Pátek 25. ledna 1963

a výdaje národních výborů se tedy rovnají jejich příjmům

V příloze 2 rozpočtového zákona na letošní rok jsou obsaženy rozpočty národních výborů v přehledu příjmů a výdajů jednotlivých krajů.

Příjmy a ve stejné výši i výdaje jednotlivých krajů činí:

Národní výbor hl. m. Prahy 2 miliardy 546 miliónů 700 tis. Kčs
Kraj Středočeský 2 miliardy 814 miliónů 300 tis. Kčs
Kraj Jihočeský 1 miliarda 930 miliónů 400 tis. Kčs
Kraj Západočeský 2 miliardy 903 miliónů 700 tis. Kčs
Kraj Severočeský 3 miliardy 315 miliónů 400 tis. Kčs
Kraj Východočeský 2 miliardy 935 miliónů 100 tis. Kčs
Kraj Jihomoravský 4 miliardy 052 miliónů 900 tis. Kčs
Kraj Severomoravský 4 miliardy 565 miliónů 000 tis. Kčs
Kraj Západoslovenský 4 miliardy 051 miliónů 100 tis. Kčs
Kraj Středoslovenský 3 miliardy 133 miliónů 000 tis. Kčs
Kraj Východoslovenský 3 miliardy 436 miliónů 300 tis. Kčs

Celkové příjmy a současně
výdaje nár. výborů, jak jsou
rozvedeny v příloze 2 rozpočtového
zákona tedy činí 35 miliard 710 miliónů 900 tis. Kčs

Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem rozpočtového zákona na rok 1963 a s návrhem státního rozpočtu na rok 1963, jak je obsažen v přílohách 1 a 2 tohoto zákona, a to podle předložené společné zprávy výborů pro plán a rozpočet, průmyslového a zemědělského, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh rozpočtového zákona na rok 1963 a státní rozpočet na rok 1963.

Tím jsme projednali druhý bod denního pořadu. (Potlesk.)

Soudružky a soudruzi, schválili jsme náš státní rozpočet, jeden ze základních zákonů, kterými se musíme řídit v tomto roce a který se musí pro nás stát důležitým nástrojem k nové úspěšné tvůrčí práci, k překonání našich dnešních obtíží. A proto s chutí a důvěrou dejme se do práce.

Soudružky a soudruzi, mám ještě povinnost podat vám

3. zprávu podle článku 60 odst. 2 ústavy o vydaných zákonných opatřeních předsednictva Národního shromáždění.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci!

Předkládám vám k dodatečnému schválení 3 zákonná opatření vydaná předsednictvem Národního shromáždění podle článku 60 odst. 2 ústavy.

Především jde o zákonné opatření z 5. ledna 1963 č. 1 Sbírky, o Ústřední správě pro rozvoj místního hospodářství. Místní hospodářství tvoří významnou složku v práci národních výborů, v níž se však dosud vyskytovaly četné nedostatky. V zájmu zabezpečení rychlého rozvoje a vysoké úrovně řízení tohoto odvětví, v zájmu neustálého zvyšování jeho celkové efektivnosti, zajišťování pružného a plynulého materiálně technického zásobování a konečně i v zájmu vysoké úrovně řízení cenové politiky je třeba upevnit a prohloubit ústřední řízení místního hospodářství a služeb obyvatelstvu.

Proto zákonné opatření předsednictva NS vytváří z dosavadního Ústředního úřadu pro věci národních výborů ústřední orgán státní správy s komplexní náplní činnosti, tj. ústřední orgán, který bude plnit úlohu obdobnou té, která připadá ministerstvům odpovídajícím za rozvoj odvětví zcela nebo zčásti řízených národními výbory.

Ostatní dílčí úkoly, které plnil Ústřední úřad pro věci národních výborů a které nesouvisí s rozvojem místního hospodářství, byly přeneseny na ministerstvo vnitra, kde mohou být nejúčelněji zabezpečovány.

Dalším zákonným opatřením, které předsednictvo Národního shromáždění přijalo, je zákonné opatření z 5. ledna 1963 č. 2 Sbírky, o zřízení Státního cenového výboru. Cenová politika je důležitým nástrojem řízení národního hospodářství. Správné stanovení cen je neoddělitelnou součástí plánování národního hospodářství. Ke zlepšení činnosti na úseku plánování, tvorby a kontroly cen bylo proto nutno provést opatření, která povedou k posilnění centrálního řízení na tomto úseku a jež vytvoří podmínky, aby i zde byly odstraněny nedostatky.

Podle uvedeného zákonného opatření předsednictva NS byl proto zřízen Státní cenový výbor jako objektivní orgán vlády, jehož úkolem bude především napomáhat vládě při provádění zásadních opatření v oboru plánování a tvorby cen, sledovat a posuzovat ceny a celkovou problematiku cen a usměrňovat Činnost ústředních orgánů na tomto úseku.

V čele Státního cenového výboru je předseda; pro význam a důležitost tohoto úseku stanoví zákonné opatření předsednictva NS, aby byl členem vlády. Státní cenový výbor bude mít k zajištění své činnosti malý odborný aparát.

Posledním zákonným opatřením, které předsednictvo NS schválilo rovněž 5. ledna 1963, je zákonné opaření č. 3 Sbírky, o nové organizaci ústředního řízení v odvětví paliv, energetiky, dopravy a spojů. Zkušenosti z více než dvouletého sloučení řízení odvětví paliv a energetiky v jednom ministerstvu ukázaly, že narůstající složitost problematiky obou odvětví bránila tomu, aby se vedení ministerstva soustředilo ve stejné míře na účinné řešení všech otázek, které vyžaduje řízení obou odvětví. Souviselo to se skutečností, že téměř trvale napjatá palivová situace vyžadovala, aby pozornost vedení ministerstva se soustřeďovala na problémy uhelného průmyslu. To vedlo k tomu, že řešení problémů energetického odvětví se mnohdy oddalovalo a situace v energetice se zhoršovala. Nebylo dostatečné důrazně prosazováno a zaostávalo řešení naléhavých problémů náležitého předstihu v rozvoji energetické základny, problémů rozvoje teplárenství, technického rozvoje a řady dalších důležitých otázek energetiky.

I přes některé klady dosavadního organizačního uspořádání jevilo se proto účelné vyčlenit odvětví energetiky z dosavadního ministerstva paliv a energetiky a řídit je samostatnou Ústřední správou energetiky. Vzhledem k důležitosti odvětví energetiky i s ohledem na úlohu ústřední správy při řešení otázek mezinárodní spolupráce stanoví zákonné opatření předsednictva NS, aby v jejím čele stál člen vlády.

K zabezpečení vysoké úrovně ústředního řízení směřuje též zrušení dosavadního ministerstva dopravy a spojů a vytvoření ministerstva dopravy a Ústřední správy spojů. XII. sjezd KSČ vytýčil úkol obnovit soulad mezi dopravou a ostatními odvětvími našeho národního hospodářství v souvislosti s tím, že rychlý rozvoj výrobních sil klade zvláště v našich podmínkách mimořádné nároky na všechny druhy dopravy, zejména pak na dopravu železniční. Nově zřízené ministerstvo dopravy se tak bude moci soustředit právě na tyto otázky.

Zákonné opatření předsednictva NS vyčleňuje z dosavadního ministerstva a dopravy a spojů řízení spojů, které bude zabezpečovat Ústřední správa spojů. Vedoucí tohoto ústředního orgánu bude přímo podřízen vládě a bude také předkládat vládě přímo návrhy z oblasti problematiky spojů.

Soudružky a soudruzi poslanci, objasnil jsem vám zásadní rysy zákonných opatření, která předsednictvo NS v uplynulém období vydalo. Všechna tato zákonná opatření, vycházející ze zásad vytyčených XII. sjezdem KSČ, umožní dokonalejší a účelnější řízení důležitých úseků našeho národního hospodářství.

Z pověření předsednictva Národního shromáždění vám nyní tato zákonná opatření předkládám a doporučuji, aby je Národní shromáždění schválilo.

Má někdo nějaké návrhy, připomínky nebo dotazy k přednesené zprávě? (Nebyly.)

Nemá.

Můžeme tedy přistoupit k hlasování.

Navrhuji, abychom schválení všech zákonných opatření předsednictva Národního shromáždění hlasovali najednou.

Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Nebyly.)

Nejsou.

Kdo tedy souhlasí se zákonnými opatřeními předsednictva Národního shromáždění, a to

se zákonným opatřením č. 1 Sbírky z 5. ledna 1963, o Ústřední správě pro rozvoj místního hospodářství,

se zákonným opatřením č. 2 Sbírky z 5. ledna 1963, o zřízení Státního cenového výboru, a

se zákonným opatřením č. 3 Sbírky rovněž z 5. ledna 1963, o nové organizaci ústředního řízení v odvětví paliv, energetiky, dopravy a spojů, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo. )

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo uvedená zákonná opatření.

Tím je pořad schůze projednán.

Končím schůzi.

(Schůze skončena ve 12 hod. 50 min.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP