Vzhledem k tomu, že občané jsou si již
dobře vědomi toho, že církevním
sňatkem nemůže vzniknout platné manželství,
bylo možno také změnou systematického
zařazení tohoto ustanovení vyjádřit,
že aktuálnost tohoto předpisu není již
taková, jako dříve. Formulace, která
hovoří o náboženských obřadech,
ukazuje, že jde o úkony, které mají
význam jen z hlediska církevního.
Ustanovení nově navrhovaného zákona
znovu zdůrazňuje, že uzavření
manželství mezi osobami, z nichž jedna nebo obě
jsou nezletilé, není žádoucí.
Pouze výjimečně, mluví-li pro to důležité
důvody, mohou soudy - na které osnova přenáší
opět rozhodující pravomoc - povolit uzavření
manželství nezletilým, starším
než 16 let. Nejdůležitějším
předpokadem povolení musí však být
okolnosti, z nichž lze usuzovat, že manželství
bude plnit svoji společenskou funkci, že tedy bude
trvalým společenstvím muže a ženy,
kteří chtějí založit rodinu a
řádně vychovávat děti.
Stěžejní zásady, kterými se manželé
řídí a jež vyslovil již dosavadní
zákon, tj. povinnost životního společenství,
věrnosti a vzájemné pomoci, osnova ještě
více prohlubuje. Jejich obsah dostává širší
náplň než dříve právě
tím, že nyní jde o mravní zásady
manželství v socialistické společnosti.
Zásada rovnoprávnosti obou manželů se
projevuje i v ustanovení o společném rozhodování
manželů ve věcech rodiny. Výdělečné
možnosti a schopnosti každého z manželů
jsou hranicí, vymezující rozsah povinností
každého z nich, aby přispíval na potřeby
rodiny. Nejde tedy jen o příspěvek na potřeby
druhého manžela, ale celého rodinného
kolektivu, do něhož mají být oběma
manžely vnášeny hodnoty podle toho, jak jsou
sami schopni vydělávat.
Pracuje-li jeden z manželů v domácnosti a svou
osobní prací prospívá druhému
manželovi a celé rodině, nelze pochybovat o
tom, že tato jeho práce je příspěvkem,
který nahrazuje výdělek, jímž
by jinak, jako osoba v pracovním poměru, rozmnožovala
celkový příjem celé společnosti.
Totéž platí o práci, kterou manžel
koná k prospěchu rodiny tím, že osobně
pečuje o děti a je vychovává.
Z nového pojetí manželství vyplývá,
že je na místě připustit, aby se manželé
mohli navzájem zastupovat, aniž k tomu byli druhým
účastníkem zvláště formálně
zmocněni a to ve všech běžných
věcech.
Socialistická společnost má zájem
na manželství jako na trvalém, harmonickém
společenství muže a ženy. Toto rodinné
prostředí skýtá totiž nejlepší
záruky pro řádnou výchovu dětí.
Rozvod má být proto takovým opatřením,
které má umožnit rozchod manželů
jen tehdy, jestliže jiné řešení
již nezbývá. Jistě nás všechny
znepokojuje skutečnost, že v roce 1962 bylo rozvedeno
16 603 manželství, z nichž bohužel 70 %
bylo s dětmi, takže 10 500 dětí jen
v jednom roce mělo rozbitý domov.
Proto státní orgány a společenské
organizace mají povinnost vyvíjet činnost,
sloužící k upevňování
manželských vztahů. Z praxe známe, že
vhodný zákrok, včas provedený, může
mnohdy účinně pomoci počínajícímu
narušení manželství. Náš navrhovaný
zákon dává zároveň oprávnění
pro možnost preventivních zásahů jak
orgánů státu, tak společenskými
organizacemi na pracovišti, například KSČ,
ROH, ČSM v zájmu uchování rodiny a
manželství. V každém konkrétním
případě bude ovšem třeba volit
vhodný způsob, jak působit na účastníky,
neboť jde o vztahy citové a nešetrný zákrok
by mohl mít za následek opak toho, čeho mělo
býti dosaženo.
Rozvod má být jen prostředkem, umožňujícím
skončení manželství, jestliže došlo
k takovému narušení manželství,
že tento stav lze charakterizovat jako vážné
rozvrácení manželských vztahů.
V takovém případě nemůže
manželství plnit účel, pro který
z hlediska společnosti bylo vytvořeno, ztrácí
důvody pro své další trvání
a soud je může zrušit. To se však může
stát jedině tehdy, jestliže soud je přesvědčen
o tom, že tomu tak skutečně je a pro tento
úsudek získal skutkové podklady. Kdyby se
povolení rozvodu příčilo společenským
hlediskům na manželství a jeho postavení,
má soud možnost návrh zamítnout. Půjde
tu zejména o zájem nezletilých dětí
na uchování dobrého rodinného prostředí
z hlediska výchovy i o stará manželství,
kde ochrana zájmu druhého manžela bude převažovat
nad snahou navrhovatele dosáhnout rozvodu. Zkoumání
otázky, zda manželství nemůže plnit
svůj společenský účel, bude
tedy úzce spjato se zjištěním, zda manželství
má ještě pro oba manžely a zvláště
pro děti význam.
Socialistická společnost má právo
a povinnost, aby vyjádřila svůj názor
na to, proč manželství muselo být skončeno.
Toto stanovisko má být proto uvedeno v rozhodnutí
soudu a má být v něm vysloveno popřípadě
i morální odsouzení chování
jednoho, popřípadě obou manželů.
Proto je v § 25 výslovně stanoveno, že
soud má povinnost zkoumat příčiny,
které rozvrat způsobily a vyjádřit
stanovisko společnosti v odůvodnění
rozhodnutí. To povede soud k daleko širšímu
a objektivnějšímu zjišťování
materiální pravdy. Dosavadní právní
úprava sváděla mnohdy k tomu, že se
soudy spokojovaly konstatováním manželského
rozvratu, aniž zjišťovaly skutečnosti, které
jej vyvolaly. Tak mohlo dojít k ukvapenému a nijak
nepodloženému úsudku, že je nezbytné
manželství zrušit rozvodem, ačkoliv bylo
možné jiné řešení.
Upuštění od formálního výroku
o vině při rozvodu a nový způsob zkoumání
podstaty rozvratu manželství má přispět
k prohloubení práce soudu v rozvodových věcech.
Znalost všech těchto okolností bude pomocí
soudu ve snaze odstranit rozpory v manželství a manžele
usmířit. V tomto smyslu pokládá jak
ústavně právní, tak zdravotní
výbor NS jako naprosto správné ustanovení
§ 25, jehož účelnost potvrdila jak právní
věda, tak i životní praxe.
Soudu se ukládá, aby do rozvodového rozsudku
pojal rozhodnutí, týkající se práv
a povinností rodičů k jejich nezletilým
dětem pro dobu po rozvodu. Novým způsobem
upravuje osnova otázku styku rodičů s dítětem,
kde nebude třeba schválení soudu, až
na výjimečné případy. Vyžadoval-li
by to zájem na výchově dítěte,
pak rozhodne soud. Dokonce v odůvodněných
případech soud rodičům styk s dítětem
omezí, nebo docela zakáže.
Ve všech případech, ať již jde o
omezení či zbavení práv rodičů,
nemůže je soud zbavit povinnosti starat se o výživu
dítěte. Soud musí také při
řešení otázky, komu má být
dítě svěřeno do výchovy, bedlivě
zkoumat, u kterého z rodičů jsou dány
lepší předpoklady pro řádnou
výchovu dítěte. Nestačí jen
zjištění výhodnosti prostředí
z hlediska hmotného zaopatření nezletilého,
ale je třeba v prvé řadě zjistit kvalitu
prostředí z hlediska morálního a zda
rodič je schopen z dítěte vychovat řádného
člena naší společnosti.
Faktem zůstává, soudružky a soudruzi
poslanci, že sebelépe vykonstruované paragrafy
nebo zákon nám rozvodovost neodstraní. Nepomůže
nám ani žádné slovní rozhořčení.
Tím bychom nic nevyřešili. Starejme se všichni
o to, aby mravní zásady a odpovědnost k rodině,
společnosti a státu dostávali mladí
lidé už v rodině. I když škola má
mimořádný vliv i v těchto věcech,
přece jenom těžiště zůstává
v rodině, což navrhovaný zákon výslovně
zdůrazňuje.
V části druhé pojednává navrhovaný
zákon o vztazích mezi rodiči a dětmi.
Významnou skutečností zůstává,
že rozhodujícím činitelem ve výchově
dětí jsou i nadále rodiče. Priorita
rodičů při výchově dětí
vyžaduje, aby jejich postavení bylo přesně
vymezeno spolu s úkoly, které mají při
výchovném působení.
Vzhledem k závažným změnám ve
vztahu mezi rodiči a dětmi, jak se vyvinuly v průběhu
budování socialistické společnosti,
bylo třeba nahradit dosavadní pojem i obsah rodičovské
moci novou právní úpravou a to jak práva,
tak i povinnosti rodičů. Proti dosavadní
rodičovské moci jde především
o práva a povinnosti rodičů, vyplývající
zejména z jejich společenského postavení
a funkce, vychovávat své děti, nikoliv z
nějakého vrchnostenského postavení,
založeného na moci rodičů.
Nově je upravena i povinnost manžela matky, který
není rodičem, avšak žije s ním
ve společné domácnosti. Zavázán
pomáhat při výchově dítěte
je i nový manžel, který není otcem nebo
matkou dítěte, avšak přesto se na jeho
výchově fakticky podílí.
Osnova zákona dále výrazně podtrhuje,
že rodiče jsou za výchovu dětí
odpovědni společnosti. Spolupráce rodičů
se školou a společenskými organizacemi při
výchově dětí, zejména s ČSM
a jeho PO je důležitou podmínkou pro zdárnou
výchovu.
Návrh zákona chce napomáhat při vytváření
pevného a zdravého kolektivu rodiny. Proto vymezuje
i postavení dětí v rodině z hlediska
jejich povinností, pokud žijí ve společné
domácnosti.
Významným ustanovením navrhovaného
zákona je účast společnosti při
výkonu práv a povinností pomocí jak
státních, tak i společenských organizací,
například NV, soudů, nebo ČSM a ROH.
Rodičům se na jedné straně dává
právo dovolat se při výkonu svých
práv a povinností pomoci těchto orgánů
a organizací. Na druhé straně jednotliví
občané i organizace jsou oprávněni
upozornit na každé porušení výkonu
práv a povinností rodičů příslušný
orgán státu, který je povinen po náležitém
přešetření zjednat nápravu.
Právní úprava upírá svoji pozornost
i na ty případy, kdy se samy děti chovají
v rozporu se základními zásadami socialistického
soužití.
Řadu nových oprávnění dostávají
tímto zákonem i národní výbory,
především formou morálního a
společenského působení na rodiče
a děti. Konkrétní vymezení vztahů
a kompetence NV, soudu, popřípadě i společenských
organizací při výchově dětí
je provedeno v osnově poprvé komplexně i
jednotně.
NV bude tím orgánem společnosti, který
má především povinnost v případech,
kdy rodiče, nebo kdokoli jiný, ač je k tomu
povinen, nepečují o ochranu zájmu dětí,
nastoupit místo nich a vykonat vše potřebné,
aby výchova i hmotná péče o děti
byla zajištěna.
Dohled bude například záležet v tom,
že aktivisté, nebo pracovníci NV budou po určitou
dobu pravidelně navštěvovat nezletilé
v jejich rodinách, zkoumat hmotné poměry,
chování i výchovné prostředí,
ve kterém dítě žije.
NV může v rámci své pravomoci uložit
nezletilému určitá omezení. Například
zákaz návštěvy některých
podniků, představení, nebo zákaz na
shromážděních, nevhodných pro
mládež. Těmito opatřeními má
být umožněno NV, aby mohly operativně
a včas zasahovat všude tam, kde by rozhodnutí
soudu bylo příliš formálním opatřením,
anebo kde by se nemohlo setkat pro velký časový
odstup s dostatečným výchovným účinkem.
Při činnosti k ochraně zájmů
nezletilých jsou pracovníci NV i soudu oprávněni
vyšetřovat výchovné poměry nezletilých
a zjištťovat ostatní důležité
okolnosti a to jak v rodině, na pracovišti, ve škole
nebo v ústavu. Občané i společenské
organizace a státní orgány a samozřejmě
i rodiče jim mají při této příležitosti
pomáhat.
Sjednocením práv a povinností rodičů,
kompetence soudů a NV, to je orgánů, které
napomáhají rodičům při výkonu
jejich práv a povinností, byla odstraněna
dosavadní dvoukolejnost v právních předpisech.
Rovněž se už neužívá termínu
uznání otcovství a nahrazuje se výrazem
určení otcovství souhlasným prohlášením
rodičů. Touto změnou má být
i terminologicky vyjádřeno stejné právní
postavení otce i matky.
Důsledným provedením této zásady
rovnoprávnosti mezi mužem a ženou je oprávnění
matky stejně jako otce popřít otcovství,
které bylo předtím určeno souhlasným
prohlášením. V praxi se totiž vyskytly
případy, že matka dítěte z různých
důvodů, jako tíseň nebo morální
předsudky označila za otce muže, který
ve skutečnosti otcem nebyl. Po změně těchto
nepříznivých okolností neměla
již právo otcovství onoho muže popřít.
Významnou právní úpravou zakotvenou
v navrhovaném zákoně o rodině je osvojení.
Původní právní úprava osvojení
byla doplněna a změněna zákonem č.
15 z r. 1958. Nyní je osvojení upraveno jednotně
při zachování dosavadního dvojího
způsobu osvojení. Rozlišuje se terminologicky
tak, že osvojení se zápisem osvojitelů
na místo rodičů osvojence do matriky je nazváno
osvojení nezrušitelné.
Dochází i k některým věcným
změnám. Především je odstraněn
rozdíl mezi oběma způsoby osvojení
v otázce příbuzenského poměru.
Výslovně se stanoví, že v obou případech
vzniká osvojením poměr příbuzenský.
Znamená to, že se vztahy osvojence v nové rodině
budou upevňovat a dá se jim pevnější
a stálejší charakter.
Soud má povinnost ještě před vydáním
rozhodnutí o osvojení prozkoumat, zda jsou osvojitelé
takovými občany, kteří po stránce
mravní i společenské zaručují
řádnou výchovu dítěte a musí
je také řádně poučit o všech
právních důsledcích osvojení.
Ukázalo se také nezbytným zavést minimální
věkovou hranici pro osvojence, a to jeden rok pro povolení
nezrušitelného osvojení.
Podle nové úpravy se zavádí toliko
jediná lhůta pro osvojení a to jednoroční.
Důvodem k nové úpravě vedla nutnost
zajistit, aby osvojení dítěte bylo provedeno
co nejrychleji.
Zavedení jediné a to jednoroční lhůty
nutí však k tomu, aby byl nezájem rodičů
soudem zvláště pozorně zkoumán.
Jde o to, aby rodiče, kteří se nechtějí
o své dítě sami starat, neprojevovali jen
formální zájem o dítě vychovávané
v ústavu např. tím, že bez vážných
důvodů se jejich zájem projevil třeba
jen napsáním korespondenčního lístku
apod. Tento formální zájem nelze pokládat
za dostatečný důvod pro to, aby dítě
bylo nadále ponecháno v ústavu, když
by bylo možno je vychovávat v rodině řádných
občanů, kteří by byli zárukou,
že z dítěte vyroste tělesně i
duševně zdatný člen socialistické
společnosti.
Ukázalo se také nepraktickým, aby si osvojenec
mohl ponechat původní příjmení
a nové příjmení k tomu připojit.
Nová úprava vychází totiž ze
základního cíle osvojení, aby mezi
osvojiteli a osvojencem vznikl takový vztah, jaký
je mezi rodiči a dětmi. Ponechání
dřívějšího příjmení
osvojence by tomu jistě nepřispělo.
Nezrušitelné osvojení je upraveno tak, že
vzhledem k závažnosti důsledků tohoto
osvojení mohou takto osvojit pouze manželé,
nebo jeden z manželů, který žije s některým
z rodičů dítěte v manželství.
Toto omezení se ukázalo být potřebným,
neboť v těchto dvou případech osvojení
lze předpokládat, že dítěti bude
zajištěna plná náhrada rodiny.
Navrhovaná osnova se také zabývá výchovou
a zastupováním nezletilého, jehož rodiče
nemohou svá práva a povinnosti vykonávat.
Dosavadní oddělená právní úprava
poručenství a opatrovnictví se v důsledku
historického vývoje společnosti přežila.
Proto osnova upravuje tuto problematiku společně.
Dřívější termíny poručník
a opatrovník a termíny s nimi spojené se
nahrazují jednotným pojmem opatrovník a opatrovnictví.
Poručenská agenda se znovu svěřuje
soudu, neboť se ukázalo, že tato problematika
úzce souvisí s ostatní agendou péče
o dítě.
Funkce opatrovníka je čestná a je také
nově formulována. Touto funkcí má
být pověřen především
některý z příbuzných dítěte,
neboť se předpokládá, že příbuzenské
vztahy jsou zárukou pro vytvoření dobrých
vztahů mezi nezletilým a opatrovníkem. Jinak
je možno tímto úkolem pověřit
kteroukoliv vhodnou osobu, popř. i NV.
Významným ustanovením jsou v části
třetí formulované zásady o výživném.
Osnova vychází při novém celkovém
pojetí vyživovací povinnosti z úvahy,
že občané plní v převážné
většině své povinnosti, jak vyplývají
ze vztahů mezi rodiči a dětmi, mezi příbuznými
a mezi manžely, dobrovolně a nepovažují
výživu, kterou svým blízkým poskytují
za povinnost, uloženou zákonem, ale za povinnost morální.
Osnova spojila, vycházejíc z toho, že poskytování
výživy v rodině je něčím
zcela obvyklým, vyživovací povinnost rodičů
k dětem a dětí k rodičům. Rozsah
této vyživovací povinnosti je vymezen možnostmi
a schopnostmi povinného. Časově končí
vyživovací povinnost rodičů k dětem
tehdy, jakmile jsou samy výdělku schopné.
Rozsah vyživovací povinnosti rodičů
k dětem je stanoven tak, aby to odpovídalo jejich
příjmu a majetkovým poměrům.
Nebude ovšem brán za základ výměry
pouze příjem skutečně docilovaný,
ale bude nutno vzít ohled i na výdělečné
možnosti každého z rodičů, které
jsou závislé na jejich kvalifikaci, vzdělání,
obratnosti a schopnosti.
Dále se také stanoví rozsah vzájemné
vyživovací povinnosti mezi manžely pro případ,
že jeden z manželů tuto povinnost vůči
druhému dobrovolně neplní.