Předseda Národního shromáždění Fierlinger a místopředsedové
Valo, Fiala, dr. Kyselý, Pospíšil,
dr. Škoda.
Členové předsednictva ÚV KSČ
předseda vlády Široký, místopředseda
vlády dr. Dolanský, Lenárt,
místopředseda vlády inž. Šimůnek;
místopředseda vlády Krajčír;
ministři dr. Neuman, Černík,
David, Machačová-Dostálová,
dr. Kahuda, Hamouz, Vokáč.
249 poslanců podle prezenční listiny.
Z Kanceláře NS: Vedoucí Kanceláře
NS Kováčik.
Předseda NS Fierlinger (zvoní): Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi! Zahajuji 20. schůzi Národního
shromáždění. Dovolte mi, abych vás
seznámil s pořadem dnešní schůze,
na jehož návrhu se předsednictvo Národního
shromáždění usneslo. Proti tištěnému
dennímu pořadu, který byl poslancům
Národního shromáždění
rozeslán, navrhuje se, aby pořad dnešní
schůze byl rozšířen o projednání
vládního návrhu zákona, jímž
se mění § 203 trestního zákona,
dále vládního návrhu zákona
o Státní plánovací komisi, jakož
i vládního návrhu, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
Československé socialistické republiky k
projevu souhlasu Smlouva o obchodu a plavbě mezi Československou
socialistickou republikou a Bulharskou lidovou republikou.
Návrh denního pořadu je proto následující:
1. Zpráva výboru mandátového o ověření
platnosti volby nově zvolených poslanců.
2. Zpráva výboru pro plán a rozpočet
o vládním návrhu usnesení (tisk 130),
jímž Národní shromáždění
schvaluje podle čl. 41 ústavy státní
závěrečný účet Československé
socialistické republiky za rok 1962.
3. Zpráva výboru pro plán a rozpočet
k vládnímu návrhu zákona o Státní
plánovací komisi.
4. Společná zpráva výboru kulturního
a ústavně právního k vládnímu
návrhu zákona (tisk 122) o Československé
akademii věd.
5. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 123)
o jednotné soustavě vědeckovýzkumných
a vývojových pracovišť (vědeckovýzkumné
a vývojové základně).
6. Zpráva výboru kulturního k vládnímu
návrhu zákona (tisk 131) o národních
umělcích.
7. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 124)
o advokacii.
8. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona, jímž
se mění § 203 trestního zákona
č. 140/1961 Sb.
9. Zpráva výboru zahraničního k vládnímu
návrhu (tisk 125), kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
Československé socialistické republiky k
vyslovení souhlasu Úmluva o výsadách
a imunitách Dunajské komise, přijatá
na XXI. zasedání Dunajské komise dne 13.
února 1963 v Budapešti.
10. Zpráva výboru zahraničního k vládnímu
návrhu (tisk 132), kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
Československé socialistické republiky k
projevu souhlasu Smlouva o obchodu a plavbě mezi Československou
socialistickou republikou a Bulharskou lidovou republikou podepsaná
v Sofii dne 8. března 1963.
11. Zpráva výboru zahraničního k vládnímu
návrhu (tisk 126), kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
Československé socialistické republiky k
vyslovení souhlasu návrh na výpověď
Úmluvy Mezinárodní organizace práce
č. 4 o noční práci žen, přijaté
Generální konferencí Mezinárodní
organizace práce, která se konala od 29. října
1919 ve Washingtonu.
12. Zpráva výboru zahraničního k vládnímu
návrhu (tisk 127), kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
Československé socialistické republiky k
vyslovení souhlasu Úmluva Mezinárodní
organizace práce č. 87 o odborové svobodě
a ochraně odborového práva, přijatá
Generální konferencí Mezinárodní
organizace práce dne 9. července 1948 v San Francisku.
13. Zpráva výboru zahraničního k vládnímu
návrhu (tisk 128), kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
Československé socialistické republiky k
vyslovení souhlasu Úmluva Mezinárodní
organizace práce č. 98 o provádění
zásad práva na organizaci a na kolektivní
vyjednávání, přijatá Generální
konferencí Mezinárodní organizace práce
dne 1. července 1949 v Ženevě.
14. Zpráva výboru zahraničního k vládnímu návrhu (tisk 129), kterým se předkládá Národnímu shromáždění Československé socialistické republiky k vyslovení souhlasu Úmluva Mezinárodní organizace práce č. 111 týkající se diskriminace v zaměstnání a povolání, přijatá Generální konferencí Mezinárodní organizace práce dne 25. června 1958 v Ženevě.
15. Doplňovací volba předsednictva NS a výborů
Národního shromáždění.
16. Doplňovací volba soudců Nejvyššího soudu.
Má někdo k tomuto návrhu denního pořadu
nějaké připomínky? (Nikdo.)
Nemá. Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Zjišťuji, že Národní shromáždění
je způsobilé se usnášet.
Kdo souhlasí s návrhem denního pořadu,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění schválilo svůj denní pořad. Přistoupíme k projednání prvního bodu pořadu, kterým je
1. Zpráva výboru mandátového o ověření
platnosti volby nově zvolených poslanců.
Zprávu přednese předseda mandátového
výboru poslanec Harus.
Žádám, aby se ujal slova.
Předseda mandátového výboru posl.
Harus: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi!
Mandátový výbor Národního shromáždění
mě ve své dnešní schůzi pověřil,
abych Vám podal zprávu o přezkoušení
platnosti volby nově zvolených poslanců Národního
shromáždění, a to:
Gustava Imramovského a
Jana Červinky.
Úmrtím poslanců Národního shromáždění
Františka Dudače a Anežky Hodinové-Spurné
se uprázdnila místa poslanců NS ve volebních
obvodech č. 22 - Praha 10-Vršovice v Hlavním
městě Praze a č. 210 - Zábřeh
v kraji Severomoravském.
Bylo proto třeba provést doplňovací
volby ve shora uvedených obvodech. Předsednictvo
Národního shromáždění
usnesením ze dne 12. dubna 1963 stanovilo doplňovací
volby v uvedených volebních obvodech na neděli
dne 16. června 1963.
V doplňovacích volbách ve volebním
obvodu č. 22 - Praha 10-Vršovice byl zvolen poslancem
NS Gustav Imramovský, svářeč
kovů v Lokomotivním depu ve Vršovicích,
aktivní veřejný a politický pracovník.
Ve volebním obvodu č. 210 - Zábřeh
byl zvolen poslancem NS Jan Červinka, předseda
JZD v Lošticích, vyznamenaný jako vynikající
pracovník socialistického zemědělství.
Ústřední volební komise pro doplňovací
volby do Národního shromáždění
předložila doklady, týkající
se těchto doplňovacích voleb, a to:
1. Přihlášky kandidátů k registraci
a písemné prohlášení kandidátů,
že kandidaturu přijímají.
2. Zápisy obvodních volebních komisí
o registraci kandidátů.
3. Zápisy obvodních volebních komisí
o sčítání hlasů-
4. Zápis Ústřední volební komise pro doplňovací volby do Národního shromáždění.
Mandátový výbor ve své schůzi
dne 9. července 1963 přezkoumal uvedené doklady
a zjistil, že doplňovací volby v obou uvedených
volebních obvodech byly provedeny v plném souladu
se všemi zákonnými předpisy, týkajícími
se voleb do Národního shromáždění.
Mandátovému výboru také nedošly
žádné zprávy nebo stížnosti
na porušení těchto zákonných
ustanovení.
Z předložených dokladů mandátový
výbor zjistil, že ve volebním obvodu č.
22 - Praha 10 - Vršovice z počtu 37 417 odevzdaných
platných hlasů bylo 37 410 odevzdáno pro
navrženého kandidáta a ve volebním obvodu
č. 210 - Záhřeb z celkového počtu
30 079 odevzdaných platných hlasů bylo 30
038 hlasů odevzdáno pro navrženého kandidáta.
Téměř 100 % odevzdaných hlasů
pro oba kandidáty je projevem důvěry, kterou
politice našeho státu a Národní fronty
projevují naši pracující. Vyjádřilo
to také důvěru kandidátům,
o nichž jsou voliči přesvědčeni,
že jako poslanci Národního shromáždění
budou dbát vůle a zájmů lidu, řídit
se ústavou a ostatními zákony republiky a
pracovat k tomu, aby byly uvedeny v život a přispívat
tak při budování naší vyspělé
socialistické společnosti a pro zachování
míru ve světě.
Poněvadž doplňovací volby byly provedeny
v plném souhlasu se zákonnými předpisy
o volbách do Národního shromáždění
a není tedy důvodu pro zrušení platnosti
těchto voleb, doporučuje mandátový
výbor, aby Národní shromáždění
podle čl. 55 ústavy a § 50 zákona č.
27/1954 Sb., o volbách do Národního shromáždění,
volbu poslance Gustava Imramovského a poslance Jana
Červinky ověřilo.
Předseda NS Fierlinger:
Děkuji posl. Harusovi za přednesenou zprávu.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení tak, jak
je obsaženo ve zprávě mandátového
výboru, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
schválilo zprávu mandátového
výboru a ověřilo tak platnost volby poslanců
Gustava Imramovského a Jana Červinky.
Poněvadž se jmenovaní poslanci dostavili do
dnešní schůze, přistoupíme k
vykonání poslaneckého slibu podle článku
56 ústavy, a to tím způsobem, že bude
přečten ústavou předepsaný
poslanecký slib, poslanci Gustav Imramovský
a Jan Červinka ke mně přistoupí
a vykonají slib podáním ruky a slovem "slibuji".
Žádám o přečtení slibovací
formule a jmenované poslance žádám,
aby ke mně přistoupili vykonat slib.
(Vedoucí Kanceláře NS čte slib;
nově zvolení poslanci přistupují k
předsedovi a slovem "slibuji" a podáním
ruky skládají poslanecký slib.)
Tím je vyřízen první bod pořadu
schůze.
Přistoupíme k projednávání
druhého bodu pořadu, kterým je
2. Zpráva výboru pro plán a rozpočet
o vládním návrhu usnesení (tisk 130),
jímž Národní shromáždění
schvaluje podle čl. 41 ústavy státní
závěrečný účet Československé
socialistické republiky.
Zpravodajem je posl. Tymeš, dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. Tymeš: Soudružky a soudruzi,
výsledky našeho národního hospodářství
v r. 1962 byly zásadně vyhodnoceny na XII.
sjezdu KSČ a na letošních zasedáních
ÚV KSČ.
V tomto duchu je vypracován i státní závěrečný
účet za minulý rok. Ukazuje jasně,
že výsledky v plnění státního
plánu a státního rozpočtu nejsou tak
příznivé jako v minulých letech. Růst
průmyslové výroby se loni zpomalil, zemědělská
výroba proti r. 1961 značně poklesla, kvalitativní
ukazatele se velmi zhoršily a tím se i zvýšilo
napětí mezi zdroji a potřebami.
Příjmy státního rozpočtu v
minulém roce jsou mnohem vyšší než
výdaje a původně plánovaný
rozdíl mezi příjmy a výdaji - 121
miliónů Kčs - byl překročen
o 1 miliardu 11 miliónů Kčs.
Tento vysoký rozdíl mezi státními
příjmy a výdaji usvědčuje znovu
nepřátelskou propagandu z prolhanosti, neboť
ona vytrvale hlásila do světa, že naše
hospodaření za rok 1962 skončí několikamiliardovým
schodkem. Zde přání bylo otcem myšlenky,
neboť reakce by si přála, aby naše hospodářství
končilo schodky podobně jako státní
rozpočty kapitalistických zemí.
Přesto že rozdíl mezi státními
příjmy a výdaji je tak velký, nemůžeme
s výsledkem být spokojeni. Tento výsledek
nebyl totiž dosažen lepším hospodařením,
ale neplněním plánovaných úkolů
a tím také neplněním rozpočtu
celkových státních výdajů.
Z celkových plánovaných výdajů
státního rozpočtu se nevyčerpaly 2
miliardy 114 mil. Kčs. Byly to převážně
úspory nežádoucí. Vždyť jen
pro neplnění plánu centralizované
výstavby, tedy investic, které nutně potřebujeme
pro další rozvoj našeho hospodářství,
zůstaly nevyčerpány 3 miliardy Kčs.
Plán státních investic včetně
generálních oprav byl splněn jen na 90,4
%, z toho centralizované pouze na 89,4 %.
V průmyslu byl plán hrubé výroby přes
několikeré snížení během
roku splněn jen na 98,9 %. V zemědělství
byl plán splněn jen na 88.
Zpomalení růstu průmyslové výroby
bylo provázeno nadměrným růstem materiálových
nákladů, což mělo vliv na nízkou
tvorbu národního důchodu. Místo plánovaných
6,5 % dosáhli jsme zvýšení národního
důchodu pouze o 1,5 %. Podobně se zpomalil i růst
produktivity práce.
Překročení plánu vlastních
nákladů a nesplnění plánu výroby
zboží způsobilo, že jsme nesplnili ani
plán tvorby zisku. Plán tvorby zisku byl splněn
jen na 78,3 % a skutečná tvorba zisku byla proti
původnímu plánu horší téměř
o 7 miliard Kčs.
V tom se plně odráží neplnění
rozhodujících ukazatelů plánu, změny
sortimentu i celých výrobních plánů,
neuspokojivá energetická situace v druhé
polovině roku 1962, vysoká nemocnost na počátku
roku a zejména ovšem porušování
plánovací a pracovní kázně,
nešetrnost a snaha vyrábět za každou cenu
bez ohledu na náklady. Přitom ještě
některé podniky vykazovaly zisk, který si
neprávem a nesprávně vytvořily, a
to i po komplexních rozborech, aby se zachránily
prémie.
Situaci ztížila v minulém roce také
doprava, která nesplnila plán železniční
přepravy, ani plán zisku, značně překročila
náklady a efektivnost dopravy se dále zhoršila.
Z celkových výdajů státního
rozpočtu za rok 1962 ve výši 121 miliard 386
mil. Kčs připadlo 52,67 % na rozvoj národního
hospodářství, 36,31 % na kulturní
a sociální opatření, 8,83 % na obranu
a bezpečnost země a 2,19 % na správu.