Posl. Skála: Soudružky a soudruzi poslanci,
ve státním rozpočtu na r. 1964, který
dnes projednáváme, zaujímají výdaje
na oblast kultury a sociálních opatření
36,2 % celkové částky rozpočtu a z
těchto výdajů 11,1 % připadá
na investice a generální opravy. Částka
9 miliard 191 miliónů, plánovaná na
neinvestiční potřeby školství
a kultury, zaznamenává proti očekávané
skutečnosti právě uplynulého roku
další růst o 5,9 %. Jsou to částky
obrovské, které dokumentují význam,
jaký připisuje naše společnost rozvoji
kultury a vzdělání. Jestliže v socialistickém
pojetí jsou vzdělání, věda,
celá kultura chápány jako mocné aktivní
síly všestranného rozvoje socialistické
společnosti, pak dnes, kdy v tak velké míře
závisí rozvoj produktivních sil společnosti
na využití vědy a techniky ve výrobním
procesu, plným právem hovoříme např.
o vědě jako o výrobní síle
a vidíme, jak ve stále větší
míře se přímo do výsledků
výroby promítá vzdělání
a kvalifikace. Uvědomujeme si, že tento význam
dále poroste, že práce dělníka
a rolníka ve své perspektivě bude postupně
nabývat stále více a více charakteru
práce inženýrské a vědecké.
A že tedy podmínky pro tento historicky nutný,
zákonitý vývoj musíme vytvářet
cílevědomým, perspektivním zajišťováním
rozvoje školství a vědy. V této souvislosti
chci říci, že je třeba překonat
staré mechanické zařazování
všech nákladů na školství a vědu
do oblasti společenské spotřeby a plně
chápat a doceňovat jejich bezprostřední
vliv na rozvoj výrobních sil. Není to otázka
formální, jak by se někomu mohlo zdát,
protože jenom plným prosazením takového
chápání školství a vědy
dokážeme plně překonat i jakékoli
podceňování, s kterým se ještě
mnohdy setkáváme při zajišťování
potřeb školství a zvyšování
kvalifikace, jako by šlo o neproduktivní výdaje.
Proto jsme také právem kritizovali ty případy,
kdy národní výbory používaly
prostředků určených na školství
a kulturu k jiným účelům. Vždyť
např. v Sovětském svazu bylo propočtem
zjištěno, že v roce 1960 bylo růstem vzdělání
docíleno asi 26 % celkového národního
důchodu. Jde tu proto o významnou zásadní
otázku při dalším rozvíjení
výrobních sil. Z toho vyplývá, že
proto zákonitě porostou i částky,
které v souladu s rozvojem našeho národního
hospodářství na školství a všestranné
zvyšování kvalifikace pracujících
i na vědu, a to přirozeně i na základní
výzkum budeme ročně vynakládat. Nepůjde
a nesmí ovšem přitom jít jen o prostý
kvantitativní růst - s takovýmto jednostranným
chápáním se bohužel také často
setkáváme - půjde a musí tu jít
vždy současně i o rozvoj kvalitativní,
který umožní, aby každá koruna
vynaložená v této oblasti, přinášela
každým rokem větší výsledek,
projevila se účinněji. Jestliže se tedy
dnes ve výrobě s takovým důrazem zaměřujeme
na její kvalitativní stránku, pak stejný
důraz na kvalitativní stránku musíme
klást i v rozvoji školství, vědy a kultury.
Je přirozené, že při stále prudce
rostoucích nárocích mnohdy tíživě
pociťujeme to, že nemůžeme v oblasti školství
uskutečňovat všechny potřeby a odstraňovat
všechny nedostatky vždy v té míře
a tak rychle, jak bychom si v zájmu co největšího
předstihu před potřebami národního
hospodářství přáli, ať
už se to týká investic, generálních
oprav nebo jiných potřeb. Tím spíše
je však třeba, abychom maximálně využívali
rozpočtovaných prostředků.
Chci v této souvislosti připomenout několik
problémů.
Víme např. jak nepříznivé jsou
v současné době možnosti investiční
výstavby nových školních budov; zejména
to pociťují střední odborné školy
a učňovské školy. Vždyť např.
v Praze, která byla tradičně největším
centrem středních odborných škol, nebyly
od r. 1945 pro tyto školy postaveny nové budovy. A
přesto ministerstvo školství a kultury zjistilo
v jednom kraji, v Jihomoravském, 11 případů
předimensované výstavby nových škol.
Ministerstvo uvádí, že v Tasovicích
v okrese Znojmo převyšuje kapacita školy skutečnou
potřebu o 215 žákovských míst;
v Kanicích, okres Brno-venkov, má nová škola
360 míst, ačkoli i s předpokládaným
přírůstkem nepřekročí
počet dětí v příštích
letech 180; v Lipůvce okres Blansko je výhledový
počet žáků 480, ale škola byla
vybudována pro 600.
Myslím, že takové vysoké překračování
kapacit je v současné době opravdu přepych,
který není na místě, vezmeme-li v
úvahu např. značně vysokou směnnost
vyučování na všeobecně vzdělávacích
školách.
Značná je potřeba perspektivního zajištění
vyučovacích prostor pro vysoké školy
investiční výstavbou. Za této situace
je myslím obzvláště nutné zabývat
se příčinami úmrtnosti studia v nižších
ročnících vysokých škol, neboť
je třeba vidět problém i tak, že vedle
zbytečně vynaložených a pro společnost
tedy ztracených prostředků, které
až do přerušení studia takového
vysokoškoláka do něho společnost vložila,
zároveň se ve skutečnosti po celou tu dobu
zbytečně blokovalo jedno místo v kapacitě
výukových prostor. Když si sečteme tato
zbytečně blokovaná místa a vypočítáme
si, co by stála jejich nová investiční
výstavba, dojdeme ke slušné částce,
o kterou by bylo možno zmenšit potřebu investiční
výstavby.
Také v obsahových stránkách našeho
školství jsou některé problémy,
které vyvolávají odborné, pedagogické
i kulturně politické úvahy. Je to do určité
míry středoškolský charakter, který
má výuka zejména v nižších
ročnících na vysokých školách.
Souvisí to především s obsahovými
kvantitativními i kvalitativními stránkami
středoškolské výuky, jejíž
nedostatky je třeba na vysoké škole potom dohánět
a která např. má mimo jiné i velký
podíl na úmrtnosti vysokoškolského studia,
o které jsem mluvil. V poslední době se objevily
oprávněné úvahy, že zlepšením
středoškolské přípravy (nejen
např. v matematice, biologii, chemii a fyzice, ale např.
i v jazycích) by se pravděpodobně vytvořil
předpoklad pro zkrácení vysokoškolského
studia. Přitom je třeba vidět, že roční
náklady na jednoho studenta na vysoké škole
velmi podstatně převyšují náklady
na jednoho studenta na střední škole. Myslím
proto, že kvalitativní dobudování škol
2. cyklu bude jedním z naléhavých úkolů,
které má před sebou MŠK.
Domnívám se v souvislosti s těmito otázkami,
že bude velmi správné realizovat i podnět,
který uvedl na posledním zasedání
ideologické komise ÚV KSČ předseda
ČSAV s. akad. Šorm, totiž vytvořit možnost
využít pro dokončení vysokoškolské
přípravy - zejména v posledních ročnících
vysokých škol - i vědeckých ústavů
ČSAV. I když taková možnost by se týkala
jen určitého, nevysokého procenta studentů
- jde o to, aby to byli ti nejlepší, zejména
s předpoklady pro vědeckou a výzkumnou práci
- přece by to ovlivnilo nejen je, ale jejich prostřednictvím
i další a sloužilo by to k dalšímu
sblížení vysokých škol s praxí.
Ale není to jen v oblasti školství, kde je
třeba co nejlépe hospodařit s vynakládanými
prostředky a kde zvlášť to může
a musí být předmětem sledování
a kontroly všech pracujících už proto,
že v oblasti školství a kultury je plných
84,2 % celostátních prostředků vynakládáno
prostřednictvím národních výborů.
Neméně je třeba zajišťovat efektivnost
částek vynaložených na školství
i v praxi, na závodech, v zemědělství
a na ostatních úsecích našeho života.
Podívejme se jen, kolik lidí s odbornou středoškolskou
nebo vysokoškolskou kvalifikací pracuje mimo svůj
obor, pro který získali kvalifikaci, a kolik odborníků,
kteří by mohli přímo pomáhat
výrobě, se zaměstnává zbytečnou
prací v administrativě (říkám
zbytečnou, protože i tam je třeba, ovšem
přísně účelně využívat
odborníků). Prostředky, které byly
vynaloženy na studium odborníka, který nepracuje
ve svém oboru, jsou velkou společenskou ztrátou.
Přičemž další ztráta vzniká
z toho, že se nabytá odborná kvalifikace nepromítá
do pracovního procesu, že z ní nevznikají
pro společnost hodnoty, které by mohly vznikat.
Právě tak ovšem vznikají společnosti
ztráty, když závod nemá zájem
o zvyšování kvalifikace a o studium pracujících,
nebo dokonce nezačlení nového inženýra
nebo průmyslováka po zapracování v
závodě na takové místo, kde lze jeho
odbornosti maximálně využít pro práci
podniku. I takové případy bohužel nejsou
řídké.
Rovněž snad není třeba uvádět,
jaké nehospodárnosti jsme se mnohde dopouštěli
při realizování takové významné
vymoženosti, jako bylo rozdělování učebnic
a učebních pomůcek zdarma. V tom bude potřeba
napravit všechny ty nedostatky a nehospodárnost, která
byla právem kritizována naší veřejností.
Myslím naopak, že je třeba vyzvednout všechny
příklady, kde účelným sdružováním
prostředků je docilováno jejich maximálního
využití v zájmu rozvoje školství
a kultury. Vždyť jak velké poslání
v rozvoji vzdělání a kvalifikace má
celá oblast osvětové práce! Chtěl
bych tu připomenout např. dobré výsledky
té pozornosti, kterou věnuje Společnost pro
šíření vědeckých a technických
znalostí účastníkům studia
při zaměstnání. A chtěl bych
rovněž poděkovat všem těm nespočetným
pracovníkům školské a kulturní
fronty, kteří svou obětavou cílevědomou
prací pomáhají rozvoji vzdělání
a kvalifikace pracujících.
Nechci uvádět další příklady
toho, kde a jakým způsobem je možno a třeba
usilovat o maximální hospodárnost a efektivnost
těch velkých prostředků, které
naše společnost na oblast kultury a školství
vynakládá. Nejde mi o jednotlivé případy,
ale o přístup, jaký si musíme trvale
osvojit a jakým je možno zmnožovat prostředky,
které máme a které porostou v souladu s rozvojem
naší společnosti, spoluvytvářejíce
zároveň pro tento rozvoj podmínky a předpoklady.
Obě poslední zasedání ústředního
výboru KSČ, která dynamicky rozvíjejí
aktivní úkoly VII. sjezdu, zdůraznila, jak
obrovský význam pro další rozvoj výrobních
sil a celé naší společnosti má
kvalifikace, vzdělání, věda a technika.
Musíme vynaložit všechno pro to, aby tuto úlohu
v plné, maximální míře sehrály.
(Potlesk.)
Místopředseda NS Pospíšil:
Dávám slovo posl. Pechovi.
Posl. Pecha: Soudružky a soudruzi poslanci!
Návrh státního rozpočtu, který
je základním finančním plánem
našeho národního hospodářství,
svou výší i strukturou rozdělování
pomáhá zabezpečovat hospodářský
a kulturní život našeho lidu.
Trvalý růst státního rozpočtu
je nutnou podmínkou a projevem zdravého rozvoje
našeho hospodářství a společnosti.
Například v roce 1961 se státní rozpočet
zvýšil o 10 % proti předcházejícímu
roku a dosáhl výše 112 534 miliónů
Kčs. V roce 1962 státní rozpočet
vzrostl o dalších 7,6 % a v roce 1963 se zvýšil
o 1,7 % proti roku 1962. V letošním roce státní
rozpočet vzroste o 2,3 % a přesáhne výše
130 000 miliónů Kčs.
Plánovitý a trvalý růst našeho
státního rozpočtu plně slouží
zájmům pracujících. Pravým
opakem jsou státní rozpočty v kapitalistických
zemích, kde každé zvýšení
je spojeno s dalším růstem dání,
poplatků a pracujícím vytahuje z kapes stále
více peněz; vládnoucí třída
je používá k dosahování svých
cílů. Pro kapitalisty je státní rozpočet
nástrojem znovurozdělování národního
důchodu ve prospěch kapitalistů. Této
zásadě je plně podřízena jak
příjmová, tak i výdajová část.
Současně však je nástrojem k udržení
pozic a jejich upevňování. Proto drtivá
většina výdajů kapitalistických
státních rozpočtů jde na zbrojení,
armádu, policii, soudy a podobné orgány.
Jen v roce 1963 členské země Severoatlantického
paktu vydaly na zbrojení 73 466 miliónů dolarů,
to je 4krát větší částka,
než je celý náš státní rozpočet,
který dnes projednáváme. Jen samotné
USA podle návrhu rozpočtu na rok 1963/64 určují
na vojenské výdaje 51 200 miliónů
dolarů, tj. přes 51 % z celkového rozpočtu,
zatímco u nás činí tento podíl
jen 8,4 procenta.
To ovšem neznamená, že bychom otázky bojeschopnosti
podceňovali. Ne náhodou byly otázky bdělosti,
otázky výchovy k brannosti a problematika zabezpečení
obranyschopnosti naší země zdůrazněny
i na plénu ústředního výboru
naší strany k ideologickým otázkám.
V usnesení pléna se doslova říká:
"Vycházet z toho, že cíle imperialismu
se nezměnily, a proto je nezbytné nepolevovat v
bdělosti vůči imperialistickým válečným
zběsilcům, nepodléhat falešným
pacifistickým náladám. Dokud bude existovat
nebezpečí války a nedojde k všeobecnému
a úplnému odzbrojení, bude naše strana
upevňovat obranyschopnost země a v tomto duchu rozvíjet
i výchovu lidu."
Zabezpečit vysokou obranyschopnost a neustále ji
upevňovat vyžaduje velké materiální
a finanční náklady a mimořádné
výchovné úsilí, zejména vzhledem
k technické revoluci, jež se uskutečňuje
v soudobém vojenství. Není žádným
tajemstvím, že soudobé zbraně i technika
jsou velmi nákladné, že jejich zavedení
do armády vyžaduje nákladné změny
v organizaci a dislokaci vojsk, ve výcviku a v celkové
přípravě lidí, což samozřejmě
nelze uskutečnit bez značných finančních
a materiálových nákladů. Přitom
není ale žádným tajemstvím, že
se technika rozvíjí nebývalým tempem
a rychle zastarává. i tuto skutečnost musíme
brát v úvahu. Pokud jde o rozpočet armády,
jsme z hlediska nároků zatím na nejnižší
možné míře. Snažíme se vynaložit
každou korunu co nejefektivněji a maximálně
úsporně s ní hospodařit.
Proto také náš státní rozpočet
je zcela rozpočtem mírovým. Jeho tvorba i
rozdělování slouží jen a jen
mírovým účelům. Hlavním
zdrojem příjmové části našeho
rozpočtu jsou příjmy ze socialistického
hospodářství. Podíl daní od
obyvatelstva na celkové tvorbě státního
rozpočtu se stále relativně snižuje.
Zatímco v roce 1961 byl 10,6 %, letos představuje
necelých 10 %.
Všechny prostředky našeho státního
rozpočtu slouží mírové výstavbě.
Proto hlavním úkolem celého letošního
roku bude naplňovat tato čísla prací
a tak je uvádět v život. Boj za plnění
hospodářských úkolů je dnes
naším hlavním bitevním polem a současně
i bitvou za udržení a upevnění míru.
V tomto boji má každý náš občan
své místo a úkoly. Jejich každodenním
plněním bojuje i za světový mír.
Soudružky a soudruzi poslanci!
Budování vyspělé socialistické
společnosti a vytváření podmínek
pro budoucí přechod ke komunismu můžeme
uskutečňovat jen v podmínkách míru.
Jen v míru a v tvořivé práci se může
naše společnost a každý její jednotlivec
plně a všestranně rozvíjet. Proto generální
linií naší zahraniční politiky
je politika mírového soužití a ekonomického
soutěžení mezi národy.
Dnes světová socialistická soustava, jejíž
jsme pevnou součástí, vstoupila do nové
etapy svého vývoje a stává se hlavní
a určující silou dalšího rozvoje
celé lidské společnosti. Za těchto
podmínek není mírové soužití
a hospodářské soutěžení
mezi socialismem a kapitalismem žádným nahodilým
jevem ani dočasnou taktikou, ale zákonitou nutností.
Mírové soužití a soutěžení
není žádným třídním
smírem s kapitalisty, ale formou ostrého třídního
boje. Stupeň ostrosti nezávisí na libovůli
a ochotě, ale je určován přitažlivostí
a poměrem sil, které socialismus a kapitalismus
ve světě mají. - Přitažlivost
idejí socialismu každým dnem vzrůstá
a světová socialistická revoluce nezadržitelně
postupuje vpřed.
Světová socialistická soustava jako největší
síla společenského pokroku přebírá
odpovědnost za další vývoj lidstva a
všechno své úsilí zaměřuje
k tomu, aby zabránila imperialistům v jejich snaze
rozpoutat nový světový požár.
Tuto historickou úlohu může splnit především
proto, že se ve světě mění poměr
sil ve prospěch socialismu.
Tyto skutečnosti si stále více uvědomují
i samotní kapitalisté a hledají formy, jak
by nejlépe v mírovém soužití
a ekonomickém soutěžení obstáli.
Snaží se plně využít dosavadního
náskoku, který v rozvoji ekonomiky mají.
Ekonomiky jednotlivých kapitalistických zemí
se snaží sjednocovat cestou integrace, která
vede k dalšímu zmezinárodnění
kapitálu a poskytuje určitý prostor pro další
rozvoj výrobních sil. integrace se má stát
jednou z hlavních zbraní, kterými se imperialisté
snaží udržet co nejdéle krok a své
pozice. Avšak podíl socialistické soustavy
na objemu světové průmyslové výroby
nezadržitelně roste. Již dnes dosahuje 40 % celkového
jejího objemu. Stále více se přibližuje
doba, kdy i v ekonomické oblasti definitivně zvítězíme.
Porazit kapitalismus na ekonomické frontě je možné
jen cestou stále hlubší a všestrannější
hospodářské spolupráce mezi socialistickými
zeměmi na základě koordinace národohospodářských
plánů, hluboké specializace výroby
a později společným plánováním
a vytvářením jednotné světové
socialistické ekonomiky. Tohoto cíle bychom nedosáhli,
kdyby jednotlivé socialistické země se hospodářsky
izolovaly a šly cestou vlastní soběstačnosti.
Naopak. Rozvoj národního hospodářství
jednotlivých socialistických zemí je možný
jen a jen v rámci celé socialistické soustavy.
My nerozdělujeme socialistické země na bohaté
a chudé, nehlásáme teorie, aby vyspělejší
socialistické země počkaly s vývojem
na země zaostalejší. Takovéto názory
jen naši společnou věc poškozuji a zpomalují
socialistickou výstavbu. Jediná cesta brzkého
vyrovnání dosavadních ekonomických
rozdílů, které mezi socialistickými
zeměmi ještě jsou, je jen cesta maximálního
rozvoje výrobních sil, a to ve všech socialistických
zemích najednou a na základě hluboké
hospodářské spolupráce a opravdové
soudružské pomoci.
Máme-li těchto smělých cílů
dosáhnout, pak k tomu potřebujeme mír. My
o mír nikoho neprosíme, ale bojujeme za něj.
Do tohoto boje získáváme všechny poctivé
lidi, kteří nechtějí řešit
spory válečnými konflikty.
Na války vždy doplácel lid, který musel
nésti všechny útrapy a oběti. Jen v
první světové válce bylo zabito a
zmrzačeno více vojáků než si
vyžádaly všechny války za tisíc
let předtím. Ve druhé světové
válce byly tyto ztráty na životech pětkrát
větší. Toto vše bylo jen nepatrným
zlomkem ztrát, které by si vyžádala
třetí světová válka, která
by byla válkou termonukleární a ohrozila
by všechno lidstvo.
Proto dnes součástí boje za mír je
boj za úplné a všeobecné odzbrojení.
V tomto boji si klademe dílčí etapové
cíle, jako bylo dosažení dohody o zastavení
pokusů s jadernými zbraněmi v ovzduší,
kosmickém prostoru a pod vodou, návrhy na uzavření
dohody o neútočení mezi zeměmi Varšavské
smlouvy a zeměmi severoatlantického paktu, návrh
na vytváření bezatomových pásem,
mírové řešení německé
otázky jen cestou jednání i návrh
presidenta s. Novotného na mírové řešení
sporných otázek mezi námi a Německou
spolkovou republikou. Příkladem je i návrh
Sovětského svazu z 31. prosince na úplné
a všeobecné odzbrojení, jehož realizace
by zajistila skutečně pevný a trvalý
mír.