Předseda NS Fierlinger: Hlásí se ještě
někdo do rozpravy? (Nikdo.) Dávám
slovo k doslovu zpravodajkyni posl. Bernáškové.
Zpravodajka posl. Bernášková: Soudružky
a soudruzi, akademik Málek zde jako odborník poukázal
na skutečnosti, které mocně volají
po nápravě. Já mohu tyto skutečnosti
plně potvrdit vlastním laickým průzkumem.
Poněvadž však ani soudruh akademik Málek,
ani soudruh poslanec Lörincz, ani s. posl. Manďák
nepodali pozměňovací návrhy, doporučuji
tento návrh zákona ke schválení.
Předseda NS Fierlinger: Děkuji.
Můžeme přistoupit k hlasování.
Protože nebyly podány žádné pozměňovací
návrhy, dám hlasovat o celém vládním
návrhu zákona najednou podle předložené
společné zprávy výborů kulturního
a ústavně právního.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o Československé akademii
věd, a to ve znění společné
zprávy výborů kulturního a ústavně
právního, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o Československé akademii
věd.
Tím jsme projednali čtvrtý bod pořadu.
Přerušuji schůzi na 20 minut.
(Schůze přerušena v 11 hod. 48 min. a opět
zahájena ve 12 hod. 15 min.)
Místopředseda NS Fiala:
Zahajuji přerušenou schůzi.
Přistoupíme k projednání pátého
bodu pořadu, kterým je
5. Zpráva výboru ústavně právního
(tisk 136) k vládnímu návrhu zákona
(tisk 123) o jednotné soustavě vědeckovýzkumných
a vývojových pracovišť (vědeckovýzkumné
a vývojové základně).
Zpravodajem je posl. Dohnalová, dávám
jí slovo.
Zpravodajka posl. Dohnalová: Soudružky a soudruzi
poslanci, na rozvoji výrobních sil v našem
národním hospodářství a na
všech úsecích lidské činnosti
u nás se stále větší měrou
podílí věda a technika. XII. sjezd naší
strany v jednání i usnesení ukázal,
že při budování rozvinuté socialistické
společnosti je to cesta nanejvýš nutná
a potřebná. Proto také projednávaný
návrh nového zákona o jednotné soustavě
vědeckovýzkumných a vývojových
pracovišť dává zákonné podklady
pro to, aby řízení vědeckovýzkumné
a vývojové činnosti směřovalo
k uspokojování současných i perspektivních
potřeb společnosti, především
v oblasti materiální výroby. Usnesení
XII. sjezdu KSČ ukládá proto také
příslušným orgánům ve
všech odvětvích národního hospodářství
budovat ověřovací a vzorové provozy
k ověřování nových vědeckých
a technických poznatků, k řešení
technologie strojů, přístrojů, zařízení.
Ukládá řídit vědu v těsném
sepětí s plány hospodářského
a kulturního rozvoje naší země. Je nutné
vycházet přitom z možností využití
vědeckotechnické spolupráce a koordinace
výzkumu se SSSR a ostatními socialistickými
zeměmi a z výsledků světové
vědy. V našich podmínkách je nutné
zdokonalovat systém vědeckotechnických a
ekonomických informací a jejich maximální
využití. To znamená především
učinit taková opatření, aby vědecké
poznatky a výsledky výzkumů byly co nejrychleji
zaváděny do praxe. Plnit usnesení XII. sjezdu
strany znamená také postupně zlepšovat
kádrové a materiální vybavení
sítě vědeckých výzkumných
a vývojových institucí, zlepšit strukturu
a kvalitu prací vědeckých a výzkumných
pracovníků. Ve stávající situaci
v praxi posilovat vývojovou a realizační
oblast hlavně ve strojírenství, metalurgii,
stavebnictví a zemědělství, odstranit
stávající roztříštěnost
vědeckých a vývojových pracovišť
a sledovat efektivní vynakládání prostředků.
Soudružky a soudruzi, naše společnost vynakládá
každoročně značné prostředky
na výzkumné a vývojové práce
i na výstavbu zařízení. V současné
době u nás máme 300 vědeckých
pracovišť, výzkumných ústavů
a jiných útvarů technického rozvoje,
financovaných přímo ze státního
rozpočtu a 460 samostatných útvarů.
Kromě toho je celá řada drobných i
větších organizačních útvarů
různých článků VHJ. Celkem
na těchto pracovištích pracuje asi 110 000
pracovníků, z nichž podstatná část,
asi 65 000, je přímo na pracovištích
výrobně hospodářských jednotek.
Potřebu zvýšit jejich kvalifikaci a odbornou
úroveň, ukazují tato čísla:
pouze 20 % pracovníků na tomto úseku má
vysokoškolské vzdělání a 3 %
z toho jsou vědečtí pracovníci. Přitom
výhledově se počítá s růstem
vědeckovýzkumné a vývojové
základny zhruba na 200 tisíc pracovníků.
Některá další fakta ukazují,
že přes dosažené ohromné výsledky
není ještě vše na úseku vědy,
techniky a výzkumu v pořádku. Patříme
například mezi první státy na světě
v množství vytěženého uhlí
na 1 obyvatele, avšak mezi nejposlednější
pokud jde o efektivnost jeho využívání.
Jsme třetí na světě ve výrobě
oceli na 1 obyvatele, ale chybí nám kvalitní
sortiment.
Cíle, které si klademe v dalším upevňování
materiálně technické základny v socialismu
a v celkovém perspektivním rozvoji naší
společnosti nás staví před závažné
národohospodářské a technické
problémy, které nemohou být řešeny
živelně, nýbrž s hlubokým vědeckým
přístupem, ať jsou to problémy zdrojů
energie a surovin, vysoce produktivních technologických
pochodů v průmyslu, stavebnictví, dopravě
i zemědělství, využívajících
zejména automatizace a chemizace nebo problémy vědeckého
řízení a rozvoje komunistické výchovy
pracujících. Na všech úsecích
našeho společenského života stále
naléhavěji vystupuje do popředí potřeba
získávání a pohotového využívání
vědeckých poznatků.
V národním hospodářství je
dnes už nutno počítat s vědou jako s
výrobní silou připravující
růst produktivity práce příštích
období. Soustavný rozvoj vědy v tomto smyslu
má být zabezpečován v souladu s direktivami
XII. sjezdu strany a podle usnesení ÚV KSČ
a vlády z roku 1962 o zvýšení úlohy
vědy a techniky v rozvoji výrobních sil národního
hospodářství v ČSSR ve státním
národohospodářském plánu formou
fondu vědy a techniky. Zákonem č. 17/1962
Sb. byla vytvořena Státní komise pro rozvoj
a koordinaci vědy a techniky, která jako objektivní
orgán vlády je odpovědna za uskutečňování
jednotné státní vědeckotechnické
politiky.
Nezbytnou podmínkou efektivního vynakládání
prostředků na vědu a techniku je účelná
organizace výzkumných a vývojových
pracovišť. Zákon č. 14/1955 Sb., který
má být předloženou osnovou zákona
o jednotné soustavě vědeckovýzkumných
a vývojových pracovišť nahrazen, upravoval
podmínky zřizování a zrušování
jednotlivých vědeckovýzkumných ústavů
a ostatních pracovišť technického rozvoje.
Byl účinným nástrojem při usměrňování
sítě výzkumných ústavů.
V období po roce 1958, kdy byla provedena reorganizace
řízení průmyslu a stavebnictví,
byla však jeho účinnost oslabena v důsledku
chybného pojetí decentralizace pravomoci na výrobní
hospodářské jednotky. Nesprávné
ekonomické ukazatele přitom působily při
posuzování významu rozvoje vědy a
techniky do jisté míry v podnicích demobilizačně.
Pracovníci zabývající se touto problematikou,
která svou povahou je a musí být vždy
perspektivní, zdánlivě nepřispívali
ke zvýšení běžné produktivity
práce a k plnění běžných
úkolů. Proto perspektivní zaměření
vědy a techniky v podnicích nebylo vždy příjemné
zejména též z hlediska plnění
ročního plánu a důsledků z
jeho plnění či neplnění vyplývajících.
K odstranění tohoto nesouladu se podle nové
metodiky pro vypracování plánu rozvoje vědy
a techniky již na rok 1964 počty pracovníků
vědecké a vývojové základny
při stanovení produktivity práce vyčleňují
z celkového počtu pracovníků organizace.
Současné zájmy národního hospodářství
vyžadují, aby vědeckovýzkumná
a vývojová základna byla budována
jako jednotná soustava pracovišť, umožňující
komplexní využití všech vědních
oborů od úrovně perspektivního teoretického
výzkumu až po realizační složky
a tak umožněno soustředěně řešit
klíčové problémy rozvoje naší
ekonomiky. Vědeckovýzkumná a vývojová
základna nemůže dnes být budována
jen podle lokálních potřeb jednotlivých
výrobních oborů a ostatních úseků
národního hospodářství a kultury,
ale jako organický celek rovnoměrně vyvážený
v oboru vědy a techniky, schopný reagovat na vědeckotechnický
pokrok ve světě, rozvíjet technickoekonomické
koncepce výrobních odvětví i celého
národního hospodářství a umožňující
nám dělbu práce se spřátelenými
státy RVHP, případně i jinými
zeměmi.
Podle zákona č. 14 z r. 1955 bylo pro zřízení
i zrušení výzkumných ústavů
třeba souhlasu vlády v každém jednotlivém
případě. Předpokládá
se, že napříště bude vláda
schvalovat jen zásadní koncepční opatření
v síti pracovišť vědeckovýzkumné
a vývojové základny v rámci státního
plánu rozvoje vědy a techniky. Schvalování
konkrétních opatření bude v pravomoci
Státní komise pro rozvoj a koordinaci vědy
a techniky, která je odpovědna za proporcionální
rozvoj a koordinaci vědeckovýzkumné a vývojové
základny.
Státní komise pro rozvoj a koordinaci vědy
a techniky musí v současné době soustředit
pozornost zejména na taková opatření
v organizaci sítě pracovišť vědy
a techniky, která by vedla k jejich koncentraci a specializaci
a k lepšímu územnímu rozmístění,
neboť převážná část
našich výzkumných ústavů je zatím
koncentrována v Praze a nejbližším okolí.
Pracoviště vědeckovýzkumné a
vývojové základny budou napříště
budována na principu oborové gesce a s přihlédnutím
k mezinárodním dohodám v oblasti vědeckých
a technických výzkumů.
Předkládaný zákon věnuje výraznou
pozornost i vysokým školám, které prohlašuje
za součást jednotné soustavy vědecko-výzkumných
a vývojových pracovišť. Prudký
rozvoj našeho školství po roce 1945 postavil
vysoké školy před velké úkoly
v přípravě vysoce kvalifikovaných
odborníků pro národní hospodářství.
Rozvoj vědecké práce na vysokých školách
byl v minulých letech zanedbán. Tvůrčí
kapacity vysokoškolských učitelů není
dosud využíváno s potřebnou efektivností
pro řešení výzkumných úkolů
státního plánu. Přitom ze 7000 vědeckých
pracovníků, které máme v národním
hospodářství, jich působilo na vysokých
školách téměř 3400, tedy téměř
polovina.
Zabezpečení vědecké práce vysokých
škol z fondu vědy a techniky v souladu s úkoly,
které vysoké školy převezmou ve státním
plánu rozvoje vědy a techniky, musí rozhodující
měrou ovlivnit další rozvoj vysokého
školství.
Pracoviště Československé akademie věd
jsou rovněž podle navrhovaného zákona
součástí jednotné soustavy vědeckovýzkumných
pracovišť a budou budována v dohodě se
Státní komisí pro rozvoj a koordinaci vědy
a techniky.
Velká odpovědnost za rozvoj vědeckovýzkumné
a vývojové základny v jednotlivých
resortech se ukládá všem ministrům,
ostatním vedoucím ústředních
orgánů a krajským národním
výborům. Jejich úkolem je blíže
upravit právní postavení organizací
a rozsah činnosti pracovišť vědeckovýzkumné
a vývojové základny v podřízených
resortech a plně zabezpečit ve státním
plánu jejich rozvoj.
Soudružky a soudruzi poslanci, usnesení XII. sjezdu
strany a potřeby dalšího rozvoje naší
socialistické země ukazují, jakým
směrem je nutné v oblasti vědy, výzkumu
a vývoje se dále ubírat. Uvedení zákona
o jednotné soustavě vědeckovýzkumných
a vývojových pracovišť v život, jeho
dodržování a plnění svým
podílem jistě k dalšímu rozvoji přispěje.
Výbor ústavně právní projednal
návrh zákona o jednotné soustavě vědeckovýzkumných
a vývojových pracovišť. Po podrobném
projednání vládního návrhu
zákona se výbor usnesl doporučit jej Národnímu
shromáždění ke schválení
s těmito legislativními změnami:
§ 2 písm. a) se doplňuje: "a) Československá
akademie věd a Slovenska akademie věd,"
§ 3 (nové znění):
"Pracoviště Československé akademie
věd a Slovenské akademie věd zřizuje
Československá akademie věd v dohodě
se Státní komisí pro rozvoj a koordinaci
vědy a techniky."
Úpravy byly provedeny v souladu s novým zněním
§ 5 návrhu zákona o Československé
akademii věd.
S uvedenými doplňky doporučuji jménem
ústavně právního výboru NS,
aby Národní shromáždění
po projednání zákon schválilo. (Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala:
Do rozpravy se přihlásila posl. inž. Goppoldová
a posl. Houser.
Dávám slovo posl. inž. Goppoldové.
Posl. inž. Goppoldová: Soudružky a soudruzi!
Já nemám připomínky k předloženému
vládnímu návrhu zákona o jednotné
soustavě vědeckovýzkumných a vývojových
pracovišť. Chtěla bych však při této
příležitosti jako přímý
účastník technického rozvoje chemického
průmyslu přednést několik postřehů
a připomínek nejen svých, ale i pracovníků
tohoto úseku.
Především bych se chtěla zastavit u
§ 11 projednávaného vládního
návrhu zákona, ve které se praví,
že vrcholná péče o proporcionální
rozvoj a koordinaci vědeckovýzkumné a vývojové
základny přísluší Státní
komisi pro rozvoj a koordinaci vědy a techniky.
V posledních letech vznikla značná disproporce
mezi výzkumnými kapacitami chemickotechnologickými
a mezi vývojovými kapacitami strojírenskými
tak, že dnes na více než 9 pracovníků
v chemickotechnologickém výzkumu připadá,
podle zjištění prověrkové komise
Státního výboru pro rozvoj a koordinaci vědy
a techniky, jeden pracovník strojírenského
vývoje, přičemž potřeba těchto
pracovníků je asi trojnásobná. Za
tohoto stavu nemohou být uspokojeny požadavky chemického
průmyslu na rozvoj strojů a aparatur tím
spíše, že vývojové úkoly
jsou stále technicky náročnější
a vyžadují velmi těsnou spolupráci specializovaných
pracovníků různých oborů. K
potížím při řešení
prototypových zařízení pro chemický
průmysl přistupuje dále nízká
zainteresovanost strojírenských závodů,
které jsou vedeny ukazateli produktivity k výrobě
sériových výrobků a tím k zužování
sortimentu vyráběných zařízení.
To má za následek zaostávání
technické úrovně produktivity práce
a efektivnosti v chemickém průmyslu a nehospodárné
využívání surovin v samotném
strojírenství. V tomto směru lze uvést
řadu příkladů.
Nevyřešený problém výroby kovu,
syceného uhlíkem znemožňuje výrobu
kvalitních ucpávek k čerpadlům a těsnících
kroužků k pístovým kompresorům.
Netěsnosti, vznikající v nekvalitních
ucpávkách pístových kroužků,
mají za následek velké ztráty v chemickém
průmyslu, i zhoršování pracovního
prostředí. Vedou i ke korozi zařízení.
V technické úrovni výroby kompresorů
má národní podnik ČKD asi desetileté
zpoždění v porovnání se světovou
úrovní. Váha turbokompresoru na vzduch, vyráběného
v ČKD, je o 38 % vyšší, než u pokrokových
zahraničních výrobků.
Filtry na zneškodňování exhalací
jsou typickým příkladem, jak se nemá
přistupovat k technickému rozvoji. Pro výrobu
kyseliny sírové dodávají Závody
vítězného února v Hradci Králové
vyolověné filtry o váze 1 kusu přibližně
37 tun. Do konce roku 1965 bude zapotřebí vyrobit
pro chemický průmysl asi 26 takových filtrů.
Podle československého patentu lze váhu těchto
filtrů snížit více než desetkrát
a úměrně k tomu i pořizovací
náklady. Snížení váhy má
za následek i snížení stavebních
nákladů, snížení spotřeby
olova, atd. Ministerstvo těžkého strojírenství
sice slíbilo před rokem věnovat pozornost
využití tohoto čs. patentu, do dnešní
doby však Závody vítězného února
v Hradci se svými pracovníky nezařadily filtr
do svého plánu technického rozvoje.