Předseda NS Fierlinger:
Jako poslední řečník k tomuto bodu
promluví posl. akademik Šorm.
Posl. akademik Šorm: Soudruhu presidente, vážení
hosté, soudružky a soudruzi poslanci. 20 let je nejen
rozsáhlá epocha v životě jednotlivce,
ale i významné období v dějinách
zemí a národů. Proto je vskutku historické
i naše dnešní jednání o dvacetiletém
trvání nejvýznamnější
smlouvy naší historie - Smlouvy o přátelství,
vzájemné pomoci a poválečné
spolupráci mezi Svazem sovětských socialistických
republik a Československou republikou a o prodloužení
její platnosti na dalších 20 let.
Toto naše dnešní jednání je nepochybně
pro každého z nás a pro každého
občana naší země příležitostí
k tomu, abychom si znovu oživili celou slavnou historii uplynulého
dvacetiletí a ocenili rozhodující úlohu,
kterou mělo v tomto období naše bratrské
sepětí a nerozborné spojenectví se
Sovětským svazem pro celý náš
život, svobodu i rozkvět naší vlasti.
Nesmazatelným písmem zůstane v našich
srdcích zapsána památka sovětských
lidí, kteří položili své životy
v boji za osvobození naší země z fašistické
okupace.
Nikdy nezapomeneme ani na všestrannou, bratrskou a nezištnou
pomoc, kterou Sovětský svaz - nehledě na
vlastní obtíže a nesmírné ztráty
- poskytoval naší zemi v prvních těžkých
poválečných letech i v pozdější
době, kdy jsme rozhodně nastoupili cestu k vybudování
nové, socialistické společnosti. Není
naprosto pochyby o tom, že to byla právě bratrská,
těsná spolupráce se Sovětským
svazem, která nám umožnila rozvinout všechny
síly a zdroje a dosáhnout v krátkém
údobí nebývalého rozmachu ekonomiky,
vědy, techniky a kultury. Československo-sovětské
vztahy se tak za 20 let trvání Smlouvy o přátelství,
vzájemné pomoci a spolupráci staly věrným
předobrazem bratrských svazků, jež v
komunistickém zítřku lidstva navždy
spojí národy celého světa.
Jako vědecký pracovník bych chtěl
zvláště poukázat na rozsah a význam
československo-sovětské spolupráce
v oblasti, která je mi nejbližší - v rozvoji
československé vědy. Zde je možno říci,
že jestliže dnes, po XII. sjezdu strany, si naše
věda může vytyčovat smělé
a pro společnost mimořádně důležité
programy a úkoly, jestliže můžeme plným
právem hovořit o významném postavení
a přínosu naší vědy ve světovém
vývoji řady vědních oborů,
pak by to vše bylo jen stěží myslitelné
bez úzké spolupráce a těsných
vzájemných vztahů s vědou sovětskou.
Již samo přetvoření našich dřívějších
vědeckých institucí v dnešní
Československou akademii věd jako pracovní
vrcholnou vědeckou instituci naší země,
pevně spjatou se životem a prací lidu, se rozhodující
měrou opíralo o využití a tvůrčí
uplatnění zkušeností sovětských
vědců a jejich Všesvazové akademie věd.
Od samotného počátku činnosti Akademie
docházelo k neustálému rozvoji vzájemné
spolupráce našich a sovětských vědců,
přičemž se od prvotních nahodilých
styků přecházelo ve stále větší
míře ke spolupráci pevně organizované
a plánované, zaměřené na rozhodující
obory a směry vědeckého výzkumu Tak
se vytvořila krásná tradice přátelství
a vzájemné spolupráce nejen jednotlivých
vědeckých pracovníků, ale i celých
kolektivů vědeckovýzkumných pracovišť,
tradice, jež vyrostla a neustále se prohlubuje ve
společném badatelském úsilí
sovětských a československých vědců
při řešení společných
problémů. Nelze v této souvislosti nevzpomenout
např. rozhodující pomoci SSSR při
vybudování našeho jaderného výzkumu,
jehož rozvoj si bez dodávky základních
experimentálních zařízení -
sovětského reaktoru a cyklotronu - a bez vyškolení
téměř 200 našich specialistů
v sovětských ústavech nelze vůbec
představit. Lze však s radostí konstatovat,
že na některých úsecích, např.
chemických věd, přispěla naopak naše
věda k rozvoji vědy sovětské.
V oblasti styků Akademií věd v SSSR zaujímá
československá věda co do rozsahu první
místo a stejně tomu tak pochopitelně je i
v naší Akademii. Ujednání o vědecké
spolupráci mezi Akademií věd SSSR a Československou
akademií věd z roku 1957, jehož platnost je
nyní prodloužena na časově neomezenou
dobu, spolu s konkrétními ročními
prováděcími plány vědecké
spolupráce lze právem charakterizovat jako jedny
z nejdokonalejších plánů mezinárodní
vědecké spolupráce. Jejich uskutečňování
přináší neustále nové
důkazy toho, jak velký význam může
mít mezinárodní socialistická spolupráce
a dělba práce pro rozvoj vědy, pro rychlé
zvyšování její metodické úrovně,
pro odstraňování neúčelné
multiplicity při řešení jednotlivých
úkolů, pro soustředění mnohem
větších kapacit a prostředků
na klíčové, rozhodující otázky
a tím i pro podstatné zvýšení
efektivnosti vědeckovýzkumné práce.
Vyvrcholením dosavadních styků a spolupráce
československé a sovětské vědy
se pak stala nedávná návštěva
delegace Akademie věd SSSR, vedená jejím
presidentem akademikem Mstislavem Vsevolodovičem Keldyšem,
v ČSSR, z níž vyplynula pro další
rozvoj naší vědy řada mimořádně
cenných podnětů a závěrů.
S radostí mohu, sdělit, že tato významná
a nanejvýš povolaná delegace nejen celkově
vysoce ocenila práci našich vědeckých
pracovníků, ale vyzdvihla i přínos,
který naše práce a naše zkušenosti
znamenají pro rozvoj některých vědních
oborů i pro řešení určitých
otázek řízení a organizace vědy
v SSSR.
Soudružky a soudruzi poslanci,
zmínil jsem se jen o několika základních
otázkách rozvoje a významu našeho přátelství
a spolupráce se Sovětským svazem v jediné
oblasti života a činnosti naší společnosti,
ve vědecké práci. Již samo vyčerpávající
zhodnocení této problematiky by si vyžadovalo
a zasluhovalo velmi obsáhlého rozboru. Nemenší
význam a ještě větší rozmach
má přitom samozřejmě naše spolupráce
vědeckotechnická, kulturní a zejména
pak politická a hospodářská. Bratrské
přátelství a nerozborná jednota se
Sovětským svazem prolnuly celý náš
život, staly se neodmyslitelnou složkou a zásadou
každého našeho počínání.
A tak, jako byla tato družba a jednota naší jistotou,
naší spolehlivou oporou v minulých bojích
a zápasech za život a samostatnost naší
republiky, za mír a socialismus, tak bude i do budoucna
spolehlivou zárukou a průvodcem naší
další cesty k zajištění trvalého
míru, k novým úspěchům při
další výstavbě naší socialistické
společnosti a budování komunismu v naší
vlasti. (Potlesk.)
Dovolte mi proto, abych jménem vědeckých
pracovníků a veškeré naší
pracující inteligence upřímně
uvítal prodloužení platnosti Smlouvy o přátelství,
vzájemné pomoci a poválečné
spolupráci mezi Svazem sovětských socialistických
republik a Českoslovonskou socialistickou republikou na
dalších 20 let jako historickou záruku dalšího
pevného sepětí cesty a osudu našich
bratrských zemí, jako záruku svobody, štěstí
a dalšího rozkvětu naší socialistické
vlasti. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger.
Pořad přihlášených řečníků
je vyčerpán.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
(Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, je tudíž
skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodajce posl. Leflerové.
Zpravodajka posl. Leflerová: Vážené
soudružky a soudruzi, v diskusi vyjádřili řečníci
vůli našeho lidu, jeho radost a nadšení
nad prodloužením Smlouvy a zároveň i
vědomí odpovědnosti při plnění
úkolů v jejím uskutečňování.
Doporučuji proto, aby podle návrhu zahraničního
výboru byl protokol schválen.
Předseda NS Fierlinger:
Můžeme přistoupit k hlasování.
Nebudou-li proti tomu námitky, dám hlasovat podle
přednesené zpravodajské zprávy.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí, aby Národní shromáždění
Československé socialistické republiky vyslovilo
podle článku 42 ústavy souhlas s Protokolem
o prodloužení platnosti Smlouvy o přátelství,
vzájemné pomoci a poválečné
spolupráci mezi Československou republikou a Svazem
sovětských socialistických republik ze dne
12. prosince 1943, podepsaným v Moskvě dne 27. listopadu
1963, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo protokol o prodloužení
platnosti této smlouvy. (Poslanci povstávají.
- Dlounotrvající potlesk. - Poslanci usedají.)
Tím jsme projednali první bod pořadu.
Přerušuji schůzi na 20 minut.
Místopředseda NS dr. Škoda: Zahajuji
přerušenou schůzi.
Přistoupíme k projednání druhého
bodu pořadu, kterým je
2. Společná zpráva výborů
zdravotního a ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona o rodině
(tisk 146).
Zpravodajem je posl. Zedník, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Zedník:
Soudružky a soudruzi poslanci!
Komunistická strana Československa jako vedoucí
síla a organizátorka naší společnosti
projevila velkou péči o otázky rodiny, manželství
a výchovu dětí. Proto již před
XII. sjezdem KSČ usnesl se ústřední
výbor KSČ na svém zasedání
ve dnech 7. a 8. prosince 1960 na tom, že je třeba
zdokonalit náš právní řád
a dal také podnět k vypracování zákona
o rodině.
Osnova zákona byla vypracována za úzké
spolupráce s představiteli společenských
organizací a prošla nejen širokým připomínkovým
řízením, ale také podnětnou
diskusí na pěti stech místech pracovišť
a obcí.
Zákon o rodině je současně naplněním
článků ústavy Československé
socialistické republiky, která jako základní
zákon státu vyjádřila dosažený
stupeň vývoje naší společnosti
a vytyčila další její rozvoj. Zákon
o rodině má rovněž přispět
svým podílem především při
vytváření nových vztahů mezi
lidmi, vztahů ovládaných morálkou
socialistické společnosti.
Nové poměry v ekonomice a ve vlastnických
vztazích měly dalekosáhlý vliv na
myšlení a život každého občana.
Ovlivnily také poměry v manželství a
rodině. Ovšem tento proces je dlouhodobý a
není ještě ukončen.
Rodina za socialismu má již obsahově jiné
funkce, které jsou v přímé závislosti
na stupni rozvoje společnosti. Mezi jevy, které
ovlivňují stupeň rozvoje a tím i poslání
rodiny a manželství, patří především
odstranění vykořisťování,
zabezpečení práce pro každého,
zajištění politického a ekonomického
zrovnoprávnění muže a ženy. Toto
politické zrovnoprávnění, proklamované
Ústavou 9. května a v roce 1949 provedené
v zákoně o právu rodinném, bylo v
důsledku dalšího rozvoje socialistické
společnosti doplněno postupným ekonomickým
zrovnoprávněním žen. Tento vývoj
ovšem dále trvá, ale již dnes se stalo
skutečností, že asi 44 % pracovníků
v našem národním hospodářství
tvoří ženy a z toho v zemědělství
dokonce téměř 51 %.
Od doby účinnosti zákona o právu rodinném
uplynulo již 14 let. Za tuto dobu prošla celá
naše společnost i právní řád
bouřlivým vývojem.
Sám život nám dokazuje, že stará
ekonomicko zaopatřovací funkce rodiny stále
ustupuje a kvalitativně se mění. S novým
obsahem rodiny souvisí i nový obsah a funkce manželství
ve společnosti. Socialistická společnost
zajišťuje manželství takovým způsobem,
aby k jeho uzavření mohlo dojít především
na základě svobodného rozhodnutí a
pevných citových vztahů muže a ženy.
Hlavním společenským úkolem manželství
je založení rodiny a výchova dětí.
Manželství je oprošťováno od majetkových
spekulací a zajišťují se všechny
předpoklady k tomu, aby mohlo dosáhnout nejvyšší
mravní čistoty a pevnosti a stát se harmonickým
a trvalým společenstvím muže a ženy
jako zdravého základu pro výchovu dětí.
Naše společnost věnuje zvýšenou
pozornost rodinám s více dětmi. To se projevuje
především poskytováním rodinných
přídavků a daňových úlev.
Ke konkrétní péči o manželství
a rodinu patří také výstavba jeslí,
mateřských škol, školních družin
a klubů. Významnou pomocí je bezplatné
poskytování školních pomůcek,
zvýhodňování cen za předměty
osobní potřeby pro děti, dále závodní
a školní stravování, bytová výstavba
a rozšiřování různých
druhů služeb.
V současné době je činnost společnosti
zaměřena k podpoře a upevňování
manželství a rodiny především v
souvislosti s otázkami výchovy. Uvedeným
požadavkům nemohl proto již vyhovovat zákon
o právu rodinném z roku 1949. Bylo třeba
i právní úpravou vyjádřit změny,
ke kterým došlo ve vývoji, poslání
i funkci rodiny a manželství a napomoci tak dalšímu
rozvoji společnosti budující socialismus
a komunismus.
V čem spočívají hlavní změny
právní úpravy? Hlavní změny
právní úpravy vztahů v manželství
a rodině se týkají výchovy dětí.
V socialistické společnosti se na výchově
dětí podílí vedle rodiny stále
více také sama společnost, a to jak prostřednictvím
jeslí, mateřských škol, školních
družin, školních klubů, tak i za pomoci
společenských organizací, jako je ČSM,
Pionýr, ČSTV a další.
Je proto velmi důležité, aby tato výchova
byla vedena při tolika formách a prostředcích
výchovného působení k jednomu konečnému
cíli, tj. vychovat mladého člověka
v budovatele nové socialistické společnosti.
Z toho důvodu byla v zákoně na jedné
straně vyzdvižena důležitost výchovy
v rodině, která zůstává rozhodujícím
faktorem ve výchově dětí. Na druhé
straně bylo třeba vymezit podíl společnosti
při výchově.
Důležitá je při tom i otázka
společenské kontroly výchovy dětí.
Zde se vedle společenských organizací významně
zesiluje úloha a pravomoc národních výborů.
Těmto lidovým orgánům státní
moci a správy se dává právo činit
vhodná výchovná opatření, která
dosud mohl provádět jen soud.
Ukázalo se totiž účelným využít
při působení na výchovu dětí
širokých možností jak aktivu, tak funkcionářů
a pracovníků NV. Proto byla dosud oddělená
právní úprava tzv. sociálně
právní ochrany mládeže, tj. úloha
a povinnosti NV při výchově dětí,
začleněna v novém pojetí do zákona
o rodině.
Další změny v důsledku tohoto nového
pojetí se projevují v úpravě osvojení,
rozvodu, výživného a otázek výchovy
dětí, které nemají rodiče nebo
o něž se rodiče náležitě
nestarají.
Zvláštní část osnovy navrhovaného
zákona o rodině podtrhuje vznik a význam
manželství. Dosavadní předpisy, které
upravují práva manželů, dětí
a ostatních členů rodiny, byly až dosud
rozptýleny v zákonu o právu rodinném,
v zákonu o zatímních změnách
v některých občanských věcech
právních, v občanském soudním
řádu a dalších předpisech. Snaha
soustředit tato ustanovení vedla k tomu, že
do osnovy zákona o rodině byla pojata všechna
hmotně právní ustanovení mající
vztah k právu rodinnému.
Do čela hlavy první, kde se upravují podmínky
vzniku manželství, bylo zařazeno ustanovení,
v němž se vysvětluje účel manželství
a vyslovuje se požadavek vzniku trvalého, harmonického
životního svazku.
Osnova stanoví náležitosti vzniku manželství,
tj. souhlasný projev vůle muže a ženy
uzavřít manželství před oprávněným
orgánem státu, formu tohoto projevu a místní
příslušnost. Mnohdy bude účelné
a nutné, aby obřad byl proveden mimo místnosti
MNV podle vyžadované situace. Pro případ,
že by československý občan chtěl
uzavřít manželství v cizině,
umožňuje se, aby tak mohl učinit i před
československým zastupitelským úřadem,
po případě před jiným orgánem
našeho státu, který je k tomu zmocněn.
Nevylučuje se tím možnost sňatku před
orgánem cizího státu, kde náš
občan pobývá, ovšem za předpokladu,
že obřad se nepříčí ustanovením
československého právního řádu.