XII. sjezd Komunistické strany Československa určil
za přední úkol celé naší
společnosti v současné době rozvoj
zemědělství. Bez podstatného vzestupu
zemědělské výroby nelze zabezpečit
ani proporcionální, sladěný vývoj
národního hospodářství, ani
zvýšení životní úrovně
lidu. Vyrovnat do roku 1970 úroveň zemědělství
na úroveň průmyslu je podmínkou vytvoření
materiálně technické základny pro
přechod ke komunistické společnosti.
Těmto úkolům je třeba podřídit
celý systém řízení tak, aby
činnost nových řídících
orgánů důsledně vycházela z
potřeb rychlého rozvoje zemědělské
výroby.
Národní shromáždění Československé
socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:
(1) Důležitým předpokladem rozvoje zemědělské
výroby a vyrovnání úrovně zemědělství
na úroveň průmyslu je vytvoření
nové soustavy řízení vycházející
z uplatnění výrobní podnikové
zásady, z posílení ústředního
vlivu uplatněním zásad demokratického
centralismu, ze zvýšení odpovědnosti
ministerstva zemědělství, lesního
a vodního hospodářství za rozvoj zemědělství
a z prohloubení oborového řízení
na základě zkušeností z průmyslu.
(2) Základním článkem nové
soustavy řízení vycházející
z uvedených zásad jsou výrobní zemědělské
správy.
(1) Úkolem ministerstva zemědělství,
lesního a vodního hospodářství
je řídit rozvoj zemědělství
na základě plánu schváleného
vládou a podle pokynů komise ústředního
výboru Komunistické strany Československa
a vlády Československé socialistické
republiky pro řízení zemědělské
výroby. Ministerstvo zemědělství,
lesního a vodního hospodářství
má plnou odpovědnost za plnění úkolů
rozvoje zemědělské výroby výrobními
zemědělskými správami.
(2) Slovenská národní rada účastní
se svými orgány při plnění
úkolů rozvoje zemědělství na
Slovensku.
Výrobním zemědělským správám
přísluší zejména:
- řídit přímo státní statky s výjimkou statků oborově řízených, jednotná zemědělská družstva, meliorační družstva a jiné organizace (§ 5 odst. 2 a § 11);
- organizovat a kontrolovat v řízených organizacích plnění usnesení Komunistické strany Československa a vlády o zemědělství;
- organizovat v zemědělských závodech sestavování návrhů perspektivních a ročních plánů rozvoje zemědělské výroby a nákupu zemědělských výrobků;
- rozepisovat úkoly komplexního plánu zemědělské výroby a nákupu zemědělských výrobků schváleného vládou a rozepsané ministerstvem zemědělství, lesního a vodního hospodářství na výrobní zemědělské správy, na jednotlivá jednotná zemědělská družstva a státní statky;
- schvalovat výrobní a finanční plány jimi řízených organizací;
- rozhodovat o opatřeních potřebných k zajištění plánu výroby a nákupu zemědělských výrobků a projednávat je se zemědělskými závody. Tato opatření jsou pro zemědělské závody závazná;
- potvrzovat smlouvy o dodávce zemědělských výrobků a potřeb uzavírané jednotnými zemědělskými družstvy a státními statky. Bez tohoto potvrzení jsou smlouvy neplatné;
- uplatňovat přímý vliv na činnost strojních a traktorových stanic, schvalovat návrh jejich plánů zemědělské výrobní činnosti, rozhodovat o rozmístění, kompletaci a o využití mechanizačních prostředků, kontrolovat včasné provádění oprav strojů a zásobování zemědělských závodů náhradními díly a materiály, schvalovat zaměření a rozsah výchovy mechanizátorských kádrů;
- uplatňovat přímý vliv na činnost nákupních a zásobovacích závodů, která bezprostředně souvisí se zemědělskou výrobou, zejména při zajišťování nákupu a distribuce osiv nižších stupňů množení, zásobování zemědělských závodů průmyslovými hnojivy a při výrobě a distribuci krmných směsí;
- činit opatření k maximálnímu zjednodušení dodavatelských a odběratelských vztahů státních statků i jednotných zemědělských družstev tam, kde je to účelné a společensky prospěšné.
Při řízení jednotných zemědělských
družstev se výrobní zemědělské
správy plně opírají o družstevní
orgány, dbají o zvyšování jejich
odpovědnosti za hospodaření družstva
a pečují o dodržování vnitrodružstevní
demokracie.
(1) Výrobní zemědělské správy
plně odpovídají za stav a zajišťování
rozvoje zemědělské výroby. Plní
zejména tyto úkoly:
- organizují soustavné zvyšování zemědělské výroby tak, aby byly stále lépe uspokojovány potřeby společnosti;
- vypracovávají návrhy perspektivního rozvoje zemědělské výroby v okrese spolu s návrhy plánovitého postupného řešení specializace;
- plánují výrobu a nákup výrobků organizací řízených výrobní zemědělskou správou; organizují a provádějí čtvrtletní a roční komplexní technicko-ekonomické rozbory hospodaření řízených organizací;
- předkládají plénu okresního národního výboru ke schválení návrhy perspektivních a ročních plánů rozvoje zemědělské výroby a nákupu zemědělských výrobků, včetně návrhů a požadavků na opatření a služby z úseků řízených okresním národním výborem, potřebných pro rozvoj zemědělské výroby;
- zavádějí vědeckou soustavu hospodaření s cílem dosáhnout co nejefektivnějšího využití půdy a přednostního růstu rostlinné výroby správnou strukturou osevních ploch, zvyšováním úrodnosti půdy, používáním výkonných odrůd, řádným využíváním statkových a průmyslových hnojiv, účinnou ochranou rostlin před chorobami a škůdci a péčí o včasné dodržování všech agrotechnických opatření; obstarávají agrochemické zkoušení půd;
- zcela mimořádnou péči věnují zvýšení výroby obilí a krmiv včetně vytváření potřebných rezerv;
- zabezpečují rozvoj živočišné výroby zejména zvyšováním užitkovosti hospodářských zvířat a nejefektivnějším využíváním krmiv, organizováním zootechnických opatření a péčí o zdraví zvířat;
- organizují zavádění výsledků vědy, výzkumu a technického rozvoje do zemědělských závodů, zvláště velkovýrobních technologií; současně přitom řeší dokonalejší formy organizace práce a řízení zemědělské výroby;
- za účinné pomoci strojních a traktorových stanic organizují plné a účelné využívání zemědělské techniky a ostatních výrobních prostředků jednotných zemědělských družstev, státních statků a ostatních organizací;
- organizují investiční výstavbu v souladu s perspektivními plány rozvoje výroby v rámci okresu; na pomoc zemědělským závodům, zvláště jednotným zemědělským družstvům, poskytují službu investorského dozoru;
- organizují posilování jednotných zemědělských družstev a státních statků zemědělskými odborníky, mladými pracovníky a zemědělskými učni; ve zdůvodněných případech a po dohodě s představenstvy vysílají do vybraných jednotných zemědělských družstev potřebné odborníky za podmínek stanovených pro takové případy;
- organizují materiálně technické zásobování pro komplexní zajištění piánu rozvoje zemědělské výroby;
- dbají o řádné dodržování dodavatelských a odběratelských vztahů a provádějí jejich kontrolu;
- prosazují v jimi řízených organizacích zvýšenou hospodárnost a efektivnost, uplatňování a prohlubování chozrasčotu a řeší jejich finanční a ekonomické problémy;
- pečují o řádné normování a odměňování práce a dbají o zavádění účinných způsobů hmotné zainteresovanosti pracovníků státních statků a členů jednotných zemědělských družstev na výsledcích zemědělské výroby;
- dbají, aby výroba na záhumencích byla v souladu se stanovami jednotných zemědělských družstev;
- pečují o bezpečnost práce v zemědělství, o zvyšování kultury a hygieny práce a pracovního prostředí;
- vykonávají kontrolní a revizní činnost v jednotlivých zemědělských závodech i v ostatních organizacích.
(2) Výrobní zemědělské správy
vytvářejí podmínky pro soustavné
upevňování jednotných zemědělských
družstev a státních statků, organizují
rozšiřování zkušeností předních
pracovníků a zemědělských závodů
do široké praxe, pečují o rozvoj socialistického
soutěžení a zlepšovatelského hnutí.
Základní metodou činnosti výrobních
zemědělských správ je konkrétní
a operativní odborná práce v každém
státním statku a jednotném zemědělském
družstvu, přímý styk s jejich orgány
a pracovníky, konkrétní znalost výrobních
problémů a podmínek každého závodu
a odborná pomoc přímo ve výrobě.
(1) Výrobní zemědělské správy
zřizuje ministerstvo zemědělství,
lesního a vodního hospodářství
zpravidla pro obvod okresu jako rozpočtové organizace,
které řídí pomocí svých
orgánů v krajích - krajských výrobních
zemědělských správ.
(2) Ministerstvo zemědělství, lesního
a vodního hospodářství může
podřídit výrobním zemědělským
správám, popřípadě do nich
zcela nebo zčásti začlenit jiné organizace
na úseku zemědělství, popřípadě
některá zařízení sloužící
zemědělské výrobě.
(3) Výrobní zemědělské správy
neodpovídají za závazky podřízených
organizací, pokud se za ně nezaručily nebo
pokud zvláštní předpisy nestanoví
jinak, a podřízené organizace neodpovídají
za závazky výrobní zemědělské
správy.
(4) Organizaci a podrobnosti o činnosti výrobních
zemědělských správ upraví ministerstvo
zemědělství, lesního a vodního
hospodářství.
(1) Národní výbory jako orgány státní
moci a správy dbají o soulad mezi rozvojem zemědělství
a celkovým rozvojem svého obvodu, všestranně
napomáhají zvyšování zemědělské
výroby tím, že vytvářejí
na všech úsecích, které přímo
řídí nebo ovlivňují, takové
podmínky, které by přispívaly co nejvíce
rozvoji zemědělství. Národní
výbory projednávají a schvalují návrh
plánu rozvoje zemědělské výroby
a nákupu zemědělských výrobků.
Jako nejširší organizace pracujících
mobilizují národní výbory prostřednictvím
svých poslanců a zemědělských
komisí občany k účinné pomoci
při plnění úkolů uložených
plánem zemědělské výroby a
nákupu a kontrolují jejich plnění.
(2) Zemědělské komise národních
výborů doporučují výrobním
zemědělským správám konkrétní
opatření ke zlepšení zemědělské
výroby a předkládají radám,
popřípadě plénům národních
výhorů iniciativní návrhy na pomoc
rozvoji zemědělství.
(3) Při řízení rozvoje zemědělské
výroby spolupracují výrobní zemědělské
správy úzce s národními výbory
a odpovídají za plnění plánovaných
úkolů okresním národním výborům.
(1) Ministerstvo zemědělství, lesního
a vodního hospodářství za spolupráce
Ústřední správy nákupu zemědělských
výrobků vypracovává návrh plánu
rozvoje zemědělství, který Státní
plánovací komise uvádí v soulad s
plány ostatních odvětví a úseků
rozvoje národního hospodářství
a předkládá ke schválení vládě.
Po schválení plánu rozepíše ministerstvo
zemědělství, lesního a vodního
hospodářství ve spolupráci s Ústřední
správou nákupu zemědělských
výrobků komplexní plán na výrobní
zemědělské správy a na oborově
řízené zemědělské organizace;
rozpis současně sděluje krajským národním
výborům.
(2) Výrobní zemědělské správy
předkládají plénům okresních
národních výborů a krajské
výrobní zemědělské správy
plénům krajských národních
výborů ke schválení návrhy
perspektivních a ročních plánů
rozvoje zemědělské výroby a nákupu
zemědělských výrobků zároveň
s návrhy na požadavky na zajištění
služeb a činností z úseků řízených
národními výbory pro pomoc zemědělství.
(3) Výrobní zemědělské správy dbají, aby hospodářství, popřípadě provozovny státních statků a jednotná zemědělská družstva, předkládaly místním národním výborům své plány. Místní národní výbory plány jednotných zemědělských družstev schvalují a k plánům hospodářství, popřípadě provozoven státních statků, se vyjadřují, a to z toho hlediska, aby bylo využito všech místních zdrojů a rezerv, zabezpečena ochrana půdního fondu a zúrodňování zemědělské půdy a aby byly zabezpečeny ostatní úkoly státního plánu a závazky vyplývající z uzavřených smluv o dodávce zemědělských výrobků a potřeb.
Celkové úkoly nákupu zemědělských
výrobků, určené pro jednotlivě
hospodařící rolníky a pro drobné
uživatele zemědělské půdy a pro
chovatele krav, rozepíší okresní národní
výbory na základě podkladů výrobní
zemědělské správy a nákupní
organizace na obce. Místní národní
výbory stanoví jednotlivě hospodařícím
rolníkům, drobným uživatelům
zemědělské půdy a chovatelům
krav dodávkové úkoly zemědělských
výrobků, a to tak, aby byl naplněn celkový
úkol, který na ně v obci připadá.
Úkolem oborově řízených organizací
na úseku zemědělství je účinně
napomáhat rozvoji zemědělské výroby.
Za tím účelem tyto organizace úzce
spolupracují s výrobními zemědělskými
správami.
(1) Nákupní a zásobovací závody
úzce spolupracují s výrobními zemědělskými
správami.
(2) Návrh na rozmístění úkolů
plánu nákupu na zemědělské
závody zpracovávají výrobní
zemědělské správy za těsné
součinnosti nákupních a zásobovacích
závodů.
Organizace a zařízení, které mají
bezprostřední vztah k řízení
a k rozvoji zemědělství, se vyčlení
z řízení národních výborů;
rozsah vyčlenění a způsob řízení
stanoví vláda.
Působnost, která podle tohoto zákona přísluší
výrobním zemědělským správám,
pokud ji dosud měly národní výbory
podle zákona č. 65/1960 Sb., o národních
výborech, vládního nařízení
č. 71/1960 Sb., o rozšíření pravomoci
a odpovědnosti národních výborů
a o uspořádání a činnosti jejich
organizací, zákona č. 51/1959 Sb., o výkupu
zemědělských výrobků, a zákona
č. 49/1959 Sb., o jednotných zemědělských
družstvech, u národních výborů
zaniká.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 15. dubna 1963.
V Praze dne 27. března 1963.