Pokud jde o nákup nových brambor, je samozřejmé,
že jestliže máme nyní v podstatě
vyšší nákup nových brambor, je
nutné, aby byly především konzumovány
tyto nové brambory. Všichni se asi dobře pamatují,
že jsme měli nejdříve obtíže,
abychom zabezpečili zásobování starými
bramborami, aby nevznikla mezera, kdy staré brambory již
nejsou na trhu a nové na trhu ještě nejsou.
Proto jsme museli staré brambory opatřovat několikrát
a ne právě snadným dovozem ze zahraničí.
Podařilo se nám, abychom toto zásobení
zajistili, ale vzhledem k tomu, že úroda je příznivá,
máme zde ještě brambory ze staré zásoby.
Proto je nutné uvažovat, jak bychom je nejúčelněji
využili, buď pro průmyslové použití
nebo případně pro krmné účely,
a to tak, abychom ještě využili nové brambory
z nové sklizně, dokud tyto brambory můžeme
použít. Dlouhé skladování raných
brambor není možné.
Chci ujistit Národní shromáždění,
že se postarám, aby ministerstvo vnitřního
obchodu - ministr vnitřního obchodu je na své
dovolené -, i ministerstvo zdravotnictví dalo poslanci
Borůvkovi skutečně vyčerpávající
odpověď, a aby také Národní shromáždění
o této odpovědi nikoli všeobecně, ale
naprosto konkrétně bylo informováno.
Předseda NS Fierlinger: Děkuji s. Krajčírovi.
Pro informaci členů vlády mohu říci,
že všechny naše výbory se zabývaly
velmi podrobně aktuální otázkou výroby
a distribuce zeleniny a ovoce. Já proto prosím soudruha
Borůvku, aby ještě svůj dotaz upřesnil.
Samozřejmě že konzum zeleniny a ovoce musí
býti zvýšen; distribuce však není
s to zvládnout svůj úkol. Je to tedy otázka
organizace distribuce a také pružné cenové
soustavy. Prosím proto zde přítomné
členy vlády, zejména předsedu vlády,
aby tato důležitá otázka se stala znovu
předmětem pečlivého zkoumání.
Máte k této otázce, soudružky a soudruzi,
ještě nějaké poznámky nebo připomínky
? (Nikdo se nehlásil.)
Jestliže tomu tak není, můžeme přistoupit
k hlasování.
Protože nebyly podány žádné pozměňovací
návrhy, dám hlasovat o celém vládním
návrhu najednou podle předložené zprávy
výboru pro plán a rozpočet.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování ? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o Státní plánovací
komisi, a to ve znění zprávy výboru
pro plán a rozpočet, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o Státní plánovací
komisi.
Tím jsme projednali třetí bod pořadu.
Přistoupíme k projednání čtvrtého
bodu pořadu, kterým je
4. Společná zpráva výborů
kulturního a ústavně právního
(tisk 133) k vládnímu návrhu zákona
(tisk 122) o Československé akademii věd.
Zpravodajem je posl. Bernášková, dávám
jí slovo.
Zpravodajka posl. Bernášková:
V kulturním výboru a v ústavně právním
výboru jsme projednávali vládní návrh
zákona o Československé akademii věd.
Při takové příležitosti si člověk
vždy znovu uvědomí podivuhodnou dobu, v níž
žijeme. Vlastníma rukama tu dobu vytváříme
a už by nás předbíhala a nechávala
pozadu. A tak je nutno s ní neustále zápasit,
abychom nezaostávali, abychom ji předstihovali,
rozuměli jí, abychom ji vůbec mohli vědomě
prožít k užitku obecnému i vlastnímu.
Proto je také údělem zřejmě
našich generací doživotně se učit.
Udělat ze sebe tu živnou půdu, v níž
dochází k onomu zvratu v hodnotu. Komunistického
dostatku všeho nelze dosáhnout ani slovy, ani chytristikou,
jen usilovnou prací všech nás příslušníků
této živné půdy. Dostatku všeho
nelze také dosáhnout na dosavadní vědeckotechnické
základně.
Stojíme tedy před kvalitativním zvratem v
této základně. Tak to také rozebral
XII. sjezd naší strany.
Tento kvalitativní zvrat si žádá mohutné
zvýšení mozkové práce. Žádá
si skutečně vědecké plánování,
odbourání zbytečné byrokracie, nejvyšší
efektivnost lidského myšlení a práce
strojů. Přechod od mechanizace k automatizaci, od
spotřeby výrobků ke spotřebě
služeb. A lidskost mezi lidmi.
Základ tohoto pochodu je a musí být věda
a výzkum. Duch tohoto pochodu je co největší
účinnost. A tomu má napomáhat také
osnova nového zákona, který vám tu
předkládám. Účinnost má
své mířítko. A to se řídí
podle společenských potřeb. Z toho hlediska
lze vědeckovýzkumné úkoly třídit
do tří základních skupin.
V první skupině jsou úkoly plynoucí
z bezprostředních společenských potřeb,
které směřují k dosažení
existující světové úrovně.
Tyto úkoly možno velmi dobře plánovat
jak časově, tak pokud jde o potřeby sil a
materiálních prostředků. Základním
měřítkem efektivnosti tu je, zda se podařilo
úkol splnit včas, s co nejmenším vynaložením
sil a prostředků, a zda tyto výsledky se
plně převedly do praxe s předpokládaným
či ještě dokonce větším
účinkem.
Ve druhé skupině jsou perspektivní úkoly,
vyplývající ze základních potřeb
dalšího vývoje společnosti. Jde obvykle
o velké skupiny úkolů, jejichž cíle
jsou dobře známy, ale je nutno hledat způsob,
jakým možno těchto cílů dosáhnout.
A to obvykle vyžaduje hledat několika různými
směry a jít větším počtem
cest.
Ve třetí skupině jsou úkoly, které
vyplývají přímo z vnitřních
potřeb samotného rozvoje vědy. Někdy
na první pohled ani nepřinášejí
bezprostřední prospěch v praxi. Ale pomáhají
rozšiřovat základní lidské vědění.
Tato třetí skupina je dnes skoro výhradním
zdrojem velkých a nových vědeckých
poznatků a tím i revolučních skoků
ve společenské praxi.
Těžiště práce Akademie jako celku
zřejmě spočívá v řešení
úkolů druhé skupiny. To jest perspektivních
výzkumných cílů, které vyplývají
ze základních potřeb rozvoje vyspělé
socialistické společnosti. To předpokládá
především dobře odhadnout svou úroveň,
sílu a prostředky. Síly a prostředky
pak soustředit. A když je třeba i pružně
měnit dříve stanovený směr.
Tak pracovat mohou jen vědci na vysoké ideové
a odborné úrovni. A jako v živém oběhu
krve by se vědci měli obměňovat mezi
Akademií, vysokými školami a praxí.
Zvlášť vysoké školy potřebují
více takových učitelů, kteří
budou mladé lidi získávat a vychovávat
bez mechanicky vpravovaných dávek učiva neokořeněných
tvůrčím přístupem a ohněm
učitelovy lidské a vědecké osobnosti.
Další podmínka je ovšem technické
vybavení pracovišť, pokud jde o prostory, přístroje,
atd. Také k vůli nedostatku místa bude v
sedmiletce možno vychovat místo plánovaného
počtu pouhých čtyřicet procent vědeckých
pracovníků. Letos například při
nástupu nové organizace bude nejmenší
přírůstek vědeckých sil od
založení Akademie. A bez talentovaných, schopných
a obětavých příslušníků
vědeckého dorostu není možný
pokrok ani tehdy, kdyby jinak byly proň vytvořeny
příznivé podmínky. Přitom nejde
o nějaké zástupy, ale o pouhé desítky
lidí.
A nyní k osnově zákona samé:
Vzhledem ke kvalitativně novým úkolům
a podmínkám, o nichž jsme právě
hovořili, bylo nutné prohloubit činnost Československé
akademie věd, přesněji určit její
pracovní náplň a novým podmínkám
přizpůsobit i její organizaci a vnitřní
uspořádání.
V základě byla snaha odstranit některé
životem překonané formy a zbavit se formálnosti
ve způsobu řízení.
Místo bývalých sekcí byla zřízena
kolegia. Smysl tohoto opatření byl provětrat
myšlenkové ovzduší, nabít je novými
silami jak vědců z vysokých škol, tak
i z praxe, umožnit řešení v širokých
souvislostech a větší odbornost. Tato změna
má také působit na prohloubení koordinační
vědecké činnosti, na metodické řízení
a vůbec na účinný vliv Akademie v
celém našem vědeckém a kulturním
životě.
Další skutečnost, která se výrazně
odráží v osnově zákona, je zřízení
Státní komise pro rozvoj a koordinaci vědy
a techniky. Úkolem této nové komise je na
nejvyšší úrovni řídit a
koordinovat rozvoj vědy a techniky, komplexně plánovat
vědeckovýzkumnou a vývojovou činnost
a zabezpečovat uskutečnění nových
poznatků v praxi. Vzájemný vztah této
komise a Akademie se bude ještě v praxi přirozeně
modelovat. Ale dělba práce probíhá,
velmi zjednodušeně řečeno, podle tohoto
klíče: Akademie bude mít na starosti hlavně
dlouhodobý a perspektivní výzkum. Komise
naopak výzkum resortů a krátkodobější
bádání, přímo spojené
s výrobou.
Státní komise pro rozvoj a koordinaci vědy
a techniky má už nad stovku pracovníků,
práce je to odpovědná a složitá.
Člověk by si přál, aby komisi s tak
velkými možnostmi nikdy nepostihlo byrokratické
zbytnění a kornatění.
Akademik Nesmějanov svého času řekl,
že existuje jeden velký problém. Do rozvoje
průmyslu, který je plánovaný, přináší
věda neplánovaný vědecký objev,
s nímž se nepočítalo a těžko
se tedy zavádí do praxe. A plánovat objevy
skutečně není možné. Ovšem
je možné a je nutné plánovat soustředění
sil a prostředků v nejslibnějších
úsecích vědy. A jisté technické
riziko, říká Nesmějanov, které
spočívá v tom, že navrhujeme plánovat
realizaci ještě nedokončené práce,
přináší nakonec nesmírnou úsporu
času. Pravda ovšem je, že u nás se dodnes
správná pobídka stále ještě
zdaleka ne vždy nasazuje ve správný čas
na správném místě.
Zdá se, že právě v této oblasti
čeká novou státní komisi velká
možnost působnosti. A nejde jen o ty tak zvaně
velké a základní věci. Jde například
i o plánovací praxi některých výzkumníků.
Objevy opravdu nelze plánovat. A jestliže výzkumníci
mají plán a chtějí ho plnit, dávají
si někteří z nich do plánu práce
věci, které mají zčásti nebo
zcela hotové. Tím dosáhnou duševního
klidu pro další práci. Není to praxe
zdravá a není obecná, ale přece jen
existuje. Právě tak jako skutečnost, že
si výzkumník může těžko
naplánovat pět let napřed, jaké aparáty
a přípravky bude potřebovat, když ještě
neví, kudy se bude jeho práce ubírat. Aby
si nemohl nic vyčítat, plánuje pak často
i zbytečnosti, které leží bez užitku,
namísto aby měl podle situace možnost si po
schválení vedoucím výzkumu přípravek
podle potřeby opatřit z globálu. Myslím,
že tento kus důvěry by se nakonec osvědčil
jako úsporné zařízení. Ostatně
je třeba znovu připomenout, že další
zvýšení odpovědnosti Akademie je spojeno
i s otázkami hospodářskými, které
zajišťují novou organizaci. A právě
tu vzrůstají nyní obtíže. Zatím
se musely nové orgány místo tvůrčí
práci věnovat rozsáhlé administrativě
hlavně ve spojitosti s dalšími hospodářskými
složitostmi, které jsou, pokud jde o hmotný
efekt, minimální, zato působí značné
těžkosti ve vědecké práci samé
i v mezinárodních stycích.
Chci nyní ve stručnosti upozornit na některé
důležité rysy nové osnovy. Jedním
ze základních je důraz, který se klade
na skutečnost, že těžiště
Akademie není v jedincích, ale v pracovištích.
Dalším rysem je právní vyjádření
stavu, který existuje mezi Československou akademií
věd a Slovenskou akademií věd. Slovenská
akademie věd se stala organickou součástí
Československé akademie věd a současně
nejvyšší národní a regionální
vědeckou institucí na Slovensku. Působnost,
členství a vnitřní organizaci Slovenské
akademie věd upraví zákon Slovenské
národní rady.
Důležitá je nová charakteristika pracoviště
ČSAV. Jejich posláním bude nejen výzkumná
činnost, ale i práce koordinační,
výchovná, vědeckopopularizační
a kulturně politická.
Osnova také zachycuje skutečnost, že před
rokem byla do Akademie začleněna dřívější
Akademie zemědělských věd. Podnětem
byla snaha zvýšit úroveň výzkumu
zemědělských věd a dát ho do
souvislostí, přičemž praktické
problémy byly posunuty do resortu. Pokud jde o pracoviště
Akademie, podrobnější ustanovení jsou
obsažena v jejich stanovách.
Projednáváme návrh zákona, jehož
nový duch je odrazem skutečnosti, která existuje
ve vědě i mezi námi všemi. Je odrazem
i tradice dávné vzdělanosti našich národů
od dob husitských přes obrozeneckou dobu až
do dnešních dnů. V této tradici je věda
vždy těsně spjata se životem lidu a země.
A to je také základ osnovy tohoto zákona.
Když kulturní výbor a ústavně
právní výbor tuto osnovu probíraly,
provedly některé dílčí úpravy,
jejichž text č. 133 vám byl rozdán.
Doporučuji jménem obou výborů, abyste
osnovu vládního návrhu zákona o Československé
akademii věd v tomto upraveném znění
schválili. (Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala:
Do rozpravy se přihlásil posl. akad. Málek
a posl. Lörincz.
Dávám slovo prvému přihlášenému
řečníkovi posl. akad. Málkovi.
Poslanec akad. Málek:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci!
Je to již po třetí, kdy od založení
Československé akademie věd Národní
shromáždění projednává
její zákon. Poprvé při jejím
založení v říjnu 1952, podruhé
při novelizaci zákona v roce 1957 a potřetí
nyní, po XII. sjezdu KSČ. Není to známkou
nestálosti této naší vrcholné
vědecké instituce, jejího snad nevyjasněného
postavení a úkolů? Právě naopak.
Změny, které prodělává její
zákon, jsou především obrazem těch
prudkých změn, které ve svém rozvoji
prodělala celá naše společnost a které
vedou ke stále výraznější a naléhavější
potřebě vědy a jejích poznatků.
Dále jsou i výsledkem toho velkého rozmachu
v počtu vědeckých pracovníků
a pracovišť i v úrovni práce, který
ČSAV uskutečnila. A konečně v neposlední
řadě vyplývají z toho obrovského
rozvoje vědy, který nastupuje v celém světě
a který svědčí o tom, že věda
se stává stále výrazněji jednou
z rozhodujících sil, které nebývalými
tempy urychlují vývoj lidstva.
První zákon kladl základy naší
nové vědecké instituce, vytvářel
její základní strukturu podle vzoru Akademie
věd Sovětského svazu a s využitím
našich domácích tradic. Dával výraz
skutečnosti, že socialismus, který na základě
vědeckého poznání vývoje lidské
společnosti vzešel na vědě a jejích
poznatcích uvědoměle staví, že
mezi rozvojem socialistické společnosti a jeho potřebami
na jedné straně i rozvíjením vědy
s jejími nutnými předpoklady a požadavky
nemůže a nesmí být žádných
rozporů, a proto, že socialismus vytváří
nejbohatší a nejzdravější živnou
půdu pro rozvoj vědy.
Tato skutečnost se také v dalším vývoji
plně potvrdila. Věda nacházela stále
plnou podporu a péči KSČ a pod jejím
vedením i v duchu jejích základních
směrnic se blahodárně rozvíjela. Za
krátkou dobu byly v ní vybudovány desítky
vědeckých pracovišť, v nichž byly
vychovány stovky, a dnes již tisíce nadšených,
socialismu oddaných mladých vědeckých
pracovníků. Zvláště radostný
rozmach vědy nastal i na Slovensku, kde vedle pracovišť
ČSAV vyrůstala za účinné pomoci
ČSAV i vědců z českých zemí
síť vědeckých pracovišť Slovenské
akademie věd, jejichž práce se stává
čím dále tím výraznějším
pomocníkem v hospodářském a kulturním
rozvoji Slovenska. Tato síť základního
výzkumu soustředěného v akademiích
věd, se stávala stále významnější
oporou v rozvíjení celé soustavy vědy,
to jest i vědy na vysokých školách a
zvláště i aplikovaného výzkumu
v jednotlivých resortech a u výrobních jednotek.
Za toto období se podařilo dosáhnout u většiny
rozhodujících úseků metodické
úrovně mezinárodní a československá
věda zaujala postupně jedno z významných
míst mezi nejpřednějšími úseky
vědy světové. Není tajemstvím,
že ve světě se mluví o zázraku
v rozvoji československé vědy a velmi často
se setkáváme s tím, že vědci
z velmi vyvinutých kapitalistických zemí,
jako z USA, Velké Británie, Švédska
a jiných, s velkým zájmem se ptají
na zdroje tohoto tak úspěšného a prudkého
rozvoje. Přitom se naši vědci ve své
naprosté většině vždy ve svých
odpovědích otevřeně hlásí
k marxismu-leninismu a dovedou prokázat, že právě
sepětí naší vědy s budováním
socialismu je tou základní hybnou silou, která
k takovému rozvoji vědy přispěla.
Tím i naše věda a zvláště
věda základní, se stala závažným
činitelem v ideologickém i politickém soutěžení
s nejvyvinutějšími kapitalistickými
zeměmi.