Dalším problémem jsou kotle na odpadní
teplo. V tlakových plynárnách lze místo
chladičů na výstup plynu z generátoru
použít kotle na odpadní teplo a získat
tak zjevné teplo plynů, které mají
teplotu nad 300 stupňů. Vývoj těchto
kotlů řeší Závody vítězného
února zdlouhavě, u vyrobených kotlů,
které již byly instalovány, nedosahují
projektované parametry, což svědčí
o tom, že tomuto úkolu nebyla věnována
žádoucí pozornost. Přitom lze tímto
opatřením získat např. v plynárně
Chemických závodů československo-sovětského
přátelství 100 tun páry/hod.
Cirkulátor pro syntézu čpavku je vyvíjen
více než 5 let. Také tento úkol není
zajišťován úměrně k dosažitelnému
ekonomickému efektu, který představuje u
investičních nákladů cca 1,5 miliónů
Kčs na jeden kus.
Jako poslední příklad bych chtěla
uvést řešení intenzifikace tlakových
generátorů pro dálkovou plynárnu Chemických
závodů československo-sovětského
přátelství, kterou podle vládního
usnesení provádí Závody vítězného
února v Hradci Králové. Vládní
termín uplynul a tento úkol není vyřešen.
Jeho nesplněním je zaviněno, že některé
části plynárny - jde o části
dovezené z kapitalistických států
- budou předimenzovány o více než 50
%. Nevyřešení tohoto úkolu vneslo značné
rozpory do pokračování práce na investiční
výstavbě.
Uvedené příklady svědčí
o tom, že řada zařízení pro chemický
průmysl, vyráběných naším
strojírenstvím, nemá světovou úroveň
a navíc, že vývoj těchto zařízení
není dostatečně zajišťován.
Je pochopitelné, že náš strojírenský
průmysl nemůže zajišťovat rozvoj
všech unikátních strojů a zařízení,
používaných v chemii v celém rozsahu.
Je proto nutno v co nejkratší době rozhodnout,
která zařízení - při respektování
dělby práce v zemích Rady vzájemné
hospodářské pomoci - budou vyráběna
v Československu, a jejich technické úrovni
věnovat pak maximální péči
a nepřipouštět, aby byly vyráběny
výrobky, které mají za následek zhoršování
společenské produktivity práce v porovnání
se zahraniční úrovní.
Podobně, jako je důležitý proporcionální
rozvoj technologického výzkumu a výzkumu
výroby zařízení, je důležitý
i proporcionální vývoj výzkumu v jednotlivých
odvětvích. Přitom se nemůžeme
řídit ničím jiným, než
konkrétní situací celého národního
hospodářství. Zdá se, že i na
tomto úseku bude třeba, aby Státní
komise pro rozvoj a koordinaci vědy a techniky vykonala
mnoho užitečné práce a zabezpečila,
aby prostředky, věnované na technický
rozvoj, byly rozděleny v souladu s potřebami národního
hospodářství. Že tomu tak není,
lze ukázat na výzkumu paliv, která jsou základním
a možno říci, pro nejbližší
dobu limitujícím činitelem pro rozvoj národního
hospodářství. Z celkového objemu hrubé
výroby paliv je na jejich výzkum věnováno
ve všech resortech, tj. chemie, paliva, hutě a Čs.
akademie věd méně než 1 %, ve kterém
je zahrnut i výzkum těžby uhlí. Tyto
prostředky jsou nízké absolutně i
relativně, uvážíme-li, že v kapitalistických
státech je na technický rozvoj věnováno
5-7 % a v Sovětském svazu, jak jsem se dověděla
na Státní komisi pro rozvoj vědy a techniky,
dokonce 10 % z hrubé výroby. Nedostatečné
zabezpečení výzkumu paliv vyplývá
i ze srovnání, že z celkového počtu
přibližně 10 000 pracovníků Akademie,
pracuje na výzkumu paliv jen 225 pracovníků,
přičemž spadá do jejich programu i těžba
uhlí. V resortních výzkumných ústavech
pracuje dalších 950 pracovníků. Výzkumem
kapalných paliv se akademie, přes připomínky
odborníků, nezabývá vůbec,
přesto, že se jedná podle názoru těchto
odborníků o základní výzkum
a dokonce základní výzkum výroby koksu
má být odtud vyčleněn. Tento nedostatek
je o to závažnější, že při
vysokých objemech výroby paliv je realizací
výsledků technického rozvoje dosahováno
v krátké době vysoké efektivnosti.
Význam chemizace národního hospodářství
je velmi často zdůrazňován. Chtěla
bych vzpomenout jen na projev soudruha Chruščova na
posledním zasedání ÚV KSSS, ve kterém
hovořil o vysoké efektivnosti chemického
průmyslu a řekl mimo jiné: "Musíme
vyčleňovat prostředky na rozvoj hlavních
progresívních odvětví, v prvé
řadě chemického průmyslu, na pronikavé
rozšíření výroby minerálních
hnojiv, plastických hmot, syntetických vláken,
laminátů, nových syntetických kaučuků
a dalších progresívních a úsporných
materiálů."
Když se v tomto světle podíváme na poslední
opatření, provedená u nás, vidíme,
že v porovnání s původním třetím
pětiletým plánem se investice v chemickém
průmyslu snížily více než v ostatních
odvětvích. Přitom rozvoj chemického
průmyslu a chemizace národního hospodářství
sama o sobě je vlastně zajišťováním
technického pokroku. Není třeba uvádět
mnoho příkladů o efektivnosti chemizace,
tyto jsou vesměs známé, a byly již často
uváděny. Jako např. je známo, že
jedna tuna trubek z polyetylenu nahradí 6-7 tun trubek
ze železa, přičemž životnost trubek
z polyetylenu je o mnoho delší atd. Snižování
investičních prostředků v poslední
době vedlo k odložení zahájení
staveb a k prodloužení rozestavěnosti na některých
stavbách. Tak např. výstavba dusíkárny
v Šale bude prodloužena o jeden až jeden a půl
roku a tím bude národní hospodářství
ochuzeno o výrobky za 1,5 miliardy Kčs, přičemž
se jedná o takové potřebné výrobky,
jako je čpavek k výrobě dusíkatých
hnojiv a chloroprenový kaučuk. Podobně prodloužením
výstavby Slovnaftu o tři čtvrti roku nebude
vyrobeno za 700 mil. Kčs výrobků, jako je
polypropylen, polyetylen a fenol. Zpracováním těchto
polotovarů na finální výrobky se hodnota
konečné produkce ještě daleko zvýší.
Současná situace vyžaduje nyní rychlé
rozhodnutí o stavbách a investičních
prostředcích na léta 1964 a 1965, přičemž
by mělo být přihlédnuto k tomu, aby
byly realizovány takové stavby, které jsou
podmínkou pro komplexní zpracování
vyrobených polotovarů, jako je plastikářská
výroba pro zpracování suspenzního
polyvinylchloridu, polystyrenu a polyetylenu, zařízení
ke zpracování propylenu, odpadajícího
při výrobě syntetického lihu v Chemických
závodech čs.-sovětského přátelství,
na finální výrobky apod. Chemizace národního
hospodářství, která je přímo
závislá na rozvoji chemického průmyslu,
závisí i na aplikačním výzkumu
v jednotlivých odvětvích. Je třeba
zajistit, aby chemizace byla řešena přímo
v jednotlivých odvětvích, jako je zemědělství,
strojírenství, spotřební průmysl
a stavebnictví, odborně připravenými
kádry s komplexním posouzením hospodářského
účinku chemizace. Za tím účelem
je třeba vybudovat a dobudovat pracoviště,
která by se zabývala navrhováním a
používáním plastických hmot.
Přesto, že tento úkol je obsažen v rezolucích
různých konferencí, i ve vládních
opatřeních, nebyl dosud zajištěn. To
se nepříznivě projevuje v perspektivním
plánování spotřeby plastických
hmot.
Je proto třeba, aby Státní komise pro rozvoj
a koordinaci vědy a techniky s plnou odpovědností
zajistila vybudování vývojové a výzkumné
základny nejen pro aplikaci plastických hmot v důležitých
odvětvích národního hospodářství,
ale i pro jiné obory jejich chemizace. Tento úkol
je velmi naléhavý, neboť bude spojen i s výchovou
odborných kádrů, se kterou je nutné
bezodkladně začít. Nedostatky, např.
na úseku aplikace plastických hmot, vedou k opožďování
realizace technického rozvoje a tak ke ztrátě
priority i na těch úsecích, kde byla technologickým
výzkumem dosažena. Příkladem může
být vládní usnesení 300 z roku 1961
o alkalickém polyamidu, které ukládá,
aby MCHP společně s resorty všeobecného
a těžkého strojírenství provedlo
ekonomické vyhodnocení možnosti využití
této nově vyvinuté zvláště
hodnotné syntetické suroviny do r. 1970. Tento úkol
měly řešit a dosud nevyřešily národní
podnik Igla v Plzni a Státní výzkumný
ústav materiálu a technologie v Praze. Hlavním
důvodem nesplnění tohoto úkolu je
nedostatečné kádrové vybavení
uvedených pracovišť.
Uvedené skutečnosti ukazují, že pro
zajišťování technického rozvoje
nemáme u nás dostatek kvalifikovaných pracovníků.
O to je více pozastaveníhodné, jak na jiných
místech často plýtváme s technickými
kádry a jak samotným řízením
je snižována produktivita jejich práce. V této
souvislosti bych uvedla jeden z mnoha příkladů:
V prosinci roku 1960 bylo vydáno vládní usnesení
1087 o snížení spotřeb energií.
Bylo rozpracováno ministerstvem chemického průmyslu.
Počátkem roku 1961 bylo uloženo Výzkumnému
ústavu technickoekonomickému ministerstva chemického
průmyslu, aby provedl rozbor spotřeby energií
a navrhl nové směry k jejich snížení.
V květnu 1962 rozeslal tento ústav formuláře
na podniky a požádal o provedení rozborů
vybraných výrob. Tento elaborát zaměstnal
například v našem závodě po řadu
dnů technology závodů a po shrnutí
obsahoval 50 stran rozboru ze šesti vybraných výrob.
V listopadu 1962 shrnul pověřený výzkumný
ústav takto získané materiály z jednotlivých
závodů do společného materiálu
a byla zřízena komise ve spolupráci s Chemoprojektem,
která celý elaborát znovu zpracovává.
A tak aniž zatím bylo dosaženo skutečného
hospodářského efektu, bylo vynaloženo
mnoho hodin technické práce na záležitost,
která se stává formální, pokud
nejsou urychleně zajišťována konkrétní
a efektivní opatření, plynoucí z provedených
rozborů. Např. na kyslíkárně
CHZČSSP jsou zabudovány turbokompresory, které
mají nízkou účinnost. Rekonstrukcí
nákladem asi 69 000 Kčs, kterou již na jednom
turbokompresoru provedly Závody V. I. Lenina v Plzni, lze
účinnost zvýšit o 10 % a tím
získat úsporu elektrického výkonu
o 0,3 MW. Rekonstrukce dalšího turbokompresoru má
být provedena až v roce 1964. Termíny dalších
rekonstrukcí nebyly pro nezájem Závodů
V. I. Lenina dohodnuty. Celková rekonstrukce 8 turbokompresorů
při nákladu 552 000 korun by přinesla úsporu
2,4 MW, tj. více než 19 miliónů KW ročně,
což představuje ve velkoobchodních cenách
1,6 miliónů korun za rok. Je pozoruhodné,
a u nás často zvykem, jak málo energie se
věnuje zajištění rekonstrukce turbokompresorů,
to jest realizaci snížení spotřeb energií,
v porovnání se zajišťováním
sepsání zpráv. Při podobných
akcích, ke kterým přistupuje vypracovávání
neúměrného počtu studií, u
nichž kvantita je v rozporu s kvalitou, je plýtváno
kapacitou technických pracovníků, kteří
se často zabývají formálními
pracemi, místo aby řešili konkrétní
technické úkoly. Navíc jsou dělány
často formální studie, při čemž
důležité komplexní ekonomické
rozbory, potřebné pro rozhodování
o sběrech rozvoje národního hospodářství,
často chybí. Naši techničtí pracovníci,
pokud si dokáží doslova vybojovat možnost
řešit technické problémy, dokazují,
že mají schopnosti a že dokáží
pracovat opravdu na světové úrovni. Jako
příklad lze uvést intenzifikaci výrobu
čpavku v CHZČSSP, kde bylo intenzifikováno
zařízení firmy LURGY postupně na 150,
nyní na 200-240 % a jsou připraveny podklady pro
další intenzifikaci, která by měla činit
300 % původně projektovaného výkonu.
Dalším příkladem je intenzifikace kyslíkových
přístrojů v chemických závodech
ČSSP o 20 % a bylo by možno uvést celou řadu
dalších podobných úspěchů.
Na úseku technického rozvoje více než
kde jinde se projevuje úroveň řízení.
Je proto třeba, aby zejména Státní
komise pro rozvoj a koordinaci vědy a techniky přispělo
k zajištění neformálního operativního
řízení vědeckovýzkumných
prací. Dokladem toho, že se nepružnost v řízení
technického rozvoje nesnižuje, je např. vyřizování
zahraničních cest, konaných jako součást
vědeckotechnické spolupráce do států
RVHP. Od podání požadavku do uskutečnění
cesty uplyne v optimálním případě
jeden a půl roku, což je pro technický rozvoj
doba příliš dlouhá. Chápeme,
že je třeba šetřit a hospodařit
a šetření na úseku technického
rozvoje bychom spatřovali především
v tom, že se uvážlivě budou zařazovat
jednotlivé akce do plánu výzkumu, a že
bude zajištěno jejich dobré obsazení
jednotlivými odborníky tak, aby úkoly mohly
být vyřešeny v krátkém čase
a výsledků mohlo být využito při
sestavování koncepce rozvoje nebo přímo
v investiční výstavbě. Šetření
spatřujeme dále v maximálním omezení
formálních prací, v rychlém a odpovědném
rozhodování. Měly by však být
přehodnoceny takové způsoby šetření
na technickém rozvoji, jako je nadměrné omezení
nákupu zahraničních knih a časopisů
a výměna zkušeností v zahraničí.
Úroveň technického rozvoje závisí
od úrovně pracovníků všech stupňů,
kteří na tomto úseku pracují. To potvrzují
dosavadní zkušenosti, které ukazují,
že jen nejkvalifikovanější vědečtí
pracovníci se efektivně uplatňují
při řešení úkolů výzkumu
a rozvoje. Situace v tomto směru není nejlepší.
Např. v resortních ústavech MCHP nasvědčuje
dosavadní stav značné živelnosti. Počet
vědeckých pracovníků v jednotlivých
vědních oborech zdaleka neodpovídá
potřebám. Jsou to zejména takové vědní
obory, jako je technologie plastických a nátěrových
hmot, technologie vody, technologie paliv, vývoj strojního
zařízení, automatizace a ekonomie. Příčiny
spočívají mimo jiné v tom, že
pro některé vědní obory není
dostatek školitelů, že výzkumná
pracoviště nevěnují dostatečnou
péči výchově vědeckých
pracovníků, dále v malé zainteresovanosti
závodů předávat nejzkušenější
a nejkvalifikovanější pracovníky výzkumným
ústavům a konečně i na nízké
zainteresovanosti těchto pracovníků samotných,
ke zvyšování kvalifikace a získávání
vědeckých hodností, pokud jde o podněty
morální a ekonomické. Současný
stav neumožňuje hodnocení vědeckovýzkumné
práce podle jejich společenských důsledků
v souladu s jejím množstvím a jakostí.
Bylo by proto třeba, aby ekonomové vědecky
propracovali metody hodnocení vědecké práce.
Soudružky a soudruzi! Svým diskusním příspěvkem
jsem chtěla ukázat, že podobně jako
v jiných oborech, máme i v technickém rozvoji
chemického průmyslu mnoho rezerv, jejichž využití,
závisející zejména na správném
řízení a orientaci našich nemalých
sil, může vést k rychlému a podstatnému
posílení národního hospodářství.
Věříme, že Státní komise
pro rozvoj a koordinaci vědy a techniky, které se
dostává projednávaným vládním
návrhem zákona široké pravomoci a odpovědnosti
na tomto úseku, přispěje podstatně
k vyřešení chronických nedostatků
technického rozvoje. (Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala:
Dávám slovo posl. Houserovi.
Posl. Houser: Soudružky a soudruzi poslanci!
V úvodním ustanovení projednávaného
zákona je vyjádřena souvislost cílevědomého
rozvoje vědy, techniky a maximálního soustředění
sil i prostředků, které naše společnost
na tuto důležitou oblast vynakládá.
Chtěl bych se krátce zabývat tím,
co náš průmysl a my, technici, očekáváme
od nového zákona o jednotné soustavě
vědecko-výzkumných a vývojových
pracovišť. Je skutečností, že naši
vědečtí a výzkumní pracovníci
dosáhli v posledních letech obdivuhodných
úspěchů. Není významnějších
aktivů a zasedání nejvyšších
orgánů, aby nebyla podtržena úloha vědy
a techniky, jejího uplatnění v praxi a dalšího
rozvoje k dosažení úrovně předních,
technicky vyspělých zemí. Je to správné
a také jsme přinesli v některých oblastech
unikátní objevy a vyrovnali jsme se nejvyspělejším
státům světa, např. ve vývoji
kvantových zesilovačů světla, známých
lasserů i jinde. Tyto věci dobře dokumentují
sílu naší vědy a techniky.
Avšak dosavadní stav, zejména realizace a aplikace
výsledků výzkumu v praxi, není zcela
uspokojivý.
Příčinou je především
značná roztříštěnost výzkumu
a malá kapacita vývojových pracovišť,
která způsobuje neúměrné, i
několikaleté průtahy zavádění
nových objevů a tím i zaostávání
v některých úsecích. Např.
kdyby výzkum, ale především vývoj
polovodičů, zejména monokrystalického
křemíku, nebyl tříštěn
na několik pracovišť, mohli jsme vynikající
kvality tohoto tak potřebného materiálu dosáhnout
podstatně dříve. Pamatujeme se jistě
na světovou novinku, tryskový hydraulický
stav H 105. Uplynulo hodně roků, v cizině
vývoj nestál a my budeme muset nyní vynaložit
mnoho úsilí a peněz k tomu, abychom v tomto
oboru, kde jsme zpočátku značně předstihli
světovou techniku, nezaostávali. Zjišťujeme-li
příčiny, docházíme zase k tříštění
zájmů a sil a nedostatečné kapacitě
vývojových pracovišť, včetně
prototypových dílen. Dalo by se doložit na
mnoha případech, jak je nutné výzkum
a vývoj sjednotit v jednu soustavu.
Chtěl bych se zabývat problematikou, která
neprávem zůstává na okraji, ačkoliv
by měla být objektem největší
pozornosti příslušných činitelů.
Jde konkrétně o nářadí, především
ve strojírenství.
XII. sjezd a květnové usnesení ÚV
KSČ jasně hovoří o tom, že další
rozvoj národního hospodářství
závisí na růstu produktivity práce
a snižování pracnosti výroby. Nelze
zajistit tento úkol bez mohutného rozvoje výroby
výkonného nářadí a co je zvlášť
důležité, jemu odpovídajícího
výzkumu a vývoje. V letech 1964 až 1970 má
být 12 % snížení pracnosti ve strojírenství
dosaženo právě použitím progresívního
nářadí, které musí v předstihu
dosáhnout žádoucí konstrukční
jakosti a také provozní trvanlivosti. Tyto parametry
zabezpečí jedině cílevědomý,
intenzívní výzkum a vývoj nářadí.
Máme, soudruzi a soudružky, taková pracoviště,
kde můžeme progresívní nářadí
zavádět? Odpověď je taková, že
i když je jich jen několik, tak přece jsou.
Aby jich bylo více, k tomu směřují
i závěry XII. sjezdu, které hovoří
o koordinaci a specializaci výroby v linkách. Toto
již před několika lety poznali soudruzi z AZNP
Mladá Boleslav, ZKL Líšeň, ZPS Gottwaldov
a TOS Kuřim a na základě zkušeností
s výrobními automatickými linkami vyvíjejí
unikátní výrobní linky jednak pro
naši potřebu a také jako vývozní
celky. Je o ně v zahraničí velký zájem,
dají se dobře realizovat, avšak dodáváme
je s minimálním vybavením nářadí,
ve kterém bychom mohli paritně velmi výhodně
vyvážet práci našich nářaďováků.
Doma vedeme velkou propagandu mezi pracujícími,
aby ovládli tuto novou techniku. Čím více
budou opravdu produktivně obrábět součástky
na moderních linkách, to nás asi tak nebolí.
A přece výrobní linka s použitím
automatizačních prvků, a těchto linek
máme zavádět do výroby stále
více v souladu se specializací výroby v zemích
RVHP, je nemyslitelná bez programových nástrojů.
Zatím však je situace taková, že místo
požadovaných 30 000 kusů těchto nástrojů
jsme schopni dodat tak asi 9000 kusů (jednu třetinu).
A o vývoji a perspektivách výroby v hospodárných
sériích ani nemluvím, takže možných
12 % snížení pracnosti se posunuje do budoucnosti.
Tím, že např. nezajišťujeme výrobu
tzv. komunálního nářadí zhruba
ve výši 100 miliónů Kčs, ztrácíme
neekonomickou výrobou v jednotlivých nářaďovnách
mimo cenné kapacity asi 250 až 350 miliónů
Kčs. Tím, že nejsme schopni zajišťovat
novou výrobní technologii, vytváříme
předpoklady vzniku disproporcí na velmi citlivém
úseku. Zde by se mělo projevit zlepšení,
které vyplyne ze zákona o jednotné soustavě
vědeckovýzkumné základny v naší
republice.