Místopředseda NS Beran:
Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme
tedy přistoupit k hlasování.
Nebudou-li proti tomu námitky, dám hlasovat podle
přednesené zpravodajské zprávy.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o mezinárodním právu
soukromém a procesním, a to ve znění
písemné zprávy výboru ústavně
právního, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
schválilo vládní návrh zákona
o mezinárodním právu soukromém a procesním.
Tím jsme projednali pátý bod pořadu.
Nyní přerušuji schůzi na 15 minut.
Podpredseda NZ Valo:
Zahajujem prerušenú schôdzu
Pristúpime k prejednaniu šiesteho bodu programu, ktorým
je
6. Spoločná zpráva výboru pre plán
a rozpočet a výboru ústavne právneho
k vládnemu návrhu zákona (tlač 149)
o právnych vzťahoch v medzinárodnom obchodnom
styku (zákoník medzinárodného obchodu).
Zpravodajcom je posl. Šubrt, dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Šubrt: Soudružky a soudruzi poslanci!
Bylo již nesčíslněkrát z tohoto
místa zdůrazněno, že jedním ze
základních znaků zahraniční
politiky Československé socialistické republiky
je nejen zásada mírového soužití,
ale i hospodářské soutěžení
socialistické a kapitalistické hospodářské
soustavy při zachování zásady vyloučení
jakékoliv diskriminace a nevměšování
se do vnitřních záležitostí jakéhokoliv
státu.
Jde tedy o zásady, na nichž se může dobře
rozvíjet i mezinárodní obchod, který
je jedním z důležitých úseků
aktívního boje za trvalý mír na celém
světě. Budou-li mít země - především
státy obou světových soustav - zájem
společně obchodovat, vyměňovat si
výsledky pracovního úsilí lidu formou
solidních, vzájemně výhodných
mezinárodních obchodů bez minimálních
náznaků diskriminace a vměšování,
lze těžko předpokládat, že by tyto
státy a národy měly zájem na válečných
konfliktech.
Proto také tyto mírové zásady jsou
nejen základem mezinárodních smluv, jež
Československá socialistická republika uzavírá,
ale i celého našeho socialistického zákonodárství.
Z takových zásad vychází i předkládaný
vládní návrh zákona o právních
vztazích v mezinárodním. obchodním
styku.
Neustálý rozvoj našeho národního
hospodářství staví Československou
socialistickou republiku do předního postavení
ve světovém měřítku. Rozvoj
našeho průmyslu kladně působí
i na soustavné rozšiřování mezinárodních
obchodních styků. Objem československého
zahraničního obchodu se proti roku 1948 více
než ztrojnásobil.
Intenzita zapojení československého hospodářství
do mezinárodní dělby práce je vzhledem
k poměrně omezené surovinové základě
na jedné straně a k vysoce vyvinutému průmyslu
na straně druhé objektivní ekonomickou nutností.
Vysvítá to i z toho, že obrat československého
zahraničního obchodu při přepočtu
na jednoho obyvatele je třikrát větší
než světový průměr a téměř
o 50 % větší než průměr
průmyslových zemí západní Evropy,
Severní Ameriky a Japonska. Československo v tomto
směru předstihlo hospodářsky nejvyvinutější
země - USA, Francii, Itálii, Japonsko apod. i z
absolutního hlediska objemu zahraničního
obchodu zaujímá Československá socialistická
republika důležité místo a je v Evropě
na desátém a ve světě na patnáctém
místě. V současné době obchodujeme
se 131 zeměmi světa.
Je samozřejmé, že československý
zahraniční obchod je především
zaměřen na neustále se prohlubující
hospodářskou spolupráci s ostatními
socialistickými státy, především
s členskými státy Rady vzájemné
hospodářské pomoci. Právní
úprava těchto styků je zakotvena ve Všeobecných
podmínkách pro dodávky zboží
mezi organizacemi členských států
Rady vzájemné hospodářské pomoci,
jež prakticky představují první, i když
jen dílčí, mezinárodně právní
úpravu mezistátních hospodářských
styků.
Potřeba úpravy majetkoprávních vztahů
v.oblasti mezinárodního obchodu se projevuje i v
kapitalistických státech. Tato potřeba si
ovšem vyžaduje zcela zvláštních úprav
již z toho důvodu, že technika uskutečňování
soudobé rozvinuté mezinárodní dělby
práce a hospodářská spolupráce
přináší nutně takové právní
otázky, jež se ve vnitrostátním styku
nevyskytují. Proto je také ani zahraniční
občanské a obchodní zákoníky,
vydávané především pro vnitrostátní
potřebu, v dostatečném rozsahu neupravují.
Pokusy o zvláštní úpravu právních
vztahů v mezinárodním obchodním styku
vyvrcholily návrhem Jednotného zákona o mezinárodní
koupi, na němž pracovali význační
právníci kapitalistických zemí a jednáním
o něm na zvláštní diplomatické
konferenci v Haagu r. 1956. Tento tzv. Haagský návrh
se však dodnes nestal zákonem. v žádném
ze zúčastněných států
pro jejich vnitřní rozpory.
Z právního hlediska bude tedy navrhovaný
zákon v celosvětovém měřítku
prvním zákonem, který upravuje komplexním
způsobem právní problematiku mezinárodního
obchodního styku. Taková komplexnost úprav
právní problematiky pomůže odstranit
jednu z hlavních překážek, která
brání rozvíjení mezinárodního
obchodu, a sice zajistí dostatečnou právní
bezpečnost a jistotu účastníků
především tím, že podrobně
a jednoznačně vymezí jejich práva
a povinnosti. Osnova přitom přísně
dbá zásady plné rovnoprávnosti a nepřípustnosti
jakékoliv diskriminace kteréhokoliv z účastníků
mezinárodního obchodu. Toto základní
ustanovení není pouhou proklamací, nýbrž
se zcela konkrétně projevuje v jednotlivých
ustanoveních osnovy.
Nutnost vydání takového komplexního
kodexu mezinárodního obchodu u nás vyplývá
dále i z toho, že v podstatě všechny vztahy
v československém hospodářství
mají socialistický charakter, který se musí
projevit i v jejich právní úpravě.
Je zde tudíž jednotnost socialistické ekonomiky
na jedné straně, avšak nestejnorodost československých
ekonomických vztahů na straně druhé;
zásady socialismu jsou mnohdy našim obchodním
partnerům z kapitalistických zemí naprosto
cizí. Pro úpravu vztahů k těmto účastníkům
nelze tedy tyto socialistické zásady, z nichž
vychází úprava vnitrostátních
vztahů, použít.
Pro zajištění maximální jednoznačnosti
je zapotřebí, aby zákoník mezinárodního
obchodu se nespokojoval pouze rámcovou úpravou,
a to zejména proto, že jeho ustanovení na rozdíl
od ostatních našich právních norem nebudou
aplikovány pouze československými soudy a
orgány, nýbrž naopak v podstatném rozsahu
budou aplikovány i zahraničními soudy. To
jsou také příčiny, proč bylo
při zpracování tohoto návrhu zákona
ve značné míře přihlédnuto
i k hlavním zásadám tzv. Haagského
návrhu a k dalším hlavním moderním
zahraničním zákoníkům, upravujícím
majetkoprávní vztahy. Osnova je nepřijala
nekriticky a odchyluje se od nich všude tam, kde je to účelné
v zájmu právní jistoty, zejména kde
znění osnovy zaručuje jednoznačnější
vymezení práv a povinností účastníků.
Lze proto právem očekávat, že partneři
z kapitalistických států budou možnost
aplikace tohoto zákona na své obchodní vztahy
k československým podnikům pokládat
ze své perspektivy spíše za výsadu a
budou mít zájem zvolit za základ pro právní
vztahy právo československé více,
než tomu bylo při uplatňování
práva podle občanského zákoníka
z roku 1950.
Dalším základním znakem předkládaného
vládního návrhu zákona je jeho zásadní
dispozitivní povaha, jež umožňuje stranám
pružně přizpůsobit konkrétní
smlouvy únosným přáním partnera
a poměrům v jeho zemi. To umožňuje také
velmi podrobnou úpravu institutů nejdůležitějších
pro mezinárodní obchod, zejména kupní
smlouvy. V zájmu téže právní
bezpečnosti počítá ovšem osnova
i s některými ustanoveními kogentní
povahy. Jsou to například předpisy o náležitostech
právních úkonů a jejich formy, dále
ustanovení, jejichž porušení by bylo v
rozporu se zásadami poctivého obchodního
styku apod. Osnova však výslovně stanoví,
které předpisy jsou donucující povahy.
Pro zpracování návrhu zákona byla
dále zachována běžná obchodně-právní
terminologie, jež je v mezinárodním obchodním
styku vžita, což dává předpoklady
pro správný výklad zákona bez ohledu
na právní oblast, v níž bude zákon
použit. Proto byla dána této srozumitelnosti
pro odborné kruhy přednost.
Podrobnější úprava zákoníku
mezinárodního obchodu je kromě rozsáhlosti
problematiky vynucena i tím, že zákoník,
jak jsem již uvedl, na rozdíl od ostatních
československých právních norem může
být ve velké míře aplikován
i zahraničními soudy. Zákonná úprava
musí proto znemožňovat jakékoliv pokusy
o diskriminační výklad zákona při
jeho používání kapitalistickými
soudy. Takovou možnost by naopak dávala přehledná
a stručná, ale současně i příliš
rámcová právní úprava.
Funkci osnovy byla přizpůsobena i její systematika.
Po úvodních ustanoveních následují
ustanovení společná, týkající
se veškerých vztahů, ať věcněprávních
či závazkových, potom následují
obecná ustanovení o závazcích vůbec
a zvláštní ustanovení o některých
typech závazků. Závěr tvoří
ustanovení zvláštní, přechodná
a závěrečná.
V úvodních ustanoveních se podrobně
vymezuje předmět úpravy, který stanoví,
že osnova se omezuje pouze na úpravu vztahů
vznikajících při uskutečňování
mezinárodního obchodního styku. Dále
se vychází ze skutečnosti, že Československá
socialistická republika je vázána celou řadou
mezinárodních obchodních smluv a že
úprav těchto vztahů nelze se dotknout jednostrannou
vnitrostátní zákonnou úpravou. Proto
osnova vylučuje z předmětu své úpravy
ty vztahy, které jsou upraveny mezinárodními
smlouvami, jimiž je Československá socialistická
republika vázána. Tím je také, mimo
jiné, zajištěna i nadále platnost zmíněných
všeobecných podmínek pro dodávky zboží
mezi organizacemi členských států
RVHP.
Zásadně osnova stanoví, že občanský
zákoník nemůže platit ani podpůrně
pro vztahy upravené tímto zákonem. Občanský
zákoník se totiž vztahuje jen na ty občanskoprávní
vztahy, třeba v něm přímo neupravené,
jež nejsou upraveny jiným zákonem. Připuštění
subsidiární aplikovatelnosti občanského
zákoníka by podlamovalo právní jistotu,
které lze docílit jen tím, že osnova
upravuje právní vztahy mezinárodního
obchodu komplexním způsobem a podává
i zahraničním účastníkům
ucelený přehled o československé právní
úpravě vzájemného hospodářského
styku.
Dále vychází sice osnova ze zásady
neformálnosti právních úkonů,
avšak vyžaduje-li právní předpis
nebo dohoda účastníků pro právní
úkon určitou formu, je takový právní
úkon platný jen tehdy, byla-li forma dodržena.
Jde například o dodržení písemné
formy u některých právních úkonů,
které mají pro účastníky závažné
právní důsledky. Osnova se také velmi
podrobně zabývá zastoupením a plnou
mocí ve vztahu ke třetím osobám. Je
to nutné již vzhledem k zeměpisným vzdálenostem
mezi účastníky mezinárodního
obchodu, dále vzhledem k nedostatku přímých
zkušeností s osobami, jež vystupují jako
zmocněnec a zpravidla i vzhledem k vysokým hodnotám,
o něž jde. V zájmu zvýšení
právní jistoty například osnova nově
omezuje platnost plné moci, udělené na neurčitou
dobu, nejdéle na tři léta.
Těžištěm obecné části
osnovy je pochopitelně vznik platné smlouvy. Tato
základní právní skutečnost
bývá právě v mezinárodním
obchodním styku často předmětem sporu.
Osnova vychází ze zásady, že smlouva
je uzavřena, jakmile se strany dohodnou alespoň
o podstatných částech smlouvy. Jsou to jednak
ty části smlouvy, o nichž dohodu považuje
jedna ze stran za předpoklad uzavření smlouvy,
jednak náležitosti osnovou uvedené.
V praxi mezinárodního obchodu se citelně
projevuje nedostatek právní úpravy různých
forem předběžných smluv, zejména
pak smlouvy o uzavření budoucí smlouvy. Osnova
tuto mezeru z větší části svými
podrobnými úpravami odstraňuje. Stejně
podrobně upravuje smlouva zástavní právo,
které představuj e v mezinárodním
obchodním styku jeden z nejdůležitějších
pro.středků k zajištění splnění
závazků.
Nejpronikavější změnou proti dosavadnímu
právu je úprava právních následků
nesplnění smlouvy. Osnova zde vychází
z některých zásad Haagského návrhu
a využívá je nejen v úseku kupních
smluv, ale při všech druzích závazků.
Přitom je upravuje v souladu s celkovou koncepcí
osnovy a.odstraňuje některé pochybnosti,
které Haagský návrh vyvolává.
Osnova dále je vedena snahou, aby žádná
smluvní strana nemohla svá oprávnění
zneužívat ke spekulaci. Zásadní význam
přikládá rozlišování mezi
podstatným a nepodstatným porušením
smlouvy, což je v souladu s moderními tendencemi při
úpravě tzv. práva mezinárodní
koupě.
Ve zvláštní části návrhu
zákona jsou upraveny typy smluv, jež se zpravidla
vyskytují při provádění mezinárodního
obchodu. Hlavní úlohu zde sehrává
kupní smlouva. Jde o úpravu nejčastějšího
právního vztahu v mezinárodních obchodních
stycích při použití všech forem
a zkušeností z nynějšího stavu
neustále se rozvíjejícího mezinárodního
obchodu. Osnova důsledným řešením
problematiky zajišťuje prohloubení právní
jistoty. Vzhledem k dispozitivnosti téměř
všech ustanovení o kupní smlouvě není
nebezpečí omezování právních
vztahů. Podrobná úprava osnovy slouží
spíše k řešení takových
otázek, na něž strany při uzavření
smlouvy nemyslí a jež se pak průběhem
jednotlivých fází obchodní transakce
stávají spornými.
Osnova také podrobně stanoví, jak a jaké
zboží má být odevzdáno, jaká
je doba plnění a kde je místo plnění
a vymezuje, kdy se zboží považuje za vadné
a jaká je odpovědnost za jeho vady. Zvláštní
ustanovení upravují záruku za jakost zboží
a vymezují rozsah odpovědnosti ze záruky.
Jedním ze základů, na kterém návrh
zákona spočívá, je požadavek
důsledného dodržování závazků
převzatých v mezinárodním obchodním
styku. V praxi například působí někdy
potíže nedostatek vývozního nebo dovozního
povolení pro uskutečnění kupních
smluv. Účastnící mezinárodního
obchodního styku vedle toho mnohdy nedostatku takového
povolení zneužívají k tomu, aby se zbavili
smluvních závazků, které se jim v
tom období staly nežádoucími. Osnova
proto nově stanoví zásadu, že je prodávající
povinen zajistit vývozní povolení a kupující
dovozní povolení. Tím se dostává
oběma partnerům právní jistota.
Nově jsou v návrhu zákona řešeny
otázky, týkající se tzv. vázaných
a výměnných obchodů, jichž se
zpravidla účastní několik stran a
dochází při nich ke komplikovaným
právním vztahům.
Kromě kupní smlouvy upravuje osnova i další
smluvní typy, pokud se v mezinárodním obchodním
styku vyskytují. Řada ustanovení upravuje
otázky zcela nově. Některé z nich
nebyly v československém právu nebo dokonce
ve světovém měřítku doposud
zákonem vůbec řešeny a v praxi působí
četné potíže.
Tak například není dosud nikde upravena smlouva
o kontrolní činnosti, jejíž význam
v mezinárodním obchodu velmi rychle vzrůstá.
Kontrola kvality a množství zboží zejména
v souvislosti s akreditivní formou placení kupní
ceny, poskytuje na jedné straně kupujícímu
ochranu proti vadným dodávkám zboží,
na druhé straně chrání prodávajícího
před neoprávněnými reklamacemi a odmítáním
placení kupní ceny. Osnova v této souvislosti
řeší i v praxi velmi ožehavou otázku
rozsahu odpovědnosti uskutečňovatele kontrolní
činnosti, jakož i otázku vztahu nároku
na náhradu škody, vzniklé z nesprávně
provedené kontroly, k nároku na náhradu škody,
způsobené vadným plněním, které
bylo předmětem kontroly.
Poprvé ve světovém měřítku
je upravována také většina doložek
a smluv, uzavíraných v souvislosti s kupní
smlouvou, jako zákaz reexportu, smlouva o výhradním
prodeji, o výhradní koupi, o přednostním
prodeji, různé cenové doložky apod.
V československém právním řádu
jsou také osnovou upravovány bankovní obchody,
které pro mezinárodní platební styk
mají neobyčejnou důležitost, dále
skladovací smlouva, smlouva o provozu lodí, smlouva
o svěření věci třetí
osobě a podobně.