Pokud jde o příspěvek na výživu
rozvedeného manžela, ustanovuje návrh zákona
takovou zásadu, že v naší společnosti,
kde je většina žen v pracovním poměru
a je výdělečně soběstačná,
je třeba, aby vyživovací povinnost jednoho
manžela k druhému byla po rozvodu omezena jen na takovou
dobu, která stačí k tomu, aby si manžel,
který nebyl výdělečně činný,
opatřil zaměstnání a prostředky
k vlastní obživě.
Dobu, do které je možno s určitostí
předpokládat, že taková úprava
hospodářských poměrů nastala,
lze odhadnout nejdéle na pět let. Vycházelo
se z toho, že tato doba se kryje s nárokem ženy
vyplývajícím z důchodového
zabezpečení.
Půjde-li o manželku, která se stará
o malé děti, bude tato doba zpravidla rovněž
postačující, aby pak bylo možno umístit
děti do kolektivní péče. Pro takové
případy, pro které však by ani tato
pětiletá doba nestačila, připouští
osnova výjimku ze zásady časového
omezení vyživovací povinnosti, takže soud
bude moci, uzná-li to za nutné, prodloužit
tuto pětiletou dobu na dobu delší, popřípadě
neomezenou. Návrh na prodloužení vyživovací
povinnosti musí být učiněn do pěti
let po rozvodu, jinak právo zaniká. Ovšem zde
byla provedena úprava v osnově podle přání
Čs. výboru žen a také výboru
zdravotního v tom smyslu, že se doba nároku
neomezuje. V poslední fázi jednání
to bylo schváleno a máte to v připomínkách.
Vyžaduje-li se jako samozřejmý předpoklad
práva na vyživovací příspěvek
od bývalého manžela, průkaz o neschopnosti
oprávněného opatřit si výživu
z vlastních prostředků, nepřiznává
na druhé straně toto právo vůbec,
jestliže by se jeho přiznání příčilo
zásadám socialistické morálky. To
bude tehdy, když se např. dožaduje příspěvku
na výživu manžel, který se dopustil vůči
druhému manželovi jednání společensky
odsouzeníhodného.
Pokud jde o příspěvek na výživu
a úhradu některých nákladů
neprovdané matce, zachovává se v podstatě
nynější úprava beze změny.
Ve společných ustanoveních jsou vytyčena
hlediska důležitá pro vyměřování
výživného a příspěvku
na výživu, ať již jde o povinnost plynoucí
z kteréhokoliv vztahu v zákoně uvedeného.
Je samozřejmé, že rozsah vyživovací
povinnosti nelze určovat podle posledního výdělku
osoby povinné, aniž by bylo přihlédnuto
ke všem možnostem, které dotyčný
má. Je třeba bránit pokusům uniknout
vyživovací povinnosti tím, že by si povinný
nalezl zaměstnání s nízkým
platem v domnění, že jej pak nelze postihnout.
Je pamatováno i na případy, kdy NV poskytne
nezletilým finanční příspěvek
na jejich výživu a to tehdy, když se z jakýchkoliv
důvodů rodiče i jiné osoby povinné
výživou, o nezletilého nestarají. Bylo-li
výživné stanoveno soudem, umožňuje
osnova účinný a rychlý postih.
V závěrečných ustanoveních
osnova stanoví podpůrnou platnost občanského
zákoníka hlavně ve věcech sjednocení
právní úpravy majetkových vztahů
i se zřetelem k ustanovením o spoluvlastnictví.
Dále se stanoví, že vzhledem ke lhůtě
omezující vyživovací povinnost po rozvodu
zůstává zachována možnost k uplatnění
práva. Připouští se také, aby
rozvedený manžel, který plní svoji vyživovací
povinnost vůči dřívějšímu
manželovi, měl možnost domáhat se návrhem
u soudu nové úpravy odpovídající
nynější změně zákona.
Snažil jsem se upozornit na hlavní zásady osnovy.
Půjde nyní o to, aby dobré myšlenky
nového zákona byly důsledně uvedeny
do života, kde jistě sehrají významnou
úlohu při vytváření nových
vztahů mezi lidmi, založených na pevných
zásadách morálky socialistické společnosti.
Při této příležitosti chci zdůraznit,
že pracovníci soudů především
si musí uvědomit, že zvládnutí
nových zákonů, pochopení jejich společensko-ekonomického
smyslu a jejich správné aplikace jsou podmíněny
náročnou studijní úlohou. Říkám
to proto, že stojíme před zodpovědným
úkolem uvést do života nové občanskoprávní
kodexy a my poslanci nechceme, aby se v praxi objevovaly nedostatky
ve znalostech základních ustanovení zákonů.
Vyžaduje to společenský význam a dosah
soudcovské práce, kterou chceme mít bez chyb
a nedostatků. Zatím tomu tak není vždy
a všude, i když je hodně zářných
příkladů a je od koho se učit.
Jménem ústavně právního a zdravotního
výboru doporučuji, aby Národní shromáždění
schválilo předložený návrh zákona
o rodině s úpravami, které navrhl zdravotní
a ústavně právní výbor, neboť
jsme přesvědčen, že ustanovení
v něm obsažená plně odpovídají
zájmům naší společnosti. Oba
výbory Nár. shromáždění,
které osnovu projednávaly, jsou přesvědčeny,
že ustanovení v ní obsažená plně
odpovídají zájmům naší
společnosti a proto také se vší odpovědností
si dovolily tento návrh zákona plénu předložit.
(Potlesk.)
Místopředseda NS dr. Škoda: Děkuji
zpravodaji posl. Zedníkovi za zdůvodnění
osnovy. Ke zdůvodnění vládního
návrhu zákona se přihlásil ještě
ministr spravedlnosti dr. Neuman. Dávám mu
slovo.
Ministr spravedlnosti dr. Neuman: Vážené
Národní shromáždění!
Význačným mezníkem ve vývoji
našeho právního řádu bylo vydání
naší socialistické Ústavy, která
položila základ k přestavbě a přebudování
všech právních odvětví. Vy sami,
soudruzi poslanci, můžete nejlépe posoudit,
jak je tento odpovědný legislativní úkol
plněn. Vždyť jen na úseku justice jste
od vydání Ústavy projednali a přijali
nový trestní zákon a trestní řád,
zákon o organizaci soudů, jakož i zákon
o místních lidových soudech. Dnes pak jsou
Vám vládou předloženy návrhy
čtyř nových justičních zákonů
a osnova občanského zákoníku je již
rovněž připravena k projednání.
Dnes máme projednat především zákon
o rodině, v němž jsou soustředěny
základní normy, upravující oblast
rodinného, manželského a osobního života
našich občanů.
Druhým z projednávaných zákonů
je občanský soudní řád. Tento
procesní kodex upravuje řízení, v
němž soudy poskytují ochranu porušeným
nebo ohroženým právům občanů
i organizací.
Třetí z navržených zákonů
je rovněž procesním předpisem. Je to
zákon o státním notářství
a o řízení před státním
notářstvím čili notářský
řád. Upravuje úkoly státního
notářství, jeho organizaci v rámci
soustavy orgánů našeho státu a postup,
jímž státní notářství
vyřizuje věci, které spadají do jeho
pravomoci.
Posléze je k projednání předložen
i zákon o mezinárodním právu soukromém
a procesním, jenž obsahuje komplexní úpravu
tohoto právního odvětví. Předmětem
jeho úpravy jsou případy, kde se v právním
vztahu nebo v řízení o něm vyskytne
nějaký cizí, možno říci
mezinárodní prvek.
Dříve než přikročíme k
charakteristice jednotlivých zákonů, chtěl
bych se zastavit u způsobu jejich přípravy,
neboť i tento způsob názorně ukazuje,
že jde o předpisy socialistického státu.
Všechny čtyři zákony jsou součástí
rozsáhlých kodifikačních prací,
které navázaly na naši socialistickou Ústavu
a k nimž dalo podnět i základ prosincové
usnesení ÚV KSČ z roku 1960. Podle tohoto
usnesení bylo třeba nově upravit vztahy pracovní,
dále vztahy vznikající v oblasti hospodářské
a vztahy vznikající v rámci uspokojování
osobních potřeb občanů. Spolu s občanským
zákoníkem, který podle plánu prací
má být projednán na příštím
zasedání Národního shromáždění,
tvoří dnes projednávané zákony
určitý celek, daný tím že úprava
se bezprostředně týká osobních
a majetkových práv našich občanů
a jejich ochrany. Přitom jde o úpravu kvalitativně
novou, podstatně odlišnou od tradičního
právnického nazírání.
Na základě zmíněného usnesení
Ústředního výboru připravilo
ministerstvo spravedlnosti prvé návrhy zákonů,
které byly projednány v kodifikačních
komisích, složených z pracovníků
praxe a vědy. Výsledkem tohoto projednání
bylo nové znění osnov, které bylo
rozesláno k širokému připomínkovému
řízení, jehož se zúčastnili
především všichni ti, kteří
nových zákonů budou používat
v praxi. Soudci, prokurátoři, notáři,
advokáti, pracovníci příslušných
odborů národních výborů, pracovníci
podniků, závodů i společenských
organizací se kriticky vyjádřili k návrhům
nových zákonů, a to jak k jejich celkovému
pojetí, tak i k jednotlivým ustanovením.
Bude vás zajímat, že na ministerstvu spravedlnosti
se sešlo celkem na 5000 připomínek, které
všechny byly přezkoumány a zhodnoceny. Mnohé
z těchto připomínek přispěly
k revizi úpravy jednotlivých institutů. Připomínkové
řízení proběhlo velmi živě
a podnětně a podstatně přispělo
k vylepšení osnov.
Současně s připomínkovým řízením
probíhala o nových zákonech i široká
lidová diskuse, organizovaná jako besedy o vybraných
otázkách na závodech, v městech i
vesnicích. Přitom se pracující seznámili
s koncepcí nejdůležitějších
institutů nových zákonů a měli
možnost vyslovit o nich svůj názor. Mohu sdělit,
že v obrovské většině se kladně
vyjádřili, zejména o koncepci nových
zákonů, která mimo jiné znamená
zpřístupnění, zpřehlednění
a zkonkretizování právní úpravy.
Pracující plně ocenili tu skutečnost,
že zákony vyjadřují existující
vztahy naší společnosti a že umožňují
i jejich další rozvoj. Tím vším
byla ověřena správnost navržené
úpravy i to, že tato úprava je plně
v souladu s právním vědomím pracujících.
Z besed s pracujícími vzešlo také mnoho
dobrých, činorodých podnětů.
Některé z nich se odrazily přímo v
přepracovaných návrzích zákonů,
jiné, které se netýkaly bezprostředně
kodifikace, byly vyhodnoceny jiným způsobem a byla
učiněna ohledně nich odpovídající
opatření.
Diskuse o nových zákonech probíhala i na
stránkách právnických i kulturně
politických časopisů. Pozornost přípravě
nových zákonů plně věnoval
i denní tisk. Zejména některá ustanovení
připravovaného zákona o rodině vyvolala
řadu článků, v nichž byly diskutovány
otázky socialistické rodiny, nejen po stránce
právní úpravy, ale i po stránce postavení
a poslání rodiny ve společnosti. I zde tedy
byl význam diskuse širší, než aby
mohl být vyjádřen pouze v právních
normách.
Soudruzi poslanci, chtěl bych Vám z tohoto místa
poděkovat za Vaši účast na všech
těchto akcích. Velice se vážím
Vaší pomoci, Vašeho zájmu i Vašich
zkušeností, které jste dali k dispozici při
nové úpravě. Možno bez nadsázky
říci, že Vaše soustavná pomoc byla
velkým přínosem. Vždyť jste se
podíleli přímo na práci kodifikačních
komisí. Během diskuse jste se účastnili
besed s pracujícími a vystupovali jste na nich někdy
přímo i jako referenti. Několikrát
během přípravy nových zákonů
zabýval se jejich zásadami ústavně
právní výbor, který se vyjádřil
k novým úpravám ještě dříve,
než bylo vůbec započato s přípravou
paragrafovaných osnov. I jiné výbory Národního
shromáždění se zabývaly některými
z otázek, které řeší kodexy.
Mohu s uspokojením konstatovat, že při konečné
úpravě vládního návrhu byl
plně vzat zřetel na podněty, které
jste přednesli.
Uvedený způsob zpracování nových
zákonů prokazuje, že předložené
návrhy nepředstavují dílo jen několika
zkušených odborníků, ale že jsou
kolektivním dílem, ověřeným,
přezkoušeným, prodiskutovaným. Zobecňují
dobré zkušenosti, jichž jsme v minulých
letech dosáhli. Vyjadřují i moudrost našeho
lidu. Přímo se vnucuje srovnání s
praxí buržoazních parlamentů a vlád,
kdy lid nemá přímý vliv na vypracování
zákonných aktů. Naproti tomu u nás
se pracující plně podílejí
na činnosti všech orgánů, tedy i na
práci zákonodárného sboru a tím
i na přípravě jednotlivých zákonů.
Můžeme proto říci, že v socialistickém
státě je zákonodárcem sám sobě
svrchovaný lid.
Máme-li charakterizovat nové justiční
zákony, je nutno vyjít z toho, že jde o předpisy,
které bezprostředně upravují chování
občanů, že jim jsou přímo adresovány,
neboť jde v nich o práva, která se bezprostředně
dotýkají každého z nás, totiž
o práva mezi občany navzájem, a o vztahy
k socialistickým organizacím, do nichž každodenně
vstupujeme.
Návrhy zákonů zdůrazňují,
že preventivní činnost všech orgánů
našeho státu, jakož i působení
společenských organizací a vůbec uskutečňování
kulturně výchovné funkce socialistického
státu, slouží k upevňování
a rozvíjení práv našich pracujících.
Kromě toho poskytuje se všem právům
plná ochrana v řízení soudním,
ochrana, jejíž podrobnosti jsou právě
upraveny v občanském soudním řádu
a v notářském řádu. Nechci
zde provádět klasifikaci všech zásad
nové právní úpravy. Chci se zmínit
jen o té, kterou považuji za nejdůležitější,
zejména z hlediska perspektiv dalšího vývoje.
Je to zásada souladu zájmů občana
jako jednotlivce, jako člena naší společnosti
se zájmy společnosti jako celku.
Tato zásada dochází svého vyjádření
ve všech projednávaných zákonech, neboť
její platnost je obecná a postihuje všechna
právní odvětví. Soulad zájmů
je důsledkem morálně politické jednoty
našeho lidu, důsledkem vybudování společnosti
v níž již nejsou třídy, které
by svými zájmy stály proti sobě, jakož
i toho, že komunistická společnost, k níž
ve svém vývoji směřujeme, je přáním,
snem i tužbou drtivé většiny našich
pracujících.
Soulad zájmů jednotlivce a společnosti má
z hlediska právní úpravy dvě stránky.
Za prvé jde o upevnění a rozšíření
práv občanů. Rozvoj práv občanů
jde totiž ruku v ruce s rozvojem socialistické demokracie;
má však i hlubší společenský
význam, neboť je neoddělitelnou součástí
rozvoje osobnosti, která je předpokladem vybudování
komunismu.
Za druhé je však si nutno uvědomit, že
soulad zájmů jednotlivce a společnosti neznamená
jejich absolutní jednotu, jejich absolutní totožnost.
Může proto někdy v určitých případech
dojít k rozporu, který se projeví v tom,
že některý občan jedná, veden
svými okamžitými, úzce sobeckými
přáními proti zájmům společnosti.
Jak řešit takový případ, na to
pamatují jak hmotně právní, tak i
procesní předpisy, které umožňují,
aby bylo plně zakročeno proti těm, kteří
sebe vyvyšují nad společnost, jednotlivce nad
celek. Rozvoj práv za socialismu totiž není
samoúčelný; plného rozvoje může
jednotlivec dosáhnout jen jako člen kolektivu a
musí proto respektovat i zájmy svých spoluobčanů
a zájem obecný. S těmi, kteří
tomu nechtějí rozumět, musíme si umět
poradit a my si také poradíme.
Nové zákoníky rozšiřují
práva občanů, avšak současně
zdůrazňují zájem společnosti,
její účast při vytváření
právních vztahů i společenské
pozadí každého právního vztahu.
Tak např. zákon o rodině věnuje pozornost
účasti společnosti na výchově
nezletilých dětí i jejímu zájmu
na tom, aby bylo uchováno manželství jako zdravý
základ pro rozvoj rodiny. Občanský soudní
řád a notářský úřad
umožňují, aby byly vždy vyřešeny
věci, na jejichž řešení má
společnost zájem, a připouštějí
proto, aby v takových případech bylo řízení
zahájeno i bez návrhu. Připouštějí
dále, aby se v řízení účastnili
i představitelé zájmů společnosti,
jimiž vedle prokurátora je i národní
výbor a společenské organizace. Zájem
společnosti respektují i některá ustanovení
zákona o mezinárodním právu soukromém
a procesním, jako je např. ustanovení o výhradě
veřejného pořádku apod.
Kromě společných zásad jsou jednotlivé
dnes projednávané zákony ovládány
i zásadami, které jsou pro ně specifické.
V projevech soudruhů poslanců zpravodajů
k jednotlivým kodexům jsou osvětleny a zdůvodněny
změny, k nimž v nových zákonech dochází.
Dovolte mi proto, abych poukázal na ony specifické
zásady, z nichž projednávané zákony
vycházejí.
Především se chci zabývat zákonem
o rodině, a to zejména tím, v čem
spočívá význam tohoto zákona.
Zákon o rodině je důležitým svědectvím
toho, že za socialismu se sbližuje právo s normami
morálními. Buržoazie považovala právo
za "minimum morálky". Ve skutečnosti však
i to bylo někdy nadnesené, neboť mnohé
její právní normy byly v přímém
rozporu i s jejími vlastními etickými názory,
nehledě již ani na názory na mravnost, jak
byla chápána pracujícími. Proto dříve
v četných právních institutech existovala
čínská zeď mezi právem a morálkou.
Při právní úpravě nebyly mravní
názory brány v úvahu s odůvodněním,
že do právní normy nepatří.
Jiná situace je ovšem za socialismu. Právo
i morálka mají mnohé cíle a úkoly
společné a společné jsou také
zásady, na kterých stojí tyto dvě
dnes již tak příbuzné složky společenského
vědomí. To umožňuje vzájemné
ovlivňování a sbližování
obou těchto oblastí, pronikání mravních
názorů do právních norem, jejich vyjádření
v právu a na druhé straně i ovlivňování
morálních názorů právní
úpravou.
Zákon o rodině proto obsahuje celou řadu
ustanovení, která mají význam výchovný.
Těmto ustanovením nelze ovšem rozumět
tak, že nejde o součást práva, a že
proto nejsou závazné popříp. že
jsou bez sankce. Takovéto pojetí sbližování
práva a morálky by bylo scestné a škodlivé,
neboť by podceňovalo význam právní
normy. Je totiž přímo požadavkem socialistické
zákonnosti, aby právní normy byly vždy
a za všech okolností zachovány. Ostatně
ustanovení zákona o rodině, jejichž
význam je především výchovný,
mají i určitou právní sankci, která
spočívá v tom, že orgány našeho
státu při svém rozhodování
v oblasti rodinného práva budou přihlížet
vždy k tomu, jak se kdo těmito ustanoveními
řídí. V tom je právní význam
těchto ustanovení, jímž se odlišují
od prostých morálních názorů.