Totéž, ba ještě více se týká
i výzkumu a vývoje strojů pro výrobu
a údržbu nářadí, zejména
programových nástrojů. Průmyslově
vyspělé země na toto velmi dobře pamatují
a asi se jim to vyplácí. Podíváme-li
se k našim sousedům do NDR, je tam situace v oboru
výzkumu a vývoje nářadí a strojů
nepoměrně lepší, počínaje
např. vybavením a obsazením výzkumného
a vývojového ústavu v Karl-Marx-Stadtu. Zde
v oblasti silného strojírenského průmyslu
je ústav, který ve spolupráci s vysokými
školami řeší v přímé
návaznosti problémy týkající
se nástrojů a obráběcích strojů.
Těch několik lidí, kteří se
nářadím zabývají ve VÚOSO,
nemůže pochopitelně dosáhnout potřebných
praktických výsledků. K tomu bych chtěl
poznamenat, že i vývojové středisko
nástrojů v ZŘR Vsetín má velmi
dobrou spolupráci s vysokými školami na úseku
výzkumu a vývoje nástrojů, zejména
použitím diplomních prací nových
inženýrů. Máme dobrou spolupráci
s vysokou školou technickou v Brně, Bratislavě
a Liberci.
Domnívám se, že SKVT bude muset koordinovat
poměry ve výzkumu nástrojů a strojů,
abychom mohli dosahovat vyšší úrovně
než dosud.
Příznivě a s optimismem je přijímán
zákon na našich vysokých školách,
jak jsem si ověřil v rozhovorech s profesory vysokých
škol. Je velmi správné, že do jednotné
soustavy výzkumu a vývoje jsou zapojeny i vysoké
školy, které mají mnoho co říci
k novému a nejnovějšímu ve vědě
a technice. Provedeme-li však analýzu zapojení
našich vysokoškolských kádrů do
výzkumné a vývojové práce,
zjišťujeme vážné nedostatky, které
by se mohly odrazit při provádění
navrhovaného zákona i při zabezpečování
200 000 vědeckých pracovníků. Např.
koordinátoři pro spolupráci se závody
na vysokých školách by měli věnovat
výzkumu asi 33 % pracovního času. Průzkum
však říká, že je to jenom 4 až
5 %! Profesoři a pracovníci VUT v Brně mají
své závazky naplněny v průměru
na 180 i více procent. Má-li vysokoškolský
pedagog na starosti mimo různých jiných funkcí
až přes sto posluchačů, má-li
pracovník v laboratorní skupině místo
7 až 30 členů, zbývá pochopitelně
velmi málo času na vlastní vědeckovýzkumnou
práci. To je velká škoda a plýtvání
s vědeckou kapacitou, které nemáme nazbyt.
Největší potíž však mají
vysoké školy i výzkumná střediska
na závodech s realizací výzkumných
prací, při jejich praktickém provedení.
Možnosti realizace výsledků vědy, výzkumu
a vývoje značně zaostávají
ne vlastní vinou za potřebami naší společnosti.
Soudruzi z vysokých škol i vývojových
pracovišť na závodech vidí v novém
zákoně i nástroj účelného
využívání finančních prostředků
pro vybavení unikátními přístroji,
které pomohou celé soustavě výzkumu
a vývoje řešit zadané úkoly.
Proto zvlášť doporučuji soudruhům
z SKVT zaměřit pozornost při využívání
fondu vědy a techniky na tento úsek, který
by potřeboval vybavit lépe než je tomu dosud.
O problematice výzkumu a vývoje bychom mohli hovořit
ještě dlouho. Zde to možné není,
ale budeme se vracet k projednávání této
problematiky na zasedání příslušných
výborů NS, zejména průmyslového
a kulturního, kde bylo, jak jistě potvrdíte,
řešeno v minulosti mnoho vážných
úkolů z úseku nové techniky, vědy
a výzkumu.
Chtěl bych v závěru vyslovit několik
připomínek k tomu, jak se my v praxi díváme
na možnosti sjednoceného výzkumu a vývoje
v ČSSR.
Jde především o účelné
a hlavně cílevědomé, nejefektivnější
vynakládání prostředků z fondu
vědy a techniky. Dále je to řešení
ožehavé otázky rozmístění
vědeckovýzkumných pracovišť. Dosavadní
stav je takový, že v českých zemích
je 85 % výzkumu, z toho 48 % v Praze, 16 % v Brně
a asi 12 % v Bratislavě. Názor pracujících
na závodech je takový, že se zde názorně
projevuje rozpor se snahami přiblížit výzkum
a jeho aplikaci praxi, našim závodům. Dosavadní
stav neprospívá potřebám rychlé
a účinné spolupráce, jak hovořil
akademik Málek. To by si měli uvědomit všichni,
kteří rozhodují o dislokaci. Budeme-li řešit
pražských 48 %, možná, že vyřešíme
mnohé obtíže. Na tomto úseku by opravdu
nemělo být osobních a patriotických
zájmů. Sjednocení ve smyslu navrhovaného
zákona jistě zamezí i samoúčelnosti
ve výzkumu a vývoji a přispěje k tomu,
že výzkum bude správně perspektivně
plánován, přitom že bude pružný
a zapojením do jednotné soustavy nedojde k úřadování,
ale k operativnosti v řízení. Že výzkumné
ústavy budou sloužit výhradně účelu,
ke kterému jsou také kádrově vybavovány.
Není pochyb o tom, že např. v oblasti výzkumu
sdělovací techniky máme vynikající
odborníky, kteří dosáhli značných
úspěchů. Potřebujeme od nich především
výzkum a vývoj součástek v sortimentu
a kvalitě srovnatelné se světovou úrovní,
ale především tak vyvinuté, aby je mohla
výroba bez dalšího nákladného
vývoje zavést do masové produkce. Jde mimo
jiné o polovodiče všech druhů, jak uváděl
s. inž. Smékal, aby mohly být televizory a
radiopřijímače, jakož i automatizační
prvky, vyráběny ve srovnatelné úrovni
a tedy i konkurenčně schopné soutěže
na mezinárodním trhu. V tom je hlavní úkol
a efektivní využití výzkumných
a vývojových kádrů. Do čeho
tyto součástky zamontujeme, to už je věcí
výrobních závodů, které dovedou
skříňky na tranzistorové přijímače
a jiné sdělovací přístroje
vyvinout také dobře a využijí k tomu
své odborné kádry.
Velký úkol při uskutečňování
tohoto zákona má SKVT. Jednak v přímé
koordinaci výzkumu a vývoje, jednak v rychlé
realizaci výsledků výzkumu a vývoje
do denní praxe. Musí se zaměřit hlavně
na aplikovaný výzkum v centrech výroby. 10-15
paragrafů navrhovaného zákona čili
dvě třetiny je doporučeno péči
a odpovědnosti SKVT. Jistě nebudou mít soudruzi
lehkou práci. Je třeba, abychom všichni, kdo
máme co činit s vědou, technikou, výzkumem
a vývojem, spojili své úsilí k urychlenému
uplatnění projednávaného zákona
v život.
Domnívám se, že situace si vyžaduje jednotnou
základnu vědeckého výzkumu a vývoje,
jak jsem se také pokusil uvést na několika
příkladech z praxe. Zákon považuji za
správný a proto doporučuji, soudružky
a soudruzi poslanci, abychom nový zákon o sjednocení
vědeckovýzkumné a vývojové
základny schválili. (Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala: Hlásí
se někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, je tudíž
skončena.
Dávám zpravodaji posl. Dohnalové slovo
k doslovu.
Zpravodaj posl. Dohnalová: Vzdávám
se slova.
Místopředseda NS Fiala: Můžeme
přistoupit k hlasování.
Protože nebyly podány žádné pozměňovací
návrhy, dám hlasovat o celém vládním
návrhu zákona najednou podle předložené
zprávy výboru ústavně právního.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou. Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o jednotné soustavě
vědeckovýzkumných a vývojových
pracovišť (vědeckovýzkumné a vývojové
základně), a to ve znění zprávy
výboru ústavně právního, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o jednotné soustavě vědeckovýzkumných
a vývojových pracovišť (vědeckovýzkumné
a vývojové základně).
Tím jsme projednali pátý bod pořadu.
Přistoupíme k projednání šestého
bodu pořadu, který je
6. Zpráva výboru kulturního k vládnímu
návrhu zákona (tisk 131) o národních
umělcích.
Zpravodajem je posl. Homola, dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Homola: Soudružky a soudruzi!
Naše země je zemí staré a v průběhu
staletí bohatě rozvinuté kultury, patří
tradičně k významným kulturním
centrům Evropy a plodný, s lidem spjatý rozvoj
umění tvoří významnou součást
naší národní historie. Všichni
víme, že ve všech fázích našeho
historického vývoje, od nejstarší doby
až po současnost, hrálo umění
vysoce progresívní úlohu v životě
lidu a v uskutečnění nejpokrokovějšího
společenského ideálu té které
doby. Proto si náš lid vysoce vážil umění
a umělců, obklopoval je vždy v minulosti svou
úctou a láskou, cítil jejich uměleckou
tvorbu jako organickou součást svého zápasu
o stále šťastnější život.
Naše socialistická společnost nejen že
navázala na tuto tradiční úctu a lásku,
ale teprve ona právě v plné míře
docenila význam a velikost působení umělecké
tvorby v uskutečňování nejpokrokovějších
společenských ideálů, ona právě
zároveň v plné míře ocenila
tu jedinečnou a dá se říci velkolepou
skutečnost, že od 20. let drtivá většina
mistrů naší kultury šla svým občanským
vyznáním i uměleckým dílem
za myšlenkami socialismu a komunismu při bohaté
různosti a mnohotvárnosti tvůrčích
koncepcí, metod, stylů a osobitostí. V tomto
smyslu mohl poválečný tvůrčí
vývoj našeho umění proto přímo
navazovat na skvělou tradici umělecky bohatého
a převážně socialisticky orientovaného
umění 20. a 30. let.
Tento vztah a toto ocenění, jehož se v naší
společnosti dostalo umělecké tvorbě
a umělcům, se projevoval nejen obrovským
zájmem o díla našeho umění, zájmem
rostoucím a náročnějším
s postupem kulturní revoluce, ale projevil se i v podmínkách,
které naše společnost cílevědomě
vytvářela jak pro rozšiřování
kulturních a uměleckých hodnot, tak i pro
práci umělců. Nechci zde vyjmenovávat,
co všechno naše zřízení a naše
společnost udělaly pro zdárný a bohatý
rozvoj našeho umění, co všechno zatím
vykonaly i k důstojnému a zaslouženému
oceňování a odměňování
tvůrčí práce umělců.
Naše společnost bude dále usilovat o vytváření
optimálních podmínek pro rozvoj umění
a práci našich umělců. A rovněž
bude ještě odpovědněji, ještě
spravedlivěji rozlišovat hodnoty a bohatě diferencovat
podle toho i umělcovu odměnu; vždyť víme,
že dosud zdaleka ne vždy je tomu tak, aby velké,
společensky závazné dílo bylo odměňováno
nesrovnatelně více než průměrná
práce nebo dokonce někdy řemeslo pochybné
kvality. Budeme se snažit, abychom dali všestranný
výraz spravedlivému ocenění umění
podle jeho umělecké náročnosti a společenského
významu.
Naše společnost zároveň oceňuje
práci umělců i veřejným uznáním,
veřejnými poctami, od udílení státních
cen, řádů a vyznamenání, až
po čestné tituly zasloužilých a národních
umělců. Titul národního umělce
je v stupnici i veřejného uznání oceněním
nejvyšším; je udílen za životní
dílo, jež se stalo živou národní
hodnotou. Bývá tomu zpravidla tak, že tento
nejčestnější predikát si umělec
nejprve vybojuje ve veřejnosti významem a uměleckou
velikostí svého díla a titul národního
umělce, tato nejvyšší pocta, které
umělec v naší zemi může dosáhnout,
bývá oficiálním stvrzením místa,
které umělec svou prací již zaujal v
srdci a mysli lidu.
Udělení titulu národního umělce
bylo zakotveno r. 1948 v zákonu č. 130 Sb. Titul
byl udílen na návrh presidenta republiky a byl spojen
s čestným důchodem. Podle tohoto zákona
byl udělen titul národního umělce
mnoha nejpřednějším postavám
naší národní kultury. V průběhu
let však byla postupně měněna některá
ustanovení zákona. Zákon byl novelizován
v r. 1953. Obligátní právo na doživotní
čestný důchod bylo po několika letech
v r. 1953 zrušeno a pak od r. 1956 nahrazeno možností
udělení osobního důchodu po skončení
umělecké aktivity. Zákon byl také
dotčen zákonem o propůjčování
vyznamenání a některými jinými
zákony. Za uplynulých 15 let se vytvořila
situace, v níž se jevilo vhodné vypracovat
nové znění zákona, jež dnes projednáváme
a které zachycuje současný právní
stav, jak se fakticky vyvinul. Kromě skutečností
již uvedených je v něm ustanovení, že
titul národního umělce udělený
presidentem republiky bude provázen vydáním
listiny opatřené státní pečetí
a podepsané presidentem republiky. V ucelené podobě
budou tedy v nové osnově zákona shrnuta právní
ustanovení vyplývající z dosavadního
znění a pozdějších ustanovení
je pozměňujících. Kulturní
výbor Národního shromáždění
věří, že toto nejvyšší
ocenění umělcovy práce titulem národního
umělce bude v ještě větší
míře než dosud pro každého jednotlivého
umělce podnětem k nejvyšší náročnosti
umělecké a k věrné a vytrvalé
službě lidu a našim socialistickým cílům.
Kulturní výbor Národního shromáždění
doporučuje osnovu zákona o národních
umělcích ke schválení plénu
Národního shromáždění.
(Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala:
Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme
tedy přistoupit k hlasování.
Protože nebyly podány žádné pozměňovací
návrhy, dám hlasovat o celém vládním
návrhu zákona najednou podle předložené
zprávy výboru kulturního.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o národních umělcích,
a to ve znění zprávy výboru kulturního,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o národních umělcích.
Tím jsme projednali šestý bod pořadu.
Přistoupíme k projednání sedmého
bodu pořadu, kterým je
7. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 124)
o advokacii.
Zpravodajem je posl. Fogel, dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Fogel: Súdružky a súdruhovia!
Dnes prikročujeme k prejednaniu ďalšieho zákona,
zákona o advokácii, ktorý bol pripravovaný
v rámci rozsiahlych kodifikačných úprav,
vyplývajúcich z novej ústavy a uznesení
ÚV KSČ z decembra 1960 roku.
V porovnaní s veľkými kódexami, ktoré
sme už prejednali a schválili - ako bol napr. trestný
zákon č. 140 Sb., trestný poriadok (zákon
č. 141 Sb.) z roku 1961, alebo ako budú pripravované
zákony o občianskom práve, o rodine, alebo
pracovný kódex, - môže sa navrhovaný
nový zákon o advokácii svojim rozsahom i
okruhom svojej pôsobnosti javiť ako zákon menšieho
spoločenského významu.
Okrem toho mnohí občania, možno povedať,
že niekedy i spoločensky vysoko postavení,
nedoceňujú dostatočne významné
poslanie socialistickej advokácie, prehliadajú jej
správne miesto v spoločnosti. Tento nesprávny
postoj pramení hlavne z nedostatočného pochopenia
účelnosti advokácie v socialistickej spoločnosti,
z toho, že sme v zásade podmienky pre existenciu advokácie
v starom - kapitalistickom poňatí odstránením
súkromnovlastníckych vzťahov tak zmenili, že
sa advokácia v starom kapitalistickom poňatí
stala našej spoločnosti cudzou. Nestala sa tým
ovšem advokácia v novej, socialistickej spoločnosti
ešte nepotrebnou.
Dovoľte mi preto, aby som využil príležitosť,
kedy prejednávame návrh zákona o advokácii,
povedal niekoľko slov o poslaní a význame advokácie
v našej socialistickej spoločnosti.
Hlbší pohľad na obsah zákona a rozbor
úloh, ktoré má československá
socialistická advokácia plniť, ukazuje, že
najmä v súčasnom období, t. j. po XII.
sjazde KSČ, je potrebné funkciu a úlohu československej
advokácie v systéme justičných orgánov
správne hodnotiť značne vyzdvihnúť.
Ak XII. sjazd KSČ konštatoval, že aj u nás
sa v období kultu osobnosti porušovala a zneužívala
socialistická zákonnosť a že súdne
rozsudky, ktoré boli vtedy vyhlásené v politických
procesoch, boli u väčšiny odsúdených
nesprávne, alebo nezodpovedali miere a charakteru ich previnenia,
potom určite na tomto stave mala svoj podiel aj československá
advokácia.
Avšak príčiny nedostatočnej činnosti
našej advokácie z toho obdobia - predovšetkým
v oblasti trestného práva, v obhajobe - nespočívali
len v samotnom vplyve kultu osobnosti. Mali svoj pôvod aj
v samotnej advokácii.
I keď v období kultu osobnosti bola podceňovaná
úloha obhájcov a právnych zástupcov,
i keď vtedajší trestný poriadok z r. 1950
neumožňoval ešte obhájcom plne rozvinúť
úsilie, ktoré vyžaduje socialistická
spoločnosť od obhajoby, boli príčinou
nízkej úrovne práce aj nedostatky v riadení
československej advokácie najmä v rokoch 1951-1956.
Aj nedostatočná ideologická úroveň
pracovníkov advokácie a zlé kádrové
zloženie spôsobili, že československá
advokácia nedostatočne plnila svoje úlohy
v boji za dodržiavanie a upevňovanie socialistickej
zákonnosti.
Pri takomto hodnotení nedostatkov socialistickej advokácie
v minulosti si je treba uvedomiť, že práve v
rokoch, kedy došlo v dôsledku kultu osobnosti k závažným
porušeniam zákonnosti, sa socialistická advokácia
len vytvárala. Ešte po februári 1948 tri roky
existovala a pôsobila liberalistická advokácia
prevádzaná individuálne v súkromných
advokátskych kanceláriách. Základom
vytvorenia novej socialistickej advokácie sa stal zákon
o advokácii číslo 114 Sb. z decembra roku
1951, ktorý platí dodnes a ktorý máme
práve prejednaním a schválením navrhovaného
nového zákona zrušiť.
Avšak aj zákon číslo 114 z roku 1951
znamenal kvalitatívnu zmenu vo vývoji československej
advokácie a splnil svoju historickú úlohu:
vylúčil súkromný zárobkový
výkon advokácie, zrušil stavovské orgány
buržoáznej advokácie, advokátske komory
a vytvoril zákonné podmienky pre vznik novej socialistickej
československej advokácie. V základných
otázkach správne stanovil organizáciu a úlohy
novovytváranej inštitúcie, advokátskych
poradien a ústredia advokátskych poradien.
Za necelých 12 rokov platnosti tohto zákona prešla
československá advokácia prevratným
vývojom. Zvýšila sa predovšetkým
úroveň poskytovanej právnej pomoci a prehĺbila
sa účinnosť obhajoby. Obhájci dnes aktívne
bojujú za dôsledné uplatňovanie práv
obvineného už v štádiu vyšetrovania.
Tým prispievajú k požiadavku, aby pred súd
boli postavení len ti, ktorí sa skutočne
dopustili trestných činov.
I na úseku rodinného a občianskeho práva
sa práca československých advokátov
zlepšila. Najmä treba vyzdvihnúť úsilie
niektorých advokátov pri ochrane záujmov
detí a mladistvých. Zmenilo sa tiež zloženie
právnej pomoci, ktorú poskytujú československí
advokáti občanom, orgánom a organizáciam
oproti skladbe právnej pomoci, ktorú poskytovali
advokáti pri súkromnom prevádzaní
advokácie.