V minulém roce jsme vzhledem k neplnění plánu
a z příčin, o nichž jsem hovořil,
nesplnili ani rozpočet celkových příjmů.
Do splnění příjmů nám
chybělo 1 103,000 000 Kčs.
Z rozpočtových příjmů nesplnil
se zejména plán odvodů ze zisků podniků,
a to 2 miliardy 434 mil. Kčs.
Rozpočet příjmů od obyvatelstva na
daních, dávkách a poplatcích byl splněn
na 99,5 %.
Na celkové výsledky našeho hospodaření
nepříznivě působilo i rozpočtové
hospodaření národních výborů.
Přímé příjmy národních
výborů (bez převodů z finančních
rezerv) byly splněny na 99 %. Na nesplnění
příjmů mají největší
podíl hospodářské organizace, které
zůstaly státnímu rozpočtu dlužny
623 mil. Kčs (jen neplnění odvodů
ve stavebnictví činilo 354 milióny Kčs).
Také u národních výborů nevyčerpané
výdaje nejsou výsledkem úspor v hospodaření,
ale vznikly z neplnění úkolů. Například
na investice nebylo použito 757 miliónů Kčs,
na přímou pomoc JZD zůstalo nevyčerpáno
309 mil. Kčs.
Z úhrnu výdajů NV připadalo 39,2 %
na hospodářství, 56,6 % na kulturní
a sociální opatření a 4,2 % na správní
výdaje. Podíl přímých příjmů
národních výborů na celkovém
krytí výdajů v r. 1962 dosáhl
50,6 % proti 48,1% v r. 1961.
Rozpočtové příjmy národních
výborů převýšily výdaje
o 1 miliardu 716 miliónů Kčs.
Přes potíže, které v našem hospodářství
máme i v r. 1962 pokračoval růst životní
úrovně obyvatelstva, a to rychlejším
tempem než národní důchod. Osobní
spotřeba se zvýšila o 2,3 % a výdaje
státního rozpočtu na kulturní a sociální
opatření vzrostly o 3,3 % (v roce 1961 o 4,7 %).
I když je zde zpomalení proti r. 1961, je růst
těchto výdajů rychlejší než
růst národního důchodu, a to zvyšuje
napětí mezi zdroji a potřebami.
Vysoké jsou výdaje na nemocenské pojištění,
které se proti roku 1961 zvýšily o 6,1 % a
dosáhly výše 8 miliard 258 mil. Kčs.
Výdaje státního rozpočtu na sociální
zabezpečení jsou proti roku 1961 vyšší
o 7,2 % a činily v r. 1962 již 14 miliard 115
mil. Kčs. Počet důchodů se opět
zvýšil na 2 milióny 481 tisíc. Příjmy
obyvatelstva z nemocenského a sociálního
zabezpečení stoupají podstatně rychleji
než mzdy, které se proti r. 1961 zvýšily
o 3,8 % -
Celkové výdaje státního rozpočtu
na školství a kulturu činily loni 9 miliard
126 mil. Kčs. Opětně se zvýšila
předškolní a mimoškolní péče
o děti. Počet dětí v mateřských
školách činil na 309 tisíc, žáků
navštěvujících školní družiny
a kluby 213 tisíc a stravovaných ve školních
jídelnách 935 tisíc; plán na rok 1963
počítá s dalším rozšířením
této péče.
Výdaje na zdravotnictví činily celkem 6 miliard
471 miliónů korun a umožnily zejména
rozšířit počet lůžek ve
zdravotnických zařízeních. Ovšem
ani ve zdravotnictví nebyly splněny všechny
úkoly a tak např. z plánovaného zvýšení
4612 lůžek bylo splněno jen zvýšení
o 1306 lůžek.
Přesto ve zdravotní péči patříme
mezi země, které na ni poskytují, jako vůbec
na bezplatné služby obyvatelstvu, nejvyšší
prostředky ze státního rozpočtu.
Je proto vylhané tvrzení nepřátelské
propagandy, že životní úroveň obyvatelstva
se u nás v r. 1962 snížila. I když
jsme měli potíže v zásobování
masem a některými druhy spotřebního
zboží, životní úroveň proti
r. 1961 opětně vzrostla, jak ukazuje těch
několik příkladů, které jsem
uvedl, i to, že vklady obyvatelstva ve státních
spořitelnách se loni zvýšily o 2 miliardy
667 mil. Kčs. Životní úroveň,
to není jen spotřeba masa, i když i toho masa
se spotřebovalo víc než v r. 1961.
Se zvýšenou životní úrovní
se počítá i v rozpočtu na r. 1963
a proto je třeba s plnou vážností uskutečňovat
usnesení ÚV KSČ o mobilizaci všech našich
vnitřních zdrojů a sil, abychom naši
výrobu zvýšili a zejména podstatně
zhospodárnili a zkvalitnili.
Je třeba říci otevřeně, že
bez důsledného provedení všech opatření,
která navrhuje ÚV KSČ, bychom životní
úroveň nemohli zvyšovat a neudrželi bychom
ani dosavadní stav.
Naše potíže v hospodářství
nemůžeme stále řešit jen nějakou
vnější pomocí, nýbrž zásadní
změnou v hospodaření s našimi vlastními
zdroji, jak to jasně na adresu nás všech řekl
a zdůraznil na projevech v Ostravě a v Košicích
president republiky s. A. Novotný.
Z tohoto hlediska musíme velmi odpovědně
hodnotit dosavadní výsledky hospodaření
v tomto roce. Nejsou dobré, na mnoha úsecích
neplníme ani nově upravený plán. To
platí i o kvalitativních výsledcích.
Produktivita práce se proti minulému roku zvýšila
jen ve spotřebním a potravinářském
průmyslu, celkově je v průměru za
leden-duben nižší o 2,4 %.
Podíl mezd na 1 Kčs produkce za prvé čtvrtletí
1962 činil 22,1 haléře, letos 22,7 hal.,
ve stavebnictví loni 39 haléřů, letos
48,1 hal. Ne tedy zlepšení, ale zhoršení.
Zhoršilo se využití pracovní doby. Velmi
vážně musíme posuzovat v souvislosti
s usnesením ÚV KSČ mobilizaci všech
vnitřních rezerv a zdrojů i nezdravý
vývoj nákladů. V hutích se náklady
za prvé čtvrtletí t. r. zvýšily
o 10,7 %. A vše nelze vysvětlovat jen zimní
kalamitou, dopravními nedostatky a změnami ve struktuře
průmyslové výroby.
Výbor pro plán a rozpočet, který ve
schůzi konané 27. června projednával
státní závěrečný účet
za minulý rok za účasti předsedy NS
s. Zd. Fierlingera a ministra financí s. J. Ďuriše,
velmi ostře kritizoval, že mnohá ministerstva,
podniky a národní výbory činí
opatření k překonání nedostatků
pozdě a že je ještě stále mnoho
formálnosti a nedůslednosti v přijímání
a zabezpečování usnesení a úkolů.
Členové výboru odmítli názory,
že nelze mobilizovat naše zdroje, poněvadž
rezervy jsou vyčerpány. Velké rezervy máme
nesporně ve vysoké zmetkovitosti v průmyslové
výrobě, kde ztráty představovaly v
r. 1962 1 miliardu 400 mil. Kčs. Kdyby na každém
pracovišti se soustavně sledovaly příčiny
zmetkovitosti a činila se opatření na jejich
odstranění, musela by se podstatně zmetkovitost
snížit.
Jaké nesmírné rezervy máme ve snižování
nákladů, ukázal ve výboru pro plán
a rozpočet ministr Ďuriš. Jen každý
ušetřený haléř nákladů
na 1 Kčs výroby představuje v celém
národním hospodářství 3 miliardy
600 mil. Kčs.
Dosažené výsledky některých podniků
ukazují, že soustavným zdokonalováním
řízení a správnou politickovýchovnou
prací je možné i v zastaralých závodech
mobilizovat rezervy růstu produktivity práce a snižování
nákladů. Například rousínovský
podnik na výrobu nábytku dosáhl při
stejných výrobních plochách a stejné
technické úrovni za 10 let zvýšení
výroby o 188% a produktivity práce o 128 %, přičemž
počet pracovníků se zvýšil jen
o 26 %. To se projevilo i ve snižování nákladů.
Ministerstvo spotřebního průmyslu dosáhlo
dobrých výsledků v budování
vzorových závodů a ukázalo, že
i bez velkých investic je možnost zvyšovat efektivnost.
V ministerstvu chemického průmyslu se zdokonalením
kalkulace nákladů, spotřebních norem
a správným využíváním
evidence zásob a spotřeby materiálu dosáhlo
zlepšení ve spotřebě surovin, materiálu
a energie. Zlepšila se kázeň při dodržování
spotřebních norem. Zatímco v r. 1961 překročilo
plánovanou spotřebu 17 podniků o 26 miliónů
Kčs, v r. 1962 již jen 9 podniků o 9 mil. Kčs.
Příklady ukazují, že máme i ve
snižování nákladů velké
rezervy a protože podobné příklady má
každé ministerstvo, mělo by se rozvinout masové
hnutí za prověření, zprogresívnění
a nejhospodárnější plnění
norem spotřeby materiálu a energie a prohloubit
podnikový chozrasčot podle příkladů
dobrých podniků.
K zabezpečení tohoto úkolu je nutné
stanovit na všech stupních řízení
závazný systém tvorby, prověrky a
kontroly spotřebních norem, jakož i časový
plán technicky zdůvodněných norem
a stanovení termínu pro potvrzení norem na
příští rok.
Ministerstva, podniky, národní výbory a JZD
musí lépe zabezpečovat loňské
usnesení vlády o prohloubení chozrasčotu,
neboť na nepříznivém vývoji kvalitativních
ukazatelů loni i letos má nesporně značný
podíl také oslabení chozrasčotu. Na
mnoha závodech se neprosazovala důsledně
hospodárnost, aby se dosáhlo maximálních
výsledků s minimálními náklady.
Jsou proto nezbytná opatření na prohloubení
vnitropodnikového chozrasčotu, který především
musí být zaměřen na otázky
kvality, úspory práce, elektrické energie
a materiálu, na zajištění růstu
produktivity práce, technické úrovně
výrobků a snižování vlastních
nákladů.
Opatření k prohloubení vnitropodnikového
chozrasčotu nejsou věcí jen ministerstva
financí, ale vyžadují si aktivní účast
všech výrobních ministerstev. Je známo,
že tyto otázky jsou předmětem diskuse
ve všech socialistických zemích, že proto
při opatřeních k prohloubení chozrasčotu
je třeba přihlédnout také ke zkušenostem
našich přátel a zejména je nutná
součinnost výzkumných pracovišť
a hospodářských pracovníků
z praxe.
Kromě výchovného působení na
pracovníky je třeba plně uplatnit jejich
hmotnou zainteresovanost na kvalitě výroby a důsledně
hmotně postihovat ty, kteří zavinili nekvalitní
výrobu.
Je třeba uvítat, že bude obnovena a prohloubena
funkce chozrasčotních komisí v podnicích
i nadřízených orgánech. Nesporně
značné rezervy máme ve správném
využití miliardových prostředků,
které jsou určeny na technický rozvoj. Tyto
výdaje činily v r. 1961 4 miliardy Kčs, loni
4 miliardy 500 mil. Kčs a na rok 1963 se plánuje
5 miliard 355 mil. Kčs, tj. téměř
o 18 % více než loni.
Velké rezervy máme též v zásobách
a spotřebě materiálu. Vážné
nedostatky v řízení výroby, odběratelsko-dodavatelských
vztahů, normování výrobní spotřeby
a investiční výstavby dále zhoršují
situaci ve vývoji zásob. Za období leden-duben
vzrostly zásoby v průmyslu o 2 miliardy 600 miliónů
Kčs, ačkoliv za rok 1963 se mají snížit
o 0,7 mld. Kčs.
Přitom někde se usnesení ÚV KSČ
o zvýšení ekonomicky žádoucí
výroby o 1 miliardu Kčs nad nový upravený
plán usnáší formálně,
často bez zabezpečení této výroby.
Ani mnohé velké podniky nemají spolehlivý
přehled o svých zásobách.
Například Závody V. I. Lenina v Plzni nabízejí
k výkupu 18 kusů kladek, současně
však 24 stejných kladek objednávají.
Strojírenský podnik Totex v Chrastavě nakoupil
k výrobě 1 textilního stroje 32 kg ušlechtilého
plechu, ačkoliv norma spotřeby v plánu činí
jen 11,6 kg. Soudruh poslanec Švec uvedl ve výboru
pro plán a rozpočet z vlastní zkušenosti
příklady o tom, jak neodpovědně některé
podniky nakupují a potom nadnormativní zásoby
likvidují. Nové součástky na traktory
poslaly do šrotu, likvidovaly úplně nové
lustry, koberce apod.
Soudruzi, my jsme sice hospodářsky silná
země, ale může si i silná země
dovolit takovéto "hospodaření"?
To přímo musí provokovat ty pracovníky,
kteří pracují poctivě, svědomitě
a odpovědně. Je třeba použít
přísné sankce tam, kde přesvědčování
nepomáhá.
Všechna zhoršení ve vývoji zásob
potvrzují, že se v mnoha podnicích dosud nezměnil
postoj k využití zásob jako velké rezervy
našeho hospodářství. Jak mohutné
zdroje možno mobilizovat, ukazuje srovnání:
Kdybychom v roce 1963 znovu dosáhli takovou obrátku
zásob, jakou jsme měli v r. 1960, pak bychom mohli
mít letos méně oběžných
prostředků přibližně o 10 miliard
korun a tyto bychom mohli použít na další
zvýšení výroby. Z toho je vidno, jak
je důležité pomocí akčních
plánů zabezpečit usnesení o snížení
zásob.
K zabránění růstu nepotřebných
zásob je nutné, aby změny plánu byly
prováděny komplexně a důsledně
se trvalo na tom, aby orgánu, který bude rozhodovat
o změně plánu, se předložilo
vyjádření o důsledcích změny
v plném rozsahu, včetně zásob.
Připravovaná úprava nové metodiky
musí zejména pamatovat na zdokonalení vazby
jednotlivých částí plánu, na
zvýšení úlohy plánu nové
techniky a kvalitativních ukazatelů a na zlepšování
mezioborových vztahů.
Nesporně mnohé naše potíže jsou
způsobeny nedostatky v plánování a
to, co řekl s. Chruščov na posledním
zasedání ÚV KSSS o nutnosti zdokonalovat
plánování, zaslouží si velké
pozornosti také u nás.
Velké rezervy máme ve včasném provedení
důležitých investičních staveb.
Avšak plnění investiční výstavby
za 4 měsíce je nižší o 21,2 % než
loni ve stejné době a rozestavěnost za první
čtvrtletí 1963 se dále zvyšuje.
Jak správné je rozhodnutí ÚV KSČ
o mobilizaci všech našich vlastních zdrojů,
to potvrzuje například i využití základních
fondů.
Velké rezervy máme ve využívání
pracovní doby. V minulém roce neodpracovaná
doba v průmyslu, kromě dovolených, představuje
takovou ztrátu, jako vyřazení zhruba 140
000 zaměstnanců z výroby. Stabilita pracovních
sil, to je na některých závodech, zejména
ve stavebnictví, neznámý pojem. Sotva se
lidé zaškolí, odcházejí již
na nové místo, kde se opět musí zapracovat.
V mnohých závodech je to jako v průchodních
domech, a z toho jsou pochopitelně velké škody.
Také to, že v důsledku špatného
plánování dlouho není v závodě
co dělat a ke konci čtvrtletí se šturmuje,
aby se plán splnil a zachránily prémie, nám
působí značné škody. Vždyť
šturmování téměř vždy
způsobuje, že se nedbá na kvalitu a náklady,
plán se musí splnit za každou cenu.
Škody způsobené nízkou kvalitou výrobků
se projevují i v zahraničním obchodě.
Nepříznivé výsledky v zemědělské
výrobě v roce 1962 působí stále
ještě i na plnění plánu v tomto
roce. Proto tím naléhavější je
konkrétní pomoc zemědělství.
Příklad jihomoravského kraje, kde členové
strany jsou pověřováni konkrétními
úkoly v zemědělské výrobě,
hodnotí ÚV KSČ jako správnou metodu
stranické práce. Jistě tento příklad
najde následovníky, abychom také v zemědělství
nedostatky rychleji překonávali. Všechna opatření
ve prospěch zemědělství, jako např.
zjednodušení systému financování,
úvěrování a finančního
plánování v zemědělství,
je třeba předem projednat s pracovníky zemědělské
praxe.
Stejně tak při návrzích na jednotnou
úpravu základních úkolů finančních
orgánů národních výborů
a rozsahu jejich pravomoci a odpovědnosti, a při
vydání nového rozpočtového
řádu národních výborů,
nelze přehlédnouti hlasy těch, kteří
mají dlouholeté praktické zkušenosti.
Jde o to, aby nový rozpočtový řád
upevnil centrální řízení a
prosazování celospolečenských zájmů,
ale nepodvázal nutnou iniciativu členů národních
výborů.
V minulosti jsme právem kritizovali, že budování
nových kapacit v místním hospodářství
bylo někde neuvážené, přímo
zbytečné, naproti tomu mnohé se zanedbalo
a placené služby obyvatelstvu stále ještě
se plní velmi neuspokojivě. Proto připravovaná
opatření ke zlepšení řízení
národních výborů a k upevnění
kázně v podnicích národními
výbory řízených, mají velký
význam.
Státní závěrečný účet
za rok 1962 ukazuje v plném světle naše klady
i nedostatky. Mluvil jsem především o nedostatcích,
neboť chceme, aby všichni naši lidé si uvědomili
jejich závažnost. Říkáme jim
plnou pravdu, aby věděli zač a proč
mají bojovat. Sovětská mládež,
když to vlast potřebovala, šla daleko od svých
domovů obdělávat celiny, aby byl dostatek
potravin nejen pro sovětský lid, ale i pro jeho
spojence. Sovětský lid dal nám a celému
světu příklad, jak řešit problémy
a překonat potíže a proto Sovětský
svaz má stále vysoká tempa růstu průmyslové
i zemědělské výroby.
Věřím, že příklad sovětských
bratří pomůže nám překonat
současné nedostatky, že se nám podaří
zmobilizovat všechny zdroje k plnění květnového
usnesení ÚV KSČ.
Doporučuji jménem výboru pro plán
a rozpočet, abychom schválili vládní
návrh usnesení, jímž Národní
shromáždění schvaluje podle článku
41 ústavy státní závěrečný
účet ČSSR za rok 1962 v tomto znění:
Národní shromáždění Československé
socialistické republiky schvaluje státní
závěrečný účet Československé
socialistické republiky za rok 1962, který vykazuje
rozdíl příjmů a výdajů
hospodaření podle státního rozpočtu
za rok 1962 v částce 1.131,525.000 korun.
Národní shromáždění souhlasí,
aby tohoto rozdílu ve výš1.131,525.000 Kčs
bylo použito takto:
a) národním výborům se ponechává podle zásad hmotné zainteresovanosti a na účelově určené úkoly | 288,437.000 Kčs, | |
b) ministerstvům se poskytuje na finanční vypořádání podniků | 727,088.000 Kčs, | |
c) konečným přebytkem | 116,000.000 Kčs se doplňují státní finanční rezervy. |