Změny, k nimž dochází v hmotném
právu, nejsou jen určujícím momentem
pro celkovou koncepci úpravy řízení,
ale promítají se i do jednotlivých institutů
občanského soudního řádu. Tak
např. nová úprava rozvodu v zákoně
o rodině má svůj protějšek v
ustanovení občanského soudního řádu
o předběžném řízení,
o smíření manželů, o možnosti
opravy důvodů rozhodnutí, o nákladech
řízení apod. Nebo úprava výkonu
rozhodnutí vyklizením bytu vychází
z nové úpravy zániku práva osobního
užívání bytu v občanském
zákoníku. Podobných příkladů
bylo by možno uvést celou řadu.
Soulad mezi hmotným právem a právem procesním
projevuje se i v tom, že stejně jako občanský
zákoník zaměřuje se i občanský
soudní řád na vztahy, které jsou v
naší společnosti typické. Nejvýrazněji
se to projevuje v úpravě výkonu rozhodnutí,
kde se podrobně upravují zejména srážky
ze mzdy a upouští se od takových prostředků
výkonu rozhodnutí, které v socialistické
společnosti ztrácejí svůj ekonomický
význam.
Přejdu nyní ke druhé skupině změn,
pro niž je charakteristické, že jde o rozšíření
demokratismu našeho soudního řízení.
Demokratičnost našeho soudnictví je výsledkem
celého jednoho vývojového období;
počíná zákonem o zlidovění
soudnictví z roku 1948 a postupně se dále
rozšiřuje v závislosti na rozvoji socialistické
demokracie na všech úsecích našeho života.
Občanský soudní řád navazuje
na pokrokové zásady předchozích justičních
kodexů a zákonů, ještě dále
je prohlubuje a zavádí v zájmu dalšího
rozšíření účasti pracujících
na řízení i nové procesní instituty.
K nejvýznamnějším ustanovením,
jimiž je rozšířena účast
pracujících na řízení, patří
ustanovení o účasti národních
výborů a společenských organizací
na řízení. Zatímco dosavadní
předpisy připouštěly, aby se vedle účastníků
mohl řízení u soudu účastnit
jen prokurátor, připouští občanský
soudní řád, aby do tohoto řízení
vstoupil i národní výbor nebo společenská
organizace. Jejich účast, která je obdobou
účasti společenských žalobců
a společenských obhájců v trestním
řízení, má přispět k
správnému řešení věci
i k posílení výchovného vlivu řízení.
Národní výbory a společenské
organizace budou v řízení zastávat
zájem společnosti a navrhovaná úprava
jim proto poskytuje postavení samotného subjektu,
nezávislého na ostatních účastnících
a jejich přednesech. Okruh společenských
organizací, které se takto budou moci účastnit
řízení u soudu, není nijak omezen;
aby však bylo zajištěno, že vstup organizace
do řízení splní vždy svůj
účel, bude moci soud rozhodovat o tom, zda jsou
nebo nejsou v daném případě splněny
podmínky pro vstup do řízení.
Národní výbory mají nadto podle nové
úpravy i právo podat návrh na zahájení
řízení, jehož budou používat
zejména v případech, kdy by nikdo z účastníků
takový návrh nepodal, ale společnost měla
přesto zájem na tom, aby určitá věc
byla u soudu řešena. Toto ustanovení spolu
s ustanovením o právech prokurátora v řízení
hájí zájmy socialistické společnosti
proti jednotlivcům, kteří by zneužívali
práv, jež mají občané naší
republiky.
Také veřejnosti soudních jednání
dostává se podle vládního návrhu
občanského soudního řádu nový
obsah. Jde o to, aby veřejnost nebyla při jednáních
jen pasívním divákem, ale aby pracující
mohli i v soudní síni vyjádřit své
mínění na projednávanou věc.
Pro veřejnost jednání bude soud vytvářet
i vhodné podmínky například tím,
že organizováním a přípravou
jednání, zejména vhodnou volbou času
a místa jednání, umožní pracujícím
účast na jednání bez zbytečné
ztráty jejich času.
Demokratičnost soudního řízení,
jeho další přiblížení pracujícím,
projevuje se i v tom, že soud nevystupuje toliko jako orgán,
který autoritativně řeší spory,
ale že podstatnou náplní jeho činnosti
je i předcházení sporům a vůbec
snaha po smírném řešení konfliktů
mezi účastníky. Vládní návrh
občanského soudního řádu proto
věnuje celou samostatnou část úpravě
různých forem činnosti soudu, jež vedou
k předcházení sporům. Tak upravuje
zejména soudní pohovory, smírčí
řízení, upozornění, předběžná
opatření atd. i při úpravě
vlastního řízení pak zdůrazňuje,
že pokus o smír je v každé fázi
řízení povinností soudu.
Posléze je třeba zmínit se o změnách
proti dosavadní úpravě, které znamenají
zjednodušení občanského soudního
řízení. Tyto změny nejsou samoúčelné.
Má-li být naše soudnictví skutečně
lidové, musí být přístupné
pracujícím, musí být pro ně
pochopitelné.
Zjednodušení úpravy občanského
soudního řízení, které přináší
vládní návrh občanského soudního
řádu, projevuje se ve třech směrech.
Za prvé v tom, že se umožňuje soudu konkrétní
přístup ke každému případu
a že řízení je co nejméně
svázáno předpisy formální povahy.
Za druhé se zjednodušení úpravy týká
jednotlivých institutů; např. místo
samostatné úpravy odvolání a stížnosti
jako dvou druhů řádných opravných
prostředků zavádí návrh odvolání
jako jediný opravný prostředek. Konečně
je zjednodušením zvolená systematika osnovy,
která v podstatě sleduje časový postup
řízení a upouští proto od zvláštní
části, v níž dosavadní občanský
soudní řád v jedenácti hlavách
upravoval odchylky pro jednotlivé typy řízení.
Konečně bych se chtěl zmínit o tom,
že občanský soudní řád
přináší změny v tom, že
některé věci se z pravomoci soudů
přenášejí na jiné orgány.
Tak například řízení o umořování
listin budou napříště provádět
státní notářství. Rozhodování
o zadržení v uzavřeném ústavu
bude nově upraveno zákonem o péči
o zdraví.
Ústavně právní výbor provedl
v zákoně dvě změny. První se
týká § 238, kde byla zvolena formulace, která
sice prodlužuje lhůtu k podání stížnosti
pro porušení zákona, ale v zájmu stability
učiněných rozhodnutí stanoví
tuto dobu jako konečnou. Nově navržená
formulace § 364 lépe vystihuje požadavek dočasného
používání dosavadních předpisů
pokud detenční řízení nebude
upraveno novými předpisy.
Soudružky a soudruzi, jsem hluboce přesvědčen,
že vládní návrh občanského
soudního řádu splňuje cíle,
které pro nové kodifikační práce
vytyčilo plenární zasedání
ÚV KSČ v roce 1960. Předložený
zákon je dalším mezníkem ve vývoji
naší socialistické justice. Navazuje na pokrokové
zásady předchozích předpisů,
ale jde dále, rozvíjí je, a umožňuje
tak další prohloubení demokratizace našeho
soudnictví, demokratizace, která je nezbytnou součástí
rozvoje socialistické demokracie v naší vlasti.
Jménem ústavně právního výboru
navrhuji, aby Národní shromáždění
vládní návrh zákona se změnami,
které jsem uvedl, schválilo. (Potlesk.)
Místopředseda NS Beran:
Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme
tedy přistoupit k hlasování.
Nebudou-li proti tomu námitky, dám hlasovat podle
přednesené zpravodajské zprávy.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem občanského soudního řádu,
a to ve znění zprávy výboru ústavně
právního, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
schválilo vládní návrh občanského
soudního řádu.
Tím jsme projednali třetí bod pořadu.
Přistoupíme k projednání čtvrtého
bodu pořadu, kterým je
4. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 144)
o státním notářství a o řízení
před státním notářstvím
(notářský řád).
Zpravodajem je posl. Perkovič, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Perkovič: Súdruhovia a súdružky
poslanci!
Z poverenia ústavno-právneho výboru Národného
zhromaždenia podávam zprávu k vládnemu
návrhu zákona o štátnom notárstve
a o konaní pred štátnym notárstvom.
Vládny návrh zákona o notárskom poriadku
veľmi úzko súvisí s novými zákonmi,
ktoré upravujú hmotné právo občianské
a rodinné. Ide o významnejšie postavenie štátneho
notárstva, než je tomu doteraz.
Podľa navrhovanej úpravy bude štátne notárstvo
prevádzať celé riadenie o dedičstve,
rozhodovať o umorovaní listín, o registrácii
zmlúv, o úschovách, bude ďalej prevádzať
súdom nariadený výkon rozhodnutia predaja
nemovitostí a bude spolupracovať s orgánmi
geodézie a kartografie pri jednotnej evidencii pôdy.
Vedľa toho sa štátnemu notárstvu zveruje
aj umorovanie listín, ktoré dosiaľ prevádzajú
súdy a celá tzv. depozitná agenda, ktorá
bola dosiaľ vykonávaná z časti štátnym
notárstvom a z časti súdom.
Pre konanie a rozhodovanie štátneho notárstva
patria tieto zásady:
- Konanie a rozhodovanie musí vychádzať zo
skutočného stavu veci, t. j. materiálnej
pravdy, čo si vyžaduje jasnosť právnych
vzťahov, aby sa vylúčili zbytočné
spory... Za tým účelom štátne
notárstvo úzko spolupracuje s národnými
výbormi, súdmi a inými štátnymi
orgánmi a podľa potreby využíva aj pomoc
spoločenských organizácií.
- Rýchlosť a hospodárnosť konania bez
formálnosti, aby pracujúci zbytočne nestrácali
čas a prostriedky - návrh preto umožňuje
organizovať úradné dni Štátneho
notárstva priamo v obciach, prípadne mimo trvalé
pracovisko štátneho notárstva.
- Ďalej ide o výchovné pôsobenie na občanov
v celej svojej činnosti s cieľom upevňovania
socialistickej zákonnosti, uvedomelej štátnej
disciplíny a dobrovoľného plnenia povinností
občanov voči spoločnosti a k sebe navzájom
- Jednou z najvýznamnejších činností
štátneho notárstva je nová úprava
registrácie zmlúv.
Pri registrácii zmlúv nejde len o evidenčný
úkon. Ide tu o to, že štátne notárstvo
preskúma, či je zmluva, ktorá bola ohlásená
k registrácii, platná a či sa svojím
obsahom neprieči zákonu a neodporuje záujmom
spoločnosti. V tomto riadení štátne
notárstvo vždy si vyžiada stanovisko MNV obce,
kde je nemovitosť.
V registračnom riadení dochádza k podstatnému
zjednodušeniu postupu, pokiaľ ide o osobné vlastníctvo,
oproti doterajšiemu stavu.
Podľa doterajšiej zákonnej úpravy v zákone
číslo 65/1951 Zb., bolo nutné ohlásiť
zmluvu okresnému národnému výboru
a len po schválení ONV bola postúpená
k registrácii štátnemu notárstvu.
Nová úprava sústreďuje pri prevode osobného
vlastníctva celý postup u štátneho notárstva.
Keď berieme do úvahy úzku spoluprácu
s národnými výbormi - zabráni sa tomu,
aby ujednaním zmluvy neboli dotknuté záujmy
našej poľnohospodárskej politiky, bytového
hospodárstva a výstavby v obci, teda zabráni
sa tomu, aby zmluva nebola v rozpore so záujmami spoločnosti.
Významným ustanovením v organizácii
štátneho notárstva je výkon dohľadu,
ktorý sa zveruje predsedovi krajského súdu
namiesto doterajšieho dohľadu predsedom okresného
súdu.
Takáto úprava odstraňuje medzičlánok
v riadení a zvýrazňuje významnejšie
postavenie štátneho notárstva.
Návrh zákona vo zvláštnych ustanoveniach
o konaní podrobne vecne upravuje vlastnú právomoc
a činnosť štátneho notárstva. Do
tejto činnosti patrí;
1. Konanie o dedičstve - to bude najdôležitejšia
činnosť štátneho notárstva nielen
čo do počtu prípadov, ale aj významom
právnych vzťahov - najmä ak predmetom dedičstva
bude poľnohospodárska pôda: - v tejto problematike
zákon ukladá štátnemu notárstvu
a národným výborom veľmi úzku
spoluprácu.
2. Štátne notárstvo preberá i ďalšiu
veľmi významnú funkciu pri evidencii nemovitostí,
kde bude úzko spolupracovať s orgánmi
geodézie a kartografie. To je naprosto správne,
nakoľko jedinou smerodatnou evidenciou nemovitostí
sa v budúcnosti stane evidencia vedená u orgánov
geodézie a kartografie, ktorá nahradí aj
pozemkové knihy.
Týmto sa odstránia nedostatky, ktoré trvajú
už niekoľko rokov, keď pozemkové knihy neposkytovali
dostatočný podklad pre zistenie vlastnických
vzťahov.
3. Ďalej štátne notárstvo bude prevádzať
výkon tzv. listinnej, osvedčovacej, overovacej a
poradenskej činnosti na žiadosť občanov,
alebo organizácií. Tu pôjde o širokú
oblasť činnosti štátneho notárstva,
ktorá nie je viazaná na vymedzený teritoriálny
obvod jeho pôsobnosti ak to bolo doteraz. To znamená,
že štátne notárstvo bude poskytovať
právne služby v otázkach jeho pôsobnosti
komukoľvek a dbá len o to, aby požadované
úkony boli v súlade so zákonom a celospoločenskými
záujmami.
4. Konanie o úschovách - tu ide prakticky o sústredenie
všetkej agendy vo veciach úsekov - teda i v tých
prípadoch, ktoré obstarávajú doteraz
súdy.
5. Štátne notárstva budú ďalej
uskutočňovať výkon súdnych rozhodnutí
o nariadenom predaji nehnuteľností. Táto agenda
je pre štátne notárstvo nová. Účelnosť
jej sústredenia súvisí s konaním o
registrácii zmlúv, ktoré umožnia štátnemu
notárstvu správne organizovať zmeny práv
k nehnuteľnostiam v súlade so všeobecným
záujmom.
Aj v tejto agende sa preto ukladajú štátnemu
notárstvu povinnosti úzkej spolupráce s národnými
výbormi.
Ďalej štátnemu notárstvu prináleží
od roku 1957 tiež agenda notárskych poplatkov. Štátne
notárstvo vymeriava ročne priemerne 100 mil. Kčs
na poplatkoch. Len za trištvrte roka bolo na týchto
poplatkoch vybrané 78 500 tis. Kčs. Vymeriavanie
poplatkov štátnymi notármi sa plne osvedčilo.
Táto činnosť sa preto štátnemu
notárstvu ponecháva i novým zákonom
o notárskych poplatkoch.
Plnenie týchto základných úloh a ďalších
si bude vyžadovať od štátneho notárstva
hlbokú znalosť miestnych pomerov čo znamená,
že štátne notárstva musia byť vybavené
vysokokvalifikovanými kádrami.
Konečne vládny návrh zákona o štátnom
notárstve a o riadení pred štátnym notárstvom
bude znamenať zjednodušenie a prehĺbenie aj v
normatívnej oblasti keď nahradí väčšie
množstvo predpisov vzťahujúcich sa na štátne
notárstvo. Týmto štátne notárstvo
dostáva notárskym poriadkom pevný organizačný
základ.
Celkove možno hodnotiť predpokladaný návrh
zákona o štátnom notárskom poriadku
ako prínos k ďalšiemu jasnejšiemu vyhraneniu
postavenia a právomoci štátneho notárstva,
ktoré v spolupráci so súdmi bude tvoriť
dôležitý článok v upevňovaní
občiansko právnych vzťahov a posilňovania
socialistickej zákonnosti.
Ústavne-právný výbor NZ prejednal
vládny návrh o štátnom notárstve
vo svojej schôdzi dňa 28. novembra t. r. a doporučuje,
aby bol Národným zhromaždením schválený.
(Potlesk.)
Místopředseda NS Beran:
Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme
tedy přistoupit k hlasování.