a výdaje národních výborů se
tedy rovnají jejich příjmům
V příloze 2 rozpočtového zákona
na letošní rok jsou obsaženy rozpočty
národních výborů v přehledu
příjmů a výdajů jednotlivých
krajů.
Příjmy a ve stejné výši i výdaje
jednotlivých krajů činí:
Národní výbor hl. m. Prahy | 2 miliardy 546 miliónů 700 tis. Kčs |
Kraj Středočeský | 2 miliardy 814 miliónů 300 tis. Kčs |
Kraj Jihočeský | 1 miliarda 930 miliónů 400 tis. Kčs |
Kraj Západočeský | 2 miliardy 903 miliónů 700 tis. Kčs |
Kraj Severočeský | 3 miliardy 315 miliónů 400 tis. Kčs |
Kraj Východočeský | 2 miliardy 935 miliónů 100 tis. Kčs |
Kraj Jihomoravský | 4 miliardy 052 miliónů 900 tis. Kčs |
Kraj Severomoravský | 4 miliardy 565 miliónů 000 tis. Kčs |
Kraj Západoslovenský | 4 miliardy 051 miliónů 100 tis. Kčs |
Kraj Středoslovenský | 3 miliardy 133 miliónů 000 tis. Kčs |
Kraj Východoslovenský | 3 miliardy 436 miliónů 300 tis. Kčs |
Celkové příjmy a současně | |
výdaje nár. výborů, jak jsou | |
rozvedeny v příloze 2 rozpočtového | |
zákona tedy činí | 35 miliard 710 miliónů 900 tis. Kčs |
Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem
rozpočtového zákona na rok 1963 a s návrhem
státního rozpočtu na rok 1963, jak je obsažen
v přílohách 1 a 2 tohoto zákona, a
to podle předložené společné
zprávy výborů pro plán a rozpočet,
průmyslového a zemědělského,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh rozpočtového zákona na rok 1963
a státní rozpočet na rok 1963.
Tím jsme projednali druhý bod denního pořadu.
(Potlesk.)
Soudružky a soudruzi, schválili jsme náš
státní rozpočet, jeden ze základních
zákonů, kterými se musíme řídit
v tomto roce a který se musí pro nás stát
důležitým nástrojem k nové úspěšné
tvůrčí práci, k překonání
našich dnešních obtíží. A
proto s chutí a důvěrou dejme se do práce.
Soudružky a soudruzi, mám ještě povinnost
podat vám
3. zprávu podle článku 60 odst. 2 ústavy
o vydaných zákonných opatřeních
předsednictva Národního shromáždění.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci!
Předkládám vám k dodatečnému
schválení 3 zákonná opatření
vydaná předsednictvem Národního shromáždění
podle článku 60 odst. 2 ústavy.
Především jde o zákonné opatření
z 5. ledna 1963 č. 1 Sbírky, o Ústřední
správě pro rozvoj místního hospodářství.
Místní hospodářství tvoří
významnou složku v práci národních
výborů, v níž se však dosud vyskytovaly
četné nedostatky. V zájmu zabezpečení
rychlého rozvoje a vysoké úrovně řízení
tohoto odvětví, v zájmu neustálého
zvyšování jeho celkové efektivnosti,
zajišťování pružného a plynulého
materiálně technického zásobování
a konečně i v zájmu vysoké úrovně
řízení cenové politiky je třeba
upevnit a prohloubit ústřední řízení
místního hospodářství a služeb
obyvatelstvu.
Proto zákonné opatření předsednictva
NS vytváří z dosavadního Ústředního
úřadu pro věci národních výborů
ústřední orgán státní
správy s komplexní náplní činnosti,
tj. ústřední orgán, který bude
plnit úlohu obdobnou té, která připadá
ministerstvům odpovídajícím za rozvoj
odvětví zcela nebo zčásti řízených
národními výbory.
Ostatní dílčí úkoly, které
plnil Ústřední úřad pro věci
národních výborů a které nesouvisí
s rozvojem místního hospodářství,
byly přeneseny na ministerstvo vnitra, kde mohou být
nejúčelněji zabezpečovány.
Dalším zákonným opatřením,
které předsednictvo Národního shromáždění
přijalo, je zákonné opatření
z 5. ledna 1963 č. 2 Sbírky, o zřízení
Státního cenového výboru. Cenová
politika je důležitým nástrojem řízení
národního hospodářství. Správné
stanovení cen je neoddělitelnou součástí
plánování národního hospodářství.
Ke zlepšení činnosti na úseku plánování,
tvorby a kontroly cen bylo proto nutno provést opatření,
která povedou k posilnění centrálního
řízení na tomto úseku a jež vytvoří
podmínky, aby i zde byly odstraněny nedostatky.
Podle uvedeného zákonného opatření
předsednictva NS byl proto zřízen Státní
cenový výbor jako objektivní orgán
vlády, jehož úkolem bude především
napomáhat vládě při provádění
zásadních opatření v oboru plánování
a tvorby cen, sledovat a posuzovat ceny a celkovou problematiku
cen a usměrňovat Činnost ústředních
orgánů na tomto úseku.
V čele Státního cenového výboru
je předseda; pro význam a důležitost
tohoto úseku stanoví zákonné opatření
předsednictva NS, aby byl členem vlády. Státní
cenový výbor bude mít k zajištění
své činnosti malý odborný aparát.
Posledním zákonným opatřením,
které předsednictvo NS schválilo rovněž
5. ledna 1963, je zákonné opaření
č. 3 Sbírky, o nové organizaci ústředního
řízení v odvětví paliv, energetiky,
dopravy a spojů. Zkušenosti z více než
dvouletého sloučení řízení
odvětví paliv a energetiky v jednom ministerstvu
ukázaly, že narůstající složitost
problematiky obou odvětví bránila tomu, aby
se vedení ministerstva soustředilo ve stejné
míře na účinné řešení
všech otázek, které vyžaduje řízení
obou odvětví. Souviselo to se skutečností,
že téměř trvale napjatá palivová
situace vyžadovala, aby pozornost vedení ministerstva
se soustřeďovala na problémy uhelného
průmyslu. To vedlo k tomu, že řešení
problémů energetického odvětví
se mnohdy oddalovalo a situace v energetice se zhoršovala.
Nebylo dostatečné důrazně prosazováno
a zaostávalo řešení naléhavých
problémů náležitého předstihu
v rozvoji energetické základny, problémů
rozvoje teplárenství, technického rozvoje
a řady dalších důležitých
otázek energetiky.
I přes některé klady dosavadního organizačního
uspořádání jevilo se proto účelné
vyčlenit odvětví energetiky z dosavadního
ministerstva paliv a energetiky a řídit je samostatnou
Ústřední správou energetiky. Vzhledem
k důležitosti odvětví energetiky i s
ohledem na úlohu ústřední správy
při řešení otázek mezinárodní
spolupráce stanoví zákonné opatření
předsednictva NS, aby v jejím čele stál
člen vlády.
K zabezpečení vysoké úrovně
ústředního řízení směřuje
též zrušení dosavadního ministerstva
dopravy a spojů a vytvoření ministerstva
dopravy a Ústřední správy spojů.
XII. sjezd KSČ vytýčil úkol obnovit
soulad mezi dopravou a ostatními odvětvími
našeho národního hospodářství
v souvislosti s tím, že rychlý rozvoj výrobních
sil klade zvláště v našich podmínkách
mimořádné nároky na všechny druhy
dopravy, zejména pak na dopravu železniční.
Nově zřízené ministerstvo dopravy
se tak bude moci soustředit právě na tyto
otázky.
Zákonné opatření předsednictva
NS vyčleňuje z dosavadního ministerstva a
dopravy a spojů řízení spojů,
které bude zabezpečovat Ústřední
správa spojů. Vedoucí tohoto ústředního
orgánu bude přímo podřízen
vládě a bude také předkládat
vládě přímo návrhy z oblasti
problematiky spojů.
Soudružky a soudruzi poslanci, objasnil jsem vám zásadní
rysy zákonných opatření, která
předsednictvo NS v uplynulém období vydalo.
Všechna tato zákonná opatření,
vycházející ze zásad vytyčených
XII. sjezdem KSČ, umožní dokonalejší
a účelnější řízení
důležitých úseků našeho
národního hospodářství.
Z pověření předsednictva Národního
shromáždění vám nyní tato
zákonná opatření předkládám
a doporučuji, aby je Národní shromáždění
schválilo.
Má někdo nějaké návrhy, připomínky
nebo dotazy k přednesené zprávě? (Nebyly.)
Nemá.
Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Navrhuji, abychom schválení všech zákonných
opatření předsednictva Národního
shromáždění hlasovali najednou.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí se zákonnými opatřeními
předsednictva Národního shromáždění,
a to
se zákonným opatřením č. 1
Sbírky z 5. ledna 1963, o Ústřední
správě pro rozvoj místního hospodářství,
se zákonným opatřením č. 2
Sbírky z 5. ledna 1963, o zřízení
Státního cenového výboru, a
se zákonným opatřením č. 3
Sbírky rovněž z 5. ledna 1963, o nové
organizaci ústředního řízení
v odvětví paliv, energetiky, dopravy a spojů,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo. )
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo uvedená zákonná
opatření.
Tím je pořad schůze projednán.
Končím schůzi.