Zákon o rodině je dále významný
tím, že je výrazem nových vztahů
mezi lidmi, k nimž dochází v socialistické
společnosti. Člověk člověku
přestává být vlkem, ale stává
se soudruhem. Tato zásada proniká všechny společenské
vztahy. Nemůže proto zůstat stranou tak důležitá
oblast života našich občanů, jakou je
jejich život rodinný a osobní. Nová
ustanovení zákona o rodině jsou budována
právě na této zásadě. Jí
jsou ovládána především ustanovení,
která upravují vzájemné vztahy občanů.
Tato zásada však proniká i do úpravy
konkrétních institutů, například
i do úpravy rozvodu. Bude třeba zkoumat, jak to
velmi dobře zdůvodnil zpravodaj, skutečné
příčiny a kořeny rozvratu manželství
a zejména zasahovat již tehdy, když rozvrat manželství
teprve hrozí; tomu odpovídá i příslušná
úprava občanského soudního řádu
o předběžném řízení
o smíření manželů. V kolika stovkách
a tisících případech byla manželství
opravdu zachráněna. V řízení
o rozvod bude soud povinen hodnotit celkovou situaci manželství
a zabývat se všemi příčinami
a okolnostmi, které vedly k rozvratu manželství.
Zákon o rodině vychází dále
z toho, že právní úprava musí
vytvořit předpoklady k tomu, aby se rodina mohla
plně rozvíjet a plnit funkce, které za socialismu
má. V naší společnosti má sice
rodina i nadále funkci hospodářskou, která
je v zákoně o rodině vyjádřena
především ustanoveními o vyživovací
povinnosti, ale stále většího a většího
významu se dostává výchovné
funkci rodiny. Zákon o rodině plně umožňuje
rozvoj i této funkce rodiny.
Druhým z projednávaných předpisů
je návrh občanského soudního řádu.
Úprava občanského soudního řízení
vychází z toho, že naše soudy jsou lidovými
orgány, na jejichž činnosti se podílí
široký okruh pracujících. Jde zejména
o soudce, kteří svou funkci vykonávají
vedle svého zaměstnání. Všichni
soudci, jak známo, jsou voleni a o své činnosti
podávají zprávu zastupitelským sborům,
ať již Národnímu shromáždění
nebo příslušným národním
výborům. Již Ústava a zákon o
organizaci soudů zakotvily zásady, které
jsou charakteristické pro socialistickou justici, zejména
zásadu sborového rozhodování, zásadu
soudcovské neodvislosti, zásadu veřejnosti
a zásadu materiální pravdy.
Tomuto charakteru soudů je přizpůsobena i
úprava občanského soudního řízení
tak, aby toto řízení mohlo plnit poslání,
které má v socialistické společnosti.
Nelze ani jinak, neboť - podle známé Marxovy
myšlenky - musí jeden duch ovládat zákon
i proces. Tytéž úkoly, které stojí
před právem hmotným, musí proto stát
i před právem procesním a tytéž
zásady musí obě práva ovládat;
procesní právo musí být vhodným
protějškem norem obsažených v hmotněprávních
zákonících.
Občanské soudní řízení
má za socialismu dvě společenské funkce.
Za prvé, je právním prostředkem ochrany
práv občanů a organizací. Tuto funkci
nesmíme ovšem chápat jako samoúčelnou
ochranu práv, neboť ochrana práv je současně
jednou ze záruk socialistické zákonnosti
a má tudíž i společenský obsah.
Proto návrh občanského soudního řádu
obsahuje celou řadu ustanovení, která respektují
zájem společnosti. Jsou to například
ustanovení, kterými je jako nová instituce
zaváděna účast národních
výborů a společenských organizací
na řízení či ustanovení o veřejnosti
jednání, o předcházení sporům,
o zahájení řízení bez návrhu,
o opravných prostředcích, zejména
o stížnosti pro porušení zákona
jako o mimořádném opravném prostředku,
nebo mnohá ustanovení o výkonu rozhodnutí.
Současně s tím, že občanský
soudní řád slouží jako nástroj
ochrany práv, má i druhou funkci, totiž funkci
výchovnou. Občanské soudní řízení
je tak v souladu s ostatní činností soudu,
neboť soud je orgánem, který je povolán
k tomu, aby vychovával občany k dodržování
zákonů, k respektování zájmů
společnosti i pravidel socialistického soužití
i k úctě k právům spoluobčanů.
Přitom je nutno zdůraznit, že právě
výchovná funkce občanského soudního
řízení je tím novým, co je
charakteristické pro občanské soudní
řízení za socialismu. Právě
růst významu této funkce bude významný
pro postupný přerod soudů v orgány
komunistické společenské samosprávy.
Chtěl bych se zmínit ještě o tom, že
občanský soudní řád je zobecněním
zkušeností soudní praxe v uplynulých
letech. Ty nejlepší metody soudu, jichž bylo
používáno, našly v něm svůj
výraz, stávají se jeho prostřednictvím
závazným pravidlem. Mluvím o této
skutečnosti proto, že proces je současně
i návodem k činnosti, metodou jednání.
Mnohé z toho, co bylo řečeno o občanském
soudním řádu, platí i pro zákon
o státním notářství a o řízení
před státním notářstvím,
a to ze dvou důvodů. Především
proto, že i notářský řád
je předpisem procesním, který upravuje postup
státního notářství, tedy orgánu,
jenž má se soudem společné i to, že
je orgánem povolaným poskytovat ochranu právům
občanů. Druhým důvodem pak je to,
že zásady platné pro občanský
soudní řád platí i pro řád
notářský, neboť i notářské
řízení je jednou z forem řízení
v občanskoprávních věcech. To umožňuje,
aby notářský řád byl stručnější,
neboť řadu institutů přejímá
z občanského soudního řádu,
výslovně je neupravuje a poukazuje na možnost
podpůrného použití občanského
soudního řádu.
Zákon o notářství je současně
organizačním zákonem, který upravuje
i úkoly a organizaci státních notářství,
jejich socialistický charakter, jejich poslání
v naší společnosti. Naše socialistické
notářství je orgánem, jemuž je
možno svěřit i rozhodování v
odpovědných věcech. Notářským
řádem dochází proto k rozšíření
pravomoci státního notářství.
Některé úkony vykonávané dosud
soudy svěřují se výhradně do
kompetence notářství, jde-li o věci,
u nichž není třeba trvat na zásadě
senátního rozhodování, která
je charakteristická právě pro řízení
u soudu. Státní notářství bude
vykonávat i agendu souvisící s evidencí
nemovitostí. Svěřuje se mu i registrace smluv,
jejichž předmětem je osobní majetek.
Návrh zákona o mezinárodním právu
soukromém a procesním stojí na zásadě
rovnoprávnosti cizinců s našimi občany
a respektuje i vzájemnost v mezinárodních
stycích. Je významným dokumentem i z hlediska
mezinárodního, neboť je dokladem mírových
snah naší socialistické republiky, dokladem
respektování uznaných mezinárodních
norem, z nichž při své úpravě
ostatně vychází. Je i dokladem toho, že
v podmínkách socialismu lze uskutečňovat
čilé právní styky s cizinou. Jeho
význam spočívá dále v tom že
přizpůsobuje nové československé
právo, které stojí na zcela netradičních
koncepcích, cizím právním řádům,
že tedy je jakýmsi mostem mezi dvěma koncepcemi
právních úprav občanskoprávních
vztahů.
Vážené Národní shromáždění,
závěrem bych se chtěl zmínit o významu,
který mají projednávané zákony
a který vůbec mají kodifikační
práce, jejichž jsou tyto zákony součástí.
Tento význam spočívá především
v tom, že všechny uvedené zákony, celá
kodifikace je provedením Ústavy a zásad,
na nichž je Ústava vybudována. To ovšem
neznamená, že uvedené předpisy jsou
jen v souladu s Ústavou, že neodporují jejím
předpisům, neboť ústavnost je znakem
každého zákona a nebylo by proto třeba
se o ní zvláště zmiňovat. Jestliže
mluvím o tom, že projednávané zákony
jsou provedením Ústavy, mám tím na
mysli, že jsou vedeny tímtéž duchem který
proniká Ústavou, že rozvádějí
principy, na kterých Ústava stojí. Neboť
Ústava, která je základním zákonem
našeho státu, pochopitelně nemohla vyjádřit
vše, co socialistická společnost očekává
a požaduje od svého právního řádu.
To je úkolem dalších zákonů.
A považuji právě za veliký přínos
nové kodifikace, že tak těsně na Ústavu
navázala.
Tím vším je určen i význam kodifikace
po stránce obsahové. Neboť vše to, čím
naše socialistická ústava je nová, dosud
nebývalá, platí i pro všechny zákony,
které jsou součástí kodifikace. Vyjadřují
novou socialistickou skutečnost, vyjadřují
ji odpovídající právní formou,
která znamená podstatné zjednodušení,
zpřehlednění a zpřístupnění
úpravy.
Tím vším znamenají nové zákony
vyšší stupeň ve vývoji našeho
právního řádu. Navazují na
pokrokové zásady předchozích právních
úprav, ale jdou dále, prohlubují je a rozšiřují.
Nejdůležitější pak je, že
splňují to, co je účelem práva
v socialistické společnosti, že umožňují
další rozvoj společenských vztahů.
Budou proto, soudruzi poslanci a soudružky poslankyně,
důležitým nástrojem při vytváření
nových poměrů mezi lidmi. Budou důležitým
pomocníkem při naší historické
cestě vstříc zářivé
budoucnosti, vstříc komunismu. (Potlesk.)
Místopředseda NS dr. Škoda: Děkuji
ministru spravedlnosti za jeho zdůvodnění
předložených zákonných osnov.
Přerušuji jednání do 14.45 hod., kdy
budeme pokračovat diskusí k návrhu zákona
o rodině.
Místopředseda NS Beran:
Zahajuji přerušenou schůzi.
Do rozpravy k projednávanému vládnímu
návrhu zákona o rodině se přihlásili
posl. Polachová a posl. Štefánik.
Dávám slovo posl. Polachové.
Posl. Polachová: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci!
Není tomu tak dávno, co v manželských
a rodinných svazcích hrály hlavní
úlohu peníze, pozemky, finanční transakce
a také touha po hmotném zabezpečení.
Četná díla našich spisovatelů
hovoří o tragediích, do nichž vháněly
mladé lidi majetkové vztahy. Četné
národní písně promlouvají o
hoři milenců, kteří se stali obětmi
těchto vztahů. Ty doby jsou za námi. Rozloučili
jsme se s tím, že více než o vzájemné
náklonnosti se hovořilo o zajištěných
nebo nezajištěných existencích, o gruntech
nebo statcích, kdy nevěsta byla mnohdy jen nemilou
přítěží, bez které se
výhodné spojení majetku nedalo uskutečnit.
Nejsou u nás už takové sňatky, jaké
ve svých románech ironizuje Balzac, ani o kterých
píše náš ostravský autor Martínek.
V inzertních sňatkových rubrikách
starých ročníků novin a týdeníků
je zachováno bezpočet ilustrací dřívějších,
člověka a zvláště ženy nedůstojných
poměrů.
Ve vědomí prostého člověka
bylo a je hluboce zakořeněno poznání,
že dobrý život rodinný je možno budovat
jen na pevných citových vztazích mezi mužem
a ženou. Vybudování socialismu u nás,
zrovnoprávnění ženy, vytvořilo
předpoklady, aby manželství se stalo trvalým
životním společenstvím, založeným
svobodnou volbou na vzájemné lásce, důvěře
a úctě.
Naše socialistická společnost vytváří
také všechny předpoklady, aby rodina mohla
plnit své významné společenské
poslání, svou úlohu při rozvoji společnosti
a zejména při výchově dětí.
Rozšiřuje síť zařízení
v jeslích, školek a družin mládeže,
umožňuje ženám využít všech
svých schopností k účasti na životě
a budování společnosti. Prohlubuje se péče
o zdraví ženy i dětí, zvyšuje se
stále životní úroveň. Předpokládali
bychom, že vytvořením tak dobrých podmínek
bude nám stoupat počet narozených dětí
a že manželství uzavírána svobodně,
bez jakéhokoliv hospodářského tlaku,
budou trvalým svazkem, rozvod pak jen výjimkou.
Soudružky a soudruzi, není tomu tak. Už na to
upozornil s. zpravodaj, že se přes tuto péči
o zajištění rodiny a výchovu mládeže
setkáváme stále s negativními jevy,
jako je například malá odpovědnost
a nerozvážnost při uzavírání
sňatků, nedostatek manželské a rodičovské
kázně, bez níž slabší povahy
podléhají a jako důsledek toho značná
rozvodovost. V mém volebním obvodě v okrese
Nový Jičín bylo v minulém roce uzavřeno
1028 sňatků, z toho 44 u nezletilých a rozvedlo
se za tento rok 149 manželství. Znamená to,
že každé 7. manželství se rozvádí
a přitom je třeba říci, že okres
Nový Jičín je v rozvodovosti asi na 6. místě
v kraji. Závažnou skutečností je to,
že 3/4 rozvedených
manželství bylo s nezletilými dětmi
a z 1/3 šlo o manželství,
které netrvalo déle než 5 let.
V upevňování manželství i na
výchově dětí se podle nového
zákona o rodině mají podílet rodiče,
ale také stát i společenské organizace.
Rodina však zůstává prvotní společenskou
buňkou, která nejlépe zaručuje utváření
nového jedince. Především spořádaná
rodina může zajistit dítěti bezpečí
a jistotu rodičovské náklonnosti a lásky,
což jsou nejdůležitější činitelé
v rozvoji života dětí. V rodině dítě
nejen získává první poznatky o okolním
světě, poznává i nutná omezení
a setkává se s první autoritou. Jaký
poměr se utváří mezi dítětem
a rodiči, takový bude i jeho poměr k ostatním
lidem a celé společnosti. Z těch tří
čtvrtin rozvedených manželství, o kterých
jsem hovořila, zůstávají děti
bez této pevné opory, a o nich zrovna tak jako o
dětech z rozvrácených nebo narušených
manželství, rozhoduje soud. Komu z rodičů
bude dítě svěřeno do výchovy,
nebo bude-li dítě soudně rodičům
odňato a svěřeno dočasně a
často i trvale do péče dětského
domova.
Máme v našem státě dobře vybudované
dětské domovy, kde, jak jsme se přesvědčili
v minulém roce prověrkou, je hmotně o děti
dobře postaráno a přesto bylo nám
těchto dětí velmi líto. Žádný,
sebelépe vybavený a dobře vedený dětský
domov nemůže dát dítěti po citové
stránce to, co mu dává spořádaná
rodina. Každé dítě touží
mít někoho svého, touží mít
jistotu, že je má někdo rád. V domovech
se střídají pracovníci a děti
také mění domovy a tak děti zůstávají
bez tohoto opěrného vztahu. Vzpomínám
na chlapce, který několik let psával své
matce a dožadoval se dopisu od ní, prosil o její
návštěvu, očekával balíček
- marně. Maminka i otec měli novou rodinu, další
děti a Jiřík vyrůstal v dětském
domově a záviděl každé pohlazení,
úsměv, stával se zatrpklým a někdy
i zlým.
I ty děti, které jsou přiděleny soudem
jednomu z rodičů, to nemají vždy snadné.
Pro jejich klid a další harmonický citový
rozvoj u kteréhokoliv z rodičů není
ani tak důležité, z čí viny bylo
manželství rozvedeno jako to, aby se rodiče
o další výchově rozumně dohodli,
když už k rozvodu došlo, aby se dítě
nestalo nástrojem jejich msty a zloby, aby návštěvy
druhého z rodičů nevedly dítě
k citovým zmatkům a nervovému narušení.
A zde je stále ještě mnoho případů,
že rodiče i po rozvodu se o děti tahají,
že žijí ve zlobě a nepřátelství,
které přenášejí na děti,
že si návštěvy vynucují, i když
to dítě odmítá. Dochází
k únosům dětí druhému rodiči
a trestuhodnému narušování bezstarostného
dětství i u dětí, které po
rozvodu našly záštitu a pohodu v novém
manželství některého z rodičů.
Také rozdělení sourozenců mezi otce
a matku působí na děti otřesně.
Nedávno mně vyprávěla o svém
trápení jedenáctiletá Liduška,
která se dvěma mladšími bratry po rozchodu
rodičů byla svěřena do výchovy
matce s tím, že prázdniny prožijí
všechny děti u otce. Po prázdninách
otec děti nevydal a po soudním řízení
nařízeno nucené převedení dětí
matce. Po měsíci přijel otec a oba chlapce
si znovu odvezl. Matka žalovala pro únos, ale konečným
řízením byli chlapci přiděleni
znovu otci. Řízení se táhlo přes
rok, narušovalo práci otce i matky, způsobovalo
všem třem dětem starosti a trápení,
které dětem nepatří. Dnes po sobě
teskní a diví se, cože se to stalo, že
rodiče ani ony nejsou spolu.
Upevňování manželství a rodiny
souvisí také přímo s řešením
narušenosti a trestnosti mládeže, neboť
jak statistika ukazuje, pocházejí mladí lidé,
postavení před soud pro trestné činy,
nebo u nichž je nařízena ochranná výchova,
z velké většiny z rozvrácených
rodin. Při návštěvě Výchovného
domova mládeže v Novém Jičíně
nám řada chlapců poctivě řekla,
kdy poprvé sáhli k požívání
alkoholu, kdy poprvé začali vynechávat práci.
Bylo to velmi často z nesouladu v rodině, kdy parta,
vytvořená kolem silného narušeného
jedince, měla pro chlapce větší přitažlivost,
byla lákavější, než rozhárané
neutěšené poměry doma. I když převážná
část naší mládeže se podílí
aktivně na budování naší společnosti
i správě státu a bude s to se podílet
a plnit úkoly vybudování komunistické
společnosti, je třeba ve zvýšené
míře všímat si té malé
části naší mládeže, která
je ještě ovlivňována špatnými
příklady a svým způsobem života
se dostává do rozporu se zásadami socialistické
morálky. K tomu musí směřovat úsilí
nás všech. Výchova je úkol těžký
a zodpovědný. Jen uvažme, že zajištěním
tohoto úkolu zajišťujeme zdravý růst
generace, která bude úspěšně
rozvíjet tu práci, kterou jsme započali my.
Jednotlivec tento úkol tak široký nemůže
splnit. Proto nový zákon o rodině, který
bude dnes NS schvalovat, přímo ukládá
nejen rodině, ale také NV, společenským
organizacím, Československému svazu mládeže,
Pionýrské organizaci i soudu v nerozlučné
jednotě působit na zdárný vývoj
rodiny i jedince.
Jsou však stále mezi námi lidé, kteří
jsou neteční a jejich nezájem o výchovné
otázky i problémy některé rodiny ukazuje,
že ještě nepřekonali zásadu "Co
tě nepálí nehas". I v těch případech,
kdy by se jí řídit opravdu neměli.
Jsou i NV a závody, které zdlouhavě nebo
byrokraticky řeší případy, které
by vyžadovaly rychlou, účinnou pomoc. Jinak
by přece nebylo možné, aby v naší
společnosti žily, byť i ojediněle, děti
tak, jak tomu bylo v případě dětí
Klokanových, o kterých psala Večerní
Praha, ani by nemohlo dojít k tragickému konci Mirka
Molnarového z Vysoké Pece, kterého maminka
čtyři roky bila, než podlehl zraněním,
a o kterém psala v 44. č. "Vlasta". Nemohlo
by se stát, že zdravému, tělesně
vyvinutému děvčeti, které vyšlo
pomocnou školu a nemá dobrou pracovní morálku,
nelze sehnat umístění. Pracovnice péče
o mládež, poslanec i člen komise pro ochranu
mládeže se setkává s odpovědí:
Jsme závod, máme plán, který nutno
plnit; nejsme jesle, abychom někoho vodili za ručičku.
A tak hodně dlouho je necháno děvče
zahálce a vlivu aktivnější party.
Soudružky a soudruzi, vítám nový zákon
proto, že v upevnění rodiny sleduje hlavně
zdravý, bezpečný a šťastný
rozvoj dětí. Vítám ho, že výslovně
ukládá celé společnosti starost o
upevnění rodiny i výchovu mládeže.
Jsem hluboce přesvědčena, že dobrý
kolektiv na závodě, pracovní proces, radost
z dobře vykonané práce a životní
moudrost našich soudružek a soudruhů na závodě
jsou lepším výchovným prostředkem,
než sebelépe vybavená dílna výchovného
domova mládeže, zvlášť když
v něm není zodpovědně provedená
diferenciace.