Čtvrtek 5. prosince 1963

Zpravodaj posl. Kakos: Vážené soudružky a soudruzi poslanci!

Z pověření výboru pro plán a rozpočet uvádím zasedání NS vládní návrh zákona o zřízení a pravomoci vládního výboru pro cestovní ruch.

Dovolte mi několik slov o dosavadním stavu cestovního ruchu a nejbližší perspektivě jeho řízení, o práci vládní komise i její organizaci a orgánech, právě tak jako o organizacích cestovního ruchu samotného.

Otázkám cestovního ruchu byla věnována poněkud zvýšená pozornost počínaje rokem 1958, kdy byl na základě vládního usnesení č. 520 zřízen "Koordinační výbor pro otázky cestovního ruchu" a byly vybudovány stálé komise při NV.

Dosavadní cestovní ruch je rozdělen na domácí a zahraniční; domácí organizuje Turista, Rekrea, Čs. svaz tělesné výchovy, ROH a řada dalších organizací. Zahraniční cestovní ruch zajišťuje Čedok, podnik ministerstva zahraničního obchodu, dále pak Turista přes internacionální hotely, a dále ROH. Prostřednictvím těchto zařízení a organizací dosáhl koordinační výbor a stálé komise při NV určitých zlepšení proti minulým létům.

Dosáhlo se toho, že proti roku 1958 se v r. 1962

počet lůžek v ubytovnách volného cestovního ruchu zvýšil o 20 000 lůžek. Počet účastníků výběrové rekreace ROH byl v roce 1958 250 448, v r. 1962 pak již 302 647.

Rekreantů v závodních rekreačních zařízeních bylo v r. 1958 48 030, v r. 1962 83 436. - Hostů v lázeňských ústavech v r. 1958 281 074, v r. 1962 299 636. - Cestovní kancelář Turista vypravila zájemců v rámci turist. ruchu v r. 1958, 2 898 570, v r. 1962 pak již 4 639 743. Pokud jde o účastníky aktivního zahr. cestovního ruchu, který organizoval Čedok, bylo u nás v r1958 80 332 hostů, v r. 1962 pak již 262 217 hostů. Pokud se jedná o účastníky pasívního zahr. ruchu, který organizoval Čedok, bylo našich lidí mimo naše území v r. 1958 88 642, v r. 1962 pak již 181 866. - Prohlídek hradů a zámků se účastnilo v r. 1962 5 711 800 návštěvníků, návštěv jeskyní bylo provedeno 1 952 703.

Byla vypracována rajonizace cestovního ruchu v ČSSR, bylo vymezeno 67 oblastí z hlediska letní i zimní sezóny. Byl vypracován návrh na zahraniční cestovní ruch u nás a vláda přijala usnesení č. 303, ve kterém se ukládají základní opatření na úseku zdokonalování materiálně technické základny pro zahraniční turistiku u nás, základní směry ku zkvalitnění služeb pro tyto turisty, a nejen na useku ubytování a stravování, ale i na úseku služeb pro mototuristiku a další. Usnesení orientuje pozornost také na otázky náboru v zahraničí. Uvedené výsledky na projednávaném úseku v letech 1958 až 1962 ukazují, že ČSSR z hlediska počtu účastníků domácího cestovního ruchu je na nejpřednějším místě v Evropě, ale podstatně zaostává v počtu účastníků ze zahraničí k nám.

Přitom ještě navíc při zajišťování zahraničního ruchu u nás vznikaly složité vztahy mezi Čedokem, Turistou a interhotely.

Složitost vztahů je v tom, že Turista organizuje nábor našich občanů do zahraničí na území celé republiky mimo hlav. město Prahu a Bratislavu. Přitom totéž provádí v těchto dvou místech Čedok. Naproti tomu návštěvu zahraničních hostů k nám organizuje Čedok, ale ubytování a stravování těchto hostů zajišťují pro Čedok Turista a interhotely a k tomu ještě řada hotelů, podniků Restaurací a jídelen, které jsou řízeny ONV. Tyto složité vztahy jsou také často důvodem, že potřeby zahraničních návštěvníků zůstávají neuspokojeny, což je pochopitelné, protože každá organizace má své vlastní poslání a toto poslání se často nedovede sladit s vysokou úrovní služeb, požadovanou zahraničními hosty.

V průběhu let a tím i zkušeností se ukázalo, že dosavadní formy řízení nejsou zcela v pořádku, a to hlavně z toho důvodu, že řízení bylo roztříštěno do pravomoci mnoha ministerstev a ústředních orgánů. Bylo zjevné, že tato činnost postrádá centrálního řízení. Roztříštěnost nesla nutně s sebou průvodní jevy, nekomplexnost, nejednotnost při zpracování této otázky, i nejednotnost v návrzích na řešení. Otázky cestovního ruchu nejsou také právně řešeny, nebo jenom zcela okrajově s určitými právními úpravami v jednotlivých ministerstvech. a orgánech. Tato situace přivodila, že nastávaly meziresortní i jiné formy sporů a rozporů, a zde se nepodařilo ani koordinačnímu výboru nedostatky řešit, a to také z toho důvodu - že nebyl vybaven náležitou pravomocí.

Tyto skutečnosti vystoupily plně do popředí, když předsednictvo ÚV KSČ projednávalo dne 8. října t. r. současný stav rekreačního turistického ruchu z kapitalistických států do naší země.

Při jednání bylo konstatováno, že je nezbytně třeba pro zlepšení situace dosáhnout urychleného obratu proti dosavadnímu stavu v zásadním řešení otázek spojených s velkým rozmachem mezinárodní turistiky. Vystoupilo do popředí vytvořit nezbytné podmínky pro rozvoj zahraničního turistického ruchu do naší vlasti, toho zahraničního turistického ruchu, který je významným prostředkem propagace socialistického Československa. Kdo z nás byl v zahraničí, poznal to ze svých zkušeností.

Na základě těchto a dalších skutečností vláda ČSSR přijala dne 13111963 usnesení č. 964, které je NS předkládáno ke schválení. Tímto vládním usnesením se zřizuje "Vládní výbor pro cestovní ruch", určuje se, jak má řídit, jakou pravomoc výbor má. Vládní výbor je orgánem nadresortního charakteru, bude organizovat, řídit a kontrolovat domácí i zahraniční cestovní ruch. K tomu účelu bude oprávněn vydávat závazná opatření a obecně platné předpisy. Výbor bude mít oprávnění ukládat příslušným soudruhům ministrům a vedoucím ústředních úřadů a NV zásadní úkoly v souvislosti s cestovním ruchem. Bude vybírat a schvalovat zástupce Československé organizace cestovního ruchu do mezinárodních organizací cestovního ruchu a vysílat své zástupce do příslušných komisí RVHP. Bude disponovat zvláštním účtem státního rozpočtu pro financování cestovního ruchu. Z tohoto účtu budou financovány takové výdaje, které nebude možno uhradit v rámci plánovaných prostředků státního rozpočtu. Bude mít na starosti ústřední státní propagaci v zahraničí. Jako vrcholný orgán mající povinnost řídit a odpovídat za rozvoj cestovního ruchu u nás, bude předkládat vládě republiky příslušné zprávy a návrhy. Tento výbor bude mít svůj sekretariát, který bude organizován uvnitř MVO. Vláda projedná do 1. dubna 1964 statut Výboru.

Oblastním orgánem Vládního výboru a současně orgánem Slovenské národní rady bude na Slovensku Výbor Slovenské národní rady pro cestovní ruch.

Na místo dosavadních občanských komisí, které v různých krajích pracovaly a nesporně vykonaly významný kus práce, avšak nebyly vybaveny pravomocí - byly jen poradním orgánem - budou zřízeny do 3112. 1963 "Krajské, okresní a v některých městech i městské komise pro cestovní ruch" a tyto komise se stanou výkonnými orgány KNV, ONV a MNV na projednávaném úseku. Tyto komise budou mít za úkol zajišťovat komplexní rozvoj materiálně technické základny cestovního ruchu v kraji, okrese a městě, budou pečovat o ubytování, stravování, autocampingy, parkoviště, turistickou a lyžařskou orientaci atd. Mají vypracovávat do budoucna návrhy plánu rozvoje cestovního ruchu na úsecích svých území, kontrolovat plnění jednotlivých akcí, navrhovat zpřístupnění a využití přírodních a kulturních statků. V čele krajské komise bude předseda komise pro obchod KNV.

Má-li být splněn úkol předsednictva ÚV KSČ - vytvořit již v letní sezóně 1964 takové podmínky, aby mohlo být přijato u nás asi 100 000 turistů z kapitalistických zemí, a v roce 1967 již 300 000 turistů s výnosem asi 109 mil. devizových korun - je třeba přistoupit k nové organizaci cestovního ruchu u nás s urychlením. Na počátku zdůvodnění jsem uvedl, že novým úkolům neodpovídá dosavadní organizační uspořádání. Mají-li být zvýšeny počty zahraničních návštěvníků a plně uspokojeny jejich požadavky, je toho možno dosáhnout podstatně rychleji v rámci jedné organizace a k cíli soustředit síly, zaměřit jednotnou koncepci k dalšímu rozvoji.

Za tím účelem bude vytvořena "Ústřední správa pro cestovní ruch", která bude řídit podniky Čedok, Turistu a interhotely. Tato správa by byla podřízena ministerstvu vnitřního obchodu. Do Ústřední správy se převede z ministerstva zahraničního obchodu od 111964 podnik Čedok a dále bude třeba převést z působnosti ONV od 141964 některé vybrané hotely. Přes tato opatření je známo, že nebude kapacita dostatečná a nové hotely nelze tak rychle budovat jak je třeba. V tomto období přispěje proto také ROH. Pomůže zajistit v době hlavní sezóny jak potřebné množství lůžek, tak i stravování. Aby byla organizace účelná, budou se postupně převádět některé vybrané cestovní kanceláře ze řízení MNV do podniku Turista.

Tímto opatřením vláda ČSSR ruší své usnesení č. 520/58 a své usnesení č. 1132/60.

Po těchto úpravách se očekává, že v tomto složení bude moci Ústřední správa pro cestovní ruch vykonávat funkci samostatné obchodní hospodářské jednotky, bude v ní soustředěn nábor zahraničních občanů pro návštěvu naší republiky, bude zajišťovat ubytování, stravování a další služby právě tak, jako bude organizovat cesty našich občanů do zahraničí. Bude v její náplni soustředěna péče o rozhodující část domácího cestovního ruchu. Proto, že v podniku Turista bude soustředěna veškerá péče související s návštěvou našich občanů do zahraničí - budou převedeny náborové kanceláře v Praze a Bratislavě z Čedoku do Turisty. Čedok bude provádět jednatelství našich organizací cestovního ruchu se zahraničím.

Zřízení Vládního výboru pro cestovní ruch si nevyžádá zvýšení nákladů ze státního rozpočtu. Zřízení komisí pro cestovní ruch v NV si vyžádá zvýšení počtu pracovníků a mzdových fondů pro KNV.

Soudružky a soudruzi poslanci!

Výbor pro plán a rozpočet projednal vládní návrh zákona o zřízení a pravomoci Vládního výboru pro cestovní ruch. Výbor je přesvědčen o správnosti uvést zákon v život. Vládní výbor má dobré podmínky pro výkon své funkce. Dobrá práce Vládního výboru jistě zabezpečí spolu s NV a za plné podpory a pochopení našich pracujících další dosud nevídaný cestovní ruch u nás. Jsem přesvědčen, že bude znamenat další sblížení a porozumění si lidí celého světa navzájem. Cestovní ruch pomůže dále propagovat výsledky práce našeho lidu, pomůže poznat lépe krásy naší vlasti a lásku našeho lidu k činorodé práci, pomůže poznat našim hostům naši hrdost na naši socialistickou zemi. Pomůže jim poznat, jak uvědomělá je naše láska k životu, k míru a člověka k člověku.

Jménem výboru pro plán a rozpočet doporučuji, aby NS shora uvedený vládní návrh zákona schválilo (Potlesk.)

Podpredseda NZ dr. Kyselý:

Do rozpravy sa prihiásili posl. Tymeš a Bernášková.

Dávam slovo pr,vému prihlásenému rečníkovi posl. Tymešovi.

Posl. Tymeš: Soudružky a soudruzi poslanci!

V současné době po otevření hranic mezi ČSSR a Rakouskem se Jihomoravský kraj podstatně podílí na zahraničním cestovním ruchu. Během několika týdnů přijelo k nám na přechodech v Mikulově a v Hatích 14 750 Rakušanů v 4952 dopravních prostředcích. Je to jistě značný zájem Rakušanů o náš kraj a zejména o Brno a chci proto hovořit o prvních zkušenostech z těchto větších návštěv našich jižních sousedů.

Považuji za chybu, že jsme se na zahájení turistických zájezdů z Rakouska řádně nepřipravili. Přestože u.ž dubnové usnesení vlády o rozvoji aktivního turistického ruchu s kapitalistickými státy orientuje na vytvoření podmínek pro zahraniční turistiku, v našem kraji se příslušné orgány o zájezdech z Rakouska dověděly několik dní před otevřením hranic. Proto nemohlo být - pochopitelně - vše náležitě připraveno pro tak velký počet zahraničních návštěvníků.

Pustili jsme cizince do nepřipravené země. Odbavování turistů na hranicích bylo sice rychlé a plynulé, rovněž směnárny pracovaly dobře, ovšem celnice a prodejny na přechodech v Hatích jsou nedostatečně vybaveny. Přijímací místnost na celnici v Hatích není vytápěna, nemají dokonce kamna. Provisoria v Hatích pro směnárnu (dřevěné stánky s celtami) jsou před nově upravenou budovou celnice nevzhledné a zejména při špatném počasí nevhodné. Stav v Mikulově je ještě horší. V Mikulově se cizinec, který nezná kraj, těžko orientuje, neboť pro turisty nebyly v němčině ani automapy, ani informační tabule, ani písemné informace o hotelích a možnostech nákupu dárků. Nebyly ani v cizích jazycích propagační brožury. V Mikulově není nyní kromě zámku ani řádná restaurace. Vytýkalo se též, že v sobotu a v neděli byla malá možnost nákupu v obchodech a že v obchodech, které byly otevřeny, nebyl dostatečný výběr zboží.

Rakouští turisté měli především zájem o broušené a hutní sklo, různou obuv, dětskou konfekci, sportovní potřeby, kabelky, kožené rukavice, mechanické hračky, bižuterii a jiné upomínkové dárky. Z potravinářského zboží se nejvíce zajímali o exportní šunku, speciální uzeniny, lihoviny v exportním balení, láhvové exportní plzeňské pivo, ale také o znojemské okurky. Minulou sobotu a neděli byl zájem i o fotografické potřeby.

Zájem nemohl být uspokojen, zejména u broušeného skla. Znojemští si stěžují, že broušené sklo, které se vyrábí v blízkém Šatově se všechno vyváží mimo okres a sami dostávají odjinud jen malé příděly, takže zahraniční návštěvníky nelze uspokojit. Také barevné hutní sklo nestačí. Nemůže se uspokojit poptávka turistů po exportní šunce a plzeňském pivu.

Lůžková kapacita hotelů je nedostatečná zejména v menších městech, v některých hotelích není teplá voda a nejsou poskytovány běžné hotelové služby.

Turisté byli překvapeni nízkými cenami za pokoje a stravování v hotelích. Nadšeni byli hotelem Internacionál v Brně, o který je velký zájem.

Je třeba říci, že nedostatky se rychle odstraňují. Do 1. února má být postavena nová odbavovací jednotka v Mikulově se směnárnou. Upraví se trasa od mikulovské celnice. Zřídí se autocampinky v Bobravě, Bítově, Luhačovicích, Mikulově, Hradišti, Břeclavi a Brně a v dalších 6 místech se dobudují, a to již v r. 1964. Značné prostředky se v roce 1964 uvolňují na rekonstrukce hotelů a restaurací a na výstavbu motelů. V Brně bude postaven při hotelu Internacionál dům cestovního ruchu. Židlochovický zámek se upraví do sezóny pro ty, kteří k nám přijedou na honitbu. Potíže působí, že nynější projekční kapacita na všechny plánované akce nestačí.

Otvírací doba v obchodech se od 7. prosince jednotně v kraji upraví s ohledem na zahraniční návštěvníky.

Jedním z hlavních úkolů je podstatné zvýšení úrovně služeb poskytovaných cizincům v ubytovnách a stravovacích zařízeních a ve veškeré dopravě.

S hygienou a čistotou to na mnoha místech u nás není v pořádku. Je třeba, aby v hotelích a restauracích i v obchodech byl personál veden k pozornosti k zahraničním hostům, aby dovedl za zboží, které chybí, nabídnout vhodnou náhradu. V Brně, zejména díky veletrhům se mnohé změnilo k lepšímu, ovšem stále ještě ani zde není důvod ke spokojenosti. Horší je situace v některých rekreačních střediscích, jako např. na Vranovské přehradě. Rekreační oblast Vranovské přehrady navštívilo letos na 2 milióny návštěvníků a poněvadž se o ni budou zajímat i zahraniční turisté, musí i tam dojít k zlepšení po všech stránkách.

Turisté už na hraničních přechodech by měli být informováni o tom, kde a jaké obchody jsou otevřeny, které hotely jsou jim k dispozici, které výstavy a jiné kulturní a zábavní podniky mohou navštívit.

Vzhled některých našich obcí v pohraničí se z.lepší, když se odstraní trosky rozpadlých budov a větší péče se bude věnovat údržbě domů. Je správné, že ministerstvo financí připravuje nová opatření k prodeji rod. domků, které umožní, aby se levně odprodaly zájemcům v pohraničí neobydlené domky.

Z Rakouska k nám přicházejí nejen lidé dobré vůle, ale i dřívější občané našeho kraje, kteří zde měli podniky, obchody a živnosti a ti každé maličkosti využívají, aby nás doma mohli pomlouvat.

Velká většina turistů však se přesvědčuje o tom, že vše, co se píše o nesvobodě a bídě u nás, je pouze hloupou propagandou. Rakouským turistům se u nás líbí, se zájezdem jsou spokojeni a uvítali, že mohou nyní kdykoli nás navštěvovat, ne tedy pouze v sobotu a v neděli jako doposud.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP