Zpravodaj posl. Kakos: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci!
Z pověření výboru pro plán
a rozpočet uvádím zasedání
NS vládní návrh zákona o zřízení
a pravomoci vládního výboru pro cestovní
ruch.
Dovolte mi několik slov o dosavadním stavu cestovního
ruchu a nejbližší perspektivě jeho řízení,
o práci vládní komise i její organizaci
a orgánech, právě tak jako o organizacích
cestovního ruchu samotného.
Otázkám cestovního ruchu byla věnována
poněkud zvýšená pozornost počínaje
rokem 1958, kdy byl na základě vládního
usnesení č. 520 zřízen "Koordinační
výbor pro otázky cestovního ruchu" a
byly vybudovány stálé komise při NV.
Dosavadní cestovní ruch je rozdělen na domácí
a zahraniční; domácí organizuje Turista,
Rekrea, Čs. svaz tělesné výchovy,
ROH a řada dalších organizací. Zahraniční
cestovní ruch zajišťuje Čedok, podnik
ministerstva zahraničního obchodu, dále pak
Turista přes internacionální hotely, a dále
ROH. Prostřednictvím těchto zařízení
a organizací dosáhl koordinační výbor
a stálé komise při NV určitých
zlepšení proti minulým létům.
Dosáhlo se toho, že proti roku 1958 se v r. 1962
počet lůžek v ubytovnách volného
cestovního ruchu zvýšil o 20 000 lůžek.
Počet účastníků výběrové
rekreace ROH byl v roce 1958 250 448, v r. 1962 pak již
302 647.
Rekreantů v závodních rekreačních
zařízeních bylo v r. 1958 48 030, v r. 1962
83 436. - Hostů v lázeňských ústavech
v r. 1958 281 074, v r. 1962 299 636. - Cestovní
kancelář Turista vypravila zájemců
v rámci turist. ruchu v r. 1958, 2 898 570, v r. 1962
pak již 4 639 743. Pokud jde o účastníky
aktivního zahr. cestovního ruchu, který organizoval
Čedok, bylo u nás v r1958 80 332 hostů, v r.
1962 pak již 262 217 hostů. Pokud se jedná
o účastníky pasívního zahr.
ruchu, který organizoval Čedok, bylo našich
lidí mimo naše území v r. 1958 88 642,
v r. 1962 pak již 181 866. - Prohlídek hradů
a zámků se účastnilo v r. 1962 5 711
800 návštěvníků, návštěv
jeskyní bylo provedeno 1 952 703.
Byla vypracována rajonizace cestovního ruchu v ČSSR,
bylo vymezeno 67 oblastí z hlediska letní i zimní
sezóny. Byl vypracován návrh na zahraniční
cestovní ruch u nás a vláda přijala
usnesení č. 303, ve kterém se ukládají
základní opatření na úseku
zdokonalování materiálně technické
základny pro zahraniční turistiku u nás,
základní směry ku zkvalitnění
služeb pro tyto turisty, a nejen na useku ubytování
a stravování, ale i na úseku služeb
pro mototuristiku a další. Usnesení orientuje
pozornost také na otázky náboru v zahraničí.
Uvedené výsledky na projednávaném
úseku v letech 1958 až 1962 ukazují, že
ČSSR z hlediska počtu účastníků
domácího cestovního ruchu je na nejpřednějším
místě v Evropě, ale podstatně zaostává
v počtu účastníků ze zahraničí
k nám.
Přitom ještě navíc při zajišťování
zahraničního ruchu u nás vznikaly složité
vztahy mezi Čedokem, Turistou a interhotely.
Složitost vztahů je v tom, že Turista organizuje
nábor našich občanů do zahraničí
na území celé republiky mimo hlav. město
Prahu a Bratislavu. Přitom totéž provádí
v těchto dvou místech Čedok. Naproti tomu
návštěvu zahraničních hostů
k nám organizuje Čedok, ale ubytování
a stravování těchto hostů zajišťují
pro Čedok Turista a interhotely a k tomu ještě
řada hotelů, podniků Restaurací a
jídelen, které jsou řízeny ONV. Tyto
složité vztahy jsou také často důvodem,
že potřeby zahraničních návštěvníků
zůstávají neuspokojeny, což je pochopitelné,
protože každá organizace má své
vlastní poslání a toto poslání
se často nedovede sladit s vysokou úrovní
služeb, požadovanou zahraničními hosty.
V průběhu let a tím i zkušeností
se ukázalo, že dosavadní formy řízení
nejsou zcela v pořádku, a to hlavně z toho
důvodu, že řízení bylo roztříštěno
do pravomoci mnoha ministerstev a ústředních
orgánů. Bylo zjevné, že tato činnost
postrádá centrálního řízení.
Roztříštěnost nesla nutně s sebou
průvodní jevy, nekomplexnost, nejednotnost při
zpracování této otázky, i nejednotnost
v návrzích na řešení. Otázky
cestovního ruchu nejsou také právně
řešeny, nebo jenom zcela okrajově s určitými
právními úpravami v jednotlivých ministerstvech.
a orgánech. Tato situace přivodila, že nastávaly
meziresortní i jiné formy sporů a rozporů,
a zde se nepodařilo ani koordinačnímu výboru
nedostatky řešit, a to také z toho důvodu
- že nebyl vybaven náležitou pravomocí.
Tyto skutečnosti vystoupily plně do popředí,
když předsednictvo ÚV KSČ projednávalo
dne 8. října t. r. současný stav rekreačního
turistického ruchu z kapitalistických států
do naší země.
Při jednání bylo konstatováno, že
je nezbytně třeba pro zlepšení situace
dosáhnout urychleného obratu proti dosavadnímu
stavu v zásadním řešení otázek
spojených s velkým rozmachem mezinárodní
turistiky. Vystoupilo do popředí vytvořit
nezbytné podmínky pro rozvoj zahraničního
turistického ruchu do naší vlasti, toho zahraničního
turistického ruchu, který je významným
prostředkem propagace socialistického Československa.
Kdo z nás byl v zahraničí, poznal to ze svých
zkušeností.
Na základě těchto a dalších skutečností
vláda ČSSR přijala dne 13111963 usnesení
č. 964, které je NS předkládáno
ke schválení. Tímto vládním
usnesením se zřizuje "Vládní
výbor pro cestovní ruch", určuje se,
jak má řídit, jakou pravomoc výbor
má. Vládní výbor je orgánem
nadresortního charakteru, bude organizovat, řídit
a kontrolovat domácí i zahraniční
cestovní ruch. K tomu účelu bude oprávněn
vydávat závazná opatření a
obecně platné předpisy. Výbor bude
mít oprávnění ukládat příslušným
soudruhům ministrům a vedoucím ústředních
úřadů a NV zásadní úkoly
v souvislosti s cestovním ruchem. Bude vybírat a
schvalovat zástupce Československé organizace
cestovního ruchu do mezinárodních organizací
cestovního ruchu a vysílat své zástupce
do příslušných komisí RVHP. Bude
disponovat zvláštním účtem státního
rozpočtu pro financování cestovního
ruchu. Z tohoto účtu budou financovány takové
výdaje, které nebude možno uhradit v rámci
plánovaných prostředků státního
rozpočtu. Bude mít na starosti ústřední
státní propagaci v zahraničí.
Jako vrcholný orgán mající povinnost
řídit a odpovídat za rozvoj cestovního
ruchu u nás, bude předkládat vládě
republiky příslušné zprávy a
návrhy. Tento výbor bude mít svůj
sekretariát, který bude organizován uvnitř
MVO. Vláda projedná do 1. dubna 1964 statut Výboru.
Oblastním orgánem Vládního výboru
a současně orgánem Slovenské národní
rady bude na Slovensku Výbor Slovenské národní
rady pro cestovní ruch.
Na místo dosavadních občanských komisí,
které v různých krajích pracovaly
a nesporně vykonaly významný kus práce,
avšak nebyly vybaveny pravomocí - byly jen poradním
orgánem - budou zřízeny do 3112. 1963 "Krajské,
okresní a v některých městech i městské
komise pro cestovní ruch" a tyto komise se stanou
výkonnými orgány KNV, ONV a MNV na projednávaném
úseku. Tyto komise budou mít za úkol zajišťovat
komplexní rozvoj materiálně technické
základny cestovního ruchu v kraji, okrese a městě,
budou pečovat o ubytování, stravování,
autocampingy, parkoviště, turistickou a lyžařskou
orientaci atd. Mají vypracovávat do budoucna návrhy
plánu rozvoje cestovního ruchu na úsecích
svých území, kontrolovat plnění
jednotlivých akcí, navrhovat zpřístupnění
a využití přírodních a kulturních
statků. V čele krajské komise bude předseda
komise pro obchod KNV.
Má-li být splněn úkol předsednictva
ÚV KSČ - vytvořit již v letní
sezóně 1964 takové podmínky, aby mohlo
být přijato u nás asi 100 000 turistů
z kapitalistických zemí, a v roce 1967 již
300 000 turistů s výnosem asi 109 mil. devizových
korun - je třeba přistoupit k nové organizaci
cestovního ruchu u nás s urychlením.
Na počátku zdůvodnění jsem
uvedl, že novým úkolům neodpovídá
dosavadní organizační uspořádání.
Mají-li být zvýšeny počty zahraničních
návštěvníků a plně uspokojeny
jejich požadavky, je toho možno dosáhnout podstatně
rychleji v rámci jedné organizace a k cíli
soustředit síly, zaměřit jednotnou
koncepci k dalšímu rozvoji.
Za tím účelem bude vytvořena "Ústřední
správa pro cestovní ruch", která bude
řídit podniky Čedok, Turistu a interhotely.
Tato správa by byla podřízena ministerstvu
vnitřního obchodu. Do Ústřední
správy se převede z ministerstva zahraničního
obchodu od 111964 podnik Čedok a dále bude třeba
převést z působnosti ONV od 141964 některé
vybrané hotely. Přes tato opatření
je známo, že nebude kapacita dostatečná
a nové hotely nelze tak rychle budovat jak je třeba.
V tomto období přispěje proto také
ROH. Pomůže zajistit v době hlavní sezóny
jak potřebné množství lůžek,
tak i stravování. Aby byla organizace účelná,
budou se postupně převádět některé
vybrané cestovní kanceláře ze řízení
MNV do podniku Turista.
Tímto opatřením vláda ČSSR
ruší své usnesení č. 520/58 a
své usnesení č. 1132/60.
Po těchto úpravách se očekává,
že v tomto složení bude moci Ústřední
správa pro cestovní ruch vykonávat funkci
samostatné obchodní hospodářské
jednotky, bude v ní soustředěn nábor
zahraničních občanů pro návštěvu
naší republiky, bude zajišťovat ubytování,
stravování a další služby právě
tak, jako bude organizovat cesty našich občanů
do zahraničí. Bude v její náplni soustředěna
péče o rozhodující část
domácího cestovního ruchu. Proto, že
v podniku Turista bude soustředěna veškerá
péče související s návštěvou
našich občanů do zahraničí -
budou převedeny náborové kanceláře
v Praze a Bratislavě z Čedoku do Turisty. Čedok
bude provádět jednatelství našich organizací
cestovního ruchu se zahraničím.
Zřízení Vládního výboru
pro cestovní ruch si nevyžádá zvýšení
nákladů ze státního rozpočtu.
Zřízení komisí pro cestovní
ruch v NV si vyžádá zvýšení
počtu pracovníků a mzdových fondů
pro KNV.
Soudružky a soudruzi poslanci!
Výbor pro plán a rozpočet projednal vládní
návrh zákona o zřízení a pravomoci
Vládního výboru pro cestovní ruch.
Výbor je přesvědčen o správnosti
uvést zákon v život. Vládní výbor
má dobré podmínky pro výkon své
funkce. Dobrá práce Vládního výboru
jistě zabezpečí spolu s NV a za plné
podpory a pochopení našich pracujících
další dosud nevídaný cestovní
ruch u nás. Jsem přesvědčen, že
bude znamenat další sblížení a
porozumění si lidí celého světa
navzájem. Cestovní ruch pomůže dále
propagovat výsledky práce našeho lidu, pomůže
poznat lépe krásy naší vlasti a lásku
našeho lidu k činorodé práci, pomůže
poznat našim hostům naši hrdost na naši
socialistickou zemi. Pomůže jim poznat, jak uvědomělá
je naše láska k životu, k míru a člověka
k člověku.
Jménem výboru pro plán a rozpočet
doporučuji, aby NS shora uvedený vládní
návrh zákona schválilo (Potlesk.)
Podpredseda NZ dr. Kyselý:
Do rozpravy sa prihiásili posl. Tymeš a Bernášková.
Dávam slovo pr,vému prihlásenému rečníkovi
posl. Tymešovi.
Posl. Tymeš: Soudružky a soudruzi poslanci!
V současné době po otevření
hranic mezi ČSSR a Rakouskem se Jihomoravský kraj
podstatně podílí na zahraničním
cestovním ruchu. Během několika týdnů
přijelo k nám na přechodech v Mikulově
a v Hatích 14 750 Rakušanů v 4952 dopravních
prostředcích. Je to jistě značný
zájem Rakušanů o náš kraj a zejména
o Brno a chci proto hovořit o prvních zkušenostech
z těchto větších návštěv
našich jižních sousedů.
Považuji za chybu, že jsme se na zahájení
turistických zájezdů z Rakouska řádně
nepřipravili. Přestože u.ž dubnové
usnesení vlády o rozvoji aktivního turistického
ruchu s kapitalistickými státy orientuje na vytvoření
podmínek pro zahraniční turistiku, v našem
kraji se příslušné orgány o zájezdech
z Rakouska dověděly několik dní před
otevřením hranic. Proto nemohlo být - pochopitelně
- vše náležitě připraveno pro tak
velký počet zahraničních návštěvníků.
Pustili jsme cizince do nepřipravené země.
Odbavování turistů na hranicích bylo
sice rychlé a plynulé, rovněž směnárny
pracovaly dobře, ovšem celnice a prodejny na přechodech
v Hatích jsou nedostatečně vybaveny. Přijímací
místnost na celnici v Hatích není vytápěna,
nemají dokonce kamna. Provisoria v Hatích pro směnárnu
(dřevěné stánky s celtami) jsou
před nově upravenou budovou celnice nevzhledné
a zejména při špatném počasí
nevhodné. Stav v Mikulově je ještě horší.
V Mikulově se cizinec, který nezná kraj,
těžko orientuje, neboť pro turisty nebyly v němčině
ani automapy, ani informační tabule, ani písemné
informace o hotelích a možnostech nákupu dárků.
Nebyly ani v cizích jazycích propagační
brožury. V Mikulově není nyní kromě
zámku ani řádná restaurace. Vytýkalo
se též, že v sobotu a v neděli byla malá
možnost nákupu v obchodech a že v obchodech,
které byly otevřeny, nebyl dostatečný
výběr zboží.
Rakouští turisté měli především
zájem o broušené a hutní sklo, různou
obuv, dětskou konfekci, sportovní potřeby,
kabelky, kožené rukavice, mechanické hračky,
bižuterii a jiné upomínkové dárky.
Z potravinářského zboží se nejvíce
zajímali o exportní šunku, speciální
uzeniny, lihoviny v exportním balení, láhvové
exportní plzeňské pivo, ale také o
znojemské okurky. Minulou sobotu a neděli byl zájem
i o fotografické potřeby.
Zájem nemohl být uspokojen, zejména u broušeného
skla. Znojemští si stěžují, že
broušené sklo, které se vyrábí
v blízkém Šatově se všechno vyváží
mimo okres a sami dostávají odjinud jen malé
příděly, takže zahraniční
návštěvníky nelze uspokojit. Také
barevné hutní sklo nestačí. Nemůže
se uspokojit poptávka turistů po exportní
šunce a plzeňském pivu.
Lůžková kapacita hotelů je nedostatečná
zejména v menších městech, v některých
hotelích není teplá voda a nejsou poskytovány
běžné hotelové služby.
Turisté byli překvapeni nízkými cenami
za pokoje a stravování v hotelích. Nadšeni
byli hotelem Internacionál v Brně, o který
je velký zájem.
Je třeba říci, že nedostatky se rychle
odstraňují. Do 1. února má být
postavena nová odbavovací jednotka v Mikulově
se směnárnou. Upraví se trasa od mikulovské
celnice. Zřídí se autocampinky v Bobravě,
Bítově, Luhačovicích, Mikulově,
Hradišti, Břeclavi a Brně a v dalších
6 místech se dobudují, a to již v r. 1964.
Značné prostředky se v roce 1964 uvolňují
na rekonstrukce hotelů a restaurací a na výstavbu
motelů. V Brně bude postaven při hotelu Internacionál
dům cestovního ruchu. Židlochovický
zámek se upraví do sezóny pro ty, kteří
k nám přijedou na honitbu. Potíže působí,
že nynější projekční kapacita
na všechny plánované akce nestačí.
Otvírací doba v obchodech se od 7. prosince jednotně
v kraji upraví s ohledem na zahraniční návštěvníky.
Jedním z hlavních úkolů je podstatné
zvýšení úrovně služeb poskytovaných
cizincům v ubytovnách a stravovacích zařízeních
a ve veškeré dopravě.
S hygienou a čistotou to na mnoha místech u nás
není v pořádku. Je třeba, aby
v hotelích a restauracích i v obchodech byl personál
veden k pozornosti k zahraničním hostům,
aby dovedl za zboží, které chybí, nabídnout
vhodnou náhradu. V Brně, zejména díky
veletrhům se mnohé změnilo k lepšímu,
ovšem stále ještě ani zde není
důvod ke spokojenosti. Horší je situace v některých
rekreačních střediscích, jako např.
na Vranovské přehradě. Rekreační
oblast Vranovské přehrady navštívilo
letos na 2 milióny návštěvníků
a poněvadž se o ni budou zajímat i zahraniční
turisté, musí i tam dojít k zlepšení
po všech stránkách.
Turisté už na hraničních přechodech
by měli být informováni o tom, kde a jaké
obchody jsou otevřeny, které hotely jsou jim k dispozici,
které výstavy a jiné kulturní a zábavní
podniky mohou navštívit.
Vzhled některých našich obcí v pohraničí
se z.lepší, když se odstraní trosky rozpadlých
budov a větší péče se bude věnovat
údržbě domů. Je správné,
že ministerstvo financí připravuje nová
opatření k prodeji rod. domků, které
umožní, aby se levně odprodaly zájemcům
v pohraničí neobydlené domky.
Z Rakouska k nám přicházejí nejen
lidé dobré vůle, ale i dřívější
občané našeho kraje, kteří zde
měli podniky, obchody a živnosti a ti každé
maličkosti využívají, aby nás
doma mohli pomlouvat.
Velká většina turistů však se přesvědčuje
o tom, že vše, co se píše o nesvobodě
a bídě u nás, je pouze hloupou propagandou.
Rakouským turistům se u nás líbí,
se zájezdem jsou spokojeni a uvítali, že mohou
nyní kdykoli nás navštěvovat, ne tedy
pouze v sobotu a v neděli jako doposud.