví. Občanský zákoník
upravuje socialistické vlastnictví jako základ
osobního vlastnictví a ostatních forem užívání.
Vyjadřuje zásadu, že rozvoj socialistického
vlastnictví podmiňuje životní úroveň,
neboť životní úroveň se může
rozvíjet jen podle toho, jakých výsledků
dosáhneme ve výrobě. Nejdříve
musíme vyrábět, a více vyrábět,
abychom mohli více spotřebních předmětů
a hodnot rozdělovat mezi občany. Socialistické
společenské vlastnictví a jeho rozvoj je
tak základem pro rozvoj ostatních práv občanů.
Je-li socialistické vlastnictví zárukou práv
občanů, je současně povinností
občanů, aby je šetřili a chránili.
Ochranu socialistického vlastnictví proto občanský
zákoník chápe široce a zajišťuje
ji celou řadou svých ustanovení.
Jednota práv a povinností je základním
momentem i při úpravě otázek osobního
vlastnictví. Osobní vlastnictví je v návrhu
občanského zákoníku vyzdviženo
jako institut, který svým smyslem i podstatou je
socialistický. Proto občanský zákoník
vychází z toho, že v osobním vlastnictví
je jenom majetek, získaný prací ve prospěch
společnosti nebo z jiného poctivého zdroje.
Takovému majetku poskytuje občanský zákoník
plnou ochranu. Současně však umožňuje,
aby bylo zakročeno proti těm, kteří
se obohacují na úkor společnosti. Zejména
ustanovení o bezdůvodném majetkovém
prospěchu sledují, aby zájmy společnosti
nebyly spekulací nebo jiným nepoctivým jednáním
zkráceny. Až dosud jsme se setkávali s tím,
že spekulanty a některé rozkradače bylo
možno postihnout jenom podle ustanovení trestního
práva. Takovým osobám býval uložen
trest, ale majetek, který získaly nepoctivě,
zůstával jim zachován. Občanský
zákoník umožňuje, aby princip spravedlivého
rozdělování byl proveden do všech důsledků
a aby nikomu nezůstalo to, co si nezasloužil.
Občanský zákoník nevidí v osobním
vlastnictví jediný způsob, jakým lze
v socialistické společnosti zajišťovat
uspokojování potřeb občanů.
Kromě osobního vlastnictví upravuje v řadě
ustanovení tak zvané osobní užívání.
Jde zejména o osobní užívání
bytů, pozemků, dále pak o osobní užívání
spotřebních předmětů, které
jsou občanům půjčovány atd.
Postavení osobního uživatele je v podstatě
obdobné jako postavení vlastníka. Má
tatáž práva jako vlastník a zákon
mu poskytuje tutéž ochranu proti neoprávněným
zásahům. Věc, které se užívání
týká, zůstává však ve
společenském socialistickém vlastnictví.
To umožňuje zajistit spravedlivější
rozdělování těchto věcí
mezi občany a mít i kontrolu nad tím, zda
je těchto věcí využito skutečně
k účelu, jemuž slouží. Jde o to,
abychom si všichni zvykli a pochopili, že často
můžeme věcí využít daleko
lépe na základě jiných právních
prostředků, než na základě vlastnictví.
Dosáhneme tím téhož účelu,
náš osobní zájem je tím plně
respektován. Vedle toho se však daleko výrazněji
uplatňuje i zájem celé společnosti
na plném využití spotřebních
předmětů. V ustanoveních občanského
zákoníku, jimiž je upraveno osobní užívání,
se spojení zájmů individuálních
a společenských projevuje proto plnou měrou.
Velkou pozornost věnuje občanský zákoník
i úpravě služeb, které poskytují
občanům socialistické organizace. Sleduje
přitom, aby právní úprava byla nástrojem
ke zkvalitnění služeb a dává
i občanům práva, jež zajišťují,
že za svou mzdu dostanou skutečně kvalitní
zboží. Taková úprava je vlastně
dovedením do konce zásady hmotné zainteresovanosti,
neboť občan bude mít zájem na vyšším
výdělku jedině tehdy, když mu bude zaručeno
a zajištěno, že za svou odměnu za práci
bude si moci koupiti to, co potřebuje a co mu bude dobře
sloužit. Občanský zákoník proto
zvyšuje odpovědnost socialistických organizací
za kvalitu prodávaného zboží a za řádné
provedení služeb. Zavádí i zvláštní
odpovědnost ve formě tak zvaných záruk.
Až dosud záruka byla poskytována jen u některého
zboží. Obecná právní úprava
záruk chyběla; to umožňovalo určitou
libovůli v poskytnutí záruky a stanovení
podmínek, při nichž podnik ruší.
Občanský zákoník vyplňuje tuto
mezeru. Někteří hospodářští
pracovníci nepochopili společenský význam
tohoto důležitého institutu záruk. Pod
záminkou ochrany celospolečenských zájmů
snažili se při přípravě občanského
zákoníku přenášet podnikové
riziko na občany. Takové tendence je však nutno
zásadně odmítnout. Bylo proto správné,
že vládní návrh občanského
zákoníku zvolil takovou úpravu, která
představuje důslednou ochranu práv občanů
na tomto úseku.
Instituce záruk má však nejen význam
pro občana jako spotřebitele, ale má i význam
celospolečenský. Je to jedna z metod, jimiž
občané mohou kontrolovat výrobu, bojovat
proti zmetkovitosti atd. I tuto stránku institutu záruk
má občanský zákoník na zřeteli,
úprava je proto volena tak, že i tomuto cíli
vyhovuje a slouží.
Přijetí občanského zákoníku
bude dalším stupněm v rozvoji socialistické
demokracie. Demokracii totiž nelze chápat úzce
jen jako rozvoj vlastních politických práv
občanů. Demokracie za socialismu proniká
do všech oblastí života, do řízení
hospodářství i do oblasti vztahů,
upravených občanským právem. Lid je
aktivním spolutvůrcem těchto vztahů.
Občanský zákoník dává
pracujícím možnost účastnit se
práce organizací, jejichž posláním
je zajišťovat uspokojování osobních
potřeb občanů a kontrolovat jejich činnost.
Je to právem občanů, ale současně
je to i jejich povinností, neboť jen širokou
účastí občanů na činnosti
těchto organizací lze zajistit jejich řádný
chod.
Pro dřívější občanské
právo bylo charakteristické, že vztahy jím
upravené byly zásadně dvoustranné.
Přitom strany stály svými zájmy proti
sobě: dlužník proti věřiteli,
nájemník proti domácímu a kupující
proti prodávajícímu. Nový občanský
zákoník však respektuje plně společenský
charakter každého právního vztahu, i
důsledky, které z toho vyplývají.
Proto např. při užívání
bytu se nesoustřeďuje jen na práva a povinnosti
vlastníka a uživatele, ale upravuje otázku
užívání bytu jako souhrn práv
a povinností uživatele nejen k vlastníku, ale
i ke kolektivu ostatních občanů žijících
v tomtéž domě, a vůbec i ke společnosti
jako celku. Toto společenské pozadí každého
právního vztahu umožňuje pak, aby pracující
měli zejména prostřednictvím svých
organizací vliv na tyto vztahy již při jejich
vytváření. Zákony působí
na rozvoj společenských vztahů přes
vědomí lidí. Jejich působení
je tedy záležitostí ideologickou. Ideologie
jak zdůraznilo nedávné usnesení ÚV
KSČ nesmí být samoúčelná.
Musí být zaměřena k určitému
cíli, musí něčemu sloužit. Cíle,
které sleduje občanský zákoník
jsou v podstatě dva. Především je jeho
posláním přispět k dalšímu
rozvoji ekonomiky, zejména v oblasti zvyšování
životní úrovně občanů
a za druhé přispět i při výchově
nového socialistického člověka.
Obojího lze dosáhnout především
správným užíváním všech
ustanovení občanského zákoníku.
Při jejich aplikaci bude se třeba držet vlastního
smyslu a cíle úpravy, neboť jedině tak
lze zajistit rozvoj společenských vztahů,
o které jde.