Odstranění nebezpečí války
a zabezpečení trvalého míru by uvolnilo
napětí a odstranilo psychosu strachu. Otevřela
by se cesta pro vytváření opravdových
lidských vztahů mezi lidmi i mezi národy.
Lidé by mohli nastoupit cestu rychlého hospodářského
a kulturního rozvoje, a to ve všech částech
světa. Obrovské částky, které
jsou na zbrojení vynakládány, by sloužily
mírovým účelům. Zde je třeba
říci, že se jedná a závratné
sumy. Jen za období let 1914-1960 vynaložené
prostředky na zbrojení a války byly 6krát
větší než je roční národní
důchod 70 nejvyspělejších zemí
světa. Dnes je ve zbrani přes 20 miliónů
vojáků a 100 miliónů lidí pro
potřeby armád vyrábí. Těchto
120 miliónů lidí produktivního věku
by mohlo vyrábět hodnoty, které by sloužily
potřebám celého lidstva. Náklady,
které jsou dnes na zbrojení ve světě
vydávány, jsou větší než
je národní důchod jedné a půl
miliardy lidí v rozvojových zemích.
Dnes, kdy ve světě téměř polovina
lidí hladoví a kdy 700 miliónů lidí
neumí číst a psát, jsou tyto obrovské
výdaje na zbrojení skutečným výsměchem
lidstvu. Zbrojení a války vedle neštěstí,
zabíjení a ničeni nejvíce zpomalují
vývoj lidstva. Proto boj za mír a za odstranění
nebezpečí válek je nejušlechtilejším
bojem, který komunisté v čele všech
pokrokových a mírumilovných lidí vedou.
V tomto světle plně vystupuje i nedávné
opatření Sovětského svazu, který
jako první přistoupil ke snížení
výdajů na armádu a současně
vyzval všechny země, aby podobná opatření
učinily i ony. I my v našem rozpočtu letos
snižujeme prostředky na obranu o 384 miliónů
Kčs. Prostředky, které my na obranu vynakládáme,
mír neohrožují, ale naopak upevňují.
Proto i tato položka našeho státního rozpočtu
má hluboký mírový charakter.
Soudružky a soudruzi poslanci!
Projednáváním a schválením
návrhu státního plánu i rozpočtu
stavíme pilíře díla, které
budeme v průběhu celého roku naplňovat.
Zabezpečit tyto úkoly - to je nezbytná podmínka
dalšího rozvoje našeho národního
hospodářství. Současně to je
i hlavní součást obrany míru. Učiňme
proto vše, abychom tyto úkoly se ctí splnili
a co nejvíce přispěli k upevnění
a k udržení míru na celém světě.
(Potlesk).
Předseda NS Fierlinger:
Soudružky a soudruzi, počet řečníků
je vyčerpán. Hlásí se ještě
někdo ke slovu? Posl. dr. Pennigerová.
Posl. dr. Penningerová: Soudruzi a soudružky!
Při projednávání rozpočtové
kapitoly NVP přijal výbor pro plán a rozpočet
rezoluci, v níž se uvádí:
"Výbor konstatuje, že není brán
dostatečný zřetel na význam a postavení
Prahy. V zaostávání hlavního města
ČSSR se projevuje nedocenění jeho významu
z hledisek vnitropolitických i mezinárodních.
Nedostatečná péče o čistotu,
hygienu, zdravé ovzduší a vysokou úroveň
pohostinství, těsné prostory pražských
ulic, kde nejsou dostatečné parkovací plochy,
to vše jsou jen některé vnější
znaky malé pozornosti, která je věnována
našemu hlavnímu městu.
Hlavní město Praha svojí krásou a
jedinečnými historickými památkami
může sehrát významnou úlohu v
rozvoji cizineckého cestovního ruchu.
A právě proto je třeba, aby byly dány
hlavnímu městu Praze nejen nutné investiční
a finanční prostředky, ale i nutné
mzdové fondy a možnosti náboru pracovních
sil, aby NVP mohl účinněji zajišťovat
zlepšení čistoty města, údržbu
i zakládání nových zelených
ploch, údržbu komunikací a všestranný
rozvoj služeb. Ke zvýšení čistoty
města je nutno zajistit čisticí mechanismy
a výhledově řešit bezprašnou úpravu
povrchů pražských komunikací, to znamená
zajistit příděl asfaltu.
Oprávněnou kritiku vyvolává i stav
zařízení spravovaných některými
resorty na území hlavního města, např.
ministerstva dopravy, která nejsou řádně
udržována. Jedná se zejména o Hlavní
i jiná pražská nádraží.
Rovněž stav pražského letiště
neodpovídá mezinárodnímu významu
Prahy a jeho dostavba pokračuje neuspokojivým tempem.
Pokračující výstavba sídlišť
na jihu a i jihovýchodě města nezbytně
vyžaduje i urychlení výstavby Nuselského
mostu.
Nejvážnějším problémem hlavního
města je řešení bytové tísně.
V Praze je stále ještě na 50 tis. žadatelů
o byty. Dosavadní tempo bytové výstavby v
Praze i údržba a opravy starého bytového
fondu naprosto neodpovídají potřebě.
Současný přírůstek bytů
nestačí ani na vyrovnání přírůstku
žadatelů a nepřispívá tedy ke
snižování počtu nebydlících
v Praze.
Široká problematika údržby staré
historické části hlavního města
si vyžaduje speciální a rychlé řešení.
Každé oddálení znamená nenapravitelné
škody i narůstání nákladů
spojených s údržbou a rekonstrukcí památek.
Je třeba zajistit státním plánem též
akce, řešící dostatek nezávadné
pitné vody pro Prahu. Jinak dojde v r. 1965 po dokončení
nových sídlišť k velmi vážné
situaci.
Výbor pro plán a rozpočet se ztotožňuje
s usnesením zdravotního výboru NS, že
otázka pitné vody stejně jako urychlené
dokončení ústřední kanalizační
čistírny je pro obyvatelstvo hlavního města
životně důležitá."
Dnes při projednávání plánu
a rozpočtu na r. 1964 můžeme konstatovat, že
v celkovém rozdělení rozpočtových
prostředků jsou úkoly hlavního města
v podstatě zabezpečeny. Také pro rozvoj cizineckého
ruchu se vyčleňují pro Prahu účelové
finanční prostředky, které bude třeba
vynaložit operativně, hospodárně a s
co nejrychlejším efektem. NVP může použít
prostředky doplňkového rozpočtu k
dalšímu rozvoji placených služeb cestovního
ruchu, ke zlepšení čistoty a hygieny hlavního
města a ke zvýšení údržby
bytového fondu. V rozpise plánu práce dostává
NVP určitou výjimku, ovšem jen pro zajištění
městské dopravy, aby vytvořil podmínky
pro další nábor pracovníků.
Ovšem bude také třeba, aby pro všechny
důležité úkoly rozvoje hlavního
města intenzívně pracoval nejen NVP, aby
účinně organizoval dobrovolnou práci
všech pražských občanů, ale aby
měl trvalé porozumění u vlády,
ústředních úřadů a všech
dodavatelů pro důležité pražské
stavby.
Např. vysoký stupeň důležitosti
pro stavbu pražské ústřední kanalizační
čistírny by byl málo platný, kdyby
se nezajistila bezprostředně již v únoru
letošního roku dodávka nejdůležitější
části technologického zařízení,
to je 4 turbodmychadel, která bude třeba v čistírně
montovat nejpozději v I. čtvrtletí r. 1965.
Důležitá investice v pražské spalovně,
kterou nedávno navštívila skupina poslanců
NS, by nesplnila svůj účel, kdyby se měla
odsunout dodávka kotlů.
Náročný úkol výstavby nových
bytů v pražských sídlištích
by nebylo možno zajistit, kdyby pražským stavbařům
nepomohly stavební kapacitou některé další
kraje v rozsahu a lhůtách, jak jim to státní
plán na r. 1964 ukládá.
Praxe ukazuje, že k zlepšení hygieny a čistoty
hlavního města nepostačí nová
obsáhlá vyhláška a její popularizace,
ale že tyto problémy je opravdu nutno řešit
jak dostatkem kvalitních zařízení,
tak dostatkem lidí. Otázka pracovníků
pro zajištění těchto úkolů
a rozvoj služeb je v Praze stále velmi palčivá
a zdá se nám, že nestačí určitá
výjimka v plánu práce jen pro mimořádně
zatíženou pražskou dopravu, ale i pro řadu
jiných úseků.
Pokládám proto za správné při
příležitosti schvalování státního
plánu a rozpočtu na r. 1964 požádat
z tohoto místa naši vládu, aby všem konkrétním
problémům rozvoje našeho hlavního města
v průběhu roku věnovala pozornost a péči
ve smyslu doporučení výborů Národního
shromáždění a aby se zabývala
i perspektivním rozvojem hlavního města.
Aktuálním zůstává doporučení
rozpočtového výboru, aby byl vypracován
zvláštní dokument o rozvoji města Prahy,
který by dal NVP speciální statut, aby své
úkoly mohl účinně a s úspěchem
zajišťovat. Táži se proto s. předsedy
vlády, zda se v práci vlády s projednáním
takového dokumentu počítá. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger: Soudruh předseda
vlády Lenárt si přeje odpovědět
posl. dr. Pennigerové ihned. Uděluji mu slovo.
Predseda vlády Lenárt: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci!
Všetci súhlasíme s tým, čo tu
povedala posl. dr. Pennigerová. Všetci sme nespokojení
s tým, ako naše hlavné mesto vypadá.
Môžeme začať otázkami čistoty,
otázkami kultúrnosti a pokračovať cez
otázky bytovej výstavby, komplexnosti bytovej výstavby
a v neposlednom rade sa zaoberať i vážnymi otázkami,
ako je perspektívne zabezpečenie pitnej a úžitkovej
vody, otázka čistoty, otázka výstavby
čistiacej stanice, kanálov, otázka zdravotníckych
zariadení atď.
Pokiaľ sa týka vlády, zaoberali sme sa v poslednej
dobe niekoľko razy problémom Prahy a v najbližšej
dobe budeme komplexne prejednávať smerný územný
plán mesta Prahy, ktorý v spolupráci s ústrednými
orgánmi NVP vypracoval. Myslím, že v tomto
smernom územnom pláne mesta Prahy sú a budú
spracované všetky zásadné rozvojové
otázky hlavného mesta. Myslím, že to
bude plán rozhodujúci, ktorý určí
ďalšie smery rozvoja nášho hlavného
mesta.
Jedným z najvážnejších otázok
bude otázka pracovných síl a pracovníkov
v hlavnom meste. Predbežné štúdie ukazujú,
že do r. 1970 alebo 1980 sa zníži prírastok
práceschopného obyvateľstva z vlastných
zdrojov mesta Prahy. To znamená, že viac ľudí
pôjde do dôchodku, než pribudne práceschopných
a touto vážnou vecou sa musíme zaoberať,
lebo je treba, aby hlavné mesto svoje funkcie mohlo plniť,
aby malo kádry a pritom aby nestratilo charakter priemyslového
mesta a pritom, aby malo na dobrej úrovni všetky služby
komunálne, kultúrne, školské a zdravotné.
Preto by som prosil všetkých prítomných
poslancov a činiteľov krajov, i súdruhov poslancov
pražského kraja, i súdruhov poslancov z ostatných
krajov celej republiky, aby prísunu pracovníkov,
najmä mladých kvalifikovaných ľudí
do Prahy napomáhali, aby tento prísun nebrzdili,
aby videli, že ide o hlavné mesto, ktoré musí
mať kvalifikovaných ľudí v centrálnych
inštitúciách, na svojich vysoký ch školách,
a musí ich mať i vo svojom, povedal by som, určujúcom
priemysle, najmä čo do kvality. Musíme práve
v Prahe začať s automatickými linkami a vôbec
s najnovšou technikou, keďže hlavné mesto
nie je len mestom administratívnym, ale vzorným
príkladom pre život celej vlasti.
Z tohto hľadiska myslím, že by sme mali vo vláde
i vo smernom územnom pláne a v ďalších
plánoch vec presadzovať a pomáhať, ale
je treba súčinnosti všetkých a najmä
činiteľov pražského kraja, aby skutočne
považovali Prahu nielen za krajské sídlo, ale
i za sídlo republiky a aby z tohto hľadiska Prahe
pomáhali, pokiaľ ide o rôzne dokumenty, normy,
štatút, atď. Tento námet sme dostali a
budeme sa s ním zaoberať. Ak chýbajú
určité právne normy, veľmi radi ich
kvalifikovane spracujeme, aby to pomohlo rozvoju hlavného
mesta Prahy.
Chcel by som nakoniec ubezpečiť s. Pennigerovú
a všetkých súdruhov a súdružky,
ktorí sa o túto otázku zaujímají,
že chceme venovať vo vláde rozvoju hlavného
mesta Prahy veľkú pozornosť tak, aby skutočne
- nehovorím za rok, ale v priebehu rokov - sa Praha staľa
vzorom nielen v meradle našej vlasti, ale v meradle medzinárodnom,
pretože t. č. tak tomu nie je.
Určili sme členov vlády súdruha Majlinga,
aby sa špecializoval na otázky hlavného mesta
Prahy, bez toho, že by zamestnával ďalších
úradníkov a bez toho, že by bral právomoc
a zodpovednosť výboru hlavného mesta Prahy.
(Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger: Děkuji předsedovi
vlády s. Lenártovi za toto zodpovězení
dotazu, který měl připomenout naléhavost
řešení nejaktuálnějších
problémů našeho hlavního města
Prahy. Doufejme, že se nám vbrzku podaří
všechny oprávněné požadavky našeho
hlavního města uskutečnit. Zejména
si mnoho slibuji od nových metod řízení,
o kterých nedávno diskutoval ústřední
výbor naší strany, a které se také
projevily velmi značně ve vystoupení našich
poslanců.
Přeje si ještě někdo vystoupit s poznámkou
nebo dotazem? (Nikdo se nehlásil.)
Jestliže ne, dávám slovo k doslovu s. Valovi
jako zpravodajovi.
Zpravodajca podpredseda NZ Valo: Súdružky a
súdruhovia poslanci! Pretože v celej diskúsii,
ktorá prebiehala včera a dnes, neboli prednesené
žiadne návrhy, ktoré by žiadali zmenu
v rozpočtových číslach štátneho
rozpočtu alebo štátneho plánu rozvoja
národného hospodárstva na rok 1964, doporučujem,
aby bol plán a rozpočet na rok 1964 schválený
tak, ako bol predložený.
Předseda NS Fierlinger: Soudružky a soudruzi!
Můžeme přistoupit k hlasování,
a to tak, že budeme hlasovat o celém vládním
návrhu zákona o státním plánu
rozvoje národního hospodářství
a státním rozpočtu na rok 1964, který
je rozveden v přílohách 1 a 2 k tomuto zákonu,
najednou podle předložené písemné
zprávy výboru pro plán a rozpočet.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování?
Nejsou.
Úkoly státního plánu rozvoje národního
hospodářství na rok 1964 jsou zejména
tyto:
a) | Zvýší se celkový objem hrubé výroby v průmyslu o | 3,6 % |
zemědělské produkce o | 6,5 % | |
stavebních prací prováděných s vlastními pracovníky stavebních organizací o | 6,0 % | |
veřejné přepravy zboží o | 5,7 % | |
b) | investiční výstavba dosáhne objemu | 54,06 mld Kčs |
c) | maloobchodní obrat dosáhne objemu | 106,00 mld Kčs |
d) | na Slovensku se zvýší celkový objem hrubé výroby v průmyslu o | 7,2 % |
a zemědělské produkce o | 12,9 % | |
investiční výstavba na Slovensku dosáhne objemu | 17,13 mld Kčs |
Celkové příjmy státního rozpočtu
se stanoví částkou
130 414 335 000 Kčs, celkové výdaje se stanoví
částkou
130 318 335 000 Kčs, takže vyplývá rozdíl
příjmů a výdajů hospodaření
96 000 000 Kčs.
Ve státním rozpočtu jsou obsaženy rozpočty
národních výborů, jejichž příjmy
a výdaje činí 31 353 300 000 Kčs.
Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem
zákona o státním plánu rozvoje národního
hospodářství a státním rozpočtu
na rok 1964, jak.je obsažen v přílohách
1 a 2 tohoto zákona, a to podle předložené
zprávy výboru pro plán a rozpočet,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
Československé socialistické republiky jednomyslně
schválilo vládní návrh zákona
o státním plánu rozvoje národního
hospodářství a státním rozpočtu
na rok 1964. (Potlesk.)
Tím jsme projednali druhý bod pořadu.
Přerušuji schůzi na 20 minut.
(Schůze přerušena v 11 hod. 08 min. a opět
zahájena v 11 hod. 32 min.)
Místopředseda NS Pospíšil: Zahajuji
přerušenou schůzi.
Přistoupíme k projednání třetího
bodu pořadu, kterým je
3. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 155)
o evidenci nemovitostí.