Promiňte, že jsem Vás zatížil několika
čísly. Neučinil bych to, kdyby byly výrazem
jen dnešních našich hospodářských
problémů. Ale sestupný trend v podpoře
vědy pozorujeme u našich plánovacích
i finančních orgánů již předtím,
než se v plné míře vyskytly naše
hospodářské obtíže.
Shrnuji tedy, že zatím co XII. sjezd KSČ vyzvedl
vysoké a stále rostoucí úkoly vědy
v etapě rozvoje naší společnosti, do
které vstupujeme zcela v duchu usnesení XXII. sjezdu
KSSS, ve skutečnosti jsou pro vědu zmenšovány
možnosti plnění těchto úkolů.
Tento paradox je o to nepřípustnější,
že máme již dnes dostatečný počet
vynikajících vědeckých pracovníků,
schopných útočit na úkoly nejobtížnější
a přinést poznatky, které skutečně
mohou být rozhodujícím kvalitativním
přínosem pro další náš rozvoj.
Vidíme tak, že zatím co v SSSR i ve vyspělých
kapitalistických zemích, s kterými máme
soutěžit, podíl národního důchodu,
dávaný vědě, prudce stoupá,
počet vědeckých pracovníků
roste exponenciálně, u nás dochází
ke stálému zmenšování přírůstku
vědeckých pracovníků; a co více:
i těch, kteří již ve vědě
jsou, je využíváno nedostatečně
pro špatné zabezpečení jejich práce.
Vzniká tak disproporce, kterou je plně možno
srovnat s disproporcí, kterou známe z rozvíjení
energetické základny; avšak tato disproporce
je o to těžší, že její důsledky
je možno vidět teprve po delším odstupu
a její působení je dlouhodobější.
Vědečtí pracovníci, které nemůžeme
pro určité obtíže a omezování
vychovat dnes, nám budou chybět ještě
a hlavně za 10 let! Tak dlouho trvá výchova
dobrého vědeckého pracovníka.
A bude-li dosavadní trend postupovat, pak to bude mít
katastrofální důsledky pro rozvoj našich
produktivních sil. Nelze přece zvědečťovat
společnost, její výrobu i řízení
bez vědeckých pracovníků. Ostatně
víme, že i mnoho na dnešních všeobecných
disproporcích má podíl nedostatečný
zřetel k vědeckému zajišťování
a řízení rozvoje naší společnosti.
Zdá se mi, že se v tomto postoji k rozvoji vědy
u plánujících a financujících
orgánů jeví nedostatek zřetel k dlouhodobějším
faktorům a přízemní pohled jen na
kvantitativní činitele krátkodobé.
Není třeba zdůrazňovat, že takový
postoj může nejspíše zavést do
bludného kruhu. Je nám přece všeobecně
známo, že investice, dávané do vědy,
jsou dlouhodobě nejproduktivnější investicí.
Kapitalisté si např. vypočetli, že každý
dolar daný do základního výzkumu dlouhodobě
přináší 40 dolarů. Není
třeba dodávat ještě výraznější
zkušenosti ze Sovětského svazu.
Vážení soudruzi poslanci, pokládal jsem
za svou povinnost v této chvíli, kdy otevíráme
další cestu naší vědě i
naší společnosti, upozornit Vás i na
tyto nedostatky, s kterými se potýkáme, jejichž
překonávání nám ubírá
nesmírné množství drahocenného
času, kterého by bylo možno využívat
pro tvůrčí vědeckou práci a
i tím se zeslabuje působení naší
vědy.
Jsem povinen tato upozornění říci
ve jménu všech těch tisíců vědeckých
pracovníků, kteří obětavě
a za těžkých podmínek pracují
a jejichž nejvyšší radostí je, vidí-li
uplatnění výsledků své práce
v našem životě. Vždyť jde o rozvoj
toho úseku našich výrobních sil, které
jsou pod vedením Komunistické strany Československa
a spolu s tvůrčí aktivitou pracujících
rozhodující silou pro naši cestu ke komunismu.
Rychlost toho bude z velké části záviset
právě na rozvoji vědy. Chci závěrem
ubezpečit, že ve svém tvůrčím
úsilí i za dnešních ztížených
podmínek vědečtí pracovníci
nepoleví. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger: Dávám slovo
přihlášenému řečníkovi,
kterým je posl. Lörincz.
Posl. Lörincz: Súdružky a súdruhovia!
Vážené Národné zhromaždenie!
Súdružka Alenka Bernášková veľmi
výstižne zdôvodnila vládny návrh
zákona o Československej akadémii vied. So
zdôvodnením súhlasím a doporučujem
Národnému zhromaždeniu zákon schváliť.
V ďalšej časti svojho príspevku nemienim
polemizovať, diskutovať k podstate zprávy, ale
vzhľadom k tomu, že som bol dlhoročným
zpravodajcom kapitoly Slovenskej akadémii vied, chcel by
som iba doplniť zprávu súdružky Bernáškovej
svojimi niektorými poznámkami a poznatkami.
Návrh zákona o Československej akadémii
vied vychádza zo zásady jednoty československej
vedy. Jednotná celoštátna vedecko-výskumná
základňa a jednotná sieť vedecko-výskumných
pracovísk základného výskumu vyžaduje
nové vymedzenie pracovnej náplne Slovenskej akadémie
vied a jej vzťahov k Československej akadémii
vied. V záujme zabezpečenia jednotného, celoštátneho
riadenia, koordinácie a kontroly vedecko-výskumnej
práce z jedného centra, poníma paragraf 5
o Československej akadémii vied Slovenskú
akadémiu vied ako organickú súčasť
Československej akadémie vied, ako organizáciu
a svoju zložku, prostredníctvom ktorej Československá
akadémia vied zabezpečuje úlohy na Slovensku.
Súčasne Slovenská akadémia vied oproti
ostatným vedeckým ustanovizniam, pôsobiacim
na Slovensku, zachováva si postavenie najvyššej
národnej a regionálnej vedeckej ustanovizne.
Slovenská akadémia vied rozvíja svoju činnosť
v rámci Československej akadémie vied a v
spolupráci s vysokými školami a s ostatnými
pracoviskami základného výskumu, sústreďuje
svoju prácu na perspektívne hospodársky a
spoločensky dôležité úlohy základného
výskumu prírodných, spoločenských
a technických vied. Sú to nemalé, ba mohol
by som povedať veľmi náročné úlohy.
Slovenská akadémia teraz jubiluje. Je desaťročná,
ako mladá pionierka. A tu je ten zázrak nášho
socialistického zriadenia.
Postavenie slovenského národa, slovenskej kultúry
v minulosti a dnes. Prepáčte, že práve
ja, ako príslušník maďarskej národnosti
chcem o tom hovoriť, možno, že práve preto
chcem o tom hovoriť. Historický ústav maďarskej
akadémii vied vydal publikáciu Gábora Keménya.
Táto publikácia obsahuje veľmi bohatú
dokumentáciu z histórie národnostnej otázky
v Maďarsku v období dualizmu. (1867-1892). Tieto dokumenty
veľmi verne odzrkadľujú urputný boj slovenského
národa za národnú existenciu, za národnú
kultúru. V polofeudálnom Uhorsku trpel maďarský
ľud pod sociálnym a hospodárskym útlakom,
no slovenský ľud v rámci Uhorska trpel aj pod
brutálnym nacionálnym útlakom. Sú
tam dokumenty boja proti snahám zakázať dnes
už storočnú Maticu slovenskú. Je tam
protokol zo zasadnutia výboru Zvolenskej župy, kde
zvolenský vicišpán Béla Grünwald
predniesol návrh na zakázanie činnosti troch
slovenských gymnázií v Martine, v Revúcej
a v Kláštore pod Znievom. Bansko-bystrický
verejný notár Ľudovít Thurzo s ostatnými
členmi župného výboru ostro protestovali
proti nespravodlivému zákroku i proti obvineniu,
že v týchto školách sa prevádza
protištátna činnosť. Vicišpána
podporoval iba jeden člen výboru Slovák,
Berco Plachý, ktorému za toto protislovenské,
protinárodné vystúpenie slovenský
národ nepostavil a nepostaví pomník, nehodlám
to robiť ani ja.
Našiel som v tejto knihe aj iné zaujímavosti,
tak napríklad parlamentný prejav maďarského
poslanca Lajoša Moscáryho, ktorý ostro kritizoval
vládu za nesprávnu národnostnú politiku
voči národnostiam v Maďarsku. Medziiným
vytýka ministrovi kultúry, že súhlasil
s vylúčením 8 študentov z Levočského
kráľovského gymnázia pre protištátnu
a panslavistickú činnosť. Tieto deti mali 14,
15 a 16 rokov. Schádzali sa v byte u jedného z nich,
kde čítali slovenské noviny a spievali slovenské
piesne. Je smiešne, hovorí Mocsáry, hovoriť
o protištátnom sprisahaní u takýchto
detí. Celé obvinenie je neopodstatnené a
vykonštruované. Mimochodom, ako vidíte, vykonštruovať
obvinenia to nie je len sprievodným zjavom obdobia kultu
osobnosti.
Spomínal som tieto veci preto, aby som pripomenul tie roky,
keď slovenská inteligencia a tobôž ešte
slovenskí vedeckí pracovníci takmer neboli
a keď, tak študovali za veľmi ťažkých
podmienok, individuálne v cudzom prostredí. Výnimky
ako Dionýz Štúr, Murgaš, Aurél
Stodola a niektorí ďalší vynikajúci
vedci len potvrdia toto pravidlo, že ich bolo veľmi
málo.
Po roku 1918 situácia už bola trošku iná,
no nijako nie ružová. V roku 1919 bola založená
univerzita Jána Amosa Komenského v Bratislave, v
roku 1938 Slovenská vysoká škola technická,
vysoká škola obchodná. Všetky tri vysoké
školy mali spolu 9 fakúlt s 8.672 študentami.
Národopisný výskum sa nepatrne rozvíjal
v Matici slovenskej. Neskoršie bola založená
Slovenská akadémia vied a umení (1942). Podporovateľom
výskumu v spoločenských vedách pred
vojnou bola Učená spoločnosť Šafárikova.
Po oslobodení a zvlášť od r. 1948 bol
založený celý rad vysokých škôl
na Slovensku. Mimo predtým spomínaných troch,
Vysoká škola poľnohospodárska v Nitre
s fakultami: agrotechnickou, prevádzkovo-ekonomickou a
veterinárskou v Košiciach, ďalej univerzita Pavla
Jozefa Šafárika v Košiciach, Pedagogické
inštitúty v Trnave, Nitre, Martine, B. Bystrici, v
Košiciach a v Prešove. V roku 1960 až 1962 bola
preložená z Prahy Vysoká škola dopravná
do Žiliny s fakultami: strojnícko-elektrotechnickou
a fakultou ekonomiky dopravy. V Bratislave bola založená
Vysoká škola výtvarných umení,
Vysoká škola múzických umení
s hudobnou a divadelnou fakultou, pobočka lekárskej
fakulty Komenského univerzity v Martine.
V jednotlivých rezortoch vznikol, a dodnes zostal na Slovensku,
rad výskumných pracovísk. Tak v rámci
Ministerstva hutí a rudných dolov sú na Slovensku
2 výskumné pracoviská, v rámci Ministerstva
ťažkého strojírenstva jedno, Ministerstva
výstavby 1, Ministerstva zdravotníctva 1, Ministerstva
chemického priemyslu 5, Ministerstva spotrebného
priemyslu 1, Ministerstva potravinárskeho priemyslu 2,
Ústredného úradu geologického 1, Ministerstva
poľnohospodárstva a lesného hospodárstva
15 výskumných pracovísk. Okrem toho jednotlivé
odbory SNR spravujú 7 výskumných pracovísk.
Toto determinovalo Slovenskú akadémiu vied, aby
založila určité ústavy.
V súlade s potrebami ďalšieho rozvoja hospodárstva
a kultúry, Slovenská akadémia vied prikročila
k budovaniu celého radu vedeckých pracovísk
pre základný výskum v technických,
matematicko-fyzikálnych, biologických a poľnohospodárskych
vedách. Akadémia a jej orgány sústredili
predovšetkým svoju pozornosť na rozvoj poľnohospodárskych
vied. Do tejto oblasti sa investovalo pomerne najviac. V roku
1959 odovzdala SAV Československej akadémii poľnohospodárskych
vied 14 vedeckých pracovísk. Nemalú budovateľskú
prácu vykonala akadémia v najdôležitejších
chemických odvetviach, v organickej chémii so vzťahom
k potravinárstvu a farmakológii, v chémii
dreva a umelých vlákien a v anorganickej chémii
vo vzťahu k bohatstvu slovenskej surovinovej základne.
Pekné výsledky má v lekárskej vede,
kde má aj najbohatšiu tradíciu slovenská
vedecká práca. Nemalú zásluhu má
SAV v rozvoji marxistických spoločenských
vied, nehovoriac o bohatej edičnej činnosti, atď.
atď.
Mohol by som ešte do nekonečna citovať výsledky
práce z desaťročnej činnosti jestvovania
SAV a v neposlednom rade i výchovu vedeckých a výskumných
pracovníkov a ich smelý plán, že do
roku 1980 sa má počet pracovníkov vo vede
a vo výskume zvýšiť oproti terajšiemu
stavu asi 4 až 5násobne a má činiť
okolo 200-250 tisíc a z tohto značná časť
na Slovensku. To je ten zázrak nášho socialistického
zriadenia, že slovenská veda takmer z ničeho,
pomocou a starostlivosťou našej strany a vlády,
nemalou pomocou Československej akadémii vied, českých
vedeckých a výskumných pracovníkov,
sa dostala na patričnú úroveň.
Tá skutočnosť, že SAV podľa predloženého
vládneho návrhu zákona o Československej
akadémii vied tvorí organickú súčasť
Československej akadémii vied, nadobúda konkrétnu
podobu v úprave vzťahov medzi obidvoma vedeckými
ustanovizňami. To prehlbuje spoluprácu a mobilizuje
tvorivú účasť slovenskej vedy na celoštátnych
vedeckých úlohách, to je dobré a zdravé
v tomto novom zákone, a zato ho podporujem a doporučujem
tiež ku schváleniu. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger: Hlásí se někdo
dále do rozpravy? Soudruh posl. Manďák.
Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Manďák: Nemínil jsem, soudruzi
poslanci, hovořit. Tím spíše, že
s návrhem zákona souhlasím. Avšak přece
se jenom obávám, že některé části
ve zprávě zpravodajky posl. s. Bernáškové
by mohly vyvolat v kruzích některých našich
pracovníků na tomto úseku nejasnosti, různé
názory nebo dojem, že ustupujeme před rozličnými
nepřiměřenými požadavky anebo
před ekonomickým nazíráním,
které je těžko slučitelné s tím,
co potřebuje naše země, co je v zájmu
našeho státu, naší společnosti.
Jsem toho názoru - právě jako pracovník
university - že i vědci musí mít, a
to velmi vytříbený, přísný
ekonomický smysl. To je ale často to, co našim
některým vědeckým pracovníkům
i na vysokých školách a jiných pracovištích
schází. Zde nejde o otázku důvěry
k vědě, k vědeckým pracovníkům,
k jejich poslání. Tu máme. Ta se vyskytuje
ve velké míře a také se projevuje
v ohromném množství vynakládaných
prostředků na vysoké školy, vědecký
výzkum, i na bádání, soustředěné
na vysokých školách. Myslím, ovšem,
že právě vedoucí vědečtí
pracovníci by vzhledem k dosavadním zkušenostem,
vzhledem k tomu, jak se s některými prostředky
nakládalo, měli svůj dohled nad jejich čerpáním
zpřísnit, dalekosáhle zpřísnit,
a učit zejména mladé vědecké
pracovníky, jak jejich práce souvisí s ekonomikou
a ekonomickým rozvojem celé naší země.
Mám dobré zkušenosti z oblasti cest, ať
do zahraničí, nebo cest vnitrozemských. To
jsou, soudružky a soudruzi, obrovské položky.
Mohl bych to vzít z opačného konce a ukázat
- když pak hodnotíme, jak se taková cesta vyplatí,
jakých výsledků dosáhla -, že
se nemůžeme dopočítat, že to, co
se tím sledovalo, jen částečně
splnilo svůj cíl. Máme dostatek prostředků
i pro cesty do zahraničí, přičemž
je nutno uvažovat, jak těchto prostředků
využít, abychom je soustředili na to, co ve
vědecké práci pokládáme za
rozhodující. Jsem rovněž proti určování
tzv. globálů, v jejichž rámci by si
mohl dělat každý co by chtěl. Tendence
na jednotlivých fakultách, nevím, jak v Akademii,
je tu známá. Vidíme, jaké vztahy se
tu vytvořily a k čemu to vedlo. Tím nechci
říci, že není třeba určité
pružnosti při řešení jistých
úkolů, neboť někdy se vyskytne naléhavá
potřeba, kterou je třeba mnohem pružněji
řešit než se tomu děje dosud. Jsem pro
větší pružnost, ale především
pro to, abychom vynakládání prostředků
zaměřovali tam, kde dosahujeme výsledků,
anebo kde cítíme, že jsou nejlepší
předpoklady pro výsledky, které naše
věda potřebuje. Rozumnou vůli lze určit
i při vysokých nárocích na hospodárnost.
To platí zejména o nedostatkovém zboží,
zejména o těch prostředcích, které
dovážíme z kapitalistické ciziny. Na
tomto úseku narážíme na to, že
zde mnozí, zejména mladí pracovníci,
jednají jakoby bez rozumu. Jdou na výstavu, uvidí
určitý přístroj a ten si s okamžitou
platností nárokují. Nic to nemá společného
s jejich dřívější prací,
není to nic, co by se hodilo na pracoviště,
oni se však na to soustředí a přijdou
s požadavkem, že bez toho nemůže existovat
jejich práce, katedra, jejich vědecké pracoviště.
Méně se soustřeďujeme na otázku
využívání drahocenných přístrojů.
Mohl bych rovněž uvádět podklady o tom,
jak stovky a tisíce přístrojů nám
bez užitku leží, na které se nikdo jak
je rok dlouhý nepodívá, anebo jak je takovýto
přístroj omezeně využit na určitém
pracovišti a přitom druhé pracoviště
po něm lačně touží. A to se často
děje v rámci jedné fakulty, nemluvě
o širší oblasti, kde je nutno vzájemně
si vypomáhat. Kdybychom udělali prověrku
tzv. nadnormativních zásob i na různých
vědeckých pracovištích - pokud jde o
různé chemikálie, vzácné drahocené
materiály - myslím, že bychom zůstali
chvíli stát nad tím, jaký je zde v
tomto směru pořádek, lépe řečeno
nepořádek.
Říkám to proto, aby někde nevznikl
názor u některých soudruhů a pracovníků,
že správně hospodařit znamená
stále žádat další prostředky
bez řádného zdůvodnění,
bez jistoty, že to je v pořádku, že to
je ve spolehlivých rukou a zejména podle nějakých
momentálních nápadů. Pořádek
se nám na úseku vědy vyplatí.
Předseda NS Fierlinger: Hlásí se ještě
někdo do rozpravy? Akademik Málek. Dávám
mu slovo.
Posl. akademik Málek: Soudruzi poslanci, nechtěl
bych zasedání zdržovat, musím však
reagovat na to, co řekl soudruh Manďák. Nevím,
za která pracoviště mluvil. Chtěl bych
pouze říci za kolektiv našeho pracoviště,
že jsme se otázkou maximálního využití
přístrojů a jejich uváděním
do provozu vypořádali. Přál bych soudruhu
poslanci Manďákovi, aby jednou zasedal na ústavní
radě, kde se musíme hádat o využití
jednoho přístroje. Například přístroj
dovezeme jednou za 5 let a musíme na něm pracovat
na směny, ve dne i v noci, aby se na všechny dostalo.
Tak vypadá naše situace.
Soudruh poslanec mluvil o chemikáliích. Ano, jsou
nadnormativní zásoby chemikálií. Upozornil
jsem na to před 5 lety ministerstvo chemie. Proč
však jsou tyto nadnormativní zásoby? Vědecký
pracovník potřebuje v určitou dobu určitou
chemikálii, např. 5 mlg aminokyseliny. On ji naplánoval,
ale dostal ji bůhvíkdy. Pravděpodobně
někde leží chemikálie, které
byly nebo budou použity. Navrhovali jsme, aby byla utvořena
organizace, která by měla za úkol zabezpečit
v pravou dobu takovou zásobu chemikálií,
abychom je měli k dispozici. Chemikálie by mohly
zde být deponovány. Potom bychom neměli nadnormativní
zásoby. V chemikáliích je dnes taková
situace, že ministerstvo chemie nám nedává
ani čisté chemikálie a naši pracovníci
stráví velkou část svého času
tím, že si tyto chemikálie sami dělají.
Tím ztrácíme drahocenný čas,
který by měl být věnován tvůrčí
práci. Proto je třeba tyto věci vidět
ve správném světle. Pokud jde ještě
o ty přístroje, přál bych vám
vidět, když děláme plán přístrojů,
které jsou pro určitou práci nezbytně
nutné, jaký je o ně zájem. Tolik slov
jsem chtěl říci, abych uvedl věc na
pravou míru.