Tyto nedostatky závažnějšího charakteru
mohly být a byly zjišťovány pracovníky
podnikové kontroly. Omezenému počtu těchto
pracovníků nemohlo se však nikdy podařit,
aby vlastními silami postihli okruh nedostatků v
rámci celého podniku. Jejich hlavním úkolem
bylo, aby kontrolovali, jak jsou plněna usnesení
vlády, příkazy ministra a podnikového
ředitele. Tito se pochopitelně nezaměřovali
na drobnější problematiku, avšak na problémy
drobnějšího rázu poukazovali zejména
naši pracující. Když nedocházelo
k jejich včasnému odstraňování
mělo to demobilizační vliv a ubíralo
to našim pracujícím iniciativy. Hlavní
nedostatek vidíme tedy v tom, že dosavadní
způsob kontroly neumožňoval v plné míře
účast pracujícím a nemohlo tak dojít
k tomu, co je v kontrole hlavní, tj. ke spojení
kontroly shora s kontrolou zdola. Tento úkol však
bude možno plně zajišťovat při uplatňování
systému lidových kontrol.
V první fázi budou ve VŽKG zvoleny lidové
kontroly v nejdůležitějších hutních
závodech, tj. v závodě 1 - vysoké
pece a v závodě 2 - válcovny a ocelárny.
V NHKG pak to bude rovněž závod vysoké
pece.
Z hlediska celoměstského, po vzájemných
konzultacích se zástupci městské stranické
organizace i městského národního výboru,
vidíme nutnost vytvořit celoměstskou komisi
lidové kontroly, která je postavena na roveň
okresní komisi lidové kontroly a dále u nejdůležitějších
obvodních národních výborů,
tj. Ostrava-město střed, Ostrava-Zábřeh
postupně a to nejdéle do konce III. čtvrtletí
1963. Pak budou komise lidové kontroly zvoleny ve všech
závodech podniku VŽKG, NHKG, na všech šachtách
a také u všech obvodních národních
výborů v Ostravě, které budou mít
charakter městských komisí lidové
kontroly. Od tohoto organizačního uspořádání
očekáváme, že přispěje
podstatnou měrou k prohloubení celého systému
kontroly, již vzhledem k tomu, že v těchto orgánech
bude tisíc dobrovolných pracovníků
lidové kontroly.
Soudruzi poslanci!
Uvedl jsem ve svém diskusním příspěvku
několik příkladů z Vítkovických
železáren Klementa Gottwalda a z okruhu své
působnosti. Uvedl jsem je proto, že tuto problematiku
znám, je mi blízká a tyto případy
jsme také řešili. Je mi ovšem známo,
že obdobné nedostatky se vyskytují v NHKG,
ve stavebnictví i na šachtách, ne jinak je
tomu i ve státním obchodě, lidosprávě
a v komunálních a jiných podnicích.
Tím více vystupuje do popředí nutnost
zkvalitnění kontroly na všech stupních.
Přesto, že nový zákon nebyl dosud přijat,
počítají naši pracující
s tím, že bude přijat a že řada
dobrovolných pracovníků na úseku kontroly
pomůže v co nejkratší době odstranit
nedostatky, které se v naší společnosti
ještě vyskytují a že podstatně
přispěje k plnění úkolů
našeho hospodářství a tím ke
zvyšování životní úrovně
našich pracujících. Je také nutno zdůraznit,
že na přípravě voleb orgánů
lidové kontroly se v plné míře podílí
i odborová organizace, poněvadž všechny
nedostatky a celkový stav přípravy je projednáván
na schůzích odborové organizace v závodech
i v jiných institucích.
Soudruzi poslanci!
Na základě dosavadních zkušeností
vlastních i připomínek našich pracujících,
doporučuji Národnímu shromáždění,
aby návrh zákona o lidové kontrole a o národohospodářské
evidenci byl přijat. (Potlesk).
Předseda NS Fierlinger:
Kdo se dále hlásí do rozpravy?
Do rozpravy se hlásí poslanec inž. Lohr,
dávám mu slovo.
Posl. inž. Lohr: Vážení soudruzi
poslanci, vážené Národní shromáždění.
Ve své krátké diskusi k předloženému
vládnímu návrhu zákona o lidové
kontrole a o národohospodářské evidenci,
chci si všimnout pouze některých otázek,
a to z hlediska vlivu a působení zákona na
zabezpečování úkolů a dalšího
rozvoje zemědělské výroby.
Působnost komisí lidové kontroly je podrobně
stanovena statutem orgánů lidové kontroly.
Jistě také ne náhodně statut v odstavci
48 bod f) říká, že úkolem místních
komisí lidové kontroly je mimo jiné také
pomáhat při rozvíjení činnosti
ostatních kontrolních orgánů v místě,
zejména revizních komisí JZD.
To znamená, že orgány lidové kontroly
budou ve vzájemné soudružské spolupráci
přispívat k rozvíjení činnosti
těchto revizních komisí v zájmu řádného
plnění jejich úkolů. Tento problém,
soudružky a soudruzi poslanci, je nutno vidět jako
velmi závažný. Vždyť revizní
komise v našich JZD prakticky mají vykonávat
- v určitém slova smyslu - funkci závodních
komisí lidové kontroly.
Revizní komise je též volena celým kolektivem
pracujících a vykonává svou činnost
za široké účasti všech členů
družstva, je kontrolním orgánem družstva,
nezávislým na představenstvu a předsedovi
a zodpovídá pouze členské schůzi.
Čili, vidíme, že jsou zde shodné zásady
jako při volbě lidových komisí kontroly.
Revizní komise kontroluje veškerou činnost
zejména výrobní, hospodářskou
a finanční, jeho orgánů a funkcionářů.
Také opatření, která mají revizní
komise možnost členské schůzi předkládat,
mohou zásadně ovlivnit úroveň výroby
i hospodárnost. A o to jde. Soustavně působit
na zabezpečování rozvoje výroby a
odstraňování nedostatků uvnitř
družstva. Činnost revizních komisí však
je v řadě případů na nežádoucí
úrovni, revizní komise nepracují dobře.
To znamená, že mají také svůj
podíl na neplnění úkolů. Revizní
komise svými zásahy musejí předcházet
narůstání nedostatků, se kterými
v mnoha družstvech zápasíme. Nepředcházíme-li
narůstání nedostatků, a zvlášť
v zemědělské výrobě, problémy
začnou tlačit nás, naše činnost
se nutně omezuje na "hašení malérů",
více nestačíme a to je pak špatné.
Proto také zásada preventivnosti, zdůrazněná
v § 31 návrhu zákona je nanejvýš
správná a musí být i zásadou
práce revizních komisí. Je např. málo
platné konstatovat, že v zemědělském
závodě v okrese zůstalo neoseto x hektarů
orné půdy, ale bude nutné činit taková
preventivní opatření, aby veškerá
půda byla oseta včas a co nejkvalitněji.
V Karlovarském okrese je t. č. 33 JZD - ekonomických
celků, které hospodaří na více
než 30 000 ha zemědělské půdy.
Pouze v 5 družstvech se dá říci, že
revizní komise pracují. A jsou to zrovna ta družstva,
která dosahují velmi dobrých, špičkových
výsledků. Myslíme, že to není
náhoda. Vidím proto zaměření
práce místních komisí lidové
kontroly na pomoc zaktivizovat činnost revizních
komisí družstev jako velmi potřebnou, a v souladu
s úkoly zabezpečování rozvoje zemědělské
výroby tak, jak stanovil XII. sjezd naší strany.
Statut dále zdůrazňuje, že významné
místo přísluší orgánům
lidové kontroly a statistiky i v kontrole tvorby a dodržování
cen. Ceny a cenová politika je jednou ze základních
ekonomických pák, kterou je možno nejjistěji
- na základě využívání
hodnotového zákona - ovlivňovat výrobu
a hmotného interesu pracujících využít
k udávání směru výroby takových
výrobků, které celospolečenské
zájmy vyžadují. Zatím - myslíme,
že tvorbě cen zemědělských výrobků
není věnována dostatečná pozornost
a není operativně této důležité
páky - ceny - využíváno v případě
stanovení zvláště sezónních
cen, tj. zeleniny, ovoce, ale i jiných výrobků,
např. drůbeže.
To se nutně projeví v nezájmu zemědělských
závodů o pěstování zeleniny
a jejím nedostatku na trhu a při dobré úrodě
se ani ovoce někdy nečeše, protože to
za to nestojí.
A co je horší, není pak ani zájem o
ošetřování stromů nové
výsadby a výstavbu rychlíren apod. Pro zlepšení
stavu pak musí být vydávána různá
stranická a vládní usnesení jako např.
usnesení z r. 1961 o rozvoji ovocnářství
a zelinářství, kterému však nesprávně
stanovené ceny vytvářejí nejlepší
podmínky, aby nebylo plněno. Myslíme, že
takovéto experimenty jsou pro zemědělství
a společnost příliš drahé a zemědělství
proto právem očekává, že komise
lidové kontroly a statistiky shromažďováním
podkladových materiálů, dále rozbory
vlivu a působení cen na výrobu pomohou rozvoji
zemědělské výroby.
Ve státních statcích budou postupně
voleny komise lidové kontroly se stejnými právy
a povinnostmi jako v ostatních průmyslových
závodech. Dosavadní nesjednocený, v některých
státních statcích uplatňovaný
systém závislé vnitropodnikové kontroly,
není zárukou trvalého zlepšování
výsledků hospodaření státních
statků a odhalování rezerv ve výrobě
a jistě v souvislosti s realizací navrhovaného
zákona bude postupně řešen. Také
i zde půjde o to, aby zásadě výběru
členů komisí, politicky, morálně
a odborně zdatných, zkušených, jak zdůrazňuje
návrh zákona, byla věnována maximální
pozornost! Nesmíme připustit, aby bylo někde
postupováno formálně, s menší
zodpovědností. Toto jsou, soudružky a soudruzi,
velmi citlivé momenty ve vztazích mezi pracujícími,
a to zvláště na vesnici. Máme s tím
nemálo zkušeností! Jenom tak, bude-li výběr
kandidátů řádně proveden, bude
dána záruka dobrého vlivu členů
komisí na pracující, pracující
si jich a jejich práce budou vážit, budou jim
také ze všech sil pomáhat a způsob dobrého
příkladu zabezpečí splnění
cílů, které má postupně realizace
zákona zajistit.
Zákon stanoví jako hlavní metodu orgánů
lidové kontroly práci s lidmi. Orgány lidové
kontroly budou působit především výchovnou
činností, přesvědčováním,
budou pomáhat rozšiřováním dobrých
zkušeností a vést všechny pracovníky,
zvlášť ve vedení statků, k rychlejšímu
zavádění osvědčených,
pokrokových forem do výroby.
A toho všeho, - jako soli - s podtržením výchovné
práce je nám ve státních statcích
nanejvýše třeba.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
i když nový předkládaný návrh
zákona nezahrnuje v té šíři jako
u ostatních odvětví našeho národního
hospodářství celé odvětví
zemědělské výroby, znamená
přesto jeho realizace opět krok k dalšímu
upevňování svazku dělníků
a družstevních rolníků, jako podmínky
splnění úkolu zprůmyslnění
našeho zemědělství.
Proto plně souhlasím a podporuji doporučení
zpravodaje soudruha Jägermana, aby návrh zákona
o lidové kontrole a o národohospodářské
evidenci byl dnešním naším zasedáním
schválen. (Potlesk).
Předseda NS Fierlinger:
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
(Nikdo.)
Do rozpravy se již nikdo nehlásí, je tudíž
skončena.
Dávám zpravodaji posl. Jägermanovi slovo
k doslovu.
Zpravodaj posl. Jägerman:
Soudružky a soudruzi poslanci!
Často se diskutovaly otázky, jaké bude právo
komisí lidové kontroly v tomto smyslu, které
orgány budou ještě kontrolovat, jaké
budou vztahy těchto komisí k národním
výborům, vedením závodů apod.
V našem návrhu zákona pravomoc komisí
lidové kontroly a statistiky je odvozena od pravomoci Národního
shromáždění, které je nejvyšším
zastupitelským sborem lidu v republice. Od pravomoci NS
je odvozena i pravomoc ostatních orgánů státní
moci. Čili NS je i kontrolním orgánem státní
moci lidu.
§ 33 našeho návrhu zákona, kde mluví
o oprávnění orgánů komisí
státní kontroly, říká, že
pravomoc orgánů státní kontroly a
statistiky je odvozena od pravomoci NS. Mohou tedy kontrolovat
i jiné orgány.
Je samozřejmé, že vztahy všech komisí
lidové kontroly a statistiky musí být vztahy
uznávání a spolupráce. Je to přece
lidová kontrola a bude mít stejné společenské
úkoly jako kterýkoliv orgán zastupitelský.
Znamená to, že žádné národní
výbory nebudou ztrácet charakter zastupitelských
orgánů podle ústavy, která počítá
s nejširší účastí lidu na
řízení a kontrole.
Právě stav dnešního života říká,
že je třeba vytvářet účinné
kontrolní orgány. Konečně sami známe
z normálního života, že lid má
rád pořádek, volá po něm a
také dá nám nejlepší zástupce
do těchto komisí. Bude ovšem nutné,
aby všichni vedoucí funkcionáři považovali
kontrolní práci za součást i svého
řízení. Chtěl jsem tedy říci,
že zejména výchova je účelem
zákona, od ní nebudeme ustupovat, ta je rozhodující.
Zákon proto nemá na mysli jen represe, i když
víme, že dnešní stav je takový,
že často lidé neužívají
zákonných práv, které jim společnost
dává. Kontrola se bude vyvíjet tak dlouho,
až bude nahrazována postupně společenskou
výchovou místo represe. V tom je její společenský
význam.
To jsem chtěl říci v doslovu a doporučuji,
poněvadž nebylo jiného návrhu, kromě
mého příspěvku, schválení
návrhu zákona.
Předseda NS Fierlinger:
Slyšeli jste doslov zpravodajův.
Přistoupíme k hlasování.
Jak jste slyšeli na rozdíl od původní
vytištěné osnovy, která byla poslancům
předložena, navrhuje zpravodaj nové znění
§ 8 odst. 3, které nemění v ničem
duch zákona, ale naopak dále zajišťuje
kontinuitu řízení Ústřední
komise lidové kontroly a statistiky. Myslím, že
s touto změnou můžeme bez dalšího
souhlasit a proto - nebudou-li proti tomu námitky, - dám
hlasovat o celém vládním návrhu najednou
podle předložené zprávy výboru
ústavně právního a o změně
§ 8 odst. 3, navržené zpravodajem.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly).
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o lidové kontrole a o národohospodářské
evidenci, a to ve znění zprávy výboru
ústavně právního, doplněné
návrhem na změnu § 8 odst. 3 tak, jak ji přednesl
zpravodaj, nechť zvedne ruku! (Děje se).
Je někdo proti? (Nikdo).
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo).
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o lidové kontrole a o národohospodářské
evidenci. Tím jsme projednali první bod pořadu.
Přerušuji schůzi na 20 minut.
(Schůze přerušena v 11 hodin 35 min. a opět
zahájena ve 12 hodin 01 min.)
Místopředseda NS Beran: Zahajuji přerušenou
schůzi.
Sděluji, že podle § 20 zákona o lidové
kontrole a o národohospodářské evidenci
volí Národní shromáždění
na návrh ústředního výboru
Národní fronty členy Ústřední
komise lidové kontroly a statistiky. Předsednictvo
Národního shromáždění
navrhuje, aby volba komise byla provedena jako poslední
bod pořadu dnešní schůze Národního
shromáždění.
Má někdo k tomuto návrhu nějaké
připomínky?
Nemá.
Kdo tedy souhlasí s tímto návrhem, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
schválilo doplnění pořadu schůze,
jímž bude volba členů Ústřední
komise lidové kontroly a statistiky.
Sděluji, že ústřední výbor
Národní fronty podle § 20 zákona o lidové
kontrole a o národohospodářské evidenci
předložil Národnímu shromáždění
návrh na volbu členů Ústřední
komise lidové kontroly a statistiky. Tyto návrhy
Vám byly rozdány.
Předsednictvo Národního shromáždění
navrhuje, aby byla zvolena šestičlenná komise
Národního shromáždění
pro volby členů Ústřední komise
lidové kontroly a statistiky, která prozkoumá
příslušné návrhy a podá
Národnímu shromáždění
zprávu.