Tím jsme projednali druhý bod pořadu.
Přistoupíme k projednání třetího
bodu pořadu, kterým je
3. Zpráva výboru pro plán a rozpočet
k vládnímu návrhu zákona (tisk 134)
o Státní plánovací komisi.
Zpravodajem je posl. Čermák, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Čermák: Vážené
soudružky, soudruzi poslanci!
Rozvoj našeho národního hospodářství
dosáhl v posledních letech stadia, v němž
vyvstala nutnost a jsou i podmínky pro zásadní
kvalitativní obrat v rozvoji československé
ekonomiky. Na základě těchto poznatků
stanovilo usnesení XII. sjezdu KSČ hlavní
směry dalšího rozvoje naší socialistické
společnosti. Současně byly dány direktivy
pro další zdokonalování forem a metod
řídící práce, zvláště
pro upevnění centrálního řízení
a pro posílení autority státního plánu
rozvoje národního hospodářství
jako nejdůležitějšího nástroje
řízení. Rozhodující cestou
k tomuto cíli je soustavné zvyšování
vědeckosti plánování, což vyžaduje
především zvýšit kvalitu a účinnost
práce Státní plánovací komise.
Rozbor nedostatků v organizační výstavbě
a činnosti orgánů odpovědných
za stav řízení a plánování
národního hospodářství ukázal,
že je třeba účelněji vymezit
dělbu práce v jednotě centrálního
řízení a plánování.
Postupně došlo k přecenění funkce
Státní plánovací komise a současně
k oslabení působnosti ostatních ústředních
orgánů, zejména v procesu tvorby plánu.
Nebylo dosaženo toho, aby se odstranila hranice mezi resortním
pojetím práce ministerstev a prací ústředního
plánovacího orgánu vlády. Na státní
plánovací komisi se přenášely
některé činnosti, které nesouvisí
s tvorbou plánu. To bránilo plnému rozvinutí
tvůrčí plánovací práce
a řešení skutečných problémů
efektivního rozvoje národního hospodářství.
Na základě usnesení XII. sjezdu KSČ
a usnesení lednového zasedání ÚV
KSČ je nutné současně s vyřešením
vnějších vztahů Státní
plánovací komise řešit i otázku
vnitřní její výstavby a metody práce.
Z těchto důvodů je nutné provést
i úpravu zákona o Státní plánovací
komisi a jejího statutu, jakož i statutu Slovenské
plánovací komise.
Navržený zákon o Státní plánovací
komisi, který dnes projednáme, vychází
z rozboru její činnosti a ze zásad vytyčených
pro upevnění řízení a plánování
rozvoje národního hospodářství,
zejména pak ze zásady, že vláda je jediným
výkonným státním orgánem, soustřeďujícím
všechny plánovací, řídící
a kontrolní funkce.
Některé změny v centrálním
řízení plánovacích prací
a ve vztahu mezi vládou a Státní plánovací
komisí, spočívající na těchto
zásadách, se začaly již také
uskutečňovat. Jedním z hlavních opatření,
umožňujících vládě na
základě objektivních podkladů a návrhů
prohlubovat její řídící činnost
v oblasti plánování rozvoje národního
hospodářství, bylo zejména vytvoření
některých nových objektivních orgánů
vlády.
Významnou změnou směřující
k prohloubení plánovacích prací bylo
vytvoření Státní komise pro rozvoj
a koordinaci vědy a techniky, který je orgánem
pro plánování vědeckého a technického
rozvoje. Tato komise také ve své činnosti
vypracovává dlouhodobé technickoekonomické
koncepce sloužící jako podklady pro vypracování
dlouhodobých plánů rozvoje národního
hospodářství.
V předložené osnově zákona o
Státní plánovací komisi je zakotveno
zejména kvalitativně nové vyjádření
poslání a postavení Státní
plánovací komise, zaměření
a metody její práce, jakož i složení
orgánů Státní plánovací
komise.
Z hlediska odpovědnosti vlády za přípravu,
plnění a kontrolu státního plánu
rozvoje národního hospodářství
lze charakterizovat poslání a postavení Státní
plánovací komise v dělbě práce
mezi objektivními orgány vlády jako orgánu
pro souhrnné plánování rozvoje národního
hospodářství.
Vzhledem k tomu, že rozhodujícím činitelem
dalšího rozvoje výrobních sil a kvalitativního
růstu výroby ve všech oborech je rozvoj a plné
využití vědy a techniky, má při
vypracovávání státních plánů
rozvoje národního hospodářství
a při plnění dalších úkolů
Státní plánovací komise zvláštní
význam její úzká spolupráce
se Státní komisí pro rozvoj a koordinaci
vědy a techniky, jakož i s Vládním výborem
pro hospodářskou a vědeckotechnickou spolupráci.
Povaha úkolů a metod práce Státní
plánovací komise jako orgánu vlády
pro souhrnné plánování rozvoje národního
hospodářství spočívá
v tom, že napomáhá vládě při
koordinaci celé přípravy národohospodářských
plánů, to znamená, že při vypracovávání
návrhů dlouhodobých a ročních
plánů vychází z odvětvové
plánovací činnosti resortů a z plánovací
činnosti krajských národních výborů.
Podle pokynů vlády organizuje a řídí
jejich práci na tvorbě plánu a sjednocuje
ji z hlediska efektivnosti, vytváření správných
proporcí mezi odvětvími a oblastmi a komplexního
zajištění státního plánu.
Současně provádí soustavné
rozbory stavu národního hospodářství
z hlediska jeho perspektiv, vypracovává metody plánovitého
řízení a na základě prověřování
jejich účinnosti pečuje o jejich neustálé
zdokonalování. Tuto činnost vykonává
Státní plánovací komise v úzké
soudružské spolupráci se všemi ústředními
orgány a krajskými národními výbory
za široké aktivní účasti pracujících,
přičemž bude využívat práce
s aktivem nejlepších odborníků vědy
a hlavně dbát více připomínek
pracujících ze závodů.
Složení Státní plánovací
komise je v navrženém zákoně pojato
šíře, zejména v tom smyslu, že
se blíže neurčuje jeho charakter, ani neomezuje
okruh členů SPK, ani nestanoví jejich počet.
Složení Státní plánovací
komise není na rozdíl od ustanovení dosavadního
zákona vázáno jen na členství
některých ministrů a významných
představitelů hospodářského
života, vědy a techniky. To má umožnit
vládě širší výběr
členů tohoto orgánu.
Pokud jde o úlohu a postavení Státní
plánovací komise, vystupuje do popředí
její charakter odborného orgánu vlády,
jehož základní činnost nespočívá
v rozhodování, ale v řešení souhrnných
problémů spojených s vypracováním
návrhů státních plánů,
v řízení postupu plánovacích
prací, ve sjednocování názorů
resortů na řešení celkových otázek
plánu. V tomto je hlavní poslání Státní
plánovací komise jako objektivního orgánu
vlády, který touto činností zajišťuje
odbornou přípravu návrhů plánů,
jež jsou vládě předkládány
k rozhodnutí a dalších otázek, předkládaných
vládě k zásadnímu posouzení
a řešení.
Tomuto pojetí práce musí odpovídat
i složení Státní plánovací
komise, spočívající na větším
zastoupení vedoucích hospodářských
pracovníků z různých odvětví
národního hospodářství.
Státní plánovací komise má
také výkonný aparát, který
zajišťuje odbornou přípravu její
činnosti. Práci aparátu řídí
předseda Státní plánovací komise,
který zajišťuje jednotu práce komise a
jejího aparátu. Při plnění
úkolů jedná aparát jménem Státní
plánovací komise.
Zkoumání a řešení problémů
spojených se zdokonalováním metod a kvality
plánovacích prací a zaváděním
výpočetní techniky do těchto prací
musí být stále více předmětem
soustředěné péče a pozornosti.
Proto se navrhuje zřídit jako pomocný orgán
Státní plánovací komise metodologickou
radu SPK, jejímž úkolem bude prověřovat
a zdokonalovat metody plánovitého řízení
a využívání výpočetní
techniky pro národohospodářské plánování.
Úprava postavení Slovenské plánovací
komise jako orgánu Slovenské národní
rady pro otázky národohospodářského
plánování a jako oblastního orgánu
Státní plánovací komise je v navrženém
zákoně plně v souhlasu se zákonem
Slovenské národní rady č. 113/1960
Sb., o jednacím a pracovním řádu Slovenské
národní rady. Přitom se počítá
s tím, že v praktické činnosti Státní
plánovací komise bude ve zvýšené
míře využíváno Slovenské
plánovací komise při řešení
otázek celkového rozvoje národního
hospodářství, což bude zakotveno i ve
statutech obou orgánů, které vydá
vláda vlastním usnesením.
V ostatních zbývajících otázkách
dosavadní úpravy nedochází v navrhovaném
zákoně o Státní plánovací
komisi k podstatnějším změnám.
Vzhledem k tomu, že jde o zásadní zákonnou
úpravu postavení a úkolů Státní
plánovací komise a vzhledem k tomu, že zákon
č. 41/1959 Sb. o Státní plánovací
komisi byl již dvakrát novelizován, je účelné
nahradit dosavadní zákonnou úpravu o Státní
plánovací komisi novým zákonem.
Soudružky a soudruzi poslanci!
Výbor pro plán a rozpočet projednal předložený
návrh zákona a současně zjistil, že
schválením nového zákona nevzniknou
vyšší náklady, které by zatížily
státní rozpočet. Proto jsem byl pověřen
výborem pro plán a rozpočet, abych návrh
zákona předložil plénu Národního
shromáždění ke schválení.
(Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger: Děkuji s. posl. Čermákovi.
Hlásí se někdo do rozpravy? Soudruh posl.
Borůvka. Dávám mu slovo.
Posl. Borůvka: Soudružky a soudruzi, přihlásil
jsem se k poznámce proto, že právě projednáváme
zákon o SPK. Jde mi zde o to, abychom při plánování
výroby a zejména zemědělské
výroby byli především hospodáři.
Zatím situace v nákupu zeleniny a raných
brambor ukazuje pravý opak.
Měl bych dotaz na ministra vnitřního obchodu.
Jak vysvětlí krajní nehospodárnost
se zeleninou a její prodávání na zkrmení
dobytkem za neúměrně nízké
ceny. Bylo nám např. nabídnuto 10.000 kedlubnů
za 1 haléř, ačkoliv jsme je nechtěli,
protože byly plesnivé a hodily by se pouze do kompostu.
Přitom Státní plánovací komise
na příští rok plánuje znovu zvýšení
ploch zeleniny. Na náchodském okresu je to o 3,5
%. Zde je třeba, hovoříme-li o spotřebě
zeleniny, vzít v úvahu plánované plochy,
hektarové výnosy, ale současně také
ceny. Soudruh zpravodaj se nezmínil o cenovém úřadu,
který je nutno nějakým způsobem skloubit
s plánovací komisí, protože rozpětí,
které je zde pro výrobce ztrátové,
pro spotřebitele je nesmírně drahé.
Např. cena okurek je v současné době
3 Kčs a spotřebitelská cena kolem 6-7 Kčs.
Přitom okurky se pěstují ve sklenících,
a tato cena je pro výrobce ztrátová. A věřte
nám, soudružky a soudruzi, jestliže my jako předsedové
JZD máme potom pěstovat ztrátové plodiny,
podle ekonomických ukazatelů tak činit ovšem
nesmíme. Protože je to prohřešek na JZD,
protože při spočítání
celého globálu hospodaření pak vychází
negativně a tudíž každé družstvo
pro příští rok bude spíše
nuceno - právě neschopností jak nákupu,
tak i v důsledku stanovených cen - snižovat
plochy zeleniny v zájmu vlastní existence. To je
jeden dotaz.
Dále mám dotaz na ministra zdravotnictví.
Jak vysvětlí, že v současné době
se ještě ve zdravotnických zařízeních,
nemocnicích a lázních konzumují staré
brambory, když nových je poměrně dobré
množství. Nákupní organizace totiž
hovoří o "katastrofální"
úrodě. Neumím si soudruzi představit,
až bude našim chemickým průmyslem dodáno
200 kg čistých živin na hektar, jak nazvou
potom úrodu, když v současné době
hovoří o "katastrofě". Jestliže
usnesení XII. sjezdu a usnesení ústředního
výboru říká "vše pro člověka,
všeho hojnost" a jestliže počasí
i píle družstevníků a pracovníků
státních statků se zasadí o to, že
je úroda, vypukne "katastrofa". V lázních
Velichovky byli před několika dny nuceni prodat
80 q brambor, které shnily, Jednotnému zemědělskému
družstvu Jásená za 10 Kčs. Mám
zato, že právě v souvislosti s plánováním,
v souvislosti s hospodárností bychom měli
být hospodáři všude. Jsou věci,
které nevyžadují investic, které vyžadují
jenom rozumné, uvážlivé a odpovědné
jednání a zachráníme obrovské
množství hodnot. Každé malé dítě,
a nemusí to být ani lidé s akademickými
tituly, vědělo, že někdy začátkem
června tu budou rané brambory, tudíž
mohlo ministerstvo zdravotnictví dát příkaz,
anebo se podívat, kde leží tuny a tuny starých
brambor, kterými bychom vykrmili prasata a na druhé
straně dát možnost odlivu raných brambor
do zdravotnických zařízení, když
to je státní organizace, když stejně
je zdravotnictví zadarmo, tudíž, že by
cena brambor rozhodně měla být úměrně
nižší do těchto organizací, a ne
si hrát každý na svém.
Mám tudíž dotaz na ministra zdravotnictví,
co o tom ví, a jak se o to stará. Prosil bych však,
aby to nebylo jenom nějaké všeobecné
vysvětlování, jak tomu bylo v minulé
schůzi u s. ministra Ďuriše na dotaz s. Brančíka.
S tím my rozhodně nemůžeme souhlasit.
Třetí dotaz mám na ministra Vokáče
pokud jde o rušení skladů na nádraží.
Byl bych rád, aby se nad tím soudruzi zamysleli,
zdali to není předčasné, poněvadž
zatím gumy na traktory, nákladní auta a valníky
nejsou. Jestliže se skládky ruší a dávají
se daleko od spotřebitelských míst, ulehčí
se sice železnici, na druhé straně se však
ztíží dopravní možnosti JZD. Kaučukárna
v Kralupech nejede ještě naplno. Je tedy třeba,
abychom na jedné straně nedělali opatření,
které uleví jednomu resortu a abychom na druhé
straně nechtěli vidět, že druhý
resort bude tímto opatřením nesmírně
zatížen a že v souhrnu přinese toto opatření
národnímu hospodářství malý
prospěch. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger: Soudružky a soudruzi,
soudruhem posl. Borůvkou byl vznesen dotaz na ministra
vnitřního obchodu, na ministra zdravotnictví
a na ministra dopravy. Ministr vnitřního obchodu
ani ministr zdravotnictví nejsou přítomni.
Je zde přítomen ministr Vokáč. Ptám
se, zdali ministr Vokáč je ochoten dotaz soudruha
Borůvky zodpovědět a vznáším
dotaz na ostatní přítomné členy
vlády, zdali některý z nich je ochoten zodpovědět
s. Borůvkovi první a druhý dotaz vznesený
na ministra vnitřního obchodu a ministra zdravotnictví.
Dávám slovo ministru Vokáčovi.
Ministr dopravy Vokáč: Soudružky a soudruzi,
k uvedenému dotazu chtěl bych odpovědět
tím způsobem, že tak jako každým
rokem i letos vytváří železniční
doprava v tomto období předpoklady pro zabezpečení
podzimního období, tj. i pro utvoření
prostoru k tomu, aby mohly mít naše podzimní
plodiny, tj. řepa a brambory potřebné sklady.
Prosil bych s. Borůvku, aby uvedl, ve kterých stanicích
se toto provádí, poněvadž v některých
stanicích zabezpečujeme právě tyto
skládky a prostory pro potřebné předzásobení.
Rovněž v některých našich stanicích,
jak je známo na základě akčního
plánu ministerstva paliv, ministerstva vnitřního
obchodu a ministerstva dopravy, vytváříme
společné skládky, do kterých budou
převáženy ucelené vlaky pro předzásobení
našeho obyvatelstva. Jde tedy o to, zdali to není
jedna z těchto stanic, o kterých zde s. poslanec
hovořil. Jde o to, abychom mohli tyto ucelené vlaky
v těchto jednotlivých stanicích vyložit
a z těchto center zásobovat obyvatelstvo. Neděláme
tedy tato opatření pro potřebu naší
železnice, ale s ohledem k našim pracujícím,
aby nedošlo k tomu, co se odehrálo v loňském
zimním období.
Předseda NS Fierlinger: Děkuji s. Vokáčovi.
Táži se s. poslance Borůvky, zdali chce svůj
dotaz upřesnit písemně nebo ústně.
Posl. Borůvka: Písemně.
Předseda NS Fierlinger: Soudruh Borůvka souhlasí
s tím, že podá s. Vokáčovi písemné
upřesnění svého dotazu, o které
stanice jde.
Dávám slovo místopředsedovi vlády
s. Krajčírovi.
Místopředseda vlády Krajčír:
Vzhledem k tomu, že zde nejsou přítomni ministr
vnitřního obchodu a ministr zdravotnictví,
chtěl bych předběžně odpovědět
na otázky, které se týkají zeleniny
a nových a starých brambor.
Pokud jde o plán výroby zeleniny, je známo,
že se vkládá do státního plánu
po návrzích příslušných
orgánů, tj. také ministerstva zemědělství
a nyní také i po vyjádření
ústřední komise strany a vlády pro
řízení zemědělské výroby,
jejímž členem je také s. posl. Borůvka.
Je možné konstatovat to, že spotřeba zeleniny
u nás nemůže být všeobecně
považována za vysokou. Všichni víme, že
spotřebu zeleniny je třeba dále zvyšovat,
neboť i zdravotníky doporučované normy
spotřeby zeleniny nejsou stále dostiženy ve
skutečné spotřebě. Proto budeme muset
také výrobu zeleniny podle všeobecně
uznávaného mínění i v příštích
letech stupňovat. Zůstává skutečností,
že každoročně, zvláště
při vyšší sklizni zeleniny anebo naopak
při nedostatečné sklizni, jsou nedostatky
v prodeji i v zásobování. Abychom se těmto
nedostatkům vyhnuli, zabývá se ústřední
komise pro výrobu, nákup a zásobování
zeleninou velmi operativně problémy, které
vznikají ve výrobě, nákupu i rozmísťování
zeleniny. Soudím, že je správné, aby
diskusní příspěvek s. Borůvky
byl projednán na nejbližší schůzi
ústřední komise pro zeleninu. Tato komise
se opírá a řídí činnost
krajských i okresních orgánů, takže
je možné provádět velmi operativně
zásahy, aby tyto nedostatky byly odstraněny.