Čtvrtek 5. prosince 1963

2. den - čtvrtek 5. prosince 1963

(Začátek schůze v 9 hod. 01 min.)

Přítomni:

Místopředsedové NS Valo, Fiala, dr. Kyselý, Pospíšil, Beran, dr. Škoda.

Místopředsedové vlády Černík, Piller; ministři dr. Neuman, David, Dvořák, Korčák, Machačová-Dostálová, Majling, Uher, inž. Krejčí, Hamouz, inž. Púčik, dr. Vlasák.

253 poslanců podle prezenční listiny.

Z Kanceláře NS: Vedoucí Kanceláře NS Kováčik.

Podpredseda NZ dr. Kyselý (zvoní): Vážené Národné zhromaždenie, súdružky a súdruhovia! Zahahujem prerušenú schôdzu Národneho zhromaždenia.

Pristúpime k prejednaniu ôsmeho bodu programu, ktorým je

8. Zpráva výboru poľnohospodárskeho k vládnemu návrhu zákona (tlač 137) o rybárstve.

Zpravodajcom je posl. Jurča, dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. Jurča: Soudružky a soudruzi poslanci!

Předkládaný návrh zákona má položit základ k dalšímu rozvíjení našeho rybářství, zejména k vytváření podmínek potřebných k zajištění řádného hospodaření na rybnících podle pokrokových zásad, k zajištění maximálního hospodárného využití údolních nádrží a k postupnému zavádění výroby kvalitní generační ryby a rybích násad ve všech našich rybnících a tekoucích vodách.

Rybářství se provozuje hospodařením na rybnících a výkonem rybářského práva v tekoucích vodách. V Československé socialistické republice je 52 163 ha rybníků. Z toho podniky státního rybářství spravují 42 531 ha rybníků. Tyto rybníky slouží převážně k výrobě tržních ryb. Z ostatních soc. organizací obhospodařuje Čs. rybářský svaz 2261 ha rybníků, které slouží převážně k výrobě násad pro zarybňování tekoucích vod.

Výroba tržních ryb v rybnících činila v r. 1961 84 990 q, z toho připadá na státní rybářství 80 453 q. V roce 1962 činila výroba tržních ryb 89 000 q.

Vcelku dobrý stav rybnatosti celé řady našich rybářských revírů přispívá zásluhou našich organizovaných rybářů ke zlepšení celkové bilance spotřeby masa. Z tekoucích vod včetně údolních nádrží se vyloví na udici asi 15 000 q ryb ročně. Na jednu povolenku k rybolovu pro vody mimopstruhové připadá úlovek 14 kg, na jednu povolenku pro vody pstruhové 4,5 kg lososovitých ryb ročně. Z 1 ha vod mimopstruhových se vyloví ročně udicí 88 kg a z vod pstruhových 15,3 kg ročně. I když stav rybnatosti většiny našich revírů je dobrý, stoupl by ještě výnos, kdyby se nám podařilo zlepšit čistotu vod v našich tocích. V naší republice je velký počet obyvatel a velmi rozvinutý průmysl na poměrně malém území. Rozvinutý průmysl všeho druhu, vysoce kulturní a hygienická úroveň obyvatel, stoupající intenzifikace zemědělské výroby - to vše klade vysoké nároky na vodní režim. A k tomu všemu ještě sezónní průmysl, hlavně cukrovary a škrobárny, vypouští nárazově do veřejných toků velká množství závadných odpadních vod, které za dosavadních způsobů zneškodňování znečišťují naše řeky takovým způsobem, že se v nich po dobu provozu těchto závodů stav jakosti vody podstatně zhoršuje.

Mnozí z odpovědných pracovníků závodů, které vodu znečišťují, namítají, že jejich hlavním úkolem je zajišťování plnění vlastních výrobních úkolů, že jim nezbývá sil ani prostředků na tento pro ně zdánlivě nedůležitý úkol. Jistě je povinností všech závodů čestně splnit své výrobní úkoly. Vedoucí pracovníky těchto závodů však nikdo nezbavil odpovědnosti za plnění všech povinností, vyplývajících z jejich funkce, v tomto případě za péči o čistotu vodních toků. Nutno dbát toho, aby k obsluze čistících zařízení byl určen pracovník, který si je vědom své odpovědnosti, a který byl řádně poučen o tom. co může způsobit sebemenší neopatrnost nebo nedbalost při výkonu této funkce.

Pro orientaci uvádím několik případů znečišťování vod z poslední doby:

Řeka Otava patřila k nejlépe zarybněným vodám. Od doby, kdy byla uvedena do provozu výroba dřevovláknitých desek v závodě SOLO n. p. Sušice, začaly se projevovat známky znečišťování toku. Když tato výroba byla rozšířena o druhou linku, stouplo znečišťování vody na stupeň, kdy ryby začaly hromadně hynout. Začátkem roku 1963 nabylo hynutí vrcholu. A dnes možno říci, že vyhynuly téměř všechny druhy ryb v délce toku 40 km, takže z tohoto úseku se postupně stává mrtvá voda.

Řeka Jizerka a Jizera, naše dříve tak vyhledávaná místa pro osvěžení a rekreaci nejen našich pracujících, ale i zahraničních návštěvníků, se stávají řekami, podobnými stokám. Na tomto znečišťování se největším dílem podílí závod CUTISIN, n. p. Kanál, který vede z tohoto závodu, chrlí do řeky odpadní vody, které celý tok řeky, dříve tak čisté, mění k nepoznání. A jistě i zde při větší pečlivosti by se docílilo alespoň zmírnění znečišťování, které by pak nepůsobilo takové škody.

Několikaletý boj se vede s pískovnou v Adršbachu, která vypouští do řeky Metuje hlinité příměsi sklářského písku, a k tomu ještě nedbalostí je tato řeka zanášena jemným pískem, který znemožňuje jakýkoliv život ve vodě. Závod byl již několikrát pokutován, ale zdroj znečištění odstraněn nebyl - náprava se pouze slibuje.

V poslední době, s intenzifikací a chemizací zemědělství, přistupují k vážným znečišťovatelům našich vodních toků i JZD a státní statky, které způsobují značné ztráty na rybích osádkách nejvíce v menších tocích, které jinak nejsou postiženy odpadními vodami průmyslu. Znečišťování je způsobováno převážně vypouštěním močůvky - cenných to přirozených statkových hnojiv - a tekutinami ze silážních jam - hodnotným to krmivem.

Také nezodpovědným zacházením s postřiky zemědělských kultur dochází k častým otrávením toků, k otravám dochází z velké části z neinformovanosti a někdy i z nedbalosti.

Z celkového přehledu škod způsobených na rybářství vyplývá, ze v ojedinělých zdrojích znečišťování vod lze sice konstatovat zlepšení, ale celková situace je i nadále málo příznivá. Je třeba stále zvýšeného úsilí a více porozumění ze strany producentů odpadů, aby se situace zlepšila nebo alespoň nezhoršovala.

Jak hluboko zasahuje znečišťování vod do rybářského hospodaření na tekoucích vodách a rybnících, ukazují následující čísla: Kromě 1540 km trvale mrtvých vod bylo v roce 1962 jen u Československého rybářského svazu hlášeno 131 případů velkých znečištění, spojených s hynutím ryb, tedy každý třetí den jedna otrava. Škody tím vzniklé přesáhly výši 3 miliónů Kčs.

Z přehledu hospodářského využívání našich rybníků a tekoucích vod vyplývá, že máme stále ještě značné rezervy na tomto úseku. Nejde tu jenom o rozšiřování počtu rybníků, kde už byla učiněna opatření, aby zakládání nových rybníků bylo co nejhospodárnější, tím, že se jejich zřizování plánuje především na půdě nezemědělské nebo na méně hodnotné zemědělské půdě a s nejnižšími náklady, tj. obnovováním starých rybníků a úpravou starých hrází, vyčištěním dna, opravou výpustí apod., ale jde zejména o maximální využívání stávajících rybníků a vod a nutnost zvyšování výnosů hospodaření zajišťováním chovu vhodných generačních ryb a výrobou kvalitní rybní násady pro osazení našich rybníků a tekoucích vod.

Dosud platný zákon č. 62 z r. 1952 Sb. o rybářství zestátnil rybářské právo v tekoucích vodách, odstranil nejednotnost v rybářských předpisech, zavedl hospodaření v rybářských revírech podle piánu, zřídil instituci rybářského hospodáře, spočívající na základě odpovědnosti za řádné hospodaření, uložil povinné zarybňování a zajistil pracujícím možnost lovu ryb a tím přispěl k zlidovění rybářství. Pokud jde o rybníky, uložil zákon jejich uživatelům toliko povinnost v rybnících řádně hospodařit a udržovat je v řádném hospodářském stavu. Vcelku lze říci, že zákon č. 62/1952 splnil svou úlohu zejména tím, že vhodně upravil výkon rybářského práva v tekoucích vodách. Neřešil však všechny otázky rybářství, zejména zajištění intenzívního chovu ryb v rybnících a zkvalitnění chovu ryb. Zákon též neobsahoval ustanovení o Čs. rybářském svazu, který jako dobrovolná společenská organizace je ve smyslu ústavy součástí Národní fronty.

V oddíle I. upravuje návrh zákona hospodaření na rybnících a ukládá jejich uživatelům zajišťovat plánovitou výrobu tržních ryb k zlepšení výživy pracujících a výroby násad pro rybníky a pro zarybňování rybářských revírů hospodařením podle pokrokových zásad. Do rámce řádného rybářského hospodaření patří i povinnost uživatelů rybníků udržovat tyto v řádném hospodářském stavu. Zákon umožňuje učinit i opatření v případech, kdy rybníky, které nejsou národním majetkem, a nejsou ani řádně rybníkářsky využity. ONV může přidělit takový rybník do bezplatného užívání socialistické organizaci, která je s to zajistit jeho řádné obhospodařování. Při zrušení vybudovaných rybníků z důvodů investiční výstavby, provozu průmyslových podniků apod., pamatuje zákon i na možnost zřizovat - je-li to ekonomicky zdůvodněné - náhradní rybníky s umístěním na nezemědělské půdě, popřípadě na zemědělské půdě horší jakosti.

V oddílu II. upravuje zákon rybářství provozované výkonem rybářského práva. Předně se zde stanoví, co je obsahem rybářského práva, zdůrazňuje se, že jde nejen o oprávnění, ale i o povinnost plánovitě chovat, chránit a lovit ryby; proti dosavadní úpravě je zde rozdíl v tom, že součástí rybářského práva je i oprávnění užívat v nezbytné míře pobřežních pozemků. Nový zákon přesněji než dosavadní vypočítává, co se rozumí tekoucími vodami. Patří sem též údolní přehrady, u nichž je pamatováno - pokud jsou zvlášť vhodné k výrobě tržních ryb - na možnost jejich maximálního využití tím, že je ministerstvo zemědělství, lesního a vodního hospodářství přenechává bezplatně státnímu rybářství. Do vod, na nichž se vykonává rybářské právo, mohou být zahrnuty i rybníky, které ONV prohlásil za trvale nezpůsobilé k řádnému rybářskému hospodaření. Rybářské právo se vykonává v rybářských revírech, které stanoví MZLVH. Na tomto úseku je v podstatě přijímána dosavadní úprava. Zájem, aby se na výkonu rybářského práva podíleli v nejširší míře pracující, vyjadřuje zákon tím, že ukládá MZLVH přenechávat bezplatně výkon rybářského práva především organizačním složkám Čs. rybářského svazu. Zde zákon jen vlastně potvrzuje skutečnost, že nyní asi 92 % našich rybářských revírů obhospodařuje složky rybářského svazu.

V zájmu řádného hospodaření v rybářských revírech jsou jejich uživatelé povinni v nich hospodařit podle hospodářského plánu, který stanoví MZLVH. Zájem řádného hospodaření podtrhuje i vyjádřením zásady, že rybolovná zařízení, sloužící k výrobě násad pro zarybňování rybářských revírů, nemají být zpravidla odnímána k tomuto účelu.

Pořádek v hospodaření v rybářských revírech zajišťuje i ustanovení v tom, že každý, kdo loví ryby v rybářském revíru, musí mít rybářský lístek vydaný ONV a povolenku k rybolovu vydanou uživatelem rybářského revíru, dále i tím, že při lovu musí být dodržovány zásady řádného výkonu rybářského práva, a že se zakazují některé způsoby lovu, které jsou jednak obecně nebezpečné, nebo kterými by se ryby trýznily. Např. používání prostředků výbušných, otravných a omamných, bodců jakéhokoliv druhu, vidlic a rozsošek, podsekávání udicí, chytání ryb do ok apod.

Účelem zřizování chráněných rybích oblastí, které zákon rovněž v této části upravuje, je zajistit přirozené rozmnožování ryb, které spolu s umělým zarybňováním zajišťuje řádné zarybnění rybářských revírů.

Další ustanovení tohoto oddílu sleduje umožnění řádného výkonu rybářského práva. Jde především o zajištění přístupu na pobřežní pozemky a o právo uživatelů rybářských revírů, činit opatření k výlovu ryb na pozemcích zaplavených při povodni.

V oddílu III. obsahuje zákon ustanovení společná a závěrečná. Společná ustanovení platící pro rybářství vykonávané v rybnících, tekoucích vodách, upravují pojem "ryby a jiní vodní živočichové", na které se vztahuje tento zákon, a ochranu rybářství osobami ustanovenými rybářskou stráží. Oproti dosavadní úpravě ukládá se povinnost zřizovat rybářskou stráž nejen uživatelem rybářských revírů, ale i organizacím hospodařícím na rybnících. Důležitým ustanovením v tomto oddílu je zkvalitňování chovu ryb, spočívající na zásadě zlepšovat užitkové vlastnosti a odolnost ryb vhodnými generačními rybami a zajistit v rybnících a rybářských revírech chov ryb z dobré násady.

Za tím účelem zmocňuje zákon MZLVH určit organizace, které budou zajišťovat produkci kvalitních generačních ryb a násad. Půjde o organizace, které již na tomto úseku docílily kladných výsledků, tj. např. podniky státního rybářství, organizační složky Čs. rybářského svazu, rybářské školy apod. MZLVH může podle návrhu zákona stanovit i dobu, od které jsou organizace hospodařící na rybnících a uživatelé rybářských revírů povinni chovat v nich ryby jen z násady odchované uvedenými určenými organizacemi.

Ústřední řízení rybářství přísluší podle zákona ministerstvu zemědělství, lesního a vodního hospodářství. V krajích a okresech dozírají na řádný výkon rybářského práva uživateli rybářských revírů krajské a okresní národní výbory. Úkoly v rybářství zajišťuje ministerstvo i národní výbory za účinné spolupráce organizačních složek Čs. rybářského svazu. V souladu s ústavou zakotvuje zákon také v řadě ustanovení účast pracujících, především Čs. rybářského svazu na řízení rybářství. Jde zejména o přidělování rybníků, na nichž není řádně rybníkářsky hospodařeno, do užívání soc. organizací, o prohlašování rybníků za nezpůsobilé k rybníkářskému hospodaření za účelem jejich začlenění do rybářských revírů, dále o účast při případném stanovení dalších zakázaných způsobů lovu ryb, při vyhlašování chráněných rybích oblastí apod. Zvláštní postavení svazu je zdůrazněno ustanovením o tom, že povolenky k rybolovu v rybářských revírech, obhospodařovaných organizačními složkami svazu, lze vydat jen jeho členům.

Soudružky a soudruzi poslanci! Na závěr mé zprávy mi dovolte, abych jménem zemědělského výboru doporučil shora uvedený návrh zákona plénu NS ke schválení. (Potlesk.)

Podpredseda NZ dr. Kyselý:

Hlási sa niekto do rozpravy? (Nikto.)

Do rozpravy sa nikto nehlási, môžeme pristúpiť k hlasovaniu.

Pretože neboli podané žiadne pozmeňovacie návrhy, dám hlasovať o celom vládnom návrhu zákona naraz podľa predloženej zprávy výboru poľnohospodárskeho.

Sú nejaké námietky proti tomuto spôsobu hlasovania? (Neboli.)

Nie sú.

Kto teda súhlasí s celým vládnym návrhom zákona o rybárstve, a to v znení zprávy výboru poľnohospodárskeho, nech zdvihne rukuj (Deje sa.)

Je niekto proti? (Nikto.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)

Ďakujem. Tým Národne zhromaždenie schválilo vládny návrh zákona o rybárstve.

Tým sme prejednali ôsmy bod programu.

Pristúpime k prejednaniu deviateho bodu programu, ktorým je

9. Spoločná zpráva výboru pre plán a rozpočet a výboru ústavne právneho k vládnemu návrhu zákona (tlač 24-P) o zriadení a právomoci Vládneho výboru pre cestovný ruch.

Zpravodajca je posl. Kakos, dávam mu slovo.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP