Pátek 31. ledna 1964

Odstranění nebezpečí války a zabezpečení trvalého míru by uvolnilo napětí a odstranilo psychosu strachu. Otevřela by se cesta pro vytváření opravdových lidských vztahů mezi lidmi i mezi národy. Lidé by mohli nastoupit cestu rychlého hospodářského a kulturního rozvoje, a to ve všech částech světa. Obrovské částky, které jsou na zbrojení vynakládány, by sloužily mírovým účelům. Zde je třeba říci, že se jedná a závratné sumy. Jen za období let 1914-1960 vynaložené prostředky na zbrojení a války byly 6krát větší než je roční národní důchod 70 nejvyspělejších zemí světa. Dnes je ve zbrani přes 20 miliónů vojáků a 100 miliónů lidí pro potřeby armád vyrábí. Těchto 120 miliónů lidí produktivního věku by mohlo vyrábět hodnoty, které by sloužily potřebám celého lidstva. Náklady, které jsou dnes na zbrojení ve světě vydávány, jsou větší než je národní důchod jedné a půl miliardy lidí v rozvojových zemích.

Dnes, kdy ve světě téměř polovina lidí hladoví a kdy 700 miliónů lidí neumí číst a psát, jsou tyto obrovské výdaje na zbrojení skutečným výsměchem lidstvu. Zbrojení a války vedle neštěstí, zabíjení a ničeni nejvíce zpomalují vývoj lidstva. Proto boj za mír a za odstranění nebezpečí válek je nejušlechtilejším bojem, který komunisté v čele všech pokrokových a mírumilovných lidí vedou.

V tomto světle plně vystupuje i nedávné opatření Sovětského svazu, který jako první přistoupil ke snížení výdajů na armádu a současně vyzval všechny země, aby podobná opatření učinily i ony. I my v našem rozpočtu letos snižujeme prostředky na obranu o 384 miliónů Kčs. Prostředky, které my na obranu vynakládáme, mír neohrožují, ale naopak upevňují. Proto i tato položka našeho státního rozpočtu má hluboký mírový charakter.

Soudružky a soudruzi poslanci!

Projednáváním a schválením návrhu státního plánu i rozpočtu stavíme pilíře díla, které budeme v průběhu celého roku naplňovat. Zabezpečit tyto úkoly - to je nezbytná podmínka dalšího rozvoje našeho národního hospodářství. Současně to je i hlavní součást obrany míru. Učiňme proto vše, abychom tyto úkoly se ctí splnili a co nejvíce přispěli k upevnění a k udržení míru na celém světě. (Potlesk).

Předseda NS Fierlinger:

Soudružky a soudruzi, počet řečníků je vyčerpán. Hlásí se ještě někdo ke slovu? Posl. dr. Pennigerová.

Posl. dr. Penningerová: Soudruzi a soudružky! Při projednávání rozpočtové kapitoly NVP přijal výbor pro plán a rozpočet rezoluci, v níž se uvádí:

"Výbor konstatuje, že není brán dostatečný zřetel na význam a postavení Prahy. V zaostávání hlavního města ČSSR se projevuje nedocenění jeho významu z hledisek vnitropolitických i mezinárodních.

Nedostatečná péče o čistotu, hygienu, zdravé ovzduší a vysokou úroveň pohostinství, těsné prostory pražských ulic, kde nejsou dostatečné parkovací plochy, to vše jsou jen některé vnější znaky malé pozornosti, která je věnována našemu hlavnímu městu.

Hlavní město Praha svojí krásou a jedinečnými historickými památkami může sehrát významnou úlohu v rozvoji cizineckého cestovního ruchu.

A právě proto je třeba, aby byly dány hlavnímu městu Praze nejen nutné investiční a finanční prostředky, ale i nutné mzdové fondy a možnosti náboru pracovních sil, aby NVP mohl účinněji zajišťovat zlepšení čistoty města, údržbu i zakládání nových zelených ploch, údržbu komunikací a všestranný rozvoj služeb. Ke zvýšení čistoty města je nutno zajistit čisticí mechanismy a výhledově řešit bezprašnou úpravu povrchů pražských komunikací, to znamená zajistit příděl asfaltu.

Oprávněnou kritiku vyvolává i stav zařízení spravovaných některými resorty na území hlavního města, např. ministerstva dopravy, která nejsou řádně udržována. Jedná se zejména o Hlavní i jiná pražská nádraží. Rovněž stav pražského letiště neodpovídá mezinárodnímu významu Prahy a jeho dostavba pokračuje neuspokojivým tempem.

Pokračující výstavba sídlišť na jihu a i jihovýchodě města nezbytně vyžaduje i urychlení výstavby Nuselského mostu.

Nejvážnějším problémem hlavního města je řešení bytové tísně. V Praze je stále ještě na 50 tis. žadatelů o byty. Dosavadní tempo bytové výstavby v Praze i údržba a opravy starého bytového fondu naprosto neodpovídají potřebě. Současný přírůstek bytů nestačí ani na vyrovnání přírůstku žadatelů a nepřispívá tedy ke snižování počtu nebydlících v Praze.

Široká problematika údržby staré historické části hlavního města si vyžaduje speciální a rychlé řešení. Každé oddálení znamená nenapravitelné škody i narůstání nákladů spojených s údržbou a rekonstrukcí památek. Je třeba zajistit státním plánem též akce, řešící dostatek nezávadné pitné vody pro Prahu. Jinak dojde v r. 1965 po dokončení nových sídlišť k velmi vážné situaci.

Výbor pro plán a rozpočet se ztotožňuje s usnesením zdravotního výboru NS, že otázka pitné vody stejně jako urychlené dokončení ústřední kanalizační čistírny je pro obyvatelstvo hlavního města životně důležitá."

Dnes při projednávání plánu a rozpočtu na r. 1964 můžeme konstatovat, že v celkovém rozdělení rozpočtových prostředků jsou úkoly hlavního města v podstatě zabezpečeny. Také pro rozvoj cizineckého ruchu se vyčleňují pro Prahu účelové finanční prostředky, které bude třeba vynaložit operativně, hospodárně a s co nejrychlejším efektem. NVP může použít prostředky doplňkového rozpočtu k dalšímu rozvoji placených služeb cestovního ruchu, ke zlepšení čistoty a hygieny hlavního města a ke zvýšení údržby bytového fondu. V rozpise plánu práce dostává NVP určitou výjimku, ovšem jen pro zajištění městské dopravy, aby vytvořil podmínky pro další nábor pracovníků.

Ovšem bude také třeba, aby pro všechny důležité úkoly rozvoje hlavního města intenzívně pracoval nejen NVP, aby účinně organizoval dobrovolnou práci všech pražských občanů, ale aby měl trvalé porozumění u vlády, ústředních úřadů a všech dodavatelů pro důležité pražské stavby.

Např. vysoký stupeň důležitosti pro stavbu pražské ústřední kanalizační čistírny by byl málo platný, kdyby se nezajistila bezprostředně již v únoru letošního roku dodávka nejdůležitější části technologického zařízení, to je 4 turbodmychadel, která bude třeba v čistírně montovat nejpozději v I. čtvrtletí r. 1965.

Důležitá investice v pražské spalovně, kterou nedávno navštívila skupina poslanců NS, by nesplnila svůj účel, kdyby se měla odsunout dodávka kotlů.

Náročný úkol výstavby nových bytů v pražských sídlištích by nebylo možno zajistit, kdyby pražským stavbařům nepomohly stavební kapacitou některé další kraje v rozsahu a lhůtách, jak jim to státní plán na r. 1964 ukládá.

Praxe ukazuje, že k zlepšení hygieny a čistoty hlavního města nepostačí nová obsáhlá vyhláška a její popularizace, ale že tyto problémy je opravdu nutno řešit jak dostatkem kvalitních zařízení, tak dostatkem lidí. Otázka pracovníků pro zajištění těchto úkolů a rozvoj služeb je v Praze stále velmi palčivá a zdá se nám, že nestačí určitá výjimka v plánu práce jen pro mimořádně zatíženou pražskou dopravu, ale i pro řadu jiných úseků.

Pokládám proto za správné při příležitosti schvalování státního plánu a rozpočtu na r. 1964 požádat z tohoto místa naši vládu, aby všem konkrétním problémům rozvoje našeho hlavního města v průběhu roku věnovala pozornost a péči ve smyslu doporučení výborů Národního shromáždění a aby se zabývala i perspektivním rozvojem hlavního města.

Aktuálním zůstává doporučení rozpočtového výboru, aby byl vypracován zvláštní dokument o rozvoji města Prahy, který by dal NVP speciální statut, aby své úkoly mohl účinně a s úspěchem zajišťovat. Táži se proto s. předsedy vlády, zda se v práci vlády s projednáním takového dokumentu počítá. (Potlesk.)

Předseda NS Fierlinger: Soudruh předseda vlády Lenárt si přeje odpovědět posl. dr. Pennigerové ihned. Uděluji mu slovo.

Predseda vlády Lenárt: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci!

Všetci súhlasíme s tým, čo tu povedala posl. dr. Pennigerová. Všetci sme nespokojení s tým, ako naše hlavné mesto vypadá. Môžeme začať otázkami čistoty, otázkami kultúrnosti a pokračovať cez otázky bytovej výstavby, komplexnosti bytovej výstavby a v neposlednom rade sa zaoberať i vážnymi otázkami, ako je perspektívne zabezpečenie pitnej a úžitkovej vody, otázka čistoty, otázka výstavby čistiacej stanice, kanálov, otázka zdravotníckych zariadení atď.

Pokiaľ sa týka vlády, zaoberali sme sa v poslednej dobe niekoľko razy problémom Prahy a v najbližšej dobe budeme komplexne prejednávať smerný územný plán mesta Prahy, ktorý v spolupráci s ústrednými orgánmi NVP vypracoval. Myslím, že v tomto smernom územnom pláne mesta Prahy sú a budú spracované všetky zásadné rozvojové otázky hlavného mesta. Myslím, že to bude plán rozhodujúci, ktorý určí ďalšie smery rozvoja nášho hlavného mesta.

Jedným z najvážnejších otázok bude otázka pracovných síl a pracovníkov v hlavnom meste. Predbežné štúdie ukazujú, že do r. 1970 alebo 1980 sa zníži prírastok práceschopného obyvateľstva z vlastných zdrojov mesta Prahy. To znamená, že viac ľudí pôjde do dôchodku, než pribudne práceschopných a touto vážnou vecou sa musíme zaoberať, lebo je treba, aby hlavné mesto svoje funkcie mohlo plniť, aby malo kádry a pritom aby nestratilo charakter priemyslového mesta a pritom, aby malo na dobrej úrovni všetky služby komunálne, kultúrne, školské a zdravotné.

Preto by som prosil všetkých prítomných poslancov a činiteľov krajov, i súdruhov poslancov pražského kraja, i súdruhov poslancov z ostatných krajov celej republiky, aby prísunu pracovníkov, najmä mladých kvalifikovaných ľudí do Prahy napomáhali, aby tento prísun nebrzdili, aby videli, že ide o hlavné mesto, ktoré musí mať kvalifikovaných ľudí v centrálnych inštitúciách, na svojich vysoký ch školách, a musí ich mať i vo svojom, povedal by som, určujúcom priemysle, najmä čo do kvality. Musíme práve v Prahe začať s automatickými linkami a vôbec s najnovšou technikou, keďže hlavné mesto nie je len mestom administratívnym, ale vzorným príkladom pre život celej vlasti.

Z tohto hľadiska myslím, že by sme mali vo vláde i vo smernom územnom pláne a v ďalších plánoch vec presadzovať a pomáhať, ale je treba súčinnosti všetkých a najmä činiteľov pražského kraja, aby skutočne považovali Prahu nielen za krajské sídlo, ale i za sídlo republiky a aby z tohto hľadiska Prahe pomáhali, pokiaľ ide o rôzne dokumenty, normy, štatút, atď. Tento námet sme dostali a budeme sa s ním zaoberať. Ak chýbajú určité právne normy, veľmi radi ich kvalifikovane spracujeme, aby to pomohlo rozvoju hlavného mesta Prahy.

Chcel by som nakoniec ubezpečiť s. Pennigerovú a všetkých súdruhov a súdružky, ktorí sa o túto otázku zaujímají, že chceme venovať vo vláde rozvoju hlavného mesta Prahy veľkú pozornosť tak, aby skutočne - nehovorím za rok, ale v priebehu rokov - sa Praha staľa vzorom nielen v meradle našej vlasti, ale v meradle medzinárodnom, pretože t. č. tak tomu nie je.

Určili sme členov vlády súdruha Majlinga, aby sa špecializoval na otázky hlavného mesta Prahy, bez toho, že by zamestnával ďalších úradníkov a bez toho, že by bral právomoc a zodpovednosť výboru hlavného mesta Prahy. (Potlesk.)

Předseda NS Fierlinger: Děkuji předsedovi vlády s. Lenártovi za toto zodpovězení dotazu, který měl připomenout naléhavost řešení nejaktuálnějších problémů našeho hlavního města Prahy. Doufejme, že se nám vbrzku podaří všechny oprávněné požadavky našeho hlavního města uskutečnit. Zejména si mnoho slibuji od nových metod řízení, o kterých nedávno diskutoval ústřední výbor naší strany, a které se také projevily velmi značně ve vystoupení našich poslanců.

Přeje si ještě někdo vystoupit s poznámkou nebo dotazem? (Nikdo se nehlásil.)

Jestliže ne, dávám slovo k doslovu s. Valovi jako zpravodajovi.

Zpravodajca podpredseda NZ Valo: Súdružky a súdruhovia poslanci! Pretože v celej diskúsii, ktorá prebiehala včera a dnes, neboli prednesené žiadne návrhy, ktoré by žiadali zmenu v rozpočtových číslach štátneho rozpočtu alebo štátneho plánu rozvoja národného hospodárstva na rok 1964, doporučujem, aby bol plán a rozpočet na rok 1964 schválený tak, ako bol predložený.

Předseda NS Fierlinger: Soudružky a soudruzi!

Můžeme přistoupit k hlasování, a to tak, že budeme hlasovat o celém vládním návrhu zákona o státním plánu rozvoje národního hospodářství a státním rozpočtu na rok 1964, který je rozveden v přílohách 1 a 2 k tomuto zákonu, najednou podle předložené písemné zprávy výboru pro plán a rozpočet.

Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování?

Nejsou.

Úkoly státního plánu rozvoje národního hospodářství na rok 1964 jsou zejména tyto:

a)Zvýší se celkový objem hrubé výroby v průmyslu o 3,6 %
zemědělské produkce o 6,5 %
stavebních prací prováděných s vlastními pracovníky stavebních organizací o
6,0 %
veřejné přepravy zboží o 5,7 %
b)investiční výstavba dosáhne objemu 54,06 mld Kčs
c)maloobchodní obrat dosáhne objemu 106,00 mld Kčs
d)na Slovensku se zvýší celkový objem hrubé výroby

v průmyslu o


7,2 %
a zemědělské produkce o 12,9 %
investiční výstavba na Slovensku dosáhne

objemu


17,13 mld Kčs

Celkové příjmy státního rozpočtu se stanoví částkou

130 414 335 000 Kčs, celkové výdaje se stanoví částkou

130 318 335 000 Kčs, takže vyplývá rozdíl příjmů a výdajů hospodaření 96 000 000 Kčs.

Ve státním rozpočtu jsou obsaženy rozpočty národních výborů, jejichž příjmy a výdaje činí 31 353 300 000 Kčs.

Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem zákona o státním plánu rozvoje národního hospodářství a státním rozpočtu na rok 1964, jak.je obsažen v přílohách 1 a 2 tohoto zákona, a to podle předložené zprávy výboru pro plán a rozpočet, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění Československé socialistické republiky jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o státním plánu rozvoje národního hospodářství a státním rozpočtu na rok 1964. (Potlesk.)

Tím jsme projednali druhý bod pořadu.

Přerušuji schůzi na 20 minut.

(Schůze přerušena v 11 hod. 08 min. a opět zahájena v 11 hod. 32 min.)

Místopředseda NS Pospíšil: Zahajuji přerušenou schůzi.

Přistoupíme k projednání třetího bodu pořadu, kterým je

3. Zpráva výboru ústavně právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 155) o evidenci nemovitostí.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP