Dalším takovým vážným problémem
přepravy je otázka ložení vagónů
pro doly důlním dřevem. Ročně
se přepravuje cca 43 000 vagónů na různé
doly v Československé socialistické republice.
Přestože dráha vozí denně tyto
prázdné uhláky pro šachty, nedovolí
je naložit dolovinou, ačkoliv by to bylo možné
a naopak by se našemu národnímu hospodářství
těchto 43 000 vagónů, které běhají
prázdné po trati bez využití, ušetřilo
z volného oběhu, a to myslím, že stojí
za uvážení. Nechceme tvrdit, že nedostatkem
vagónů jsou vinny jenom správy státních
drah, ono ani u nás není všechno v pořádku.
Ne všechny lesní závody dělají
vše proto, aby bylo správně využito vagónů.
V mnoha případech nejsou vagóny dostatečně
vytěžovány. Místo 18-20 tun přípustné
váhy se loží 12-15 tun, nebo ještě
méně, vagóny nejsou včas naloženy
a jsou často zbytečně předržovány,
neorganizují se v dostatečné míře
nedělní nakládky, i když by o nedělích
vagóny byly.
Na úseku mechanizace má lesní hospodářství
rovněž řadu problémů. Výrobky
nakupované od podniků strojírenského
sektoru jsou dosud ve většině případů
nekompletní nebo nekvalitní. Zavádění
nových výrobků je velmi zdlouhavé.
Příkladem nekvalitních výrobků
jsou jednomužné motorové pily JMP 40, které
se začaly vyrábět v roce 1961. I když
už nedošlo k některým úpravám
a k odstranění některých závad,
neodpovídají motorové pily JMP 40 požadavkům
lesního hospodářství. Pily jsou značně
poruchové, provádění záručních
oprav je zdlouhavé, jeví se naprostý nedostatek
náhradních dílů. Tento stav se odrazil
v celkovém využití těchto motorových
pil. V roce 1961 byl za III. čtvrtletí docílen
průměrný výkon na pilu 2270 plm, v
roce 1962 za stejné období pouze 1970 plm, přičemž
průměrné výkony jsou vysoce překračovány
pilami zahraniční výroby. Správa lesního
hospodářství uvažuje v plánu
1963 s nákupem cca 800 kusů tuzemských pil
pro splnění těžebního úkolu,
přičemž předpokládá průměrný
výkon na pilu 2548 plm. Tohoto výkonu však
pilami naší výroby v žádném
případě nemůžeme dosáhnout,
protože technický stav a provozuschopnost motorových
pil JMP 40 značně zaostává za zahraničními
výrobky. Nízké výkony našich
pil JMP 40 jsou způsobeny jejich vysokou poruchovostí.
Náklady na výrobu 1 plm dříví
našimi pilami jsou poměrně vysoké proti
zahraničním výrobkům, a to jak na
opravách, tak i ve spotřebě pohonných
hmot. Průměrný výkon na pilu JMP 40
v roce 1962 byl 1000 plm a na pilu zahraniční výroby
3500 plm. K dosažení plánovaného stupně
mechanizace kácení bylo by tedy nutno zajistit pro
lesní provoz cca o 600 kusů pil více, než
bylo původně plánováno, to znamená,
že bychom potřebovali 1400 kusů motorových
pil domácí výroby. Naproti tomu by bylo možno
tentýž úkol mechanizované těžby
v roce 1963 zajistit dodávkou pouze 650 kusů pil
zahraniční výroby a to s ohledem na dosud
dosahovaný roční výkon 3500 plm.
Dalším příkladem nedůsledného
přístupu strojírenského sektoru pro
mechanizaci lesnictví jsou traktorové navijáky.
V tomto případě jde o zdánlivě
bezvýznamný prostředek, avšak v lesnictví
si neumíme představit práci s traktorem v
přibližování dříví
bez navijáku. Trvalo několik let, kdy se jednalo
s různými institucemi, tj. závody a podniky
i přímo s ministerstvem o výrobě navijáků
a výsledek těchto jednání byly pouze
sliby, avšak navijáky nebyly. Tato okolnost ovlivnila
nepříznivě plnění plánu
přibližování dřeva a byla přímou
příčinou, že se dřevo přibližuje
ve velké míře postaru, tj. koňskými
potahy.
Obdobná situace se projevuje při dodávkách
nových traktorů Z 3011, které jsou rovněž
dodávány bez navijáku, přestože
naviják je již vyvinut a odzkoušen. Je to asi
tím, že výrobce těchto navijáků
byl ministerstvem několikrát měněn
a zpravidla byl jako výrobce určen podnik, kde předpoklady
k realizaci výroby byly minimální anebo vůbec
nebyly. Tak dochází k tomu, že po zkušenostech
z minulosti jsou lesníci odhodláni sami přikročit
k této výrobě. A jako další bychom
mohli jmenovat malotraktůrek T 4 - K - 10, který
v jedné z modifikací jako nositel nářadí
má být rozhodujícím strojem ve školkařském
vesnickém provozu. Tento traktor v prototypu byl několik
let zkoušen a dobře se osvědčil. Je
znám i výrobce, tj. Agrostroj, n. p., Prostějov.
Těšili jsme se, že první stroje z ověřovací
série obdržíme koncem roku 1962, avšak
k výrobě nedošlo a byla odsunuta na počátek
roku 1963. Podle posledních informací však
k výrobě tohoto traktoru u nás snad vůbec
nedojde a jeho výroba na základě dohody Rady
vzájemné hospodářské pomoci
má být předána do Bulharska. To znamená,
že další roky budou naši lesníci
čekat na tento osvědčený mechanizační
prostředek. Je třeba poznamenat, že u všech
strojů, které jsou strojírenstvím
pro lesy dodávány, se projevuje absolutní
nedostatek náhradních dílů. I zde
je však třeba sebekriticky přiznat, že
na jedné straně mají LZ skutečně
citelný nedostatek mechanizačních prostředků,
hlavně pak motorových pil, ovšem na druhé
straně ani s tímto málem se v mnoha případech
nesprávně hospodaří. U pil nejsou
stálé osádky, čili, jak se říká,
pila jde z ruky do ruky, což pochopitelně musí
zvyšovat poruchovost, která je již sama o sobě
velká, ať už vinou špatného materiálu
anebo v mnoha případech nesprávného
zacházení s pilou. Běžná údržba
motorových pil je prováděna nedostatečně
a povrchně. Neodstraňují se běžné
malé závady a pracuje se s pilami tak dlouho, až
již to opravdu nejde a pak si oprava těchto pil vyžádá
vysokých finančních nákladů.
Z těchto důvodů je třeba, aby u motorových
pil byli stálí pracovníci, kteří
by nesli plnou odpovědnost za stav přidělené
motorové pily a prováděli její běžnou
údržbu. Dále pak je nutné, aby zaměstnanci
LZ se ve větší míře starali o
to, aby byly jiné mechanizační prostředky
předávány do socialistické péče
pracujících, což bude zárukou toho,
že mechanizační prostředky budou nejen
v pořádku, že budou bezpečné
v práci, ale bude se prodlužovat jejich životnost.
Lesní hospodářství k zajištění
plánovaných úkolů nemá dostatek
stálých lesních dělníků
a převážná část úkolů
musí být zajišťována příležitostnými
sezónními pracovníky a brigádníky
z různých odvětví. Podíl stálých
dělníků v r. 1961 činil pouze 37,3
% a v r. 1962 zůstal přibližně na stejné
úrovni. Tento stav se postupně dalším
rozvojem průmyslu, zejména na Slovensku a s postupným
upevňováním JZD soustavně zhoršuje.
Příliv nových dělníků,
zvláště mladších, je velmi malý
a přirozený úbytek je větší
než nábor nových stálých dělníků.
Úbytek stálých lesních dělníků
dále poroste vzhledem ke snaze odchodu do jiných
odvětví s příznivějšími
pracovními, mzdovými a sociálními
podmínkami. Vysoký a stále stoupající
podíl nestálých dělníků
a prodlužování průměrného
věku pracujících v lesním hospodářství
způsobuje vysokou nárazovost v plnění
plánu, zhoršuje kvalitu práce, vynakládání
značného času na zajištění
nestálých dělníků a ztěžuje
práci i řízení lesní výroby.
Nepříznivě ovlivňuje též
využívání mechanizačních
prostředků, využití těžené
dřevní hmoty a uplatňování
pokrokové technologie. Charakter a dosavadní způsoby
výroby v lesním hospodářství
způsobují velký počet pracovišť,
roztříštěných a značně
od sebe vzdálených. Zajišťování
prací na těchto pracovištích vyžaduje
často vzdálenou a namáhavou docházku
lesních dělníků na pracoviště.
Většina prací v lesním hospodářství
je fyzicky namáhavá a odstranění anebo
alespoň snižování namáhavosti
v lesní výrobě postupuje velmi pomalu. Rovněž
stávající organizace práce znemožňují
podstatně zlepšení pracovních podmínek.
Tyto těžkosti jsou o to zvyšovány skutečností,
že většina dělníků je vystavena
všem povětrnostním vlivům v průběhu
roku. Úsilí o zlepšení pracovních
podmínek proto zaměřeno na zajišťování
účelné dopravy dělníků
na pracoviště vlastními dopravními prostředky
lesních závodů. Současně se
podporuje u lesních závodů používání
vlastních nízko kubaturních jednostopých
vozidel, což však vyžaduje vyřešení
poskytování náhrad za jejich používání.
Ze sociálních a kulturních podmínek
stálých lesních dělníků
jsou rozhodující bytové podmínky.
Dosavadní vlastní byty dělníků
mají celkovou nízkou bytovou kulturu, nevyhovující
příslušenství a malý počet
čtverečných metrů na člena
rodiny. Nedostatek bytů je jednou z hlavních příčin
těžkostí při získávání
mladých lesních dělníků, neboť
organizacím státních lesů jsou přidělovány
bytové jednotky z decentralizované výstavby
jen v nepatrném počtu.
Druhou základní otázkou zlepšení
sociálních podmínek lesních dělníků
je možnost zajištění stravování
během pracovního dne. V současné době
stále většina dělníků
během dne má studenou stravu. Ke zlepšení
této situace jsou vyráběny vhodné
konzervy, které jsou však poměrně drahé
a pracujícím v lesnictví není na ně
přiznán příspěvek na stravování
jako v závodních jídelnách. Vyřešení
přiznání tohoto příspěvku
by přispělo i ke zlepšení stravování
pracujících v lesním hospodářství
během pracovní doby. Je třeba podtrhnout,
že odstraněním všech namáhavých
prací v lesním hospodářství,
zajištěním dopravy dělníků
na pracoviště, výstavbou bytů a zajištěním
stravování na pracovišti vytvoříme
podmínky ke stabilizaci pracovníků, nutných
pro plnění úkolů lesního hospodářství
a tím i ke splnění úkolů stanovených
XII. sjezdem KSČ. (Potlesk.)
Předseda NS Fierlinger: Hlásí se ještě
někdo do rozpravy? Do rozpravy se nikdo nehlásí,
je tedy skončena.
Dávám zpravodaji předsedovi výboru
pro plán a rozpočet a místopředsedovi
Národního shromáždění
Jozefu Valo slovo k doslovu.
Zpravodaj podpredseda NZ Valo.
Pretože neboli podané žiadne návrhy na
zmenu rozpočtových čísel, zdalo by
sa, že nemusím robiť žiaden záver,
ale predsa len mi dovoľte, aby som na jeden príspevok
reagoval. Iste že všetci sme s veľkým záujmom
vypočuli vystúpenie s. Borůvky a myslím,
že s jeho názormi, i keď boli mnoho razy kritické,
súhlasíte. Ale predsa len porovnanie, ktoré
súdruh Borůvka urobil medzi zárobkami na
vidieku a v priemysle, ku ktorým si vzal čísla
od súdruha Ďuriša a okamžite si to spočítal,
sú trochu mylné a mohli by viesť k veľa
nedobrým záverom. Porovnávať peňažné
príjmy robotníkov s peňažnými
príjmami družstevníkov a nevziať do ohľadu
celé prostredie a všetko čo so mzdou alebo
odmenou súvisí, je pomýlené. Vonku
by to bolo chápané nie ako posilnenie sväzku
medzi robotníckou triedou a našimi družstevnými
roľníkmi, ale naopak.
Preto nemôžem súhlasiť, aspoň ja
nemôžem súhlasiť s tým číselným
porovnaním, ktoré s. Borůvka nám tu
uviedol. Takéto porovnanie vyžaduje si zodpovednosti
a vždy opravdu porovnávať rovnaké veci,
aby sme mohli vynášať závery. V tomto
prípade sa tak nestalo.
To je všetko, čo som chcel záverom povedať.
Prosím Národné zhromaždenie, aby schválilo
štátný rozpočet na rok 1963 v tom rozsahu,
ako vám bol písomne predložený.
Předseda NS Fierlinger:
Nyní přistoupíme k hlasování,
a to nejprve o prvém bodu pořadu, kterým
byla zpráva ministra-předsedy Státní
plánovací komise o plánu rozvoje národního
hospodářství ČSSR na rok 1963. Navrhuji,
aby Národní shromáždění
vzalo zprávu se souhlasem na vědomí.
Má někdo jiný návrh? (Nikdo.)
Kdo souhlasí se zprávou ministra-předsedy
Státní plánovací komise, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
vzalo se souhlasem na vědomí zprávu ministra-předsedy
Státní plánovací komise o plánu
rozvoje národního hospodářství
ČSSR na rok 1963.
Přistoupíme k hlasování o druhém
bodu pořadu, kterým je společná zpráva
výborů pro plán a rozpočet, průmyslového
a zemědělského o vládním návrhu
rozpočtového zákona na rok 1963, a to tím
způsobem, že budeme hlasovat o celém vládním
návrhu rozpočtového zákona a o státním
rozpočtu na rok 1963, který je obsažen v přílohách
1 a 2 k tomuto zákonu, najednou podle předložené
písemné zprávy výborů.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování?
Nejsou.
Ve státním rozpočtu na letošní
rok jsou obsaženy
příjmy:
ze socialistického hospodářství | 108 miliard 872 miliónů 880 tisíc Kčs |
daně, dávky a poplatky od obyvatelstva | 12 miliard 767 miliónů Kčs |
ostatní příjmy | 4 miliardy 237 miliónů 069 tisíc Kčs |
takže úhrn příjmů činí | 125 miliard 876 miliónů 949 tisíc Kčs |
výdaje:
na hospodářství | 65 miliard 619 miliónů 492 tisíc Kčs |
na kulturní a sociální opatření | 46 miliard 117 miliónů 124 tisíc Kčs |
na obranu a bezpečnost | 11 miliard 332 miliónů 479 tisíc Kčs |
a na správu | 2 miliardy 745 miliónů 745 tisíc Kčs |
takže úhrn výdajů činí | 125 miliard 814 miliónů 840 tisíc Kčs |
Z rozdílu příjmů a výdajů
vyplývá přebytek 62 miliónů
109 tisíc Kčs.
V příloze 1 rozpočtového zákona
na letošní rok je dále obsažen úhrn
rozpočtů národních výborů
obsažených ve státním rozpočtu,
a to v tomto sestavení:
příjmy:
přímé příjmy | 17 miliard 082 miliónů 600 tisíc Kčs |
příděl ze státního rozpočtu | 18 miliard 628 miliónů 300 tisíc Kčs |
takže úhrn příjmů činí | 35 miliard 710 miliónů 900 tisíc Kčs |
výdaje:
na hospodářství | 13 miliard 067 miliónů 600 tisíc Kčs |
na kulturní a soc. opatření | 21 miliard 109 miliónů 200 tisíc Kčs |
na správu | 1 miliarda 534 miliónů 100 tisíc Kčs |
takže úhrn výdajů národních výborů činí | 35 miliard 710 miliónů 900 tisíc Kčs |