Zákon o advokacii bude pro všechny pracovníky
v advokacii pobídkou k důslednému plnění
úkolů tak významných pro další
rozvoj naší společnosti, zejména při
dodržování socialistické zákonnosti
a soustavné výchově našeho lidu.
Soudružky a soudruzi poslanci!
Jako další bod programu bude projednání
vládního návrhu zákona, kterým
má být změněn trestní zákon
v ustanovení § 203 o příživnictví.
Dovolte, abych již při této příležitosti,
za souhlasu předsednictva Národního shromáždění,
několika slovy zhodnotil, za jakých okolností
se vláda rozhodla k podání tohoto návrhu
a jaký je dosah a smysl navrhované nové úpravy.
Návrh, aby změnou trestního zákona
byl umožněn tvrdší postih těch
živlů, které obvykle označujeme jako
absentéry, fluktuanty a příživníky,
vychází z požadavků široké
naší veřejnosti.
Už v předsjezdové diskusi k dokumentu
"O výhledech dalšího rozvoje naší
socialistické společnosti" byla nepříznivě
kritizována nemístná mírnost v postupu
proti živlům, které se soustavně vyhýbají
poctivé práci a snaží se žít
na úkor jiných občanů, popřípadě
na úkor celé naší společnosti.
Se stejným požadavkem na zpřísnění
postupu jsme se setkali, když jsme na jaře letošního
roku prováděli široký průzkum
v některých okresích a krajích, abychom
zjistili, jak se tam v přítomné době
čelí absenci, fluktuaci a příživnictví
a jak účinná jsou na tomto úseku preventivně
výchovná opatření. Opětovně
z nejrůznějších stran bylo poukazováno
na to, že zákonná úprava, která
i u notorických absentérů počítá
jen s projednáním bezdůvodného zameškávání
pracovních směn jako provinění proti
pracovní kázni u místních lidových
soudů, není v současné době
dosti účinná a že naznačeným
protispolečenským jevům, které způsobují
naší společnosti veliké škody hmotné
i morální, je třeba čelit i trestními
sankcemi.
Na plenárním zasedání Ústředního
výboru Komunistické strany Československa
ve dnech 20. a 30. května t. r., kde byl rozebírán
stav našeho hospodářství a uvažováno
o opatřeních nutných k mobilizaci všech
našich sil a zdrojů, aby byla překonána
dočasná stagnace našeho hospodářství
a splněny úkoly národohospodářského
plánu, tlumočil tajemník ÚV KSČ
s. Kolder požadavky široké veřejnosti,
když řekl:
"V souvislosti s úsilím většiny
pracujících o zvyšování produktivity
práce musíme se podívat na ty, kdo mají
lajdácký vztah k práci, jsou nedisciplinovaní,
přebíhají z podniku do podniku a neplatí
na ně dobré soudružské slovo. Poctiví
dělníci žádají o zjednání
pořádku a my jim neustále říkáme:
ťMusíte tyto lidi převychovatŤ. Jenže
lajdák, příživník vyslechne dobré
slovo, slíbí, že se napraví, a opakuje
své lajdáctví. Proti asociálním
elementům, příživníkům
a absentérům musíme postavit celé
veřejné mínění a tam, kde nepomůže
dobré slovo, musíme uplatnit donucovací prostředky.
Přinutíme tyto lidi pracovat v jejich vlastním
zájmu, aby si začali vážit sami sebe."
To jsou slova soudruha Koldera na plenárním zasedání
Ústředního výboru Komunistické
strany Československa z 29. a 30. května t. r. Usnesení,
které bylo přijato na zmíněném
zasedání, poukazuje výslovně na potřebu
použít tvrdých zákonných opatření
proti jednotlivcům, kteří svou nekázní,
absencí, fluktuací a lajdáctvím podlamují
úsilí poctivých pracovníků
o zvýšení produktivity práce.
Vládní návrh na novelizaci trestního
zákona chce poskytnout potřebný zákonný
podklad pro požadovaná tvrdá opatření.
Sankce podle trestního zákona pokládáme
přece obecně za opatření nejdůraznější
a nejtvrdší.
Podle vládního návrhu soustavné bezdůvodné
zameškávání pracovních směn,
které dnes může být postiženo jen
jako provinění proti pracovní kázni
před místním lidovým soudem nebo národním
výborem, má být posuzováno jako trestný
čin podle § 203 odst. 1 trestního zákona
nového znění.
Nestane se ovšem trestným činem hned napoprvé.
O trestný čin půjde toliko tam, kde se neomluveného
meškání směn dopouští notorický
absentér, u něhož nejen napomenutí mistra,
ale i další opatření vedení podniku
a společenských organizací i zákrok
místního lidového soudu, popřípadě
národního výboru, už selhaly. Jen tam
totiž, kde i po zákroku místního lidového
soudu nebo národního výboru bude pachatel
pokračovat v soustavném a bezdůvodném
zameškávání pracovních směn,
bude možno jej postavit před okresní soud a
postihnout tresty stanovenými v trestním zákoně.
Návrh počítá s trestem odnětí
svobody až do jednoho roku, popřípadě
s nápravným opatřením v téže
výši.
Zkušenost ukazuje, že ve velké většině případů zameškávání pracovních směn nebude třeba k tomuto tvrdému prostředku sahat. Pohovor s takovým neukázněným pracovníkem u vedoucího pracoviště, závodu nebo podniku, ve výboru odborové či mládežnické organizace, anebo před širším pracovním kolektivem zpravidla postačuje ke zjednání nápravy. Tam, kde to nestačí, bude přistupováno k postihu pro provinění proti pracovní kázni před místním lidovým soudem, popřípadě tam, kde místní lidový soud není zřízen, před národním výborem. Budou to tedy zpravidla už jen jednotlivé případy, kde použití všech naznačených prostředků nemá kladného výsledku. Bývají to osoby obvykle morálně hlouběji narušené, často už trestané a zanedbávající
i jiné svoje povinnosti, zejména povinnosti vůči
rodině, které se uvedenými prostředky
nedají napravit. Na jejich adresu je třeba říci
otevřeně, že naše společnost jim
takovou neodpovědnost a nekázeň trpět
nebude a že je odhodlána proti nim zakročovat
i tvrdými prostředky. Právě na to
je zaměřeno navrhované nové ustanovení
§ 203 trestního zákona o příživnictví.
Má jim říci nepokrytě, že soustavným
a opakovaným absentérstvím projevují
svůj záporný poměr ke společnosti,
svoje příživnictví a že společnost
takto na ně hledí. Přispívat podle
svých schopností řádnou prací
k vytvoření společného blahobytu odepírají,
ale výhod socialistické společnosti využívat
chtějí.
Právě tímto svým negativním
postojem k poctivé produktivní práci a k
potřebám společnosti se blíží
osobám, na které je zaměřen druhý
odstavec § 203 trestního zákona v navrhovaném
novém znění. Tu jde o osoby, které
zpravidla nejsou v pracovním poměru a poctivé
práci se vůbec vyhýbají, přičemž
zdroj své obživy si získávají
nekalými prostředky, zejména dávají
se vydržovat jinými osobami. Jejich trestní
postih umožňovalo už dosavadní znění
trestního zákona. Novelizací má být
tento předpis jen jasněji formulován a zároveň
je tu zvyšována trestní sankce.
Novým ustanovením dostanou příslušné
státní orgány do rukou onen nástroj
tvrdého postihu závažných případů
absentérství a příživnictví,
po němž oprávněně naše veřejnost
volá.
Bylo by velikou chybou, kdybychom se tu chtěli spoléhat
jedině na trestní postih. Okolnost, že jej
nový trestní zákon umožňuje,
nesmí vést k podceňování a
zanedbávání jiných prostředků
pro upevňování pracovní kázně.
Chci připomenout, že zákon č. 70/ 1958
Sb. o úkolech podniků a národních
výborů na úseku péče o pracovní
síly, ukládá v § 9 především
podnikům povinnost vytvářet podmínky
pro stálost pracovních poměrů. Národním
výborům ukládá, aby při tomto
úkolu podnikům napomáhaly, a to zejména
zlepšováním bytových podmínek,
zvyšováním kulturní péče
o pracující a zdokonalováním všech
sociálních zařízení, která
slouží pracujícím.
Absencí a fluktuací jsou nejvíce postiženy
oblasti s nedostatkem stálých pracovních
sil, tedy zejména uhelné oblasti, jako Ostravsko,
Mostecko, Chomutovsko. Víme, že získávání
a používání přechodných
pracovníků - brigádníků - má
svoje stinné stránky. Zejména zde bude třeba
přistupovat velmi obezřetně a citlivě
k používání nového trestního
ustanovení. Bude třeba důsledně odhalovat
příčiny vynechávání
směn a příčiny svévolného
opuštění pracoviště bez rozvázání
pracovního poměru, vždy důkladně
je zkoumat a vyvinout co největší úsilí,
aby se odstranily, popřípadě aby se zamezil
jejich vznik.
Bude také třeba dbát, aby nový zákon
nevedl k zeslabení výchovného úsilí
společenských organizací, zejména
organizací odborových a mládežnických,
které pracují v jednotlivých podnicích
a závodech. Je třeba z jeho existence naopak vyvozovat
zvýšenou odpovědnost vedení podniků
i společenských organizací. Jejich úsilí,
aby především byla pracovní kázeň
zvyšována a upevňována přímým
úsilím pracujících, musí být
proto naopak soustavně rozšiřováno a
prohlubováno. Každý případ zameškání
pracovních směn musí být, a to hned
ve svých počátcích, předmětem
pozornosti zmíněných společenských
organizací a celého pracoviště.
Zvyšuje se i význam a odpovědnost místních
lidových soudů a národních výborů,
které projednávají provinění
proti pracovní kázni. Ta skutečnost, že
podle navrženého zákona vždy musí
trestnímu postihu předcházet projednání
před místním lidovým soudem nebo národním
výborem a že před okresní soud se věc
může dostat teprve tehdy, když pachatel v soustavném
a bezdůvodném zameškávání
směn i po jejich zákroku pokračuje, ukazuje,
jaký důraz právě na jednání
před místním lidovým soudem, popřípadě
před národním výborem naše společnost
klade. Zde má a musí zpravidla věc končit.
V žádném případě nesmíme
připustit, aby vzhledem k novému zákonu šlo
u místního lidového soudu nebo národního
výboru toliko o projednání formální,
provedené jen proto, aby se otevřela cesta trestnímu
postihu.
Jen citlivým rozlišováním a vhodnou
koordinací prostředků můžeme
všude vytvořit vysokou a uvědomělou
pracovní kázeň, jíž k účinnému
překonávání současných
obtíží nezbytně potřebujeme.
Jsem přesvědčen, soudružky a soudruzi
poslanci Národního shromáždění,
že se nám takovou kázeň vytvořit
podaří a že nový zákon bude mít
v tomto úsilí kladnou, přitom však jen
pomocnou a doplňující úlohu. (Potlesk.)
Podpredseda NZ dr. Kyselý:
Ďakujem súdruhovi ministrovi za jeho prejav.
Hlási sa niekto do rozpravy? (Nikto.)
Do rozpravy sa nikto nehlási, môžeme teda pristúpiť
k hlasovaniu.
Pretože neboli podané žiadne pozmeňovacie
návrhy, dám hlasovať o celom vládnom
návrhu zákona naraz podľa predloženej
zprávy výboru ústavne právneho.
Sú nejaké námietky proti tomuto spôsobu
hlasovania? (Neboli.)
Nie sú.
Kto teda súhlasí s celým vládnym návrhom
zákona o advokácii, a to v znení zprávy
výboru ústavne právneho, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. Tým Národné zhromaždenie
jednomyseľne schválilo vládny návrh
zákona o advokácii.
Tým sme prejednali siedmy bod programu.
Pristúpime k prejednaniu ôsmeho bodu programu, ktorým
je
8. Zpráva výboru ústavne právneho
k vládnemu návrhu zákona (tlač 135),
ktorým sa mení § 203 trestného zákona
č. 140/1961 Sb.
Zpravodajcom je posl. Zedník, dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Zedník: Soudružky a soudruzi
poslanci!
V souvislosti s úsilím většiny pracujících
o zvyšování iniciativy a snahám po zvyšování
produktivity práce, nás poslance NS, stále
častěji drtivá většina poctivých
dělníků žádala o zjednání
nápravy vůči občanům, kteří
mají lajdácký vztah k práci, nebo
se jí vyhýbají: jsou nedisciplinovaní,
přebíhají z podniku do podniku a na něž
přestalo platit dobré soudružské slovo.
Na podkladě našich vlastních zkušeností
a poznatků z volebních obvodů jsme diskutovali
otázku, zda máme dostatek účinných
prostředků k boji proti negativním společenským
jevům, jaké představuje nedostatek pracovní
kázně, soustavné meškání
pracovních směn, fluktuace a příživnictví.
Tyto otázky byly v poslední době na pořadu
jednání ústavně právního
výboru NS.
Stejně tak, jako se to stalo ve všenárodní
diskusi k materiálu "O výhledech dalšího
rozvoje naší socialistické společnosti"
a v diskusi na XII. sjezdu KSČ, tak při jednáních
na půdě ústavně právního
výboru, byly ostře odsouzeny tyto záporné
společenské jevy, které, - i když jsou
způsobovány jen omezeným okruhem osob - způsobují
celé naší společnosti velké hospodářské
škody.
Chci zde dokumentovat skutečnost, že se neomluvené
zameškání pracovních směn v roce
1962 podstatně rozrostlo. Počet takto zameškaných
směn jen ve dvou nejdůležitějších
hospodářských úsecích - v průmyslu
a stavebnictví - dosáhl nejvyššího
stavu za období posledních pěti let -: dva
milióny třistatisíc neomluvených pracovních
směn. Ve srovnání s předchozím
rokem znamená to růst o více než 10
procent.
Přitom jsou to zejména klíčové
úseky našeho národního hospodářství,
které jsou absentérstvím a fluktuací
nejvíce postiženy. Jde zejména o uhelné
doly v Severomoravském, Severočeském a Západočeském
kraji, kde je nedostatek pracovních sil stálých
a kde se nelze obejít bez zaměstnávání
tak zv. brigádníků. V uhelných dolech
bylo v roce 1962 zameškáno více než 663
000 pracovních směn.
Tato vážná situace vyvolala nutnost hodnotit
kriticky účinnost a postačitelnost dosavadních
prostředků a opatření, a to jak v
oblasti preventivně výchovných prostředků,
tak i v oblasti trestního a jiného postihu takových
osob.
Zhodnocení dosavadního výsledku a kritického
posouzení využívání prostředků,
kterými jsme mohli dosud působit proti negativním
jevům, vedlo po obsáhlé diskusi v ústavně
právním výboru k závěru, že
i do budoucnosti je třeba nadále přikládat
hlavní důraz na využívání
cílevědomých a soustavných preventivně
výchovných opatření.
Zejména v oblasti působení společenských
organizací, jako jsou ROH a ČSM, jejichž činnost
se rozvíjí právě na závodech,
je třeba více než dosud využívat
výchovných opatření prostřednictvím
kolektivů BSP a zvýšením politickovýchovné
práce mezi pracujícími, jejíž
výsledky jsou v poslední době výstražnou
kritikou práce společenských organizací
na závodech.
V neposlední řadě se musí zamyslet
nad dosavadní péčí o pracující
vedoucí hospodářští pracovníci
jednotlivých závodů a podniků. V mnohých
případech právě tito pracovníci
nestaví do popředí péči o pracující
a nevytvářejí všude podmínky
pro radostnou práci.
Ovšem na druhé straně nás výsledek
jednání ústavně právního
výboru na základě vážných
argumentů vedl také k závěru, že
tam, kde dosavadní prostředky nestačí,
kde selhává výchovné působení
společenských organizací a kde zůstávají
bez účinku zákroky místních
lidových soudů, tam je třeba k upevnění
pracovní kázně mít k dispozici i tvrdší
prostředky společenského donucení.
Platný trestní zákon nemá ustanovení,
která by umožňovala postihovat notorické
absentéry před okresními soudy pro trestný
čin. Proto k tomu dochází nyní. Soudruh
ministr hluboce osvětlil význam této úpravy.
Bylo by zbytečné znovu ty věci rozvádět
a vysvětlovat.
Chci jen připomenout - a je to mojí povinností
- k prvnímu odstavci § 203, že jde o velice citlivý
nástroj, který dostávají příslušné
orgány v trestním řízení. Když
jsem podtrhl - a soudruh ministr o tom hovořil - vázanost
trestního postihu podle prvního odstavce na činnost
místního lidového soudu nebo NV, pak to v
žádném případě neznamená,
že si příslušný orgán, ať
prokuratura nebo soud, pořídí jmenný
seznam osob, které postihne místní lidový
soud nebo NV, a že budou do týdne stát stovky
lidí před soudem. To neměl nikdo z nás
při projednávání tohoto zákona
na mysli.
Soudružky a soudruzi poslanci, předložený
návrh zákona, jímž se novelizuje ustanovení
§ 203 dosavadního trestního zákona,
projednáváme v době, kdy se uskutečňuje
řada opatření k překonání
současných obtíží v národním
hospodářství a k zabezpečení
úkolů státního národohospodářského
plánu cestou mobilizace všech vnitřních
sil a zdrojů.